СЕМ: Би Ти Ви е отразила тенденциозно протестите, но не е нарушила закона

СЕМ: Би Ти Ви е отразила тенденциозно протестите, но не е нарушила закона

© Надежда Чипева, Капитал



Би Ти Ви е отразила тенденциозно протестите срещу закона за горите, но медията не е нарушила с нищо Закона за радиото и телевизията - това е заключението, направено от председателя на Съвета за електронни медии /СЕМ/ Георги Лозанов на заседание на съвета. Вчера стана известен мониторинговият доклад за начина на отразяване на протестите, които в три поредни вечери в средата на юли затваряха Орлов мост.


"Не за пръв път този доставчик и неговата програма се оказват в епицентъра на обществени трусове, но не в позитивен план. Недостатъчно придържане към професионалните стандарти  и неглижиране на основните принципи на журналистическата етика...- преекспониране на инцидента с оператора, обидно поведение на водещата спрямо поканения събеседник  и  "дребния" наглед въпрос за надпис върху информационен материал."


Tова са част от констатациите на Даниела Жукова, експерт в Съвета за електронни медии. Поводът - постъпили над 40 жалби от граждани по повод отразяването на протестите срещу промените в закона за горите от Би Ти Ви. От съвета определиха броя на писмата като рекорден. Документите бяха разпространени през блога "Отворен парламент"




На заседанието на СЕМ е решено съветът да изпрати постъпилите при него зрителски жалби в телевизията и да публикува отговорите на сайта си.


В доклада, приет от СЕМ е записано, че с изключение на първия ден от протестите, Би Ти Ви е отразила "различните гледни точки". "Независимо, че плурализмът не е задължителен за търговските медии, спазването на професионалните стандарти издига авторитета на журналистиката, която те правят".


Поведението на Диана Найденова - смущаващо


СЕМ е записал в доклада си "извън професионалните стандарти остава преекспонирането на темата с нападението над оператора на Би Ти Ви Иван Филчев. Смущаващо е и многократното излъчване на кадрите с нападателя на Иван Филчев, размахващ среден пръст", се казва още в документа.


"Твърде пристрастно отношение на водещата на "Нищо общо" Диана Найденова към нападението над оператора Иван Филчев предизвика достатъчно шумни реакции, за да се спираме на него, още повече, че тя многократно поднесе своите извинения в различни медии".


"Остава да бъде огласена официалната позиция на бТВ по този случай. По преценка на СЕМ би могло тази позиция да бъде поискана със специално писмо от регулатора", се посочва още в становището.


 БНР е спазило професионалните стандарти


"Проведеното наблюдение налага извода, че националната програма "Хоризонт" на БНР е отразила своевременно и коректно трите дни на едни от най-масовите протести през последните години у нас, както и различните гледни точки, свързани с приетите спорни поправки към Закона за горите", пише в документа.


СЕМ критикува и държавната телевизия БНТ. "Както личи, по БНТ1 същото събитие е в сянката на Европейското първенство по футбол, което доминира в програмните модули и на сутрешния блок, и на вечерните часове".


"Предимство беше дадено на официалните мнения, въпреки че водещият Марио Гаврилов не спести на народния представител от ГЕРБ Емил Димитров нито един от неудобните въпроси, свързани с протестите. Във вечерната информационна емисия на 14 юни се открои мнението на един от подкрепящите поправките демонстриращи, докато протестиращите бяха представени като обща маса", се казва в анализа на експертите на СЕМ.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK