Безпрецедентно: Община Пловдив може да бъде съдена заради мръсния въздух

Архив

© Георги Кожухаров

Архив



С няколко условия Пловдивският окръжен съд реши, че може да заведе дело по искането на няколко обществени организации и частни лица, които обвиняват община Пловдив за мръсния атмосферен въздух в града.


До процес обаче ще се стигне, ако в седем поредни дни ищците огласят доводите си в поне един местен ежедневник и го докажат по надлежния ред, съобщи БНР. Освен това всички граждани и организации, съпричастни към идеята, трябва да декларират документално и със своите лични данни "изпитаното от тях страдание" и желанието си да участват в съдебния процес, гласи юридическата обосновка на окръжните магистрати. Едва след изпълнението на тези изисквания, съдът ще прецени дали и в каква насока ще образува дело, което ще се реши окончателно на 6 април.


От 23 март до 6 април е срокът, в който гражданите на Пловдив ще могат да се присъединят към колективния иск по делото срещу общината. Всеки, който е живял в града в периода 2007-2011 г., има право на това. Такса за присъединяването няма и не е необходимо да се доказва увреждане.




Вносителите на колективния иск – Асоциацията за европейска интеграция и права на човека на известния адвокат Михаил Екимджиев, сдружението на предприемачи "Бизнес експертен съвет" и бизнесменът Любозар Фратев потвърдиха, че нямат финансови претенции, а единствено намерение да принудят местната власт да предприеме незабавни и ефективни мерки за опазване на околната среда и чистотата на атмосферния въздух.


Същият иск бе подаден миналата година, като на 24 ноември той бе прекратен от Окръжния съд, но след обжалване Апелативният съд го върна за ново разследване.


Юристи определят случая като уникален, тъй като при евентуален успех такива дела могат да заведат обществени организации и от другите големи български градове.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ръпончо
    ръпончо
    Рейтинг: 1356 Весело

    Е, така е! Нямат си Петър Диков и си имат проблеми с "проветрението" на града. Ако искат може да им го пратим на обмяна на опит или за постоянно.

    Много народ тук се е взел насериозно! :)
  2. 2 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: 385 Весело

    Ръпончо, за новоизбраната управа на Пловдив е рано да говоря, но ако ние ви бяхме пратили някого от предишното управление, Петър Диков щеше да ви се види като слънце

  3. 3 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    А в София за 40 пъти надвишение на нормите на бензен във въздуха? Бензена е в 100% от случите канцерогенен и води до левкимия.
    Няма нали? Всички си траят на мнозинството мучи - нема такова животну. Те ония на запад са тъпи да си въвеждат евронорми и забрани за влизане в центровете на градовете без спазването им, нали?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  4. 4 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1074 Весело
  5. 5 Профил на El Chuncho
    El Chuncho
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    Гергов ли ще я съди?

    Никъде по света борсите не са определящи за икономиката.- цитат на коментар #70 от “др. Иванов
  6. 6 Профил на afx
    afx
    Рейтинг: 434 Неутрално
  7. 7 Профил на Roger
    Roger
    Рейтинг: 754 Любопитно

    А София?!Тук въздухът е маааалко по-мръсен.

    НЯМА ПО-ПРОСТ НАРОД ОТ БЪЛГАРСКИЯ.
  8. 8 Профил на Христо Хаджиев
    Христо Хаджиев
    Рейтинг: 278 Неутрално

    Dnevnik haide malko po-seriozno da govorim, a!!!! 6to za statiq e tova... Nie v Stamboliuski kakvo da pravim????

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Captain Jack
  9. 9 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 747 Неутрално

    Живеех в София, а там въздухът беше толкова мръсен, че когато излезнех за час по центъра на разходка, ноздрите на носа ми ставаха черни, а обувките ми посивяваха.
    Всичко прашасваше за един ден по терасата и пред прозорците след почистване, като прашасваше основно в сажди и фин строителен прах, не коментирам за благоуханията от заобикалящите ги търговски обекти, които само в Анадола ще са по-законни, като пропуснах цигарения дим, който сякаш беше пропил въздуха на София, но който си и остана най-важната особеност на задъхания ви издишащ живот в момента...
    Когато обаче се качвах в супер лимузината си, рядко усещах толкова колоритно сменящата се смрад от трафика около мен, но когато се метнех на друга кола, усещането беше все едно, че съм лапнал ауспуха на таралясника пред мен. Съответно на личната си кола се налагаше да сменям страхотния филтър на климатика на всеки 5 000км, както и останалите филтри на колата, за да й удължа живота и собствения си такъв...
    Един ден решихме и кацнахме във Франкфурт, разтворихме дробовете си и не можахме да повярваме, че сме почти в сърцето на Европа, а смрадта от прехвалени граждани липсва?!
    Поживяхме, поогледахме се и не спирахме да се наслаждаваме на лукса си, че живеем по-хубав и пречистен живот, който се оказа и по-лесен, впоследствие - чувствахме се всеки ден, като на почивка, някъде всред девствените разлистени подножия на Стара планина. Гражданската урбанизирана чуруликаща атмосфера ни удивляваше, бидейки и на работа, и в парка, и на колело, ние запазихме комерсиалните си прищявки, но получихме в замяна чистота, спокойствие, мек планински въздух с освежаваща влажност и ваканционно безвремие с пейзаж..., а за колата, хм, ...ами тя прашаса най-накрая в гаража, но след повече от месец престой в него, затрудни се...
    От този ден дните ни не са се променили, но установихме веднъж, че всъщност въздухът на летището е бил силно замърсен с неистови керосинени пари, въпреки че навремето ни разтвори дробовете, клеясали от Софийския гноясал въздух...
    Ще спра до тук за да не Ви ядосвам, повече - подкрепям желаещите да осъдят абсурда, в който живеех!

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata
  10. 10 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 747 Неутрално

    Густо майна на Филибето, ский майна Филибето, айде майна горе на тепето, далеч от маранята и вефовете, сред свежия полъх на вятъра...
    Поздрави на обгазените майни, нагърбили се с гражданската инициатива!

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata
  11. 11 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    Много сме (кашлюк) силни сме (кашлюк кашлюк)

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  12. 12 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 875 Неутрално

    Осъдена община? Ще бъде един супер прецедент!

  13. 13 Профил на Stoyan Tsolov
    Stoyan Tsolov
    Рейтинг: 381 Неутрално

    По този повод Пловдив закрива тролейбусния си транспорт. И да не го закрие формално, частните интереси от доста време на практика са го унищожили. Проверете колко градове с над 300 хиляди жители в Европа нямат електртранспорт като гръбнак на градския си транспорт. Аз поне не знам такива дори в Румъния

  14. 14 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1230 Неутрално

    Хайди майна пуздрауления за прецедента!

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  15. 15 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Общината в Ст.Загора какво ли ще прави пре подобен иск Вътре са с двата крака.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  16. 16 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1232 Неутрално

    Инициативата е добра и дано има успех! Лошото е че общините нищо не правят не само по този въпрос, а и по много други, примерно, дупките по улуците, маркировката на същите (хоризонтална), почистване на отпадаците, уличните кучета и др.

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  17. 17 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 842 Неутрално

    [quote#13:"stoyant"]Проверете колко градове с над 300 хиляди жители в Европа нямат електртранспорт като гръбнак на градския си транспорт. Аз поне не знам такива дори в Румъния [/quote]
    На практика градовете над 250 000 души, трябва задължително да имат електрически релсов транспорт, а тези над 750 000 - метро или(и) градска железница. Като знаем с какво невероятно закъснение София прави метро, можем да си представим с колко века закъснение Пловдив ще въведе трамвайния електрически транспорт.
    Основните причина за мръсния въздух в Пловдив са както следва:
    1. Хвърлянето на пясък и сол по улиците, които след стопяването на снега, преминаващите автомобили вдигат във въздуха и правят въздуха видим.
    2.Изключително лошото миене на улиците(ако на напръскването на улиците с малко вода, водещо до създаването на лигава кал по платното може да се каже изобщо миене!) . На практика, минаващите цистерни с вода дори не измиват платното, а омокрят 2,5-3м в ширина отпред, без изобщо да се напъват(напъването води до "излишен" разход на гориво) да измият същинската мръсотия по края на пътното платно. Виждал съм в покрайнините на Виена, как се мие с вода с високо налягане и как на практика не остава нищо по платното. Тука такова нещо изобщо не се прави, просто се имитира, за да се вземат парите за тази дейност!
    3. Огромни райони от града(вероятно вече над 25% от градската територия) са с улици без грам настилка, направо на земя. Автомобилите преминаващи по тези улици вдигат огромно количество прах и кал, която след това се стеле над града. В комбинация с лошото миене на съществуващите улици резуртатът е на лице!
    Както виждате, направих един елементарен анализ, от който е видно че причината за цялата тая ситуация е изцяло на общинска администрация, която вече 20г си заравя главата в пясъка и мърнакайки че пари няма, разпределя малкото останали пари по някакви странни съобръжения. Малоумно е да се смята че тези високи стойност на замърсяване се дължат на използването на твърдо гориво от няколко хиляди домакинства в града. Твърдо гориво е използвано през годините в миналото в доста по-големи количества и въпреки това толкова мръсен въздуха в града никога не е бил.
    Не е лошо някъде в статията да пише адрес или телефон за връзка, защото аз съм един от хората, който би се включил в тази подписка за иск, тъй като съм асматик страдащ точно от мръсния въздух във града!
    За анализа по-горе не искам дори 1 стотинка, въпреки че в общината има една камара хора, вземащи заплати за това, но както виждаме абсолютно безрезултатно.
    Относно миналата, сегашната и бъдещата управа:
    И предишните и сегашните, пък вероятно и бъдещите карат по един и същи начин мадатите си - командировки, обмяна ан опит в Берлин, Брюксел, Париж и т.н. и в края на краищата всичко си остава така както си е било. Изплозването на сол и пясък тая зима въпреки заричанията на новия кмет(в гореизброените градове отдавна не се ползва), е само едно
    от нещата, които показват че ПРОМЯНА В ЧИНОВНИЧЕСКОТО МИСЛЕНЕ И МЪРЗЕЛ ТУКА НИКОГА НЯМА ДА ИМА!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  18. 18 Профил на Жълт кантарион
    Жълт кантарион
    Рейтинг: 541 Весело

    До коментар [#1] от "ръпончо":

    Ха, който вземе Петър Диков е завинаги няма отказване! Както влизането в съветския блок или приемането на исляма: once in, never out

  19. 19 Профил на Жълт кантарион
    Жълт кантарион
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#17] от "traveler1":

    Абсолютно правилно, в Хелсинки (Хелзинки е неправилно, на фински няма З) си построили метро при 400 хиляди жители

  20. 20 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#9] от "Ivan Petrov":

    И все още е така, с перспектива на още по зле.

  21. 21 Профил на Жълт кантарион
    Жълт кантарион
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#16] от "Ogiigo":

    Ще цитирам идола на под 1% от българите, но може би единствения идол сред живите българи (ако разбира се го смятаме за българин ! ) ИВАН КОСТОВ:
    Проблемите на гражданите са си техни проблеми, не са проблеми на администрацията. Те могат да станат проблеми на администрацията само ако гражданите ги направят проблеми на администрацията.

  22. 22 Профил на ZeroOne
    ZeroOne
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Доколкото разбрах основен замърсител е населението(стар автопарк, отопление с твърдо гориво и т.н.), т.е. замърсителите ще съдят ...себе си в лицето на общината Това е поредният български юридически "бисер"

    ZeroOne
  23. 23 Профил на с.н.с- з.м.с  greg1
    с.н.с- з.м.с greg1
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Проблема с мръсния въздух в Пловдив идва от стотиците места и парцели из града , които стоят празни и кални. От хилядите строежи , чийто прилежаща инфраструктура е кална , от десетките неасфалтирани междублокови пространства и от близостта на пловдивското поле, от което при силен вятър се носят към града огромни облаци прах. Миенето на улиците е решението на проблема и застилането на оголените терени с чакъл или друго.

    "НИКОГА НЕ БЯХ СВОБОДЕН ДА БЪДА СЕБЕ СИ-ТОВА НАРИЧАМ НЕПРОСТИМО"-Metallica - Unforgiven
  24. 24 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 747 Неутрално

    До коментар [#20] от "greenman":
    Жалко за един от най-красивите градове!

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK