Процентът на отпадащите от училище в България бил по-нисък от средния за Европа

Сергей Игнатов

© Анелия Николова

Сергей Игнатов



Все по-малко деца отпадат преждевременно от образователната система, а процентът им е по-нисък от средния за Европа. Това обяви министърът на образованието Сергей Игнатов, който заедно с премиера връчи на училищни директори договори за безвъзмездна финансова помощ в размер на близо 11 милиона лева. Средствата се отпускат от ЕС по оперативни програми за образование и развитие на човешките ресурси.


От 2009 г. досега се реализира успех за намаляване броя на учениците, които преждевременно напускат училище. Преди три години този процент е 14,7 на фона на всичките в средното образование над 730 000 ученици. През 2011 г. от процентът е намелен на 12,8. Това е благодарение на всички предприети мерки за задържане на младите хора в училище. Средният европейски процент е 13,5, обясни Игнатов.


Министърът уточни, че влизат в сила и два проекта за разширяване на достъпа до училище. Първият се нарича "Успех" и е за 100 млн. лв. за развитие на занимания за свободното време на учениците. Вторият проект е на стойност 177 млн. лева за средищните училища. Премиерът Борисов се опита да напусне преждевременно церемонията с обяснението, че бърза за заседанието на Министерския съвет, но беше принуден да остане, след като присъстващите възнегодуваха. Тогава министър-председателят продължи да раздава договорите, като к




Общият бюджет по схемата "Образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства" е 16 838 193 лева. Днес се връчват 59 договора на обща стойност 8 млн. лева. Договорите са по проекти на общини, училища, детски градини, висши училища и неправителствени организации. Всеки от одобрените проекти ще получи финансиране в размер от 50 000 до 390 000 лева за подобряване условията за равен достъп до образование, разработване на методики и програми за приобщаващо обучение, специализирана подготовка на учителите за работа с деца от малцинствените групи и специализирана работа с родителите.


Общият бюджет на схемата "Реинтеграция на отпаднали ученици в образователната система" е 2 955 272 лева. Общият брой на одобрените проекти е 19. Договорите са по проекти общини, училища и неправителствени организации.


Всеки от одобрените проекти ще получи финансиране в размер от 50 000 до 390 000 лева за разработване и внедряване на механизми за работа с отпаднали ученици и индивидуални програми за работа с върнатите в училище; допълнително обучение на реинтегрираните обратно в образователната система с цел наваксване на изпуснатия учебен материал; допълнителни занимания по български език за учениците, за които българският език не е майчин.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на madagaskar
    madagaskar
    Рейтинг: 982 Весело

    Ми да, нашите учители само дето не връзват децата по стоите, че да не им затворят училищата и да не останат на улицата!

    Ако МЗ предупреждава, че „пушенето убива“, редно е и ние, пушачите, да предупреждаваме, че кражбите в Министерството на здравеопазването убиват повече
  2. 2 Профил на jalal_al_din
    jalal_al_din
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Все едно учителите да отпаднат от работа, който не си е писал домашното и не знае - негов проблем.

  3. 3 Профил на Stefan Dimitrov
    Stefan Dimitrov
    Рейтинг: 548 Неутрално

    Защо "бил", а не "е" в заглавието?

  4. 4 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1293 Весело

    те критериите У нашОто образование са тъй високи...
    Та те не отпадат защото ходят да се забавляват в час бре - да надвикат и да се погаврят с учителя, да поръчкат мацките, да врътнат някой номер на единствения зубър в класа...
    Кво ще правят по улиците или вкъщи - там не е толкова интересно!

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  5. 5 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2149 Неутрално

    "... а процентът им е по-нисък от средния за Европа..." - според МОМН сигурно е, че рИформата, която "осъществяват" е причина не само за това, а и за все по-голямата КОМПЕТЕНТНОСТ на завършилите. Само в статистиката обаче е така, защото и те не знаят накъде са поели с непрекъснатите измислици, за "приобщаване" на горките НИ ученици...

    Коментиране на анализираното, вече...
  6. 6 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    "Премиерът Борисов се опита да напусне преждевременно церемонията с обяснението, че бърза за заседанието на Министерския съвет, но беше принуден да остане, след като присъстващите възнегодуваха. Тогава министър-председателят продължи да раздава договорите, като к "

    Ъ?! К'во й туй "к" ?

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  7. 7 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3314 Неутрално

    [quote#3:"stefan_dimitrov"]Защо "бил", а не "е" в заглавието[/quote]
    Понеже се предават непотвърдени факти и авторът иска специално да подчертае, че не е присъствал или участвал в събирането им. Малко като "Бил съм се бил напил и щял съм бил да се бия".

    Доброто е заразно
  8. 8 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3314 Неутрално

    А ако говорим сериозно - ниският процент отпаднали от училище се явява директно отражение на икономическата криза. Натискаш си парцалите в училище, защото, като няма работа, особено за хора без поне средно образование, какво да правиш на улицата.

    Доброто е заразно
  9. 9 Профил на saseff
    saseff
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Все по-малко деца отпадат преждевременно от образователната система, а процентът им е по-нисък от средния за Европа.

    Коя част на Европа,Албания и Румъния ли??

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    saseff
  10. 10 Профил на ahorra
    ahorra
    Рейтинг: 581 Неутрално

    А колко се водят за да не се затворят училища не се казва.Едно време сина ми напусна страната и го водеха като ученик цели две години и съм сигурен че и сега е така в по малките населени места.Да не говорим че циганското мнозинство посещава часовете само заради безплатната храна и държавната помощ.Така че проверете и сами се убедете преди да се признаваме за ученолюбиви защото родното ни знание не го признават никъде и то има защо.

    ahorra
  11. 11 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4627 Неутрално

    Може и да е прав....Но само ако не се взимат предвид онези дето стоят като мумии в школото, само защото техните трябва да получат някакви надбавки.
    Този "успех" брои ли се?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  12. 12 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 524 Неутрално

    като знам същата мумия как "раздава" пари по проекти на Фонда за научни изследвания, голямата част от тези 3 млн лв са отишли на вятъра...

    "Договорите са по проекти ..... и неправителствени организации " - тези паразити са навсякъде

  13. 13 Профил на boqnkz
    boqnkz
    Рейтинг: 8 Гневно

    Търговията с мъртви души е изобретена още в Руската империя... От 1 ученик училището получава приблизително 2000 лева с делигирания бюджет. Затова по документи всички циганета се водят ученици, докато просят, роват по боклуците или крадат по света и у нас, родителите им си получават детските и социалните помощи, които се спират само , ако детото до 16 години не ходи на училище, (но то по документи е там) Никое училище не си позволява да изключи ученик за отсъствия, слаб успех или лощо поведение, защото си е чиста загуба на пари... Като резултат нивото на образованието спада и се чудим защо... С една дума бюджета, т.е. всички ние плащаме, за тази фалшива статистика.
    Плащаме си за прогресивното лумпенизиране на нацията!

  14. 14 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    "Премиерът Борисов се опита да напусне преждевременно церемонията с обяснението, че бърза за заседанието на Министерския съвет, но беше принуден да остане, след като присъстващите възнегодуваха. "

    Личи си, че на Тиквата и пука за образованието.

    Някога да си е тръгвал по-рано от мач или ленторезание?

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  15. 15 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    А за периода 2012-2020 Европа спира парите за асалт и бетон и почва да дава за образвание и развойна дейност.

    При такова отношение на мутро-милциионерите към тези дейности един техен втори мандат означава нулево усвояване на европари.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  16. 16 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Класацията по конкурентоспособност на СИФ, в която благодарение на дадения от Бойко на изготвящия частта за България ЦИР половин милион направихме "изторически скок" подари някои финансови показатели, поставя основното ни образование на 67-о място - далеч извън компанията на държавите от развития свят.

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  17. 17 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Ето кой е пред нас: Босна, Гамбия, Шри Ланка, Индонезия ... :
    1 Finland ...........................................6.8
    2 Belgium .........................................6.4
    3 Barbados .......................................6.1
    4 Singapore ......................................6.1
    5 Switzerland ....................................6.0
    6 New Zealand .................................5.8
    7 Lebanon ........................................5.8
    8 Ireland ............................................5.6
    9 Netherlands ...................................5.6
    10 Qatar .............................................5.6
    11 Canada ..........................................5.6
    12 Iceland ...........................................5.5
    13 Taiwan, China ................................5.5
    14 Korea, Rep. ...................................5.5
    15 Cyprus ...........................................5.4
    16 Australia .........................................5.3
    17 Malta .............................................5.3
    18 United Arab Emirates .....................5.2
    19 Estonia ...........................................5.2
    20 Brunei Darussalam .........................5.1
    21 Japan ............................................5.0
    22 Sweden .........................................5.0
    23 Bosnia and Herzegovina ................5.0
    24 Malaysia .........................................4.9
    25 Lithuania ........................................4.9
    26 Costa Rica .....................................4.9
    27 United Kingdom .............................4.9
    28 Slovenia .........................................4.8
    29 Hong Kong SAR ............................4.8
    30 Germany ........................................4.7
    31 Austria ...........................................4.7
    32 Gambia, The ..................................4.6
    33 Norway ..........................................4.6
    34 Trinidad and Tobago ......................4.6
    35 Luxembourg ..................................4.6
    36 Denmark ........................................4.6
    37 France ...........................................4.6
    38 United States .................................4.6
    39 Sri Lanka .......................................4.6
    40 Seychelles ......................................4.5
    41 Italy ................................................4.5
    42 China .............................................4.5
    43 Jordan ...........................................4.5
    44 Ukraine ..........................................4.4
    45 Saudi Arabia ..................................4.4
    46 Latvia .............................................4.4
    47 Albania ...........................................4.4
    48 Croatia ...........................................4.4
    49 Montenegro ...................................4.4
    50 Guyana ..........................................4.3
    51 Bahrain ..........................................4.2
    52 Portugal .........................................4.2
    53 Mauritius ........................................4.2
    54 Poland ...........................................4.2
    55 Czech Republic .............................4.2
    56 Botswana ......................................4.2
    57 Hungary .........................................4.2
    58 Slovak Republic .............................4.1
    59 Oman ............................................4.1
    60 Indonesia .......................................4.1
    61 Iran, Islamic Rep. ...........................4.1
    62 Russian Federation ........................4.1
    63 Zimbabwe ......................................4.0
    64 Rwanda .........................................3.9
    65 Cape Verde ...................................3.9
    66 Suriname .......................................3.8
    67 Bulgaria .........................................3.8
    68 Cameroon ......................................3.8
    69 Moldova .........................................3.8

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА
  18. 18 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1121 Любопитно

    "Все по-малко деца отпадат преждевременно от образователната система, а процентът им е по-нисък от средния за Европа. "

    -А колко процента от подлежащите на задължително образование изобщо не започват да посещават училище?
    И колко от завършващите основно или средно образование изобщо нямат необходимите знания за съответната "изстрадана с учене",диплома?
    И изобщо не става дума само за циганчета.От толкова реформи в образователната система,през последните 23 години, в БГ НЕГРАМОТНОСТТА нарасна до небивали "висоти". А в основата на това лежи примитивното икономизиране на образователната система и отхвърлянето на добре изградената и действаща система на масово образование в БГ,като тоталитарна.Няма оценки на поведение,няма униформи,не може да се гони ученик от час,не може да се изключва,не може да има повтарящи-забранено е ученици,да се оставят да повтарят Първи клас.А ако,все пак има оставени да повтарят от Втори клас те се смятат извън нормата за сформиране на паралелка,т.е. ако няма достатъчно други ученици паралелка не се сформира с бройка от "повтарячи",сливат се класове и се "натъпкват" по над 40 ученика в класната стая.В резултат има ученици,завършващи Четвърти клас,които не знаят поне буквите.

  19. 19 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 1121 Неутрално

    -Образованието,като вид обществена дейност е елемент от възпроизводството на хората,на човешкия фактор/или материал,ако на някого се харесва повече/.То е толкова важна и сериозна дейност,че не бива в никакъв случай,да се оставя предимно и само на политиците,нито само на чиновниците,работещите в тази сфера или на родителите.За да има качествено образование трябва да са налице;качествена материална база/не може да има училища в порутени сгради,без отопление,с течащи покриви,без физкултурни салони и лаборатории/.Не трябва,заради ниското заплащане на труда на педагозите,в тази сфера да работят само идеалисти и такива,които не могат да си намерят друга работа/секретар/машинописка и/или преводачка във фирма получава неколко кратно повече от учител,напр.по английски език/.Криворазбраното "преодоляване на тоталитарното наследство" премахна оценките за дисциплина и униформите на учениците-училищата заприличаха на "клубове със свободен достъп",има случаи кретенясали родители да влизат по време на учебен час и "да търсят сметка" отучители.
    Учебници се 'пишат"и преписват на псевдонаучен,абстрактен език от полуграмотни,високопарни със самочувствие без покритие, автори,често близки на организиращите конкурси за учебници,чиновници,вместо от доказали своите възможности учители.Многообразието на учебници,за едни и същи,като профил,училища,води до парадокса,дори в едно и също населено място децата о еднакъв профил училище, да учат различни неща/това е почти равно-едни да учат гласните,а други съгласните в азбуката-няма еднна база за сравнение и оценка/.Липсват единни държавни стандарти за обучение и възпитание,никой не може да формулира педагогическия и личностен"идеал',на завършващите средно образование,към който да е насочена педагогическата практика.Въведе се 12 клас,като може би единствената "полза"е по-късно заемане на място в пазара на труда от абитурента.Наред с излишно натоварване на учебното съдържание започнаха и посегателства над светския му характер.Голяма част от децата не се "обхващат" в образователната система,закриват се училища,/а през Възраждането се откриваха/ и ако иска да се учи едно дете трябва често да пътува или ходи пеша до училище в друго селище/обвързването на трудовото възнаграждение на учителите с броя на учениците води до нелоялна конкуренция между училищата,предпочитат се онези,"в които е по-лесно".Закриха се специализирани училища,създадоха се "центрове за ученици със специални образователни потребности",като кадрите в тях губят повече време да пътуват от едно-в друго населено място и училище,вместо да работят с децата.Закриха се и интернати,в които бяха обхванати деца от малки населени места без училище и деца от малцинствени групи/ на държавата и се досвидяха стотинките,които се отпускаха за храна/.Липсва диференциран подход в обучението на различни категории деца,заради псевдодемократичното им поставяне в едни и същи условия,при кето понякога част от тях стават предмет на присмиване от съучениците си.И пр. и пр. и пр.Държавата "дава" пари за често излишни строежи,но нямала за образованието.В същото време издържа такива чисто паразитни структури, каквито са регионалните инспекторати по образование,чиито функции с по-малко разходи могат да се поемат като се укрепи Инспекторатът към Министерството или отделите по образование в общините.От друга страна,като няма достатъчно пари-да въведе плащането на такса в училищата,поне от които могат да я плащат,а тя или общините да плащат за бедните.
    В резултат завършват неграмотни и/или полуграмотни средно образование,за някои от които най-важен е абитурентският бал,роклята,обувките и фризурата,банкетът,екскурзията по този повод,а не реализацията в живота.За нея остава принципът на Остап Бендер-да се удавят сами или сами да се спасяват."Седем пъти мери-един път режи"-казва народът.След необмислените "реформи",през последните 20 години, по качество на човешките ресурси България "отскочи" от едно от първите на едно от последните места.

  20. 20 Профил на Васил Дакев
    Васил Дакев
    Рейтинг: 725 Неутрално

    Какво иска да каже министъра?Че и тук ли ще трябва да догонваме Европата?

  21. 21 Профил на nonameno
    nonameno
    Рейтинг: 753 Гневно

    "Процентът на отпадащите от училище в България бил по-нисък от средния за Европа" ясно защо - почти всички недоучили получават диплома за средно образование с познания на ниво "златка" и мечтаещи за кариерата на Азис...

    проф. д-р Боян Дуранкев
  22. 22 Профил на kepler
    kepler
    Рейтинг: 516 Неутрално

    Само да разбера кой тъпак от МОН реши, че за да си иде на село за трябва да има ред официални ваканции за учениците ще му уважа достойно и майката и сестрата.!
    Сега децата само се шляят, а родителите се чудят как да ги опазят.
    Страшна простотия !
    А за наваксване на учевния материал ги тормозят и държат гладни по 7 часа на ден, щото на същия селяндур да не му се разкъса транспорта до в къщи.
    Как да не се радикализира човек от тия безгръбначни ?

  23. 23 Профил на Настрадин Ходжа
    Настрадин Ходжа
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    По качество на техническото образование България е на 68/144 място, зад Молдова, Мароко, Бенин, Барбадос ...

    По цялостно качество на образователната система България е на 98/144 място, зад Зимбабве, Руанда, Етиопия, Кот д'Ивоар ...

    89% от българите получават средно бразование, което ни поставя на 70/144 места, зад Казахстан, Монголия, Албания ...

    В класацията на СИФ основното образование на България e на 67-о място, зад Босна, Коста Рика, Гамбия, Албания, Ботсвана ..,

    #ДАНСwithme до #ОСТАВКА




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK