"Витоша" вече ще е изцяло пешеходна зона и с подземни гаражи

Изпълнението на проекта започва след 3 месеца

© Мария Съботинова

Изпълнението на проекта започва след 3 месеца



Централният столичен булевард "Витоша" ще стане изцяло пешеходна зона без трамвайни линии, а отдолу ще има между 200 и 300 места за паркиране. Пространството ще бъде затворено за велосипедисти, които ще минават по обходни маршрути от успоредни улици. Ще има и покрити места, където минувачите да могат да скрият при лоши атмосферни условия. Там ще могат да се провеждат и закрити изложби, панаири и други събития.


Това предвижда проектът за обновление на улицата, чийто краен вариант беше обсъден от архитекти по последните му детайли. Обновлението ще обхване частта от "Патриарх Евтимий" до "Солунска", а изпълнението ще започне най-късно след 3 месеца.


Подземният паркинг най-вероятно ще бъде достъпен само за живеещите в района срещу наем. Всъщност местата няма да са открити, а като гаражни клетки със заключващ се механизъм, който няма да работи дълго, ако да се отваря на всеки час, обясниха специалистите.




Частта от "Патриарх Евтимий" и "Неофит Рилски" ще се реализира от турската компания, която строи втория метродиаметър, който ще минава под "Витоша". От "Неофит Рилски" до "Солунска" пък ще бъдат отпуснати пари от общинския бюджет.


За останалата част от булеварда до "Св. Неделя" ще бъде обявен конкурс през месец май и се надяваме до началото на есента да го разглеждаме, каза пред "Дневник" главният архитект на София Петър Диков. При реконструкцията на участъка се очаква да се появят археологически находки. Нека проектите там бъдат дръзки - затваряне на движението, създаване на открити музеи, предизвика колегите си Диков.


Цветовете на новата настилка ще са жълто, охра и отчасти кафяво

© Мария Съботинова

Цветовете на новата настилка ще са жълто, охра и отчасти кафяво


Във вече готовия проект булевардът известен като "Витошка" ще бъде разделен условно на три успоредни по дължината части. Първата зона е непосредствено до витрините на магазините и обектите, следва зоната за разходки, карнавали и събития, а третата зона ще е с обзавеждане за сядане, места за улични художници например, обясни ръководителят на проекта проф. Тодор Булев.


Това ще обхване пространството заето в момента от трамвайните линии, които ще бъдат премахнати. В покритите пространства ще могат да се провеждат всякакви събития, а на външен вид ще се доближат до сходни обекти, съществували в стара София. Проф. Булев каза още, че материалите ще бъдат в топли цветове - жълто, охра, както и части с кафяво.


Първоначалната идея на проектантите била големи части от булеварда да са покрити със стъклени покриви, но преосмислили предложението си, защото по този начин се закрива гледката към планината Витоша.


Направено е проучване за бъдещето на растителността по булеварда, като здравите дървета няма да бъдат отсечени. От 80 дървета 57 се оказаха в добро състояние, съобщи проектантът по озеленяването арх. Емил Галев. Той е поддръжник на идеята всички дървета да бъдат отсечени, защото при построяването на подземния гараж корените на растенията ще бъдат наранени и в близките години сами ще изсъхнат. В крайна сметка обаче Столичната община изрично пожелала здравите растения да бъдат запазени.


Според арх. Галев не е удачно новите дървета да бъдат отново кестени, както е в момента. Кестените имат развита коренова система, която нарушава настилката, а през по-голямата част от листата им са кафеви, заради слабата им защита срещу вредители, обясни той. Специалистът предложи като по-удачен вариант декоративни форми на габър.


Велоалеите по "Витошка" ще се пренасочат по успоредни улици, но все пак ще се създадат стоянки

© Мария Съботинова

Велоалеите по "Витошка" ще се пренасочат по успоредни улици, но все пак ще се създадат стоянки


Проектантите се надяват и собствениците на сградите да преосмислят вижданията си за имотите, които стопанисват или отдават по наем. Според проф. Булев централният булевард трябва да се превърне в място, където хората да се срещат с приятели, да е уютно и затова не е подходящо там да има бутици, а кафенета и места за хапване. Дано магазините да останат само в моловете, изрази надеждите си още той.


Прехвърчаха и критики към проекта. Присъстващи архитекти не одобриха естетиката на равнобедрения триъгълник, както изглежда новата настилка, както и премахването на велолиниите, които ще се движат по обходни маршрути. Главният архитект уточни, че велосипедистите ще могат да преминават, но при положение, че се движат с ниска скорост, или пък бутат колелото си. Също така ще бъдат създадени стоянки.


Арх. Диков прие и предложението за поставяне на еко елементи върху покривите на обектите за почивка. Така ще се събира енергия от слънцето, а може и да се събира дъждовната вода.


Пред "Дневник" главният архитект съобщи още, че през 2012 г. ще има ремонт на вече пешеходната централна улица "Пиротска". Засега обаче създаването на други зони за пешеходци в близко бъдеще няма да има. "Шишман" може да става пешеходна инцидентно - за два дена, за една седмица, но няма как да стане пешеходна, каза още той. През лятото "Шишман" затваря за седмица, когато се провежда "София диша".

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK