Лифтовете на Витоша – да наплашим София, за да ги удвоим?

Лифтовете на Витоша – да наплашим София, за да ги удвоим?

© Красимир Юскеселиев



Вие бихте ли си качили детето на сегашните лифтове на Витоша или не? Ако сте следили последните изказвания по темата, сигурно сте леко замаяни от противоречията. Тя отново влезе в обращение след отпадането на т.нар. поправка "Витоша ски" от Закона за горите, която целеше да улесни ски строителството в горите. След като екопротестите принудиха управляващите да оттеглят спорния текст и след позакъснялата намеса на столичния кмет Йорданка Фандъкова, инициаторът на поправката фирма "Витоша ски" все пак склони да пусне спрените на инат лифтове. Това трябва да се случи до броени дни.


Фирмата обаче не пропусна да отбележи, че те вече са опасни поради преклонната си възраст и е крайно време да бъдат сменени. Същото обаче изтъкнаха и от дирекцията на природен парк "Витоша", както и от природозащитните организации – главният "враг" на "Витоша ски" при спора за закона. Единствено държавните инспектори от агенция "Технически надзор", които ги проверяват всяка година, твърдят: лифтовете засега са здрави и могат да работят.


Та, щом цари такова единодушие за действащите лифтове, защо досега не са сменени? Привидното единомислие всъщност маскира един непримирим конфликт – желанието на фирмата да разшири ски курорта на Витоша и желанието на екоорганизациите да я удържат в сегашните й "граници".




С рефрена за безопасността на лифтовете собственикът им танцува по страховете на софиянци, за да му позволят да ги умножи.


Нямаме право или нямаме желание?


Освен, че ще са по-надеждни, нови лифтове на мястото на старите биха качвали повече туристи до Алеко и то по-бързо. Досега "Витоша ски" обаче не е дала никакъв сигнал, че е склонна просто да смени лифтовете - тя не коментира такъв вариант и дали такава инвестиция би била рентабилна или не, е известно само на нея. От фирмата изтъкват, че навремето ски съоръженията на Витоша – лифтове, влекове, писти, ски пътища и т.н. са строени хаотично и затова се нуждаят не просто от модернизация, а и от териториална реорганизация.


По действията на фирмата личи, че е склонна да сменя стари лифтове, ако в пакет с това бъдат допуснати и още съоръжения и писти в парка – тоест, ако й се позволи да разшири ски зоната над София. Един нов курорт явно изглежда по-рентабилен.


Когато поиска законовите поправки в края на 2011 г., фирмата заяви, че без тях де юре не може да работи. Обяснението беше, че не може да направи задължителното ежегодно почистване на просеките за лифтовете и влековете си, защото Законът за горите, приет през пролетта на 2011 г. изисква за тези съоръжения да се учреди сервитут. А сервитут се дава след приет подробен устройствен план. Тъкмо такъв ПУП представляваше проектът за по-голяма ски зона на Витоша, който фирмата беше направила, но той беше спрян от екоминистъра Нона Караджова заради некачествена екооценка.


Поправката, внесена от Изпълнителната агенция по горите след исканията на фирмата, гласеше, че ски строителство ще се прави в горските терени, без те да се вадят от горския фонд (т.е. остават формално гора), с отстъпено право на строеж. Макар, че благовидната цел на този текст беше да позволи да работят настоящите лифтове, тя щеше да позволи и улесни и строителството на нови – без концесия (с каквато бе построена ски зона Банско например).


Заради протестите поправката отпадна и по идея на екоорганизациите в новия закон влезе правило специално за старите лифтове, с цел да могат да се подменят. То гласи, че за съоръженията, строени до 1987 г. (каквито са всички лифтове на Витоша и повечето от ски-влековете), може да се даде 20-годишно право на строеж. Идеята на неправителствените сдружения беше, че някои от съоръженията на "Витоша ски" са строени навремето и после приватизирани без право на строеж, което действително връзва ръцете на собствениците им – без това право той не може да ги подменя, а само да ги ремонтира.


"Витоша ски" обаче тотално отхвърли идеята като нефелна. Аргументът на адв. Петър Петров от ръководството на фирмата беше, че дори да решат да монтират нови лифтове на мястото на сегашните, ще им трябват съвсем различни стъпки за носещите стълбове. Освен това Петров твърди, че съоръженията на фирмата си имат право на строеж – това, казва той, е право, което държавата автоматично е прехвърлила при приватизацията.


И макар че "Витоша ски" заявиха, че ще дадат своя формулировка, която да прецизира текста и реално да отвори пътя за обновяването на сегашните съоръжения, не го направиха. С което отново подсказва, че подмяната им сама по себе си не я интересува. Ако я интересуваше, щеше да постъпи другояче.


А ако от тази поправка полза няма, както фирмата твърди, защо тя влезе в законопроекта, който миналата седмица бе приет на първо четене? Отговорът на зам.-председателя на агенцията по горите Красимир Каменов е: защото тя важи не само за Витоша, а и за другите места, където има неуредици със старите лифтове върху държавна или общинска земя.


Юридическата каша на Витоша - проблем ли е да се сменят лифтовете?


Ако е истина, че някои нямат право на строеж – да, проблем е. "Това тепърва ще го изясняваме. Те ("Витоша ски" – бел. авт.) се позовават на общото право, но ние нямаме документи от тях, че имат права по стария закон". В по-далечното минало, когато са се строили първите витошки лифтове, например в държавата се е прилагал аналог на днешното "отстъпено право на строеж", обяснява Каменов.



Един несбъднал се нов лифт


Въпреки че няма право на строеж, един от най-старите лифтове на Витоша е приватизиран с изричния ангажимент да се подмени – това е старият лифт "Романски", част от активите на "Алеко спорт". Преди да стигне до днешния си собственик, дружеството бе приватизирано от "Ваканционен клуб Русалка" на Николай Банев. Банев обаче не е направил задължителните по договор инвестиции в размер на 2.45 милиона лева. В началото на тази година по искане на Агенцията за приватизация съдът наложи запор на лифта, така че "Витоша ски" не може да го експлоатира. Заради преклонната си възраст и нежеланието да бъде сменен, той така или иначе не работи от няколко години.

Става дума за вид заповеди, издавани навремето от Министерството на земеделието и горите по стария горски закон (действал от 1958 до 1997 г.)., с които са се предоставяли горски територии за различни дейности, казва зам.-шефът на ИАГ.


Основната част от лифтовете, влековете, сградите и пистите на Витоша са строени в началото на 80-те години – заради зимната универсиада (студентска олимпиада) над София през 1983 г. В бързината някои от тях са били построени в нарушение на правилата. И до момента не е известно каква част от тях са узаконени, колко от тях имат строителни книжа – камо ли за отстъпеното право на строеж. Те са приватизирани в последните 10-12 години, с всичките си правни неуредици.


За юридическия хаос в построеното на Витоша може да се съди например по сагата с узаконяването на хижа "Алеко". Тя е далеч по-стара от всички лифтове на Витоша - започната е през 1924 г. Хижата е била узаконена – с документи за собственост и всичко останало, едва през 2009 г. Изваждането на всички документи е отнело 5 години и работа с няколко институции, разказва Иво Рангелов от ски училището "Мотен", което в момента управлява хижата (тя е собственост на Българския туристически съюз). "Целта беше да не може да се препродаде и развали, както се случи с много хижи в България", казва Рангелов.


До днешния си собственик "Витоша ски" лифтовете, влековете и сградите са стигнали чрез приватизация на 3 дружества – държавното "Алеко спорт 99" (лифтът "Романски" и още няколко лифта и влека), общинското "Въжени линии" (Симеоновският кабинков лифт, Драгалевският седалков и др.) и на активи от държавното "Академика 2000" (двата лифта "Лалето 1" и "Лалето 2" покрай писта "Витошко лале").


Макар че "Витоша ски" не е показала с какви документи разполага, засега само за двете "Лалета" има твърдения, че са с право на строеж. Преди да стигнат до "Витоша ски", те бяха собственост на фирма "Ферайнигте бергбанен България" на президента на австрийската ски федерация Петер Шрьокснадел. "Лалетата" бяха първите и единствени лифтове с такова право на строеж", заяви пред "Дневник" бившият управител на фирмата Веселин Воденичаров.


От Агенцията за приватизация и от Столичната общинска агенция за приватизация в рамките на около седмица не дадоха конкретен отговор на "Дневник" - имат ли лифтовете на "Алеко спорт" и "Въжени линии" отстъпено право на строеж или не.


В информационния меморандум за приватизацията на "Алеко спорт", с който "Дневник" разполага обаче, за всяка от сградите е изрично записано: "за обекта не е определено отстъпено право на строеж". Това личи и от приложените към меморандума актове за държавна собственост от 80-те години, в които графите "Отстъпено право на строеж на" са празни. Въпреки това Петър Петров от "Витоша ски" твърди, че авторът на приватизационните книжа е бил "неграмотен" и всъщност държавата отстъпва по презумпция такова право при приватизацията.


Сред съоръженията, които "Витоша ски" държи, едно-единствено не е нейно – държавният ски-влек край хижа "Алеко", известен като "Заека". Той е на министерството на спорта и е предоставен на Българската федерация по ски до началото на 2013 г. Федерацията пък го е поверила на фирмата. Влекът породи скандал между екоорганизациите и министерството на спорта, тъй като заедно със собствените си лифтове, фирмата спря и него – въпреки че й е даден, за да работи. От спортното министерство коментираха пред "Дневник", че влекът няма право на строеж.


Така ситуацията с лифтовете на Витоша изглежда безнадеждно заседнала в юридически спорове, но въпросът за сигурността им не може да се пренебрегва или отлага по никакви причини. Нито пък да се превръща в коз за налагане на бизнес интереси.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK