Втори скандал с транспорта във Варна само за месец

През пролетта на 2011г. частната компания "Транстриумф холдинг" във Варна купи 20 нови автобуса, за да обслужва с тях линии на градския транспорт. За събитието пристигнаха премиерът Бойко Борисов и министърът на финансите Симеон Дянков.

© Спас Спасов

През пролетта на 2011г. частната компания "Транстриумф холдинг" във Варна купи 20 нови автобуса, за да обслужва с тях линии на градския транспорт. За събитието пристигнаха премиерът Бойко Борисов и министърът на финансите Симеон Дянков.



Общинското дружество "Градски транспорт" във Варна се отказва от сделката за покупка на 100% от капитала на частния превозвач "Транстриумф". Това стана ясно по време на днешното съвместно заседание на комисиите по транспорт и финанси и бюджет в ОбС. До решението си членовете им стигнаха, след като след като се запознаха със становище на кмета на града Кирил Йорданов. Според него сключването на сделката може да стане причина за провал на проекта за интегриран градски транспорт, по който община Варна очаква европейско финансиране от 50 млн. евро.


Според становището на Йорданов проектът е вече депозиран в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и е изпратен за разглеждане от ресорните органи на Европейската комисия. Тъй като според кмета на Варна в подготвените документи сделката за покупката на "Транстриумф" не е упомената, включването и на този етап може да доведе до необходимост от преработка на проекта, за което вече няма време.


На минус


1,150 млн. лв. са загубите на "Градски транспорт" - Варна до края на април т.г. Още толкова общинското дружество дължи на доставчици.

Само допреди месец сделката, която днес беше отхвърлена като "пречка" бе определяна от общински съветници във Варна като "задължително условие" за изпълнението на проекта. На въпроса, необходима ли е процедурата по придобиване и не смята ли да я оспори, на 19 май т.г. кметът на Варна Кирил Йорданов отговори: "Проблем е не самата сделка, а нейната цена".




Решението за придобиване на "Транстриумф" от "Градски транспорт" бе взето през август 2011г., на едно от последните заседания, на стария Общински съвет (ОбС) в във Варна. То бе мотивирано с твърдението, че според условие на европейските институции, за да бъдат получени парите за финансиране на проекта , линиите на градския транспорт в града трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Така само месец преди изборите за местна власт през миналата година се оказа, че Варна трябва спешно да се освободи от услугите на частния си партньор в изпълнението на градските пътнически превози...като го купи.


Идеята за сделката бе лансирана от двама активисти, а след изборите за местна власт през и общински съветници от ГЕРБ. Става дума за Марио Шиваров, който поне до есента на м.г. беше и съветник на Кирил Йорданов по фирмено управление и Валентина Софрониева, бивш главен юрисконсулт и директор на  правната дирекция на община Варна.


Според Шиваров и Софрониева евентуалният провал на сделка трябваше да означава отпадане и на проекта за модернизация на градския транспорт във Варна. На 22 февруари т.г. обаче ОбС в града одобри текста на договор за партньорство с общинското дружество "Градски транспорт" по силата на който администрацията на Кирил Йорданов става "водещ партньор" в изпълнението на проекта за цялостно обновяване на транспорта във Варна. "Това удовлетворява напълно европейските изисквания за отпускането на безвъзмездното финансиране на проекта", каза по този повод председателят на комисията по транспорт в ОбС – Варна Иван Луков, но не пожела да коментира, дали подписването на договора ще направи безсмислено придобиването на "Транстриумф" от общинския му конкурент.


На заседанието си от 16 май т.г. Общинският съвет (ОбС) във Варна внезапно отмени решението си, да гарантира с пари от бюджета на общината сделката. Това стана след като кметът на града Кирил Йорданов оспори гаранцията и така на практика откри процедурата по блокиране на придобиването. Седмица по-късно Петър Радушев – директор на общинската дирекция "Европейски и национални оперативни програми" официално обяви, че сделката между "Градски транспорт" и "Транстриумф" не е необходима, за да бъде реализиран проекта за интегриран градски транспорт във Варна.


Преди седмица намерението за скандалната сделка едва не стана причина и за оставката на борда на директорите на "Градски транспорт" - Варна. Тя бе поискана от общинския съветник Владимир Тонев, след като прокуристът на общинската компания Веселин Михайлов публично и за пореден път отказа да предостави на членовете на ОбС предварителния договора, сключен с "Транстриумф холдинг". "Как е възможно "Градски транспорт" да отказва на принципала си - ОбС – достъп до договорите, които назначеното от самия него управително тяло на компанията е сключило?", попита Тонев.


Повод за искането на Тонев да получи достъп до документа станаха твърдения на общински съветници, че управителното тяло на "Градски транспорт" е включило в договора клауза, задължаваща общинския бюджет с 1.5 млн. лв. в полза на частната "Транстриумф холдинг" независимо от изхода на сделката за придобиване на 100% от капитала му.


Според първоначалната информация, посочената в договора сума бе определена като неустойка при евентуален провал на идеята за придобиване. Пред общинските съветници обаче Михайлов обясни, че става дума за "капаро", което представлява процент от оценката за стойността на "Транстриумф". По думите му, то все още не е платено, но съветници коментираха, че това е само въпрос на време, тъй като по силата на сключения договор сумата е дължима.


"Дневник" също получи отказ на искането си по Закона за достъп до информация за предоставяне на копие от договора между "Транстриумф холдинг" и "Градски транспорт". Прокуриста на общинското дружество Веселин Михайлов отклони искането за достъп до копие от документа с мотива, че той съдържал "клауза за конфиденциалност".


Заради протакането на сделката, от която днес "Градски транспорт" - Варна се отказа, само преди дни служители та "Транстриумф холдинг" предупредиха в декларация, че смятат да започнат стачка, за да защитят интересите на работодателя си и да запазят работните си места.

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Не са се разбрали за комисионната

  2. 2 Профил на bravo_vn
    bravo_vn
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Противоречията и интригите по този казус засенчват сценариите на "Дързост и красота" и на филмите на Мартин Скорсезе взети заедно. Дързост и красота - защото нямат край. А Мартин Скорсезе пише сценарии за вътрешноградското безредие, насилието и секса.

  3. 3 Профил на Philip
    Philip
    Рейтинг: 1032 Весело

    Ето друг вариант на София и Карат-С. Във Варан не купуват автобусите и не поемат изплащането на лизинга, а само 100% от акциите... Не е зле, ама никак... Явно в София и Варна живеем най-големите абдали.

    PHILIP
  4. 4 Профил на Тарасконски
    Тарасконски
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Така става като смесвал алкохол с лекарствата.... Не успяваме да им хванем всичките шизофренни изблици.
    Да вземат да се разберат за тези пари и да се приключи сагата.

  5. 5 Профил на петър палчев
    петър палчев
    Рейтинг: 638 Неутрално

    НЯКОЙ НЕ Е ПОЛУЧИЛ КОМИСИОНАТА СИ ЗАТОВА СТАВА ТАКА.

  6. 6 Профил на el_komandante
    el_komandante
    Рейтинг: 466 Гневно

    "Новия морал" на ГЕРБ: Кирил Йорданов е бил избран с 92.6% от гласовете на ромите във Варна

    http://www.dnevnik.bg/izbori2011/2011/11/04/1196001_kiril_iordanov_e_bil_izbran_s_926_ot_glasovete_na/

    Защо не разледват както в Сливен за купуване на гласове?

    След триглавата ламя на власт дойде празноглавата!
  7. 7 Профил на el_komandante
    el_komandante
    Рейтинг: 466 Гневно

    ДА ЗАЩИТИМ МОРСКАТА ГРАДИНА ОТ ПОСЕГАТЕЛСТВАТА НА ВЛАСТНИЦИТЕ:

    https://www.facebook.com/groups/379188982114183/

    След триглавата ламя на власт дойде празноглавата!
  8. 8 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Ако общинското дружество плати неустойка, прокуратурата ще трябва да се запознае с предварителния договор и да разпредели щетите между управляващите. Нормално е едноличния собственик да го направи, но е малко вероятно.

    ATX
  9. 9 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#6] от "el_komandante":

    идеята купуване на Транстриумф холдинг май не беше на К.Й. Доста мушмуроци

    ATX
  10. 10 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Има нещо гнило във Варна.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  11. 11 Профил на varnenez
    varnenez
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Ами да си понесат отговорността онези, които твърдяха, че е необходимо изкупуването на Транстриумф.
    Отвсякъде е видно, че кмета не хареса както синята зона, така и тази сделка, за което има само една -единствена причина...Не е трудно да се сетим каква....

  12. 12 Профил на apollo
    apollo
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Управленска шизофрения предизвикана от проблема с "цената".

  13. 13 Профил на maximinustrax
    maximinustrax
    Рейтинг: 8 Неутрално

    маскарад за пред олигофрени...

  14. 14 Профил на framerate
    framerate
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#11] от "varnenez":

    Каква е причината? Не се шегувам, наистина не мога да си обясня "игрите" им.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK