Лифтовете на Витоша – да наплашим София, за да ги удвоим?

Лифтовете на Витоша – да наплашим София, за да ги удвоим?

© Красимир Юскеселиев



Вие бихте ли си качили детето на сегашните лифтове на Витоша или не? Ако сте следили последните изказвания по темата, сигурно сте леко замаяни от противоречията. Тя отново влезе в обращение след отпадането на т.нар. поправка "Витоша ски" от Закона за горите, която целеше да улесни ски строителството в горите. След като екопротестите принудиха управляващите да оттеглят спорния текст и след позакъснялата намеса на столичния кмет Йорданка Фандъкова, инициаторът на поправката фирма "Витоша ски" все пак склони да пусне спрените на инат лифтове. Това трябва да се случи до броени дни.


Фирмата обаче не пропусна да отбележи, че те вече са опасни поради преклонната си възраст и е крайно време да бъдат сменени. Същото обаче изтъкнаха и от дирекцията на природен парк "Витоша", както и от природозащитните организации – главният "враг" на "Витоша ски" при спора за закона. Единствено държавните инспектори от агенция "Технически надзор", които ги проверяват всяка година, твърдят: лифтовете засега са здрави и могат да работят.


Та, щом цари такова единодушие за действащите лифтове, защо досега не са сменени? Привидното единомислие всъщност маскира един непримирим конфликт – желанието на фирмата да разшири ски курорта на Витоша и желанието на екоорганизациите да я удържат в сегашните й "граници".




С рефрена за безопасността на лифтовете собственикът им танцува по страховете на софиянци, за да му позволят да ги умножи.


Нямаме право или нямаме желание?


Освен, че ще са по-надеждни, нови лифтове на мястото на старите биха качвали повече туристи до Алеко и то по-бързо. Досега "Витоша ски" обаче не е дала никакъв сигнал, че е склонна просто да смени лифтовете - тя не коментира такъв вариант и дали такава инвестиция би била рентабилна или не, е известно само на нея. От фирмата изтъкват, че навремето ски съоръженията на Витоша – лифтове, влекове, писти, ски пътища и т.н. са строени хаотично и затова се нуждаят не просто от модернизация, а и от териториална реорганизация.


По действията на фирмата личи, че е склонна да сменя стари лифтове, ако в пакет с това бъдат допуснати и още съоръжения и писти в парка – тоест, ако й се позволи да разшири ски зоната над София. Един нов курорт явно изглежда по-рентабилен.


Когато поиска законовите поправки в края на 2011 г., фирмата заяви, че без тях де юре не може да работи. Обяснението беше, че не може да направи задължителното ежегодно почистване на просеките за лифтовете и влековете си, защото Законът за горите, приет през пролетта на 2011 г. изисква за тези съоръжения да се учреди сервитут. А сервитут се дава след приет подробен устройствен план. Тъкмо такъв ПУП представляваше проектът за по-голяма ски зона на Витоша, който фирмата беше направила, но той беше спрян от екоминистъра Нона Караджова заради некачествена екооценка.


Поправката, внесена от Изпълнителната агенция по горите след исканията на фирмата, гласеше, че ски строителство ще се прави в горските терени, без те да се вадят от горския фонд (т.е. остават формално гора), с отстъпено право на строеж. Макар, че благовидната цел на този текст беше да позволи да работят настоящите лифтове, тя щеше да позволи и улесни и строителството на нови – без концесия (с каквато бе построена ски зона Банско например).


Заради протестите поправката отпадна и по идея на екоорганизациите в новия закон влезе правило специално за старите лифтове, с цел да могат да се подменят. То гласи, че за съоръженията, строени до 1987 г. (каквито са всички лифтове на Витоша и повечето от ски-влековете), може да се даде 20-годишно право на строеж. Идеята на неправителствените сдружения беше, че някои от съоръженията на "Витоша ски" са строени навремето и после приватизирани без право на строеж, което действително връзва ръцете на собствениците им – без това право той не може да ги подменя, а само да ги ремонтира.


"Витоша ски" обаче тотално отхвърли идеята като нефелна. Аргументът на адв. Петър Петров от ръководството на фирмата беше, че дори да решат да монтират нови лифтове на мястото на сегашните, ще им трябват съвсем различни стъпки за носещите стълбове. Освен това Петров твърди, че съоръженията на фирмата си имат право на строеж – това, казва той, е право, което държавата автоматично е прехвърлила при приватизацията.


И макар че "Витоша ски" заявиха, че ще дадат своя формулировка, която да прецизира текста и реално да отвори пътя за обновяването на сегашните съоръжения, не го направиха. С което отново подсказва, че подмяната им сама по себе си не я интересува. Ако я интересуваше, щеше да постъпи другояче.


А ако от тази поправка полза няма, както фирмата твърди, защо тя влезе в законопроекта, който миналата седмица бе приет на първо четене? Отговорът на зам.-председателя на агенцията по горите Красимир Каменов е: защото тя важи не само за Витоша, а и за другите места, където има неуредици със старите лифтове върху държавна или общинска земя.


Юридическата каша на Витоша - проблем ли е да се сменят лифтовете?


Ако е истина, че някои нямат право на строеж – да, проблем е. "Това тепърва ще го изясняваме. Те ("Витоша ски" – бел. авт.) се позовават на общото право, но ние нямаме документи от тях, че имат права по стария закон". В по-далечното минало, когато са се строили първите витошки лифтове, например в държавата се е прилагал аналог на днешното "отстъпено право на строеж", обяснява Каменов.



Един несбъднал се нов лифт


Въпреки че няма право на строеж, един от най-старите лифтове на Витоша е приватизиран с изричния ангажимент да се подмени – това е старият лифт "Романски", част от активите на "Алеко спорт". Преди да стигне до днешния си собственик, дружеството бе приватизирано от "Ваканционен клуб Русалка" на Николай Банев. Банев обаче не е направил задължителните по договор инвестиции в размер на 2.45 милиона лева. В началото на тази година по искане на Агенцията за приватизация съдът наложи запор на лифта, така че "Витоша ски" не може да го експлоатира. Заради преклонната си възраст и нежеланието да бъде сменен, той така или иначе не работи от няколко години.

Става дума за вид заповеди, издавани навремето от Министерството на земеделието и горите по стария горски закон (действал от 1958 до 1997 г.)., с които са се предоставяли горски територии за различни дейности, казва зам.-шефът на ИАГ.


Основната част от лифтовете, влековете, сградите и пистите на Витоша са строени в началото на 80-те години – заради зимната универсиада (студентска олимпиада) над София през 1983 г. В бързината някои от тях са били построени в нарушение на правилата. И до момента не е известно каква част от тях са узаконени, колко от тях имат строителни книжа – камо ли за отстъпеното право на строеж. Те са приватизирани в последните 10-12 години, с всичките си правни неуредици.


За юридическия хаос в построеното на Витоша може да се съди например по сагата с узаконяването на хижа "Алеко". Тя е далеч по-стара от всички лифтове на Витоша - започната е през 1924 г. Хижата е била узаконена – с документи за собственост и всичко останало, едва през 2009 г. Изваждането на всички документи е отнело 5 години и работа с няколко институции, разказва Иво Рангелов от ски училището "Мотен", което в момента управлява хижата (тя е собственост на Българския туристически съюз). "Целта беше да не може да се препродаде и развали, както се случи с много хижи в България", казва Рангелов.


До днешния си собственик "Витоша ски" лифтовете, влековете и сградите са стигнали чрез приватизация на 3 дружества – държавното "Алеко спорт 99" (лифтът "Романски" и още няколко лифта и влека), общинското "Въжени линии" (Симеоновският кабинков лифт, Драгалевският седалков и др.) и на активи от държавното "Академика 2000" (двата лифта "Лалето 1" и "Лалето 2" покрай писта "Витошко лале").


Макар че "Витоша ски" не е показала с какви документи разполага, засега само за двете "Лалета" има твърдения, че са с право на строеж. Преди да стигнат до "Витоша ски", те бяха собственост на фирма "Ферайнигте бергбанен България" на президента на австрийската ски федерация Петер Шрьокснадел. "Лалетата" бяха първите и единствени лифтове с такова право на строеж", заяви пред "Дневник" бившият управител на фирмата Веселин Воденичаров.


От Агенцията за приватизация и от Столичната общинска агенция за приватизация в рамките на около седмица не дадоха конкретен отговор на "Дневник" - имат ли лифтовете на "Алеко спорт" и "Въжени линии" отстъпено право на строеж или не.


В информационния меморандум за приватизацията на "Алеко спорт", с който "Дневник" разполага обаче, за всяка от сградите е изрично записано: "за обекта не е определено отстъпено право на строеж". Това личи и от приложените към меморандума актове за държавна собственост от 80-те години, в които графите "Отстъпено право на строеж на" са празни. Въпреки това Петър Петров от "Витоша ски" твърди, че авторът на приватизационните книжа е бил "неграмотен" и всъщност държавата отстъпва по презумпция такова право при приватизацията.


Сред съоръженията, които "Витоша ски" държи, едно-единствено не е нейно – държавният ски-влек край хижа "Алеко", известен като "Заека". Той е на министерството на спорта и е предоставен на Българската федерация по ски до началото на 2013 г. Федерацията пък го е поверила на фирмата. Влекът породи скандал между екоорганизациите и министерството на спорта, тъй като заедно със собствените си лифтове, фирмата спря и него – въпреки че й е даден, за да работи. От спортното министерство коментираха пред "Дневник", че влекът няма право на строеж.


Така ситуацията с лифтовете на Витоша изглежда безнадеждно заседнала в юридически спорове, но въпросът за сигурността им не може да се пренебрегва или отлага по никакви причини. Нито пък да се превръща в коз за налагане на бизнес интереси.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (59)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3208 Неутрално

    Вие бихте ли си качили детето на сегашните лифтове на Витоша или не? Ако сте следили последните изказвания по темата, сигурно сте леко замаяни от противоречията.
    _________
    Предпочитам да се качвам на Витоша с кола и така трябва да бъде ! Най-вероятно частните имоти на Цъко ще ограничат движението на автомобили.
    Лифтовете би трябвало както преди да се ползват от пенсионерите и да са на много достъпни цени.

    Това което ни очаква е недостъпни цени на съоръжения и придобиване на хижите от мутрите с което ще си имаме една почти частна планина недостъпна за простолюдието !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на damian
    damian
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Ситуацията с лифтовете е объркана и юридически и технически. Технически е объркана защото лифтовете са строени хаотично през годините. Положението може и трябва да се разплете. Техническото разплитане може да стане по пътя на систематизирането. А систематизиране (оптимизиране) не може да стане чрез построяването на нови лифтове по същите трасета и в същите стъпки. А дали и колко да се разширява зоната и какво значи разширяване, може да се реши с диалог, експертност и дискусии. Налагане на едностранно мнение и интереси няма да проработи.

    damian
  3. 3 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Какво точно им има на лифтовете?
    Типично политическо говорене - "лифтовете са опасни!" (не се уточнява какво точно им е опасното), "държавата отива на все по-зле" (разбирай, на говорещият му отива на зле бизнеса), "малкият бизнес умира" (причини за това хиляди).
    По-миналата зима се качвах с Драгалевският лифт и нищо му нямаше. Това, че е стар като Тодор Живков е съвсем отделна тема.

  4. 4 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4086 Неутрално

    "Когато поиска законовите поправки в края на 2011 г., фирмата заяви, че без тях де юре не може да работи.."
    Ами, ако не са им изгодни, тъпите сметкаджии от "Витоша ски" "де юре" да ги продадат. Повече от сигурно е че София ще намерят фирма, която в рамките на предложеното им ще направи добър бизнес.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  5. 5 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 849 Неутрално

    [quote#4:"Храбър"]Повече от сигурно е че София ще намерят фирма, която в рамките на предложеното им ще направи добър бизнес.[/quote]
    Дали ще намери? Обещавам много да протестирам, ако фирмата е на печалба. Никой няма право на печалба от Витоша!! Няма да го допусна!!!

  6. 6 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1346 Гневно

    Мигновено общината да заведе дела и да си върне лифтовете и да ги пусне в експлоатация!
    Как е възможно да поема отговорност за метро, градски транспорт и др., а да не успее да приведе в движение вече съществуващи съоръжения?
    И аман от оправдания!

  7. 7 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 577 Неутрално




    До коментар [#5] от "Отнесен":Мигновено общината да заведе дела и да си върне лифтовете и да ги пусне в експлоатация!
    Не само да ги пусне , но и да ги включи към общинската фирма за градски транспорт .Витоша е част от София .Витоша е на софиянци и на всички българи .


  8. 8 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1455 Неутрално

    Прекалено им е голяма гагата на мутрагените около Цеко....
    Нищо като че не може да ги задави...
    Дано не успеят да бетонират Витоша напълно, единствено прохождащото гражданско общество може да им попречи...
    Иначе държавата се явява слугиня на мутрите а не зашитничка на обществения интерес.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  9. 9 Профил на Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Югозомби. Безсрочен бан след модераторски произвол
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    До коментар [#1] от "comandante":

    Движението на лични автомобили в природния парк трябва да бъде ограничавано и напълно забранявано там, където има алтернативен публичен транспорт. Лифтът е много по-чисто и щадящо природата на планината средство за придвижване.

    Модерацията системно трие критични към политиката на изданията коментари и налага бан на авторите им. Тази несвобода обезсмисля коментирането в "Икономедиа“.
  10. 10 Профил на reshuffle
    reshuffle
    Рейтинг: 648 Любопитно

    " ...за съоръженията, строени до 1987 г. (каквито са всички лифтове на Витоша и повечето от ски-влековете) "

    И после:
    " Основната част от лифтовете, влековете, сградите и пистите на Витоша са строени в началото на 80-те години "

    Кое последно е вярно (не че е толкова важно извън технически аспект)?

  11. 11 Профил на гражданин
    гражданин
    Рейтинг: 546 Неутрално
  12. 12 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#7] от "lout66":

    А други фирми и предприятия трябва ли да се национализират? Има ли някъде списък с фирмите и предприятията, които са добри и не бива да се национализират?

  13. 13 Профил на jojin
    jojin
    Рейтинг: 594 Весело

    До коментар [#12] от "Отнесен":
    Мутрогербо лакейщината с класическия си репертоар...това вече е диагноза.....ха-ха-ха-ха-ха.....Не му обръщайте внимание на дежурния мутрослуга....

  14. 14 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Какъв е проблема сегашните лифтове да се подменят с нови със същите параметри като заемано място? И фирмата Витоша ски да си експлоатира пистите и да привлича скиори.
    Според мен от цялата ситуация печели Банско. Сега софиянци бъхтят по 100км. в посока за едното скиспускане. Ако на Витоша имаше нормални условия Банско щеше да залезе веднага.

  15. 15 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 849 Неутрално

    [quote#14:"Варненски"]Какъ е проблема сегашните лифтове да се подменят с нови със същите параметри като заемано място? И фирмата Витоша ски да си експлоатира пистите и да привлича скиори.[/quote]
    Ами не му се занимава на човека с дребен бизнес с оборот под 500 лева на ден, и то при положение, че трябва заради тях да направи инвестиция от стотици хиляди. Няма разумен бизмесмен, дето би се захванал с тази работа при тези условия.

  16. 16 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Не става въпрос нито за лифтове, нито за ски писти. Наличните са повече от достатъчно, стига да работят. Големият проблем е че Витоша е ниска и не пада достатъчно сняг.

    Тук идва въпросът за какво са тези напъни на мутри и корумпирани лобисти да улеснят строителството: нищо общо със ските - вили, хотели, кръчми, чалготеки, клецалници до дупка... Не че ще донесат много печалба, ама то мутра от друго разбира ли

    Евроатлантида
  17. 17 Профил на pippo
    pippo
    Рейтинг: 221 Гневно

    До коментар [#2] от "damian":

    Не мога да разбера защо повтаряте глупостите на "Витоша без ски"? Какво значи лифтовете са строени хаотично? Навремето хората да не са били идиоти? Сегашните да не са открили някаква нова материя?

    Навремето са отчитали атмосферните условия и са направили оптималното. Релефът и ветровете не са се променили, разберете го това. Като скиор не съм съгласен с подобни необосновани твърдения. За мен Алеко е добре интегриран курорт, с добри връзки. Ако сте карали там ще знаете, че със ски на краката можете да стигнете до всеки влек, без да бутате. Това е изключително рядко, не само за България, но и в света - тук няма лифтове, на които да не можете да карате, а да служат само за връзка. Изключение е само межднинна на Лале, до която трябва да се качвате пеш и където "гениалният" план на "инвеститора" иска да сложи края на Кабинката, за да се трепем по склона и да съсипе Алеко.

  18. 18 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    Ако "Витоша ски" започне да се заиграва със страховете на хората трябва да се намеси и ДАНС. Защото това е мека форма на тероризъм.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  19. 19 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3085 Гневно

    Рекета продължава!Сега ще ни плашат със сигурността.В договора не може да няма клауза за поддръжка!И фъндъка вместо да си чопли носа,да съди фирмата за неизпълнение на договора

  20. 20 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Само да добавя, че лифтът в Сопот е точно копие на драгалевският лифт и всяко лято извозва сума ти народ нагоре. И не съм чул досега как бил опасен или как имало нужда да се подменя и други подобни.

  21. 21 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Всичко се върти около алчните интереси на мутрите.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  22. 22 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 449 Неутрално

    До коментар [#2] от "damian":

    Аз пак да си питам - Защо нови лифтове да не могат да се строят по същите трасета и същите стъпки?

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  23. 23 Профил на Стоил Стоилов
    Стоил Стоилов
    Рейтинг: 328 Неутрално

    [quote#14:"Варненски"]Ако на Витоша имаше нормални условия Банско щеше да залезе веднага.[/quote]
    Не си в час! Ако Банско зависеше от софянци отдавна да е сгънал. Не забравяй че има и Боровец и там ходят софиянци. И то ли щеше да залезе?! Ние и тази зима си карахме на Витоша и имаше нормални условия, дори много добри.

  24. 24 Профил на Tai Lung
    Tai Lung
    Рейтинг: 811 Неутрално

    "И макар че "Витоша ски" заявиха, че ще дадат своя формулировка, която да прецизира текста и реално да отвори пътя за обновяването на сегашните съоръжения, не го направиха. С което отново подсказва, че подмяната им сама по себе си не я интересува. Ако я интересуваше, щеше да постъпи другояче."

    Ето това е квинтесенцията на ситуацията...

  25. 25 Профил на Tai Lung
    Tai Lung
    Рейтинг: 811 Неутрално

    "Хижата е била узаконена – с документи за собственост и всичко останало, едва през 2009 г. Изваждането на всички документи е отнело 5 години "

    Апропо, много ме "кефят" някои типични изрази у нас, които показват начина на мислене. Ето тук - "изваждане на документи" - т.е. няма някакви процеси и дейности, които трябва да се свършат, ами просто някакъв бюрократ трябва да "извади" някакви документи отнякъде си

  26. 26 Профил на mafalda
    mafalda
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Няма да забравя как многоуважаемият представител на хотелиерите в България заяви, че изобщо не било проблем унищожаването на плажовете - в смисъл: "за какво им е морето, нали си имат басейни в хотела". Ми то басейни има навсякъде, защо тогава туристите да бият път до тук?
    Ако има нещо ценно във Витоша, то е тъкмо автентичността на природата. Не с лифт, не с кола, драги ми comandante, пеш. Иначе няма смисъл. Можеш да си пушиш цигарата и на балкона

  27. 27 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Вие продължавате да не мислите. Какви коли в парка?! Нали искаме да ни е чисто... Изобщо не трябва да се пускат. Има градски транспорт. 68 ходи до Алеко, плащате си билета и ходите. От Драгалевци пък има пътека. 4 часа е пътят до Черни връх, около 2 е до Алеко.

  28. 28 Профил на mafalda
    mafalda
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#27] от "groznik90":

    И аз за това говорех и си получих минуса )))
    Затова изпреварих и ти сложих "плюсче"

  29. 29 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#28] от "mafalda":

    Като чуя, че някой "ходи" с кола на Витоша и се тупа по гърдите, че е голям еколог... на приказки сме големи защитници, а пък в действителност

  30. 30 Профил на aqua_blue
    aqua_blue
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Явно не сте се качвали скоро на Драгалевския лифт. Мен ме е страх да го гледам, какво остава да се возя на него.

  31. 31 Профил на mafalda
    mafalda
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#30] от "aqua_blue":

    Недей. Ходи пеш и докъдето стигнеш - ползата ти ще е по-голяма

  32. 32 Профил на Скиорски
    Скиорски
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Юлен, със ски-зоната в Банско доказаха че са изключително неточни в прогнозата си за пътнико-потока по лифтовете. Това се вижда с просто око - опашки по касите, опашки(не опашка) на кабинката. Опашки на лифта след кабинката(сега стана 6 местен, а в началото беше 4). Опашка на пътеката и влека за начинаещи. Две - три писти пълни с народ, останалите 50-70% празни или затворени за състезания. Основният им проблем е че те искат да правят ски-зони за съзтезатели и за напреднали скиори, а не за нормални хора каращи 5-10 пъти в годината. И затова и настояват за нови съоръжения - после ще настояват за още съоръжения и писти, понеже ще се появят "непредвидени" опашки и струпвания.
    Иначе дайте да бъдем честни - старите лифтове наистина се нуждаят от замяна с нови. Най-малкото новите са значително по-безопасни и удобни, а и нямат нужда от 10 - 30 души персонал на смяна. По-икономични са и като разход на ток. По-достъпни са за малки деца и възрастни хора.
    Старите седалкови лифтове са опасни за неопитни скиори и туристи. Закачат се дрехи, раници и др. за дървените седалки, което води до опасност при слизане. Скоростта при качване и слизане е доста голяма и особено лятото е доста некомфортно слизането. Непрекъснато трябва да има персонал от по 3-6 души и на старта и на финала, за да помага на хората. Прекалено голям е рискът от човешка грешка. Старите лифтове се спират при много по-ниска скорост на вятъра, отколкото новите. Това води до няколко доста сложни проблема ......

  33. 33 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Дали автора може да сподели личното си мнение по това дали е редно под лифтовете да има жилищни комплекси от затворен тип.
    Дали е обосновано да се иска от концесионера правна яснота в която да оперира? Дали има сервитут, право на строеж не са ли основни въпроси за изпълнението на техните задължения. Просеките не трябва ли да се почистват? По тоталитарните времена не се ли чистеха? Кажете - вие бихте ли взели концесия с неуреден правен статут, и като член от върховния суверен - такива ли концесии трябва да правим - дето не се кое на кой е. Не мисля че е коректно за всичко да се обвинява ВС само. Редно е и разрешилите строежите под лифта като Диков и Плевналиев да си понесат също отоговорността.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  34. 34 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#14:"Варненски"]Какъ е проблема сегашните лифтове да се подменят с нови със същите параметри като заемано място?[/quote]
    Ти разбираш ли какво пиша от над година тук? Под лифта има жилищен комплекс от затворен тип - с ограда и охрана. Лифта минава отгоре му. Плевню живее там. И Диков му е разписал след като оня сам си е променил ЗУТ така че комплекси от затворен тип да може да съществуват правно.
    Как сменяш по точно колоните през комплекс от затворен тип?
    То още като са разписвали разрешението за строителство е било ясно че лифта ще се измести или поне станцията. Само че не за сметка на Витоша ски.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  35. 35 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 684 Неутрално

    [quote#23:"Стоил Стоилов"] Ние и тази зима си карахме на Витоша и имаше нормални условия, дори много добри.[/quote]
    Това явно съм го пропуснал...... Да вземеш да ни осветлиш къде си карал, другата зима ще те черпя 2 чая.... че нещо не ми се получи тази зима........ Освен Ветровала и Офелиите - други съоръжения не работеха

  36. 36 Профил на rosko1306
    rosko1306
    Рейтинг: 684 Неутрално

    [quote#34:"Десен"]Как сменяш по точно колоните през комплекс от затворен тип? [/quote]
    Е колко колони има в този комплекс? 1-2....... Тях ще ги оставят стари, споко. Да не говорим, че драгалевския лифт е в по-лошо състояние, що се не напъват за него? Що се не напънат да пуснат Копитото? Като вземеш да пишеш по тази тема и ме хваща яд! Това, че Роската живее отдолу - ще лобира да ги пуснат да си сменят колоните, Бокича ще му нареди, иначе ще ходим на Орлов мост и готово! Айде, това им била драмата, моля ви се

  37. 37 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 632 Неутрално

    [quote#34:"Десен"]Под лифта има жилищен комплекс от затворен тип - с ограда и охрана. Лифта минава отгоре му. Плевню живее там.[/quote]
    Я да ти го кажа ясно: Глу-Пос-Ти!
    Гледай - http://goo.gl/maps/CjYF
    И не е комплекса под стълбовете и Плевнелиев живее на километър оттам.

  38. 38 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1529 Неутрално

    [quote#1:"comandante"]Това което ни очаква е недостъпни цени на съоръжения и придобиване на хижите от мутрите с което ще си имаме една почти частна планина недостъпна за простолюдието ! [/quote]

    Много минуси сте му нацвъкали на колегата, но и аз мисля, че има такава опасност

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  39. 39 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#36] от "rosko1306":
    Да бе, на теория е лесно. Ще се сберем на ОрLove моста, ще дръпнем по коз, ще се почерпим и те нещата някак си от самосебе си в катарзисен унес ще се разрешат сами.

    До коментар [#37] от "enterfornone":
    Като не си се качвал на тоя лифт, защо плещиш само?

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  40. 40 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    "Единствено държавните инспектори от агенция "Технически надзор", които ги проверяват всяка година, твърдят: лифтовете засега са здрави и могат да работят."

    А точно те имат необходимата техническа квалификация в тази област.

  41. 41 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#30] от "aqua_blue":

    Докато работеше миналата година, се качвах и то доста често. Дори детето си качвах...
    В интерес на истината, напоследък си дадох сметка каква голяма полза има от неработещите лифтове (с изключение на потока на коли нагоре) - припомняме си пътеките и маршрутите в по-ниските части на планината!

  42. 42 Профил на Sioux
    Sioux
    Рейтинг: 772 Гневно

    [quote#15:"Отнесен"]Ами не му се занимава на човека с дребен бизнес с оборот под 500 лева на ден, и то при положение, че трябва заради тях да направи инвестиция от стотици хиляди.[/quote]

    Какви 500 лв. оборот бе пич, цената на карта за ден е 39 лв. Тия 500 лв. ги правят 13 скиора... което са 2-3 кабини на "Симеоновския" лифт, т.е. оборотът е 500 лв. В МИНУТА само с този лифт! Сам смятай колко стават за час, за ден и съответно за цял сезон. И то без "Витоша ски" АД да е построило нито един от лифтовете, които експлоатира. Единствената им инвестиция дотук е нощното осветление на "Лале" 1 и микроязовира и системата за изкуствен сняг, което по никакъв начин не оправдава тия надути цени и счетоводната им загуба. Погледни отчетите на дружеството и ще видиш как едни милиони заминават под формата на "външни услуги" нанякъде, само и само фирмата да не плати и един лев данък печалба на хазната и да се оправдава пред балъци като тебе с това, че работела на "загуба".

  43. 43 Профил на aqua_blue
    aqua_blue
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#31] от "mafalda":

    Лятото пеш, а зимата да бъхтиме пак ли пеша със ските?

  44. 44 Профил на mnogosamkrasiva
    mnogosamkrasiva
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Лифтовете трябва да се сменят, защото са стари. Особено Романския и Драгалевския. Аз всяка година се качвам по няколко пъти. Искам да карам по готини писти и с нови лифтове

    Винаги нося нож... в случай, че някой ми предложи торта
  45. 45 Профил на aqua_blue
    aqua_blue
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#15] от "Отнесен":

    Някой много му се иска да е соц.

    Ските са скъп спорт – който кара да си плаща – никой не е длъжен да осигурява евтини хобита.

    Все едно аз да искам да ми намалят цената на фитнес залата – или избирам парка или плащам за залата.

  46. 46 Профил на maxwavelength
    maxwavelength
    Рейтинг: 434 Неутрално

    евала на пича за анализа!!! мерси

  47. 47 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1926 Неутрално

    Не, г-н Енчев, не ползвам лифтовете, нито бих качила детето си на съществуващите. Но подмяна на остарелите не означава изграждане на нови и сеч на гори. Решението е толкова просто, тези хора не са ли чували за "Бръснача на Окам" или се правят на ударени?!
    Поздравления за добрата статия!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  48. 48 Профил на mafalda
    mafalda
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#43] от "aqua_blue":

    Започвам да си мисля, че според някои хора всевишният е създал планините заради скиорите през зимата и морето - да има къде някой да се плацика през лятото.
    Не твърдя, че ти или който и да е от тук присъстващите сте от тях

  49. 49 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#48] от "mafalda":

    mafalda, в планината има място за всички - и за туристи, и за скиори. Карам ски от години и този спорт ми е в кръвта. Скиорите не пречат на туристите, но и за тях трябва да има условия. Искам хубави лифтове, хубави писти. Защо сега трябва да се качвам на лифт, който ми оставя синини по краката и да се чудя как да се наведа, че да се хвана.

  50. 50 Профил на aqua_blue
    aqua_blue
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#48] от "mafalda":

    Когато се качваме на Витоша да караме ски с приятели, искаме да сме в реално време, а не треперещи по лифтовете дали ще паднем или ще удариме някой камък поради непочистване на пистите.

  51. 51 Профил на mafalda
    mafalda
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Не ви опонирам. Само се опитвам да открия мярката

  52. 52 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 523 Весело

    До коментар [#44] от "mnogosamkrasiva":

    Банско тогава е добро място за теб

    ATX
  53. 53 Профил на mnogosamkrasiva
    mnogosamkrasiva
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#52] от "MB":

    MB, защо трябва да ходя до Банско, когато живея на 20 минути от Витоша? Не разбирам защо трябва да се противопоставят нещата. Обичам Витоша, родена съм в София и тя е моето място. Обаче какъв е проблемът да се возя на хубав и нов лифт, когато ходя на ски?

    Винаги нося нож... в случай, че някой ми предложи торта
  54. 54 Профил на maxwavelength
    maxwavelength
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#53] от "mnogosamkrasiva":

    хехе, явно в псевдонима ти е отговар

  55. 55 Профил на mnogosamkrasiva
    mnogosamkrasiva
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#54] от "maxwavelength":

    Когато няма какво сериозно да кажеш, се хващаш за името да се заяждаш. Само в скоби... може пък да съм решила да го използвам за шега.
    Сега сериозно... Не коментирам, за да се заяждам, а да изкажа мнението си - на човек, който обича планината, обича ските, обича да ходи със семейството си на Витоша. Родена съм в София и познавам тази планина като дланта си. Лошо ли е да искам нов, хубав лифт, който да не спира в средата на пътя, да не духа от всякъде (за кабинковия, говоря). Имаме уникална природа и уникални възможности. И трябва да ги използваме.
    Иначе, ако още някой иска да се заяжда за името или каквото и там - добре дошъл. Все ми е едно.

    Винаги нося нож... в случай, че някой ми предложи торта
  56. 56 Профил на Планинар
    Планинар
    Рейтинг: 488 Любопитно

    сега започвам да разбирам какво всъщност се случва на Витоша - благодаря на в. Дневник за обективната журналистика.

    Наш дълг е да опазим планините и за нашите внуци!
  57. 57 Профил на maxwavelength
    maxwavelength
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#55] от "mnogosamkrasiva":

    моите почитания, пошегувах се, без намерение да се заяждам. не знам някой, от коментиращите под статиите за витоша, протестиращите и изобщо активно интересуващите се от проблема, да не иска да има нови, сигурни и комфортни съоръжения. мнозина сигурно също ще се ок да се преразгледат пистите и да се оптимизират. проблема е как да стане. статията е една от добрите по темата и ясно показва, колко трудно е да се случи в момента, това, което всички искаме, и то по начина, който всички искаме. а именно: с мисъл и дългосрочно планиране в интерес на цялото общество и природата, а не на няколко човека и в ущърб на всичко останало.

  58. 58 Профил на mnogosamkrasiva
    mnogosamkrasiva
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#57] от "maxwavelength":

    Съжалявам, ако съм била остра, но и на други места отнасям подигравки за ника, пък той ми е много на бъзик
    Иначе за статията си прав, че е много подробна. Съгласна съм напълно, че тези, като нас, които обичат планината и милеят за нея искат и сигурни, комфортни съоръжения, защото надявам се, че ще се съгласиш, сега някои лифтове плачат за подмяна. Благодарна съм, че съм се родила толкова близо до такава страхотна планина. Витоша не е много висока и има невероятни дадености специално за ски. Имам много приятели от чужбина, които карат и искам като ми дойдат на гости през зимата да има къде да отидем и да прекараме един страхотен ден.

    Винаги нося нож... в случай, че някой ми предложи торта
  59. 59 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#58] от "mnogosamkrasiva":

    Ей, красивата, да се съберем, а?! Ще бъдем яка двойка.
    И аз искам нови, готини лифтове. и да си карам с кефче. обаче не го схващам това дето искат зелените. Нямало да се строи, ще се кърпи... От всичко, което прочетох разбирам само, че новите трасета ще минават през места с ниска растителност или болни дървета. Та какъв е проблемът точно?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK