Съветът за саморегулация настоява рекламата на "Булка чеиз" да бъде спряна

Кадър от рекламата на "Булка чеиз".

© Дневник

Кадър от рекламата на "Булка чеиз".



Рекламата на имитиращия продукт "Булка чеиз" нарушава етични правила за реклама и търговска комуникация в България и затова Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС) препоръча излъчването й да бъде спряно.


Съветът самосезира заради сексуалния контекст на рекламния клип. Той е получил и жалба от гражданин, според когото "рекламата е не само неподходяща за деца, въпреки се се излъчва по телевизията във всякакви часове на денонощието, а и е с уникално нисък морал и никакво благоприличие".


От НСС поясниха пред "Дневник", че решението дали рекламата да бъде спряна или не е на рекламодателя. Съветът няма правомощия да му въздейства, защото той не е негов член. Затова му се дава 5-дневен срок, в който да спре или коригира клипа. Ако това не се случи, с казуса ще се занимава Съветът за електронни медии.




Във видето предизвикателно облечена сервитьорка, представена като Жулиета, пуска парче от продукта в пазвата си, след което го вади и го дава на младеж, към когото се обръща с Ромео и с когото водят двусмислен разговор. В края на клипа в долната част на екрана е изписано, че той е "имитиращ продукт, съдържащ в състава си мляко", а в разговора между героите в него е наречен "не сирене, а истински деликатес". Рекламираният продукт е произведен от мандра "Мини лукс" в Бяла черква по поръчка на фирма "Фикосота синтез". Съвета за електронни медии сезира Комисията за защита на конкуренцията и Националния съвет за саморегулация заради нарушение на професионални стандарти в рекламата.


В името на благоприличието, социалната отговорност и правдивостта


Според решението на съвета рекламата е нарушила правилата за благоприличие, социална отговорност и правдивост.  "Авторите на клипа очевидно не са се задоволили с по-лек и дискретен намек, а всячески са настояли на предизвикателно излъчващата съблазън сценка", пише в мотивите на решението.


Според съвета "сексуалният контекст на рекламата е подсилен чрез яркия цвят на женската рокля на Жулиета, която следва извивките на тялото й, силно изразеното деколте и действията й - изпускането на парче от продукта между гърдите й, изваждането и поднасянето му в устата на мъжа". Това, според съвета, напомня на еротичната сцена от американския филм "Девет седмици и половина". За общото внушение на клипа допринася и мелодията, послужила за музикален фон на рекламата, която жанрово се доближва до чалгата, допълват от НСС.


Според експертите клипът придава вулгарност на търговската комуникация, при това при рекламата на една от най-традиционните, любими и уникални български храни – саламуреното сирене, чиято консумация е особено препоръчителна за деца. От НСС допълват, че смесването на герои от класическото произведение "Ромео и Жулиета" с цинични и похотливи намеци е израз на вулгарност и прави рекламата отблъскваща. 


В същото време експертите отбелязват, че цялостният сюжет на клипа, визуалните изображения и репликите в него са използвани по начин, който да не навлезе в грубо противоречие с 9-те Препоръки за сексуалните стереотипи, създадени, за да предотвратят и пресекат подобни явления, продължава решението.


Обясненията на авторите на рекламата


В решението на НСС се цитира и становището на ответната страна на казуса, подписано от управителя на "Фикосота синтез" Красен Кюркчиев. От фирмата обясняват, че рекламният клип е бил създаден след мониторинг, анализ и опознаване на потенциалния потребител на категорията "Имитиращи продукти". От фирмата допълват, че са проучили основните демографски характеристики на целевия консуматор - къде живее, какви доходи има и как ги разпределя,  какви интереси и какъв начин на живот има, каква е предпочитаната философия и гледна точка към заобикалящата среда. Събрана е информация за предпочитанията на целевата група на рекламата - най-актуалните предавания и клипове, текстове на фолк-песни, както и най-посещаваните заведения.


В становището фирмата обяснява, че са черпили вдъхновение за сюжета на клипа от филма "Ромео и Жулиет" от 1968г. на италианския режисьор Франко Зафелини(от фирмата вероятно имат предвид филма на световноизвестния режисьор Франко Дзефирели - бел. ред.), в който главната героиня е млада, красива и също така  изглежда съблазнителна. Те обясняват, че в този филм се показва пленителна и  съблазнителна  Жулиета, която очаква Ромео на балкона с копнеж. Според управителя на "Фикосота Синтез" този сюжет е бил и ще бъде пресъздаван  многократно, Жулиета винаги е била и ще бъде женствена,  красива и двигател на привличането.


Музикалното оформление на клипа от фирмата обясняват с търсенето в рекламите на адекватна публика и копирането на социално поведение или култура. Според Кюркчиев не е тайна, че в България е налице култура или социална нагласа към типа музика "поп-фолк". "Живеейки в държава и общество, което е изградено на демократичните и конституционно признатите граждански свободи, трудно може да се приеме, че тази музика и това поведение биха били преследвани, забранявани или отричани.  По–скоро трябва да се приеме, че чалгата е станала част от обществото и е налице тенденцията да се толерира, а не цензурира," се посочва в становището на компанията.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK