Сметната палата: Училищната реформа е неефективна, отпадат деца

Ученици в клас. Основно училище "Райно Попович", Карлово.

© Красимир Юскеселиев

Ученици в клас. Основно училище "Райно Попович", Карлово.



В някои от т. нар. средищни училища, поемащи деца от закрити или преструктурирани училища, са били записвани несъществуващи ученици, за да могат те да ползват повече средства от Националната програма "Оптимизация на училищната мрежа". Най-сериозна част от средствата по програмата са отивали за обезщетения на учители и персонал. Към това перо са пренасочвани доста средства от другите части, предназначени предварително за това училищата в големите градове да са годни да посрещнат учениците от съседните по-малки населени места, както и за осъвременяване на професионални училища.


Не е развита ефективна и оптимална мрежа от училища, отговаряща на интересите и способностите на учениците и на социално икономическия профил на съответния регион от страната. В резултат на извършената оптимизация са отпаднали част от учениците от преструктурираните училища, по този начин не е осигурена възможност на всяко дете и ученик да получат съизмеримо по качество образование.


Това са част от изводите, направени от Сметната палата в одита й по изпълнението на националната програма, публикуван на сайта на одитната институция. Ревизията е за периода от началото на 2009 г. до юни 2011 г. Средствата, предвидени с решенията на Министерския съвет за приемането на програмата по първоначални разчети за трите години са в размер на 96 млн. лв., а по уточнен план - 63 млн. лв., всичките от бюджета.




"Постигната е ниска степен на ефективност на фактическите, спрямо първоначалните разчети на целевите стойности по показателите за изпълнение за оптимизиране на училищната мрежа и на мрежата от професионални училища", коментират от Сметната палата. С извършеното преструктуриране е осигурена възможност предимно на учениците от общообразователната общинска училищна мрежа в малките и средните населени места да се насочат към училища, с по-голям брой ученици в паралелките, предполагащи по-високо качество на образование. Такава възможност почти не е осигурена за учениците от специалните и от професионалните училища.


Наблюдение от одита е, че е липсвал интерес от страна на общините да кандидатстват за средства, с които да направят ремонти на училищата и да подобрят материалната база. Така средства по тези пера са били пренасочвани. "Основният приоритет на програмата е изместен към осигуряването на средства за изплащане обезщетения на персонала на училищата", показва ревизията. Обезщетенията са били най-вече при пенсиониране.


В същото време пенсионирането не било довело до съществено намаляване на щатната численост. "Постигнатият ефект с реализирането на тази мярка е създаването на условия за подкрепа на бюджетите на държавните и общинските училища, с цел регулярно изплащане на обезщетенията на напусналите образователната система служители, без намаляване размера на бюджетите на училищата и избягване натрупването на неразплатени задължения към персонала", посочват от одитната институция.


Според Сметната палата не е бил правилен регламентът да се класират програмите и проектите на бенефициентите на базата на броя на учениците от преструктурираните училища за предходната година. Така само един ученик вписан погрешно в повече във формуляра за кандидатстване е достатъчен за бенефициентите, за да попаднат в по-изгодната позиция и да получат неоснователно по-голям размер средства. При проверката на място в общините и анализ на предоставената от приемните училища информация, било установено именно това - значителна част от децата от затворените училища не фигурирали като записани в приемащите училища. Това предполага възможността част от незаписаните ученици или да са отпаднали от образователната система, или част от тях да са водени фиктивно под формата на "мъртви души" в дневниците на предложените за преструктуриране училища, коментират одиторите.


Данните показват още, че от въвеждането на националната програма през 2007 г. до края на одитирания период, е най-голям броят на кандидатствалите общини и на одобрените за преструктуриране чрез закриване или сливане и преобразуваните в по-ниска степен училища през 2008 г. През всяка следваща година, броят на кандидатствалите общини е драстично намален. В процентно съотношение делът на кандидатствалите общини от общия брой общини на територията на страната, е следната: 2007 г. - 20,45 на сто, 2008 г. - 45,07 на сто, 2009 г. - 13,26 на сто, 2010 г. - 6,06 на сто, а през 2011 г. са кандидатствали едва 1,89 на сто от общините.


Заради това и броят на преструктурираните общински училища е драстично намален след 2008 г. През 2009 г. броят на закритите или преобразувани училища е 3,4 пъти по-малък, спрямо 2008 г., а през 2010 г. два пъти по-малък спрямо 2009 г. и седем пъти по-малък, спрямо 2008 г. През 2011 г. пък са били преструктурирани три пъти по-малък спрямо 2010 г., седем пъти по-малко в сравнение с 2009 г. и 24 пъти по-малъко спрямо 2008 г.


Най-сериозен е делът на общинските общообразователни училища, които са били закрити или преобразувани. Броят на специалните училища, предложени за преструктуриране е незначителен.


В доклада се дават и данни за отпадналите от образованието деца от общинските училища за 2009/2010 година. Учениците, насочени към средищни или приемащи училища са били 1440, записаните в училищната документация на средищното или приемащото училище - 1391, а реално посещаващите такива училища с десет по-малко. Незаписаните в приемащото училище са 49, а непосещаващите такова училище - 10. Или общо отпадналите ученици са 59. Изненадващо, но от министерството на образованието казали пред Сметната палата, че не разполагат с такава информация за останалите учебни години. Липсата на база данни за сравнение не позволявала да се направи анализ на тенденциите за броя на отпадащите ученици в резултат на оптимизацията на училищната мрежа.


Във връзка с тези констатации Сметната палата отправя редица препоръки. Сред тях е образователният министър да предприеме действия кметовете на общини да възстановят в полза на централния бюджет неусвоените или усвоени не по предназначение средства, получените за обезщетения на персонала. Най-сериозни суми ще трябва да върне община Брацигово - 210 000 лв. От Струмяни дължат 125 000 лв., от Долна Митрополия - 19 995 лв., Панагюрище - 8007, 95 лв., а Сандански - 2 168 лв.

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    Сметната палата: Училищната реформа е неефективна !!! Много моля, сметната палата да каже поне една реформа, която е ефективна, че аз не се сещам !!!

  2. 2 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Дано повече хора прочетат тези резултати и да си отговорят на въпроса защо субсидията трябва да следва ученика, а не директно училището. Нито един от цитираните в статията проблеми не е актуален в частните училища. А в този доклад не фигурират парите за частни уроци и успеваемостта на децата при кандидатстване в университети както у нас, така и в чужбина. Само че в чужбина ходят онези, които са усвоили поне един чужд език, нещо с което държавните училища не могат да се похвалят, с изключение на няколко добри езикови гимназии, които за съжаление не служат за пример на другите държавни гимназии, но са добър пример за някои частни училища.

  3. 3 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2627 Любопитно

    "Най-сериозна част от средствата по програмата са отивали за обезщетения на учители и персонал." - обезЩЕТЕния - значи има ЩЕТА - от НЕЩО или от НЯКОГО?!? Сигурно е обаче, че НИКОЙ не е виновен.! Управлението не е лесна работа, за разлика от ОПравянето...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  4. 4 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Весело

    ..."Или общо отпадналите ученици са 59"....хехехехехе.....Всеки даскал ще ви каже, че реалната цифра на отпадналите е 100 пъти по голяма, може би? Но и те не са виновни - поставени са пред дилемата да лъжат или да отидат на борсата.…

  5. 5 Профил на tsvetana_m
    tsvetana_m
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Изобщо нещо ефективно има ли .....?!?!?

  6. 6 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1460 Гневно

    Никой не бива да е изненадан или смутен. Това се очакваше да се случи и това се случи. Защото "реформата" не беше и не е реформа. Става въпрос за нещо много по-прозаично, ловко прикрито зад идеологемите.
    СТАВА ВЪПРОС ЗА ПРОСТО ЛИКВИДИРАНЕ НА ХИЛЯДИ УЧИЛИЩА и ОБИКНОВЕНО СЪКРАЩАВАНЕ НА ДЕСЕТКИ ХИЛЯДИ УЧИТЕЛИ!!!! Защото били "исторически остатък от социализма". Исторически остатък - и училищата и учителите?!?!
    Така и дефинираха първоначално реформите, тогава ги наричаха оптимизация. ЕДИНСТВЕНА ЦЕЛ - РЯЗКО ИЗЗЕМВАНЕ НА ПУБЛИЧНИТЕ СРЕДСТВА И НАСОЧВАНЕТО ИМ В РЪЦЕТЕ НА ГАЛЕНИКА - БИЗНЕСА. Финансирането на образованието било на "исторически принцип". Дори такова "епохално" икономическо дефиниране направиха "реформаторите".
    А тези "реформатори" си ИМАТ ИМЕНА!!!!
    И служеха на поредната "модернизация" като бяха и са добре заплатени. Включително от чуждестранни донори и дарители.
    Още повече тези "реформатори" са несменяеми реформатори. ЗАТВОРЕНА ГРУПА! КАТО МАФИЯ!
    И СЕГШНАТА "реформа" на Бойко Борисов в образованието ПАК ТЕЗИ "реформатори" Я ПРАВЯТ!!!!
    И ПАК ЩЕ ИМА МАСОВИ ЛИКВИДАЦИИ НА УЧИЛИЩА. А мат"риала ще се кефи, че ще учи само до десети клас и ще преминава с двойки. Разбира се ще злорадства, че и учителите - "мъчители" ще бъдат отново насметени!
    А сегашното опростачване на нацията ще ни се види като гениалност само след няколко години.
    И пак сметната палата ще докладва поредното сгромолясване. Чисто финансово. И без това никой не иска да измерва духовната, технологичната и моралната деградация. А за национален интерес да не говорим. Нито за суверенитет или мощ, или просперитет ...
    А КОЙ ПО ДЯВОЛИТЕ ЩЕ ПОСТАВИ ВЪПРОСА ЗА ВЪЗМЕЗДИЕТО НА "РЕФОРМАТОРИТЕ".
    И ЗА УСВОЕНИТЕ САМО ОТ ТЯХ МИЛИОНИ ЗА "РЕФОРМИ"!!!
    КОЙ ЛОВКО УПОТРЕБИ демокрацията ЗА ПОСИТГАНЕ НА НАЦИОНАЛНА КАТАСТРОФА?! И колко пъти още?!

  7. 7 Профил на Вели
    Вели
    Рейтинг: 1123 Весело

    До коментар [#1] от "442":

    Криза е...., пък и Тройната коалиция какво наследство му остави в образованието!!!

  8. 8 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Гневно

    До коментар [#6] от "AzDebil":

    ....."ЛИКВИДИРАНЕ НА ХИЛЯДИ УЧИЛИЩА и ОБИКНОВЕНО СЪКРАЩАВАНЕ НА ДЕСЕТКИ ХИЛЯДИ УЧИТЕЛИ!!!!"....Даскалите са най покорната, беззащитна част от интелигенцията. Затова Б.Б. безкомпромистно ще ги "оптимизира". В предизборната си програма беше обещал да ликвидира и няколко десетки менте института и университета? Но вече и дума не споменава за това!?

  9. 9 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    Училищната реформа е неефективна не защото "отпадат деца", а защото всички деца са поставени в един кюп. А те са различни и им е необходимразличен подход. Има деца, които не желаят да учат...Те трябва да са под натиск за да учат Има деца, които за най-голяма изненада на образователното министерство, отиват в училище за да учат. Те трябва да бъдат отделени от нежелаещите, защото вторите им пречат.....Абе да им се чудя на акъла на оторизираните! Бях учител. Опитах и видях, че по начинът създаден от министерството нищо няма да стане и....напуснах.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  10. 10 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2455 Неутрално

    До коментар [#2] от "m_style":

    Съгласна съм парите да следват ученика, ако хората без деца са освободени то данък образование, а родителите плащат данъчна ставка съобразно броя на децата си. А не като сега: и с едно дете, и с две, и с три, един и същ данък. Ако ще сме пазарни, да сме пазарни. Стига с хибридните тарикатлъци.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  11. 11 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1257 Гневно

    До коментар [#9] от "Храбър":

    Да, има уравниловка - всички ученици минават в горен клас!?

  12. 12 Профил на HAGBARD
    HAGBARD
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Това сътвори реформаторският гений на медийния любимец Даниел Вълчев. Крайно време е да го вземат в ГЕРБ.

  13. 13 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#12] от "zlatina3":

    Е що да е виновен Вълчев не е ли Бойко виновен.

  14. 14 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Не само училищната реформа ами цялата ни държава е скапана и отпада от всякъде.
    На последно място сме по всичко хубаво,но на челно по лишо.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  15. 15 Профил на sushi
    sushi
    Рейтинг: 605 Неутрално

    да #2
    Точно обратното. Голямата каша в образованието настана с тези делигирани бюджети. С тези пари за брой ученици. се стимулира измамата Ами ще лъжат и мажат за броя на децата за да вземат повече пари и да не се закрие училището. Направихте болниците и училищата да са търгаши, а после били неефективни в дейността си/ лечение и обучение/. Неправилно се тълкува и понятието ефективност. Ефективно училище имаме когато обучението е на добро ниво и е достъпно за гражаните, защото това е предмета му на дейност,а не когато печели пари.Училищата и болниците имат социална функция и са пряко свързани с националната сигурност.
    Мизерията в държавните и общински училища е голяма и всяка бройка е от значение. Вижте колко училища не могат да си покрият разходите, нямат пари за дейности подпомагащи обучението.
    Сега Игнатов иска от мизерните пари да дава на частници, което е върха на наглостта. И стига с тези данъци! Та нима Киро от село Въта да не плаща данъци, ама неговото дете мръзне по заледените пътища да отиде на училище. А и училището не е като на тези частници "другари" ново и топло.
    45% от децата ни са застрашени от мизерия казват хората, ама ние знаем че не са застрашени ами направо са си в мизерия.

  16. 16 Профил на HAGBARD
    HAGBARD
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#13] от "bta": Не, това са ефектите от Вълчевите реформи. Бойковите още не са започнали, ако някой ден започнат, ефектът от тях ще е непридвидим.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK