Новите спални вагони от Турция ще бъдат пуснати през януари (допълнена)

Ивайло Московски

© Цветелина Белутова

Ивайло Московски



Новите спални вагони, купени от турската фирма "Тювасаш", най-вероятно ще бъдат пуснати в експолатация през януари, съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на днешното заседание на транспортната комисия в парламента.


В началото на лятото той очакваше първите вагони от Турция да бъдат на разположение на БДЖ още през юли, за да обслужват пътниците през сезона на отпуските. Те обаче не бяха пуснати в експлоатация веднага, тъй като не отговаряха на изискванията на ЕС за безопасност и за тях трябваше да се извадят допълнителни документи.


На днешното си заседание парламентарната комсия по транспорта изслуша министъра във връзка с въвеждането на новия график за движение на влаковете и преференциалните пътувания за служителите на БДЖ.




Транспортният министър заяви, че е бил уведомен за въвеждането на новото разписание, но не в детайли. "Уведомен бях, че новото разписание ще наложи бързите влакове да изпълняват маршрута, какъвто трябва да е", каза Московски. По думите му новият график предвижда да отпаднат спирки и гари, на които бързите влакове не трябва да спират по принцип и целта му е била да се съкрати времето за пътуване на клиентите на железницата.


Народният представител от БСП и бивш министър на транспорта Петър Мутафчиев попита къде отиват парите на БДЖ, след като вагоните не се ремонтират. Според него с това ръководството на компанията на практика отказва да изпълнява услугата.


Председателят на Съвета на директорите на "БДЖ Холдинг" Владимир Владимиров, който приръства на заседанието, уточни, че през 2012 г. са били ремонтирани 269 пътнически вагона,с 62 вагона повече, отколкото през 2011 г. По думите му през 2013 г.е предвидено да бъдат ремонтирани още над 300 вагона. Шефът на компанията обаче изрази безпокойство, че с годишната субсидия от едва 170 млн. лв. ремонтите са под въпрос.


Московски заяви, че железницата няма пари за нови влакове заради лошото си финансово състояние и допълни, че може би не е удачно да се дават пари за ремонт на вагони, които са на 40 години. "Когато държавата осигури повече средства, тогава и услугата ще се подобри", прогнозира той. 

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на In my world
    In my world
    Рейтинг: 685 Неутрално

    я дайде снимки да ги видим тия вагони отвътре колко са читави.

    In many wars between the CIVILIZED MAN and the SAVEGE.Support Civilized man defeat the terror(islam)
  2. 2 Профил на Gaetano Scirea
    Gaetano Scirea
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#1] от "In my world":

    Турски спални вагони за българските държавни железници....не очаквай много...

    Non ho un brutto carattere, e' la gente che mi rompe i coglioni:)
  3. 3 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1291 Весело

    Тоалетните с ибрици ли ще са?

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  4. 4 Профил на Apolon ot Tiana
    Apolon ot Tiana
    Рейтинг: 770 Неутрално

    А сега с документите дали отговарят на изискванията ? Документа му е майката не изискванията за безопастност! "Те обаче не бяха пуснати в експлоатация веднага, тъй като не отговаряха на изискванията на ЕС за безопасност и за тях трябваше да се извадят допълнителни документи."

    apoloniy
  5. 5 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 675 Неутрално

    " тъй като не отговаряха на изискванията на ЕС за безопасност и за тях трябваше да се извадят допълнителни документи."

    Да разбираме, че не са преработени или окомплектовани, а просто са им добавени... документи?

    Страшно решение - по турски.. като всяка турска стока..

  6. 6 Профил на vidoass
    vidoass
    Рейтинг: 485 Неутрално
  7. 7 Профил на masterfori
    masterfori
    Рейтинг: 470 Весело

    Страотни са, имат и турска баня във всеки вагон...дано само няма теляк-ман.ф...

  8. 8 Профил на heineken
    heineken
    Рейтинг: 675 Любопитно
  9. 9 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1837 Неутрално

    "тъй като не отговаряха на изискванията на ЕС за безопасност и за тях трябваше да се извадят допълнителни документи." - бюроктратите от ЕС никак не им пука какво се движи по БГ жИлезни пътища, за разлика от ПЪТНИЦИТЕ, за които и свястно разписание на можаха да измислят. На ред са ЛОКОМОТИВИТЕ, които със сигурност по документи ще са изрядни...

    Коментиране на анализираното, вече...
  10. 10 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    [quote#5:"bestbuy"]Да разбираме, че не са преработени или окомплектовани, а просто са им добавени... документи?

    Страшно решение - по турски.. като всяка турска стока.. [/quote]
    Не, разбирай го по български: Поръчали са вагони, от тези серийно производство в Турция. ПОСЛЕ са се сетили че някои детайли в тях не са според изискванията в ЕС, и са поръчали изменения. После следва процедура за сертифициране на измененията (добавяне на документи).

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  11. 11 Профил на Gaetano Scirea
    Gaetano Scirea
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#6] от "vidoass":

    Мислиш ли, че Ивчо точно такива вагони е купил? Или по-скоро е платил на посредници да ни купят?

    Non ho un brutto carattere, e' la gente che mi rompe i coglioni:)
  12. 12 Профил на gorid
    gorid
    Рейтинг: 521 Гневно

    Ако има някой ербап да се разрови в тази... далавера... Не допускам,че е сделка...

  13. 13 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    БДЖ "загуби" ок. 1000 вагона в Сърбия, сега купува от Турция.
    "Халетата са пълни, навсякъде кипи ремонтна дейност. Вагоноремонтният завод "ВРЗ-99" в Септември понастоящем ремонтира 40 вагона, някои за Полша, някои за Косово, някои за български компании. Нито един за БДЖ."
    Какъв е проблемът да се построят български спални вагони ?
    А да, къде е нашето, кой ще лапне какво и за колко...

    nemo malus felix, minime corruptor.
  14. 14 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1304 Весело

    До коментар [#11] от "Gaetano Scirea":
    Мислиш ли, че Ивчо точно такива вагони е купил? Или по-скоро е платил на посредници да ни купят?
    ...........
    То , само името му като чуя
    и се хващам за кобура.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  15. 15 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 878 Неутрално

    До коментар [#2] от "Gaetano Scirea":

    Не са лоши на външен вид . Лятото ги видях по магистралата Истанбул- Одрин натоварени по един вагон на камион с извънгабаритен товар ,кервана беше поне 12-15 камиона.Вагоните са зелени с жълти надписи БДЖ.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  16. 16 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1058 Весело

    Да не са със дръжки на пода

  17. 17 Профил на Gaetano Scirea
    Gaetano Scirea
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#14] от "СДС":
    Пък и родословното му дърво като провериш...

    Non ho un brutto carattere, e' la gente che mi rompe i coglioni:)
  18. 18 Профил на heineken
    heineken
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#14:"СДС"]То , само името му като чуя
    и се хващам за кобура. [/quote]


    Боко Тиквата има неподозиран талант да издирва и назначава тъмни балкански субекти.
    И пак добре, че не се хващаш ОКОЛО кобура

  19. 19 Профил на Венко
    Венко
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Турските спални вагони са най-добрите. В тях като заспиш, може да се събудиш след 500 години и след 134 години да си още сънен.

    Жить стало лучше, жить стало веселее!
  20. 20 Профил на gorid
    gorid
    Рейтинг: 521 Разстроено

    До коментар [#13] от "СДС":

    "Какъв е проблемът да се построят български спални вагони?" Първо: Трябва да се развива турската икономика. Второ: Комисионните.

  21. 21 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1304 Любопитно

    До коментар [#20] от "gorid":
    И с какви очи купуваме в Турция нови, след като не сме платилите старите на "Сименс" и ги мрънкаме да ни ги опростят.
    Как ще има инвеститори от ЕС, след като сме една разпасана банда търгаши и шуробаджанаци?

    nemo malus felix, minime corruptor.
  22. 22 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    [quote#21:"СДС"]И с какви очи купуваме в Турция нови, след като не сме платилите старите на "Сименс"[/quote]
    От Сименс са купени мотрисни композиции, не спални вагони

    Апропо, няколко пъти пътувах с тези мотриси, от София до Банкя и обратноХора, бях на друга планета, повЕрвайте ми

    В интерес на истината имаше една такава мотрисна композиция по линията София-Пловдив и обратно, бърз влак. Веднъж пътувах и там...Е, втора класа БИЕ ДЕСЕТОКРАТНО мижавата първа класа, с вагони от преди 40++ г. Ама вагоните омацани от вън, и отвътре, от разните им талибани със спрей' флакончета. И тоалетните (бая по просторни от класическите) бяха с опикан под Диващина, друга дума нямам.

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  23. 24 Профил на boa
    boa
    Рейтинг: 411 Неутрално
  24. 25 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1304 Весело

    До коментар [#22] от "Moi6e ot Israel (onziSa6tia ve!)":
    От Сименс са купени мотрисни композиции, не спални вагони
    ............
    Знам какво са купили, става дума за задължения.
    Ако аз .взема от теб една кутия цигари на заем и веднага след това си купя луканка с бутилка джони, малко ще се сконфузиш, нали.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  25. 26 Профил на boa
    boa
    Рейтинг: 411 Неутрално
  26. 27 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1828 Неутрално

    Кво става ,бе ? Тия ни дума не казаха , че вината е на лошото наследство ? БДЖ-то щеше да цъфне след съкращенията ,оказва се ,че съхне от корен. То не било лесно , а Владимиров.? А как се пенявеше по време на стачките ...

  27. 28 Профил на sisiliya6
    sisiliya6
    Рейтинг: 675 Любопитно

    Някой да го е натиснал да ги вземе ?Да беше взел от Путин ? Също така не вярвам да са доизкусурени документално.Нали Турция ще пусне скоро и високоскоростни влакове до ЕС ? Би трябвало да отговарят на европейските изисквания.

  28. 29 Профил на Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    [quote#25:"СДС"]Ако аз .взема от теб една кутия цигари на заем и веднага след това си купя луканка с бутилка джони, малко ще се сконфузиш, нали. [/quote]
    ШЪ мЪ сконфузиж за луканката за джонито Черното върви само с кашу, бадеми, и що годе свестни цигари, желателно пуриЧервеното...знам ли, не го пия

    I REFUSE TO JOIN ANY CLUB THAT WOULD'VE ME AS A MEMBER!
  29. 30 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    """ Новите спални вагони от Турция ще бъдат пуснати през януари """
    ---------------------------------------------------

    """ В началото на лятото той очакваше първите вагони от Турция да бъдат на разположение на БДЖ още през юли, за да обслужват пътниците през сезона на отпуските. Те обаче не бяха пуснати в експлоатация веднага, тъй като не отговаряха на изискванията на ЕС за безопасност """
    =============================

    Чак да не повярваш , че някой е изискал вагоните да отговорят на нужното качество !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  30. 31 Профил на sisiliya6
    sisiliya6
    Рейтинг: 675 Любопитно

    До коментар [#26] от "boa":

    Много са хубави вагоните със спални ! Евалла направил турчина. ,А ний с нашия ЕВРОПЕЙСКИ манталитет дали ще можем да пътуваме без...........?

  31. 32 Профил на Мазен чех
    Мазен чех
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#30] от "Чардо":

    Никой нищо не е изискал, просто нашите калинки са поръчали вагоните без да съобразят какви са изискванията на ЕС и дали изобщо вагоните са сертифицирани за ЕС и когато турците са ги произвели чак тогава на някой му е прищракало за това, а може и митничарите да са ги подсетили. И сега искат от турците да им извадят нужните сертификати, което или ще струва още камара пари, или турците с пълно право може да им кажат да си гледат работата ако ги домързи. Това е мега гаф и в нормална страна щяха да хвърчат много глави.

    икономист - неграмотник с диплома
  32. 33 Профил на In my world
    In my world
    Рейтинг: 685 Неутрално

    До коментар [#26] от "boa":
    не е зле все пак е влак

    In many wars between the CIVILIZED MAN and the SAVEGE.Support Civilized man defeat the terror(islam)
  33. 34 Профил на bta
    bta
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#13] от "СДС":

    Ще има конкурс.
    И не се знае за кой ще отидат парите.
    А тези заводи си имат бая работа поне за 10 г.напред и то без да са заложници БДЖ да им плати.

  34. 35 Профил на Blackradio
    Blackradio
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Цпални вагони ни тряаат рийш и сичкуту му веке е наред с БДЖ-ту. Затуй Министара лично информиря народонаселението. Многу е важну за целътъ дръжава да знай за турцкити спални въгони. Значи един вид е нящу нова тихнулогия и напредък и достигами светлуту бъдищи...
    Да знайти на сички им са спи по БДЖ-ту. При средни разстояния 300 кулиметря нема кво да праят 12 часа пътуване и спът рийш.
    Ава Муцковски...га ш напрайм 300 кулиметря да са зимат за 2 часа и пулвина и да не ти трее се спи ?

    Всичко е преходно, освен простотията. Тя е вечна.
  35. 36 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Абе ако вагончетата се нещо като тези на Турските държавни железници, можем да кажем "берекет версим"
    http://www.tcdd.gov.tr/home/detail/?id=258
    Дето са го написали, комшиите - Yataklı Vagon
    Пък ако са купили нашите и кушетвагони, или по комшийски "Kuşetli Vagon", направо да каша "Ашколсун и три пъти машала".
    Ама се чудя, от година и кусур ги приказват тези вагони и още снимка няма....
    Или съм прекалено нахален да се заплесвам по най-луксозният им влак, подобно на нашият на БДЖ по линията Пловдив - София - Враца?

  36. 37 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Обаче.... пичове и мацки, загледах се в цените
    http://www.tcdd.gov.tr/home/detail/?id=254
    Вижте първата линия - Анкара - Измир. Това са 520 км, т.е. колкото София - Варна, а цената е 105 турски лири, да кажем нещо като нашенска първа класа - самостоятелно купе за спане - демек 86 лева... Малко дебеличко ми изглежда. При нас самолета на тимаджиите - България Еър не беше ли на такава цена?
    Иначе вярно, качиш се в София и те остави в центъра на Варна, ама пък колко време отива.... Но пък.... пусто, не е конкурентна цената на автобусите, които са с поне наполовина, да не казвам и повече

  37. 38 Профил на wnw04489661
    wnw04489661
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Зорница Латева



    Държавната компания БДЖ ЕАД е прекратила на 5 юли обществена поръчка за доставката на 30 нови спални вагона, въпреки че за нея от две години има избран изпълнител. В същото време след прекратяването на процедурата дъщерното дружество "БДЖ - Пътнически превози" е натоварено със задачата да обяви нова поръчка със същия предмет, научи "Дневник".

    Победителят в първата процедура - турската компания ТЮВАСАШ (TUVASAS), обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията анулирането й и ще търси решение на въпроса с помощта на турското правителство, което има дял в нея. БДЖ обаче продължава да има нужда от нови вагони, тъй като в момента в движение са едва 25.

    Първата поръчка е обявена през март 2008 г. и я печели ТЮВАСАШ с цена 32.2 млн. евро. Заповедта за класирането е от 19 септември 2008 г. и е подписана от тогавашния директор на БДЖ Христо Монов. Досега обаче договор няма, въпреки че по закон срокът за това е един месец след изтичането на срока за обжалване. На 5 юли обществената поръчка е официално прекратена, а мотивът е липса на средства и отпадналата необходимост от новите вагони.

    На 14 юни тази година обаче съветът на директорите на БДЖ решава "БДЖ - Пътнически превози" да обяви нова поръчка със същия предмет, като тя се финансира от държавния бюджет с общо 64.5 млн. лв. Изработването на техническите условия е възложено на управителя на "БДЖ - Пътнически превози" и на директора "Експлоатация и техническо осигуряване" в БДЖ. Тя трябва да бъде одобрена от министерството на транспорта, а после БДЖ ще подготви документацията за поръчката от името на "БДЖ - Пътнически превози". Така БДЖ ще участва в подготовката на процедурата, но формално тя ще бъде обявена от дъщерното й дружество.

    От БДЖ обясниха пред "Дневник", че няма пречка договорът да бъде подписан с турската компания, но са решили да прекратят процедурата, тъй като от обявяването и досега БДЖ е преструктурирано и има три дъщерни дружества, сред които е "БДЖ - Пътнически превози". "В процедурата възложител е БДЖ, която няма необходимост от спални вагони, както и финансов ресурс за изпълнението на договора. За "БДЖ - Пътнически превози" са предвидени средства за провеждане на процедура за доставката", казаха от железниците.

    Не е ясно обаче защо преди две години поръчката е обявена от БДЖ, при положение че според информация от търговския регистър "БДЖ - Пътнически превози" е вписано като дружество в края на 2007 г. Освен това то е "правоприемник на съответната част от правата и задълженията на БДЖ".

    "Научихме, че поръчката е прекратена от материал в турски вестник, а по-късно получихме и писмо от изпълнителния директор на БДЖ", каза мениджърът на ТЮВАСАШ Ибрахим Ертиряки пред "Дневник". Дружеството вече обжалва прекратяването на процедурата в КЗК, която още не се е произнесла. Това може да забави обявяването на новата поръчка, тъй като по закон тя не може да бъде открита, преди да е решен спорът по първата.

    Според Ертиряки ТЮВАСАШ търпи загуби от това, че решението е взето две години след класирането. "Все още не сме изчислили сумата, тъй като решението за прекратяване беше доста неочаквано", каза мениджърът на турската компания. Той добави, че БДЖ все още държи банковата гаранция за участие в поръчката, която е 400 хил. лв., както и тази за изпълнение - близо 1.3 млн. лв.

    Към разходите се прибавя и подготовката за изпълнението на договора. "След обявяването на резултатите ревизирахме и капацитета на производството си, за да можем да доставим навреме вагоните. Подписахме и договори с подизпълнители, а в допълнение наш екип пътува много пъти до България по покана на БДЖ", обясни Ертиряки.
    Информацията за подготовката на нова поръчка със същия предмет вече е стигнала и до Ертиряки.

    Ръководството на ТЮВАСАШ все още не е решило дали да участва в нея. Смята обаче да търси правата си и чрез турското правителство. "Проблемът беше споменат и при посещението на премиера Бойко Борисов в Турция и е част от съвместен документ, подписан от министрите на транспорта на Турция и България през януари 2010 г.", допълни Ертиряки. В протокола е записано, че осигуряването на парите за сделката трябва да бъде одобрено от Европейската комисия, тъй като те се отпускат от държавния бюджет, и след това компанията ще получи повече информация за приключването на процедурата.

    От отговора на БДЖ: От правна гледна точка договорът може да бъде сключен въпреки изминалия период за това
    Срокът за подписване на договора (с ТЮВАСАШ - бел. ред.) е изтекъл... Договорът се сключва в едномесечен срок след изтичане на срока на обжалване. Той не е преклузивен, а инструктивен. От правна гледна точка договорът може да бъде сключен въпреки изминалия период от време. През този период се извършват структурните промени в дружеството, като се обособяват отделни дружества: БДЖ ЕАД, "БДЖ - Пътнически превози", "БДЖ - Товарни превози", БДЖ - ТПС (Локомотиви)". В процедурата възложител е БДЖ, който няма необходимост от спални вагони, както и няма финансов ресурс за изпълнение на договора. За "БДЖ - Пътнически превози" са предвидени средства за провеждане на процедура за доставка на спални вагони.

    Ибрахим Ертиряки, мениджър на ТЮВАСАШ: Разбрахме, че поръчката е анулирана от материал в пресата. Ще се опитаме да решим проблема чрез разговори с българското правителство
    Разбрахме, че поръчката е анулирана от материал в пресата, а след това и от писмото за прекратяване с дата 13 юли, подписано от изпълнителния директор на БДЖ. Причините бяха отпаднала нужда от спални вагони и липса на пари... Знаем за новата поръчка. Със съжаление разбираме, че държавната компания на една приятелска страна е прекратила процедурата, спечелена заслужено от ТЮВАСАШ, и в същото време заявява, че ще обяви нова процедура със същия предмет, и то две години по-късно. Ще се опитаме да решим проблема чрез разговори с българското правителство

  38. 40 Профил на gorid
    gorid
    Рейтинг: 521 Гневно

    До коментар [#21] от "СДС":

    Дебелоочие,дебелоочие...

  39. 41 Профил на Nikolay Petrov
    Nikolay Petrov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#15] от "kasko":

    Вагоните отдавна ги видяхме как изглеждат поне отвън и в тях няма нищо зелено. Не знам какво си видял...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK