Ръководството на СУ иска радикални промени във висшето образование и намекна за протест

Сред исканията на ръководството на университета са замразяване на семестриалните такси

Ръководството на СУ иска радикални промени във висшето образование и намекна за протест

© Юлия Лазарова



Серия от искания за радикални реформи във висшето образование отправи днес ръководството на Софийския университет "Св. Климент Охридски". С 31 гласа "за", два "против" и два "въздържал се", Академичният съвет на висшето учебно заведение прие декларация до правителството.


Ректорът на университета проф. Иван Илчев съобщи, че ще поиска среща с президента Росен Плевнелиев, на която ще запознае държавния глава с документа. Сред исканията на ръководството на университета са замразяване на семестриалните такси, чиито размер се определя ежегодно от Министерски съвет. В края на февруари идеята за 8-процентно увеличаване на таксите предизвика протеста на студентите, след което ръководството на висшето училище отмени решението.


От университета искат също предприемането на мерки за спиране на обезценяването на университетските преподаватели чрез въвеждането на задължителни национални критерии и национална листа, както и контролен орган, който да следи за хабилитацията на преподавателите.




Ръководството на висшето училище настоява да бъде създадена програма за сътрудничество между университетите и Българска академия на науките (БАН), както и да бъде разработен план за действие за развитие на висшето образование, науката, иновациите и технологиите.


От университета настояват и за увеличаване на държавна субсидия за издръжката на студентите от сегашните 693 - на 963 лв., колкото са били през 2009 г., като се отчете и натрупаната за четирите години инфлация. Сред исканията са и отделяне на средствата за стипендии и социално-битови разходи на студентите от общата субсидия на висшите училища.


Академичният съвет иска и допълнително финансиране за опазване и поддържане на сградите на университета, девет от които са национални паметници на културата и десет други паметници на културата. Ръководството на университета настоява и за допълнително финансиране за Университетската библиотека, тъй като нейната сграда е "национален паметник на културата".


Декларацията завършва с намек за организирането на протест, ако искания не бъдат изпълнени: "Софийският университет "Св. Климент Охридски" ще покаже по категоричен начин, че досега се е въздържал от протести не защото няма нужната сила за тях, а защото има опасност тази сила да се окаже твърде голяма", се казва в документа.

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    тоест искат кеш от държавата- а какво предлагат????

  2. 2 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2442 Неутрално

    carmello, личи си, че не си имал нищо общо с Университета.

  3. 3 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    "От университета искат също предприемането на мерки за спиране на обезценяването на университетските преподаватели чрез въвеждането на задължителни национални критерии и национална листа, както и контролен орган, който да следи за хабилитацията на преподавателите."

    Това е много уместно искане. Най-добрия критерий за хабилитация е да се изисква определен брой качествени публикации. Под "качествени" разбирам такива, които са били цитирани от, примерно, поне 5 публикации на водещи чужди университети. Под "водещи университети" разбирам такива листнати в популярни класации като, например, ARWU (www.arwu.org).

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  4. 4 Профил на prokopi
    prokopi
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Ако това ни е елита.....Под реформи разбират повече пари от държавата. Вместо да се опитват с какви ли не нормативни документи да си регулират некадърността и гарантират парите да бяха минали на чисто пазарен принцип. Истинските знаният са стока за продан. Пазара оценя кой колко струва, не държавата със всякаквити там роднински, корупционни, далавераджийски практики.

  5. 5 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#1] от "carmello":
    подкрепям на-важното искане което никой не го споменава - държавата да отпуска издръжка за не повече от 10 университета спрямо сегашните атестирани около 50-тина
    На тях да им удвои или даже утрои парите срещу строги правила за качество на образование Особено ценните преподаватели - което може да се установи достатъчно лесно с изследване сред сегашни и бивши студенти - с въпрос от кого са научили нещо-каквото и да е - да бъдат поканени да работят във въпросните 10
    Да се направи същото и с 500-те болници - да останат 100 от тях

  6. 6 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    До коментар [#5] от "janeausten":

    с това съм съгласен

  7. 7 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    До коментар [#2] от "stedim":

    имам, имам - бях студент в СУ 1 семестър, преди да реша 4е за нищо не става и да замина някъде където наистина се прави наука - в UK.
    та имам представа, споко

  8. 8 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Спрете инфлацията на дипломи и подаряването на 3-ки само и само да завършат студентите.

  9. 9 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    До коментар [#8] от "Finland":

    По скоро да се спре държавното финансиране на самоцелното образование. Държавата може да помага за студентски заеми, кредити и стипендии, но не и да финансира измислената държавна поръчка, випускниците от която отиват в частни фирми. Ако работодателят има нужда от образовани млади хора, да сключва договори, да дава стипендии, да организира спонсорства. Държавата може да се намеси чрез признаване на тези дарения като разход на фирмата. Проблемът не е образованието, а реализацията. Докато всички се назначават на шуробаджанашки принцип и ветеринарни лекари стават министри на земеделието, а физкултурници - министри на вътрешните работи и юристконсулти - министри на здравеопазването, дипломата за висше образование няма да има никакво значение.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  10. 10 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#9:"mitko11"]По скоро да се спре държавното финансиране на самоцелното образование. Държавата може да помага за студентски заеми, кредити и стипендии, но не и да финансира измислената държавна поръчка, випускниците от която отиват в частни фирми. [/quote]

    За самоцелното образование си прав - трябва да се спре. Колкото всички да учат само с кредити... ще излезе прекалено скъпо за хората, а има много бедни и кадърни деца, които не веднага ще си намерят работа за да си плащат кредита.

    Да не говорим, че в някои държави висшето е безплатно (без семестриални такси) - така е във всички скандинавски държави за граждани от ЕС. Мисля че и в Австрия беше безплатно.

    Тук за сега трябва да го задържим на нормални и поносими цени.

  11. 11 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#8] от "Finland":

    Няма да стане докато университетите се издържат с държавни пари на брой заявени-преминали през тях студенти
    Скоро не просто ще приемат всеки който донякъде може да си напише името- но и ще записват един и същи студент на 2-3 места
    Ако вече не го правят

  12. 12 Профил на zarco
    zarco
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#3] от "Nikolay UK":

    Вие имате ли си представа колко време има от написването на една статия до нейното цитиране поне 5 пъти и то от елитни университети? Така не може да се стане професор преди да дойде време за пенсиониране. Навсякъде критерият за добра статия е къде е публикувана. Дайте ми пример с поне един университет в света, където за хабилитация се изисква определен брой статии, които са цитирани поне Х пъти?

  13. 13 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#11:"janeausten"]Няма да стане докато университетите се издържат с държавни пари на брой заявени-преминали през тях студенти [/quote]

    В държавите където висшето е безплатно как е? Нали и там държавата превежда пари на университетите.

    Там не е чак такава трагедия и не всеки влиза да учи.

  14. 14 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    До коментар [#12] от "zarco":

    хахахха, така е, да
    аз мога да ти дам пример с професор от СУ който в публикациите си беше вмъкнал някакъв доклад от конференция в Созопол май беше...

    Всъщност при нас самото разбиране за университетски преподавател е мноооооооого дале4 от това по света - тук все още го възприемаме като един вид у4ител, НО САМО у4ител - да у4и децата, да преподава- това е. Докато навсякъде по света университетските преподаватели ПРАВЯТ наука - ама я правят СЕГА- не я 4етат от съветски у4ебници, и не издават книжлета в есеисти4ен стил, които да карат студентите да си купуват.
    А за 50-те университета които имаме не ми се говори, сигурно не пове4е от 5 стават, вси4ко друго е продажба на дипломи, финансирана 1 път от такси, и 2-ри път от мойте данъци..

  15. 15 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    [quote#12:"zarco"]Вие имате ли си представа колко време има от написването на една статия до нейното цитиране поне 5 пъти и то от елитни университети? Така не може да се стане професор преди да дойде време за пенсиониране. [/quote]Зависи от областта. В молекулярната биология ако в първите 2 години след публикацията няма поне 5 цитата значи публикацията или е изпреварила времето си (малко вероятно) или е закъсняла, или просто не е в час.

    Впечатлението ми е, че в повечето области ако една публикация не събере 5 цитата в първите 5 години от публикуването значи изобщо няма да ги събере.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  16. 16 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    До коментар [#10] от "Finland":

    Студентските заеми и кредитите отдавна са уредени нормативно при американската система на образование. Заемът започва да се изплаща една година след започване на работа, безлихвен е и изплащането зависи от семестриалния успех. Колкото по-висок е успеха, толкова по-малко пари се изплащат от студента. Отделно има стипендии за успех и гарантирана работа за студента към университета по време на следването. Тоест трябва да се приеме или американският модел - държавата финансира само военните и полицейски висши училища, а студентите вземат заеми за учене, или скандинавския модел - държавата финансира изцяло образованието, вкл. и частните университети. Има и междинни решения. Например от няколко години в Австрия и Германия има студентски семестриални такси, които постепенно се увеличават. Във Франция и Белгия, където учи малкия ми син, има друг модел. Първия семестър плащаш всичко и се гледат резултатите от приключването на семестъра, който включва защита на проекти, работа в екип по практически задачи, курсови работи и изпити. При резултат под 50 точки си оставаш с платените от теб суми. При резултат между 50 и 70 точки/от 80 възможни/ университетът покрива всички разходи по обучение, вкл. самолетните билети, и получаваш 500 евро на месец стипендия. При резултат над 70 точки стипендията е 1000 евро на месец. Повече от половината от сумите са осигурени от частни спонсори от изпълнение на проекти, по които работят студентите на групи от 5-7 човека.

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  17. 17 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    [quote#12:"zarco"]Дайте ми пример с поне един университет в света, където за хабилитация се изисква определен брой статии, които са цитирани поне Х пъти? [/quote]Работя в академична институция и съм разглеждал кандидатури за академични позиции. Броят на цитатите е един от фактите, които кандидатите изтъкват за себе си. Взема се под внимание макар и още да не е формализирано като норматив. Тенденцията обаче отива натам защото в днешно време е сравнително лесно да се види броя на цитатите в Гугъл Сколар.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  18. 18 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Весело

    [quote#15:"Nikolay UK"]Зависи от областта.[/quote]

    Като казвате "областта", би ми било интересно преподавателите по "право" кои 5 университета, че и световни, биха ги цитирали ))
    Иначе колко му е да напишат някоя студия за "новите мометни в Гражданският процесуален кодекс". Абсолютно съм сигурен, че Шанхайският университет ще е определено заинтригуван да сложи линкче.... така де, цитатче )

    Пич, зарежи ги тези "дянковски" глупости... той нали беше "най-цитираният икономист в света"? Ако искаш да обърнеш всичките преподаватели да заприличат на дянковчета.... то по-добре да ги закриваме тези университети и да ги обръщаме на МОЛ-ове, поне да си избият парите

  19. 19 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 684 Неутрално

    [quote#3:"Nikolay UK"]които са били цитирани [/quote]

    Сещам се веднага за три цитирани в България чужди автори. Едната публикация я дават за пример в Англия "как не трябва да се пишат публикации", все цитат е. Съмнявам се такова нещо да проработи Просто един преподавател ако няма набор от неща - хъс, навика да довършва нещата докрай ВЪПРЕКИ институцията, разбиране към студентите и да се е излекувал от комплекса "да се доказвам, че съм най-великия"... няма място като преподавател. А такива хора в България са изключително, изключително малко... Още по-малко са тези, които са готови да си тришат нервите и здравето за никакви пари и признание в алма-матер.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  20. 20 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Весело

    До коментар [#17] от "Nikolay UK":

    Или, казано по друг начин - не се забивай сляпо само в англо-саксонската практика, щото ти е под ръка.

  21. 21 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Неутрално

    До коментар [#17] от "Nikolay UK":

    И последно )))))) Ако искаш да преподаваш на висше ниво - университет!
    Ако искаш да си научен работник, пъхнат в тъмна канцелария, с нощна лампичка, и да се ровиш в бумагите, и да твориш - БАН.
    Да правиш двете, едновременно, просто не става - едни хора са родени за научни работници, други са родени за преподаватели. Просто им идва отвътре. Да опиташ да правиш и двете неща едновременно, накрая става едно нищо - нито преподавател, нито научен работник... а едно... нещо средно, никакво....

  22. 22 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    Ако някой си мисли, че у ВУЗ-овете корупция нЕма, щото са автономни, много се лъже!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  23. 23 Профил на zarco
    zarco
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#15] от "Nikolay UK":

    С това съм съгласен. Първите пет години се събират средно около 50% от цитиранията на една статия. Ако има нула цитата за 5 години, сигурно няма никога да бъде цитирана. Но не съм чул за университет, който да е записал, че изрично изисква определен брой цитирания за хабилитация. Винаги се гледа колко добри са списанията.

  24. 24 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Весело

    До коментар [#22] от "~":

    Баце, дай ми пример къде няма корупция? Всъщност само в ДСБ няма, защото са доказано некорумпирани ))) Но тях да ги изключим от сметките

  25. 25 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    До коментар [#24] от "Федор Венедиктович Езерский":

    кАжи, кАжи си за Костов, хахах

  26. 26 Профил на Цъкам минуси
    Цъкам минуси
    Рейтинг: 560 Неутрално

    Преподавателите ми не си заслужават заплатите си. Не подкрепям нищо, което е организирано от тези хора.

  27. 27 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Весело

    [quote#16:"mitko11"]Тоест трябва да се приеме или американският модел - държавата финансира само военните и полицейски висши училища, а студентите вземат заеми за учене, или скандинавския модел - държавата финансира изцяло образованието, вкл. и частните университети. [/quote]

    Бате Митко, това е единият модел ))) Т.нар. "промишлен", "индустриален" модел - вкараш на входа теле, на изхода да излезе луканка, в опаковка и етикет. Ама хич не го виждам този модел да проработи тук )))
    Защо ли някак ми е по-нормален "аграрният", "земеделският" тип модел образование, който е на другият принцип - засяваш на първата година, ториш, ториш, а каква ще е реколтата, какъв ще е добива - дали ще "избие рибата" или ще се пръкнат просто "плевели", това големият шеф знае... и гените...
    Иначе, ако толкова вървеше "американският модел", защо си мислиш некои "работодатели" като стопанска камара, Божидарданевци, не отварят изобщо дума за стипендии?
    Ама иначе устата им голяма - "държавата не им била произвела квалифициран персонал", "университетите не предлагали качество" )) Да ама университетите си предлагат качеството за държавният сектор )

  28. 28 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Весело

    До коментар [#25] от "carmello":

    ))) Е, там всички знаем )))) Само той ще ни опрай ))) Другите корумпета и агенти на държавна сигурност трябва да се лустрират

  29. 29 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3941 Неутрално

    До коментар [#21] от "Федор Венедиктович Езерский":


    [quote#21:"Федор Венедиктович Езерский"]Ако искаш да преподаваш на висше ниво - университет!
    Ако искаш да си научен работник, пъхнат в тъмна канцелария, с нощна лампичка, и да се ровиш в бумагите, и да твориш - БАН.
    Да правиш двете, едновременно, просто не става[/quote]Това важи само за СССР и Сталинската система.Навсякъде,където се развива сериозна наука е точно обратното на това,което е в СССР/Русия .Затова в Русия има велики учени,но реализация няма никаква,освен за въоражение.

  30. 30 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Любопитно

    [quote#29:"yanne"].Затова в Русия има велики учени,но реализация няма никаква,освен за въоражение. [/quote]

    Няма реализация ли? )))))) С тази глобализация хубав износ си направиха
    Всъщност... незнам дали ти се е случвало да ти преподава тип "научен работник" специалист Ми той две приказки не може да върже на куп. Или като почне да обяснява, ми то само цифри му в главата, и мисълта му върви 5 пъти по-бързо отколкото може да го изговори. Накрая, като извадиш записките и гледаш едно нищо. Пък иначе мозък - да го хванеш на четири очи, на приказка на маса, ще ти върже очите с всякакви работи от практиката.
    И другата крайност - прекрасен преподавател - ама излива си всичко, както трябва, изважда ти същественото, смила го, предава ти го, и те насочва към допълнителна литература, къде и какво още да ти свърши работа. Но да го накараш да напише 50 страници, ей така, да има нещо... това му е такава мъка...

    И тези две крайности - да се опиташ да ги събереш в едно, за да не бъдат накрая нито едното, нито другото... Защо? Ми щото горното било комунистическо... Ми... нека си го продават...

  31. 31 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Весело

    [quote#29:"yanne"]Затова в Русия има велики учени,но реализация няма никаква,освен за въоражение. [/quote]

    Колкото до реализацията ))) Реализация има там, където има бюджет - където се плаща. И това не е само в Сталинска Русия, ами навсякъде. Дори и във Рузвелтска САЩ
    А като задачка )))) Погледни го пазарно - трябва ти продукт, нов. На кого би препоръчал да ти го направят? На университет или на специализиран институт?

  32. 32 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    [quote#23:"zarco"]Но не съм чул за университет, който да е записал, че изрично изисква определен брой цитирания за хабилитация. Винаги се гледа колко добри са списанията. [/quote]Няма изрично записани изисквания, но ако Вашите публикации не са цитирани в авторитетни публикации на несвързани с Вас автори то, напрактика, нямате шанс - поне не в добър университет.

    Принципно съм склонен да приема и импакт фактора като заместител, но цитатите са по-точно мерило по ред причини. Напр. има публикации в журнали с нисък импакт фактор (или без такъв), които генерират по няколкостотин цитата и такива в Нейчър, които генерират по-малко от 20-30 цитата, да не говорим за информатиката където публикациите са основно в конференции, а не в журнали (и, следователно, не може да се използват имапкт фактори).

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  35. 35 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 896 Весело

    До коментар [#32] от "Nikolay UK":

    Я на български? Какво е "импакт фактор"?
    Но ако е нещо за цитатите ))) Хмм, ти даваш за пример информатиката...
    Ако погледнем "икономиката", ми тези пичове и мацки от Института за пазарна икономика, ми те академици бре! Такова производство на откровен СПАМ, че и със създадената мрежа за доразпространение и "цитиране" )) Да вземем направо на мосю Георги Ангелов да му даваме професорската тапия?
    Него и в Дневник, и в СЕГА, и в 24 часа Труд редовно го цитират и препубликуват С такова производство на нАучни статии едва ли някой друг може да се похвали

  36. 36 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 697 Неутрално

    До коментар [#33] от "voltaire":

    Волтере, би ли разказал малко по-подробно за тоя край на науката. Може и да не е кой знае колко подредено. Благодаря.

  37. 37 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 897 Неутрално

    Стари песни от времето на "развития" социализъм.
    Тия ченгета - професори и академици, нищо ново не са научили, нищо старо не са забравили.
    Те ще си отидат с времето, но лошото е, че покрай тях никнат и се развиват млади кадри със същия манталитет.

  38. 38 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    тъкмо ми стана любопитно дали пък наистина от единствения университет в страната не са предложили смислени идеи за така нужните реформи в образованието - а те пари искат. колко оригинално.

  39. 39 Профил на zzzoron
    zzzoron
    Рейтинг: 387 Неутрално

    Държавна поръчка само за области обявени за приоритетни, особено ако към тях няма особен интерес в момента. Всичко останало - който иска да учи, си плаща за ученето в някой от останалите десетина истински университета. Стига толкова кухи висшисти и професори на килограм, особено пък финансирани от нашите данъци.

    Кофти хора има навсякъде, но фанатиците са вредни
  40. 40 Профил на zzzoron
    zzzoron
    Рейтинг: 387 Неутрално

    Ех, мечтиии

    Кофти хора има навсякъде, но фанатиците са вредни
  41. 41 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2932 Весело

    До коментар [#30] от "Федор Венедиктович Езерский":

    Това твоето "научен работник" да знаеш как звучи.

  42. 42 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1096 Неутрално

    До коментар [#35] от "Федор Венедиктович Езерский":

    "импакт фактор" имат по добрите "джърналс", хаха Пак става въпрос за цитиране - примерно статиите в British Medical Journal се цитират пове4е отколкото статиите в месе4ника на Медицински университет София, тоест BMJ има по голям "импакт".
    Това като цяло оба4е е относително, особено за по специализираните науки, примерно една приятелка прави в момента PhD на тема "fuzzy logic", в която дисциплина няма нито едно издание което изобщо да има "импакт фактор" понеже е силно специализирана област.

  43. 43 Профил на pyn
    pyn
    Рейтинг: 568 Неутрално

    "От университета настояват и за увеличаване на държавна субсидия за издръжката на студентите от сегашните 693 - на 963 лв., колкото са били през 2009 г., като се отчете и натрупаната за четирите години инфлация."

    Глупаво, би трябвало да искат тотална смяна на системата на финансиране на университетите. И да предложат примерно някакъв, който да се обсъжда.

  44. 44 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    Няма защо да си мерите импакт факторите, образованието в България, включително и висшето, е като Българската енергетика, произвежда много повече отколкото въобще има смисъл, при това положение, качеството и цената нямат никакво значение, така и образованието, произвежда кадри, но се търсят метачи и продавачи, безработицата не е само, от това, че младите са мързеливи!

  45. 45 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    [quote#43:"pyn"]сегашните 693[/quote]
    чрез ниските субсидии, държавата стимулира хуманитарните науки, в природните само един химикал, или препарат може да е 6000, неслучайно, повечето частни вузове са хуманитарни, и малко ит.

  46. 46 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    [quote#44:"ban"]Няма защо да си мерите импакт факторите, образованието в България, включително и висшето, е като Българската енергетика, произвежда много повече отколкото въобще има смисъл, при това положение, качеството и цената нямат никакво значение, така и образованието, произвежда кадри, но се търсят метачи и продавачи[/quote]че се произвеждат юристи, икономисти и хуманитари в повече съм съгласен. Не се произвеждат достатъчно програмисти - особено качествени такива. Така, че не е вярно, че няма търсене - в информатиката проблема е в предлагането.

    Ако погледнете публикациите на преподаващите информатика в СУ ще видите, че повечето изобщо не са в час с последните разработки и, следователно, няма как и да научат студентите си. В другите университети е, де факто, още по-зле.

    Ако се произвеждат достатъчно количество качествени молекулярни биолози ще дойдат и развойни центрове (както вече стана с информатиката), но все още не се е създала критична маса за да се създаде интерес към страната.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  47. 47 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1493 Неутрално

    [quote#39:"zzzoron"]ържавна поръчка само за области обявени за приоритетни, особено ако към тях няма особен интерес в момента. Всичко останало - който иска да учи, си плаща за ученето в някой от останалите десетина истински университета. Стига толкова кухи висшисти и професори на килограм, особено пък финансирани от нашите данъци. [/quote]Абсолютно правилно. Сегашната система произвежда излишни и недоучени "висшисти" в ред области, докато в други (примерно информатиката, природо-научните дисциплини) не се произвеждат достатъчен брой специалисти (а и тези, които се произвеждат, не са достатъчно добре подготвени).

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK