Вежди Рашидов за киното: Никъде законът не пита за качество, възвращаемост и художествените качества

Вежди Рашидов - министърът на културата, тифец

© Юлия Лазарова

Вежди Рашидов - министърът на културата, тифец



В началото на месец юни дискусията за липсата на достатъчно държавни пари за българско кино отново излезе на преден план. След конкурс Националната художествена комисия препоръча игрални филми, дебютни игрални филми и идейни проекти за разработка на сценарии. Първоначално излъчените с най-много точки от класирането игрални филми бяха на режисьорите Георги Дюлгеров, Светослав Овчаров и Иван Черкелов. 


Това предизвика по-младите режисьори, сред които братята Чучкови, Димитър Митовски, Димитър Гочев, Камен Калев, Константин Божанов и Андрей Паунов, които излязоха с писмо за основаването на ново сдружение с име "Ново българско кино 21-ви век". То бе продиктувано от несъгласието им с избора на комисиятаа, а изпълнителният директор на Националния филмов център (НФЦ) Ирина Канушева поиска преразглеждане на предложението на комисията.


Заговори се за начина на сформиране на художествената комисия. Българската асоциация на кинорежисьорите също изпрати писмо, с което настоя за "спешни промени в устройствения правилник на НФЦ, за да се преодолеят капаните, които са заложени в него още от самото му създаване". След преразглеждането промени в предложенията на комисията нямаше и в крайна сметка само филмът на Дюлгеров продължи. На 14 юни "Ново българско кино 21-ви век" изпрати ново писмо, от което стана ясно, че недоволството им от случващото се продължава и настоява за "спешни промени в оценъчната система чрез промяна в устройствения правилник на ИА "Национален филмов център".




В интервю за "Нова телевизия" министърът на културата Вежди Рашидов за първи път от възникването на този спор насам коментира публично българското кино, като говори и за театъра:


Водещ Евгений Генчев: Не знам дали четохте едно, според мен лично размазващо интервю на актьора и режисьор Мариан Вълев в "24 часа" преди известно време. Четохте ли го?


Вежди Рашидов: Четох го, да.


Водещ: Какво ви е мнението?


В. Рашидов: Е, какво ми е мнението. Аз първо нямам правото да взема отношение, защото по Закона за филмовата индустрия законът не ми дава правото да се намесвам.


Водещ: Вие сте министър на културата.


В. Рашидов: Онова, което аз съм направил, да, аз съм направил, моята работа като министър - да набера средства за българско кино. За българско кино аз ще продължавам да го говоря, някъде се внушава в общественото пространство. . . Откакто има Закон за българско кино, е започнало от 3 милиона и 500, в годините е ставало до 7 милиона и откакто аз съм министър, става най-високият процент. Първата година, когато бюджетът ми е най-лош, става най-високият процент спрямо бюджета, втората година става 11 милиона, а тази година е. . .


Водещ: Само че. . . 


В. Рашидов: . . . дванайсет милиона и 200. Такива пари. . .


Водещ: Дайте да ви питам конкретно. От това, което аз прочетох, и един милион за кино е много, от това, което прочетох, че казва г-н Мариан Вълев. Той казва следното, за хората да припомня все пак, той казва следното: има една комисия към Националния филмов център. . .


В. Рашидов: Има, по закона си го избират техният управителен съвет. Те разпределят парите, да.


Водещ: Девет души, пълна шуробаджанащина. Ученик или там, студент, гласува филма на своя учител да вземе големите пари, тоя филм не струва толкова. . .


В. Рашидов: Вижте, дайте да не го разказваме, аз го четох внимателно, пак отново ви казвам.


Водещ: Добре. Вярно ли е това, проверихте ли например за конфликт на интереси там?


В. Рашидов: Е, конфликт на интереси е трудно, но те. . . Нека, щом има някакво вълнение, значи някъде има причина за това вълнение. Даже винаги е така в живота.


Водещ: Кой трябва да провери?


В. Рашидов: Дори за еколозите, щом има такова вълнение, значи има някъде някакъв проблем и то се появява естествено, това е.


Водещ: Проверихте ли го, г-н Рашидов? Мариан Вълев срещна ли се с вас, каза ли ви. . .


В. Рашидов: Разбира се, че съм запознат. Не, няма нужда в такъв спор да се срещаме, отново ви обяснявам, законът не ми дава правото нито да съставям управителния съвет, аз не участвам нататък, и нито да правя комисиите. Значи отговорността е на комисиите и редно е кинаджиите да седнат и наистина да сложат едни ясни правила. Значи явно тези правила не са. . . не устройват кинаджиите. Онова, което е по-важно, което аз бих искал да кажа, бягам ви от въпроса, защото не е моя работа. В един конфликт трети не трябва да се намесва. Трябва да си решат като достойни мъже...


Водещ: Е, не, те търсят и вашата намеса в крайна сметка.


В. Рашидов: Моята намеса е да намеря пари. Аз съм намерил за българско кино пари.


Водещ: Ама, не е така, защото парите са на данъкоплатците.


В. Рашидов: Закони има, вижте, има закони, аз не мога да нарушавам българските закони. В крайна сметка законът ми казва на мен докъде съм аз, докъде не съм и аз спазвам закона стриктно.


Водещ: Дайте да ви дам пример. Вие като министър, вече трета година сте министър, заплатата ви горе-долу колко беше?


В. Рашидов: Аз, ако съм свободен човек, ще ви кажа много неща.


Водещ: Ами говорете като свободен човек.


В. Рашидов: Ами аз съм министър, как ще ви говоря като свободен човек.


Водещ: Не, не, не. . .


В. Рашидов: Как така какво, не може да говоря. . .


Водещ: Колко ви е заплатата като министър? Три хиляди лева горе-долу.


В. Рашидов: Не получавам, давам ги на сираци.


Водещ: Нищо, няма значение, три хиляди лева беше, горе-долу, нали така.    


В. Рашидов: Не е три хиляди лева, 2500 лева.


Водещ: Значи за три години вашата заплата е към стотина хиляди лева, грубо казано, толкова.


В. Рашидов: Не съм ги изчислявал, не ги получавам.


Водещ: Да, давате ги на сираци. От това, което разбирам от казаното от Мариан Вълев, за филма "Козелът" един пръч е взел само за ролята си, една роля във филма "Козелът", пръчът взима  колкото министър за 3 години.


В. Рашидов: Вижте, аз ви предлагам друго. Нека да ми свърши мандатът и аз като свободен артист, понеже вече повечко неща знам за културата, ще седнем и ще ви разкажа проблема.


Водещ: Ама това кой трябва да провери истина ли е или не е истина?


В.Рашидов: Всичко съм проверил. Значи оттук нататък никъде не е нарушен законът, но дали те правилно се разпределят, дали вътре има драми, това са вече. . .


Водещ: Като сте проверил, това с пръча истина ли е?


В. Рашидов: Ами сигурно е истина, щом го казват хората.


Водещ: Ама това са нашите пари, г-н министър.


В. Рашидов: Разбира се, че са нашите пари, аз съм го повтарял това, че това са парите на данъкоплатците. И, второ, хубаво е. . .


Водещ: А пръча са го гледали 2000 души.


В. Рашидов: Хубаво е хората в сферата на културата да прочетат добре българските закони и конституция.


Водещ: Да.


В. Рашидов: Аз също не бях ги чел, преди да стана министър, но там пише, че България, държавата, не дължи пари на никого, а държавата подпомага развитието на културата като своя политика. Тя винаги може да определя, както всички останали държави, приоритети, ако тази година киното не ни носи дивиденти като нация, може да ги даде на литературата.


Водещ: Да.


В. Рашидов: Ако литературата не му носи, може да ги даде на училища по изкуства. Ако училищата по изкуства не му носят, може на театрите. Ако те . . . може и на музеите.


Водещ: Добре, кажете си приоритетите.


В. Рашидов: Зависи кое е печелившо за България като. . .


Водещ: Кажете за приоритет. Когато определяте парите за кино, според вас трябва да се правят арт филми, такива, които малцина да разберат, но да носят някакъв много висш смисъл, или, напротив, трябва да се правят филми, които да вкарват хората в залите.


В. Рашидов: Ще ви отговоря по този начин - няма изкуство по света, което да съществува като златна кокошка заради себе си. Необходимостта на обществото от духовна храна дава възможността да се развива културата. Така че мисля, че публиката е онова нещо, което определя дали да е, какво да има, как да го има и по какъв начин да бъде предложено. Аз дори бих казал тук малко нещо. Тъй като единственият показател за успеха на едно изкуство, независимо дали то е театър, кино или изобразително изкуство, е необходимостта публиката да. . .


Водещ: Да гледа.


В. Рашидов: ... да гледа.


Водещ: Да гледа.


В. Рашидов: Аз се чудя защо в тези комисии няма и от обществената част представители, защото в крайна сметка те са крайните потребители.


Водещ: Американците правят фокус групи.


В. Рашидов: Вижте, когато едно нещо се нарича индустрия, значи, трябва да печели от хората.


Водещ: Така е.


В. Рашидов: Защото тези 5 лв. билет, това е хлябът на таланта, разбира се.


Водещ: А може ли 12 лв. . . билет?


В. Рашидов: В момента вижте нашите театри. Аз малко съм горд с българските театри и българските артисти. Като казвам горд - те са и стари мои приятели, аз съм част от тях и съм част от занаята. Да, уплашихме се да правим една реформа. Страхотно се плашех, защото реформа. . .


Водещ: Защо?


В. Рашидов: Ами не знаем дали ще заработи реформата, защото в крайна сметка реформа не се прави само за да накажем някой, напротив - реформа се прави, за да променим живота на хората. Аз винаги съм бил за това. Защо българските творци трябва да са бедни, това не го разбирам, докато по цял свят творците са заможни хора, със самочувствие хора, нали, вижте всички големи творци по целия свят, не само в Холивуд, американците. Да, българският артист също трябва да бъде заможен и богат, но на базата на своя талант. Как така поравно ги разделяхме социализма 20 години, 600  лв. или 500 лв. заплата на Пешо от Каспичан и 600 лв., примерно аз винаги казвам паразитно Татяна Лолова, просто много обичам тази жена и виждам, че на тази възраст тя се самораздава, салонът й е пълен, обичат я хората и аз я обичам. Значи тя пълни един салон, тя на години вече се скъсва от работа и от...


Водещ: И си взима същите.


В. Рашидов: ... и взима същите пари. Не е честно. Слава богу, заработи системата. Много се плашехме, аз бях готов - ако не заработи, няма нужда от нещастието на българските творци. Веднага щях да върна старото положение. Опитахме, преди нямаше публика, имаше отлив на публиката, така говорехме преди три години.


Водещ: А сега...


В. Рашидов: А сега няма билети, прекрасно.


Водещ: Салоните са пълни.


В. Рашидов: И искам да ви кажа, Музикалният театър, който беше най-чувствителен, сега заработи с пълна сила, миналата година имат 600 хил. лв. печалба, 600 хил. лв., които могат директорът, ако прецени, да почва и да дава бонуси на артистите. . .


Водещ: Да.


В. Рашидов: ... защото това е техният труд. Тази година, ако изкарат още 600 хил. лв. ...


Водещ: Колко представления, знаете ли?


В. Рашидов: ... ще имат милион. Вече играят много, вече играят.


Водещ: Защото филмът "Козелът" 2000 души в. . .  


В. Рашидов: Аз разбирам какво ме връщате. Опитвам се обаче честно и почтено да ви кажа. . .


Водещ: А пък там сме дали пари като данъкоплатци.


В. Рашидов: Като министър законът не ми дава правото да се бъркам в техния вътрешен живот. Това показва, че някъде в закона и в правилника на филмовия център нещо не е наред. Щом не е наред, аз предлагам тези мъдри хора, защото в момента не бива да говорим нито против киното, защото киното ни е в подем от 3 години. . .


Водещ: Не, не. . .


В. Рашидов: Вижте, от "Мисия Лондон" досега младото българско кино е много хубаво агресивно в добрия смисъл на думата.


Водещ: Сега, г-н министър, и това, което казва този актьор и. . . Между другото може да не е прав, на мен ми се ще и другата страна да чуя. Но това, което той казва, че точно киното, което е в подем, е в подем въпреки държавата, а не благодарение на държавата.


В. Рашидов: Разбира се, вижте, миналата вечер гледах по телевизията на Шошо, на Константин Коцев сина му, един филм, който една стотинка. . .


Водещ: Да.


В. Рашидов: Ами много сладък филм, много симпатичен.


Водещ: И хората не могат да си избият парите, които са инвестирали в тези филми.


В. Рашидов: Не. . .


Водещ: На Влади Въргала ще му вземат апартамента.


В. Рашидов: Когато има зрители. . . Няма да му вземат апартамента. Влади е талантлив човек. Вижте, пътищата са много. Разбира се, че държавата трябва да помага, тя трябва да има политика. Никой не 
казва, че ще абдикира. Но в момента има толкова пари, каквито никога не са взимали. Това трябва да го разберете.


Водещ: Значи, аз пак. . .


В. Рашидов: Толкова. . . от 7 години. Проверете го. Такива пари. . . На всичкото отгоре. . .


Водещ: Аз пак ви казвам, 1 милион да е. Колко милиона са сега, 10 милиона?


В. Рашидов: Вижте, 1 милион си е 1 един милион. Един милион са много пари.


Водещ: Много пари са, а те са 10 нали?


В. Рашидов: За 1 милион, аз съм категорично против като зрител вече тука, че за 1 милион лева не може. . . Държавата не е лаборатория. Данъкоплатците не са експериментална група. Данъкоплатецът иска, като даде 1 милион, иска продукт.


Водещ: Да види за какво? 


В. Рашидов: Сега ще ви кажа къде е една от големите грешки горе на закона.


Водещ: Кажете.


В. Рашидов: Големите грешки на закона са, че взима се примерно 1 милион, прави се някакъв филм и отчетът за този милион е само направеният филм.


Водещ: Не ви разбрах, прощавайте.


В. Рашидов: И оттам нататък, без да се пита, никъде законът не пита за качество, каква възвращаемост има, за художествените качества.


Водещ: Аха. . . Инвестицията, която е направена.


В. Рашидов: И тогава идва онази. . . ама те хората не ни разбират, но ние сме гениални, след 50 години. . .


Водещ: Чакайте малко. Чакайте малко.


В. Рашидов: Няма да ни разберат. . .


Водещ: Взимам от вас 1 милион, кандидатствам и имам, така, приятели в тази комисия. Дават ми 1 милион лева да направя филм. Аз си взимам домашната камерка, снимам го, излъчвам го и после никой не ми казва: абе, готин, ти си направил филм за 50 лв., не за 1 милион.


В. Рашидов: Така е направен законът.


Водещ: Така е направен законът?


В. Рашидов: Така е направен законът за съжаление. И още нещо ще кажа, българският Закон за киното не е съобразен с европейските стандарти. И трябва наистина да се съберат колегите, защото, вижте, в момента не е почтено да тръгваме да говорим негативно в тази посока точно когато започва да има българско кино. Вече стигаме в девятката за номинации на "Оскар". . .


Водещ: Да.


В. Рашидов: ... което е голям успех.


Водещ: Така е.


В. Рашидов: Повярвайте. Филмите ни започнаха да стигат и до Кан. Е, не взимат от конкурсната част, голямата, но...


Водещ: Не, започнаха да ни харесват.


В. Рашидов: ... но забелязвани са, което е успех. Аз се надявам, че в много скоро време български филм ще пробие. Вижте един Костурица какво направи със Сърбия. Костурица много агресивно проби и направи Сърбия кинаджийска държава. Един ми трябва в България, той ще ми направи държавата кинаджийска. И това ще се случи, казвам ви. Има много талантливи млади хора. И аз им се кефя, и им се радвам на тези млади хора. По-скоро бих казал - трябва да се направят поправки горе, защото не бива един подем да бъде спиран. Това е за мен по-важното. Не би било правилно. Една инерция тъкмо е набрана и сега изведнъж щрак - и започва една драма.


Водещ: Значи, подсказват тук колегите, този червен конец защо е, който го носите?


В. Рашидов: Този червен конец ли? Този червен конец, преди 4 месеца бях в Израел. . .


Водещ: Да не подкрепяте тайно тройната коалиция?


В. Рашидов: Там така ли е?


Водещ: Не. . .


В. Рашидов: Добре, хайде в рамките на шегата. . .


Водещ: Защото е червен.


В. Рашидов: Бях в Израел, бях на Божи гроб и кончето ми го завърза отецът, който седеше вътре до Божия  гроб. . .


Водещ: Ясно.


В. Рашидов: ... осветен, и аз го нося, носело щастие. Нека да ми носи и на мен щастие. Така, опитвам се по някакъв начин чрез конеца някакво щастие да. . .


Водещ: Добре, от темата за конеца към друга. А, пак за театъра, извинявайте, още нещо забравих.


В. Рашидов: Добре.


Водещ: Вие си пушите, не сте се отказал, нали така?


В. Рашидов: Не, не съм, още не съм. . .


Водещ: Обичате си ги цигарите.


В. Рашидов: Имам нужда, сигурно имам нужда от никотин. . . 


Водещ: Преди малко казахте за театрите, че са пълни. Аз съм гледал "Хъшове" преди време. Въпросът е на един мой колега, който много го мъчи. Сега там ще пушат ли на сцената или няма да пушат, или електронни цигари ще им раздадат.


В. Рашидов: Вижте, не, когато се изграждат в изкуството образи, там не може да има каквато и да било забрана, защото художественият образ не може да бъде ограничен. . . Как да пресъздам образа на един дегенерат примерно, ако не му дам бутилка с ракия в ръцете. . . 


Водещ: Ама това в закона за здравето не са го уточнили. Да разбирам. . .


В. Рашидов: Как един наркоман ще ми прави роля, ако аз не го изиграя правилно. Как един ще ми създаде атмосфера. . . Вижте, ние говорим за художествен образ. Давате ли си сметка сега да затлачим лулата от автопортрета на Ван Гог, нали малко. . . извинявайте, ама. . .


Водещ: Или да дадете електронни цигари на хъшовете. 


В. Рашидов: Значи това е невъзможно, в тази посока, ако нещо се случва, аз съм първият човек, който ще застане против този закон с пълна сила. Единствено в изкуството това е възможно, защото се създават образи. 


Водещ: Ама законът не го уточнява това. Значи в такъв случай театърът в момента, за да създаде образи, да направи качествено представление. . .


В. Рашидов: Разбира се, говорим за изкуство, за образи.


Водещ: . . . нарушава закона. . .


В. Рашидов: Ами ще трябва да го поправим. Нека. . . ако някой се опита да го спре това нещо, това значи, че ще има реакция. Ако има реакция, аз съм пред артистите. 


Водещ: Добре, много малко време ни остана, имаме още една тема, по която искам да говорим. Преди колко време беше, около месец, две-три седмици, нашият президент беше във Ватикана. Там подари на папата 200-килограмово златно яйце. Можем да го видим. Сега повечето хора си казаха, че това е страшен кич. Ако трябва да бъда честен, аз също си го помислих. Вие като творец можете ли да ми обясните каква е символиката на това яйце, 200-килограмово и позлатено? 


В. Рашидов: Аз да ви питам каква е символиката на яйцето "Фаберже...


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Съни
    Съни
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Няма-изкуството у нас не се цени, художниците, поетите , актьорите са бедните прослойки на нацията.Ценностната система на българите е толкова закърняла, че не умее да оцени изкуството.

  2. 2 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 2184 Весело

    Стига питахте Веждичката за неща, от които не разбира или с които не се е занимавал от години. Въпросът е от "Соличная", "Абсолют" или "Смирноф" боли най-малко глава на другия ден?!?

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  3. 3 Профил на madagaskar
    madagaskar
    Рейтинг: 982 Любопитно

    Ей тоя убаво си мълча ама......

    Пил си, пил, си ма върви се легай!

    Ако МЗ предупреждава, че „пушенето убива“, редно е и ние, пушачите, да предупреждаваме, че кражбите в Министерството на здравеопазването убиват повече
  4. 4 Профил на acb16
    acb16
    Рейтинг: 925 Весело

    "В. Рашидов: Имам нужда, сигурно имам нужда от никотин..."_________
    -Пушенето е забранено и в ателието. Ателието било обособено работно място. Щом си участвал в предателството.. Ще пушиш само в клозета!

  5. 5 Профил на Haftor
    Haftor
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Вежди, изтрезней бе мамаму стара!

  6. 6 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1442 Весело

    "Как да пресъздам образа на един дегенерат примерно, ако не му дам бутилка с ракия в ръцете. . ."

    Говори като познавач.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  7. 7 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3252 Любопитно

    Да каже с какви пари ходи в Италия при любовницата на Берлускони

  8. 8 Профил на gsb
    gsb
    Рейтинг: 696 Неутрално

    "Онова, което аз съм направил, да, аз съм направил," е видяхме де. Мишел Бонев ли беше хубавицата там...

  9. 9 Профил на drakar65
    drakar65
    Рейтинг: 1442 Весело

    До коментар [#2] от "spas27":
    [quote#2:"spas27"]Въпросът е от "Соличная", "Абсолют" или "Смирноф" боли най-малко глава на другия ден?!? [/quote]

    Финландия е!

    Деййй...
    Тия двамата Божо и Вежди, превърнаха и науката и културата в пълна ЧАЛГА!

    Единия се пита имали ли са вампирите почва у нас и как да ги утилизираме, другия убавец:

    "В. Рашидов: Аз да ви питам каква е символиката на яйцето "Фаберже..."

    Аз отговарям:АБСОЛЮТЕН КИЧ!
    Фани, отвори Гугъл и прочети защо, как и на кого са подарявани яйцата на Фаберже!

    Тоя верно е "снощен"! Подобни глупости да говори в интервюто в качеството на министър!?

    Деййй...Хайде спрете се малко

    “Сега е моментът да превъртим Рубикон-а” - Гай Юлий Ц... Аз-"Картаген трябва да бъде разрушен"!
  10. 10 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    Със съжаление трябва да отбележа, че не разбрах какво иска да каже господин министърът.
    Явно не му се нагазва в блатото, наречено "българско кино". От една страна е разбираемо, от друга - все пак е негова отговорност.

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  11. 11 Профил на rumata
    rumata
    Рейтинг: 612 Неутрално

    В. Рашидов: ''Аз, ако съм свободен човек, ще ви кажа много неща.''
    Е, не си! И никога няма да бъдеш! Носител на титлата `Главен Мултак` си, а тя те прави безмълвен до гроб.

    В. Рашидов:. . ''Как да пресъздам образа на един дегенерат примерно, . . ''

    Не е нужно да пресъздава нещо, което вече си създал. Приемайки титлата `Главен Мултак`, запечатано във филм за бъдните поколения, ти се обезсмърти като дегенерат избран по-късно за министър на културата.


    Според Козяшката прислуга, на Шипка, РУСКИ АГРЕСОРИ И БЪЛГАРСКИ СЕПАРАТИСТИ ВЛЯЗОХА В БОЙ СЪС ЗАКОННАТА ОСМАНСКА ВЛАСТ.
  12. 12 Профил на registr_cenzura
    registr_cenzura
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Ха не е инвестирал и в Наоми Кембъл . Ааа сетих се инветирал е в пури Да си ги пафка със здраве, но да не ми казва децата ми дали са длъжни да дишат дименето на разни комини и да взимат пример от медийните изяви на "велики" културни дейци дето 50 години бяха на заплата по заводите дето хората работеха а те само получаваха заплата. Хайде баста глй си картините.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK