Таен договор минира проекта за интегриран градски транспорт във Варна

Таен договор минира проекта за интегриран градски транспорт във Варна

© Морски дневник



Над 1.5 млн лв.е неустойката, която Варна дължи на частната компания "Транстриумф холдинг", в случай, че намеренията за придобиването й от общинското дружество "Градски транспорт" се провалят. Това е едно от условията в предварителния договор, който те са сключили помежду си, научи "Дневник.bg" от преговарящи по сделката, пожелали да останат анонимни. Според тях именно този факт обяснява защо съдържанието на документа продължава да бъде една от най-строго пазените тайни около проекта за интегриран градски транспорт на Варна. Той трябва да бъде реализиран с европейско финансиране по Оперативна програма "Регионално развитие".


"Вече имаме положително становище на Комисията за защита на конкуренцията за осъществяване на сделката, каза днес Емил Данаилов – председател на борда на директорите на общинската фирма. От тук нататък остава да приключим преговорите за финансиране на покупката. Другото са технически подробности, които могат да бъдат приключени в рамките на не повече от седмица", обясни той.


Данаилов повтори вече известния факт, че "Градски транспорт" преговаря с три финансови институции за отпускане на кредит, с който да закупи  конкурента си. "Две от банките са чужди, една е българска", каза той, но за пореден път отказа да назове краен срок за финализиране на разговорите. Техният край беше отлаган вече няколко пъти, а в публичната информация по случая винаги се твърди, че поредният срок е фатален за реализирането на проекта и след него втори няма да има.




Решението за придобиване на "Транстриумф" от "Градски транспорт" бе взето през август миналата година, на едно от последните заседания, на стария Общински съвет (ОбС) в града. То бе мотивирано с твърдението, че според условие на европейските институции, за да бъдат получени парите за финансиране на проекта , линиите на градския транспорт във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Така само месец преди изборите за местна власт през миналата година се оказа, че Варна трябва спешно да намери начин да се освободи от услугите на частния си партньор в изпълнението на градските пътнически превози. При това като го купи.


Идеята бе лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ. Първият от тях е Марио Шиваров, който същевременно е и съветник на кмета на града Кирил Йорданов по фирмено управление.
Втората е Валентина Софрониева, бивш главен юрисконсулт и директор на  правната дирекция на община Варна.


Според твърденията на Шиваров и Софрониева провал на евентуалната сделка ще означава и отпадане на проекта за модернизация на градския транспорт във Варна.


На 22 февруари т.г. обаче ОбС в града одобри текста на договор за партньорство с общинското дружество "Градски транспорт" и възложи подписването му на кмета на града Кирил Йорданов.


"По силата на този договор общинската администрация става "водещ партньор" в изпълнението на проекта за цялостно обновяване на транспорта във Варна. Това удовлетворява напълно европейските изисквания за отпускането на безвъзмездното финансиране на проекта", каза по този повод председателят на комисията по транспорт в ОбС – Варна Иван Луков.


Независимо от това обаче преговорите за купуването на "Транстриумф" от "Градски транспорт" продължиха с пълна сила и при пълно информационно затъмнение. И така до днес, когато стана ясно, че проектът за модернизация на градския транспорт във Варна е на практика "миниран" с предварителен договор, предвиждащ солидна неустойка в полза на частната компания. По мнение на общински експерти, нейното евентуално изплащане би довело до фалит общинския превозвач, който и без друго в продължение на години бе воден към ръба на финансов колапс.


Според информация, станала известна също през последните дни, най-вероятно заемът, който "Градски транспорт" трябва да получи, за да придобие "Транстриумф холдинг" ще бъде отпуснат от австрийската банка "Хипо ное групе" (Hippo Noe Gruppe), която няма представителство у нас.


"Тази банка вече е подпомагала община Варна преди около две години, каза изненадващо днес Марио Шиваров. Парите, които са били отпуснати са били използвани за реализацията на инфраструктурни проекти или ремонт на улиците в града", каза още той.


Справка с публикуваните данни за изпълнението на бюджета на Община Варна за 2010г. обаче показа, че информация за подобен заем липсва. Така и днес сделката "Транстриумф холдинг" - "Градски транспорт" продължи да затъва в тайни и недомлъвки.


"До 2-3 месеца проектът за Интегриран градски транспорт на варна трябва да е Брюксел, за да получи одобрение до края на годината", каза днес Иван Луков. На въпроса, какво ще се случи с него, ако община Варна все пак не успее да прекрати отношенията си с частния превозвач "Транстриумф холдинг", Луков отговори: "Такава опция не съществува. Според съдържанието на проекта, с което ще бъдат запознати финансиращите органи на ЕС, от 1 ануари 2013г. Варна ще има само един, общински превозвач. Проектът е написан така, че връщане назад няма".


При това положение ако финансирането по проекта бъде спечелено, община Варна ще получи около 200 млн. лв. за модерен градски транспорт, а частната "Транстриумф холдинг" - сумата за която ще или вече е договорила продажбата си.  В случай, че проектът бъде провален, печелившият остава само един.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Mayhem
    Mayhem
    Рейтинг: 418 Гневно

    Бал съм ги. Варна остава с най-лош граЦки транспорт от големите градове - допотопни тролеи и много над 30 годишни автобуси(линии 14 и 22 примерно). Предпочитам да си карам "трошката".

    - Защо СерГей говори толкова бавно ? - Защото превежда от руски !
  2. 2 Профил на Тарасконски
    Тарасконски
    Рейтинг: 483 Неутрално

    "Справка с публикуваните данни за изпълнението на бюджета на Община Варна за 2010г. обаче показа, че информация за подобен заем липсва. "

    Ами честито! Следва повишаване на цената на билетчето за градския транспорт, както и на това за маршрутните линии (което пък ще облажи не общината, а фирма Мако -> Марио Шиваров)....
    Щом трябва ще плащаме, ама поне дано да има видим положителен ефект от упражнението.

  3. 3 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Явен пример за възможно най-нагла корупция.Още нищо реално не се случило, но варненци вече дължат пари на частна фирма.

  4. 4 Профил на Kurt
    Kurt
    Рейтинг: 372 Неутрално

    До коментар [#1] от "Mayhem":

    Тия трошки са на "Градски транспорт". На "Транстриумф" возилата не са лоши, още повече че по мое мнение и добре си обслужват поне линия 148.

  5. 5 Профил на Øϰϰå Çҩßё
    Øϰϰå Çҩßё
    Рейтинг: 615 Гневно

    Въобще не ползвам градски транспорт, но ме дразни тъпите мутри как са блакирали всичко!!!

    иронията е моята първа, втора и трета природа, аронията няма нищо общо
  6. 6 Профил на bati vi
    bati vi
    Рейтинг: 1456 Неутрално

    във Варна нищо никога не е случайно .

    Меня постоянно преследуют умные мысли! .. Но я быстрее ....
  7. 7 Профил на dohco
    dohco
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Яка снимка!!!

    Най-добрите неща в живота идват безплатно...
  8. 8 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 666 Неутрално

    Браво, Варна! Пак да го изберете!

  9. 9 Профил на ooonufri
    ooonufri
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Общинската фирма, която само пилее, купува стари автобуси на цени с пъти по-високи отколкото ги купува Транстиумф. А частната наскоро купи и съвсем нови. Сега като гушнат 50 милиона евро, а някъде казват и много повече евросубсидии, голямо пилеене ще падне от общинарите. Купуваш по 20 бона стар, а същият Транстиумф го купуваше по 2 500. Така правеш лидерът на БСП Гуцанов, дето му откриха сто бона, приготвени за почивката му. Същият, който сви 10 млн от Елит банк през 90-те и не ги върна. Купи два катамарана, после ги прати в чужбина под наем и се загубиха, а фирмата фалира. В навечерието на местните избори, БСП го хвалеха, че управлявал 36 фирми, демек голям отворко.
    И всички вкупом, барабар с Киро и Марешки, все на ТИМ хора.

  10. 10 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1801 Неутрално

    До коментар [#8] от "rosko1306":

    Да, явно и ГЕРБ са били толкова възхитени от действията на Кирил Йорданов, че го издигнаха за кмет, а Шиваров и Софрониев за общински съветници.

  11. 11 Профил на Ало, Ваньо?
    Ало, Ваньо?
    Рейтинг: 418 Неутрално

    1. Като трябва да има само един превозвач във Варна, защо не прекратиха договора с Транстриумф, а трябваше да теглят заем, за да ги купуват?
    2. Като ОбС гласува антиварненски решения, ЗКПЧ Симеонов какво чака, че не ги разтрогне или уведоми прокуратурата за корупционни практики?

    Спечелилият поръчка за около 50 000 лв. за коментари във форумите е 25-годишният Антони Стоев, управител на дружеството "ЕМ ЕНД МАРК" ЕООД.
  12. 12 Профил на apollo
    apollo
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Да се чуди човек как лице с незъвършено средно образование като М.Шиваров,съветва по фирмено управление,човек като К.Йорданов завършил право в Софийския университет.

  13. 13 Профил на Апостол
    Апостол
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#9] от "ooonufri":
    Това Цветанов ли ти го диктува, или си оная бабичка дето в дебата по ТВ 7 есента, едва прочете написаното текстче на развален майчин език и сричаща като първолаче.
    За Градски транспорт не бери грижа, ами малко се поразрови и виж какво е било състоянието на компанията тогава, и след 5г.






За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK