Депутатите приеха на първо четене Закона за училищното образование

Депутатите приеха на първо четене Закона за училищното образование

© Красимир Юскеселиев



Депутатите приеха на първо четене Проектозакона за предучилищното и училищното образование.
Въпреки дебатите по текста, след повече от 3 часа обсъждане от общо 96 гласували народни представители, 81 бяха "за", 13 - "против", а двама се въздържаха.


Основните критики към новия текст, чиято мисия е да смени остарелия вече Закон за народната просвета, бяха отправени от депутатите от опозиционните парламентарни групи на "Атака", ДПС и "Коалиция за България".


Председателят на комисията по образование в Народното събрание Огнян Стоичков ("Атака") заяви, че има множество забележки, които при желание може да бъдат поправени. Според него законът не затвърждава принципа на децентрализация, както неговите автори претендират.




"Няма ясна процедура за избор на директори на училищата.


В текста е записано само че директорът трябва да има учителски стаж и да участва в конкурс. Няма мотиви за промяна в структурата на математическите гимназии, липсват критерии за това какво е средищно училище", започна критиката си Стоичков.


Той се обяви категорично против "експеримента помощни училища" и закриването на болничните такива. Посочи също, че в целия закон липсва финансова обосновка на някои от действията.


Текстът предвижда от учебната 2016-2017 година четиригодишните деца да посещават задължително детска градина.

Съмненията му бяха фокусирани върху интеграцията на децата със специални образователни потребности (СОП), които не биха могли да бъдат интегрирани в нормалните училища, без в това да се вложат средства. "В образователната среда те са най уязвими – за тях казваме в закона, че само онези със зрителни увреждания остават в специални училища. Останалите се интегрират, а при невъзможност за интеграция - се отделят в отделна група. Тогава каква интеграция?".


Стоичков обяви за


неработещи седем от поставените девет цели на предучилищното образование.


По думите му включването на точки като "усвояване принципите на правовата държава, европейска интеграция и професионална реализация" при 4-годишни деца е невъзможно.


Депутатът призова да не се бърза с приемането на закона, защото реална възможност той да влезе нормално в сила имало от учебната 2013-2014-та година.


Въвежда се нов подход при оценяването на децата. При най-малките – от първи до трети клас, отпадат количествените оценки, за да се избегне излишният стрес.


Учениците от пети клас ще могат със сигурност да преминат в шести, дори ако имат двойка по някой от предметите. Те обаче ще трябва да са изкарали минимум "Добър 4" по всички останали дисциплини.

Янаки Стоилов от БСП също призова приложението на закона да бъде отложено за след една учебна година. От парламентарната трибуна той заяви, че текстът има нужда от още дискусии и промени. Той обяви, че неговата парламентарна група ще гласува против по няколко причини.


Една от тях е, че според левицата прехвърлянето на държавните професионални училища на общините може да закрие част от тях. Нещо повече - общините нямали погледа на държавата за развитието на училището и образователните нужди на държавата.


Той бе категоричен, че


финансирането на частните училища не бива да става факт.


"Държавата гарантира образованието като създава и финансира училища, а не просто като раздава пари на всеки, който е решил някъде да учи", коментира той принципът "парите следват ученика".


На същото мнение се оказа и професор Станислав Станилов от "Атака". "Те са създадени по Закона за търговските дружества и генерират печалба. Финансирайки ги, вие нарушавате основен принцип на демокрацията. И то само защото някой лобира за това", обърна се към авторите на закона Станилов.


Въвежда се и нова образователна структура в системата на училищното образование – основна образователна степен с два етапа: начален (1-и – 4-и клас) и прогимназиален (5-и – 6-и клас), и средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (7-и – 10-и клас) и втори гимназиален етап (11-и и 12-и клас).

"В частните училища се учат децата на заможни хора и не може да се финансират допълнително тези деца – ок, ако тези училища не формират печалба – тогава съм съгласен. Но след като формираш печалба, не можеш да искаш пари от държавата!". Според него оправданието, че всички плащат данъци и имат право на еднакви субсидии от държавата Станилов определи като неоснователно. Той призова депутатите от ГЕРБ - "Не правете пробиви в собствената си философия, това е грешка, колкото и да настоява някой за нея".


Лютви Местан от ДПС съзря сериозен пропуск в закона,


свързан с правото на децата да учат освен официалния език на държавата, и родния си такъв. "За ДПС няма съмнение, че без ефективно усвоен майчин език няма нормално развитие на личността и ученикът няма да бъде пълноценен гражданин".


Той допълни също, че се съмнява в качествата и пълнотата на закона, с които авторите му обясняват липсата на правилник за прилагането му на практика. "За да имаме амбицията, че предлагаме законопроект, който няма нужда от правилник, би трябва да сме убедени в съвършенството на този акт", заяви той.


Някои от народните представители от групата ГЕРБ защитиха закона за училищното образование, изтъквайки неговата ориентация към бъдещето и западния модел на образование. Многократно бяха споменати предимства като развиването на ключовите компетентности у децата, приобщаващото образование и фокусът върху индивидуалната личност и усъвършенстване. В отговор, те получиха критики от колегите си от другите политически сили, че влагат незаслужен патос и хвалби по адрес на текста.


"Лесно е да правиш упреци, когато 20 години не си си мръднал пръста и тази зала не е чула за образование. Нека не се изживяваме като коректив от първо лице. Предстои най-трудната задача - този нов дух на закона да зарази вас и българската общественост", заяви от трибуната Снежана Дукова от ГЕРБ.


Министърът на образованието се включи няколко пъти в дискусията в защита на идеите в закона.


Сергей Игнатов отрече в частните училища да се образоват само деца на богаташи


и дори каза, че техният процент е съвсем нисък.


"Този спор е абсолютно безсмислен. Първо, мярката ще влезе в сила чак през в 2016-та година. И второ, ние не нарушаваме капиталистически принципи, държавна субсидия за частни училища има и във Франция, Финландия и др", каза просветният министър.

Сергей Игнатов

© Надежда Чипева

Сергей Игнатов


Игнатов не прие също упреците, че законът да закрива какъвто и да е вид училища. По думите му те по-скоро се трансформират, за да отговарят на новите образователни потребности.


"За разлика от друг път, когато казвам, че критиките ще ми помогнат да си оправя кривиците, сега след две години работа по текста, аз съм убеден, че ние като вносители, предлагаме един модерен, макар и твърде консервативен закон. Всъщност България се нуждае от много по- реформаторски текст", завърши Игнатов и призова депутатите да подкрепят закона.



Текстът предвижда от учебната 2016-2017 година четиригодишните деца да посещават задължително детска градина.

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Весело

    ...."да влезе нормално в сила имало от учебната 2013-2014-та година"....хехехехехе....Също като правителството на тройкаджиите и герберите си проспаха мандата си без да приемат нов закон в образованието?! Дани Вълчето се оправда с парламента, сега и Серж Игнатов......Всичко отлагат за "следващия мандат"!? Тогава ще ни правят и европейски доходите....Надай се Гергино?

  2. 2 Профил на alxx
    alxx
    Рейтинг: 381 Неутрално


    Миналата седмица имаше спор за смяната на имената на улици,площади и т.н.,от турски на български.Някои от управляващите включително и Бойко,казаха,че имената няма да се пипат.Аз написах мнението си по темата и някои хора напляскаха значителен брой минуси.Моля тези,които го направиха,да коментират следното:

    "Лютви Местан от ДПС съзря сериозен пропуск в закона,

    свързан с правото на децата да учат освен официалния език на държавата, и родния си такъв. "За ДПС няма съмнение, че без ефективно усвоен майчин език няма нормално развитие на личността и ученикът няма да бъде пълноценен гражданин".

  3. 3 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1181 Любопитно

    До #2-alxx- До преди две години, Министерството на образованието информираше обществеността ни чрез медиите, какъв е % на първолаците, чиито майчин език не е българския.Данните бяха трагични. % на първолаците с обявен за майчин небългарски език бе около 50% !!! От две години не съм срещал подобна информация.Сами се сещате защо.

  4. 4 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Разстроено

    До коментар [#3] от "kimba3":

    Родината ни се циганизира скоростно под одобрителния поглед на парламент и управляващи!? Годишно това "златно малцинство" ни излиза 3 млрд. лева????

  5. 5 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    ..."ние като вносители, предлагаме един модерен, макар и твърде консервативен закон"....До колкото съм разглеждал проекта за закон той няма никаква идея за решаване на главните проблеми в образованието - милионите писани и неписани отсъствия на ученици и много лошата дисциплина, особено в професионалните гимназии?????

  6. 6 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2698 Любопитно

    Нещо не разбрах?
    Наистина ли в закона искат да задължат 4-годишните деца да ходят на детска градина?
    Това минало ли е?

  7. 7 Профил на bgl
    bgl
    Рейтинг: 427 Неутрално

    "Лесно е да правиш упреци, когато 20 години не си си мръднал пръста и тази зала не е чула за образование."
    По-точно не може да бъде казано! Браво на ГЕРБ !!!

  8. 8 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#7] от "bgl":

    Така е .
    Но оценките са хубаво нещо как иначе ще разбереш на какво ниво ти е детето.

  9. 9 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Любопитно

    До коментар [#7] от "bgl":

    Все пак закона ще влезе в сила/ако го приемат/ от 2013 г. - тоест след мандата на Герб!?

  10. 10 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Любопитно

    .."средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (7-и – 10-и клас) и втори гимназиален етап (11-и и 12-и клас)"....Не е ясно как ще се преминава от първия във втория етап?

  11. 11 Профил на Гита Ог
    Гита Ог
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Финансиране на частните училища? Пълен абсурд!

    Вещица от Овнерог
  12. 12 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    До коментар [#10] от "dobrich":

    След като това е връщане на старата система - ще се преминава както и в старата система, предполагам.

  13. 13 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    "...включването на точки като "усвояване принципите на правовата държава, европейска интеграция и професионална реализация" при 4-годишни деца е..."

    -Е най-обикновено араламбене уж в духа на времето.А араламбенето е "аргументацията" на некадърниците.

  14. 14 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    [quote#11:"caffeine"]
    Финансиране на частните училища? Пълен абсурд! [/quote

    -Даването на пари от бюджета е „недопустима държавна помощ”,която се отрича и отхвърля за останалите частни фирми. „Благовидният” предлог за равенство между учениците,всъщност засилва неравенството между тях и между техните родители.Всички плащали данъци-вярно,но не всички искат екстри.Когато искаш повече или по-добра услуга от колкото другите нормално е да си платиш.Защо в същото време се отрича т.н. „избор на медицински” екип в болниците,когато казусът е аналогичен.Държавата и общините са собственици на училища,за които все не достигат средства.Бюджетът на образованието е ограничена величина.За да може едни да получат повече-други трябва да получат по-малко.В БГ има 300 училища без физкултурни салони-децата в тях в топло и студено време са принудени да „играят” и „спортуват”в двора на училището,в най-добри случай върху асфалт. На много училища материалната им база е в окаяно състояние- дограмата е остаряла,нямат парно,текат покриви,не им стигат парите за ремонт и поддръжка,а за такива „екстри” като подобряване и развитие на МТБ няма нужда да се говори.Поради деклариран от МОН недостиг на средства се закриват училища и децата се принуждават да ходят на училище в други селища,често без осигурен транспорт,пеша на доста километра от домовете си.В същото време отпускането на пари от бюджета вероятно изобщо няма да намали таксите в частните училища,няма да облекчи родителите,които искат децата им да учат там.Това е единствено от полза за собствениците на тези училища..Някога богати българи са изпращали,за своя сметка, бедни деца да се учат,дори в чужбина.Сега дори богатите „хленчат”,че и за техните деца трябва да има субсидия от държавата.Както бе казал банкерът Буров:”Пари при пари отиват,но не многото при малкото,а малкото при многото”.Ако Министърът и министерството му искат равнопоставеност нека въведат такси и за държавните и общински училища,ако им стиска.Нека направят материално-техническата им база,каквато е в частните училища,нека изравнят поне частично заплатите на педагогическия персонал в училищата с различни видове собственост.Пък тогава да изравняват и субсидиите в тях.Това не е просто безумие,а открито,но и с користни цели, лобиране в полза на частните учебни заведения

  15. 15 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1423 Любопитно

    Този закон е ВРЕДЕН по много показатели. Той не трябва да се приема. НО разбира се ГЕРБЕРАСТКАТА показна злост ще го приеме с мнозинството си. От това ще загубят всички с изключение на затвореното кръгче "РЕФОРМАТОРИ", назначени и барикадирани от години, преливащи се от партия в партия и от правителство в правителство, НО НЕИЗМЕННИ.
    Този закон е КОПИЕ НА Тодорживковото "Учение и труд, жизнерадост и дръзновение". И ще стане както беше някога. За удоволствие на бившжите комсомолски секретари, синчетата на партийните секретари и наследниците на Активните Борци Против ФашизЪма и КапитализЪма.
    Една префинена Ретроградност!!!
    Другарите ще си възпроизвеждат мат"риал, за да останат ГОСПОДАРИ!

    !!!

  16. 16 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Гневно

    Бързат да ги вземат едни пари - някъде между 14 и 18 милиона (да им приседнат дано). Каквито и гафове да сътворят, все им е едно! Техните деца учат в чужбина. А накрая учителите ще са виновни?!

  17. 17 Профил на geysh_pozitanski
    geysh_pozitanski
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#11] от "caffeine":
    До коментар [#14] от "benkovski11":

    в повечето държави, с посланически мисии се поддържат български училища! (Доколкото си спомням - над 27 са!)

    Там се плащат чуждестранни заплати (по 2-3 хиляди евро) на всеки учител! Там се заплащат пари за превоз на учениците с автобуси и т.н.
    Там се учат децата на "богатите"!
    И то само защото по закон са български гражданчета! А конституцията гарантира правото на образование на всички български граждани!

    А вие искате българските граждани да бъдат лишени от правото на образование само защото били с родители, по-заможни от средно ромско семейство!

    Досега не съм виждал нито едно животно-идиот!
    Ерго - идиотизмът ходи по хората, не по животните!

  18. 18 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1423 Любопитно

    За "Дневник" и по специално към госпожа Веселина Фотева!
    Накак си много гладичко и удобно изглежда това "депутатие преха". Стига с тази "политикоректна" журналистика. Не е кой знае колко трудно да се представи таблото с гласувалите по Парламентарни групи! Та ка ще ни стане съвсем ясно кой е за и кой против. Защото би трябвало от Синята коалиция да са гласували "против". Този закон е точно противоположен та техните визии, програми и предизборни обещания. Но ако са гласували пак като "подкрепящ коректив в опозиция" да ги знаем съвсем ясно!!!! Идват избори пак ...
    Впрочем едва ли ще има изненадани като се знае как добре работи тандема Веселин Методиев - Сергей Игнатов. Както и по-ранния добре работещ тандем Веселин Методиев - Даниел Вълчев.
    Е, как са гласували от СК?
    Искам да знам, с оглед на следващите избори!!!
    !

  19. 19 Профил на Калина Лазарова
    Калина Лазарова
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Само не разбрах защо ще закриват математическите гимназии. Та нали там учат бъдещите програмисти, от които България има много нужда.

    http://kalinalazarova.wordpress.com/
  20. 20 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 622 Разстроено

    [quote#19:"avorazal"]Само не разбрах защо ще закриват математическите гимназии. Та нали там учат бъдещите програмисти, от които България има много нужда.[/quote]

    Не България, а Западна Европа и САЩ...

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  21. 21 Профил на bzm
    bzm
    Рейтинг: 395 Разстроено

    Идеята е пове4е от прозрачна,а имено-да вкарат децата с една -две години по-рано в производството и от там да ги впрегнат по-рано да плащат данъци,но аз ще им светна,че нашите деца няма да плащат данъци в Бг,в туземска държава като Бг, няма как да останат млади хора,за жалост .А препоръката ми е :да си направят деца депутатите и...

    Пенсионерите,средната класа на България! И запомнете:Всички политици са маскари!
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  23. 23
    ****

    Мненията на потребителя Zlodeyski бяха изтрити поради системно и целенасочено нарушаване на <a href="http://www.economedia.bg/forum/">правилата за форумите</a>.

  24. 24 Профил на f.s.m.
    f.s.m.
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Г-н министъра да си коригира инфото, във Финландия частните училища не са позволени. Просто и ясно.

  25. 25 Профил на Theodora Armenkova
    Theodora Armenkova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Днес цял ден се чудя кога най-накрая министър Игнатов ще прочете този Законопроект. 3 месеца обяснява пред медиите, че с 2-ка се минава само в 5-ти клас, което изобщо не е вярно. С 2-ката от 5-ти клас можеш да завършиш и 6-ти като не е ясно в 7-ми кога ще успееш да наваксаш материал за 2 години и накрая кой клас ще повтаряш.
    Що се отнася до болничните училища е направо шакиращо как крайно некомпетентно заяви, че те били администрации?!? като кракът му не е стъпвал в такова, нито на него нито на член на МОМН и после каза, че нямало да се закриват като в законопроекта ясно пише "с влизането в сила на този закон съществуващите болнични училища се закриват"?

  26. 26 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 594 Неутрално

    "Депутатите приеха на първо четене Закона за училищното образование"

    То такова остана ли в България??

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  27. 27 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    [quote#17:"geysh_pozitanski"]А вие искате българските граждани да бъдат лишени от правото на образование само защото били с родители, по-заможни от средно ромско семейство!

    Досега не съм виждал нито едно животно-идиот!
    Ерго - идиотизмът ходи по хората, не по животните! [/quote]

    -С парите,които държавата събира от всички данъкоплатци и по-бедни,и по-богати осигурява,според възможностите си равен достъп до образование на всички БГ-деца и от бедни,и от богати семейства.Друг е въпросът дали не трябва тези средства да са повече.Евентуалното даване на субсидия и на частните училища няма да облекчи разходите на родителите,а ще увеличи печалбите на училищата-фирми търговски дружества.На пръв поглед това трябва да е следствие от наложения вече глупав принцип: "Парите следват ученика".Ама парите,които отпуска държавата за обучението на всеки ученик взима от всички,които са данъкоплатци и имат облагаеми доходи-и от тези,които имат деца ученици,и от онези,които нямат или техните не учат вече.Даже и от онези,които изобщо нямат деца и никога няма да имат.А всеки,който иска да получи някаква екстра,нещо повече от другите трябва да си я плати.По същата логика,по която родители на ученици в частни училища искат държавата да им субсидира екстрата,могат да искат същото и всички други,които наемат частни учители за частни уроци на децата си.Ако всички училища в България биха били частни и се плащаха такси за обучението в тях,тогава би било редно държавата да дава на всички субсидия.Ама това не е така.Така че,който иска екстра за себе си или за децата си-да си я плаща.Ако не иска да плаща-да ползва същата безплатна услуга,както останалите,а не да настоява за отклоняване на и без друго недостатъчните държавни средства за образование в посока на частните училища. Ерго:подобно на идиотизма и лакомията не ходи при животните,а само при хората.

  28. 28 Профил на aron25
    aron25
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    [quote#27:"benkovski11"]Ако не иска да плаща-да ползва същата безплатна услуга,както останалите,а не да настоява за отклоняване на и без друго недостатъчните държавни средства за образование[/quote]
    Това, така да се каже, погледнато рационално, в известен смисъл е доста приемливо за сегашния етап на обществото. По скоро - справедливо, струва ми се..

  29. 29 Профил на Михал Мишкоед
    Михал Мишкоед
    Рейтинг: 434 Гневно

    Цитат" ...за държавно субсидиране и на частните училища и детски градини, въвеждането на задължителна градина за 4-годишните деца, възможността за преминаване с двойка от пети в шести клас, закриването на болничните училища и математическите гимназии...."
    Хора, опомнете се, осъзнайте се, това са пълни абсурди!!! Първо, та нали няма места за децата по градините, как и къде на 100% да бъдат приети всички?!? И как това 4-год.хлапе ще го вържеш да учи - тия уроди някога гледали ли са деца ??? Второ, та нали точно матем.гимназии раждат талантите, умните и знаещите - явно на фашистката нихилиска анти-народна партия ГЕРБ такива деца просто не са необходими!!! Що за хора са тия чудовища, та дори да си помислят подобно безумие?!? Какво - децата ни строители, електро-техници, стругари, шивачи и пр., но не и интелигентни, печелещи световни състезания? След икономическата, тия , / беден ми е речника за гадовете от ГЕРБ/ плужеци искат да родят и учебна такава - да пращаме децата си навън, а, само че това ще го могат те за техните деца, а нашите, въпреки че са доказано по-умни, ще ги побъркват с абсурди? Виж, ония, дето ги "интегрират" чудничко им пасвам на цитираните идиотщини. Щом и с оценка / тоест - нулево знание по предмета/ ще "продължава" - къде и защо, след като има знание нищо? Какъв е смисълът да учиш някого, да го оцениш, че нищо не знае и той да продължи да учи нищото и по-нататък пак 2 и пак продължава - това противоречи на действията и средствата по образоване ? Това с двойките ДОКАЗА същноста на Герберското мислене - тъпа нация, пълно безхаберие и т.н. Като самата им партийка - пълна с идиоти!

    Истината е някъде там ...
  30. 30 Профил на svetlajd2
    svetlajd2
    Рейтинг: 488 Гневно

    Този закон е най-лошото нещо, което може да се стовари върху едва кретащото образование в България.

    Свободата, Санчо, ...
  31. 31 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 910 Неутрално

    ""усвояване принципите на правовата държава, европейска интеграция и професионална реализация""
    Абсолютно копие на "усвояване на марксистко-ленинските идеали...", но в по-нов вариант! Затъваме все повече в някакъв неокомунизъм или не знам как се нарича....

    Финансирането на частните училища е пълен абсурд! Държавата НЕ финансира държавните училища (пример училището по изкуства във Варна, което може да рухне всеки момент върху главите на децата; за талантите ни все няма пари да ходят по конкурси; не изпълнява елементарни хигиенни норми, нито нормални класни стаи; няма достатъчно класни стаи, физкултурни салони - спрямо броя на учениците; няма СТОЛ-децата в студ и пек ходят в близък РЕСТОРАНТ, за да се хранят с храна, която в никой случай не е под надзора на ученическо и столово хранене! и прочие проблеми), които би следвало да са приоритет! Защо аз (като един данъкоплатец) да съм съгласна с моите пари да се финансира частно училище, което печели от таксите на заможните хора (които до голяма степен са заможни за сметка на сивата икономика, неплащането на данъци, и плащането на смешни заплати, като моята)????





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK