По свой закон в клас

Ивайло Ненков, преподавател на "Заедно в час" в 37-мо СОУ "Райна Княгиня"

© Анелия Николова

Ивайло Ненков, преподавател на "Заедно в час" в 37-мо СОУ "Райна Княгиня"




В момента тече и кампанията за набиране на нови учители. Повече за нея в текста "Търсят се: Необикновени учители за обикновените училища"

"Уау, пак ли ще правим магии", възкликва петокласникът Вальо в час по "Човекът и природата". Той с двама съученици са най-превъзбудената група за урока. Седнали са на последните места в средната редица. Днес ще учат за свойствата на водата като разтворител, а в класната стая ги посреща нова загадка – "Кое яйце потъва – свареното или суровото?".


Всички 16 деца в пети "А" клас на 37-мо СОУ "Райна Княгиня", които днес са на училище, в един глас искат думата: "Аз, аз, аз..." и дават разнообразни отговори: "Чашата е по-малка", "Водата е повече", "Яйца ли ще боядисваме, господине...". Ники на първия чин споменава, че водата е солена, а учителят го насърчава, че е на прав път.




По свой закон в клас

© Анелия Николова


"Запишете си целта ни за днес – да открием разликите между чистата и солената вода", извисява глас над шумната аудитория учителят Ивайло Ненков. Завършил преди година бакалавърска степен в специалност "Авиационна техника и технологии" на Техническия университет, днес той преподава физика и адаптирания й вариант за по-малките в 37-мо СОУ.


"Браво, супер си"


Ивайло е един от "мотивираните учители" на "Заедно в час" .Това е неправителствена организация от групата Teach for all, чиято цел е да намери и обучи за учители млади хора, които са достатъчно амбициозни да разберат проблемите на всяко дете, да му помогнат да повярва в себе си и да му представят учебния материал така, че да събудят любопитството му. Училището е в столичния квартал "Люлин", но много близо до "Модерно предградие", дели ги бул. "Сливница". Затова сред учениците има и деца от езиковите малцинства, обяснява директорът Стоименка Димитрова.


Ивайло е член на BEST (Съвет на европейските ученици в сферата на технологиите) – доброволческа организация, която цели да подобри висшето образование и връзките между бизнеса и студентите.

© Анелия Николова

Ивайло е член на BEST (Съвет на европейските ученици в сферата на технологиите) – доброволческа организация, която цели да подобри висшето образование и връзките между бизнеса и студентите.


Ивайло е амбициран да повиши математическата им грамотност, старае се и за езиковата им подготовка. Изненадан е, че в горните класове има фатални пропуски с таблицата за умножение и функциите на математическия корен. Но пък при малките има звезди, към които е по-взискателен. Те обаче обикновено в 7 или 8 клас се насочват към елитните гимназии, а в средния курс остават т.нар. проблемни ученици - с успех, доста под средното ниво. Към тях е ориентирана и програмата на "Заедно в час".



В момента тече и кампанията за набиране на нови учители. Повече за нея в текста "Търсят се: Необикновени учители за обикновените училища"

Стажът на Ивайло вече е един учебен срок. Не крие, че неведнъж му е идвало да се откаже. Още в началото си казал, че каквото и да става, ще стиска зъби, заради каузата. "Ден с ден еднакви няма, но последните бяха наистина ползотворни", смее се сега.


Май няма ученически провокации, които да го изненадат. Все пак за един срок се опознали с децата, нагодили се един към друг. А и знае, че докато учениците имат работа, са тихи, особено в малките класове. Следвайки принципите на "Заедно в час" да се провокира мисленето на децата, Ивайло дава три аналитични задачи на петокласниците, в които не просто да възпроизведат чутото или прочетено и май най-сложно им е да направят графика. Затова и помага на всеки, а тези, които са се справили сами, получават поощрителния вдигнат палец "Браво, супер си!".


Защо са "Заедно в час"


Леснотата, с която младите хора общуват с учениците е и водещият мотив на директорката да поиска учител от "Заедно в час". "В училище рядко влизат, да не кажа почти не се връщат млади преподаватели. Щастие е и за нас, и за децата че ги има", доволна е Стоименка Димитрова. За нея най-голямото предимство на Ивайло е в неговата иновативност.


Димитрова е учител от 26 години, седма година вече е директор на 37-мо СОУ. Вижда главният проблем на българското образование в това, че нормативната база не е адекватна на сегашните ученици и родители. "Ако в началото на трудовия път, макар и твърде млада, родителите са ме приемали с уважение и имаше респект към институцията, сега това много по-рядко се среща", разочарована е тя. Критиките й са, че родителите са абдикирали от задълженията си. "Да се обадиш по телефон на родител за него досадно, губиш му времето", споделя опита си Димитрова.


Стоименка Димитрова е директор на 37-мо СОУ вече седма година. Почерпила опит от чужбина, решила миналото лято да ремонтира вратите на класните стаи с прозорец - за да няма тайни и да е видно какво става в час. Затова няма проблем Ивайло да почерпи опит от колегите си, които нямат проблем с дисциплината на децата.

© Анелия Николова

Стоименка Димитрова е директор на 37-мо СОУ вече седма година. Почерпила опит от чужбина, решила миналото лято да ремонтира вратите на класните стаи с прозорец - за да няма тайни и да е видно какво става в час. Затова няма проблем Ивайло да почерпи опит от колегите си, които нямат проблем с дисциплината на децата.


Затова предлага решение – по-високи санкции за родителите, които не се отнасят с "необходимата сериозност към децата си и посещението им в училище". Иска и общодържавни образователни изисквания и стандарти, които да бъдат за всеки предмет, за всяко училище и да се спазват от всички учители, за да няма непрестанно преместване на ученици заради по-високи оценки.


Макар и да не е прочела проектозакона за предучилищното и училищно образование (срещата ни с нея беше ден след представянето на проекта - бел.ред.), най-притеснителното в него за Стоименка Димитрова е запазената тенденция учениците от първи до четвърти клас да не могат да повтарят, а петокласниците да могат да преминават в шести клас дори ако имат двойка, стига по всички останали предмети да имат най-малко "Добър 4".


"Колкото и психолозите да са против слабите годишни оценки на децата в началния курс, условното им преминаване напред създава проблеми. Наслагват се незнания, наслагва се неграмотността и като дойдат в пети клас децата с проблеми в предходните класове не могат да разберат за какво става дума", разказва Димитрова. За това и трета поредна година е осигурила по проект 100 допълнителни часа за работа с трудно успяващите деца, които в предишните години не са имали право да оставят на поправителен.


Ивайло предпочита да изпитва учениците си с тест. Пред дъската губиш половин час за  едно или две деца. А и всички знаем, че когато те изпитат, после имаш известно време спокойствие. По-добрият вариант е всеки час да се следи кой как отговаря, да се задават въпроси, да се държи вниманието на децата, обяснява той.

© Анелия Николова, Дневник&GM

Ивайло предпочита да изпитва учениците си с тест. Пред дъската губиш половин час за едно или две деца. А и всички знаем, че когато те изпитат, после имаш известно време спокойствие. По-добрият вариант е всеки час да се следи кой как отговаря, да се задават въпроси, да се държи вниманието на децата, обяснява той.


Против е и петокласниците да преминават условно. Пети клас е труден – това е период, в който децата се адаптират от един, двама, трима учители към 7-8 преподаватели. Всеки влиза със своите изисквания и този период е тежък за децата. Ако през втория срок решат, че могат да минат следващата година с една двойка, няма да имат този стимул за учене, споделя опасенията си.


Цялото училище трепери да не се загуби някой ученик


Ивайло също не е успял да се запознае детайлно с проектозакона, но краткото обобщение е, че би бил добър за елитните гимназии, не и за общообразователните училища, а и прехвърля отговорността за подготовката и възпитанието на децата изцяло на училището. Намира обаче за уместно предвиденото целодневно обучение до 7-ми клас.


Според Ивайло проблемът на образованието ни е, че цялото училище трепери да не се загуби някой ученик. Защото бюджетът е базиран на броя деца. Има такива, които са доста нередовни, не посещават часовете, но се прави какво ли не, за да останат и това е практиката във всички училища, споделя наблюденията си той.


По свой закон в клас

© Анелия Николова


Направил съм си мой проектозакон за образованието за втория срок, шегува се Ивайло. И се впуска в детайли за системата за оценяване, по която е хвърлил много усилия и се надява да вкара нещата в ред. За да мотивира учениците си и да ги задържи в час, е предвидил процентно участие в текущата оценка на всички активности на учениците – домашни всеки час, без неизвинени отсъствия, бързи въпроси в час за стари знания, докато преподава нови. За всичко това е предвидил "+" и при пет плюса автоматично шестица. Отделно са тестовете и контролните през няколко урока. "Мислил съм много как да стане, за да може всяко участие в час да ти помогне", казва Ивайло, чиято цел е да задържи децата в клас и да развие аналитичното им мислене.


А и има предишен опит – като студент става асистент и води курсове по механика на първокурсниците и второкурсниците. Това, че му харесва да обяснява, всъщност подтикнало Ивайло към каузата на "Заедно в час". Всеки от мениджърите на програмата е зарязал блестяща кариера навън заради мисията да трансформираме образованието, разказва Ивайло за решението си да стане преподавател за две години. Доста от нещата, които правим, са взети от бизнеса, казва той и изрежда подробното планиране, поставянето на високи цели, постоянното анализиране и следене на резултата. Затова и се насочил към магистратура в сферата на бизнес и икономика, но в САЩ.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 541 Неутрално

    В желанието си да заприлича на Запада доброто българското образование ще бъде унищожено и ще остане само спомен. Явно сме го заслужили щом това се случва и на нас.

  2. 2 Профил на edk
    edk
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#1] от "Balkanson":

    Батка, мисля, че се изказа неподготвен!

  3. 3 Профил на Dorian Gray
    Dorian Gray
    Рейтинг: 807 Весело

    Ако става въпрос за Макаренко, то нека си ходи.. по-скоро...

    МОЛЯ, ИЗИСКВАЙТЕ ФИСКАЛЕН БОН !!!
  4. 4 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    "Да се обадиш по телефон на родител за него досадно, губиш му времето", споделя опита си Димитрова."
    Ето това не го разбирам. Учителите и магъосници да са, нищо не могат да постигнат с учениците без родителите.
    Най-добрата инвестиция е инвестицията в бъдещето на децата.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  5. 5 Профил на mayabaya
    mayabaya
    Рейтинг: 449 Разстроено

    От много години няма такова нещо като добро българско образование.

  6. 6 Профил на peppial
    peppial
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Дневник, не ме занимавайте за н-ти път с идеите на хора дето не са сигурни какво правят, по-добре помогнете на математическите гимназии да запазят едно от малкото качествени места за образование на децата ни.

    http://www.peticiq.com/signatures/zapazi_obuchenieto_v_mg/

  7. 7 Профил на bat johnny
    bat johnny
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Браво на момчето за проявената инициатива и смелост

    Дюнери пробирам, ЕГН-та си набирам....
  8. 8 Профил на mitkobomb
    mitkobomb
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Цялото ни образование се превърна в един всекидневен експеримент !!!

  9. 9 Профил на о. Павел
    о. Павел
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Вие май не разбирате какво прави този млад учител за 300 лв заплата. Той вкарва в иначе скучния учебен процес силен елемент на игра и постоянен контрол по американски образец, който не допуска отсъствия или мързел. Фактът, че е популярен сред учениците, доказва, че е на прав път.
    .
    Гурджиев и образованието -
    http://archiman.livejournal.com/

    Прочетете:http://www.veren.org/product.php?b=3922
  10. 10 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1990 Неутрално

    Образованието не е образование,а убразование върху народа ни.Ниски заплати и съответно нискоинтелектуални учители,от там и нескопостното образование,което виждаме днес!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  11. 11 Профил на Бармалей
    Бармалей
    Рейтинг: 221 Неутрално

    А аз просто се надявам, детето ми да попадне на такива учители, когато дойде време за училище. Независимо какви са одобрените от министерството схеми за обучение, ако учителите (съответно и родителите) са просто щатна бройка, образованието се превръща в скучен и досаден процес.

  12. 12 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 541 Весело

    До коментар [#2] от "edk": Няма как да следваш социалистически идеи при общество с капиталистическо образование.

  13. 13 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 541 Любопитно

    До коментар [#2] от "edk":

    Хубаво е да ни обясниш, батка, що аджеба така мислиш...или не е важно?!

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  14. 14 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 3783 Неутрално

    До коментар [#4] от "led_zep.23":

    Има се предвид, родителите да търсят учителите, когато имат нужда, защото обратното е свързано обикновено с някакви проблеми.

  15. 15 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 861 Неутрално

    "Ако в началото на трудовия път, макар и твърде млада, родителите са ме приемали с уважение и имаше респект към институцията, сега това много по-рядко се среща", разочарована е тя.
    .............
    Госпожата не е виновна, че е така ...
    Обаче тя доказва, че не може да се справи и да се промени, а това е мъчение и за децата, и за нея ...
    Просто времената нямат нищо общо с онези, когато тя е започвала и формирала себе си като учител ...
    В другите професии е някак си по-лесно, но с децата абсолютно не става със старите представи ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  16. 16 Профил на ikapitan
    ikapitan
    Рейтинг: 488 Неутрално

    "с малки промени, да започне да преобръща системата" казвате....

    един въпрос: какъв е годишния бюджет на заедно в час и за колко учителя се грижат

  17. 17 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#14] от "Тsonkooo":
    Аз не го разбирам точно така. Естествено, че учителите се обаждат на родителите, ако има проблем, но това дразни родителите. А, точно когато има проблем, трябва диалог между училището и родителите.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  18. 18 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#15] от "deepdp":
    Не съм съвсем сигурна, че днешните деца са толкова по-различни от нас преди години. Преди 90-те години в България родители и учители имаха естествен авторитет. После се опитвахме да възпитаваме децата, спазвайки идеите на Западното общество от 60-те: Забранено е да се забранява" и т.н. И, май не даде резултат.
    Не бива да забравяме здравия разум. Децата имат нужда от поставяне на граници и това не се променя.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  19. 19 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 861 Неутрално

    До коментар [#18] от "led_zep.23":

    Разбира се, децата са си деца ...
    И все пак, разликите са принципни ...
    Не съм сигурен, че на Запад възпитават децата си без строгост ... Просто тук образованието изведнъж увисна в безтегловност, учителското съсловие беше унизено от обществото, и сега си плащаме, и дълго ще плащаме тези 1-2 "изпуснати" поколения ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  20. 20 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    А бе този малкия, да не си мисли че е открил топлата вода! Създал си система, ами че те всички такива системи за оценка са отдавна измислени, друг е въпросът че малко учители (поради различни причини) ги прилагат! Анархията, липста на държавност, липсата на дисциплина, липста на елементарна култура в държавата, няма как да не окажат влияние в сферата на образованието!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  21. 21 Профил на ssstan
    ssstan
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#6] от "peppial":

    Ти нормален ли си озобщо да говориш така за човек, който се опитва да направи нещо добро?! "Объркани"---?!?!

    Изобщо...з***и... Калъф!

  22. 22 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#19:"deepdp"]Не съм сигурен, че на Запад възпитават децата си без строгост .[/quote]
    Не казвам, че изобщо не използват строгост, но възпитанието след 60-те години стана много по-либерално, загуби се естествения авторитет на родителите. Днес се изисква много повече енергия от страна на родителите, за да постигнат нещо от децата си.
    С втората част на коментара съм напълно съгласна.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  23. 23 Профил на Руски трупове навсякъде
    Руски трупове навсякъде
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Ако в началото на трудовия път, макар и твърде млада, родителите са ме приемали с уважение и имаше респект към институцията, сега това много по-рядко се среща", разочарована е тя. Критиките й са, че родителите са абдикирали от задълженията си. "Да се обадиш по телефон на родител за него досадно, губиш му времето"

    Ето тук е заровено кучето. Едно време всички мразеха казармата. Днес съм на идеята, че ако можем да въведем тази строгост на закона от едно време за казармата, днес в образованието - ще е добре. Знам, че звучи глупаво, но образованието е нещото което определя бъдещето ти и нещото което обществото може да направи за себе си, независимо от конкретния индивид - т.е. гледаме цялостната картинка. Непосещението на училище трябва да се наказва с глоби на родителите, директорите на училищата които го прикриват за да бъдат по-популярни също.

  24. 24 Профил на Руски трупове навсякъде
    Руски трупове навсякъде
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#20] от "ogiigo":

    Не мога да разбера защо са ти сложили минуси. Поздрави на господина - това е личен негов успех и на децата които обучава. Но доколко положителните моменти от работата му са разпространени в бг. Не трябва децата да бъдат примамвани в час, да трябва да е интересно, но не на високата цена, да се правят жертви в материала и да се минава с по-леки уроци. Присъствието на учениците не трябва да е цел, а даденост.

  25. 25 Профил на Adam Smith
    Adam Smith
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Направо не мога да повярвам колко помия се изписа под такава статия. 90% от писалите заслужавате децата ви да се учат при соц даскалици, които преподават, само защото им трябват още 2-3 години за пенсия.

    "Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason why so few engage in it." Henry Ford
  26. 26 Профил на Плам
    Плам
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#25] от "Adam Smith":

    А ти при какви си учил(а)?

  27. 27 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2555 Неутрално

    Преди 13-14 години работих в Южна Корея. Тогава се удивлявах, че в тяхната система няма оценки до 6 клас. От там нагоре по класовете можеше да се мине в следващ клас и с 50% двойки! - да, така е. Но.... никога не можеш да влезеш в престижен университет с такъв бал от училище. Нищо фатално не виждаха корейците в тази система и натискаха здраво децата си да учат. Уважението към учителя е впечатляващо и безпрекословно. Никога не чух коментар за качествата на педагозите им!

  28. 28 Профил на Adam Smith
    Adam Smith
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#26] от "Плам":

    Значи щом аз и ти сме учили при такива, нека и децата ни да учат при същите, така ли? Да ти имам логиката.

    "Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason why so few engage in it." Henry Ford
  29. 29 Профил на Terry bear
    Terry bear
    Рейтинг: 488 Весело

    Дано учителите като Ивайло Ненков да стават все повече. Точно такива хора трябват на сегашните ученици.

    http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/
  30. 30 Профил на Плам
    Плам
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#28] от "Adam Smith":

    Явно си недоволен от учителите си, какво по-точно не ти е харесвало, на какво не са те научили? Казвал ли си им го? Аз съм учил при такива, но съм абсолютно доволен от това което съм получил, така че нямам нищо против образованието сега да е както преди, така че си ми работи логиката.

  31. 31 Профил на Adam Smith
    Adam Smith
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#30] от "Плам":

    О, ама ти си доволен от образованието си, не те разбрах. В такъв случай трябва да си още по-доволен - образованието и в момента си е същото като от соца. Т.е. на същите години е и се преподава по същите методи. И все така подтиска мисленето и креативността. Преподава се това, което учителят знае, а не това, което е актуално и адекватно. А аз защо не съм доволен от учителите си е друг въпрос, който не смятам за нужно да разисквам тук.

    "Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason why so few engage in it." Henry Ford
  32. 32 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#31] от "Adam Smith":

    Не, образованието сега няма почти нищо със соц-а. Тогава имаше намаляване на поведението, ТВУ-та, преместване в друго училище. За неизвинени отсъствия - строги наказания, имаше дисциплина. Имаше и уважение към учителя. Сега повечето от тези неща ги няма (само останало е преместване в друго училище), като добавим и тъпо написаните учебници ...

  33. 33 Профил на omniam
    omniam
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Възхищавам им се на такива хора. Като гледам учителите и съучениците си, се чудя само кой има по-малко мотивация - учителите или учениците.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK