Сбогом на крушките с нажежаема жичка

Сбогом на крушките с нажежаема жичка

© Болкан Трейд Груп



Краят на крушката с нажежаема жичка идва след 130 години служба на човечеството. От днес влиза в сила пълната забрана за производство на крушки с нажежаема жичка в рамките на Европейския съюз.  Ограничението е поместено в  директива на Европейската комисия и цели да намали разходите на ток за домакинствата във всички страни от съюза с една трета.


Известно време "старите" крушки ще останат в търговската мрежа, докато не бъдат продадени всички, произведени до момента, които залежават в складовете.


Смята се, че те ще изчезнат напълно от държавите членки до две-три години, тъй като така или иначе животът им не надвишава това време.




Неясна остава обаче съдбата на единствения у нас завод за производство на крушки от стария вид - завод "Светлина" в Сливен, съобщава БНТ.  От 2000 служители преди десет години сега там работят едва 60 души.  Оцеляването на фирмата е под въпрос още от 2009 г., когато влезе в сила първата мярка за спиране на 100-ватовите крушки. 


Заводът продължава да работи, като печели от износ на продукция в страни, които не са в Европейския съюз. Договорите за износ обаче били до края на годината – развитието след 31 декември остава неясно.


Въпреки това експертите уверяват, че ефектът от новите правила ще се усети след време. Оказва се, че само със смяната на старите крушки с енергоспестяващи сметката за ток може да падне с около 6%. Самите крушки са значително по-скъпи (между 4 и 10 лева), но за разлика от старите, които светят около 1000 часа,  новите издържат от 6 до 12 години.


Eлектрическите крушки с нажежаема жичка са основен източник на светлина през нощта от изобретяването им в края на 19-и век. Първите стъпки към създаването им са направени от британеца Хъмфри Дейви през 1801 г. При експеримент той пуска електрически ток през нишка от платина. По-късно (1879) Томас Едисон пръв започва да продава електрически крушки с нажежаема жичка. Той използва така наречената въглеродна жичка.
През 20-и век унгарската компания "Тунгсрам" въвежда волфрамовата жичка, която оттогава се използва в електрическите крушки с нажежаема жичка.

Коментари (124)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3009 Неутрално

    Светят много синьо и дразнят

  2. 2 Профил на DoPe
    DoPe
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Тези предполагам се шегуват. Крушката на стълбището ми работи от предполагам едно 20-25 години. Изхвърлих всички 'енергоспестяващи крушки' понеже светлината им е отвратителна. Дори не стават за осветление с таймери. Да не говорим, че са бъкани с живак, а и невероятно скъпи. Само ще се разви черната търговия с 100 ватови old school крушки

  3. 3 Профил на Iron Maiden
    Iron Maiden
    Рейтинг: 733 Неутрално

    До коментар [#1] от "hodounski":

    Има всякакви цветове. На по-свестните е отбелязана цветната температура. Ако искаш жълтеникава светлина, вземи си 2400К.

    а също така и вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
  4. 4 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 627 Весело

    Чайнииз
    Кеф ти по 100, кеф ти по 150 вата.

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  5. 5 Профил на Yankee
    Yankee
    Рейтинг: 797 Неутрално

    Здравей на китайцките боклуци с отвратителна светлина, дето изкарват по един сезон (вместо 10 години), струват 15 пъти по-скъпо и ангажират 50 пъти повече невъзобновими материали за производството им. Но са перспктива да напълниат джоба на екомафията

  6. 6 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    Каталог,английска работа

  7. 7 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    Каталог,английска работа

  8. 8 Профил на molon.labe
    molon.labe
    Рейтинг: 416 Неутрално

    @DoPe ....Крушката на стълбището ми работи от предполагам едно 20-25 години....

    Това е меко казано несериозно. 10000% някой я сменя, но ти не разбираш кога се случва :)))

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  9. 9 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Миииии не фанах за кой е произвеждал крушки тоя завод. Аз българска крушка на пазаря не съм виждал от деситилетия

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  10. 10 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2217 Неутрално

    Останали били 60 души . Като останат 6, ще му мислим.

  11. 11 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    ЕК ще трябва да добави още аргументи.

    http://www.dnevnik.bg/evropa/novini_ot_es/2009/08/31/777001_zabranata_na_obiknovenite_elektricheski_krushki_v_es/

    Все още нямам убеждението,че това решение е най-добро.

  12. 12 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Добре де, аз не разбирам как ще забраняват един търговски продукт, който е доказано безвреден? Това не са ти наркотици и т.н., а електрически крушки. Защо да не мога да си купувам обикновени крушки? Нали в края на краищата този ток си го плащам аз?

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  13. 13 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1882 Весело

    "...за разлика от старите, които светят около 1000 часа, новите издържат от 6 до 12 години." - при сегашното "качество" на насоченото движение на ел.заряди в БГ, всички КРУШКИ гръмват бързо, само некупените още не!

    Коментиране на анализираното, вече...
  14. 14 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 676 Неутрално

    Кво стана със свободата и свободната воля? Новия СССР-2 удря в земята стария, направо къртят по всички направления. Баси наивника съм бил като съм си мислел, че активистите ще изчезнат заедно с комсомола.

    икономист - неграмотник с диплома
  15. 15 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Между другото в руската секция на Дойче веле има интересен материал по темата: http://www.dw.de/dw/article/0,,16212714,00.html

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  16. 16 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    [quote#12:"Гилгамеш"]Защо да не мога да си купувам обикновени крушки? Нали в края на краищата този ток си го плащам аз? [/quote]
    Тези неща ги решава ЕС, за наше добро е да има 4-5 корпорации които правят новите "еко" крушки които е доста спорно колко са безвредни за очите и при счупване дали са безвредни токсините които са вътре в тях !
    За сметка на това осаналите 2-300 завода в ЕС които правеха крушки затвориха за да може да ги внасяме поне половината от Китай !




    Libertarianism is just anarchy for rich people
  17. 17 Профил на DoPe
    DoPe
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#8] от "molon.labe":

    Говоря сериозно- живея в едно фамилна къща, а крушката е на такова място, че може да се смени само със скеле и се радвам, че не изгаря , понеже сменянето и е половин ден работа. Поне от 1992 не е сменяна сигурен съм. Дано не я урочасам сега

  18. 18 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    До коментар [#5] от "Yankee":
    +++

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  19. 19 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#17] от "DoPe":

    Абсолютно ти вярвам. Вкъщи, в коридора имам крушка с нажежаема жичка, която си я спомням откак се помня, а майка ми твърди, че е с 1 г. по-стара от мен, т.е. поне на 40. Гедерейско производство.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  20. 20 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    До коментар [#8] от "molon.labe":

    В Плейбой показаха снимка на крушка в сградата на една пожарна команда от Лос Анджелис,на повече от 100 год. Оказа се,че жичните крушки са вечни (както ги е изобретил Едисон),но днес нарочно ги правят малотрайни,иначе енергийната индустрия щяла да фалира???!!! Това им е оправданието.

  21. 21 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Крушката от 50 стотинки сте трябва да сменяме за такава от 8 лв. А ако е LED отиваме на 20-30 лв. (за марковите модели - Osram, Philips и други)

  22. 22 Профил на Dreadlord
    Dreadlord
    Рейтинг: 740 Гневно

    Сбогом на крушките и добре дошъл на жезъла на Гандалф... Тъпи стъкленоочи чиновници!

    Who is General Failure and why is he reading my disk?
  23. 23 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1416 Весело

    Ей това матриала и от крушки почнал да отбира...малималимали...дипломирани инженери всичко до един!

    Във външния клозет имал крушка от не знам си кой си конгрес на БКП, а пък новите му били светили странно (щото го мързи да чете етикета и да избере подходящата светлина)...е как да го убедиш че не е прав?

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  24. 24 Профил на azyty
    azyty
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Въобще невежеството е царица. Един разправя че в новите крушки имало живак - на него трябва да се втълпи че ЕС има предвид не неоновите крушки - и те ще бъдат забранени след време а светодиодното осветление. Друг пък се чуди защо ще си сменява крушките с по - икономични след като си плаща тока. Ех и да му разправяш че добиването на елток замърсява околната среда и че някакви чиновници са загрижени за това - няма да повярва.

  25. 25 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 496 Неутрално
  26. 26 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Весело

    До коментар [#14] от "Кой ограби Криско от Босфор ТВ":

    Доколкото знам, в Северна Корея се използват само енергоспестяващи крушки, така че вярно сте схванали накъде отиваме!

  27. 27 Профил на DoPe
    DoPe
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#23] от "NPaine":

    Що не пробваш крушки на 5 различни производителя на които пише 6000К да видиш дали светят еднакво? Или да си сложиш външна крушка на двора на вилата си и да 'не пали' при -15 градуса?

  28. 28 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#21]
    Стар виц от социализма: Мечтата на директора - кибритени клечки от цяла топола - минимум обработка, максимална цена на бройка! Ама и новият световен елит си е същият!

  29. 29 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1417 Весело

    Е сега всичката контрабанда и китайско карго ще вече само с крушки.
    Няма вече да хващат кораби с кокаин, а кораби наблъскани до горе с крушки...

    Научих "God Save the Queen".........е, не си струва....
  30. 30 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 627 Неутрално

    Преди години, като се местех под наем в ново жилище в Англия, първата ми работа беше да сменя всички енерго-спестяващи крушки с нормални.
    А пък първия път като сменях крушка в ЮК ми отне 15-мин! От къде да знам, че тея кукувци не ползват крушки с винт :)

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  31. 31 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    До коментар [#20] от "deaf":

    Да, ето го и на видео: https://www.youtube.com/watch?v=AQnyC4_B2qU
    А ето и доста информативен филм за "програмираното остаряване": http://hdbox.bg/w/uc-a40edf6d
    Не би било зле и да ни информират за здравните рискове от енергоспестяващите крушки:
    https://www.youtube.com/watch?v=P18jABK1Xlc

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  32. 32 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2054 Неутрално

    До коментар [#19] от "Гилгамеш":Не се учудвам! Сандалите, купени от дядо ми в ГДР през 1969 ги износвах аз до преди три години! но 40-годишните сандали или електрически крушки са адски неизгодни за капиталистите!

  33. 33 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    [quote#24:"azyty"]Друг пък се чуди защо ще си сменява крушките с по - икономични след като си плаща тока. Ех и да му разправяш че добиването на елток замърсява околната среда и че някакви чиновници са загрижени за това - няма да повярва.[/quote]

    Виж, самото производство на енергоспестяващите крушки също е доста енергоемко. Да не говорим за преработката им. Старите крушки спокойно можеше за ги изхвърлиш на боклука, най-много някой, дето се рови в него, да се пореже. А тук става дума за токсични материали и не можеш просто да изхвърлиш старата лампичка. Така че ползата за околната среда е доста съмнителна.

    Това е едно твърде прибързано и необмислено решение. Добре е да се пести ток, но обмислено. Прекален светец и Богу не е драг.

    Разбира се, че решението е икономически мотивирано, но сред мотивите пестенето на ток е може би на предпоследно място. Просто някои хора търсят начин да си донапълнят джобовете. Това е водещото.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  34. 34 Профил на _scythe_
    _scythe_
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Трябва да има гаранция за крушки. Трябва фирмата производител да си гарантира качеството, а това става само с гаранция. Но защо ли си мисля, че ако я въведат гаранцията, всички тези производителчета ще фалират.

    На крушката може да пише 10 години, аз повече от на 2-3 съм нямал, и затова си купувам 100W от китайските магазини, може да издържат по 10-12 месеца, но разликата в цената е очеизвадна.

  35. 35 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    До коментар [#31] от "baba_zozolana":

    +++

  36. 36 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    НЕ СЕ ГАСИ ТУЙ ЩО НЕ ГАСНЕ ...!!!
    Турция е наблизо и не е в ЕС Сега сериозно ... В службата имаме батерии на 36 Волта, 60 Волта , 220 волта прав ток за осветление на кабелни тунели и други помещения с особен статут = за които има дебели ПРАВИЛНИЦИ определящи класове на взривоопасност и защита Какво правим сега? КОЕ с КАКВО подменяме, хеле ако го НЯМА в правилника...? Кой смее да подпише? Майтапчии

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  37. 37 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2665 Неутрално

    Бях купил една от енергоспестяващите и я махнах след 1 седмица. Първо, имат дразнеща светлина леко трепкаща от която ме боли главата. Второ, навика им да не светват веднага с пълна светлина а чак след няколко секунди е много дразнещ. Засега съм се заредил със старите 100 ватови крушки ще трябва да купя още за поне 10 години напред.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  38. 38 Профил на Storan
    Storan
    Рейтинг: 684 Весело

    Браточки - във ПЕНИ - маркет има от старите крушки от по 60 и 75 вата - по към 45 стинки - бегайте лапайте - аз са налапах с 4 стекчета натъпках в килера - хубави -лоши - се е по-добре от тез със тръбичките енергонезнамквоси - ефтинкии и да гърмят колко му е ша ги сменяме - няма кат на вица с 4 човека да въртим масата я!

  39. 39 Профил на drakar65
    drakar65
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    "Хъмфри Дейви през 1801 година При експеримент той пуска електрически ток през нишка от платина. По-късно (1879) Томас Едисон пръв започва да продава електрически крушки с нажежаема жичка."

    Верно е.
    Ама не споменавате и Никола Тесла!
    Той толкова е направил в сферата на електричеството, че...егати и израза
    Сериозно:Вчера гледах един филм по научнопопулярните канали, точно за Томас Едисон и Никола Тесла.

    Те са нещо като, AC/DC...
    И си заинтригувах и намерих това:
    http://taini.alle.bg/%D0%B2%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BE/%D0%B2%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D1%8A%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0-%D1%82%D0%B5%D1%81%D0%BB%D0%B0/

    “Сега е моментът да превъртим Рубикон-а” - Гай Юлий Ц... Аз-"Картаген трябва да бъде разрушен"!
  40. 40 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Сбогом жичке, здравей живак. А в БГ родните тикФи ни задължиха да шофираме целогодишно и денонощно с по една крушка 100вата, ама това е щото и ние, като скандинавците си имаме полярен ден и полярна нощ, даже и сияние си имаме, викаме му Банкянското сияние.

  41. 41 Профил на Storan
    Storan
    Рейтинг: 684 Разстроено

    Ееех!
    Да ги види Томас Едисон кви ги вършат у Европейската комисия - ша са обърне наопаки у гроба!

  42. 42 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3009 Неутрално

    До коментар [#3] от "Iron Maiden":

    Благодаря

  43. 43 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    "Ограничението е поместено в директива на Европейската комисия и цели да намали разходите на ток за домакинствата във всички страни от съюза с една трета."

    Може би трябва да очакваме директиви за намаляване на потреблението на вода и брашно с една трета? То вече мнозина свикнаха да ядат лютеница без чушки, сирене без мляко. Така де, икономисваме чушки и мляко и т.н. Не съм противник на Европейския съюз сам по себе си, но що ли имам чувството, че в момента той се управлява от някакви тъпи синодални старци, силнилни маразматични политбюро-крати, дето единствената им работа е да казват "да" на разни лобисти?

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  44. 44 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Луминисцентните лампи имат много недостатъци, но светодиодните стават все по-евтини. Лампите, които реално ще заменят старите крушки ще бъдат полупроводникови.

  45. 45 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Виждал съм западни инструкции ако енергоспестяваща крушка се счупи да се изхвърли внимателно защото вътре съдържа живак.

  46. 46 Профил на ralitsap
    ralitsap
    Рейтинг: 8 Весело

    Как да възкресим изгоряла крушка?
    Мислите си че е неъзможно? Ето как го правя аз.
    Става ако жичката се е прекъснала на едно място, т.е. не липсва фрагмент от нея. Слагате крущката във фасунката, включвате ключа и започвате да въртите крушката в пространството, така че да се докоснат двата фрагмента. Когато го направите, жичката залепва и крушката светва отново! Не изкарва колкото една нова, но колкото да е, все вие подарък.

  47. 47 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#45] от "canuck99":

    Приятелю, инструкцията е стара. При счувпане на такава крушка се звъни директно на 911 или 112 - в зависимост от континента, всички хора и домашни животни се евакуират за определен брой дни, провежда се почистване и т.н.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  48. 48 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Относно забраната, според мен имаше начин да се направи доста по-нормално, например да се сложи акциз на крушките с нажежаема жичка, защото са твърде енергоемки, и вече всеки потребител да има право сам да си реши дали да ползва жичка или енергоспестяваща!

    Един от най-дразнещите за мен недостатъци на енергоспестяващите крушки е, че не може да се затъмняват (димират).

    Проблемът с "мигането" може да се "заобиколи" ако вместо една силна се сложат 2 по-слаби крушки, и спира да се забелязва.

    Не искам да правя реклама, но повечето от гореизброените проблеми на енергоспестяващите крушки са валидни основно за евтините модели (непознати китайски марки за по 2-3 лева), с Филипс например не съм имал проблеми, особено от новите "спирали". Сменил съм където е възможно у нас с такива, и сметката ми падна с 30 лева (жената не плаща ток, и обича да и е светло, включително и в килера, въпреки, че не е тм )

  49. 49 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 571 Весело

    До коментар [#43] от "Гилгамеш":

    Чушките и млЕкото има кой да ги яде и пие, ние тук им ядем л-ната щот сме малък, но за сметка на това много тъп народ.
    До коментар [#44] от "blagoj":

    Аха първо завод за полупроводници, после за цели и още по-цели проводници, сега пак са на мода полупроводниците.


    До коментар [#45] от "canuck99":

    Аз съм виждал балканските инструкции - ако луминисцентна лампа се повреди да се изхвърли мнооого внимателно през жбалкона, като се внимава предимно никой да не те види, ако те види мноооого внимателно да му се тегли една внимателна до 10-то коляно и съребрена линия.

  50. 50 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1603 Неутрално

    До коментар [#1] от "hodounski":

    Такава са ти пробутали
    Има различни нюанси на бяло.В магазин за осветителни тела може да се видят различни модели и цветове.Не се оплаквай ще свикнеш. Както свикна с "киселото мляко", "ракията", "бирата", "хляба".
    Този продукт поне наистина спестява пари.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  51. 51 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Любопитно

    [quote#48:"darkstar"]и сметката ми падна с 30 лева[/quote]

    Човек, ти НДК ли осветяваш? На мен последната ми сметка за ток е малко над 40 лв, но забележи, като се махне ДДС и таксата на ЧЕЗ, практическо и собствено за елекроенергия съм платил 20 лв. С хладилници, перални и прочее уреди (бойлер и климатик нямам). Откъде тия 30 лв. само от осветление? Освен ако наистина не осветяваш НДК и площада пред него...

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  52. 52 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3009 Весело
  53. 53 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    Ами сбогом, ама ония другите много скъпи ...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  54. 54 Профил на reshuffle
    reshuffle
    Рейтинг: 685 Весело

    До коментар [#1] от "hodounski":
    До коментар [#2] от "DoPe":


    Истината е в светодиода - една 10 W "крушка" на Е27 струва около 20,00 лв. Времето на светне може да стигне до 50 000 h. Светлинния добив (светлинния поток за единица мощност lm/W) превъзхожда 7-8 пъти крушките с нажежаема спирала. и няколко пъти останалите енергоспестяващи флуоресцентни решения.

    Накратко: за светлинен поток на 100-ватова крушка (около 1100 lm), светодиодната "крушка" с мощност 14 вата го постига - над 7 пъти по-икономично...

  55. 55 Профил на б_еко - върнете стария Дневник
    б_еко - върнете стария Дневник
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Много ли е трудно човек сам да си направи крушка с нажежаема жица? Защо трябва все на корпорациите да разчитаме?

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  56. 56 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4288 Неутрално

    Гледам, има експерти, дето вече залагат и на диодните крушки. Които наистина харчат още по-малко, но за сметка на това светят още по-гадно и трептят още повече. Но пьк са по 20 кина. Еврокомисията, спите...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  57. 57 Профил на reshuffle
    reshuffle
    Рейтинг: 685 Весело

    До коментар [#17] от "DoPe":

    Възможно е. Има световен рекорд за продължителност на светене на крушка с нажежаема спирала, поставен в град, близо до Сан Франциско, САЩ в някаква пожарна служба - свети от 110 години.

  58. 58 Профил на reshuffle
    reshuffle
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#56] от "Тони!":

    Трептят, ако вместо ново захранване ползваш старото на сменената халогенна крушка (на 12 V) със светодиодна.

  59. 59 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    При <новите> крушки ме притеснява съдържанието на живак. Трябва да се изхвърлят само на определени места, а ако се счупят така и не разбрах какво трябва да се направи, за да се изчисти живакът. (знам само, че не трябва да се използва прахосмукачка)

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  60. 60 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2665 Неутрално

    [quote#44:"blagoj"]Луминисценните лампи имат много недостатъци, но светодиодните стават все по-евтини. Лампите, които реално ще заменят старите крушки ще бъдат полупроводникови.[/quote]
    И аз натам гледам. Като казах, че ще се запася за 10г напред с обикновените идеята ми е дотогава LED лампите да станат евтини колкото днешните обикновените. Други забележки освен цената нямам, може би че светят като прожектор, т.е. насочено но с повече диоди се оправя.

    Така че тези "енергоспестяващите" луминесцентни и подобни толкова обичани от ЕС просто ще ги прескоча. Те ако бяха толкова хубави хората сами щяха да ги купуват вместо да им ги налагат със сила.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  61. 61 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2665 Неутрално

    [quote#56:"Тони!"]Гледам, има експерти, дето вече залагат и на диодните крушки. Които наистина харчат още по-малко, но за сметка на това светят още по-гадно и трептят още повече.[/quote]
    Май че не знаеш че има едно нещо наречено "кондензатор" което обира пулсациите. Е, за трептенето най-добри са си старите заради топлинната инерция на жичката но явно ще ни гонят да ги махнем до дупка.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  62. 62 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#51] от "Гилгамеш":

    Както бях написал, у нас свети постоянно, и денем и нощем, по тераси, бани и килери, просто жената не си дава зор да следи за тези неща. Сметни поне 7-8 крушки от старите по 100 вата по 10+ часа на ден и излиза сметката

  63. 63 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#61] от "Fred":

    Само в скъпите модели слагат кондензатори, вдигат цената и разхода.

  64. 64 Профил на BürgerBürokrat
    BürgerBürokrat
    Рейтинг: 684 Неутрално

    От „Дневник” трябваше да предвидят, че такава статия ще всее преди всичко страх, защото не е много информативна. Дори не прави достатъчно ясна разлика между „старите” лампи с нажежаема жичка и „новите”, енергоспестяващи. Първо, забраната се отнася само за „обикновените” крушки с проста волфрамова жичка. Все още не се отнася за халогенните лампи, които по същество също са с нажежаема жичка, но процеса, при който се отделя светлина, е различен от този при обикновените крушки. Обикновените крушки са от най-ниския енергиен клас според класификацията в ЕС, т.е. „E” (от латиницата). Халогенните са клас „C”, тоест изразходват по-малко енергия. Освен това имат по-дълъг живот. По-компактни са, яркостта им е регулируема и – най-голямото им предимство – температурата на светлината им е много сходна с тази на обикновените крушки. От известно време ползвам само халогенни крушки и не намирам никаква разлика в цвета на светлината.
    Като чуят „енергоспестяваща крушка”, повечето хора си представят компактните луминисцентни лампи, които, разбира се са много неподходящи за повечето домакински цели – тяхната светлина е много ярка, бяла и хвърля много тежки сенки, които ужасно изморяват очите. Луминисцентното осветление изобщо е подходящо предимно за дежурно осветление в сравнително големи помещения, но просто не става за четене, например.
    Целта на ЕС обаче е след 2016 г. в ЕС да не се продават крушки с енергиен клас по-нисък от „В”, което означава, че след тази дата и халогенните крушки ще бъдат забранени.

  65. 65 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#1] от "hodounski":

    Има и жълти. Но ганю обича да мрънка. Просто ще интересно какви бисери има отдолу.
    А за светодиодни дали е чул ганю?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  66. 66 Профил на mikereto
    mikereto
    Рейтинг: 458 Неутрално

    аз ще ги продавам за отопление и ще ги има пак

    Deutschland, Deutschland über alles,Über alles in der Welt,
  67. 67 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#5] от "Yankee":

    Малце чисълца? Боже. Акъл у ганю. Я да си поцвили.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  68. 68 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#27] от "DoPe":

    Ма таквоз осветление по улиците няма. Не. Нищо, че разни разправят, че дори и у нас е имало преди баре 40 години.
    Друго си е жица издържала 30 - 40 години. Че и век.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  69. 69 Профил на reshuffle
    reshuffle
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#66] от "SS":

    Германска находчивост... 5 % ефективност, 95 % електрическа енергия трансформирана в топлинна .

  70. 70 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#62] от "darkstar":

    Уважаеми Даркстар. Или може би уважаема? Понеже в поста си ти говориш за жена си, а пък самият ти профил е женски. Както и да е.

    По най-прости изчисления, една крушка от 100 В (неенергоспестяваща), ако свети цял месец без да се изключва, консумира приблизително, доста приблизително, приблизителното го давам за удобство на изчислението, мъничко повече от 30 ст. Т.е. 100 крушки от 100 вата ти дават консумация от 30 лв.
    Ерго, ти трябва да си заменил/а 150 от старите крушки с енергоспестяващи, за да имаш 30 лв. месечна икономия от осветление. Това при положение, че всички твои налични крушки са светели денонощно.

    Какво да правиш, има хора, дето живеят в палати от по 2-3 хиляди квадрата застроена площ и всичко осветяват денонощно... Дерзай!

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  71. 71 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Неутрално

    До коментар [#33] от "Гилгамеш":

    Я да видим колко живак (а дайте другите токсични метали) има в една крушка. Я да видим колко има в една батерия за часовник. Па да видим дали волфрама е съвсем безвреден.
    Я да сметнем 20 млн. крушки при икономия на 50 Вт колко прави.
    А това е само по домовете.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  72. 72 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#59] от "led_zep.23":

    Божееее. Четете. то си пише. Цели 3 мг. Ужас.
    И как смяташ да го събереш като е газ?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  73. 73 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#71] от "Цецо":

    Волфрамът общо взето е безвреден, съществуват алергии, но са редки. Що се отнася до батериите, не само тези в часовниците, те също не трябва да се изхвърлят в общия боклук. Има забрана. Затова и на всяко място където се продават такива, има спечиални контейнери за тяхното изхвърляне.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  74. 74 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#60] от "Fred":

    Ами хората и тук си ги купуват от години.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  75. 75 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#70] от "Гилгамеш":

    По съвсем прости изчисления 100 Вт х 24 часа дава 2,4 кВтч. Което при средно 15 ст (това е сметнато съвсем на око) прави повече от 30 стотинки. За месец по 10 крушки оставям на теб.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  76. 76 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#70] от "Гилгамеш":

    Та 10 крушки го докараха къде 100 лв. Но курса по математика до 4-ти клас е полезно нещо.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  77. 77 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#73] от "Гилгамеш":

    Значи милиони батерии, рядко изкарващи 2 години (акумулаторните да речем 5) всяка с грамове отрови не са проблем. Крушка траеща споко 5 години (китайчетата ги изключвам) съдържаща 3 мг е проблем.
    Нещо се обърках.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  78. 78 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Неутрално

    Да допълня. В къщи определено има повече батерии отколкото крушки. Подозирам, че не сме изключение.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  79. 79 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Хехе, сещам се какъв вой е било когато крушките с нажежаема жичка са заменяли свещите. Имало оплаквания, че светлината била неестествена и правела жените да изглеждат грозни.

    Romanes eunt domus!
  80. 80 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#70] от "Гилгамеш":

    Такаа, да посмятаме малко:

    100 вата = 0.1кВат/час
    за 24 часа (1 денонощие) 24х0.1=2.4кВат
    за 30 дни (1 месец) 2.4кВат х 30 = 72кВат
    цената на ел. енергията да я сложим за удобство 15 стотинки/кВат - денонощна тарифа
    72кВат х 0.15лв = 10.80лв

    т.е. с показаните сметки, сравнително лесни за ученик 4-ти клас, виждаме, че една 100 ватова крушка за 1 месец изразходва почти 11 лева.

    Дерзай...

  81. 81 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1549 Весело

    До коментар [#79] от "|":

    Това е яко. ++++++++

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  82. 82 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1205 Любопитно

    [quote#70:"Гилгамеш"]По най-прости изчисления, една крушка от 100 В (неенергоспестяваща), ако свети цял месец без да се изключва, консумира приблизително, доста приблизително, приблизителното го давам за удобство на изчислението, мъничко повече от 30 ст. Т.е. 100 крушки от 100 вата ти дават консумация от 30 лв. [/quote]
    И от къде дойдоха тези 30 стотинки?
    100 * 24 * 30 = 72 000 = 72 кВтч. По 17 стотинки за киловатчас...

  83. 83 Профил на rio
    rio
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Енергоспестяващите лампи принадлежат към групата на т. нар. газоразрядни (HID) лампи и имат ниско съдържание на живак- по-новите енергоспестяващи лампи около 2 мг, а по-старите модели - 4-8 мг. Това изключва възможността да бъдат рециклирани и използвани за производството на чаши и бутилки.
    При счупване на луминесцентна крушка, могат да се отделят в зависимост от модела най-много до 5 мг живак. Остатъците от крушката трябва да се съберат с влажна кърпа, а помещението трябва хубаво да се проветри. В никакъв случай парчетата от крушката не трябва да се събират с прахосмукачка.

    Алтернатива могат да бъдат ЛЕД крушките
    ЛЕД крушките не съдържат никакъв живак и няма някакви специални разпоредби при изхвърлянето на нефункционална ЛЕД крушка, дават незабавна светлина достигат пълна яркост в момента в който се включат, много ЛЕД крушки подлежат на регулиране на светлината. ЛЕД осветителните тела няма да загряват допълнително вашият дом крушките при работа остават хладни.

  84. 84 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Доста прибързано решение. Не знам какво имат против крушките с нажежаема жичка. Енергоспестяването не искам да го чувам - в крайна сметка си плащам каквото съм консумирал.
    Купувах най-разрлични енергоспестяващи - не светят както трябва, дразнят, не са трайни. А тези светодиодните са отвратителни. Светят на спот, гори им електрониката и в крайна сметка набутвацията е голяма.
    Смятам да зарея наколко стека китайски крушки. Да има. Че знае ли се... Всъщност знае се

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  85. 85 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 686 Любопитно

    Само дразнят хората. Няма нормален човек, който да предпочете светлината на новите крушки пред тази на енергоспестяващите. После се чудят защо хората започва да им писва от ЕС.

  86. 86 Профил на Россприматрезил
    Россприматрезил
    Рейтинг: 587 Неутрално

    [quote#70:"Гилгамеш"]По най-прости изчисления, една крушка от 100 В (неенергоспестяваща), ако свети цял месец без да се изключва, консумира приблизително........ мъничко повече от 30 ст. [/quote]

    100вата Х 24 часа х 30 дена е = на 72000 вата за един месец!!! Това са 72 киловатчаса по 20 стотинки(не зная точната цена) ца 14,20 лева а не 30 стотинки.
    Енергоспестяващата ще изгори 5 пъти по-малко или 2.84 лева. Разликата е 11,36 лв. Струва си!

    WWW . ДЕНьГИ .ru.net
  87. 87 Профил на leon12
    leon12
    Рейтинг: 1416 Разстроено

    [quote#2:"DoPe"] Изхвърлих всички 'енергоспестяващи крушки' понеже светлината им е отвратителна[/quote]
    На всичкото отгоре някъде май четох, че докарвали рак...

  88. 88 Профил на Шенраб Мибо
    Шенраб Мибо
    Рейтинг: 557 Неутрално

    А доколко е здравословно приложението на енергоспестяващите крушки? Дали 6% спестена енергия струват повече от зрителното и мозъчното ни здраве?!

  89. 89 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1603 Неутрално

    Онзи гражданин дето смята,че новите крушки мигали и го дразнят да се вгледа и да види,че те не са познаните на всички луминисцентни лампи.И да вземе да си купи или да види къде има такива и да се убеди в глупостите дето ги е нахвърлял на бързо.
    Изобщо не мигат а нужните им десетина секунда за да стигнат максималната си мощност не винаги е техен минус.Сънен светвайки лампа (ако имате малки деца) ще оцените,че това всъщност е плюс.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  90. 90 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    "Самите крушки са значително по-скъпи (между 4 и 10 лева), но за разлика от старите, които светят около 1000 часа, новите издържат от 6 до 12 години."
    Пропуснато е едно условие - ако не се използват. При неспазване на условието издържат докато изгорят.

  91. 91 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2103 Неутрално

    [quote#48:"darkstar"]Относно забраната, според мен имаше начин да се направи доста по-нормално, например да се сложи акциз на крушките с нажежаема жичка, защото са твърде енергоемки, и вече всеки потребител да има право сам да си реши дали да ползва жичка или енергоспестяваща! [/quote]
    Гениална идея!!! Съобразена с правата на потребителя. Акциз, екотакса, ... . Докато цената стане поне 15 лв./крушка. След това акциз и такси и на ЕСЛ-те.
    Намалява се разхода на електроенергия и броя на потребителите.

  92. 92 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 937 Весело

    2700 К са добри - четете упътванията, а най-дълго работещата ел. крушка с нажежаема жичка работи 110 г. (мистерия)

  93. 93 Профил на rizar1333
    rizar1333
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#2] от "DoPe":

    Абсолютно вярно.
    Ще ходим да си ги купуваме или доставяме на черно от Молдова , Украйна или Турция.
    Тези евро идиоти ни вземаха за хептен ахмаци.

  94. 94 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    [quote#37:"Fred"]Второ, навика им да не светват веднага с пълна светлина а чак след няколко секунди е много дразнещ. [/quote]
    Е, чак пък МНОГО дразнещ, едва ли Но не го приемам като аргумент против "новите" крушки, наистина.

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  95. 95 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    [quote#85:"znayko84"]да предпочете светлината на новите крушки пред тази на енергоспестяващите. [/quote]
    "Новите" крушки са тези "енергоспестяващите"За протокола

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  96. 96 Профил на titan2011
    titan2011
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Уважаеми сънародници, аз проблем с крушките-нямам! Защо ли? Ами ето защо! Разполагам със следните запаси от крушки:
    40W- 195 бр.
    60W-180 бр.
    75W-245 бр.
    100W-185 бр.

  97. 97 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    [quote#51:"Гилгамеш"]Човек, ти НДК ли осветяваш? [/quote]
    С теб почти винаги съм съгласрн, но в случая не. Не си прочел табиетите на човека:
    [quote#48:"darkstar"]жената не плаща ток, и обича да и е светло, включително и в килера, въпреки, че не е тм[/quote]
    Някой вече направи сметката че ако държиш 1 крушка от 100 вата 24/7, месечната сметка е 14 лв. 100 вата е и разликата между потреблението на една 23 ватова нова крушка, със светлинен еквивалент на 123 вата стара такава.
    Та мамалената с 30 лв сметка излиза: Човека е сменил 3-4 "вечнозапалени" 65 ватови стари крушки (килер, баня, тоалетна и коридорче) с нови такива от 14 вата-те ти 28-30 лв "спестяване".

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  98. 98 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1315 Весело

    До коментар [#62] от "darkstar":

    Иии, пък аз дори му направих сметката на Гилгамеш, без да знам че си написал този коментар
    П.С. Булката ти вЕрно ти е "скъпа", и в пряк, и в преносен, смисъл, да не я "превъзпиташ" с тези табиети Разбираемо е вечносветеща крушка в тоалетната, особено ако имаш малки деца. Ама и на балконите...Събират мушици и комари, само вреда, полза йок.

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  99. 99 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    [quote#70:"Гилгамеш"]По най-прости изчисления, една крушка от 100 В (неенергоспестяваща), ако свети цял месец без да се изключва, консумира приблизително, доста приблизително, приблизителното го давам за удобство на изчислението, мъничко повече от 30 ст[/quote]
    Не си прав. 100 вата х 24 часа х 30 дена=72,000 вата=72 КВЧ/месец. По 18 ст/КВЧ прави 13 лв/месец. Не 30 ст.

    П.С. За мен ти си ерудирана личност с висок морал, и е истинско удоволствие да чета твойте качествени коментари свързани с политика, история, религия/и, философия, морал и т.п. Е, не е срамота да грешиш по късни доби в аритметиката

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  100. 100 Профил на BürgerBürokrat
    BürgerBürokrat
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Разделението на крушките на просто „енергоспестяващи” и „неенергоспестяващи” е твърде опростено и подвеждащо. Видовете лампи трябва да се делят според метода, по който произвеждат светлина и съответно характеристиките на получената светлина. По този критерий крушките биват: 1) обикновени с нажежаема жичка, 2) халогенни, 3) луминисцентни (компактни или по-добре познатите тръби), 4) светодиодни. От тези четири вида първите са най-енергоемки и забраната важи само за тях все още. По качеството на светлината халогенните крушки не отстъпват по нищо на обикновените, но са „енергоспестяващи”, а освен това имат по-дълъг живот и не са скъпи, защото не им е нужна допълнителна електроника, за да произвеждат светлина. Луминисцентните лампи, които повечето хора бъркат с „енергоспестяващите” крушки по принцип, са много неподходящи за повечето домакински цели. Те няма да навлязат широко в домакинството, каквито и директиви да приемат от ЕС. Светодиодните лампи са най-енергоспестяващи, изразходват нищожно количество енергия, за да произведат светлина, равна по яркост на светлината, произвеждана от обикновените крушки с нажежаема жичка. В тях е бъдещето.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK