Тръгва проект за е-идентификация

Електронният идентификатор е важна част от е-правителството. Той ще позволява на гражданите и бизнеса да използват е-услуги, без да е необходимо да взимат от отделните администрации различни номера за идентификация.

© Надежда Чипева, Капитал

Електронният идентификатор е важна част от е-правителството. Той ще позволява на гражданите и бизнеса да използват е-услуги, без да е необходимо да взимат от отделните администрации различни номера за идентификация.



В момента тече процедура за избор на фирма, която трябва да разработи регистър на електронната идентичност и система за издаване на е-идентификационни "карти". Те ще представляват уникален цифров код, който ще бъде записан на все още неуточнен по вид физически носител (пластмасова карта, преносима памет или друг). Това каза за "Дневник" зам.-министър Валери Борисов, който има ресор ИТ и съобщения в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).


Коя точно ще бъде фирмата изпълнител ще стане ясно до няколко месеца. Компаниите, които се състезават за тази част от обществената поръчка с предмет "Подобряване на административното обслужване на потребителите чрез надграждане на централните системи на електронното правителство", са "Интрасофт интернешънъл" АД, "Сирма солюшънс" АД и "Борика – Банксервиз" АД.


Според Валери Борисов не става въпрос за издаване на нови лични карти. "Това, което ние правим в момента, не е лична карта. Не говорим за лична карта. Става въпрос за карта за електронна идентификация", неколкократно уточни той. Въпросният проект ще струва малко над 2 млн. лв. В неговите рамки трябва да бъде изграден регистър на електронната идентичност и система за издаване на е-идентификационни "карти". Първоначално ще бъдат пуснати 5000 бр. от тях.




Електронният идентификатор е важна част от е-правителството. Той ще позволява на гражданите и бизнеса да използват е-услуги, без да е необходимо да ходят на място и да взимат номера за идентификация от отделните администрации.


Е-идентификационният уникален номер ще бъде записан на физически носител – чип, на който ще има достатъчно място, за да бъде добавен и електронен подпис (за лицата, които разполагат с такъв).


Проектът за създаване на система за издаване на е-идентификатори не е пряко обвързан със замяна на личните карти. В момента обаче се водят разговори между транспортното ведомство и МВР за това как е-идентификацията да бъде добавена в новите лични карти с чип, които МВР ще започне да издава през 2015 – 2016 г., коментира зам.-министър Борисов. 


"С колегите от МВР в работен порядък говорим по тази и други теми, но конкретен проект, който да обсъждаме и да предложим на вниманието на обществото, за момента няма", уточнява той.


"През 2015 – 2016 ще има лични карти с чип. Ние говорим с МВР, когато тези карти бъдат реалност, в тях да бъде използвана базата данни с електронни идентификатори, която ще бъде създадена до тогава. И тези електронни идентификатори да бъдат записани в новите лични карти с чип", каза още Валери Борисов.


Електронните идентификатори ще се издават в комплект с устройство-четец, което ще се свързва с компютъра на потребителя, желаещ да използва дадена е-услуга. 

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK