Достатъчно гъвкава ли е образователната ни система

Достатъчно гъвкава ли е образователната ни система

© Юлия Лазарова



Публикуваме текста на Димитър Вучев от последния брой на бюлетина на   Института за пазарна икономика.


За поредна година в началото на септември държавните висши учебни заведения са принудени да обявяват допълнителен прием за непопълнените места. В битката за всеки неангажиран кандидат-студент са включени привидно перспективни специалности като икономика, социология, политология, множество чуждестранни филологии. Принудата кара дори и СУ "Св. Климент Охридски", най-реномираният ни университет, да приема студенти с ниски оценки, само и само квотата да бъде запълнена. Новината обаче се приема спокойно, а настрана остава логичният въпрос дали проблемът е в университетите или пък в самата система.


Преди да се навлезе в темата, редно е да се уточни генезиса на образованието. Като резултат от съзнателна човешка дейност и то представлява стока, която се влияе от всички пазарни механизми. Образованието е своеобразна инвестиция. Едни хора предоставят услуга на други срещу заплащане. По-високото търсене води до покачване на цената и обратното. Конкуренцията несъмнено повишава качеството.




Както при стоките и услугите, така и в образователния сектор, нормално е наличието на диференциация в цените и качеството при отделните играчи на пазара. По-амбициозните и талантливи кандидат-студенти се насочват към по-висококачественото образование, защото това би им донесло по-висока възвръщаемост след завършване. Другите се задоволяват и с по-скромните услуги.


В България няма нито един държавен университет, който да е закрит, защото качеството на образованието е ниско или пък защото повечето студенти не са завършили курса си на обучение. Също така няма и обучаваща институция, която да е поощрена от държавата по какъвто и да е начин за постигнати успехи. Липсват стимулите за подобряване на качеството.


Изключително отежнена бюрократично пък се оказва процедурата за регистрация на университет у нас. Налага се решението да мине през Парламента. Затормозяването практически ограничава свободата за навлизане на нови участници на пазара. Истината е, че ако процедурата е опростена откъм време и усилия, може би много хора, които работят в системата и я познават отвътре, биха опитали да приложат знанията и опита си в създаването на ново учебно заведение, което самите те да ръководят.


Същевременно България е сред страните в ЕС, които заделят за висше образование едни от най-високите дялове от БВП на човек. Сред новите страни членки България е на първо място. Видно е, че проблемите не идват от количеството на финансирането, а от неговата целесъобразност.


Достатъчно гъвкава ли е образователната ни система

© Евростат


Система на финансиране на университетите


Първата положителна крачка в системата на субсидиране беше направена с въвеждането на принципа "парите следват ученика". Налага се обаче реформите да продължат. Успешен ход ще е система, при която държавната субсидия за висше образование започне да намалява плавно от сегашните 70%, а разликата до 100% се заплаща от студента – било то с помощта на студентски заеми, стипендии от фирми и фондации, лични средства или по друг начин. По този начин ще се постигне заинтересованост у всички участници в процеса да предлагат и изискват по-качествен продукт – обучаващите се, защото инвестират собствен ресурс или такъв, който в последствие ще трябва да връщат, а университетите – защото голяма част от приходите им ще зависят от това дали предложеното от тях отговаря на нуждите на студентите и пазара.


Проблемът с гъвкавостта на финансирането на образованието се корени най-вече във все още практикувания модел на институционално финансиране, при който решенията са почти изцяло централизирани в ръцете на правителството и акредитационните органи.


Нужна е промяна на модела, при която по-голяма част от средствата да се отпускат под формата на стипендии и/или заеми. Университетите трябва да имат автономността сами да определят таксите и броя на приеманите студенти. Частните университети пък не трябва да са дискриминирани и целенасочено отлъчвани от пазара чрез осложнени бюрократични прийоми. Без стъпки в тази посока трудно ще се постигне сериозно подобрение в качеството на висшето образование.

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1037 Неутрално

    Българската образователна система е гъвкава като дърводелски метър!

  2. 2 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    плавно от сегашните 70%, а разликата до 100%, да ясно каквото и да ти казват става дума за пари. Все пак автора защо не е направил анализ на частните университети, може и да се откриват трудно, но вече са май-повече от държавните. Интерес би представлявало например колко от тях обучават студенти по химия примерно, където разходи само за химикали и оборудване са огромни. Също така не се разбира как Нов Български се справя с наплива на студенти-египтолози, и каква реализация имат те!?

  3. 3 Профил на Цъкам минуси
    Цъкам минуси
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Тотално съм разочарован от висшето образование в България.

  4. 4 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    [quote#3:"Цъкам минуси"]от висшето образование[/quote]
    ти работодател ли си, или обучаващ се!

  5. 5 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#3] от "Цъкам минуси":

    И аз. Каквото и да си говорим, само некадърните за нищо кесят 5 години в български университет.
    Затова и после им плащат все едно са завършили ПУЦ.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  6. 6 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 763 Неутрално

    "Първата положителна крачка в системата на субсидиране беше направена с въвеждането на принципа "парите следват ученика"

    Напротив, тази крачка е съсипваща.
    Как ще скъсаш студент, като от бройката зависи заплатата?


  7. 7 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Премахнете всички специалности с изключение на тези по фундаменталните науки. На кой (бастун) му трябват криви специалисти по бизнес администрация, психология, европеистика, право, и подобните им.

  8. 8 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Защо пускате тези невероятно малоумни "анализи"? "Парите следват студента" било положителна стъпка? Къде е завършил този "гений" и кой му е дал диплома?

    Romanes eunt domus!
  9. 9 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 2199 Любопитно

    "или пък защото повечето студенти не са завършили курса си на обучение"


    Не знам преди време как е било,но образованието сега е пълна пародия...Сега не е завършил само онзи студент,който не е искал.

  10. 10 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Като гледам на сайта на ИПИ, Димитър Вучев е някакво стажантче, вероятно още незавършило висшето си образование или завършило наскоро. Но е "експерт"и Дневник много държат да ни запознаят с малоумните му либертарианщини.

    Romanes eunt domus!
  11. 11 Профил на Dimo Padalski
    Dimo Padalski
    Рейтинг: 8 Неутрално

    И сега студентите поемат все по-голям % от издръжката си-от 0-до 30!Колко да станат -50-60-70?

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  13. 13 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 754 Разстроено

    Автора, автора... автора...
    Ехейййй... автора...
    Не става само с ядене (пари)! Трябва и акъл!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  14. 14 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Много е гъвкава! Откъдето и да я погледнеш - все е крива! Нито основното, нито висшето, нито материалът, нито резултатите!
    А това с "парите следват учиеника" направо й тури кръста!

  15. 15 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#9:"popovski31"]Не знам преди време как е било,но образованието сега е пълна пародия[/quote]
    И едно време беше почти същото - само веднъж "да влезеш"!

  16. 16 Профил на Helel Ben Shahar
    Helel Ben Shahar
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Българското образование е много зле. Завършил съм с отличие ("национална диплома" средното си образование, ходил съм на меьдународна олимпиада, влязъл съм без изпит в СУ, завършил съм го два пъти, втория път със "златна значка". И сега уча в Ню Йорк и ще ви кажа: много сме зле. Нашите студенти няма аналитично мислене, а професорите четат излишни курсове само за да пълнят хорариум. Много професори имат по 2-3 статии само - нещо нечувано "на Запад". Учебните планове са пълна скръб - нереформирани са и са пълни с теоретично-исторически постановки. Четири години за бакалавър за неща, които могат и за три години да се научат. Софийският университет се управлява от хора без мениджърска и иновативна мисъл. За да се направи организационната промяна, от която СУ се нуждае, трябват лидери с нов тип мислене, а не синове на членове на Политбюро, които говорят само за минали епохи (за справка: ректора на СУ е Иван Илчев) и които по повод нужните "чистки на некадърни, изкуфели доценти" казват "Не ми е приятно да освобождавам колеги".

  17. 17 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 541 Неутрално

    A като искате пазарни мерки, ето ви три сравнително пазарни, които веднага ще подобрят нивото на висшето образование:

    1. Премахване на поправителните изпити. Ако те скъсат, плащаш пълната сума за да вземеш целия курс. Ако не искаш да плащаш -- "сбогом".

    2. Оценката по предмет се определя 40% от изпита накрая и 60% от работа по време на курса.

    3. За тройка студентът трябва да отговори вярно на 60% от въпросите. За четворка -- 70% и т.н.

    Разбира се, това ще доведе до десеторно намаляване на студентите за известно време. Затова малоумното "парите следват студента" трябва да се премахне и университетите да получават същите пари за 5 години. След това може да се коригира в зависимост от останалите студенти.

    Romanes eunt domus!
  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  19. 19 Профил на iSiktir
    iSiktir
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Една от най-гъвкавите е - като пенсионерски полов орган..

    Путин - враг номер 1 на тутраканската селищна система
  20. 20 Профил на pyn
    pyn
    Рейтинг: 520 Неутрално

    Няма абсолютно нито едно вярно твърдение в горния пасквил.
    Верно в това ИПИ се въдят само малоумници.

  21. 21 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    [quote#15:"solaris69"]И едно време беше почти същото - само веднъж "да влезеш"! [/quote]
    Не ми се вярва без четене да се е завършвало,а сега е възможно...

  22. 22 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#15] от "solaris69":

    Ей другарЮ, когато аз завършвах от потока 150-160 души завършихме 27 човека, без да прекъснем! Недей писа глупости!

  23. 23 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#17] от "|":

    Съгласен, но трябва и да добавиш: Всички преподаватели без публикации за последните 5-10 години-аут от университетите!

  24. 24 Профил на Gai-jin
    Gai-jin
    Рейтинг: 487 Неутрално

    И днес в някои български университети има много способни и умни преподаватели, но работата им е направо задушавана от тъпанарската система на финансиране, от безумни изисквания за "международност" или "европейско звучене" на преподаваните курсове, от невъзможността да се късат некадърниците и тъпаците поради обвързаността на всеки курс с успеваемостта на всички (не)учещи студенти.
    Държавата трябва поне за държавните университети да въведе финансиране за някакъв авансов период, да въведе строг подбор при кандидатстването, а след това и при обучението и изпитите, да увеличи и таксите и накрая да коригира финансирането, съобразно резултатите. А има и специалности, които не носят печалба, но възпитават младите и създават научно-културната база на обществото.
    Сега само онзи, който не е кандидатствал, не е завършил. Колегите ми се оплакват, че са доволни, когато попаднат на студент, влязъл с 4.
    Но!!!! Властта няма нужда от умни и просветени граждани. Те се управляват трудно. Властта има нужда от матрЯл!

  25. 25 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#23] от "razlichen123":

    Останалите неща ще си дойдат сами на мястото. В нормалните страни има т.нар. research universities където професорите правят научно-изследователска дейност и имат много публикации, има и университети, където само преподават. Като в университетите останат само студентите, които сериозно искат (и могат) да учат, нещата ще се оправят сами.

    Romanes eunt domus!
  26. 26 Профил на Batko Mahno
    Batko Mahno
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Естествено от ИПИ отново излизат абсолютни глупости, като доказателство, че следването на доктрини, пък било и "пазарно-центрични" доктрини, води само до тържество на невежеството.
    Принципът на "парите следват студента/ученика" не е нито пазарен, нито води до някакви положителни резултати. Дори не е някаква реформа.
    Първо пазарът на кадри, каквито трябва да създават университетите е реалния трудов пазар. Между двете обаче и досега няма реална връзка, законодателно няма реформа предвиждаща защита на интересите на бизнеса за финансиране на университетите. Например, на мен ми трябват инженери, готов съм да изплащам стипендии срещу които след пет години ще искам съответно подготвените кадри, със съответните трудови договори, които да са за поне няколко години. Е, да де но трудовото законодателство е такова, че няма да защити моите инвестиции в образованието на бъдещите ми кадри. Не само трудовото законодателство, но и като плащам стипендии засега не мога да определям и направленията в квалификационните курсове на студентите, които съм сметнал, че ще ми трябват на мен.
    Второ, същността на образователната система е такава, че реално резултатите/качеството на продукта й/ могат да се забележат едва след години, след години се предлага и продукта на образователната система, години през които могат да настъпят промени, които да направят някакви квалификации или дори специалности ненужни. Всичко това говори, че образованието не може да бъде поставяно на чисто пазарни основи, а би трябвало да е елемент от една по глобална стратегия на страната ни за развитието на някакъв тип икономика. Ако искаме икономика на знанието, създаваща продукти с висока добавена стойност то трябва да се насърчава обучението на инженерни специалности и специалности свързани с естествените науки. Тази година има един кандидат с профил физика и няколко хиляди кандидати за профил психология и още толкова за право, което и показва, че когато някой реши МВР да е министерството с най голям бюджет, кандидат студентите избират профили, свързани с най доброто финансиране в държавата...

    Вечно молодой - вечно пьяный!
  27. 27 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#25] от "|":

    И да, и не приятел! Преподаватели,които преподават неща отдавна останали в миналото, защо са ти? Или такива, които дори не си ходят на лекциите и упражненията, защото не можеш по никакъв начин да ги уволниш, но редовно си вземат заплатите и мислят само за далавери, защо са ти пак? Винаги гледаме какво е на запад! Защо? Толкова ли сме тъпи да нямаме индивидуалност? А имахме много добра образователна система и подготвяше блестящи кадри, добре приети навсякъде по света!

  28. 28 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#27] от "razlichen123":

    Оправдания и търсене на виновни винаги е лесно. Днес ще ти е виновно едно, утре друго и т.н. Българите сме много добри по мрънкането и търсенето на виновници.

    Дадох три прости мерки, които могат да се направят _днес_ и не искат нито пари нито каквито и да е сериозни обсъждания. В резултат, типичния българин (ти) започваш "да, ама това, да ама онова" и пак промените се затлачват в блатото. Това е и причината да го напусна това блато.

    Romanes eunt domus!
  29. 29 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#28] от "|":

    ----------------------------------"Оправдания и търсене на виновни винаги е лесно. Днес ще ти е виновно едно, утре друго и т.н. Българите сме много добри по мрънкането и търсенето на виновници. "_____________________________


    Забравил си да добавиш, че и бягството и зарязването на проблемите в България е също най-лесно за българите, както и даването на ОЦУ/ Особено ценни указания/ от чужбина. И аз ти дадох конкретно, какво трябва да се направи, без да копираме винаги и непременно някой!

  30. 30 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#29] от "razlichen123":

    И какво конкретно си казал? Като изгониш всички, които нямат публикации, кой ще преподава? И това, според теб очевидно е нещо, което не е копирано от някой? Да имаш идея какви са изискванията за tenure в университет в омразната ти чужбина?

    Romanes eunt domus!
  31. 31 Профил на Helel Ben Shahar
    Helel Ben Shahar
    Рейтинг: 434 Неутрално

    до "|"/коментар 28:
    Именно, когато им се кажат нещата ясно и просто започва едно голямо колебаене, мислене, умуване, и т.н.
    Хората, които са поели живота си здраво в своите ръце напускат, както и аз напуснах, защото просто нищо не се случва. Нищо. Много умни, много дипломи, но никакъв стимул - третират ни като обикновените студенти тройкаджии. Претъпкано е с преподаватели "на социална издръжка" на университета. Навремето Петър Велики е реформирал шоково Русия, ние имаме нужда от нещо подобно. Има и чужд опит - но това вечно побългаряване е просто извинение за некадърност и страх, че при новите условия ще тршбва едни хора да си признаят, че "не могат" и да си тръгнат от ръководни и отговорни постове.

  32. 32 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#30] от "|":

    Не ми е омразна чужбината! Дъщеря ми учи в Англия, щот българското образование е цвете!
    А кои ще преподава?
    Първо приема ще е доста по-малък. И то за доста по ученолюбиви и кадърни студенти, да не говорим, че и самото средно образование трябва да се промени и да не е за всеки!
    Второ: Има доста умни и напористи млади хора на които трябва да се дадат условия и съответно заплащане, за да са заинтересовани и да тръгнат по този път!
    А и не всички университети трябва да са в София, защото той е всичко друго но не и Студентски Град, както си забелязал от преподавателската си работа в чужбина!

  33. 33 Профил на Batko Mahno
    Batko Mahno
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#32:"razlichen123"]Първо приема ще е доста по-малък. И то за доста по ученолюбиви и кадърни студенти, да не говорим, че и самото средно образование трябва да се промени и да не е за всеки! [/quote]

    ... и така ще обречеш България и населяващите я на невероятна мизерия и безперспективност. Модернизацията изисква образование, всеобщо и достъпно, високотехнологичните компании с добро заплащане изискват наличност на кадри. Ако допуснеш до образование само тези, които могат да си го заплащат, ще обречеш много евентуално кадърни хора на липса на реализация и перспективи.

    Вечно молодой - вечно пьяный!
  34. 34 Профил на HAGBARD
    HAGBARD
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Не само финансирането я преви не гъвкава, а и липсата на избор на студентите да съставят програмите си и изобщо да направляват сами хода на следването си.

  35. 35 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    Интересно като се намали субсидията до 0% с какво българските университети изобщо ще привличат когото и да е, при положение, че качеството е ниско, а висшето образование в част от университетите в ЕС е безплатно?

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  36. 36 Профил на pyn
    pyn
    Рейтинг: 520 Неутрално

    И изобщо, Дневник, откакто уволнихте Любослава Русева и си разтурихте отдела за анализи, ни публикувате всекви простотии тук. Най-вече на малоумниците от ИПИ. Да не сте им станали факултет на "института"?

  37. 37 Профил на Нели Ангелова
    Нели Ангелова
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    "Първата положителна крачка в системата на субсидиране беше направена с въвеждането на принципа "парите следват ученика".

    Е точно това уби образованието. Не го ли разбрахте? Нещата в образованието ни са трагични и нищо не се прави в тази насока. Новият министър-египтолог може да разбира от всичко, но за проблемите в системата не е наясно, не иска и да си отваря проблеми да сложи ред. Екипът му е некомпетентен.Образованиео не е приоритет. Предстои ни да берем горчиви плодове от това безхаберие.

    нели ангелова
  38. 38 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Парите следват ученика било положителна стъпка? Ай стига бе! Нали точно затова учителите не пишат слаби оценки, а търсят под дърво и камък ученици. Да не говорим за т.нар. висши учебни заведения, където изпитът се състои в това да кажеш кое е първото име на Иван Вазов, та накрая получаваш и някаква диплома, която не става и да си обършеш задните части. Обучението е извън всякаква практическа насоченост, преподава се остаряла информация, излишна и напълно несъизмерима с това, което трябва да се знае.

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  39. 39 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    Хах, на форумните тролове принципа "парите следват ученика" не им харесва, но реално това е основният начин в момента заплащането да се обвърже с резултатите на работата. Ама кой иска резултати. Тука сме "ние ги лъжем, че работим, те ни лъжат, че ни плащат"... и после ни били малки заплатите... те работите не стават от самосебеси, някой ги причинява, пък било и то неволно от невежество.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  40. 40 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#33] от "petka":

    Ма ти си бил голЕМ смешник. Каква по-голяма мизерия и безпереспективност от сегашната? Вече 22 години сме последни не само в Евросъюза, но и в цяла Европа! А имаше държави, които водиха войни в това време и са по-добре от нас, като стандарт на живот! Никъде не съм споменавал думата заплащане. Та чети преди да пишеш. И каква ти е ползата от завършващи ВИсШисти, които не могат да разделят на две магарета сламата. Въпроса е не колко са завършили, а колко са кадърни! Познавам хора, който след 1 курс заминаха на бригада в САЩ. Не се върнаха по-вече, но изпитите им се вземаха и се дипломираха наравно с другите си колеги, останали да учат тук. За какво ти е такъв " ценен" кадър, но с диплома?

    --------------------------"Модернизацията изисква образование, всеобщо и достъпно, високотехнологичните компании с добро заплащане изискват наличност на кадри. Ако допуснеш до образование само тези, които могат да си го заплащат, ще обречеш много евентуално кадърни хора на липса на реализация и перспективи. "____________

    Високо технологичните компании изискват МОЖЕЩИ кадри, а не кадри с дипломи, но не можещи! Никой не се интересува от дипломите ти, а от това какво можеш. Крайно време е да се разбере това нещо! По добре двадесет можещи, отколкото 200 не можещи, но с дипломи!

  41. 41 Профил на Sava Stefanov
    Sava Stefanov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#17] от "|":

    2. 3. точка се случват 1та точка не ми се струва уместна.

  42. 42 Профил на demonoid - чао тирани!
    demonoid - чао тирани!
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#39] от "mapto":

    Не съм форумен трол, запознат съм с качеството на образованието и с това, как учителите пишат тройки, само и само да имат ученици в горен клас.

    http://whynot-reflect.blogspot.com/
  43. 43 Профил на tarator9
    tarator9
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#41] от "savast":

    Точка 1. е най-важната и е напълно уместна. Така е в американските университети. При това, в академичната ти справка остава за винаги, че си получил двойка по този предмет.

    Romanes eunt domus!
  44. 44 Профил на aircraft_carrier
    aircraft_carrier
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Парите следват студента е универсална глупост.Всякаква връзка между изпити и пари води до корупция и далавери.Не е необходимо толкова много хора да са студенти.Според мен трябва да се даде възможност на всеки който е покрил някакви минимални критерии и иска да учи да го направи.Но след влизането требе голяма сеч.Влизат примерно 1000 човека да учат финанси втория семестър продължават 100.Който е решил да учи продължава останалото си взима чао с университета завинаги.А тези които ми хвалят западното образование да се скрият и да си мълчат.Западната система изкарва хора с промити мозъци и с половин милион евро или долари дълг.После 99% от тях са роби на банковата мафия.Аз съм завършил непрестижен университет според световните критерии.Живота ми даде възможност да работя с хора завършили престижни технически университети.Ми с нищо не са по добри от нас.Да не говорим че в критични ситуации се панират а когато се изправят пред проблеми които ги няма в учебниците са гола вода.Един норвежки идиот ме убеждаваше че трябва да реша даден проблем по един начин но като видя решението зачерви бузите като наръпан домат.Видя и неговото решение до какво води.Така че истината е една.Който иска да учи който не е конфликтен почтен е и се труди упорито във всяка една професия и навсякъде успява.Образованието е необходимо но не достатъчно условие човек да е щастлив и да живее добре.Западното образование с нищо не е по добро от нашето.

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  46. 46 Профил на Sofia Markarian
    Sofia Markarian
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#3:"Цъкам минуси"]

    Тотално съм разочарован от висшето образование в България. [/quote]
    Аз също!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK