Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование

Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование

© Юлия Лазарова



В България няма дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование. Критериите за оценяване и акредитация са занижени, автономията на университетите не е достатъчно силна, има сериозни грешки по отношение на финансирането и ефективността на висшето образование.


Това са част от критичните изводи, които Световната банка е включила в проектов документ на тема "Укрепване на висшето образование в България". Експертите по образование са направили анализ на основните проблеми в българското висше образование и са дали варианти за реформи.


Акредитация и качество




В становището се изразяват притеснения относно независимостта на Националната агенция по акредитации. По закон тя е създадена като независима агенция към Министерски съвет. На практика обаче е второстепенен разпоредител с бюджетни средства към просветното министерство. Не вдъхва доверие на експертите от Световната банка и липсата на чуждестранни оценители при изготвянето на акредитациите, които освен това били и много тромави.


Още изводи:


Бързото разпространение на частните университети промени обема на сектора и засили конкуренцията. Броят на студентите се увеличи с 16% през последните 10 години, докато броят на завършващите гимназиално обучение ученици спадна с 13%. Нетният процент на записалите висше образование достигна 41% от населението на възраст от 19 до 23 години (2010 г.).


Разширеният обхват на висшето образование доведе до три основни последствия:
- увеличаване на съотношението студент - преподавател
- намаляване на разходите за висше образование на един студент
- по-голяма разнородност на студентите по отношение на техните умения и способност за учене


През 2011 г., около 1.7 % (4800 души) от студентите, записани в български университети, са изтеглили студентски заеми, 6% (16 000 души) са получили държавни стипендии.


От банката препоръчват няколко стъпки, които да неутрализират слабите звена в тази сфера. Сред тях е незабавно подобряване на достоверността и взискателността при оценяването чрез засилено участие на работодатели и международни експерти по образование. "Правителството трябва да осигури устойчивост на Рейтинговата система на висшите училища и да определи ролята на събираната информация. Препоръчително е да се разшири рамката на събиране на данни, като те бъдат допълнени с детайлно проучване на реализацията на студентите и позиционирането им на пазара на труда", пише в документа на банката.


Грешки на мениджмънта


В управлението на университетите се насочва следващата група проблеми, които международните експерти виждат и отразяват в резюмето си. Те отбелязват, че страната има приети стратегически документи и приоритети на всички нива на образование, освен при висшето. Освен това връзката на университетите със заинтересовани от образование страни е твърде слаба.


"Настоящия модел на управление води до неефективност на човешките и финансови ресурси на висшите училища. Има очевиден дисонанс между политиките и програмите на някои университети и нуждите на пазара на труда, което отразява слабото съответствие на знанията и уменията, с които студентите напускат университетите", продължават критиките.


България би могла да направи реформи в тази посока в модела на публично управление на университетите чрез създаване на управителни съвети. Реформата в управлението трябва да започне с преобразуването на съветите на настоятелите в управляващи съвети в качеството им на основен орган за управление на държавните университети.


Разработване на стратегия за сектора на висшето образование е също важна крачка според Световната банка. Министерството трябва да инициира и да участва в процес на стратегическо планиране, заедно с всички съответни заинтересувани страни, свързани с висшето образование, за да бъде разработена визия и стратегия за бъдещето на висшето образование в България.


Финансиране на висшето образование


То било недостатъчно. "България премина през десетилетие, през което секторът на висшето образование се разширяваше, но без да бъде достатъчно финансиран." Липсва и стратегически фокус при финансирането на училищата. Публичните средства не се използват за постигането на дългосрочни цели и провеждането на стратегически реформи.

Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование

© Анелия Николова


Не е гъвкав и механизмът за определяне на учебните такси." Обвързването на учебните такси със стандарта за издръжка на студент в постоянното законодателство се оказа не-гъвкав подход, който налага чести промени на основния закон, вместо да бъде дадена по-голяма свобода на ВУЗ да определят сами таксите и да се приспособяват към намаляващата държавна подкрепа в периоди на бюджетни ограничения".


Банката предлага увеличаване на бюджетното финансиране за висшето образование до 1% от БВП в средносрочен план. Подобно увеличаване на публичните ресурси за сектора следва да се осъществи с договорен таван на публичното участие до 60-65% от общите средства за сектора.


Въвеждане на договори за добро представяне/постижения с университетите предлагат още експертите. Сред идеите им се открива и така нежеланата от студентите мярка - увеличаване на учебните такси и подобряване гъвкавостта на механизмите за определянето им.

Световната банка: Липсва дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование

© Юлия Лазарова


"Промяна на концепцията за отпускане на стипендии: Горните реформи могат да бъдат задействани съвместно с преразглеждане на политиката по отпускане на стипендии от държавния бюджет – те да бъдат насочени само към студенти с отлични академични постижения и с нисък доход в подбрани приоритетни области и програми."


(не)Ефективност


Големият брой малки, специализирани държавни "университети" са проблем от фискална и управленска гледна точка, както и по отношение на капацитета за изследователска и развойна дейност. "Ниското съотношение студенти - преподаватели в тези малки държавни университети поражда неефективност на разходите в сектора. Освен това малките университети по-трудно биха събрали критична маса от изследователи."


Тук Световната банка предлага почти екзотично звучащо решение - сливане на някои висши училища в по-големи институции. Или създаване на по-малък брой многопрофилни университети с по-голям среден брой записали се студенти. Пример за подобен вид консолидация би било създаването на консолидиран многопрофилен технически университет в София, обединяващ Техническия университет в София със специализираните по-малките висши училища по химически технологии и металургия; горско стопанство и минно дело и геология.

Коментари (54)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1291 Весело

    "подобряване на достоверността и взискателността при оценяването чрез засилено участие на работодатели и международни експерти по образование."

    Ужас сакън да не чуят старците от агенцията по акредитация!

    Другари веднага се мятайте на амбразурата срещу гадните капиталисти, искат да ви оценяват по спобоности, а не по заслуги!

    Между другото подобни проблеми при оценяването на проекти макар и в леко различен контекст (ставаше дума за фонд научни изследвания) говореше и математикът проф. Хорозов, когото системата изплю за има няма месеци. Ама кой да го чуе, той е един прост математик, виж да беше милиционер...

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  2. 2 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Тия тиквеници (родните ни политици) слушат избирателно и разбират на обратно нещата. Провала с Катар, всъщност бил огромен успех. провалът с Шенген пак така. Последният евро доклад бил положителен а не отрицателен и тн, и тн, и тн.

  3. 3 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1174 Весело

    Липсва и краткосрочна... ХАХА

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  4. 4 Профил на abefus
    abefus
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Решенията, които предлага Световната банка, не са новост, но ушите на нашите политици са пълни с калта, в която непрекъснато се въргалят в стремежа си да докопат някоя жълтица, подхвърлена им от кукловодите. "Реформите", с които се упражняваха последните правителства доведоха дотам, че дори СУ да се бори за благоволението на последния тъпанар, произведен от школата, да се запише, та белким допринесе със субсидията си към университетските финанси. Читавите ученици вече не се замислят къде да учат, а и читавите университети (които очевадно са на запад от Виена) не жалят сили да им помагат в това отношение. За милиционерите и псевдо учените, които "преподават" в университетите няма нужда да говоря - трябваше отдавна да бъдат изритани, но как иначе пъв властта щеше да има очи и уши навсякъде.
    Ако до година-две не се направи нещо радикално, май наистина ще е по-добре сградите на университетите да станат я молове, я офис помещения за супер прогресивния ни бизнес (който често се затруднява със събирането и изваждането, нежели с нанотехнологиите, но това е друга тема).

  5. 5 Профил на Master of puppets
    Master of puppets
    Рейтинг: 572 Неутрално

    То в международен мащаб липсва, че в България...

    Всъщност стратегията е висшето образование да става все по-нисше, т.е. все повече роботизация, по-малко (или никакво) мислене. Докато човечеството не си изпати от това и не започне пак да отдава внимание на мисълта и творчеството.

    Master of puppets is pulling your strings, twisting your minds, smashing your dreams...
  6. 6 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    то не само стратегия липсва. Липсва и смисъл, след като една лъжкиня може да се яви и с фалшива диплома да управлява милиарди, а след като излезне в редовен отпуск по майчинство да не последва нищо - ни какви бонуси е взимала, ни защо е лъгала. Отговорност няма, следователно няма и нужда от качество, а без него - няма и нужда от основната функция на образовнието - да предоставя качествени професионални услуги на бизнеса от населението.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  7. 7 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1330 Неутрално

    Брейййй, тези в Световната банка голяма скука ги е натиснала !!! Оправиха Световните финанси и ..... какво остана ??? висшето образование в България. Айде, оправете го та да си починете малко.

  8. 8 Профил на ivanmmcht
    ivanmmcht
    Рейтинг: 227 Неутрално

    И пак ли ще пишем само предписания ! Студентите мизерстват - по трима в стая от 20 м2. Нито могат да учат, нито да почиват, нито да се забавляват пълноценно. От дискотеките и заведенията по-цяла нощ свири музика,ужас е, не може да се спи. Колеги от блоковете окло 33 блок са ми разправяли, че от басовете на 5-те дискотеки там вилиците и чашите на масите им нощем вибрират ? При първа възможност всеки добър студент бяга навън - Германия, Англия и др. То не се търпи - липса на пари, сигурност и елементарна учебна инфраструктура - пълна демотивация ! А като прибавим и калпавото образование и своеволията на преподавателите - няма думи !

  9. 9 Профил на TED (moderator är en faggot)
    TED (moderator är en faggot)
    Рейтинг: 581 Неутрално

    [quote#4:"abefus"]но ушите на нашите политици са пълни с калта,[/quote]


    Не е това човече. Какво друго да очакваш от хора "завършили" (всички знаем как става това в БГ) милиционерско училище.

  10. 10 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 638 Весело

    Peter Thiel: We're in a Bubble and It's Not the Internet. It's Higher Education.

  11. 11 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 543 Неутрално

    [quote#8:"ivanmmcht"]Нито могат да учат, нито да почиват, нито да се забавляват пълноценно. От дискотеките и заведенията по-цяла нощ свири музика,ужас е, не може да се спи. Колеги от блоковете окло 33 блок са ми разправяли, че от басовете на 5-те дискотеки там вилиците и чашите на масите им нощем вибрират [/quote]

    Ако студентите не ходеха по дискотеки, нямаше да има такива заведения. Толкова е просто. Там, където има търсене, има и предлагане.

    Аз също съм в Студентски град, но не ходя по чалготеките да "танцувам" и хвърлям салфетки. И даже, о невероятно, понякога уча. И то в стаята, която е 20м^2.

  12. 12 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 1320 Весело

    Добро утро!
    Ако трябва да бъдем сериозни, ще трябва да признаем, че образованието (основно и висше) и здравеопазването бяха целенасочено и безотговорно съсипвани през последните 22 години, независимо от цвета на правителствата. Много експерименти бяха направени и все неуспешни. Тъжни са тези констатации и лошото е, че са основателни.

    “Wine makes daily living easier, less hurried, with fewer tensions and more tolerance” B. Franklin
  13. 13 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Надявам се гражданите и политиците да разберат, че спасението на нацията е в оправяне на образованието.

    Здравеопазването е важно, но по-скоро за настоящето.

    Битката за бъдещето ще се проведе на терена на образованието и културата.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  14. 14 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2041 Неутрално

    Ами, липсвала.. Според мен пък съвсем целенасочено и дългосрочно се унищожава родното образование. Като се има предвид, че летвата не беше много високо, то задачата не е много трудна.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  15. 15 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Като пееш Пенке, кой ли те слуша......Нашите парцалеси не идват на власт да подобряват нещо в тази Държава, а да окрадат каквото могат за 4г........тез пък ще им говорят за висшето образование......Ми те тяхните деца учат по чужбина бре....кво им пука за мат'ряла......

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  16. 16 Профил на Вени Г.
    Вени Г.
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    Тия па от СБ искат да сливат, да намаляват броя. Айде де, трЕбе да се откриват!

    Още една брилянтна юридическа школа като Симеоново, и поне още един ВИФ още 4-5 факултета за даскали по физическо, които после да ходят в измисленото платено право на УНСС.
    И да въведат право и в Пернишкия университет, сега в Русе има право - "тежката артилерия" Деси оттам е юрист.

    Най-добрият аргумент против демокрацията е 5-минутен разговор с избирател - Уинстън Чърчил
  17. 17 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Парите идват и си отиват, така че човек може много пъти през живота си да се замогне и да обеднее.

    Това, което обикновено си остава на нивата придобите в ранна възраст, е възпитанието, културата и образованието.

    Затова инвестициите в тези области НЕ МОГАТ ДА ЧАКАТ!

    Веднъж стегне ли бетона човек обикновено си остава простак и неграмотик доживот. Може да стане премиер, може да стане шеф на МВР, може да стане шеф на фонд "Земеделие" или на язовирите, но това са по-скоро аномалии и изкключения потвърждаващи правилото, отколкото някаква закономерност.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  18. 18 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Най-важната и дългосрочна инвестиция на всяка държава, фирма и индивид, е в човешки капитал, и тя се осъществява чрез образованието и културата.

    Скъпа машина може да се купи на момента, дали със спестени пари, или със заем.

    Нова методология може да се разучи и внедри.

    Но качествен човек няма как да се произведе за по-малко от няколко петилетки ПОСЛЕДОВАТЕЛЕН труд.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  19. 19 Профил на forumer
    forumer
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Ще се класират пак за някой заем за структурни реформи - да ни оправят образованието за пореден път.
    Констатациите като цяло не са далеч от истината

  20. 20 Профил на dow_jones
    dow_jones
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Напротив! Дългосрочна стратегия за висшето образование има. Тя е, да се гледа на него като на отложена безработица и/или средство за емигриране извън проблемите в България чрез механизмите на студентските бригади...

  21. 21 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2041 Неутрално

    Образованието е бич за всеки управляващ. Образованието е това, което може да прекъсне ченгеджийската управа у нас. Затова добро образование у нас ще бъде допуснато само с кръв.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  22. 22 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Като ги питата какво трябва да се оправи всички казват: здравеопазването, пенсиите, борбата с престъпността, икономиката, цените".

    Да, това са важни неща. Очевидни неща.

    Но истинският лидер и визионер гледа оттатък злободневието и актуалните пожари.

    За да има бъдеще нацията и трябва нов обществен договор, нов споделен морал, нова култура, и възможно най-доброто образование.

    По многобройност не може да се мерим с третия свят, природни ресурси нямаме, ноухау и технологии също - единственото конкурентно предимство, на което можем заложим и като държава, и като индивиди, е висока квалификация.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  23. 23 Профил на nulew
    nulew
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Подобряването на образованието трябва да започне първо от самия преподавателски състав. Там конкурсното начало е отдавна забравено. Хабилитираш се и си до гроб несменяем. Доста преподаватели злоупотребяват с това. Не обръщат никакво внимание нито на това как преподават, нито на това колко е актуално. Да не говорим, че има преподаватели които системно не се явяват на лекции и упражнения и ги интересува само частният им бизнес, защото не могат да ги уволнят и заплатите си им вървят! Докато не се въведе и при тях конкурентното начало и да трябва ежедневно да се доказваш, образованието ще е на този хал. Другото, което не е по-малко важно е и драстичното намаляване на броя на висшите училища. Не е необходимо всеки родил се в България да е с висше образование! Би трябвало и да се извърши разсъсредоточаване на висшите училища и техният брои намиращ се в София рязко да намалее. Хем ще разтовари града, хем ще създаде поминък и в по-малките градове, а и ще могат да се предложат по-добри условия за УЧЕНЕ, както е по на запад, а не за дискотеки, дрога и т.н.!

    Липсва Закон за защита на РАБОТОДАТЕЛЯ
  24. 24 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1188 Разстроено

    Само на висшето образование ли? Без добро средно образование няма квалитетно висше!

  25. 25 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 521 Неутрално

    В университетите няма автономия, а някаква криворазбрана слободия. Студентите често се третират като ученици - контрол на присъствието, домашни, които никой не чете, а в същото време доста професори си измислят собствена терминология, която продават с учебника. Или си купуваш неговия учебник и пишеш и говориш с неговите термини, или забравяш да минеш.
    Образование с отбиване на номера не се прави.

    "One-upmanship is the systematic and conscious practice of making one's associates feel inferior and thereby gaining the status of being "one-up" on them.
  26. 26 Профил на Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Рейтинг: 778 Неутрално

    "В България няма дългосрочна стратегия за развитие на висшето образование. Критериите за оценяване и акредитация са занижени"
    Добрутро, дами и господа от Световната банка!
    "автономията на университетите не е достатъчно силна"
    Тук, дами и господа от Световната банка, имате мого здраве!
    Автономията на комунопрофаните и техните асоциати в така наречените университети е толкова мощна, че още 10-20 г. поне няма да бъдат изметени комунонекадърниците от така наречените Бг университети. И, защо, дами и господа от Световната банка, мислите, че огромната част от цвета на младото поколение се изнесе да учи в САЩ, UK, Германия, Франция, Италия и пр.? А?

  27. 27 Профил на abefus
    abefus
    Рейтинг: 367 Неутрално

    1984, явно не си съвсем наясно с нещата, щом се оплакваш точно от тия дребни проблеми. Точно пък присъствието и домашните са един от най-ефективните начини да накараш студентите да учат през цялата година, а не само на изпита. Ако не ми вярваш, питай някой, който учи в реномираните световни университети - нека да ти кажат за колко отсъствия от лекции изхвърчаш изобщо, без да ти връщат и цент от умопомрачителната такса. Домашни там се пишат всеки ден, по всичко, след като е трябвало преди това да изчетеш 200 стр. от учебника, плюс няколко научни статии от специализирани издания. Никой не може да стане специалист по каквото и да било с научаването на 30-тина страници записки от лекциите, но нашата безумна система не само, че го позволява, но и го стимулира. За качеството на професорите съм абсолютно съгласен, и за измислената от тях терминология - но нека отбележим, че в точните науки това няма как да се случи, случва се в дисциплини, на които с години се е гледало като на разтягане на ластици, без да конкретизирам.

  28. 28 Профил на ivailosavoff
    ivailosavoff
    Рейтинг: 451 Разстроено

    В България висше образование НЯМА!!!Има някакво подобие на такова
    За каква стратегия говори световната банка, да се 4уди 4овек!

  29. 29 Профил на f.s.m.
    f.s.m.
    Рейтинг: 521 Неутрално

    И краткосрочна липсва. И не само в образованието. И май изпуснахме времето за стратегии. Е по-добре късно отколкото ...

  30. 30 Профил на Другарката Михайловна
    Другарката Михайловна
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Като гледам що народ взема тапия за "вишу", ще спра да казвам, че и аз имам диплома.

    Че то висшето образование не е стока за ширпотреба. Пък и все магистри се пънат да бъдат.

    Видяла жабата, че подковават вола....

    Във форумите на Икономедиа е пълно с хленчещи конформисти. В много голям процент от случаите изразите, ЗАПОЧВАЩИ с: "Аз мисля..."; "Аз считам..."; "По мое мнение..."; "Според мен.." - ЗАВЪРШВАТ с някакви чутовни глупости, резултат от "мисловния" процес.
  31. 31 Профил на cucing
    cucing
    Рейтинг: 624 Неутрално

    В България няма стратегия, та дори и краткосрочна визия (тактика) за развитието на каквото и да е образование.
    Напротив, от 22 години насам населението умишлено се вкарва в спирала на все по-голямо затъпяване. Защото известно е, че простия и безпросветния по-лесно се вкарва в ярема.
    На българската неофеодална върхушка, която също така не се отличава с голям образователен потенциал и трябват тъпи и безпросветни крепостни.
    Жалко, но перспективата пред държавата ни и народеца ни (не можем да кажем нация) е жалка и мрачна!

    ура и да живей!!!
  32. 32 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    Бой се от данайците когато носят дарове... и дават съвети.

    Много от констатациите на СБ са правилни, също и някои от мерките които предлага. Но има 2 неща които ще бъдат много вредни и направо са тъпи.

    Първото е финасирането според броят завършили студенти което е по-голям идиотизъм дори от финансирането според броят студенти. Ако се приложи това означава, че тези ВУЗ които имат високи изисквания и не дипломират всеки влязъл ще бъдат санционирани с намаляване на бюджета а тези които безпроблемно дават диплома на всеки записъл се ще бъдат поощрявани. Производство на дипломи на конвейер, това ще е резултата. Само това вече е достатъчно човек да започне да изпитва силни съмнения за нивото на експертите им и добронамереността на съветите им.

    Второто е предложението за намаляването на броят университети чрез обединяване на някои инженерни ВУЗ в политехника. Аз не виждам каква полза ще има от това освен че ще се създаде още едно управленско ниво между съществуващите инженерни ВУЗ и Министерството на просветата. Освен ако под маската на "обединяване" не се крие стремеж за закриване на специалности и дори цели инженерни ВУЗ.

    Странно е защо СБ насочва вниманието си към инженерните ВУЗ които в България са 4-5 а не вижда десетките наплодили се последните години провинциални псевдоуниверситети които са общоизвестни с корупцията и ниското ниво на кадрите си. Ако ще се прави реформа логично е от там да се започне. Все пак инженерните ВУЗ са само 4-5 на брой, съществено намаляване няма да се получи от обединяването им.

    Като недостатък се посочва, че тези инженерни ВУЗ са с тясна специализация. Първо не е толкова тясна тази специализация, това са цели отрасли. Второ, именно специализацията дава възможност за високо професионално ниво. Ако се преориентираме към по-общо образование това автоматично води до намаляване на нивото защото за същото време трябва да се изучава по-широка област. Не знам какво ще изберат господата от Световната банка но аз лично предпочитам да ме оперира хирург а не общопрактикуващ лекар.

    Странно е защо се посяга към инженерните ВУЗ които все пак са се доказали с десетилетия работа. Техните кадри са създали промишлеността ни и десетки хиляди от тях успешно работят по цял свят. И същевременно нито дума за тези новите псевдоуниверситети, всички които са с хуманитарна насоченост. Може би защото политическият ни "елит" там получава "дипломите" си? Как да очакваме тук да идват големи чуждестранни компании ако нямаме инженерни кадри. Или целта е от нас работната ръка и суровините а от тях инженерите?

    Ако ликвидираме инженерното образование губим и последният шанс нещо да направим за да се измъкнем от блатото. Концепции и стратегии не могат да се ядат, трябва да се произвежда а за това са необходими инженери. Трябва да се усъвършенства съществуващото и премахват недостатъците а не да се разрушава нещо което макар и с недостатъци но все пак работи.

    Бих препоръчал на господата от Световната банка първо да оправят бакиите които техните кадри и експерти предизвикаха със световната финансова криза. Мениджъри и "експерти" като тях я предизвикаха, не инженерите. И пътем да вземат със себе си великият си "експерт" финансовият ни министър Дянков, видяхме резултатът от реформите му.


    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  33. 33 Профил на ermaht
    ermaht
    Рейтинг: 470 Гневно

    ЧЕ ТО ЗА КАКВО ИЗОБЩО ИМА СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ ТУК ??? ЗА СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО ЛИ, ЗА ТУРИЗМА ЛИ, ЗА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО ЛИ, ЗА ЕНЕРГЕТИКАТА ЛИ ?

  34. 34 Профил на stoicho2
    stoicho2
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#23] от "zlatco33":

    Днес стана висшист в УНСС племенник на жена ми-специалност Европеистика. За петте години почти не е стъпвал на лекции. Цяла нощ играеше на РС-то, после спи до 14 часа и после пак. За изпити вземаше лекции от колеги и без проблем вземаше изпитите. Казва, че под 1000 лв. заплата няма да работи. Сега ще му търсят с връзки такава работа. Е, образованието е на световно ниво.

  35. 35 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    [quote#34:"stoicho2"]Казва, че под 1000 лв. заплата няма да работи. Сега ще му търсят с връзки такава работа.[/quote]

    За сравнение на млад асистент в моят университет предлагат заплата 490 лв бруто което чисто е към 400 лв. Сигурно защото ние сме инженерен ВУЗ а там е ЕВРОПЕИСТИКА, една много "нужна и ценна" за България специалност.

    Кой идиот ще дойде да стане асистент при нас? Или да запише инженерен ВУЗ където ще го побъркат от формули и с общи приказки не може? Да, ама за господата от СБ тъкмо инженерните ВУЗ са голям проблем а не такива измислени специалности. Карайте в този стил, скоро окончателно ще ни превърнат в туземци.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  36. 36 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 567 Гневно

    България имаше много добро образование до 90-те години на миналия век, след това не без помощта на "експертите" от Световната Банка това образование беше разбито, както също здравеопазването и икономиката.

  37. 37 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1357 Разстроено

    Много просто биха се решили проблемите - Изпълнителната власт забравя за комисионните си по ядрените програми относно Белене и Козлодуй и инвестира всичките милиарди в образование, здравеопазване и спорт и държавата ни ще стане кукличка за няма и 50 години.

    Щом политиците държат да се облагодетелстват, а не да инвестират в ресурс и акъл, ако ще не Световната банка, дедо Боже или владетелят на 8-мата провинция на Марс да дават препоръки е все едно - ефекта е нула.

    Жената е покана за щастие
  38. 38 Профил на Postmodern Reality
    Postmodern Reality
    Рейтинг: 1137 Любопитно

    До коментар [#26] от "Красимир Кабакчиев":

    Paste-вам ти нещо от един друг мой постинг:
    " Какво да кажем за държава, в която на прага на прехода през 1997 година, януари, четирима са идейните водачи на протестите. Ето ги и тях:
    1. Витан Стефанов
    2. Георги Теологов Каприев
    3. Цочо Бояджиев
    4. Калин Янакиев
    Първите двама са с доказана принадлежност към ДС, като Георги е с псевдоним Павел. Цочо влиза в редиците на БКП едва 18 годишен?!?!?!? Последният още се подвизава под крилото на Костов! Оказва се, че Жорето е бил удобен параван за серия от учени, които изместват "гнилия" елемент Ради Радев, който собствено е бил научен ръководител на Цочо Бояджиев!!!!!
    Ясно е, че всичко е мощна констелация о един единствен скрит субект на властта, който, както го описва в "Левиатан" Хобс "is "all-encompassing, pervades the intrisic parts of the society, penetrating each item of the reality".Още "по-сладък" е Алтюсер:"Dominant ideology - it tends to reproduce and preserve the prevailing system of social domination regardless of the people and social phenomena are." Оказва се, че съгласно таксономията на Бодрийар, ние си живеем в симулакруми. А родната ни демокрацийка е пример за неговия знак от четвърто ниво... "
    Ти за какво образование говориш? За серия от анонимници, които закопаха Радичков, светла му памет. Навремето Розенкройцер казваше следното: всички мафии са взаимоовързани. Те не просто диктуват какво да става, а контролират развитието на социалните фактори и условия. Мафията на академиците е свързана с тази на бившата ДС, с тази на мутрите и т.н. ТОВА Е!

    Ала, бала!
  39. 39 Профил на Postmodern Reality
    Postmodern Reality
    Рейтинг: 1137 Любопитно

    До коментар [#27] от "abefus":
    [quote#27:"abefus"]и за измислената от тях терминология - но нека отбележим, че в точните науки това няма как да се случи, случва се в дисциплини, на които с години се е гледало като на разтягане на ластици, без да конкретизирам.[/quote]
    О.К. Брат ми има автосервиз и дава стартова заплата на начинаещ 800 нето. Още няма кадърен, открит със специалност ДВГ. Няма локуми, няма ластици. Е,и?


    Ала, бала!
  40. 40 Профил на Postmodern Reality
    Postmodern Reality
    Рейтинг: 1137 Весело

    До коментар [#23] от "zlatco33":

    ++++++++++

    Ала, бала!
  41. 41 Профил на nulew
    nulew
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#34] от "stoicho2":

    Съгласен съм с тебе! Аз имам познат който също завърши УНСС, като след първата година замина на бригада в САЩ и не се върна до дипломирането си. Той се дипломира с випуска си без не само да е ходил на лекции и упражнения, а дори не е ходил и на изпити и защита на дипломна работа. Този човек сега е икономист!!!!!!!!!!!!!
    Заради това сме я закършили така, щото само велики икономисти, като тези двамата хубостници ни управляват и ни дават съвети и направления в икономиката!

    Липсва Закон за защита на РАБОТОДАТЕЛЯ
  42. 42 Профил на Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Рейтинг: 778 Неутрално

    [quote#38:"ivohammer"]серия от анонимници, които закопаха Радичков, светла му памет[/quote]
    Радичков е небезинтересен автор, но най-банален комунист, беше член на парламентарната група на БСП. На всичкото отгоре нетипичен, неполезен за себе си комунист (да не употребя по-различна дума за покойник). Ако се беше разграничил от комунистите, можеше да получи Нобелова награда. Не чак толкова за творчество - много далеч е от гений, колкото за достойна гражданска позиция, против комунистите. Ама как да искаш такова нещо от комунист? Та даже взе, че отиде при най-гадните комунисти. И историята щеше да бъде друга, обаче на тая кочина, пардон, държава, историята е твърде комунистическа, за да бъде друга.

  43. 43 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1828 Неутрално

    Къде бе всички са ръгнали през просото ? Какво висше образование ? Къде ви е средното ,основното, началното образование ? Нещо да знаете за пясъчни основи?

  44. 44 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1828 Неутрално

    До коментар [#42] от "Красимир Кабакчиев":

    С една дума , Нобелистите са хора ,които са се борили против комунизма . Мисъл ,достойна за Нобелов лауреат. Защото - хем е умномислещ , хем е антикомунист. Межу другото Краси Кабакчиев е известен сигурно само на родословното си дърво . Докато Радичков го познават, не знам колко повече от обитателя на кочината , пардон ,държавата .
    :

  45. 45 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    [quote#43:"papyre"] Къде ви е средното ,основното, началното образование ?[/quote]
    Те вече успешно са съсипани затова се хванаха с висшето. Аз съм зъвършил техникум в онези далечните години и съм много доволен. И теория и практика на високо ниво. Сега вече техникуми няма има някакви професионални гимназии които дори името им говори за нещо изкуствено и хартиено. Ако е оцеляло нещо там то е въпреки чиновниците в министерството.

    Въобще принципа е "ако някъде нещо мърда да се унищожи". Последният пример са математическите гимназии които искат да ги "реформират". Те ни направиха СВЕТОВНИ шампиони по математика, бихме Китай който е с население 1.34 МИЛИАРДА души и многократен световен шампион по математика! И за награда искат да ги съсипят та хората петиция писаха тук във вестника.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  46. 46 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Вишисти в България колкото искаш...
    Кой с агънце,кой с теленце,кой с рушветче или секс услуга.
    Не казвам че няма и кадърни вишисти,напротив,и лошо че няма работа за тях.
    Но мисля че много голяма част от тях са вишисти в кавички.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  47. 47 Профил на Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Сбогом, тъпаци от "Дневник"!
    Рейтинг: 778 Неутрално

    [quote#44:"papyre"]Кабакчиев е известен сигурно само на родословното си дърво . Докато Радичков го познават ...[/quote]
    Хе-хе-хе, на Кабакчиев книгите се продават, четат, изучават и преподават в университетите от Китай през Индия, Европа, САЩ и Канада до Южна Америка.
    Можеш да напишеш Krasimir Kabakciev в Гугъл и да провериш къде в големите библиотеки по света по света се намира ето този труд: http://www.springer.com/education+%26+language/linguistics/book/978-0-7923-6538-9
    Ха-ха-ха! Тръгнал с учен от световна класа да се дърли! Майтап!

  48. 48 Профил на aaaa
    aaaa
    Рейтинг: 418 Неутрално

    За какво да се наливат пари във визсше образование, като има толкова много безработни вишисти и такива които не работятя по придобитата специалност?Не е ли това прахосване на народни пари?По-добре дайте пари на академията на науките и тя ще създаде работа на вишисти и ще даде експертиза на държавата ако някой се интересува от това!

  49. 49 Профил на Любо
    Любо
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Преливане от пусто в празно. Кой от тука пишещите е прочел Стратегията за развитие на науката в България до 2020 г. Че там черно на бяло е записано, че университетите се закриват. Ще има нещо като работнически факумлтети работещи в полза на бизнеса, ако той реши да ги финансира.
    на вашето внимание разясненията на професор Емил Хорозов тук
    http://www.obshtestvo.net/content/view/2282/6/

    Любомир
  50. 50 Профил на nikig
    nikig
    Рейтинг: 778 Любопитно
  51. 51 Профил на Христомир Йорданов
    Христомир Йорданов
    Рейтинг: 521 Неутрално

    "Пример за подобен вид консолидация би било създаването на консолидиран многопрофилен технически университет в София, обединяващ Техническия университет в София със специализираните по-малките висши училища по химически технологии и металургия; горско стопанство и минно дело и геология."

    И строителния!

  52. 52 Профил на izumena
    izumena
    Рейтинг: 418 Гневно

    Другарите от СБ са изказали 2-3 верни констатации, които познава всеки, който чете вестници оттам нататък-плъзгане по повърхността и дерктно в големите глупости. Да споменем някои: 1. Държавното образование е недофинансирано и все по-недофинансирано става. Удобно се пропуска факта, че др. Игнатов вече прокарва възможности за финансиране на средното частно, да се готви висшето. С други думи, покрай мафията печатаща учебници, сега и другата ще понамаже малко 2. Рейтинг на университетите по отношение на пазара на труда в страна с официална безработица от 11% е смешно и жалко. Ами тогава да закрием техническите специалности, които ще се отпушат след кризата, понеже сега хората главно като секратарки и служители в кол-центрове си намират работа. Образованието не е садене на домати, иска дългосрочна мисъл, г-да експерти. 3. Университетската авнотомия била едва ли не на книга. Ами добър ден, ама защо не кажете цялата истина-МОН коли и беси в образованието, то определя държавната поръчка, то определя условията за финансиране, то държи всички козове.. Къде е автономията, че не се сетих? В държавните изисквания, определяни от експерти от МОН? Дори не желая да коментирам идеята за университетска автономия, съчетана със стопанско администриране, все едно че университетът е търговска фирма...

  53. 53 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    [quote#35:"Fred"]ЕВРОПЕИСТИК, една много "нужна и ценна" за България специалност. [/quote]

    -Е тази специалност бе измислена навремето,за да може Надежда Михайлова/Нейнски/ да стане преподавател.Познато момче я завърши,разнасяше пици,бъркаше бетон,докато накрая сега боядисва автомобили.Сигурно защото повечето автомобили в БГ са европейско производство,де.

  54. 54 Профил на red_riding_hood
    red_riding_hood
    Рейтинг: 418 Разстроено

    Да ви кажа честно, не знам дали има някакъв смисъл въобще човек да се записва в български университет. 1.) пазара на труда е толкова примитивен, че обявите за работа са основно за телефонистки и за учители (имам усещането, че сме в Индия) 2.) неквалифицирания труд се заплаща по-добре от квалифицирания, например: една фризьорка да речем получава повече от един учител, един щофьор или строител получава повече един университетски преподавател. Вярно е, че всяка работа си има негативи, но как човек да си възвърне инвестираните пари и време и усилия от 4-5 години в университет след като системата така функционира, че това е просто неизгодно. Оставям на страна, че това да работиш с българи означава да се примириш с липсата на уважение на работното място, с това, че ако нямаш връзки си никой и че шеф става този, който е човек на някой, а не по-компетентния служител. Въобще да си разбираш от работота не е на оферта в БГ, последствията са: подливане на вода, омраза, нежелание за работа в екип, грозни слухове и т.н. Така, че предлагам за закрием университетите, хората не са дорасли за такива неща тук.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK