Археолозите вече няма да спъват строителството на магистрали след законови промени

Археолозите вече няма да спъват строителството на магистрали след законови промени

© Цветелина Белутова



Раздразнението на премиера Бойко Борисов към археолозите и спънките, които те според него създават пред строителството на магистрали, са на път да намерят разрешение с поправките в закона за културното наследство, одобрени миналата седмица от правителството и внесени в парламента. Измененията дават широка възможност ако не да се прескочат археологическите разкопки, то поне да се ограничат в съвсем кратки срокове и при слабо финансиране.


Текстовете залагат възможността лично министърът на културата и негов доверен човек да определят на кого да възлагат спасителните дейности по намерените археологически обекти. А когато инвеститорът е държавната власт, различните институции, публични предприятия и др. (каквито например се явяват инвеститорите на магистрали), теренните проучвания ще трябва да минават по закона за обществените поръчки. С които поръчки съответно ще се определят сроковете и средствата, а и ще могат по-безпроблемно да се посочат "правилните" археолози.


Според измененията разрешението за спасителни проучвания ще се издава от председателя на съвета за теренни проучвания. Досега това беше по право директорът на Вационалния археологически институт с музей към БАН. Оттук насетне обаче този ръководител ще се назначава пряко от министъра на културата. Освен това досега разрешенията минаваха само с информирането на министъра, а след промените той ще има право да одобрява или не издадените листове за спасителни разкопки.




Отделно, ако възложител на проучването е държавна институция (като например пътната агенция, правителството или др.), то ще трябва да се пусне процедура по обществена поръчка със съответно срокове и средства в нея. Така според археолозите ще бъдат избирани послушни хора, които да претупат набързо изследването, да установят това, което е изгодно на възложителя, за да може той да продължи строежа си.


Досега археолозите преценяваха колко време е необходимо за изследване на намерените ценности, законът изискваше да ги проучат в цялост и да ги съхранят. По думите на премиера тази работа обаче бави строителството на големите инфраструктурни обекти, за което той многократно е изразявал силното си недоволство.


Още една вратичка се създава и с текстовете около намерената археология при различни инвестиционни проекти. Първоначалният вариант на промените предвиждаше да се проучва само по документи и чрез "недеструктивни" методи дали потенциално има археологически находки (тоест, без да има реални разкопки, а само с техника и документи). По настояване на археолозите сега промяната гласи, че ще се пристъпва и към деструктивни методи - към разкопки. Но само "при необходимост". А археолозите питат кой ще преценява дали има такава необходимост или ще се разчита само на преценката и предположенията по документи и т.н., които невинаги били достатъчни.


Друг повод за съмнение идва и с промяната, според която при намиране на археологически обекти ще се провеждат вече не спасителни "разкопки", а спасителни "проучвания". Според някои археолози това е просто грешка в терминологията. Други обаче виждат и скрит подтекст, тъй като така не се разбирало дали ще има някакъв вид разкопки и задълбочени изследвания, или просто нещо ще се проучи бегло и след това строителството ще продължи.


Макар да променят с малко един от най-спорните текстове от готвените промени - за вкарването в съвременния живот на паметниците на културата, все пак от министерството запазват възможността за адаптирането на старините по доста широка преценка. Предвижда се недвижимите културни ценности да могат да се реставрират и адаптират с цел съвременното им използване. Какво стои зад това съвременно използване обаче не става ясно. В закона е записано, че трябва да се запазва максимално автентичността на ценността, но определение за автентичност така и няма.


Наред със смяната на статута на института за паметници на културата, преминаването му в държавно предприятие и съвсем пряката му зависимост от волята на министъра на културата измененията отварят поредната възможност за неконтролирани и необезпокоявани намеси и промени в старинни ценни сгради.

Коментари (155)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5503 Неутрално

    след ГРОБ и потоп !!! само едни много неуки хора могат да искат и да гласуват такива вандалски промени !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Гита Ог
    Гита Ог
    Рейтинг: 726 Гневно

    "...ако не да се прескочат археологическите разкопки, то поне да се ограничат в съвсем кратки срокове и при слабо финансиране..."
    Блестящо!

    Вещица от Овнерог
  3. 3 Профил на Владимиров
    Владимиров
    Рейтинг: 675 Неутрално

    ГЕРБ продължава линията на самозабравяне.....какво значи тук някакво си културно наследство, когато има реалната опасност лентата да не бъде прерязана преди изборите, а дори не дай си боже, да я пререже друг премиер?

  4. 4 Профил на sandr0
    sandr0
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Работата ЗАГРУБЯВА...Хора МИСЛЕТЕ!!!!!

    "Съветската империя на злото ,трябва да бъде окончателно ликвидирана"
  5. 5 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1342 Разстроено

    Всяка от новините напоследък ми звучи развращаващо.

  6. 6 Профил на alchemist
    alchemist
    Рейтинг: 983 Гневно

    Тези вече съвсем се оляха! После що иманярството цъфти...

    Ако спориш с идиот, вероятно точно същото прави и той.
  7. 7 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 719 Гневно

    Господи ,спаси България от ГЕРБ !!!

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  8. 8 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4773 Разстроено

    МАГИСТРАЛНОСТТА е обсебила това "управление".
    МАГИСТРАЛНОСТ навсякъде.
    МАГИСТРАЛНОСТ във всичко.

    Народе ????

  9. 9 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    Такова нещо и по времето на комунизма нямаше!

  10. 10 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Затова казвах, че в първото работно заседание на следващия парламент трябва да се отменят всички нормативни актове на сега действащия парламент.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  11. 11 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    "... поне да се ограничат в съвсем кратки срокове и при слабо финансиране." - е, ДОВЕРЕН човек ЩЕ решава най-добре вампирите или светиите! АРХЕОЛОГИЯТА отдавна няма на какво да се надява, защото кой ДОВЕРЕН разбира от наука...

    Коментиране на анализираното, вече...
  12. 12 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#1:"КМЕТ В СЯНКА"]след ГРОБ и потоп !!! само едни много неуки хора могат да искат и да гласуват такива вандалски промени !!![/quote]
    Що така мислиш? Да не би да искаш да забраним строежа на магистрали завинаги?

  13. 13 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#5:"ju.li"]Всяка от новините напоследък ми звучи развращаващо. [/quote]
    Звучи ужасяващо. С тия промени се посяга на миналото. С отношението към младите майки и ужасното образование - на бъдещето ,а със здравеопазнавето - на настоящето. Но ние май си го заслужаваме.Щом търпим и най-геройската ни постъпка е да се изокаме във форума.

  14. 14 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1410 Разстроено

    Тиквичко само за магитрали и хасфалт сънува и плещи... Това, спортни зали, стадиони и мачлета са му в главата - толкоз си може човека....
    А за "културниия" министър - мутрата Вежди Р. - какво да говорим...
    Господ (ако го има?) да е на помощ на страната ни, че иначе сами не можем да опазим наследството си...
    Сбъркани приоритети в сбъркани "управници"...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  15. 15 Профил на katzz
    katzz
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Как ли ще ги адаптират за съвременно ползване? Струва ми се, че ще ги адаптират в магистрални Хепи - та или буферни паркинги...

  16. 16 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 880 Весело

    партиен прогрес чрез културен регрес ... туй значи е целта

    Pure Chewing Satisfaction
  17. 17 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#13:"cobanmaala"]Звучи ужасяващо. С тия промени се посяга на миналото.[/quote]
    Както казах - искаш ли да забраним строителството на всякакви пътища, за дфа си останем само с любимите руини? Ще върнем каруците и черните пътища като основна транспортна инфраструктура.

  18. 18 Профил на dohco
    dohco
    Рейтинг: 491 Любопитно

    А някой чел ли е Наредбата за за извършване на теренни археологически проучвания???
    Съвсем в края пише, че раководетелите на Археолозите взимат на месец по три Ср.РЗ - т.е. по 2262 лв.... и така с месеци... А заплатата в БАН си върви... Отделно и командировъчни по 20 лв. на ден... Красота... Е те затова е сичкото рев!

    Що не учих за археолог... мама като ми говореше едно време...

    Най-добрите неща в живота идват безплатно...
  19. 19 Профил на kai
    kai
    Рейтинг: 819 Неутрално

    Още една стъпка към 1984
    Министерството на културата все повече сепревръща в министерство на унищожение на културата.

    Но то от мутра прочел една книга през живота си и назначила горд мултак за ръководещ културата какво да очаква човек

  20. 20 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5503 Неутрално

    До коментар [#12] от "Отнесен":

    защото МИСЛЯ за разлика от управляващите !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  21. 21 Профил на mi6osp
    mi6osp
    Рейтинг: 983 Неутрално

    Мдаааа, вероятно промените в закона, типично герберски, няма да минат.
    Защото съществуващият в момента закон е съобразен с европейското законодателство.
    С промените влизаме в противоречие с закони в ЕС.
    При нарушение на законите на ЕС следват санкции.
    Накратко: ЕС спира финансирането на магистрали, при констатирано нарушение на действащи в съюза закони, вкл. и на закона за културното наследство.
    Такива ми ти работи, магистрални Тиквоний банкянски.

    Когато някой е глупав,то е за дълго!
  22. 22 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    Талибанска работа.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  23. 23 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5503 Неутрално

    До коментар [#18] от "dohco":

    не е късно ! щом Бони можИ и ти можИш !!! успех ! имате нужда от още учене !!! мама ти е била умна жена !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  24. 24 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    [quote#12:"Отнесен"]Да не би да искаш да забраним строежа на магистрали завинаги? [/quote]

    Да, ще ги забраним завинаги както правят по света! Никой не строи паметници дълги стотици километри, когато се чака в следващите 10 години цената на горивото да мине 4 евро и да обезмисли ползването на автомобили. В цял свят ускорено се развива ж.п. транспорта, ние го ликвидираме и трошим милиарди за магистрали, чията поддръжка ще струва 1-1.5 млрд. на година.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  25. 25 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2750 Разстроено

    Много лесно е да се представяш за велик строител на магистрали, като не спазваш правилата. Замислете се какви компромиси са правени с технологията за да може да се резне лентичката.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  26. 26 Профил на стафилокок
    стафилокок
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    "Археолозите вече няма да спъват строителството на магистрали след законови промени"

    Всичко в името на народа, всичко за благото на народа . . .

    Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  27. 27 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#20:"КМЕТ В СЯНКА"]защото МИСЛЯ за разлика от управляващите !!![/quote]
    Какво мислиш, приятелю? Чудиш се как да се спре строежа на магистралите ли? Как ще стане да се обгрижат както трябва всички археологически обекти без да се замрази строежа за много дълго време? Разбираш ли, поставен си в положение да избираш - или разкопки, или магистрали. Ти явно избираш разкопките, както явно и повечето 'мислещи' като теб потребители.

  28. 28 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Звучи потресаващо.
    Вместо да се погрижим, ще го унищожим...

  29. 29 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1291 Гневно

    В България, по южната ни граница залежават около 80 танка с мотори тип "Майбах". Всеки един струва около 1 милн € и много музеи по света са готови да платят и повече.
    Достатъчно е да се продадат 70, 10 запазваме за нашите музеи и така може да се финансират някои от археологическите разкопки.
    Но за целта се иска акъл и желание.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  30. 30 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#24:"др. Иванов"]Да, ще ги забраним завинаги както правят по света! [/quote]
    Къде например?

  31. 31 Профил на Nikola Kasherov
    Nikola Kasherov
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Толкова за духовната магистрала на Борисов

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на Grizacha ot Razgrad
    Grizacha ot Razgrad
    Рейтинг: 572 Любопитно

    ДА ДА РАБОТАТА Е СЛЕДНАТА; АКО НЯКОЙ СПЪВА БЕЗУМИЕТО,ТО ЛАГЕРИТЕ В БЕЛЕНЕ И СКРАВЕНА МОЖЕ И ДА СЕ ОТВОРЯТ.ЩО ЛИ МИ ЗВУЧИ ПОЗНАТО.ОТ ТАТО.

  34. 34 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Добър повод за пореден негативен доклад на ЕК спрямо България. Освен всичко останало...

    CONTADOR GRATUITO!
  35. 35 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    Абе я стига сте мърморили. Има ли нещо от което да не сте изнедоволствали? Ако беше направил закон, който да дава по-широки права на археолозите щяхте пък да мърморите че не се строи. Хубаво е да се опазват творения на изкуството ама тия римски бани малко и идват в повече на София. Някой от вас да се е загледал за повече от една минута и да е разбрал какви са тия тухларии? Ако има такъв да ми сложи минус.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  36. 36 Профил на стафилокок
    стафилокок
    Рейтинг: 1099 Весело

    [quote#24:"др. Иванов"] Никой не строи паметници дълги стотици километри, когато се чака в следващите 10 години цената на горивото да мине 4 евро и да обезмисли ползването на автомобили. [/quote]

    Ти днес изпи ли си кафето? Отиди хапни и един snickers, май не си на себе си когато си гладен.

    Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  37. 37 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï
    Рейтинг: 976 Весело

    [quote#35:"emil"]Има ли нещо от което да не сте изнедоволствали?[/quote]

    Всичко е по-добро от ГЕРБ

    The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  38. 38 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#27] от "Отнесен":


    Магистрала не се строй, кото някой нарисува линийка през картата.
    Иска се акъл. Малко ама на време като се казва

  39. 39 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#35:"emil"]Ако беше направил закон, който да дава по-широки права на археолозите щяхте пък да мърморите че не се строи. [/quote]
    Медиите толкова са им промили мозъка с това перманентно "против", че ако разчитаме на това гражданско общество да 'мисли' за бъдещето на България, ще трябва да се простим скоропостижно с нея. Аз им предлагам на тези млади 'мислещи' хора да се съберат, да си направят един списък с приоритети, защото липсата на приоритети им позволява да са 'гъвкави' когато изразяват мнение по различни обществени проблеми.

  40. 40 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#38:"Eisbär"]Магистрала не се строй, кото някой нарисува линийка през картата.[/quote]
    А как се строи? Като се спре строежа за 10 години докато се изкопаят динозаврите отдолу ли?

  41. 41 Профил на leon12
    leon12
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#40] от "Отнесен":
    С малко акъл, ама да ти дойде навреме ..

  42. 42 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï
    Рейтинг: 976 Весело

    [quote#40:"Отнесен"]А как се строи? Като се спре строежа за 10 години[/quote]

    изборите чак след десет години ли мислите да ги правите?

    The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  43. 43 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#40] от "Отнесен":

    Първо се прави проучване. Изследва се терена да няма изненади. Не само археологически.
    Трасетата по които строи ББ са от преди 1989 г. И всички археологически находки, и тн са маркирани.

  44. 44 Профил на ARIST
    ARIST
    Рейтинг: 418 Гневно

    Пази Боже! Сляпото си е помислило, че вижда! Така е, хора! Избрахме си простаци и простотиите валят! Като историк съм потресен, като човек съм гневен! А уж археологията им беше приоритет... Съсипия до шия!

  45. 45 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Аз викам разни глупави крепости да се разрушават с взривяване, ако не дай Бог пречат на Бокувите магисрали...

    Аве колко крадат на километър, та са готови всичко да разрушат в името на Магисралата ?

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  46. 46
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  47. 47 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 819 Неутрално

    Имайте предвид, че археолозите ни също са българи и си вършат работата по български. Има нужда и тяхната да се стегне малко.

  48. 48 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    [quote#41:"leon12"]До коментар [#40] от "Отнесен":
    С малко акъл, ама да ти дойде навреме .. [/quote]

    Той е вече Отнесен, остави го.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  49. 49
    ironhorse
    Рейтинг: 1174 Весело

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  50. 50 Профил на Тишо
    Тишо
    Рейтинг: 418 Разстроено

    "След нас и потоп." Потресен съм. Наглостта, късогледството и глупостта на това правителство достигат неподозирани хоризонти. Нямам търпение да дойдат изборите. Ако пък бъде организиран протест заради тези промени с удоволствие ще го подкрепя.

  51. 51 Профил на brutester
    brutester
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Според мен проблема на археолозите е друг - вече се дава срок, който трябва да се спази. Освен това ще има състезателно начало (обществена поръчка), при която екипът, които предложи най-кратък срок и иска най-малко пари ще взема изследването.

    В момента положението е - казвам Ви, че ми трябва 1 месец и 10000 лева. След месец Ви казвам, че са нужни още 3 месеца и още 100000 лева, и т.н. А екипа, които прави изследването се назначава от: [quote#0:"статия"]Досега това беше по право директорът на Националния археологически институт с музей към БАН.[/quote]

    <-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  52. 52 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1174 Весело

    До коментар [#50] от "tisho_85":

    Все пак от БСП осигуряват кюфтета, бира, транспорт и по някоя бабичка ....

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  54. 54 Профил на persifedron1
    persifedron1
    Рейтинг: 420 Разстроено
  55. 55 Профил на Тишо
    Тишо
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#35] от "emil":
    До коментар [#40] от "Отнесен":

    Съжалявам ви. Къде и как сте раснали, та ви е пропила такава духовна празнота?

  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  57. 57 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Добре, че ти, а и всички около теб са тикви - ще изгниете и никой няма да ви намери, като културно наследство и богатство!!!!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  58. 58 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Не съм сигурна, но мисля че подобен закон би нарушил някои от спогодбите ни с ЕС по отношение на културното наследство. Освен това силно се съмнявам че проектите ни по на културното наследство би спечелил европейско финансиране, ако в закона пише че обекти могат да се "осъвременяват" и "адаптират" както и на който му скимне. Това, че се дават такива широки права еднолично на министъра на културата за такива решения (сегашния няма експертен потенциал да лъсне бакърена тенджера, а предишният не можеше да си напише правилно името), само по себе си е скандално.
    Изобщо е видно и от самолет, че този закон е направен в полза на едрите инвеститори. Изобщо не става въпрос само за магистралите. България е страна с богато културно наследство и на много места, особено апетитни като центъра на София и Пловдив, Созопол и Несебър и Търново почти при всеки голям проект се откриват разкопки. Струват и пари, и време, пък не дай Боже да се открие нещо, заради което строежът трябва да бъде изцяло спрян.
    България упорито напуска Европа и пътува към Третия свят.

  59. 59 Профил на Aliz
    Aliz
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Оставам без думи след подобни статии!
    Колко закона още ще променим,за да е угодно на ББ?

  60. 60 Профил на Тишо
    Тишо
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#51:"brutester"]Освен това ще има състезателно начало (обществена поръчка), при която екипът, които предложи най-кратък срок и иска най-малко пари ще взема изследването.
    [/quote]

    Т.е. ти си съвестен археолог и предлагаш реалистична оферта за примерно 100 000 лева и 3 месеца, а аз съм археолог-мутра тип министъра на културата и предлагам оферта за 50 000 лева и 1 месец, прибирам кинтите, овършавам всичко и дим да ме няма. Така ли трябва да бъде според теб?

  61. 61 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 418 Гневно

    "Не ме е страх от министъра на културата, а от културата на министъра" - Радой Ралин

  62. 62 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï
    Рейтинг: 976 Неутрално

    [quote#58:"antistatik"]Освен това силно се съмнявам че проектите ни по на културното наследство би спечелил европейско финансиране, ако в закона пише че обекти могат да се "осъвременяват" и "адаптират" както и на който му скимне. Това, че се дават такива широки права еднолично на министъра на културата за такива решения (сегашния няма експертен потенциал да лъсне бакърена тенджера, а предишният не можеше да си напише правилно името), само по себе си е скандално. [/quote]

    +++

    The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  63. 63 Профил на fanagoreca
    fanagoreca
    Рейтинг: 572 Весело

    Всички гадни археолози в Сибир !!!

  64. 64 Профил на solaris69
    solaris69
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#59:"krok"]Колко закона още ще променим,за да е угодно на ББ?[/quote]
    Направо да се махнат законите! Не виждате ли колко Му пречат! Неговите думи са и Пътя, и Истината!

  65. 65 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    [quote#30:"Отнесен"]

    Да, ще ги забраним завинаги както правят по света! - цитат на коментар #24 от “др. Иванов”

    Къде например? [/quote]


    Например в ЕС, където по решение на комисията магистрали трябва да се строят само в краен случай! Тези магистрали погубиха Гърция, не заплати и пенсии. Преди време казваха, че за да се изплати магистралата до ферибота за Италия трябва да има трафик сто пъти по-голям от от настоящия. Сто пъти! Тази магистрала замислена за 6-7 млрд е излезнала над 17 млрд., само поддръжката й гълта пенсиите на десетки хиляди пенсионери.
    Самото строителство на магистрали изключително по частен път е вид забрана за харчене на обществени средства за щуротии!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  66. 66 Профил на ludiakolio
    ludiakolio
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Надявам се народа да избере малко по-интелигентни управници на следващите избори,независимо от коя партия,че върви на тъпчене работата.

  67. 67 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Поредната стъпка на Шофьора на тато в разрушаването и обезличаването на държавата.Ама то наистина,ква файда има примерно от открито древно тракийско поселище?Не можеш да му прережеш лентичка я?

  68. 68 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Боко рекъл на Робърт де Ниро-аз тебе те познавам,ти играеше шофьор на такси.А Робърт де Ниро рекъл на Боко- и аз тебе те познавам,ти играеше шофьор на Тато.

  69. 69 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#40] от "Отнесен":


    Хайде кажи коя магистрала е била спряна за 10 години заради разкопки, дори и да има някакви хипер ценни находки в дадена част това не може да забави съществено строежа, а ще е ценно за народа. Винаги може да се промени малко един път, но не можеш да възстановиш унищоженото наследство. Помисли малко и ти.

  70. 70 Профил на Sonata Arctica
    Sonata Arctica
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Поредната трагедия в случая е, че се мисли късогледо и от днес за утре. Възлагат се правомощия на ичности (в случая министъра на културата) със съмнителна компетентност и се скъсяват срокове за процеси, за които това понякога е пагубно, при това с единствената причина "ама те ми пречат да си строя магистралите". Културата както винаги е десетата дупка на кавала и за нея никой не мисли. Рязането на лентички е по-важно.
    Просто не знам докога с това чалгарско отношение към всичко, което не ни носи преки финансови ползи. Или - съответно - популярност.

  71. 71 Профил на Един приатель
    Един приатель
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#65] от "др. Иванов":

    др. Иванов, в ЕС се строят магистрали само в краен случай по простата причина, че те просто си имат вече построени. Да кажете, че магистрали не ни трябват си е смешно. Трябва обаче да си запазим и културното наследство. Дайте да не изпадаме в крайности.

  72. 72 Профил на s1lv3r
    s1lv3r
    Рейтинг: 521 Неутрално

    За пореден път платена статия.... А не му ли минава през акъла на някого, че това е доста доходоносен бизнес на БАН, при който се заделят милиони за дадени разкопки, а реално се изразходват 1-2 останалото отива " за благото на родината". Не мислите, само плюете, защото ако не излеят тук повечето дневната помия + тази статия с липсваща обективност в нея, няма да е добра сутринта...

  73. 73 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1291 Любопитно


    Разбира се, че разкóпкаджиите
    имат интерес да протакат кóпането.
    Идва зимата > зазимяват > и на пролет чакат да свършат дъждовете и пак кóпат докато завалят дъждовете наесен.

    Заплатка, командировки, вредни и БАН-аджийските "си капят" !

    Една научна конференция в БАН и едни 100 млн. за БАН ще оправят положението.

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  74. 74 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#72] от "s1lv3r":

    А защо мислиш, че ти не плюеш. Не е ли много по-добре да се търси реално решение, а не прехвърляне на правомощия. Има си сметна палата, която прави пручване на разходите от бюджета, когато имат съмнения за даден проект, че са изхарчени прекалено много, нека се намесят и ако има данни да дават на прокурор.

  75. 75 Профил на antistatik
    antistatik
    Рейтинг: 411 Неутрално

    До коментар [#71] от "kaloyann":

    За мен изобщо поляризирането на въпроса в стил археология vs. магистрали е инфантилно и е ужасно че повечето от медиите го представят именно така. Във Франция и Германия, страни с дълга традиция по отношение на запазване на културното наследство, магистрали се строят и се изпълняват в разумни срокове независимо от разкрилите се по трасетата разкопки. Да, възможно е да забавят строителството. Но поне според мен всяка цивилизована страна уважава достатъчно историята си, че да се примири с такова забавяне.

  76. 76 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1291 Весело


    Например на станция Сердика:

    Единият разкóпкаджия > кóпа в едната "клетка" и мрéмéтка пръстта в съседната клетка, която вече е изкóпана и почистена.

    На другия ден обратно ........ мрéмéтка пръстта в първата клетка.

    На третия ден вече "извозваха" пръстта от въпросната клетка.


    P'S
    ..... само не ми обяснявайте някакви сложни БАН-аджийски "техники за кóпане" .... Danke !

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  77. 77 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#71] от "kaloyann":

    Магистрали не ни трябват, това не е нещо което да е под въпрос. Единствената магистрала, която беше нужна и в състояние да се изплаща поне частично е Каротина-Кап. Андреево. Всички други са черни дупки за пари. Отсечката Ямбол-Бургас не може да се изплати и ако 10 пъти се вдигне трафика, ама пари за поддръжка ще гълта всяка година. Там беше достатъчен най-обикновен трилентов път, разширение на сегашния с обход на населените места, а със спестените 200-250 млн. да се направи опит да се достигне състоянието на Ж.П. транспорта от времето на Тодор Велики, когато експрес Чайка пътуваше до Бургас за 4 часа и 40 мин. (сега около 7 часа) и от там да се пусне открито метро до Сл. бряг и Ахтопол, както беше предвидено.
    Качваш на метрото от Младост, след 40 минути тръгва експреса от Ц.гара, след още 5 часа и 20 мин хващаш метрото до Ахтопол и след още 1 час си там, на седмия час от излизане от вкъщи си в хотела на майната си. Всичко това нямаше и 250 млн. да излезе, а се дадоха за магистрала по която на ден я минат 2-3 коли зимата, я не, при необходими 50 хиляди за да се изплати.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  78. 78 Профил на dbbonev
    dbbonev
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Аз така и не разбрах какво толкова намериха под тези магистрали до този момент? Примерно това от снимката към статията да не е под Струма, я? Или е просто снимка на довар, защото 'археология' и довари.... Така де...

  79. 79 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Сори ,но тая смешна платена статия е за боклука.
    Дянков дава пари за археология яко ,а това правителство е дало повече от колкото са дали за целия преход.Затова с констатациите по кротко.

  80. 80 Профил на ludiakolio
    ludiakolio
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#78] от "dbbonev":

    Много неща намериха.До момента прикриваха нещата "без много шум" в екип със строителите,които също бързат за да приберат парички и минават смело с машините върху разкопките.Законът в момента е за да спи спокойно "баш-майстора".

  81. 81 Профил на hartofilax
    hartofilax
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Наглите древни хора, преди хилядолетия са правили всичко възможно, само и само да попречат на стоежа на Бойко Тиквата! Нищо, че неговите "инфраструктурни проекти" няма да оцелеят и 50 години

  82. 82 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#3] от "Владимиров":

    какво значи тук някакво си културно наследство
    Смешен си -поне направи ли си труда да видиш какво направиха през тези 3 годин и колко пари дадоха за разкопки и на колко места се копае ,а и през ден дават открити находки.

  83. 83 Профил на tramp
    tramp
    Рейтинг: 675 Любопитно

    "...когато инвеститорът е държавната власт, различните институции, публични предприятия и др. (каквито например се явяват инвеститорите на магистрали), теренните проучвания ще трябва да минават по закона за обществените поръчки. С които поръчки съответно ще се определят сроковете и средствата, а и ще могат по-безпроблемно да се посочат "правилните" археолози..."

    авее, магистралите та магистралите, аз не виждам тези поправки да касаят изрично магистралите...
    яяя, да видим сега кво ще стане с Варненската Дупка, че мераклии много, на мандата края му са видя, а Кирчо запецна

  84. 84 Профил на dbbonev
    dbbonev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#80] от "ludiakolio":
    Хм, добре де, някой журналист, примерно, не може ли щракне една-две снимки, една статийка да напише? Най-малкото да разберем какво точно е, пък после да го консервират.
    Аз се опитвам да съм от 'осведомената' публика, обаче по този въпрос не мога да разбера, за коя страна да викам вече няколко месеца.

  85. 85 Профил на ludiakolio
    ludiakolio
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#82] от "bta":

    " ...в пъти повече..." се копае

  86. 86 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#85] от "ludiakolio":

    И се вади да се съхранява ,а не като някога са го заривали и са го копат справка пред ЦУМ и халите

  87. 87 Профил на tramp
    tramp
    Рейтинг: 675 Весело

    [quote#73:"barcelonski"]Заплатка, командировки, вредни и БАН-аджийските "си капят" ! [/quote]

    Трай бе, че ко ревнат и за по 80 лв допълнителни за храна

  88. 88 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1291 Любопитно


    Мисля, че няма лощо БАН-аджиите да кóпат.

    Даже и девиз могат да си направят:

    "Всеки БАН-аджия > с кирка
    секретарките им > с две"

    .... и онези 100 млн > разбира се .... !

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  89. 89 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#82] от "bta":

    "направиха"? "дадоха"?
    Това са хора, на които аз и хиляди като мен им плащаме заплатите и пълним бюджета. И вместо този, който плаща да поръчва музиката, по твоите думи излиза, че трабва да съм им благодарен!

  90. 90 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1291 Весело

    [quote#87:"tramp"]Трай бе, че ко ревнат и за по 80 лв допълнителни за храна [/quote]

    И порцион, и пътни и научни .......
    и дрехи ..... (разкопкаджийски) ......


    Може и 100 млн да не стигнат !

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  91. 91 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 508 Неутрално

    До коментар [#90] от "barcelonski":

    Виждам, че няколко пъти повтаряш 100 млн. и реших да те питам, за кои 100 млн. говориш, тия за подсушване ли?

  92. 92 Профил на Storan
    Storan
    Рейтинг: 624 Разстроено

    До коментар [#77] от "др. Иванов":

    Иванов, толкова задълбочен анализ за необходимостта от магистрални отсечки не съм правил но струва ми се, че ако всички археологически находки, намиращи се на пътя или в близост до новостроящо се пътно трасе, изглеждат поне малко като тези от снимката по-горе то , чрез тези законови промени ГРОБарите /макар и звучащо цинично/ си решават проблема с некачествения стоителен материал!
    Налице са огромни количества отличен камък за укрепване на пътните трасета - при тази криза за ресурси някой болен мозък ще оценява кое е културен слой и кое не и ще праща в каменоломните за чакъл стотици кубици каменна маса "без" културно - историческа стойност!

  93. 93 Профил на dbbonev
    dbbonev
    Рейтинг: 418 Весело

    До коментар [#89] от "focusnik":
    Еми в общи линии така излиза... Защото и на предишните им плащахме данъци, ама ептен нищо не видяхме от тях...

  94. 94 Профил на Mylène Jampanoï
    Mylène Jampanoï
    Рейтинг: 976 Весело

    [quote#90:"barcelonski"]Може и 100 млн да не стигнат ! [/quote]

    увеличени на бюджета на мвр ли ве?

    The Man Who Mistook His Wife for a Hat
  95. 95 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1291 Любопитно

    [quote#91:"ivanko77"]за кои 100 млн. говориш, тия за подсушване ли? [/quote]

    Не за тези 100 млн. > те са само в кухината Ви ..... въртуални > á лá Кóлю Ви Кóлев.

    За онези 100 млн. > дето БАН ги искат > за тях говоря .... но вече май и те няма да стигнат.

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  96. 96 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    [quote#3:"Владимиров"]ГЕРБ продължава линията на самозабравяне[/quote]
    Самозабравяне?! Твърде мека квалификация, уважаеми Владимиров. Това са действия на талибани. На власт е мутренски башибозук. А БиБи паша е един ... Да, да, точно такъв е!

  97. 97 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    [quote#94:"Mylène Jampanoï"]увеличени на бюджета на мвр ли ве?[/quote]

    НЕ > за секретарски услуги в БАН.

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  98. 98 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Забележете , че това се случва с държавата, която по оценки е на трето място по културно наследство в Европа..., но това нали в МВР академията не се учи ...

    Един Българин
  99. 99 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5503 Неутрално

    До коментар [#79] от "bta":

    по-кротко какво и кой , старши !?!?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  100. 100 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 631 Неутрално

    Ето малко работа за Бокова в ЮНЕСКО!
    Веднага да им издаде предписание да не приемат тоя законопроект!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK