ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Метрото и "Дружба" - на една кална пътека разстояние

Другите "нелегални" трасета вече са затапени от частните собственици на имотите на върха на склона

© Анелия Николова

Другите "нелегални" трасета вече са затапени от частните собственици на имотите на върха на склона



Петьо Върбанов от "Дружба" изпрати в понеделник до "Дневник" сигнал за проблема с достъпа на живеещите в квартала до спирката на метрото, която се открива днес. Екипът ни вчера беше на място, а по-късно там е бил и зам.-кметът на транспорта Любомир Христов, за да разкаже на гражданите какво ще направят, за да ги улеснят. Кметът Йорданка Фандъкова обясни в късния следобед пред "Дневник", че имат временно решение с градския транспорт. Ето историята:


Трябва да си млад и екипиран, шегува се Петър Златев, докато вървим нагоре по стръмна и кална пътека. Това е единствената пролука, през която може да се стигне от "Дружба 2" до новата метростанция "Цариградско шосе". Новата отсечка  днес ще бъде открита предсрочно от премиера Бойко Борисов.


Другите "нелегални" трасета вече са затапени от частните собственици на имотите на върха на склон, който дели хората от района с метрото. Преди десет дни всички собственици поставили огради на офис сградите и паркингите си. Предвидливо, защото след откриването на метростанцията никой няма да иска през имота му да преминават граждани, продължава да разказва Златев, който живее в района от 4 години.




По-късно във вторник екип на общината е разгледал терена и е дал обещания за решаването на проблема, който засяга около 30 хил. души в "Дружба" и "Цариградски комплекс".


Измежду частните имоти на склона, който също така разделя "Младост" и "Дружба", е останал един общински, казва Златев

© Анелия Николова

Измежду частните имоти на склона, който също така разделя "Младост" и "Дружба", е останал един общински, казва Златев


Да спестиш 30 млн. лв.


Проблемът се ражда през 2006 г., когато проектът за изграждането на метрото се променя. Станцията се измества от удобното за пътниците от "Дружба" място по протежението на бул. "Копенхаген" до настоящото - в близост до офис сгради и верига магазини по "Цариградско шосе". Решението е взето от експертен съвет, целта е била да бъдат спестени над 30 млн. лева.


Така се стига до ситуацията метростанцията и "Дружба 2" да са разделени от склон, по който хората трябва да се изкачват, за да се възползват от бърз транспорт до центъра на града. Разстоянието на квартала от спирката е около 200-300 метра.


Фотогалерия: През калта нагоре по склона и стигаш до метрото >


"Желаещите да ползват метрото явно ще трябва да заобикалят покрай автокъщите под моста на "Цариградско шосе" при пътен възел "Горубляне", при разбити бордюри и липса на тротоари на пътя, водещ към булеварда, което ще отнеме минимум шест-седем пъти по-дълго време за придвижване". Това пише в сигнал до "Дневник" Петьо Върбанов, който също живее в района, но би пътувал с метрото до центъра.


Той пита защо "един значим мултимилионен проект като изграждането на метрото към летището не бе домислен докрай, така че да бъде удобство за повече столичани". Смисълът на метрото е да служи като средство за масов градски транспорт, но в случая с метростанция "Цариградско шосе" това разбиране явно не важи, щом не е помислено как жителите на такъв голям квартал биха могли да имат удобен достъп до него, добавя той. 


Отсреща се вижда училище, детска градина и парк. Наоколо е мръсно, дори на места има незаконни сметища

© Анелия Николова

Отсреща се вижда училище, детска градина и парк. Наоколо е мръсно, дори на места има незаконни сметища


Обидата


Обидени сме на общината, разказва Петър Златев. Неговото предложение, както и на повечето граждани в "Дружба 2", е изграждането на пътека през склона, която да свърже квартала с метрото. Измежду частните имоти на склона, който също така разделя "Младост" и "Дружба", е останал един общински, казва Златев, докато ни води натам.


Отсреща се вижда училище, детска градина и парк. Наоколо е мръсно, дори на места има незаконни сметища. Пътят е черен. Личи си, че по него и в момента минават коли. Няма следа и от улично или парково осветление. Бездомни кучета щъкат из неподдържаната поляна. Пристигаме до единствената възможна пролука на склона.


Кално е. Стръмно е. Само физически здрави хора могат да преминават оттук. "Явно не е отчетена релефната специфика на района около метростанцията, тъй като всички останали метростанции на софийското метро са разположени на възлови кръстовища в столицата с удобен достъп към тях от всички посоки", посочва в писмото си Върбанов. 


След екипа на "Дневник" изненадващо в късния следобед във вторник - ден преди откриването, на място пристигал зам.-кмета по транспорта Любомир Христов

© Анелия Николова

След екипа на "Дневник" изненадващо в късния следобед във вторник - ден преди откриването, на място пристигал зам.-кмета по транспорта Любомир Христов


Решение само ден преди откриването 


През 2009 г. тогавашният кмет на столицата Бойко Борисов е направил първа копка на бул. "Копенхаген", където да преминава довеждащ транспорт до метрото. Резна лентичката, но нямаше втора копка, спомня си Петър Златев. И досега булевардът не е ремонтиран, няма и тротоар, по който да могат да се движат пешеходци. По него по проект трябва да преминат трамваи, които да стигат до метрото. 


Гражданите бяха подготвили протест по време на днешното откриване на новата отсечка от Борисов. След екипа на "Дневник" изненадващо в късния следобед във вторник на място е пристигнал зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. От общината си спомнили за забравения проект на близкия булевард.


Обещаха, че догодина проектът ще е готов, разказа след срещата Златев. Дотогава автобуси 1 и 3, които идват от Панчарево, ще имат спирка в "Дружба" и ще извозват пътници до метрото, обещали още от общината.


Казах на Христов (бел. ред. - Любомир, зам.-кмет по транспорта) да представят на гражданите автобусната схема, защото сменяме маршрута на някои от тях, които, минавайки през "Дружба", да стигат и до метрото на "Цариградско шосе", обясни пред "Дневник" кметът на София Йорданка Фандъкова, докато подчинените й обикаляха "Дружба". Сега предстои да започне процедурата за изменение на маршрута на автобусите. 


Искаха изграждането на пътеки, но това са частни терени и ние нямаме право да инвестираме в тях, да изкупуваме земя, което е временно решение, докато построим следващата година пътя и трамвая.  Мисля, че никой няма да позволи да харча пари, добавя Фандъкова. Според нея е нормално гражданите да се безпокоят, след като не знаят плановете на общината.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK