Има работещи електронни услуги, но институциите трябва да се стиковат, заяви Роман Василев

Роман Василев

© Цветелина Белутова, Капитал

Роман Василев



За преминаването на българската администрация към електронно правителство в момента приоритет са най-тежките административни услуги, които да улеснят гражданите и да облекчат и държавния апарат. Това заяви служебният министър за развитието на е-правителството Роман Василев пред Би Ти Ви.


По думите му процесът за преминаване към електронно правителство, от което всеки гражданин по интернет да може да получи свидетелство за съдимост или друг административен документ, е започнал през 2002 г. с развитие на стратегия.


По тази причина в момента вече има неща, които работят в тази посока, като НАП, НОИ, НСИ. Те са "електронизирани, работят, въпросът е да си говорят помежду си, да имат един портал с достъп до цялата си информация", обясни министърът.




Той отбеляза, че към момента се приоритизират 20-30 от най-ползваните административни услуги в страната като свидетелство за съдимост, за граждански статус – неща, които могат административно да бъдат предавани от едно ведомство на друго, ако те се стиковат.


Василев подчерта, че в момента най-ползваните услуги по стандартен път струват милиарди левове и на хората, и на държавата и затова правителството си е поставило за като приоритет развитието на електронното управление. По думите му в края на процеса гражданите трябва да влизат на едно място и да избират по ведомства това, което им е необходимо.


Министърът обеща още поне 50 електронни услуги в софийската община, а след това в Пловдив. "Оттам ще се популяризират тези неща в цялата страна", каза още той. Според него не е правилно да се говори за огромни съкращения на администрацията, но ще се наложи преквалификация на хората, които в момента работят по процеси, които ще бъдат електронизирани.


Въпреки желанието на служебното правителство процесът на създаването на електронната платформа обаче не може да се ускори по тяхно време, защото трябва действащо Народно събрание да гласува държавни средства и нов закон с облекчени процедури.


Около 3000 са услугите, които в момента се предоставят на хартиен носител и които трябва да станат електронни, обясни представител на фирмата, която изгражда самата система на електронното правителство. "Аз смятам, че е напълно реалистично да бъдат изградени всички основни компоненти след 4 години", каза той.


Дори след пускането на електронното правителство ще има услуги, които ще останат само на хартиен носител - когато се изисква нотариална заверка например. Това обаче ще бъдат изключения.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK