За да разбереш какво ти казват, трябва да знаеш кой говори

За да разбереш какво ти казват, трябва да знаеш кой говори

© Дневник



Обществото в България свикна да не получава отговор но въпроса кой притежава и кой контролира медите. А липсата на прозрачност по отношение на собствеността и финансирането им в България все повече ги отдалечава от основната им функция – да информират и ги превръща в средство за натиск. Това каза Антоанета Цонева, ръководител на Института за развитие на публичната среда, по време на дискусия "Капиталът в медиите и свободата на словото". Тя се случи в понеделник - първият ден от конгреса "MediaMixx 2013", който по традиция се провежда в курорта Албена. 


Заедно с Цонева в дискусията участваха още собственикът на "Дарик радио" Радосвет Радев, Любен Дилов-син като главен редактор на списание L'europeo, изпълнителният директор на Българския медиен съюз Гриша Камбуров и блогърът Асен Генов.


"През последните години държавата преразпределя все по-сериозен финансов ресурс от европейски програми, каза Цонева. В условията на медийна концентрация, която наблюдаваме у нас обаче, по този начин все повече средства попадат във все по-малко медии."




По този този начин според Цонева за читателите, слушателите и зрителите става невъзможно да бъде направена разлика между ПР материалите, редакционното им съдържание и политическата реклама. "А това е изключително важен момент, тъй като публиката не знае какво стои зад определено съдържание, обясни тя. Пример в тази посока беше кампанията за парламентарните избори през май т.г., която се отличаваше от други кампании по това, че почти изцяло премина през новинарския поток."


Цонева даде пример, че FCC (Federal Communications Commission) - регулаторният орган за комуникациите в САЩ, също се занимава със защита от медийна концентрация. "Собствеността на медиите не е само български проблем, каза тя. Навсякъде по света


концентрацията пречи на плурализма"


"С идеята за ясно разграничаване между редакционната позиция на една медия и платеното съдържание, което тя публикува, в момента се разработва етичен кодекс, който ще бъде предложен за подпис на всички медии, каза Гриша Камбуров. Това няма да е вътрешен кодекс на организацията." (Става дума за обявения преди време бъдещ кодекс на медиите, издавани от майката на депутата от ДПС Делян Пеевски - Ирена Кръстева, и други, контролирани от тях - бел.ред.)


Според Любен Дилов-син монополът е естествен стремеж на капитала и в това отношение медите не правят изключение, но нашите страхове идват от това, че в случая монополът има отношение към информацията, каза той. Малкият пазар в България показва, че две трети от медиите съществуват на непазарен принцип, а съмненията, че държавата се меси в работата им, имат сериозни основания като се имат предвид случаи като този, в който тя похарчи 50 хил. евро за създаване на страница във "Фейсбук".


Според Дилов независимо от регулаторната рамка, която ще бъде създадена, ако собствениците на медии искат да се скрият, те ще намерят начин да го направят. Затова по-важно е да се знае какво правят и какво могат да направят самите журналисти срещу това. "Собствеността на медиите е не толкова проблем на регулацията, колкото на самите журналисти и на тяхната активност, смята Дилов. Не аз не виждам и какво прави като съсловна организация Съюзът на българските журналисти, за да им вдъхне малко повече смелост, когато това им е необходимо", каза той.


"Какво могат да направят журналистите


при положение че в България има списъци с "удобни" и "неудобни" телевизии, попита в отговор Асен Генов. В същото време от интернет се информират едва половината българи", каза той.


"Според резултатите от едно световно изследване 83% от читателите не се интересуват от това кой е собственик на дадената медия, а от това каква информация им предоставя тя. Въпреки това у нас въпросът за собствеността продължава да е много важен. Така след политиката и футбола медиите се превърнаха в следващата тема "за маса" и това е много опасно", каза още Камбуров (той представлява съюза, доминиран от Пеевски - Кръстева - бел.ред.).


По време на дискусията той заяви, че


българката медийна регулация е закъсняла


с развитието си, като даде отново пример с провинциалните медии, които отдавна са изпаднали в тежка зависимост от местни икономически интереси, при това по начин, който трудно се поддава на регулация.


Радосвет Радев цитира данни, според които София е на едно от първите места в света по брой излъчващи радиостанции на глава от населението, а за цялата страна те са близо 500. "Пазарът вече е пренаситен, а в момента сделките за придобиване на радиостанции се извършват срещу суми, по-ниски, отколкото платените суми за лицензирането им преди години."


"Едно е броят на радиостанциите, а съвсем друго е техният дял от рекламния пазар, възрази Асен Генов. Платеното съдържание на медиите е средата, в което политическият елит се самовъзпроизвежда. Затова прозрачната собственост ще ни даде яснота за това какъв продукт достига до нас."


В диалога си с блогъра собственикът на "Дарик радио" разказа следната


история отпреди четири години


"Новоизбрания премиер прочете в Народното събрание списък, колко пари са отишли в медиите по повод 100 години от провъзгласяването на Независимостта на България, за да илюстрира "как  Станишев е купувал медиите в България", припомни Радев. В този списък беше и "Дарик", а изводът гласеше, че по това време ние сме били купени. И понеже бившият премиер беше комуникативен, аз му се обадих по телефона и му казах: "През това време, докато Станишев е финансирал "Дарик радио", ти два пъти стана политик на годината в нашата класация."


След това Радев обясни, че във всяка оперативна програма на Европейския съюз са заложени от 1 до 3 процента разходи за комуникационна стратегия. "Проблемът не е, че тези пари ще влязат в медиите, а как те да бъдат справедливо регулирани, за да не изкривяват пазара, каза той. Медиите не възпроизвеждат политиците в България. Доказателство за това е, че нито едно правителство не е повторило управлението си, а ние - медиите, сме едни и същи."


Според Любен Дилов-син обаче политиците в България продължават да "се случват" само в медиите и по тази причина натискът върху тях ще продължи да е много силен. В допълнение на думите му Асен Генов нарече "страхотен инцест" ситуацията от близкото минало, когато правителството на Бойко Борисов официално зададе на медиите въпроса, чувстват ли се зависими от него.


"В отговор повечето от тях отговориха, че такова нещо няма", припомни Генов. Сега ще видим дали всичко това ще се повтори отново.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Антон56
    Антон56
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Абсурдните изказвания следват едно след друго. Настоящишят премиер на България постоянно повтаря, че Белене е икономически казус, а не политически. Сякаш икономиката не е политика.
    Сега Камбуров, представляващ съюза на Пеевски-Кръстева, заявява, че информацията е важна, а не собствениците на медиата. Сякаш информацията не е политика и не може да манипулира.

    Нацизмът и комунизмът са еднакво престъпни.
  2. 2 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2902 Гневно

    "За да разбереш какво ти казват, трябва да знаеш кой говори"

    Не съвсем. Аз комунистическите мекерета ги познавам на третата дума.

    подпис
  3. 3 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 969 Весело

    Мама свинка защо не участва?

  4. 4 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 901 Любопитно

    [quote#0:"Заглавие"]За да разбереш какво ти казват, трябва да знаеш кой говори[/quote]
    Това е условие по подразбиране, казват малките деца!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  5. 5 Профил на vasco
    vasco
    Рейтинг: 1438 Весело

    "Медиите не възпроизвеждат политиците в България. Доказателство за това е, че нито едно правителство не е повторило управлението си, а ние - медиите сме едни и същи".

    Страшна е Радосветовата логика

    Така е, едни и същи сте си. Смърдите та се не трае!

    "....а сенките раждат чудовища, нали, г-н Пеевски?"
  6. 6 Профил на twe38546258
    twe38546258
    Рейтинг: 909 Неутрално


    "Малкият пазар в България показва, че две трети от медиите съществуват на непазарен принцип..."
    И това е така по цял свят и пазарната икономика е едно от лъжливите пропаганди на медии и икономисти, защото или я няма или е ограничена от непазарната. За пример, на контролирана от държавата телевизия и обслужваща интереса на управляващите на непазарен принцип ще дам- BBC, която се издържа с такса, която плащат британците всяка година, от 20 паунда.

    Платон ми е приятел, но истината ми е по-голям приятел.
  7. 7 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1311 Разстроено

    До коментар [#5] от "vasco":
    Страшна е Радосветовата логика

    Така е, едни и същи сте си. Смърдите та се не трае!"

    -Усмърдяха ни!Точно пък тези-морални,акъллии...та преливат.

  8. 8 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 515 Неутрално

    В контекста на статията - Дневник Вие банкерите от ДС май ги забравихте .Нещо информацията липсва .
    За пълна лустрация на ДС.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK