Парламентът ще призове правителството да си свърши работата, но не и да заобиколи обществените поръчки

МАГИСТРАЛА ХЕМУС ВИАДУКТ

© Живко Ангелов

МАГИСТРАЛА ХЕМУС ВИАДУКТ



След целодневни совалки, спорове, дискусии, изказвания от парламентарната трибуна, искания и давания на извинения, едно посещение на премиера Бойко Борисов и две на вицепремиера Цветан Цветанов, повечето парламентарни сили се обединиха около декларация за спешните мерки за укрепване на опасните мостове по пътищата. Многочасовите усилия за постигане на консенсус обаче родиха продукт, от който в крайна сметка особен смисъл няма.


След гласуването на документа (вероятно утре) парламентът ще призове правителството единствено да си свърши работата, като спазва законите. В окончателния текст, под който се очаква да се подпишат всички парламентарни сили, засега без БСП, липсва основното - в него по искане на опозицията отпада съгласието на Народното събрание изпълнителната власт да стъпи на текста от Закона за обществени поръчки, позволяващ пряко договаряне, а не поръчка при извънредни обстоятелства. Също така не фигурира и описание на това кои виадукти и мостове ще бъдат спешно ремонтирани на базата на този член от закона и няма да се чака поръчката.


Така правителството ще трябва да поеме изцяло отговорността както за доказване на това, че в случая може да се приложи този член на ЗОП и да се върви към пряко договаряне, така и да обясни защо избира именно тези съоръжения за спешен ремонт, а за други ще чака.




Още на сутрешната среща с премиера в кабинета на председателя на Народното събрание Цецка Цачева, от опозицията поискали Министерският съвет да понесе отговорностите си, а не да търси оправдание в лицето на парламента при избора на фирми. Десни депутати заявили, че не разбират защо премиерът иска да дели отговорността си, след като изпълнителната власт може да предприеме процедурата по пряко договаряне.


В същото време опозицията попитала дали действително има такива извънредни обстоятелства и има ли доказателства, че лошото състояние на виадуктите е следствие от земетресението. Двама присъстващи на разговорите експерти от ВИАС не могли да кажат дали действително последните трусове са виновни за лошото състояние, а от думите им се разбрало, че по-скоро то е такова от години, разказаха присъствали. При това положение нямало основание да се пристъпи към процедура за пряко договаряне, отбелязват депутати.


По-късно в кулоарите регионалният министър Лиляна Павлова каза, че действително лошото състояние на тези съоръжения е от години, но сега ситуацията е извънредна, тъй като страната е засегната от земетресения и наводнения, продължават трусовете и трябва да се реагира спешно, тъй като тези мостове са в сеизмични зони. В същото време и тя смята, че не само тези виадукти, които сега ще бъдат спешно укрепвани и ремонтирани, се нуждаят от бърз ремонт.


След множество совалки, при които представителите на ГЕРБ и лично Лиляна Павлова се опитаха да убедят парламентарните групи, все пак се стигна до консенсусен текст. Той обаче е само декларативен, а и от решение, какъвто беше първоначалният вариант на правителството, текстът е оформен вече само като декларация. В нея Народното събрание призовава Министерския съвет да предприеме незабавно ремонтно-възстановителни дейности на база на констатации от технически експертизи на пътните съоръжения. Това трябва да стане по ред и процедури, предвидени по закон. Не се позовава обаче изрично на текста за пряко договаряне.


Правителството ще трябва също да изработи многогодишна програма за мониторинг и рехабилитация на съоръженията от републиканската пътна мрежа, като предвиди и средства в бюджета за догодина, както и в тригодишната фискална рамка 2013-2015 г.


На въпрос защо изобщо се налага такава декларация, след като правителството има всички правомощия по закон при решението дали да има поръчка или да се върви към пряко договаряне, както и трябва и без становище на парламента да предприеме действията за ремонти, Лиляна Павлова каза, че в такива кризисни ситуации парламентът трябва да е уведомен за сериозността на ситуацията. В кулоарите на Народното събрание тя продължи да говори за това, че все пак ще се върви към пряко договаряне за три от най-критичните виадукти, за които ще бъдат изразходвани 43 млн. лв. В поканата за договарянето щели да бъдат включени поне 10 фирми, не само български, но и големи международни. А в комисията по изпращане на поканите и по подбора на офертите можело да участват по предложение на премиера и представители на политическите сили.


Ситуацията била критична при общо 11 мостове и виадукти, като и за ремонта на останалите 8 вероятно щяло да се мине през пряко договаряне, но след като се намерят средства за тях.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Вени Марковски
    Вени Марковски
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Нали Господ бил българин - каква работа има да върши правителството, освен да се помоли в църквата на дядо Николай? Пък и тези пари, които искат за ремонтите, може да се окаже, че не стигат за ремонти, затова най-добре да си купят "ролекси" и нови лускозни лимузини...

    Автор съм на статиите "Интернет трол" и "Атака Ad hominem" в БГ-Уикипедия. С други думи - номерата на троловете от този форум при мен не минават.
  2. 2 Профил на Вени Марковски
    Вени Марковски
    Рейтинг: 768 Весело

    И сериозно: правителството няма ли ЗАДЪЛЖЕНИЕ да си върши работата, че да трябва Парламентът да му го напомня?! И не е ли работа на Парламента да уволни правителството, ако то не си изпълнява задълженията? Тези явно са омагьосани от Бойко.

    Автор съм на статиите "Интернет трол" и "Атака Ad hominem" в БГ-Уикипедия. С други думи - номерата на троловете от този форум при мен не минават.
  3. 3 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    а ако паднат мостовете докато опозицията се наопозиционира?

  4. 4 Профил на Реконструктор
    Реконструктор
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#3] от "хм":

    Имено. Да не дава господ. После ще има пак едно кравешко мучане пред камерите, едни оправдания и обвинения...

    И не правильно думать, что есть чьим-то богом обещанный рай
  5. 5 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1989 Неутрално

    До коментар [#3] от "хм":

    Никой не казва, че мостовете не трябва да се ремонтират. Просто Боко иска да прехвърли отговорноста върху поредната далавера върху парламента, а парламента му казва да си я носи сам. Тук изобщо не става въпрос за ремонтите на мостовете.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  6. 6 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    ...текстът е оформен вече само като декларация. В нея Народното събрание призовава Министерския съвет да предприеме незабавно ремонтно-възстановителни дейности на база на констатации от технически експертизи на пътните съоръжения. Това трябва да стане по ред и процедури, предвидени по закон. Не се позовава обаче изрично на текста за пряко договаряне...

    Уфффф! Не мина номерът!
    Имало все пак надежда!

  7. 7 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3320 Весело

    [quote#3:"хм"]а ако паднат мостовете докато опозицията се наопозиционира? [/quote]

    А ако не паднат?

    Ти съвсем за идиоти ли ни мислиш?
    Всеки си носи отговорностите, мой човек.
    И времената на "дайте да дадем" и "в единен строй" отдавна минаха ...

  8. 8 Профил на Sion с 27,Дневник , амнистия по изборите?
    Sion с 27,Дневник , амнистия по изборите?
    Рейтинг: 1196 Весело

    Е то оставаще парламента на републиката да даде съгласие за нарущаване на закона..Демек да узакони беззаконието.Борисов стига е ревал и се е оправдавал..3 години де спа....

    "Някои хора цял живот отстояват правото си да нямат собствени убеждения."
  9. 9 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 532 Гневно

    Да се смее ли човек, да плаче ли!!!
    Отглеждаме си над 400 хиляди души администрация и пак някакви рутинни процедури като това да се следи състоянието на инфраструктурата в Бъглария, да се правят конкретни доклади, анализи, предписания и планиране на текущи ремонти, се оказва голям проблем.
    Проблемът се оказва толкова голям, че се ангажира даже и парламента един вид да "пришпори" правителството.
    На това май в едни учебници(не нашите) се определя като голяма корупция - давайте спешно да налеем едни милиони, че моста ке падне.

  10. 10 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    До коментар [#5] от "Тони!":

    още едно земетресение (да не дава Господ) и опасността от разрушаване на две от най-натоварените магистрали не са ли по-важни от политическата параноя?

    тук опира до елементарен здрав разум. една обществена поръчка в най-добрия случай ще отнеме 4-5 месеца.

  11. 11 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 435 Неутрално

    "Двама присъстващи на разговорите експерти от ВИАС не могли да кажат дали действително последните трусове са виновни за лошото състояние, а от думите им се разбрало, че по-скоро то е такова от години"
    Състоянието познавам, ама кои са експертите?

    От идиоти отговор не чакам
  12. 12 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1989 Неутрално

    До коментар [#10] от "хм":

    Ти не искаш да прочетеш какво пиша - тук никой не говори за ремонтите. Тук се говори кой да поеме отговорноста за това, че някой се е мърдосвал с години, и сега се налага спешен ремонт (което изобщо не е сигурно). И понеже същия тоя някой иска да даде поредните кинти на Черепа, но в противоречие със закон, то той иска одобрението от парламента, с което парламента да поеме тази отговорност. Нищо повече. Ремонта дали ще се прави или не е обект на съвсем други решения, тук се спори кой да драсне подписа.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  13. 13 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    [quote#10:"хм"]още едно земетресение (да не дава Господ) и опасността от разрушаване на две от най-натоварените магистрали не са ли по-важни от политическата параноя? [/quote]

    Каква опасност по-точно?

    От БАН твърдят, че земетресенията са затихващи и няма вероятност от нов голям трус.
    От ВИАС корифеите също не са сигурни за "опасността". Те цитат: Двама присъстващи на разговорите експерти от ВИАС не могли да кажат дали действително последните трусове са виновни за лошото състояние, а от думите им се разбрало, че по-скоро то е такова от години, разказаха присъствали ...

    Ти а не си врачката на Плевнелиев, та знаеш повече от професорите?

  14. 14 Профил на gbj06554106
    gbj06554106
    Рейтинг: 551 Неутрално

    "ако паднат мостовете докато опозицията се наопозиционира? - цитат на коментар #3 от “хм"
    Тука да плува едно корабче?
    Всъщност Борисов иска "опозиционерите" да дадат съгласие за заобикаляне т. е. нарушаване на закона. Нещо, което той винаги е заклеймявал.
    Щото, ако всичко беше напълно законно - Той въобще нямаше да ги пита.
    И още, Борисов иска да има алиби, ако нещо се случи - и некои органи Му зададат въпроса: "Ти какво направи?" .
    Което е типично за един дребен селски тарикат.

  15. 15 Профил на Kurt
    Kurt
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#3] от "хм":

    Няма проблем, Станишев и Костов ще са виновни. Малко трудно ще се обясни защо нищо не е направено по въпроса през последните 3 години, но ББ и ЦЦ са спецове по въпроса да разтягат хоризонта до 22 г. назад.

  16. 16 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    До коментар [#12] от "Тони!":

    "В края на 2007 г. при разпределение на излишъка на републиканския бюджет и изказани съмнения за обективността на разпределението фирми на Васил Божков взимат 47.7 милиона лева от парите, отпуснати по фонд "Републиканска пътна инфраструктура".[2]"

    Този не е ли от вашите червени олигарси?

  17. 17 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1989 Неутрално

    До коментар [#16] от "хм":

    Не знам кои са "ваши". Божков е един от най-добрите приятели на Боко, а беше и силно приближен на тройните. Истината е, че печели по силно незаконен начин всички поръчки в София и значителна част от поръчките в сраната. Та баш той ще прави и мостчетата сега.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  18. 18 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3320 Неутрално

    [quote#16:"хм"]фирми на Васил Божков взимат 47.7 милиона лева от парите, отпуснати по фонд "Републиканска пътна инфраструктура"[/quote]

    Това какво общо има със случая?

    Така или иначе сега ще се прави констативен протокол за състоянието. Вижда се дали, какво и как е свършено и си подгонват Черепа с реверсивен иск.
    Нали с такива обещания дойдоха Боце с гербави другарЕ на власт? Е, сега могат да ги изпълнят ...

    А вместо да се радва Боце на шанса седнал да плаче като вдовица и да иска да "подари" част от заслугата на виновните комунисти чрез това "договаряне" в Парламента?
    Айде бе! Не Му е такъв нравът!
    Всички знаем къде е заровено кучето ...

  19. 19 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Историята на съвременните български пътища в България са точно мостовете. Всъщност така е и от миналото. Да ме прощава професор Сотиров ( дано да е жив ), обаче е така. За хората, които са встрани от занаята, не е интересно, но разнообразието наистина е забележително.
    Впрочем, преди около 25 год.се появи понятието "ремонтнопригодност" при приемане проектите на новопроектираните съоръжения. Много уместно, с оглед на интензивното пътно строителство (и) тогава. Все пак е мост, а не Айфелова кула. Концепцията беше модерна, но времето беше минало. Аз лично не съм виждал такова съоръжение.
    Това се отнася за мостовете "костюми".Те не са малко, но истерията в момента аз не разбирам. Наистина има много добри инженери, които могат да решат далеч по сериозни проблеми, но има и други. Щом Пътната Агенция е оставила нещата в ръцете на Премиера, по добре да викат Батко.

    От идиоти отговор не чакам
  20. 20 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 689 Неутрално

    Може ли някой компетентен да ми каже каква е разликата м/у мост и виадукт?

  21. 21 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Може ли да ви се изрепчим с един въпрос ?

    Защо, след като мостовете, виадуктите, пътечките и пресечките са определени като опасни и подлежащи на екстрен ремонт, то движението по тях не е спряно ?!?!

    Съждение 1...След като движението не е спряно, то те не са толкова опасни, колкото ги изкарват и значи някой някъде точи лиги и се натиска да краде на едро. Значи нещо някой много здравол лъже и трябва да се разследва.

    Размисъл 2...Ако са наистина опасни и дръжавата е наистина загрижена за здравето и живота ни, то явно транспортната пулициъ е съставена от пълни некадърници, които не ги е грижа за нищо, въпреки воплите за опасност. Да се уволняват.

    Въобще цирка е пълен.

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  22. 22 Профил на pozicia
    pozicia
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#2] от "Вени Марковски":

    Прах в очите
    Това решение на парламента е само едно предписание към властите да си сваршат работата. Бойко Борисов следва да изпълнява двата Закона- обществени поръчки и защита при бедствия. Но в случая, след становището на проф. Иванчев, той не може за приложи Закона за защита при бедствия, а ЗОП. Както се видя състоянието на виадукта Бебреш и становището на професора, следва да се предвидят инженерни мероприятия по укрепване и най-мече поддръжка на конструкцията, и както се изрази - няма опасност за носимостта на съоръжението. Години наред поддържащите фирми получават пари, вкл. и да поддръжка на отводнителните съоръжения, то чиновниците от НАПИ дали са ходили на място, преди да подпишат? Ако и другите мостове са в това състояние, санирането им струва не повече от 4, 5 млн, а те 45. "Шменти капели"! Източване! Източване!И то при нарушение на Закона за обществени поръчки!Цветанов отговаря по закон за защита при бедствия за превенцията и понеже препоръките са стари, той носи отговорност за не предприети действия

  23. 23 Профил на Инев
    Инев
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#2] от "Вени Марковски":

    Г-н Марковски, вие пишете сякаш сте неутрален наблюдател и доброжелателен съдник.
    Но не сте! Вие сте марионетка на Сергей Станишев и приятели от ЦК на Вашата Партия.
    Колкото и да се опитвате да ни показвате очевидното, не може да заблудите запознатите, че всъщност вие не просто споделяте мнение тук, а работите.

    Вени Марковски е гласът на Сергей Станишев (http://goo.gl/oKicX)!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK