България – добро място за бизнес, или мнението на един млад предприемач

Боян Бенев

© Боян Бенев

Боян Бенев



В България има много повече възможности за хората, които се интересуват от бизнес и предприемачество, отколкото във Великобритания. Страната ни може да се специализира в образованието като дългосрочна цел. Нещата тук изобщо не са толкова сиви, колкото мислят повечето хора.


Тези думи може да предизвикат усмивка на лицето на скептиците, но са верни за един млад предприемач. Боян Бенев е на 27 години. Името му не се споменава за първи път. Стана известен с отличието "Най-успешен млад предприемач на Великобритания" за 2007 г. на списанието за бизнес и икономика Start Your Business Magazine. На 16 години регистрира първата си фирма, вече има две издадени книги – "Малка книга за бизнеса" и "Малка книга за реалността", и досега се е захващал с проекти както във Великобритания, така и в България.



На 16 години Боян регистрира първата си фирма - Critica Marketing Limited. Тогава започва да работи като консултант при подготовката на материали за училищата, в които се изучава предприемачество.



Бенев е шестгодишен, когато заедно с родителите си заминава за Великобритания, но от 2009 г. живее тук. Вече две години и половина работи с компании и организации, като има помага да развиват нови продукти, услуги и проекти.


В сравнение с Великобритания тук е много по-лесно да направиш нещо, защото малко хора се пробват, смята той. По думите му проблемът е, че каквото и да се реализира, потенциалът му да расте има дефинирани граници. За сравнение - в Англия правиш нещо, пускаш го на пазара и веднага получаваш обратната връзка.


Там обаче трудно виждаш добавената стойност, защото е наситено с хора, нови компании, нови стоки и всяка добавена единица изглежда минимална на фона на всичко останало, казва Бенев. Тук е и предимството на нашата страна. Ако си млад предприемач в България и направиш една компания, то продуктът ти много бързо може да се забележи. По-лесно е да видиш добавената стойност и именно това удовлетворение е много важно за началните стъпки на един предприемач, защото го мотивира да се заема с по-големи проекти, казва той. 



Една от дейностите, с които се е занимавал преди време, е продажбата на персонализирани бутилки с вино за специални поводи.

Според Бенев проблемът в България е, че хората се потискат от негативните неща, които чуват, от лошите новини за корупция и безработица. "Гледаме сякаш тук е най-сиво и най-тежко, а всъщност не е така." Трябва да станем малко по-настъпателни, държавата не е виновна, че някой не е успял в бизнеса си, отбелязва той.


По негово мнение статистиката е проблем, но хората, решили да правят бизнес, не трябва да се влияят от нея. Има разлика между макросредата, между тенденциите, от една страна, и начина, по който човек реагира, от друга – ако не ти харесва един сектор, се насочваш към друг, категоричен е Бенев.


В България в момента съществува една илюзия за предприемачеството, казва той. Все още всички скачат да правят бизнес, защото го смятат за нещо модерно и интересно. Едновременно с това обаче се забравя, че е необходим опит, за да успееш със собствен бизнес. Нормално е проектите да не се реализират веднага. Да не се получат две трети от нещата, с които човек се е захванал, дори звучи оптимистично, смята той.


Често по неговите наблюдения служителите тук не приемат критики, а работодателите не са готови да отправят забележките си достатъчно директно. За разлика във Великобритания критиките се правят без допълнителни заобикалки, подход, който тук по думите му все още липсва.


Друг проблем според него е, че България все още не е изградила образа си в чужбина. Често виждаме нещо отвън и се опитваме да го приложим тук, което невинаги се оказва възможно. Сега например много се говори за иновации. Проблемът обаче е, че е важно не просто да имаш иновативен продукт, а това колко е иновативен в контекста на средата и дали ще бъде приет в нея, смята Боян.



Преди време издава онлайн списание за популяризиране на млади художници и техните творби. През 2006 г. регистрира Benev Limited.

Според него България може да се специализира в образованието като дългосрочна цел. Недостиг на практическо образование всъщност има не само тук. Боян дава пример с Великобритания. Там в повечето университети целенасочено не е прието да се учат неща от практиката, което обаче налага дълъг период на приспособяване към изискванията на работодателите.


И все пак не трябва да приемаме подобна специализация в професионалното образование като краткосрочна цел. Хората тук очакват нещата да стават твърде бързо, но това, че нещо не се усеща сега, не значи, че в същото време не се случва някакъв процес на подобрение, допълва той.


За бъдещите си планове казва, че му предстои да издаде нова книга със заглавие "Две поколения", в която ще разкаже за следващите две поколения в България, възможните макропромени в страната ни и начина, по който те могат да се използват в позитивен смисъл, защото според него България може да извлече полза от кризата и да предефинира позицията си.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK