ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Кметът на Варна: Не знам, не чух, не видях

Кметът на Варна Кирил Йорданов (в ляво) заедно с премиера Бойко Борисов.

© Спас Спасов

Кметът на Варна Кирил Йорданов (в ляво) заедно с премиера Бойко Борисов.



До кмета на Варна Кирил Йорданов била достигнала информация, че общинското дружество "Градски транспорт" е задължило бюджета на града с голяма сума в полза на частна компания. "Новината" съобщи самият Йорданов днес по време на редовния си брифинг. Според казаното става дума за договор, по силата на който общинското дружество трябва да придобие частния си партньор в обслужването на автобусните линии в града "Транстриумф холдинг". В него била включена клауза, предвиждаща "огромна неустойка", в случай, че сделката не се състои. "Това може да провали бюджета на Варна", каза Йорданов.


Това е вторият случай за по-малко от месец, при който кметът на Варна обявява, че е научил постфактум нещо, което отдавна е станало обществено достояние през публикации в пресата.


Така например на 15 май Кирил Йорданов официално съобщи, че току-що е разбрал за въвеждането на синя зона в града. В същото време информация за предстоящата нова организация на движението на територията на общината, която той управлява, беше публикувана периодично в продължение на месеци от различни регионални и централни медии. Няколко седмици преди официалното въвеждане на синята зона да стане факт, беше открит и специален сайт в интернет, от който гражданите на Варна имаха възможност да се информират подробно по всички въпроси, отнасящи се до зоната.




Днес Йорданов отново изненада варненци с привидно закъсняла реакция. Още на 27 март т. г. "Дневник" информира, че неустойката, която Варна дължи на частната компания "Транстриумф холдинг" в случай, че намеренията за придобиването й от общинското дружество "Градски транспорт" се провалят, е 1.5 млн. лв. Реакция от страна на общинската администрация тогава не последва. Според преговарящи по сделката, пожелали да останат анонимни, неустойката е едно от условията в предварителния договор, който бордът на директорите на "Градски транспорт" е сключил с "Транстриумф холдинг".


В началото на април "Дневник" поиска копие от договора с искане по Закона за достъп до обществена информация, адресирано до председателя на общинския съвет Николай Апостолов. Искането бе препратено до прокуриста на "Градски транспорт" Веселин Михайлов, след което той отказа да го удовлетвори. В мотивите към отказа на Михайлов пише следното: "Клаузите по сключения договор представляват търговска тайна като двете страни изрично са се задължили условията по този договор да не бъдат разгласявани до финализиране на сделката". Така съдържанието на вече подписания документ продължава да бъде една от най-строго пазените тайни около проекта за интегриран градски транспорт на Варна.


Той трябва да бъде реализиран с европейско финансиране по Оперативна програма "Регионално развитие". Решението за придобиване на "Транстриумф холдинг" от "Градски транспорт Варна" бе взето през август миналата година на едно от последните заседания на стария Общински съвет в града. То бе мотивирано с твърдението, че според условие на европейските институции за реализиране на проекта за интегриран градски транспорт, линиите на градския транспорт във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Така само месец преди изборите за местна власт през миналата година се оказа, че Варна трябва спешно да намери начин да се освободи от услугите на частния си партньор в изпълнението на градските пътнически превози. При това като го купи.


Идеята бе лансирана от двама активисти, а след изборите от миналата есен и общински съветници от ГЕРБ - Марио Шиваров и Валентина Софрониева - бивш главен юрисконсулт и директор на  правната дирекция на община Варна.


Според твърденията на Шиваров и Софрониева провал на евентуалната сделка трябваше да означава и отпадане на проекта за модернизация на градския транспорт във Варна. Само няколко месеца по-късно се оказа, че подобно условие не съществува. На 16 май т.г. Петър Радушев – директор на общинската дирекция "Европейски и национални оперативни програми", заяви цитиран от "Дарик": "В момента не е задължително общинското дружество "Градски транспорт" да закупи частния превозвач "Транстриумф Холдинг", за да бъде реализиран проекта за интегриран градски транспорт във Варна, въпреки че това условие беше обявено като евроизискване".


На 22 февруари т.г. обаче съветът във Варна одобри текста на договор за партньорство с общинското дружество "Градски транспорт" и възложи подписването му на кмета на града Кирил Йорданов.
"По силата на този договор общинската администрация става "водещ партньор" в изпълнението на проекта за цялостно обновяване на транспорта във Варна. Това удовлетворява напълно европейските изисквания за отпускането на безвъзмездното финансиране на проекта", каза по този повод председателят на общинската комисия по транспорт – Варна Иван Луков.


Независимо от това обаче преговорите за купуването на "Транстриумф" от "Градски транспорт" продължиха с пълна сила и при пълно информационно затъмнение.


Същия ден, когато беше обявено, че покупката на частното предприятие не е задължителна, по време на осмото си поред заседание общинарите отмениха решението си да гарантират с пари от бюджета на общината сделката, при която общинското дружество "Градски транспорт" трябваше да изкупи 100% от дяловете на частния си партньор "Транстриумф холдинг". Това решение на съвета на практика блокира възможността за извършване на придобиването. Независимо от него обаче, при разкриване на тайните клаузи от вече сключения предварителен договор, може да стане ясно, че данъкоплатците във Варна вече са задлъжнели с 1.5 млн. лв. в полза на частна компания.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK