Бохологиката на Ани, която създаде първата "верига идеи"

Бохологиката на Ани, която създаде първата "верига идеи"

© Дневник




Истинските герои
По традиция в навечерието на Рождество и Възкресение "Дневник" разказва за хора, които остават извън обсебените от политика и скандали новини.
 Събираме текстовете тъкмо в тези дни, защото светлите празници са време спокойно и предразполагащо да помислим за важните неща в живота.

Търсим непознати "герои" с интересни истории, които си приличат по едно - енергията да създават, да се борят, да търсят, да преодоляват, да мечтаят...Или хора, за които може би сте чували, но са пренебрегвани от медиите.

Правим го, защото те заразяват с желанието да продължат да вървят по пътя си, независимо какво се случва около тях. Затова наричаме тези хора истински герои на годината.

"ProjectЪ" отприщи една нова посока и идея за BohoChic house:) Глобално и безвъзвратно! Стартирахме с едно малко и скромно намерение, а се случват други и по-интересни неща!".


Това е написала във Фейсбук профила си Ана Иванова. Ще й казваме просто Ани, а за да започнем разговора начисто, стартираме с "кратък терминологичен речник".




"BohoChic House" е нещо като магазин-галерия, която Ани откри в началото на лятото на тихата варненска улица "27 юли". В него предлагаше селектирани облекла втора употреба, малко подаръци, интериорна декорация.


"ProjectЪ" е платформа, пространство и концепция за креативен начин на живот, за изкуство и дизайн. Мястото, където всичко това трябва да се случва е пак във Варна – "Бистро Европа".


"Boho Bazar ProjectЪ" е първата среща на хора, които сами произвеждат това, което продват – бижута, интериорни аксесоари, играчки, дрехи... Тя се състоя в третата неделя преди Коледа – 16 декември.


Нещо по-женско, по-уютно...


"Завърших Художествената академия в София през 1996г. със специалност Пространствено оформление, разказва Ани. Родителите ми са архитекти и още докато следвах започнах да се занимавам с интериорен и графичен дизайн. Но се уморих от това. Исках да правя нещо по-женско, по-уютно и дори по-социално", казва тя.


Идеята на "BohoChic House" е да бъде едновременно магазин и място за изкуство, без претенциите на галерия. "Има толкова много непознати хора, които са артистични и креативни и които заслужават да бъдат известни, казва Ани. Изненадващото беше, че магазинът бързо събра виртуални фенове в Интернет, които се оказаха от София и други градове в страната, където артистичния дух е буден, но не и от Варна. За това реших, че нещо трябва да се промени".


Скоро след откриването на магазина – галерия се оказва, че селектираните колекции от дрехи втора употреба са бизнес, с който се занимават много хора във Варна. Тогава Ани опитва с дрехи, купени на т.нар. "whole sale" (тоталните разпродажби) в големите лондонски магазини.


"Дрехите трябваше да бъдат така подбрани, че при пристигането във Варна цената им да не надвишава 35 лв, обяснява тя. Предлагах бижута или аксесоари, създадени от нетрадиционни материали – копчета, празни капсули от кафе... Но каквито и опити да правех не можах да се преборя с предразсъдъците на хората и убеждението им, че магазинът ми е за дрехи втора употреба". Затова тя решава да направи втората стъпка. "Пробвах с дрехи на млади български дизайнери, представени по време на последните салони за мода в Лондон и Виена, но се оказа, че те също се продават трудно. Авторската мода е уникална и по тази причина цените й са високи. Няма как да бъде иначе. Но има и още нещо – нагласата на клиентите. Те не са склонни да платят висока цена за дрехи, които макар и уникати не носят етикетите на познатите марки".


Вторият етаж


Ани признава, че й липсва артистичната среда от студентските години в София. Сигурна е, че и във Варна има достатъчно интересни и интригуващи хора, които не познава. За това се заема да създаде средата, в която това да се случи. Така в един разговор със собствениците на "Бистро Европа" се ражда идеята за винтидж кафе, което също носи името "BohoChic house".


Извитата стълба на заведението води до полуетаж, където всички мебели са сковани от дървени палети. Всъщност не всички. Има ретро шкафове, романтични паравани, дълги лавици с много книги, ръчно изработени бижута, дрехи, дизайнерска керамика, всичко...


"В кризата – хората трябва да разберат, че като купуват неща, създадени от местни занаятчии и приложници, като пазаруват в магазина зад ъгъла, а не от мола, помагат на местния бизнес. Трябва да разберат, че си помагат един на друг, за да се справят. Слоганът "buy local" не е измислен тук", казва Ани. Тя вярва, че трудностите на времето, в което живеем, принуждава хората да откриват и да ценят собствените си таланти.

Бохологиката на Ани, която създаде първата "верига идеи"

Скоро след старта си идеята за винтидж кафе също еволюира. Така покрай администрирането на фейсбук-страницата на BohoChic house се ражда "ProjektЪ".


"Ние непрекъснато се "тагваме", "лайкваме", "джойнваме" и адваме", обяснява Ани, говорим си за проекти.... Усвоихме бързо и успешно жаргон, който издава хладна рационалност. Но на подсъзнателно ниво при всеки удобен случай търсим сантимента, романтиката, която ни липсва, "Ъ"-то. Какво друго ако не точно това е винтидж стилът? Сигурна съм, че става дума за завръщане към естетиката на времето, в което контактите са били директни и физически, смята тя. За това искам тук всичко да се случва на едно място – да можеш да изпиеш едно кафе, да сърфираш в Интернет, да се зачетеш в книга от лавиците, да си купиш нещо".


В кафето "BohoChic house" ще се организират концерти, артбазари, хората ще могат да се срещат, да създават контакти. "ProjektЪ" е отворен към всички идеи, които могат да се вместят в пространството на "Бистро Европа". Участниците плащат символична такса от 20 лв. и това е всичко.

Бохологиката на Ани, която създаде първата "верига идеи"

И още една идея


Само за двадесет дни участие в първия "BohoChic Bazar" в "Бистро Европа" се записват 20 автори. Заради липса на място се налага техният брой да бъде редуциран до 15. Половината от авторите, които участват в първия базар са майки, останали в къщи, за да гледат децата си. И точно тогава някои от тях започнали да правят кукли от плат или други играчки за децата си.


"За да видят това, което се случва дойдоха повече от 500 души. Дойдоха въпреки, че беше неделя следобед, въпреки дъжда и отвратителното сиво време. Дойдоха много млади хора и за това средата беше различна, разказва Ани. Хората обичат да се срещат с някой, който прави нещата да се случват и има видим резултат от усилията му. Това ги прави позитивни и креативни".


Следващият проект изглежда като взаимноспомагателен флашмоб, който трябва да бъде организиран също в Интернет.


"Това вече съществува по света, но ще се опитам да експериментирам с тази идея и тук, признава Ани. За да спасят дребния си бизнес хората се обединяват в групи, които решават да речем тази седмица да похарчат по 20 лв. в магазина "Х". От там купуват хранителните си продукти. Следващата седмица се организира група, която има намерение да купи дрехи, но решава да го направи в магазина "У". Така хората сами подкрепят дребния, локален бизнес. Показват солидарност, а това звучи оптимистично", казва тя. След това дообяснява идеята си така:


"За да се чувстваме комфортно трябва сами да си изработим начин на поведение, който да ни помага. Не искам непрекъснато да мисля, че всичко наоколо се срива, че е безнадеждно. В противен случай трябва да свикнем и с другата мисъл - мисълта, че светът ни отива по дяволите, а заедно с него и ние".


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK