Правителството одобри закона за училищното образование

Правителството одобри закона за училищното образование

© Красимир Юскеселиев



Правителството одобри днес проекта на Закон за предучилищното и училищното образование. Текстът се дискутира от около месец и половина, след като беше представен официално на 14 февруари от неговите автори.


Подготовката му започна много преди това, а просветният министър Сергей Игнатов неколкократно беше критикуван и подканян от експерти и депутати от комисията по образование ведомството да внесе проекта. Още в края на 2011-а година председателят на ресорната парламентарна комисия Огнян Стоичков заяви, че ако този закон не влезе в парламента до март, няма да мине изобщо.


Точката в дневния ред на правителството за приемането на закона беше вкарана като "извънредна". Дори в пресцентъра на Министерство на образованието никой не знаеше дали текстът ще бъде разглеждан и одобрен днес. Там нямаше информация, дори след като това се случи.

Игнатов пък отвърна, че такива промени и закони, които цялостно реорганизират образователната система, отнемат години. Мисията му е да модернизира българското училище и да замени остарелия вече Закон за народната просвета, написан през 1991 година и променян и допълван оттогава над 25 пъти. Според министъра документът бил «избродиран много добре».




Проектът стана повод за множество полемики. Някои от предлаганите промени срещнаха обществена съпротива и бяха обявени от гражданските организации за необмислени.


Всички четиригодишни - на детска градина


Текстът предвижда от учебната 2016-2017 година четиригодишните деца да посещават задължително детска градина. Обяснението - така България синхронизира своята политика с общоевропейските директиви, които гласят, че до 2020 година най-малко 95% от децата на тази възраст трябва да започнат задължително начално образование.


Справка на «Дневник» в Националния статистически институт обаче показа, че в столицата и някои големи градове след четири години местата в детските градини може да се окажат недостатъчни. Съпоставка между броя на децата, които ще бъдат между 3 и 6 години, и капацитета на градините показва, че ако броят в детските заведения остане същият, тази разпоредба на закона няма да е осъществима. Поне не навсякъде.


В дискусията беше повдигнат и въпросът дали трябва да бъде налагано на родителите да пращат  децата си на детска градина още на четири години.


Частните училища


Друг момент, който стана пресечна точка на спорове, е предвидената държавна помощ за частните училища и детски градини. От министерството уточниха, че субсидията ще бъде равна на единния разходен стандарт, който получават и държавните и общински училища — около 1200 лева средно на дете. Сумата варира в зависимост от вида училище и потребностите на учениците.


Зам.-министърът на образованието Милена Дамянова още по време на представянето на проекта заяви, че има обещанието на Асоциацията на частните училища таксите да бъдат намалени с размера на отпуснатия стандарт (около 1200 лева). Частните училища няма да имат право да събират такси за дейностите, които държавата ще финансира.


Родителските асоциации обаче съзряха дискриминация. Според Ева Борисова от асоциация "Родители" законът няма да доведе до равен достъп до образование за всички деца. "Финансиране на децата от частните училища е пример за това как обществото смята за дискриминирани деца, които всъщност са "дълбоко привилегировани". Тя определи това като елитаризъм в образованието.


"Този закон ще събере много добрите деца с много добрите учители", каза тя, но и тази точка остана непроменена въпреки множеството проведени разговори между зам.-министър Дамянова и граждани и експерти.


Спасение за математическите гимназии


Родители и преподаватели сигнализираха пред "Дневник" в открито писмо, че ако се приеме проектът, това ще е гибелно за математическите гимназии, тъй като в зададената от закона рамка за това какво е гимназия не се включени подготвителните паралелки между 5-и и 7-и клас.


Министерството отначало на видя в това проблем и отговори, че гимназиите просто ще се преструктурират в средни училища с математически профил, ако искат да запазят малките паралелки, или ще се откажат от тях и ще останат гимназии. Нито едно от предложенията не бе прието добре от гимназиите, защото за преминавате от един в друг профил всяко училище трябваше да започне процедура по закриване.


След около две седмици дебати по темата министерството обеща статутът на математическите гимназии да бъде уреден в новия закон. Сергей Игнатов гарантира, че ще бъдат създадени юридически условия и пътеки, по които преструктурирането на математическите гимназии в средни математически училища да стане лесно.


От пети в шести клас с двойка


Въвежда се нов подход при оценяването на децата. При най-малките – от първи до трети клас, отпадат количествените оценки, за да се избегне излишният стрес.


Учениците от пети клас ще могат със сигурност да преминат в шести, дори ако имат двойка по някой от предметите. Те обаче ще трябва да са изкарали минимум "Добър 4" по всички останали дисциплини. Възползвалите се от тази вратичка деца ще трябва все пак да вземат поправката си през следващата година.


Зрелостниците, които искат да кандидатстват в чужбина, ще могат да поискат от училището да им издаде европейски документ, който ще замени легализацията на дипломите в образователното министерство. Документът ще се прави по шаблон - на френски, немски или английски език.


Законът залага и засилена подкрепа на учениците за личностното им развитие. От министерството предвиждат създаването на центрове за подкрепа, екипна работа с проблемни деца от страна на психолози и родители. За това ще помогне и създаването на обществен съвет във всеки град с участието на общината, родителите, представители на бизнеса и самите ученици, който да налага граждански контрол върху училищата и детските градини.


Начално училище, прогимназия, гимназия


Със законопроекта се въвежда и нова образователна структура в системата на училищното образование – основна образователна степен с два етапа: начален (1-и – 4-и клас) и прогимназиален (5-и – 6-и клас), и средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (7-и – 10-и клас) и втори гимназиален етап (11-и и 12-и клас).


Създава се нов вид училище – обединено (от 1-и до 10-и клас).


Поетапното ще бъде въведена целодневна организация на учебния ден от 1-и до 7-и клас.


От министерството убеждават, че проектът осигурява автономия на училищата да разработват учебни програми за разширена и допълнителна подготовка, като по този начин се постига свобода на училището да определя целите и резултатите (придобитите компетентности) на училищно ниво, съобразявайки се с потребностите и интересите на учениците.


В часовете, предназначени за придобиване на тази подготовка, учениците могат да изучават предмети като предприемачество, гражданско образование, здравно образование.


Министерството изслуша всички страни, но...


Образователното министерство изслуша всички страни и засегнати от промените в закона. Още не е ясно с кои предложения се е съобразило, тъй като на сайта на ведомството няма публикувана коригирана версия. Самият Игнатов обаче заяви, че ще мине много време докато този закон бъде приет — «поне няколко месеца». За да влезе в сила, той трябва да бъде гласуван на две четения в Народното събрание и обнародван в Държавен вестник.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    ''________Всички четиригодишни - на детска градина
    _______''

    Горките мъничета....от рано ще ги вкарват у стадото. По този начин губят индивидуалността. Целта на това е от малки да ги учат да бъдат лесно манипулируеми и не мислещи офчици....Вместо обществото да се състои от индивиди с трезво мислене, то ще бъде от офффци....Ама то и това е целта на задачата де.....да вървим, да мълчим и да траем....Който надигне глава и започне да мисли, веднага го отхвърля обществото.....Лепват му етикет - луд....различен....чешит....и пр. Според мен, не позволявайте децата ви да стават офффчестадо.....!!! Нека всяко дете да си гради характера в семейството, а не от госпожите в градината, и по учебниците.....

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  2. 2 Профил на yokicha
    yokicha
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Добре е , ставаме по - нормална държава!!!!!

  3. 3 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    Няма да е лесно на Преподавателите.Като знам как се прави подбора в училище.ПРЕПОДАВАТЕЛЯ ПО ФИЗКУЛТУРА И СПОРТ СЕ ИЗБИРА ПО КРАСОТА И АТЛЕТИКА

  4. 4 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1343 Неутрално

    До коментар [#1] от "ARRI":Успех,ще си на почит, сред дамите

  5. 5 Профил на Ивелина
    Ивелина
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Как е възможно такова деградиране на закони, защо трябва да се пускат деца с двойки в по- горен клас, това ми се струва, че са го приели заради циганите, че да може циганката да взема по- дълго време помощи, а нашите деца нееека си учат като гламави, че на всичкото отгоре и без помощи от държавата, щото видиш ли доходите ни са по- високи с 5 лева! Е немам думи просто....

  6. 6 Профил на go
    go
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Бих била скептично настроена към хора, които са били в училище от 4 до 20 години. Но както и да е. Къде са решенията на същинските проблеми в образованието? Не ги виждам нещо в тази т.нар. модернизация.

  7. 7 Профил на miroslava_1919
    miroslava_1919
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Тези хора са луди! Нашите избраници вместо да се грижат за децата ни, те искат да ги направят зомбита. Да нямат право на мнение, а само да изпълняват заповеди, защото на 6 години имат вече мнение и могат да спорят.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK