Домашното обучение остава извън закона за училищното образование

Домашното обучение остава извън закона за училищното образование

© Красимир Юскеселиев



В проектозакона за училищното и предучилищното образование, който се обсъжда на второ четене в ресорната парламентарна комисия, няма разпоредби, които да регламентират домашното образование. Това означава, че децата, които се обучават вкъщи, няма да могат да узаконят подготовката си и ще имат трудности да продължат в средни или висши училища.


Целта на проектозакона е да замени досега действащия акт,  смятан за архаичен – приет през 1991 г., променян и допълван 25 пъти. Въпреки идеята за актуални разпоредби, които да отговарят на нуждите на учениците днес, проектът не включва домашното образование.


Огнян Стоичков, председател на парламентарната комисия по образованието, заяви пред "Дневник", че не вижда възможност за обсъждане на този вид подготовка, тъй като никой от народните представители не е внесъл предложение по темата.




Валентина Богданова, депутат от "Коалиция за България" и член на комисията, заяви: "Няма пречки да има дискусии по въпроса. Запозната съм и с двете страни на въпроса, но конституцията и добрата практика изискват учебната среда да е училището, тя трябва да е широка и разнообразна. Въпреки това, не е добре двата вида образование, домашното и училищното, да се конфронтират".


За коментар по темата потъсихме и зам.-министъра на образованието Милена Дамянова. Нейната позиция е, че образованието съдържа в себе си идеята за обучение, възпитание и социализация. "Образованието е цялостен процес. При домашното образование няма общност - детето общува само с баба, дядо, мама и татко." каза тя. Нейното мнение е, че училището е център на общността и че само чрез участието на детето в нея, то може да изгради гражданската си позиция.

Б
ългарската асоциация за домашно образование е на съвсем друго мнение. Тя не претендира домашното образование да бъде включено в текстовете на новия закон, но иска да отпаднат санкциите за родителите, които са предпочели този вид обучение за децата си.


Законопроектът предвижда парични глоби за родители, които не пускат децата си на училище, както и санкции за онези, които преподават извън училищата. Асоциацията не е съгласна и със задължителното образование от 5-годишна възраст. Оттам припомнят, че редица западноевропейски страни са узаконили и успешно прилагат методите на домашно образование.


В дебати по темата за домашното образование в "Дневник" 80% от 353 читатели са се обявили в негова подкрепа. Те за защитили тезата на Гаяне Минсян от Движение за либерализация на образованието. "Когато институционализацията е принудителна и безалтернативна, тя култивира не образование, а краен конформизъм. В система, в която "правата" се объркват със "задължения", а разнообразието на избора – с разнообразяване на правилата, човек няма как да бъде образован – той излиза единствено обработен", твърди активистката.


Аргументите против домашното образование са свързани главно със социалната интеграция на децата, която е ограничена от обучението вкъщи. "Не по-малко важна за децата е възможността в училище да се срещнат с възгледи, които може и да не съвпадат напълно с възгледите на семейството. Това помага на детето да изгради критично мислене, да не приема авторитети наготово, а да търси убедителни доказателства за една или друга теза. Нито за родителите, нито за учителите е лесно да убеждават, вместо да налагат гледна точка, но за детето е полезно да знае, че истината няма само едно лице", смята Цвета Брестничка, председател на асоциация "Родители". 

Коментари (54)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на palermo88
    palermo88
    Рейтинг: 778 Неутрално

    "Образованието е цялостен процес. При домашното образование няма общност - детето общува само с баба, дядо, мама и татко." каза тя. Нейното мнение е, че училището е център на общността и че само чрез участието на детето в нея, то може да изгради гражданската си позиция.

    мхм то едно общуване падна в даскало - освен глупости , подигравки и простотия друго не се научи и както казва активистиката от статията - не излизаш нито научен , а смачкан все едно си бил в затвора с един куп дебили , които освен да те мачкат и да правят простотия , да се хвалят сутрин 1-ва смяна къде предния ден са се напили друго няма да придобиеш . Учителите пък са друга и дълга тема .

  2. 2 Профил на monarchist
    monarchist
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Факт е, че съсипаха образованието. Който смята, че може да се подготви по-добре за изпити и матури вкъщи не виждам смисъл защо трябва да си губи времето с присъствие в училище.
    В тоя ред на мисли - отмениха ли опцията "частен ученик"? Демек, плащаш си по 15лв. на изпит, накрая се явяваш на матура и толкова...

    "Всеки ден се радвай на слънцето и на това, че си жив" --- Стоян Венев
  3. 3 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 616 Гневно

    "Образованието е цялостен процес. При домашното образование няма общност - детето общува само с баба, дядо, мама и татко." каза тя. Нейното мнение е, че училището е център на общността и че само чрез участието на детето в нея, то може да изгради гражданската си позиция.

    Друго си е в училище - попадаш в света на чалгата, първи срещи с наркодилъри, побоища на живо, нито формални нито неформални групи, защото децата не се интересуват от нищо, за да може да ги обедини нещо.
    Училището се е превърнало в място за престой, срещу което получаваш диплома.
    На всичкото отгоре набутаха задължително и 5 годишните, при липса на всякакви условия за престой на тези малки деца.
    Ама те 12 години нищо не учат, защото не може архаично да се опитваш да наливаш в главите им знания, а сега 12+2. Ужас, потрес...
    Трябва да бъде разрешено обучението в домашни условия.
    Какви ли не експерименти се направиха с предваритено обречени тъпи решения на МОНТ.
    Може пък точно откъсването от училищната среда да повлияе благоприятно на децата.

    Another Brick In The Wall

  4. 4 Профил на Dragoslava
    Dragoslava
    Рейтинг: 926 Неутрално

    Щом направиха предучилищните групи задължителни и за петгодишни, ясна е тенденцията.

  5. 5 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 614 Неутрално

    Това с домашното образование ми звучи като няк'ва фешън тъпня.

  6. 6 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 514 Неутрално

    единният и светъл комунизъм не допуска такива буржуазни отживелици като домашно образование, а по-натам и семейство - комуна му е майката, другари, и една светла комунистическа държава, която да се грижи и за децата ви и за сексуалните ви потребности и за всичко

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  7. 7 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#6] от "hhhuuunnnn":

    Брях, ама комунистите ли първи са въвели задължителното публично образование?

    Romanes eunt domus!
  8. 8 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#1] от "palermo88":

    айде няма нужда всякакви объркани родители да се правят на даскали, като не им харесва държавното, има частни училища, а ако и те не им харесват, има и училища в чужбина. Няма такъв родител, който да разбира колкото даскалите, завършили по съответната специалност, по всеки предмет. Не знам Дневник чии интереси обслужва като лобира непрекъснато за обучение по домовете? всички знаят, че с такива се занимават основно християнски и други фундаменталисти, нещо от което страдат изключително и най-много децата. Именно фундитата издърпват децата от детските градини и училищата, само такъв законопроект им трябва за да се развилнеят тотално.

  9. 9 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Любопитно

    До коментар [#3] от "azmatahari":

    в чужбина родителите подпомагат училищата с всякакъв вид участие, у нас какво правят за да са непрекъснато недоволни. имат полезни инициативи или?

  10. 10 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Ако плюещите по публичните училища родители използваха 10% от енергията за плюене да помагат на учителите, положението там щеше да е много по-добро.

    Разбира се, голяма част от българите са социопати и не се интересуват от никой освен от себе си.

    Romanes eunt domus!
  11. 11 Профил на Todor
    Todor
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Явор Костов от видин бе обявен за престъпник защото обяви: училището е твърде опасно място – във физическо и морално отношение *

    http://30dumi.eu/2012/06/yavor-kostov-se-osmeli-i-kaza-uchilishteto-e-tva-rde-opasno-myasto-va-v-fizichesko-i-moralno-otnoshenie/

  12. 12 Профил на pinoki0
    pinoki0
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Пак половинчат закон да разбираме?
    Ако семейството пътува или е с казуса на Петя Йоргова (http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2012/07/11/1863114_prosvetniiat_ministur_shte_reshi_dali_bulgarin_ot/) би трябвало да се измисли методика.

    Никой няма да кара родители да записват децата си в домашни училища, но просто трябва регламент.

  13. 13 Профил на kuku032
    kuku032
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Уж живеем в свободна страна, а нямаме никакъв избор за нищо! Ако искам, трябва да имам възможността да обучавам детето си вкъщи. Ако искам няма да си плащам здравните вноски и ще си плащам при нужда. Но не мога, защото сега съм ДЛЪЖНА. Е*ати държавата!

  14. 14 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#9] от "bette":
    У нас родителите подпомагат училищата, за да придобият дечицата им по-голямо благоразположение.

    В общ план - всички сме задължени за някакви спонсорски пари, коите не се знае къде отиват, плюс пари за санитарни и хигиенни материали и това е всичко.Акциите се извършват при родителски срещи /формално провеждани, губещи времето и на двете страни/.

    Когато децата ни бяха по-малки се сближихме с повечето родители, станахме дори семейни приятели отбелязвали сме заедно празници и събития, ходили сме на екскурзии и почивки и това общуване се отрази много добре на всички.Контактите ни са запазени и до днес. С нас винаги беше и тяхната класна - невероятен педагог.
    По-късно като родител на ученици от гимназията аз виждам, че в класа няма никакви взаимоотношения, няма приятелства, враждебна, завистлива среда и това ще даде своите резултати.
    Как да приема факта, че в очакване да започне родителска среща
    вратата непрекъснато се отваря, влизат закъснели родители, които не поздравяват, какво ли да се извинят.
    Действието се развива в централно много прехвалено столично училище.
    Та какво да искаме?

  15. 15 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Заместник-министър Милена Дамянова няма никаква представа от реалната социализация, която имат домашните ученици. Те общуват с много по-разнообразен кръг от хора, а не само с връстници, събрани на случаен принцип в класовете. Основната разлика между социализацията на домашните ученици и тази на децата в държавната система е липсата на принуда и свободата да избереш средата си и да изграждаш взаимоотношенията си с останалите хора на доброволен принцип. Децата ни не са затворници, за да бъдат задължени да присъстват физически на място, което не харесват, и където има много рискове за тяхното здраве, благополучие и развитие. Образованието трябва да бъде задължително, но ходенето на училище - не.

  16. 16 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#15] от "Петкова":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  17. 17 Профил на Todor
    Todor
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Училището се превръща в място, където на децата се втълпяват псевдоценностите на олигархичното общество - няма значение колко си умен, а колко пари имат родителите ти. Делегираните бюджети дават безумна власт на директорите да потискат учителите за да взимат (директорите) безумни заплати. А министър Игнатов да почита азис........

  18. 18 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Надявам се зам.-министър Дамянова да ползва английски, за да прочете тази статия. Тя не е написана от привърженици на домашното образование, че да бъде обвинена в пристрастност. Тезата на статията е, че домашните ученици са подготвени за живота в университета, защото са по-независими и самостоятелни и с по-разнообразен социален опит от техните връстници в масовите училища. http://www.usnews.com/education/high-schools/articles/2012/06/01/home-schooled-teens-ripe-for-college

  19. 19 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2493 Любопитно

    [quote#3:"azmatahari"]Друго си е в училище - попадаш в света на чалгата, първи срещи с наркодилъри, побоища на живо[/quote]
    Да не би тия неща да ги няма в семейството!? Или смятате, че са паднали от небето в училището?
    [quote#14:"azmatahari"]По-късно като родител на ученици от гимназията аз виждам, че в класа няма никакви взаимоотношения, няма приятелства, враждебна, завистлива среда и това ще даде своите резултати. [/quote]
    А обществото пък е едно благородно, родителите пък са в прекрасни вмаимоотношения на работното място, с платени данъци, хич не са завистливи. Всите все ангелчета!
    [quote#15:"Петкова"]да изграждаш взаимоотношенията си с останалите хора на доброволен принцип.[/quote]
    Има едни мургави "преприемачи", де "доброволният принцип" го разбират "Тука има, тука нема". Виждам, че не се различавате много от тях.

    [quote#15:"Петкова"]свободта да избереш средата си [/quote] Кога ще се приема свободата да си избереш родителите или свободата по кое време да се родиш? Или това е повик за завръщане към пещерите!?
    Абе всите либертасти, някой от вас ходил ли е на училище? Нещо не сте ли научили за комуникация, общестествена организация, устройство на държавата, права и задължения (винаги са свързани, няма абсолютна свобода, дори и в Космоса)? Или ви гони носталгията по седенето на клона с бананите?

  20. 20 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2493 Любопитно

    [quote#18:"Петкова"]домашнте ученици са подготвени за живота в университета, защото са по-независими и самостоятелни и с по-разнообразен социален опит от техните връстници в масовите училища.[/quote]
    И в никакъв случай защото финансово са по-обезпечени!? Що ли пък чужденците се представят по-добре от американчетата в техните университети?
    И защо говорим само за "живота в университета"? Животът не е само там. Кел файда от професори, когато няма квалифицирани работници, които да реализират идеите им.

  21. 21 Профил на fallon_fallon
    fallon_fallon
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Е, нали ако има повече деца, които се обучават у дома, няма да ги има едни пари, които да влизат в джобовете на всички маймунки в системата от най-високо, до най-ниско ниво. А това безумие с 5-годишните не знам чий мозък го роди. Как ли не съм си дала детето да му размекват мозъка още от малко и да го натъпкват в калъп, от който после трудно се излиза. Ами ако съм против седенето на чинове например, защото изкривяват гръбначния стълб? Взирането в дебилни географски карти, дарени преди 40 години от братския руски народ, на които означенията дори не са на български език! Ученето в часовете по информатика как се програмира на pascal! 2-та часа български език на година, и вместо родния език - Акакий Акакиевич да го разнищваме 3 седмици! Писането с тебешир и поглъщането на тоя прах от децата! 18 градуса през зимата и 33 през лятото! Наркоманите около училище, скокът от място, физическото възпитание като цяло, часовете от 40 минути, изпитването на дъската. Списъкът е безкраен. Живеем в една страна, в която хем искаме да сме модерни, хем някои още ги е жал за старите тоталитарни времена.

    "All good things are difficult to achieve; and bad things are very easy to get."
  22. 22 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    [quote#10:"|"]Разбира се, голяма част от българите са социопати и не се интересуват от никой освен от себе си. [/quote]
    Точно! Българите сме много добри в спасяването поединично.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  23. 23 Профил на нервна
    нервна
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#19] от "wanderer":
    +++++++++++
    Право в десятката.
    Болестите са от ядове,а ядовете са от гадове.
    Средата е пълна с гадове.И малкото човече трябва да общува със средата,за да изработи имунитет срещу гадовете,както срещу микробите,така и срещу човешките пороци.Защото утре малките човечета ще пораснат и ще трябва да се напасват към средата,а тя няма да има нищо общо със домашното им ВИП-алтруистично обкръжение. Колегите, шефовете, съседите им ще се окажат едни злобни и завистливи гадняри,които ще ги разглеждат като конкуренция,или като препиятствие,или като мишена,и ще гледат да ги прецакат.А последните не ще са усвоили уроците на живота по самозащита.И ще се превърнат в социални аутсайдери.
    Имаше една крилата мисъл:
    Добър родител е не този,който се страхува детето да не падне,а този,който не се страхува да лекува раните.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  25. 25 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Само на изток нещо което не е упоменато в закона е забранено...

    Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
  26. 26 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 940 Разстроено

    "Валентина Богданова, депутат от "Коалиция за България" и член на комисията, заяви: Въпреки това, не е добре двата вида образование, домашното и училищното, да се конфронтират".

    За това НЕ разрешават второто, защото може много бързо да се окаже, че то е много по-добро и дава по-добри резултати. Сегашното училищно образоване е ПЪЛНА ТРАГЕДИЯ.

  27. 27 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 940 Разстроено

    "При домашното образование няма общност - детето общува само с баба, дядо, мама и татко." каза тя. Нейното мнение е, че училището е център на общността и че само чрез участието на детето в нея, то може да изгради гражданската си позиция."

    Глупости на търкалета!

    Детето НЕ общува с връстниците си САМО в училище където е 5-6 часа през работни дни. Днешните деца общуват най-много по Интернет и с телефони. Ако ги попитат дали ще загубят приятелите си ако НЕ ходят на училище отговорът ще е НЕ. Но ако не са в Интернет и нямат телефон то връзката ще се прекъсне в над 90% от случаите.

  28. 28 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 940 Весело

    [quote#10:"|"]Разбира се, голяма част от българите са социопати и не се интересуват от никой освен от себе си.[/quote]Моля говорете в единствено число за ВАШИТЕ лични проблеми.

  29. 29 Профил на kkk_20
    kkk_20
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    [quote#26:"BlueWater"]За това НЕ разрешават второто, защото може много бързо да се окаже, че то е много по-добро и дава по-добри резултати. Сегашното училищно образоване е ПЪЛНА ТРАГЕДИЯ.[/quote]
    +++++. Точно моето мнение.

  30. 30 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 940 Весело

    Ако вашето дете е ходило на частни уроци гласувайте с "+".

    Ако вашето дете НЕ е ходило никога на частни уроци гласувайте с "-".

    Ако училищното образование е толкова "добро" защо за влизане в добър университет са нужни частни уроци?!

  31. 31 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#28] от "BlueWater":

    Моите лични проблеми нямат нищо общо със социопатията на българите.

    Romanes eunt domus!
  32. 32 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#26] от "BlueWater":


    [quote#26:"BlueWater"]Сегашното училищно образоване е ПЪЛНА ТРАГЕДИЯ.[/quote]

    Но пък за сметка на това публичното обучение, където родителите не са българи не е пълна трагедия. Да не би проблемът да не е в модела на обучение, а в нещо друго? М?

    Romanes eunt domus!
  33. 33 Профил на ИНВЕСТИТОР
    ИНВЕСТИТОР
    Рейтинг: 719 Гневно

    До коментар [#17] от "Todor":

    Па ти си пълен тъпир бе даскалити съ тъпи мързеливи тюмбелеци дету ни зъслужавът ниту един лев ма зъ ништуправени земът заплати Па те требе са дуволни дету Директурити ошти ни съ ги зачесъли да си плаштът дету работат Кво си съ ръзквичал бе Директуръ е мениджър даскалуту си му е дадену дъгу управлевъ какту си знае Директуръ е чорбажиятъ Ше гу слушкът и ши пудскачът даскълчитатата
    Па мени ми е многу кеф дету те сега с новия закон на партия ГЕРБ даскълити ше ги съкратат па и нема дъ имът правуту да бачкът нъ часну Теа боклуци даскълски многу утдавнъ требваши дъ съ изринът на безработни дъ глеат де серът гладнити бедниовци. Сега вечи даскълити ше съ наритъни как си требе Ма многу късну ГОСПОДИН БОЙКО БОРИСОВ съ сети дъ ги намачкъ тиа Стигъ съ ни лапали ут нашти пари

  34. 34 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Предлагам дебат - кой се страхува от домашното образование.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  35. 35 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Повечето коментари, които поддържат домашното обучение, всъщност критикуват нивото на сегашното училище и образованието, което то дава.
    Вместо да учим децата си вкъщи, не е ли по-добре да направим всичко възможно училището да стане по-добро място и образованието по-добро.
    Нямам само хубави спомени от училищната скамейка, но някак тъжно ми се вижда децата да не ходят на училище.
    Струва ми се, че най-хубавият ден за тях е първият учебен ден, защото отново се срещат с приятелчетата си.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  36. 36 Профил на simonako
    simonako
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#10:"|"]Разбира се, голяма част от българите са социопати и не се интересуват от никой освен от себе си. [/quote]


    До коментар [#22] от "7777":

    Моля ви се, какви са тези думи!? Ние сме се обучвали в държавни масови учлища! Ние сме се социализирали, научили сме се да общуваме помежду си, да си помагаме, да се борим заедно, да оцеляваме!
    Ах, какви грозни думи за плодовете на училището пишете! Анатема!

  37. 37 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 429 Неутрално

    [quote#35:"led_zep.23"]Струва ми се, че най-хубавият ден за тях е първият учебен ден, защото отново се срещат с приятелчетата си. [/quote]

    Хм, на моите деца не им трябва първи учебен ден, за да се срещат с приятелчетата си. Като искат да се видят или да си поговорят с тях, из се обаждат по фейсбук, по телефон или направо излизат и се намират.

  38. 38 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 429 Неутрално

    [quote#35:"led_zep.23"]Вместо да учим децата си вкъщи, не е ли по-добре да направим всичко възможно училището да стане по-добро място и образованието по-добро. [/quote]

    Има една поговорка: "Не питай старило, питай патило". Хората, които се интересуват от домашно образование са предимно родители с деца. Голяма част от тях са били активни участници в образованието на децата си в училищата, помагали са с всичко, поддържали са близка комуникация с учителите, но в крайна сметка избират домашното образование. Не знам как го постигат това от МОН, но образователната система смачква всички участници в нея - учители, деца и родители, а най-големите жертви на тази безумна организация са децата. Затова не укорявайте родителите, че не са опитали всичко. Все пак не забравяйте, че ходенето на училище е средство, а не цел. Ако едно средство не постига целта, не е нормално да се жертва целта, за да се запази средството.

  39. 39 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Любопитно

    До коментар [#14] от "azmatahari":

    ааа, не е така. вие така го виждате, защото вас и толкова ви интересува. идва началото или края на срока и ви искат едни пари и вие го възприемате като рекет. "чакате" училището да си върши работата и през повечето време изобщо не се интересувате как то се справя с тази задача, с изключение на 6-7 клас, когато изведнъж получавате прозрение, че детето трябва да кандидатства, ако въобще получите такова прозрение, а не просто то ви изкрънка за пари за частни учители, за да бъде като другите. много са ми ясни бг родителите.

    учителите учат по 4 и 5 години в университет по съответната специалност и да те са специалисти по нея за разлика от родителите, може да са учили малко или не добре, дори и тогава знаят повече от родителя, ако той знае повече случайно в 1 или 2 области, може допълнително да си дообучи детето, това не омаловажава ролята на учителя. да не говорим, че има специалности като китайски в гимназиите, които родителят е почти много малко вероятно да знае колкото учителя (освен ако не е китаец разбира се, но говорим за бг родители), така че няма какво да ми се правите експерти по китаистика и по всичкология. учителите за това са учители, защото знаят. ако им помагахте малко повече, щеше да е по-добре

  40. 40 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#15] от "Петкова":

    е па да ви имам самочувствието. тука в бг всички се мислят за страшно умни, за това и държавата ни е на това дередже, тотална липса на реализъм по отношение на собствените знания и тяхната широта в сравнение с на знанията на други нации

  41. 41 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Весело

    [quote#37:"Петкова"]на моите деца не им трябва първи учебен ден[/quote]

    това възрожденците ако те бяха чули да кажеш нящо такова сигурно биха те затворили в някой зандан за анти-обществена дейност

  42. 42 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Бетте, на възрожденците не им е трябвало министерство на образованието, за да си направят училища. И ако онези хора бяха тук, главите на Игнатов и на Милена Дамянова щяха вече да са хвръкнали само заради подигравката с математическите гимназии, само заради това. Колкото до самочувствието, не е лошо да го имаш, когато имаш и покритие. Всеки родител има дълг най-вече към децата си, а не към данък обществено мнение.

  43. 43 Профил на kapitalistadnes
    kapitalistadnes
    Рейтинг: 373 Неутрално

    А къде остава свободата да избираш най - доброто за себе си?
    Кой може да каже какво е най - добро за децата ми?
    Кой, и на какво овснование изземва това право на родителите?
    Каква е целта?
    Училищата придават държавоугодна форма на поданика. Той свиква със системата и нейната посредствена безмисленост. Когато, стане донор на бюджета вече е промит и "задълженията" спрямо държавата са му вменени - превърнал се е в "гражданин". Той не мисли, кое е правилно и справедливо, и кое не.

  44. 44 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#37] от "Петкова":
    [quote#37:"Петкова"]Хм, на моите деца не им трябва първи учебен ден, за да се срещат с приятелчетата си. Като искат да се видят или да си поговорят с тях, из се обаждат по фейсбук, по телефон или направо излизат и се намират[/quote]
    Очаквах този аргумент. Телефонът и фейсбук са възможност, разбира се, но по тях не може да се играе. А, иначе е трудно да се срещатс деца, които през лятната ваканция са пръснати на стотици километри, понякога хиляди километри при баби и дядовци и по вили.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  45. 45 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#38] от "Петкова":
    Аз съм родител с деца. Не съм напълно срещу домашното образование, но смятам, че би трябвало да е изключение, а не правило.
    Всички ние (сегашните поколения) сме продукт на училищното обучение. Разбира се, нямаше само хубави неща, още повече по времето на уеднаквяващия социализъм, но домашното обучение на децата ми биби било последното решение, при невъзможност да ходят на училище.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  46. 46 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Весело

    До коментар [#42] от "Петкова":

    ти наистина си доста неука. със сигурност на такива като тебе не трябва да им се разрешава да преподават на децата си.

    нали възрожденците са изградили Българската държава и са създали Министерство на просветата (днешно на образованието и науката), или не знаеш какво значи просвета. И нали всички те почти са били министри на това министерство. Много се изложихте вече, то стана ясно, че всички двойкаджии или с зор отличници-зубрачи искат да учат децата си на някакви несъществуващи дивотии.

    айде отвори си уикипедия сега и погледни кои са били министри в това министерство.

  47. 47 Профил на bette
    bette
    Рейтинг: 726 Неутрално

    [quote#46:"bette"]Българската държава[/quote]

    уточнение - модерната българска държава и държавност

  48. 48 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    "Не по-малко важна за децата е възможността в училище да се срещнат с възгледи, които може и да не съвпадат напълно с възгледите на семейството. Това помага на детето да изгради критично мислене, да не приема авторитети наготово, а да търси убедителни доказателства за една или друга теза.
    ***********************

    +++++++++++++++

    Добре казано. Децата обучавани в къщи от родителите си обикновено възприемат техните възгледи, разбирания за света, етс. без да ги подложат на съмнения, просто защото нямат база за сравнение, не общуват с други хора и не могат да си изградят свои. Това е изключително опасно за развитието на детето, защото е оставено в пълна изолация и родителят може да му промие мозъка така както той сметне за добре и да не му даде възможност да израстне като независима личност със свои възгледи и разсъждения.
    Всъщност, точно заради това повечето от родителите искат да си обучават децата в къщи - за да могат да ги контролират и моделират, както им е кеф, защото в България все още битува мнението, че децата са собственост на родителите си, а не личности със собствено мнение, желания и разбирания, различни от тези, на родителя.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  49. 49 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    [quote#27:"BlueWater"]Днешните деца общуват най-много по Интернет и с телефони. Ако ги попитат дали ще загубят приятелите си ако НЕ ходят на училище отговорът ще е НЕ. [/quote]


    Така е, но то е защото те вече ходят на училище и са си създали приятелства там. Но, ако едно дете е изолирано в къщи още от раждането си - не ходи на ясли, градина, училище и го обучават в къщи, как ще ги създаде тази приятелства? Вярно, може виртуално, но не е същото, всеки човек има нужда да общува с хора на живо, а не само в нета. Особено пък децата, които именно чрез общуването с други хора, извън семейството, се изграждат като личности и натрупват социален опит.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  50. 50 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Led_zep.23. Приятели има навсякъде, стига човек да поддържа активно отношенията с тях. Конкретно в нашия случай - децата си имат приятели от квартала, които са тук, от други градове, които идват на гости през лятото, от спортния отбор, в който ходят. Ако на някой му харесва да си учи децата вкъщи това не означава, че той принуждава всички останали да последват неговото решение.

  51. 51 Профил на Петкова
    Петкова
    Рейтинг: 429 Неутрално

    До коментар [#46] от "bette":

    Преди да обвиняваш другите си помисли реално за какво става въпрос. Ако се заяждаш, нямам намерение да си губя времето с твоето празнословие. Ако пък наистина считаш, че това е железен аргумент, ще се наложи да те коригирам. По една случайност съм правила изследване на темата за образованието в България преди 1944 г. Домашното образование е официално упоменато в Закона за народното просвещение, който е приет 2 години след Търновската конституция. Практически то се забранява след идването на комунистите. Можем да пишем още много, но сега толкова, че трябва да излизам с децата на тренировки.

  52. 52 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    [quote#40:"bette"]тука в бг всички се мислят за страшно умни, за това и държавата ни е на това дередже, тотална липса на реализъм по отношение на собствените знания и тяхната широта в сравнение с на знанията на други нации [/quote]
    +++++++++++

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  53. 53 Профил на Ognyan Gerassimov
    Ognyan Gerassimov
    Рейтинг: 587 Гневно

    "Нейното мнение е, че училището е център на общността и че само чрез участието на детето в нея, то може да изгради гражданската си позиция."

    Да ви е..... и социализацията !

  54. 54 Профил на rnamaste
    rnamaste
    Рейтинг: 8 Неутрално

    1) Ходила съм в основно, средно и висше учебно заведение тук, в България, и не мога да кажа, че като цяло образованието е било на високо ниво, с някои изключения. А сега е много по-зле отпреди. Ако искам детето ми да е високо образовано, държавното училище не ми се струва подходящо.

    2) Не искам да изолирам детето си от външната среда, но не искам и да го оставям по 4-5 и повече часа на ден в среда, която ще има негативни последици върху здравето, психиката, морала и поведението на детето ми. Чалгата, наркоманията, насилието... тази среда, срещу която трябва според някои коментатори да се развива имунитет, ами тя ни заобикаля - по улицата, в парковете, съседите, да не споменавам телевизията. Нужно ли е да облъчвам детето си допълнително, та ако средата не го е промила, училището да го довърши?

    3) Детето не е капсулавно само в дома с родителите и бабите и дядовците. Ежедневно то се среща с хора от всякакви възрасти, общува с други деца, по-големи и по-малки, учи се да играе с тях, да си извоюва правата и да се защитава при нужда. Но родителите имат отговорността да създадат благоприятна среда за развитието на техните деца според техните разбирания и възможности и не бива да бъдат задължавани да оставят децата си в неблагоприятна среда.

    4) Има много родители, които нямат избор и възможност да се занимават лично с образованието на децата си. Но има и такива, които намират време и възможност, и не би трябвало да бъдат глобявани за това, напротив - поощрявани.

    5) Нито един родител, който поддържа домашното образование, не се смята специалист във всички области. И домашното образование на децата им е предизвикателство за тях самите. Много от тях се учат в движение заедно с детето си, други наемат педагози или частни учители, трети сформират малки групи и си помагат взаимно. И въпреки това в света, особено в западния свят, към който уж се стремим, децата, обучавани удома показват най-високи резултати и са най-желани.

    6) Идеята е да има избор за начина на образование и обективна система за оценяване, която според резултата на детето да предоставя свидетелство / диплома за завършено образование.

    Нека има критерии и изисквания за определено ниво на знания за съответната възраст, но да се даде свобода за начина, по който тези знания ще се предадат на детето.

    И нека усилията са към подобряване на образователната система, така че все по-малко родители да се чувстват притеснени за децата си и принудени да изберат домашното образование. Пак казвам този избор не е никак лесен, особено в българската действителност, където семейството едвам посреща месечните си разходи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK