
© Дневник
Истинските герои
По традиция в навечерието на Рождество и Възкресение "Дневник" разказва за хора, които остават извън обсебените от политика и скандали новини. Събираме текстовете тъкмо в тези дни, защото светлите празници са време спокойно и предразполагащо да помислим за важните неща в живота.
Търсим непознати "герои" с интересни истории, които си приличат по едно - енергията да създават, да се борят, да търсят, да преодоляват, да мечтаят...Или хора, за които може би сте чували, но са пренебрегвани от медиите.
Правим го, защото те заразяват с желанието да продължат да вървят по пътя си, независимо какво се случва около тях. Затова наричаме тези хора истински герои на годината.
"ProjectЪ" отприщи една нова посока и идея за BohoChic house:) Глобално и безвъзвратно! Стартирахме с едно малко и скромно намерение, а се случват други и по-интересни неща!".
Това е написала във Фейсбук профила си Ана Иванова. Ще й казваме просто Ани, а за да започнем разговора начисто, стартираме с "кратък терминологичен речник".
"BohoChic House" е нещо като магазин-галерия, която Ани откри в началото на лятото на тихата варненска улица "27 юли". В него предлагаше селектирани облекла втора употреба, малко подаръци, интериорна декорация.
"ProjectЪ" е платформа, пространство и концепция за креативен начин на живот, за изкуство и дизайн. Мястото, където всичко това трябва да се случва е пак във Варна – "Бистро Европа".
"Boho Bazar ProjectЪ" е първата среща на хора, които сами произвеждат това, което продват – бижута, интериорни аксесоари, играчки, дрехи... Тя се състоя в третата неделя преди Коледа – 16 декември.
Нещо по-женско, по-уютно...
"Завърших Художествената академия в София през 1996г. със специалност Пространствено оформление, разказва Ани. Родителите ми са архитекти и още докато следвах започнах да се занимавам с интериорен и графичен дизайн. Но се уморих от това. Исках да правя нещо по-женско, по-уютно и дори по-социално", казва тя.
Идеята на "BohoChic House" е да бъде едновременно магазин и място за изкуство, без претенциите на галерия. "Има толкова много непознати хора, които са артистични и креативни и които заслужават да бъдат известни, казва Ани. Изненадващото беше, че магазинът бързо събра виртуални фенове в Интернет, които се оказаха от София и други градове в страната, където артистичния дух е буден, но не и от Варна. За това реших, че нещо трябва да се промени".
Скоро след откриването на магазина – галерия се оказва, че селектираните колекции от дрехи втора употреба са бизнес, с който се занимават много хора във Варна. Тогава Ани опитва с дрехи, купени на т.нар. "whole sale" (тоталните разпродажби) в големите лондонски магазини.
"Дрехите трябваше да бъдат така подбрани, че при пристигането във Варна цената им да не надвишава 35 лв, обяснява тя. Предлагах бижута или аксесоари, създадени от нетрадиционни материали – копчета, празни капсули от кафе... Но каквито и опити да правех не можах да се преборя с предразсъдъците на хората и убеждението им, че магазинът ми е за дрехи втора употреба". Затова тя решава да направи втората стъпка. "Пробвах с дрехи на млади български дизайнери, представени по време на последните салони за мода в Лондон и Виена, но се оказа, че те също се продават трудно. Авторската мода е уникална и по тази причина цените й са високи. Няма как да бъде иначе. Но има и още нещо – нагласата на клиентите. Те не са склонни да платят висока цена за дрехи, които макар и уникати не носят етикетите на познатите марки".
Вторият етаж
Ани признава, че й липсва артистичната среда от студентските години в София. Сигурна е, че и във Варна има достатъчно интересни и интригуващи хора, които не познава. За това се заема да създаде средата, в която това да се случи. Така в един разговор със собствениците на "Бистро Европа" се ражда идеята за винтидж кафе, което също носи името "BohoChic house".
Извитата стълба на заведението води до полуетаж, където всички мебели са сковани от дървени палети. Всъщност не всички. Има ретро шкафове, романтични паравани, дълги лавици с много книги, ръчно изработени бижута, дрехи, дизайнерска керамика, всичко...
"В кризата – хората трябва да разберат, че като купуват неща, създадени от местни занаятчии и приложници, като пазаруват в магазина зад ъгъла, а не от мола, помагат на местния бизнес. Трябва да разберат, че си помагат един на друг, за да се справят. Слоганът "buy local" не е измислен тук", казва Ани. Тя вярва, че трудностите на времето, в което живеем, принуждава хората да откриват и да ценят собствените си таланти.
Скоро след старта си идеята за винтидж кафе също еволюира. Така покрай администрирането на фейсбук-страницата на BohoChic house се ражда "ProjektЪ".
"Ние непрекъснато се "тагваме", "лайкваме", "джойнваме" и адваме", обяснява Ани, говорим си за проекти.... Усвоихме бързо и успешно жаргон, който издава хладна рационалност. Но на подсъзнателно ниво при всеки удобен случай търсим сантимента, романтиката, която ни липсва, "Ъ"-то. Какво друго ако не точно това е винтидж стилът? Сигурна съм, че става дума за завръщане към естетиката на времето, в което контактите са били директни и физически, смята тя. За това искам тук всичко да се случва на едно място – да можеш да изпиеш едно кафе, да сърфираш в Интернет, да се зачетеш в книга от лавиците, да си купиш нещо".
В кафето "BohoChic house" ще се организират концерти, артбазари, хората ще могат да се срещат, да създават контакти. "ProjektЪ" е отворен към всички идеи, които могат да се вместят в пространството на "Бистро Европа". Участниците плащат символична такса от 20 лв. и това е всичко.
И още една идея
Само за двадесет дни участие в първия "BohoChic Bazar" в "Бистро Европа" се записват 20 автори. Заради липса на място се налага техният брой да бъде редуциран до 15. Половината от авторите, които участват в първия базар са майки, останали в къщи, за да гледат децата си. И точно тогава някои от тях започнали да правят кукли от плат или други играчки за децата си.
"За да видят това, което се случва дойдоха повече от 500 души. Дойдоха въпреки, че беше неделя следобед, въпреки дъжда и отвратителното сиво време. Дойдоха много млади хора и за това средата беше различна, разказва Ани. Хората обичат да се срещат с някой, който прави нещата да се случват и има видим резултат от усилията му. Това ги прави позитивни и креативни".
Следващият проект изглежда като взаимноспомагателен флашмоб, който трябва да бъде организиран също в Интернет.
"Това вече съществува по света, но ще се опитам да експериментирам с тази идея и тук, признава Ани. За да спасят дребния си бизнес хората се обединяват в групи, които решават да речем тази седмица да похарчат по 20 лв. в магазина "Х". От там купуват хранителните си продукти. Следващата седмица се организира група, която има намерение да купи дрехи, но решава да го направи в магазина "У". Така хората сами подкрепят дребния, локален бизнес. Показват солидарност, а това звучи оптимистично", казва тя. След това дообяснява идеята си така:
"За да се чувстваме комфортно трябва сами да си изработим начин на поведение, който да ни помага. Не искам непрекъснато да мисля, че всичко наоколо се срива, че е безнадеждно. В противен случай трябва да свикнем и с другата мисъл - мисълта, че светът ни отива по дяволите, а заедно с него и ние".
Десен
Рейтинг: 1366 НеутралноЪ?!?
Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.ana_ni
Рейтинг: 497 НеутралноПоздравления за Ани и успешно реализираната и идея!
дон матео
Рейтинг: 434 НеутралноБраво
дон матеоваля стефанова
Рейтинг: 497 НеутралноБраво , Ани !
България има нужда от млади хора с инициативно поведение и новаторско мислене.
Има надежда.......
sisiliya6
Рейтинг: 714 НеутралноНе можах да разбера ,магазин за втора употреба ли е ?
NK /имигрант в родната страна/
Рейтинг: 877 ЛюбопитноСтатията ще бъде провокира доста по-силен интерес с малко повече снимков материал. Определено е оригинално начинанието и заслужава внимание.
Правителството ОЛИГАРСКИ призовава: "ПЛУВАЙ, БЪЛГАРИНО... НЕ Е РИБА!"Поздарвеления за инциативата!!!
bobix
Рейтинг: 805 Неутрално"хората трябва да разберат, че като купуват неща, създадени от местни занаятчии и приложници, като пазаруват в магазина зад ъгъла, а не от мола, помагат на местния бизнес. Трябва да разберат, че си помагат един на друг, за да се справят."
Браво! Ще дам още малко шансове на дневник.бг , че публикуват истории на _живи_ хора. Защото на моменти се чувствам като във филм на ужасите. Само хора, които искат, мръщейки се, нещо от държавата, от обществото, от работодателите, а самите те не поемат никаква инициатива, риск, не влагат енергия, не създават, не подкрепят. Само мислят, че останалите са им длъжни. И да не забравя, говорят за българите като "те", като за "другите" и не поглеждат себе си, че приличат на зомбита, ходещи мъртъвци, мъртви души.
Dragoslava
Рейтинг: 980 НеутралноТрудно е цял живот да живееш по правила, това облекчава живота на околните, но собствения ...
Макар че навикът е втора природа, стереотипът се руши при неблагоприятни условия.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
B52
Рейтинг: 1510 ЛюбопитноХем е свежарско, хем онемявам когато прочета мега-простотия като "Ние непрекъснато се "тагваме", "лайкваме", "джойнваме" и адваме".
He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.Криворазбрана цивилизация, к'о да пра'и човек...
Успех на начинанието, особено ако се поотърси от известни балкански/провинциални комплекси може да стане чудесно!
tsu
Рейтинг: 442 НеутралноЧестно казано, от тази статия навява тъга, защото лайтмотивът е, че бизнесът не върви. Оттам насетне, каквото и да правиш то е обречено, колкото и да се съпротивляваш.
MILKO
Рейтинг: 388 Весело[quote#11:"tsu"]Честно казано, от тази статия навява тъга, защото лайтмотивът е, че бизнесът не върви. Оттам насетне, каквото и да правиш то е обречено, колкото и да се съпротивляваш.[/quote]
ПАЙНЕР , ШЛЬОКАВИЦА , ЗРЕЛИЩА И НОВА АЕЦпринципно си прав - това е сухия извод от статията !
тежи ни още чувството , че сме НАЙ........а не получаваме финикийски резултати !
Тези хора трябва да разберат , че с Продаване на илюзии не става -НЯМА ПАРИ за глупост !
Трябва да се Произвежда Продукт а не рокля за
30 лв+внушение за 40=70 лв.......
----------
Приказката "Новите Дрехи на царя" свърши
Измамниците/дизайнери събраха парата и ...Дим да ги няма
Консуматорите са на изчезване ,
останаха потребителите ,
а те не плащат за "ProjektЪ" - искат Конкурентни стоки
c0ng0
Рейтинг: 410 НеутралноМагазин за добре излъскани скъпи ябълки.
Georgi Velev
Рейтинг: 551 Неутралнощо за глупост е това?!
Между проститутката и соростутката предпочитам първото. Тя не мами и няма претенции.ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноДоколкото разбрах, от магазин за дрехи втора употреба еволюира до "винтидж кафе" с такса 20 лв. Уважавам инициативността на дамата, макар че малко на отчаяние бие. Този "взаимноспомагателен флашмоб"... за съжаление пазарът има други закони.
'Let light surround you' Dream Theaterariel28
Рейтинг: 551 НеутралноКакво е това "бохо", изведено и в заглавието като "логика"?
'Let light surround you' Dream Theaterj.h.jazz
Рейтинг: 606 Неутрално"ProjectЪ" е платформа, пространство и концепция за креативен начин на живот, за изкуство и дизайн."
Няколко пъти го прочетох, включително и отзад напред, но не можа да ме осени никаква креативна идея, нито концепция за някаква платформа...Не разбрах и за какво иде реч.
By the way, задължително ли трябва да се обясняват нещата по толкова претруфен начин, за да бъдем интересни?
ariel28
Рейтинг: 551 ВеселоДо коментар [#17] от "j.h.jazz":
'Let light surround you' Dream Theater++++++++++++++++++++
MILKO
Рейтинг: 388 ВеселоПари се събират от
ПАЙНЕР , ШЛЬОКАВИЦА , ЗРЕЛИЩА И НОВА АЕЦТрите "F" - Френдс, Фемали и Фуулс
-------
Циникът в мен би попитал: колко глупака преброихте досега в "ProjektЪ"
---------
българинът е рационален:
акъл не ща-дай пари
с този "ProjektЪ" обаче пак стигаме до ирационалното:
Пари има-Няма Идеи , няма работещи проекти
-----------
римейк на Андерсеновата "Новите дрехи на Царя" - аз друго не виждам , може би щото съм на акъла на детето от едноименната приказка
c0ng0
Рейтинг: 410 НеутралноДо коментар [#17] от "j.h.jazz":
Това ProjectЪ с Ъ-то е достатъчно показателно за претенциозността на начинанието. Има доста хора смятащи, че имат "концепция", бизнесплан - регистрират търговска марка и започват да мечтаят за 1 милион ли да продадат "всичко" това или за 5 млн. Все едно реализацията е дреболия, а идеята е абсолютно велика - особено пък идеята за надпис от типа на ProjectЪ.
zmii4e
Рейтинг: 660 ВеселоМацката си е арт и проекта не е само бизнес , но явно не го загрявате това . Успех от мен , въпреки че не е толкова иновативно
.
“Кучето гледа пръчката, а лъвът — онзи, който я хвърля” аз гледам и тримата ...ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноДо коментар [#21] от "zmii4e":
'Let light surround you' Dream TheaterДа, не е само бизнес, а и "бохологика" и "верига идеи"! Не е за всеки ум да го загрее...
MILKO
Рейтинг: 388 Неутрално[quote#22:"ariel28"]Не е за всеки ум да го загрее...[/quote]
ПАЙНЕР , ШЛЬОКАВИЦА , ЗРЕЛИЩА И НОВА АЕЦза това не го харесвам - не ми стига ресурса
zmii4e
Рейтинг: 660 Весело[quote#22:"ariel28"]Не е за всеки ум да го загрее... [/quote]
) и си е намерила бохемско занимание .
“Кучето гледа пръчката, а лъвът — онзи, който я хвърля” аз гледам и тримата ...Защо спамиш , като вече си наясно ?
Момичето е бохемка ( може би леко псевдо с тези родители
ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноДо коментар [#24] от "zmii4e":
'Let light surround you' Dream TheaterБлагодаря, не бях загряла, че "бохо"идва от бохем...
ariel28
Рейтинг: 551 ВеселоДо коментар [#23] от "Стефанов":
'Let light surround you' Dream TheaterFilip
Рейтинг: 388 ЛюбопитноЗа тези които се интеруват ето FB на Бохо :
https://www.facebook.com/BohoChic.house
Както и на заведението Бистро Европа, където се помещава:
https://www.facebook.com/bistroeuropevarna
PROJECT"Ъ" е място за интерестни хора, с приятни и весели идеи в също толкова приятна и весела атмосфера.
За коментатите които търсят скрит смисъл в проекта, недейте Its for fun
veta1970
Рейтинг: 5 ЛюбопитноПоздравявам Ани за идеята и и за нейната реализация. Най-вече адмиации за смелостта в един еснавски град като Варна да стартираш новаторски арт-проект. Проекта на Ани е бизнес платформа в най-чист вид. Много малко хора за сега го разбират. Според мен и автора на статията не е уловл идеята и. Ани, дерзай и твори! Това, което правиш е много ценно. То съществува на много места в цивилизования свят и рано или късно ще бъде разбрано и от нас варненците.....
limlimlim
Рейтинг: 388 НеутралноЗловеща антиреклама. Горката собственичка, сигурно си скубе косите. Неграмотен брътвеж на претенциозен смешник. Охо Бохо да му се тагне във взаимоспомагателния флашмоб!!!
Orchid
Рейтинг: 895 ВеселоВчера открих това кафе-не знаех, че вторият етаж е превърнат във "винтидж кафе" Бохо Шик... И останах много приятно изненадана. И ето че сега виждам и статия за това. Браво!
Още съм с авторските обеци, които си купих оттам.
Обстановката е приятна, уютна, спокойна. Можеш спокойно да почетеш книга, да разлистиш списание и да се поизлегнеш на канапетата с възглавници в сладка приказка с приятел. Малко е студено в кафето, само това му е негатива.
А нещата, които се предлагат, са наистина интересни, и някои от тях-много красиви. Винаги се радвам да купя нещо българско и да подкрепя местния производител/създател!
На добър път, Ани!
Thermobee
Рейтинг: 1366 НеутралноТака икономика не се прави... с парцалки...
Не на ислямската инвазия в Европа!ladinn
Рейтинг: 427 НеутралноДо коментар [#31] от "Thermobee":
Това за парцалките вземи да го кажеш на собственика на "Индитекс", който по време на глобална рецесия продължава да регистрира печалби. С парцалки.
gost22
Рейтинг: 1879 НеутралноПожелавам И, да си стъпи на краката.
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...На плювачите — по-добре да съжаляваш, че не се е получило, отколкото да съжаляваш, че не си опитал...
belia_buzdogan
Рейтинг: 388 НеутралноМързеливи български хипита се събрали и си направили ДУПКА.
Верига от идеи..ха ха , пушат трева и пият евтино вино. Въобще аман от таквиз ,,АРТИСТИ" .