
© Морски дневник
Локвите, които блесват върху неравния нов асфалт на бул. "Владислав Варненчик" във Варна с всеки следващ пролетен дъжд.
Сумата от 5 млн. лв. за ремонт на бул. "Владислав Варненчик" във Варна е била отпусната от правителството на Бойко Борисов "на око" и без финансова обосновка за реалната стойност на рехабилитацията. Това личи от информация, предоставена на "Дневник" от Правителствената информационна служба. Фактът беше потвърден и от Стоян Димитров, директор на дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустройство" в Община Варна.
Колкото - толкова
Решението за отпускането на 5 млн. лв. е било одобрено единствено "на базата на представен доклад от вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков", съобщиха от Министерския съвет.
Според информация от пресслужбата на правителството, "средствата са осигурени чрез преструктуриране на разходите по централния бюджет. Предложените промени не налагат необходимост от допълнителни средства от държавния бюджет, поради което не е приложена финансова обосновка". Така се оказва, че размерът на отпуснатите средства не е бил предварително съобразен с реалните нужди и изискванията за качествен ремонт на булеварда. Точно обратното – ремонтните дейности са "напаснати" по размера на отпуснатата сума. Или с други думи – усвоено е толкова, колкото е отпуснато, без да е ясно дали то е било достатъчно или повече от необходимото.
"Беше ни съобщено чрез министър Павлова (Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоусройството и водач на кандидатдепутатската листа на ГЕРБ във Варна, бел. ред.), че кабинетът отпуска 5 млн. лв. за рехабилитация на бул. "Владислав Варненчик", каза Стоян Димитров. Така от разговора, който проведохме, стана ясно, че ние трябва да напишем такова писмо. Нямаше как да поискаме повече, след като се е установило, че парите ще са 5 млн. лв.", обясни той.
Дефектите на ремонта, извършван без ясни предварителни сметки проличаха още в края на април т.г. Тогава с първия пролетен дъжд по асфалта се появиха огромни локви. В същото време зам. кметът на Варна Богдан Караденчев обяви, че дължината на трасето, което е имало нужда от рехабилитация, е било скъсено. "Това се наложи, защото 5-те млн. лв., които държавата отпусна за преасфалтиране, нямаше да стигнат", обясни Караденчев.
По неговите думи сметките не излезли и защото в една от отсечките на ремонтирания булевард - от варненската централна автогара до пл. "Митрополит Симеон", на 8 см. под асфалта имало стар паваж. Така се наложило да бъдат поставени, за да бъде изпйлнено предписанието за дебелината на новото асфалтово покритие. За това от общинския бюджет били отпуснати допълнителни средства, каза Караденчев. Той обаче така и можа да обясни, как при планирането на ремонта и при дълбочинното обследване на пътната настилка, извършено със специализирана и скъпоструваща техника, доставена с финансиране от Световната банка, паважът не е бил забелязан. Проверка на "Дневник" показа и друго разминаване между фактите и думите на варненския зам.-кмет.
Тука има – тука няма
Както вече стана известно ремонтът на бул. "Владислав Варненчик" се извършва от две дружества, регистрирани по Закона за задълженията и договорите - "Варнастрой 2012" и "Обединение АБ Варна". Техниката и работниците за ремонта на булеварда, обединението е наело с договор от компанията "Хидрострой". Неин управител е доскорошният общински съветник от ГЕРБ във Варна Николай Пашов.
Кой, кой е?
Участници в сдружението "Варнастрой 2012", регистрирано на 3 август 2012г., са "Трансстой – Варна" и силистренското "Пътстроймонтаж".
В "Обединение АБ Варна", регистрирано в Хасково и основано на 3 септември м.г., участват компаниите "АБ" и "Агро инвест ПП". И двете сдружения имат напълно идентичен, кратък и ясен предмет на дейност - "строителство на пътища, самолетни писти и спортни терени".
Контролът по изпълнението на обществената поръчка е отговорност на две общински структури - предприятието "Инвестиционна политика" и дирекцията "Инженерна инфраструктура и благоустрояване". Именно директорът на втората Стоян Димитров е изготвил и количествено-стойностните сметки - част от възлагателните писма, изпратени до двете компании.
Още на пръв поглед от тях става ясно, че разходите за подмяна на старите бордюри с нови, по-високи , са били заложени в предварително определената с министерско решение цена от 5 млн. за ремонтните работи, извършени от "Обединение АБ Варна" "Варнастрой 2012".
Шефовете на двете фирми не бяха открити на телефоните си през тази седмица.
Мерки и теглилки
Дължината на отсечката, която компанията "Обединение АБ Варна" е ремонтирала е 1700 м., а предварително обявената цена – малко над 2.6 млн. лв. Втората отсечка, на която работи дружеството "Варнастрой 2012" е дълга 2057 м. а парите, отпуснати за преасфалтирането й са близо 2.4 млн. лв. Така сумата на разходите за ремонт на булеварда става точно 5 млн. лв. а необходимостта от отпускането на още пари – необяснима. Богдан Караденчев обаче вече повече от седмица не може да бъде открит за коментар. Мобилният телефон на Стоян Димитров прехвърля всеки разговор към автоматичен секретар. Количествено – стойностните сметки за ремонта на булеварда носят именно неговите подписи като съставител. Ето какви въпроси поставят те:
Любопитна подробност в сметките е и това, че посочената по-горе цена не включва натоварването на отпадъците. Този вид работа е калкулиран от "Обединение АБ Варна" заедно с фрезоването на съществуващата пътна настилка на цена 4.45 лв. за кв. м. За същата работа "Варнастрой 2012" е получила 4.59 за кв. м.
Двете компании се разминават сериозно в единичните цени, които са предложили за доставка и полагане на битумен асфалт. За първия и втория слой от него "Варнастрой 2012" е предложила цена по 0.01 лв на кв.м. По същите позиции "Обединение АБ Варна" е заложила несравнимо по-високата цена от 1.23лв. за първия и 1.19 лв. за втория асфалтов слой. Справка с документите показва, че при това положение за един и същи тип асфалт, положен на 36 хил. кв.м. първата компания е получила само 728 лв., а втората... близо 83 хил. лв. за 34 хил. кв.м.
Сериозни позиции
В документите има и друго странно съвпадение. За една и съща услуга - "профилиране" "Варнастрой 2012" е получила от парите за ремонта 238 лв. на кв. м., а "Обединение АБ Варна" 221 лв. на кв.м. Пак "профилиране" обаче е заложено и в друга позиция на количествено-стойностните сметки на двете компании. Там за него, заедно с "доставка и полагане на неплътен асфалтобетон" двете дружества са заложили буквално същите цени, както и в първия случай - 238 лв. и 221лв. на тон.
Необяснимо се разминават и единичните цени, предложени от двете ремонтиращи компании, за "подмяна на капаци на ревизионни шахти със самонивелиращи се". За "Варна строй 2012" това струва 520.75 лв. на шахта (или малко над 7 хил. лв за 14 шахти), а за "Обединение АБ Варна" - 429 лв. на шахта (или близо 9.4 хил. лв. за 22 шахти).
Необяснимо различни са единичните цени и по друга позиция - "Разкъртване на бордюри и бетонови ивици, включително изрязване с фугорез и натоварване". Тук "Варнастрой 2012" предлага около 5 лв. на линеен метър, а "Обединение АБ Варна" - по-малко от 4 лв.
Когато сметките стигат отново до прословутите бордюри обаче друго разминаване става особено очебийно. От количествено-стойностните сметки за ремонта се вижда че "Обединение АБ Варна" е положило по време на ремонта 6.8 км. нови бетонни бордюри по двете платна на своята част от бул. "Владислав Варненчик". При положение, че дължината на ремонтирания участък е 1.7 км., това означава, че трябва да са подменени всички бордюри по двете платна (край тротоарите и разделителните зелени площи) и то по цялото протежение на булеварда от автогарата във Варна до централния площад на града. Разминаването на данните от количествено-стойностните сметки с действителността в този случай е очевиден за всеки, който се движи по булеварда - подменени са голяма част, но не и всички бордюри. По това перо обаче в сметката на компанията са калкулирани повече от 187 хил. лв.
Фотогалерия: Локви за 5 млн. лв. във Варна >
На две, на четири или на шест очи
За ремонт на бул. "Владислав Варненчик" се заговори в началото на февруари т.г. Той бе обявена лично от Лиляна Павлова като идея на бившия премиер Бойко Борисов. Тогава тя дори шумно се възмути: "Този булевард прилича на коловоз (...) Въпреки твърденията на кмета (тогава все още Кирил Йорданов), градът разполага с достатъчно пари в бюджета си, за да го ремонтира".
Сега булевардът е почти завършен. Сметките за преасфалтирането му обаче очевидно са правени "на око". Или "на четири очи"... Или на повече – толкова, колкото са локвите, които блесват върху неравния нов асфалт с всеки пролетен дъжд.
izabell
Рейтинг: 1325 НеутралноЗамирисва на разчистване на сметките.
izabell
Рейтинг: 1325 НеутралноПет милиона пет милиона еми направете го като хората,а не понеже не дадоха колкото искаме сега на ви..и кой страда,старците и майките с колички.
Hristo Gospodinov
Рейтинг: 434 НеутралноАхм... и пак ще трябва да се ремонтира за повече от 5 милиона нали? Би било хубаво да видим наказателна отговорност при такива нескопосано работи най-накрая... Не че и в други държави не се случва, ама то бива бива...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Vassco
Рейтинг: 496 НеутралноАми като са им дали 5 млн, нека общината да даде още толкова и да го оправи като хората. А не да правят кьопави работи.
Гневник
Рейтинг: 701 НеутралноСпасе, всичко при управлението на правителството на Бойко Борисов беше "на око" и без правен, финансово-икономически, социален и екологичен анализ, без реална обосновка. На две, на четири или без очи.
ЗаНиЗа
Рейтинг: 2940 Неутрално"без финансова обосновка за реалната стойност на рехабилитацията" - така де, така, все едно не се знае, че в подобни "проекти" ПОТЪВАТ най-много пари! Естествено, хората които ги ОПравляват си знаят цената. ГРАЖДАНСКОТО ни общество още не е знае, та е време - ВРЕМЕТО е НАШЕ - поне на 12 май...
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.wallenstein
Рейтинг: 447 НеутралноТрябва да се краде! И когато няма предварителни изчисления, никой после не може да каже, къде, за какво, колко пари са се похарчили!
wallenstein
Рейтинг: 447 Неутрално" Или на повече – толкова, колкото са локвите, които блесват върху неравния нов асфалт с всеки пролетен дъжд."
И защо е неравен? Защото са пестили от материала. Нека журналистите видят, коя фирма е ремонтирала и какви са и връзките с герб. Да не се окаже измежду дарителите на Пъпеша!
slq84014722
Рейтинг: 848 НеутралноАбе супер си е булеварда! Някои си мислят, че за 5 милиона трябва да стане като писта за Формула 1. Няма как да стане това. Ако беше тройната коалиция щяха да отидат 50 милиона за няколко кръпки.
yavooor
Рейтинг: 1388 НеутралноТова е черен ПР. Дали били 5млн! А колко милиона са платили варненци за софийското метро? А колко милиона варненски данъци са заровени в южната дъга на софийското околовръстно?
Варна е важна, но само месец Август. През останалото време е само статистика.
др. Иванов
Рейтинг: 648 НеутралноДелата срещу герб за по 5-10 милиона ще отидат за след 10-15 години, толкова ще трябват за да се приключи с грабежите за десетки и стотици милиони.
Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!Euronymous
Рейтинг: 861 НеутралноАй стига толкова ! Колкото толкова ! Свърши вече ГЕРБ ще видим по нататък
From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !Публикувано през m.dnevnik.bg
pentuer
Рейтинг: 648 НеутралноЗаради точно такива сметки Бургас размина Варна в развитието си,очевидно в Бургас не се краде ,или много по-малко, в рамките
на търпимото....
Чардо
Рейтинг: 1341 НеутралноКато не сте доволни на тези 5 милиона ,
Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24ами върнете ги обратно в бюджета !
Tod
Рейтинг: 1341 Неутрално" паважът не е бил забелязан"...
Истината няма пресечна точка с популизма на БСП------------------
Спасов,варненци помним улица Владислав прекръстена на бул.Карл Маркс.Улицата беше паваж от катедралата до изхода на Варна,а и още по-нататък.Такива като теб Спасов които си мислят,че са част от Варна са вредни за града
radoslavivanov
Рейтинг: 488 ВеселоТака, както се инвестира в инфраструктура в БГ и конкретно според статията във Варна, качествена инфраструктура следващите 20-30-50 години няма да има
.
.
.
Комбинациите "евтино-некачествено" и "скъпо-некачествено" струват на данъкоплатците 2-3 пъти по-скъпо отколкото комбинацията "качествено-адекватна цена"
И тъй като ние сме най-бедната държава в Европа, и тъйкато за далавери кражби в големи размери тук не се лежи в затвора съответно ще гледаме как едни и същи улици и булеварди се асвалтират през 5-7 години
zh Vulchev
Рейтинг: 400 Неутралнозащо не дадете цените в София, просто за сражнение или някой друг град. Немисля че трябва да има фрапантни разлики, или пък ще си проличи колко точно са надути сметките
zhvТеодоси Бялков
Рейтинг: 554 НеутралноЕто снимки от трудовия процес при ремонта на булевард "Владислав Варненчик" :http://touchesofvarna.blogspot.com/2013/04/200420 13.html
http://touchesofvarna.blogspot.com/jazzi
Рейтинг: 442 НеутралноСпасе, намерете актовете обр. 19 и ги публикувайте и тях, за да се разбере съответствието им с КСС - така може да се разбере дали всичката работа е свършена според изпълнителя. После трябва да се направят измервания и да се вземат проби от различни места по трасето и да се сравнят с актовете и КСС. А най-накрая да се вземат усреднените цени на строителни борси и транспортни фирми за материалните и да се види дали има надценка. Аз предполагам, че действителната стойност на вложените материали и работата не надвишава 50% от отпуснатата сума или 2,5 млн. лева, иначе подобна схема ще е изключение от правилото на ГЕРБава договорка! Поздрави!
gotze
Рейтинг: 434 Неутралноа как тогава отсечката до затвора струва 14млн??