Просветният министър предлага училищните бюджети да зависят от качеството

Анелия Клисарова, министър на образованието и науката

© Георги Кожухаров

Анелия Клисарова, министър на образованието и науката



Промяна на училищното финансиране чрез въвеждане на коефициент за качество на преподаването, предлага министърът на образованието и науката Анелия Клисарова. Бюджетът на училището и заплащането на преподавателите ще бъде обвързан както с броя на децата, така и изпитните им резултати, коментира министърът в интервю за Българското национално радио.


Анелия Клисарова смята, че чрез успехите от изпитите за национално външно оценяване на четвърти и седми клас може да бъде изчислено с колко се е повишил успехът по учебните предмети. На базата на изчислението ще може да се определи коефициент за финансиране в даденото училище, а от там и директорът ще разпределя по-правилно и справедливо средствата.


Все още не е ясно с колко усъвършенстването на делегираните бюджети ще увеличи учителските заплати, тъй като в момента се правели разчети. Министърът посочва, че в големите градове те ще са по-големи заради по-големият брой ученици, което води до повече постъпления в бюджета. Проблемът е при малките училища, където заплатите са малки, а делигираните бюджети - недостатъчни. "Много е трудно с трудни региони, с малки училища и деца, които не са мотивирани да учат, да постигнеш принадена стойност", каза министърът.




Според Клисарова учителите в малките населени места и райони с малко ученици ще получат достойни заплати, когато бъде изчислено с колко те са повишили знанията на учениците. Идеята била приета много добре от директори на училища във Варна и областта, след като разбрали, че така средствата ще бъдат разпределяни по-справедливо.


В момента в образователното министерство се правели разчети, колко повече средства ще бъдат още необходими за делегираните бюджети. Министърът казва, че е заварила нула капиталови разходи в министерството.


Министърът предлага като кризисна мярка в държавните висши училища да се приложи платеното обучение като възможност. 

Коментари (71)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 4u4o
    4u4o
    Рейтинг: 664 Неутрално

    И какво ще се случи с училищата в малките градове и селата?

  2. 2 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    В училищата трябва да се завърне Дисциплината,преди всичко

  3. 3 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1091 Неутрално

    В идеята има смисъл. Не знам как точно ще стане, обаче. Много по-важно е според мен да се премахне отвратителната практика всички да "минават", щото иначе се губят парите, които "следват" ученика. Къде го следват, като той иска да хване къра? В такива училища, с проблемни ученици трябва да има много повече училищни психолози и др. специалисти, които да помагат в тази насока. А не тези специалисти да се назначават "на глава от населението".

    Доброто е заразно
  4. 4 Профил на dobrev111
    dobrev111
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Пак изстрели на посоки ...
    свършиха патроните уа горскиии .

  5. 5 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    [quote#3:"dogwoman"] да се премахне отвратителната практика всички да "минават"[/quote]

    Много лесно може да се премахне тази практика, но ще загинат менте-вузовете на "нашите хора". Нещата са свързани.....Става дума за "едни" пари....

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5866 Неутрално

    първо да пребори мъртвите души в училищата ! Има много случаи на деца на емигранти, които се водят ученици в България !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 3142 Любопитно

    "коефициент за качество на преподаването" - когато стане константа, тогава може да има и възход в БГ образованието. Горе-долу напипват нещата, макар да го правят бързо. Системата е толкова приспособима само когато става въпрос за пари, а ТЕ ги дават според зависи. Възпитанието и респектът към институцията, спасила БЪЛГАРЩИНАТА, трябва да се поощряват, защото ДЕЦАТА са много по-напред в "обучението" и училището, поне, трябва да ги учи да осъзнават потоците от знания, а не да ги правят кухи отличници.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  8. 8 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1303 Весело

    [quote#6:"КМЕТ В СЯНКА"] да пребори мъртвите души в училищата[/quote]

    Ами делегирания бюджет?

  9. 9 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1419 Гневно

    Не,не и не!!!Това е порочен метод за бюджета на училищата!Кой ще отиде да учи децата по селата?...

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5866 Неутрално

    До коментар [#8] от "dobrich":

    +++++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 781 Неутрално

    И кое или какво гарантира, че изпитните резултати са обективни?

    Госпожата дали се сеща, че насила можеш да вземеш, но не можеш да дадеш, камо ли пък знания.

  12. 12 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1416 Любопитно

    [quote#1:"4u4o"]И какво ще се случи с училищата в малките градове и селата?[/quote]

    Да четат, бе...аман от простотия и чалга...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  13. 13 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#9] от "Tod":

    Коментара приема за даденост, че по селата децата са по-тъпи. Ако учителя е способен няма логика на село да се справя по-зле отколкото в града.

  14. 14 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1091 Неутрално

    [quote#5:"dobrich"] но ще загинат менте-вузовете на "нашите хора". [/quote] Е, какъв им е смисълът? Не знам кои са "наши" и "ваши", обаче е тъпо, тъпо та тъпо!

    Доброто е заразно
  15. 15 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Въведи системата на парите следват ученика и ги остави държавните училища да се конкурират равнопоставено с частните. И бързо бързо ще се даде стимул на директорите да си подобрят резултатите, иначе просто ще останат без работа. Докато няма равнопоставеност и конкуренция, директорите на държавните ще знаят, че хранилката им е сигурна и няма да им дреме. Конкуренцията ражда качество и те много добре го знаят, ама соц лобитата натискат.

    Governments never learn. Only people learn.
  16. 16 Профил на Mr. Brightside
    Mr. Brightside
    Рейтинг: 402 Неутрално

    И как ще се привличат по-"качествени" учители, ако бюджетът все намалява?

  17. 17 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 567 Неутрално

    Поредната предпоставка за тичане и "даване" за по-висока оценка за някое училище. Тоест който най-много даде, съответно най-много получава.

  18. 18 Профил на 2029
    2029
    Рейтинг: 659 Неутрално

    [quote#3:"dogwoman"]Много по-важно е според мен да се премахне отвратителната практика всички да "минават", щото иначе се губят парите, които "следват" ученика.[/quote]

    Това важи с още по-пълна степен за университетите.

  19. 19 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    Мда, ето го в прав текст това прословуто "нововъведение", което беше загатнато в едно предишно интервю на министЕрката. Идеята не е нейна. Имаше я в предизборната програма на ДСБ! Идеята не е тяхна. Това "епохално" "чудо" се върти и пробутва от онези, несменяемите "експерти" и "реформатори", които се монополизирали реформирането на обрпазованието. От партия в партия и от идеология в идеология, винаги във властта....
    Но, същността е следната: На БАЗАТА на ОЦЕНКИТЕ от МАТУРАТА, да се НАМАЛЯВА финансирането на УЧИЛИЩЕТО!! Е, милозливо се предлага и бонуси за по-високи оценки. Разбира се с уточнението за бъдещи коефициенти, когато...може би...ако...!
    Хайде да тръгнем по класическия път: кой има интерес, каква е ИСТИНСКАТА цел, кой РЕАЛНО управлява парите на училището, кой РЕАЛНО ще се възползва, У КОГО ще отидат икономисаните пари...?
    Възникват едни важни въпроси:
    1. Ако има един слаб випуск сега и на негова база се определят парите за следващата година, А следващият випуск е по-добър, ТО следващият випуск ще бъде НАКАЗАН с по-ниско финансиране за обучението си. Това реално финансиране ли е?
    2. Учениците обикновено през всичките си учебни години не учат в едно училище. На базата на крайния резултат КОЕ училище трябва да се поощри или накаже? А за ученик сменил няколко училища в рамките на една година какво да отговорим?
    3. Спомнете си прословутият вой за "кривата" на Бел! Оценъчната система е така направена, че да покаже действителното, естествено разпределение на три вида успели: тези с лош резултат, тези с отличен резултат и МНОЗИНСТВОТО със "средния" резултат между първите две групи. Това е реалното разпределение. Обаче тъкмо заради това напълно реално разпределение сегашното финансиране ЩЕ БЪДЕ ОРЯЗАНО С ЦЕЛИ 25%. Заради коефициента на осредняване.
    Има и ощи...
    На пръв поглед "завладяващата" идея за финансиране по резултат ще доведе само до едно - "оптимизиране" на и без това крайно недостатъчното финансиране на училищата.
    КОЕТО СЕ ОКАЗВА ЦЕЛТА!!!
    Всъщност спомням си че в едно интервю тук в "Дневник" Костов в прав текст изказа всичко това като да се вземат 230 млн.лв. от училищата и да се дадат на малкия бизнес. Просто с ВСЯКАКВИ СРЕДСТВА СЕ ТЪРСИ ОТНЕМАНЕ НА СРЕДСТВА ОТ ПУБЛИЧНИЯ СЕКТОР И ПРЕХВЪРЛЯНЕТО ИМ В ЧАСТНИЯ.
    И образованието и науката са най-лесно уязвими, поради нищожната си сила за противодействие. Тях няма кой да ги защити. Срещу тях вече повече от десетилетие са води пропагандна война. "Всички" са "убедени", че тези този публичен сектор е НЕКАЧЕСТВЕН, НЕПРОФЕСИОНАЛЕН, НЕСПОСОБЕН, ПРЕЧЕЩ, НЕРЕФОРМИРАН, НЕКОНКУРЕНТОСПОСОБЕН и т.н. ОТРИЦАНИЯ!
    Новата министърка е просто поредният инструмент за налагане на поредната "реформа" за редукция. Впечатляваща е обаче симбиозата на политическо равнище. Консолидирана политическа класа - леви и десни в един ритъм.
    Да са ни честити!
    !

  20. 20 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 590 Гневно

    ТОВА Е БЕЗУМИЕ!!!

    Какво излиза от гимназиите много зависи от това какво влиза там!!! Успехът на учениците не е пряк измерител за качеството на преподавателя. В училище с по-слаби ученици преподавателят може да влага повече усилия, творчество и т.н. за да постигнат близки резултати до елитните. Освен това в елитните много често децата ходят на допълнителни частни уроци, за които другите често нямат възможност.

    Ако тази практика обхване и частните училища ще стане доста интересно... Но като цяло богатите по този начин ще станат по-учени и по-богати, а бедните в повечето случаи - по-неграмотни и по-бедни.

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  21. 21 Профил на Медий
    Медий
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Това е доста глупаво. Няма да има реална реформа в образованието, докато не се върнат правата на учителите от комунистическо време.
    При комунизма училищата бяха както са американските частни училища.
    Докато сега нашите училища са, каквито са американските държавни училища.
    Учителите нямат никакви права и е пълен произвол.

    I'm addicted to the truth.
  22. 22 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    Предполага се, че качеството се оценява според националните матури а не според оценките които преподавателите на практика пишат на себе си. Това е добра стъпка. Нещо повече, госпожата говореше по бТВ за "принадена стойност" т.е. разликата между това с което е влязло детето и резултата от обучението му. Е, това наистина е много добре.

    Има някои неща които не са ясни. Примерно училищата няма ли да почнат под разни предлози да отказват обучението на по-тъпичките, т.е. онези които няма да могат да дават "принадена стойност" и как това ще се съчетава със задължителното образование? В крайна сметка преподавателя не е виновен, че ученикът му е талпа от която нищо не става въпреки старанията му. Но по принцип насоката към качеството е правилна.

    За платеното обучение във ВУЗ като панацея смятам, че не е правилно. Щом има пари ще има и корупция и желание да се "печатат" дипломи. Ако искат качество трябва да обърнат поглед към реализацията. Също да се въведат професионални изпити и сертификати от гилдиите. Те нямат интерес да пускат некадърници да им правят конкуренция. Въобще максимално прилагане на външното оценяване за да няма конфликт на интереси.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  23. 23 Профил на mvg
    mvg
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Трябва и на следващ етап дипломите да бъдат различно третирани. Образованието не навсякъде е еднакво, а всеки има равен старт.

    Bigamy is having one wife too many. Monogamy is the same.
  24. 24 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    [quote#15:"vladimirkarolev"]системата на парите следват ученика [/quote]
    Глупости на търкалета. Именно тази система доведе до това, че преподавателите с всички сили тикат нагоре учениците и пишат високи оценки на поразия за да не загубят бройката.

    А относно частните училища това си е директен призив за създаването на един елит който да владее всичко и едно огромно неграмотно мнозинство от роби. Е, за такива "реформатори" веднага ми идва на ум че гилотината е хубаво изобретение.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  25. 25 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    [quote#24:"Fred"]Е, за такива "реформатори" веднага ми идва на ум че гилотината е хубаво изобретение. [/quote]

    ++++++++++++++.......

    Това за гилотината и на мен все по-често ми идва на ум. За възмездие на "реформаторите"...
    !

  26. 26 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 688 Неутрално

    [quote#13:"Skydiver"]Коментара приема за даденост, че по селата децата са по-тъпи. Ако учителя е способен няма логика на село да се справя по-зле отколкото в града. [/quote]
    Има, има... Синът на тракториста иска да стане тракторист, синът на лекаря - лекар. Щото това са виждали децата. Ама в градовете има и лекари, и инженери, и адвокати, съответно и деца, които се интересуват от училището повече. А иначе, селският даскал, който води 5 предмета на 5 различни випуска е много по-натоварен от градския си колега. И, съответно, ако и парите са по-малко, хич няма причина да се занимава с работа, с която и така се захващат главно хора, които не стават за друго или я приемат за нещо временно.

  27. 27 Профил на HAGBARD
    HAGBARD
    Рейтинг: 571 Неутрално

    И аз предлагам министерските заплати да зависят от качеството.

  28. 28 Профил на silvanatam
    silvanatam
    Рейтинг: 458 Любопитно

    А, учителите и децата в детските градини как ли ще се оценяват? И при тях ли ще има външно оценяване? Какви ли изпити ще измисли госпожата за тях? Или може би министърката не знае, че в детските градини работят учители?

  29. 29 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#11:"Nelumbo"]И кое или какво гарантира, че изпитните резултати са обективни? Госпожата дали се сеща, че насила можеш да вземеш, но не можеш да дадеш, камо ли пък знания. [/quote]Идеята не е лоша, важно е как ще се реализира. За да има обективност резултатите трябва да се измерват чрез външно оценяване. Всичко друго е "мижай да те лажем".

    Другото е, че детските също трябва да се обвържат с резултатите от външното оценяване. Само така родителите ще имат финансови стимули (и санкции). Защото без подкрепа от страна на родителите и най-доброто училище няма да се справи.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  30. 30 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#19:"AzDebil"]Ако има един слаб випуск сега и на негова база се определят парите за следващата година, А следващият випуск е по-добър, ТО следващият випуск ще бъде НАКАЗАН с по-ниско финансиране за обучението си. Това реално финансиране ли е? [/quote]Добър въпрос. Мисля, че премиите следва да се определят възоснова на прогреса направен от випуска. Примерно, ако в един випуск в началото на годината учениците са били в долната третина по резултати (в сравнение с връстниците си в страната), а завършва в първата третина очевидно има прогрес. За целта, обаче, трябва да има външно оценяване всяка учебна година.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  31. 31 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#19:"AzDebil"]Учениците обикновено през всичките си учебни години не учат в едно училище. На базата на крайния резултат КОЕ училище трябва да се поощри или накаже?[/quote]Всъщност премиите следва да са за определни учители, а не за училището като цяло. Просто за всеки учител трябва да се следи развитието на подопечните му ученици.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  32. 32 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#21:"Един"]Това е доста глупаво. Няма да има реална реформа в образованието, докато не се върнат правата на учителите от комунистическо време.При комунизма училищата бяха както са американските частни училища. [/quote]Това изобщо не е вярно. В американските училища (дори и в държавните) учениците не биват карани да наизустяват литературни теми и въобще се набляга на разбирането, а не на зубренето. Също като цяло се полагат усилия учениците да бъдат спечели с развлекателно поднасяне на материала, а не толкова чрез налагането на сурова дисциплина.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  33. 33 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1416 Весело

    [quote#24:"Fred"]Е, за такива "реформатори" веднага ми идва на ум че гилотината е хубаво изобретение.[/quote]

    Значи, според теб, окопаната държавна образователна система работи чудесно? 85% от 4-класниците не знаят кой е хан Аспарух, това се вписва в чудесните резултати и визията ти българските деца да бъдат берачи на ягоди ли?

    Governments never learn. Only people learn.
  34. 34 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#20:"zaza"]Какво излиза от гимназиите много зависи от това какво влиза там!!! Успехът на учениците не е пряк измерител за качеството на преподавателя. В училище с по-слаби ученици преподавателят може да влага повече усилия, творчество и т.н. за да постигнат близки резултати до елитните. [/quote]Добре казано. Затова следва да се измерва относителния ранкинг на едно училище, а не абсолютния. Т.е. дали училището се движи нагоре в ранкинга или не. При най-елитните училища няма да има никакво движение.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  35. 35 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#20:"zaza"]В училище с по-слаби ученици преподавателят може да влага повече усилия, творчество и т.н. за да постигнат близки резултати до елитните. [/quote]Трябва да се взема предвид социалния статус на учениците. Тези от рискови сенейства (примерно родители разведени, безработни или криминално проявени) следва да бъдат разглеждани като "трудни деца". Ако такива ученици изкарват, примерно четворки при външното оценяване, това следва да бъде възнаграждавано материално като петици или шестици при децата от семейства на висшисти.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  36. 36 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    До коментар [#30] от "Nikolay UK":

    [quote#30:"Nikolay UK"]За целта, обаче, трябва да има външно оценяване всяка учебна година. [/quote]

    Дали евфемистично ще го наричаш външно оценяване или ще се използва административното "държавен зрелостен изпит", или "простонародното" матура е все едно. Сегашната матура е палиатив. Има един задължителен предмет и един задължително избираем. Въпрос на тактика е какво ще си избереш и каква цел ще си поставиш. Зрелостниците са достатъчно добре подготвени тактически и често избират предмет, по който да изкарат каквато и да е оценка по-различна от 2, но да запазят високата оценка по друг предмет. Така че стойността на матурата е ... относителна.

    ТРЯБВА ДА ИМА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО ВСИЧКИ ПРЕДМЕТИ! Не само при завършване на образователната степен или в края на всяка година, НО И В КРАЯ НА ВСЕКИ СРОК! И В КРАЯ НА ГОДИНАТА СЪЩО!
    Тогава ще се постигне лелеяната мечта за ОБЕКТИВНОСТ на ОЦЕНКИТЕ! Това ще са показателни резултати!
    Освен това ще отпадне необходимостта учителите да поставят и вписват каквито и да са оценки. Даже това трябва изрично да им се забрани! Само при тези обстоятелства мога да се съглася с теб.
    !

  37. 37 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#24:"Fred"]Именно тази система доведе до това, че преподавателите с всички сили тикат нагоре учениците и пишат високи оценки на поразия за да не загубят бройката.[/quote]Затова външното оценяване следва да бъде всяка година, а не само два пъти за цялото средно образование.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  38. 38 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#36:"AzDebil"]ТРЯБВА ДА ИМА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО ВСИЧКИ ПРЕДМЕТИ! [/quote]++++++++++ Точно така!

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  39. 39 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#36:"AzDebil"]ТРЯБВА ДА ИМА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ не само при завършване на образователната степен или в края на всяка година, НО И В КРАЯ НА ВСЕКИ СРОК! И В КРАЯ НА ГОДИНАТА СЪЩО!Тогава ще се постигне лелеяната мечта за ОБЕКТИВНОСТ на ОЦЕНКИТЕ[/quote]+++++++Много добре казано!

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  40. 40 Профил на Lady V
    Lady V
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#36] от "AzDebil":

    ДЗИ е достатъчно лесен ,ако си наясно какво искаш да учиш за в бъдеще

    Ангелите я наричат небесна радост, дяволите я наричат адска мъка, хората я наричат Любов
  41. 41 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    До коментар [#38] от "Nikolay UK":

    А, не е достатъчно! Искам плюсове и за изискването за всеки срок!
    Дори мисля че сроковете трябва да станат ТРИ. Обосновава се с необходимостта да се облегчи натоварването на "децата". Може да се направят междусрочни ваканции, които да се използват за полагане на тези срочни изпити по всички предмети!
    !

  42. 42 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#36:"AzDebil"]ТРЯБВА ДА ИМА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО ВСИЧКИ ПРЕДМЕТИ В КРАЯ НА ВСЕКИ СРОК!Това ще са показателни резултати! Освен това ще отпадне необходимостта учителите да поставят и вписват каквито и да са оценки. Даже това трябва изрично да им се забрани![/quote]Съгласен. Също част от изпитите по външното оценяване биха могли да бъдат стандартизирани тестове, което би разтоварило учителите от необходимостта да проверяват и оценяват, а и би облегчило статистическия анализ на резултатите.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  43. 43 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Весело

    До коментар [#40] от "Nona - SUNSHINE FOR YOU!!":

    ДЗИ не е направен за да е наясно някой какво иска да учи, а заради импозантното "да ги видим даскалите какво са ни научили милите деца". Разбира се и за оправдание на публичните разходи пред вечно недоволните данъкоплатци
    !

  44. 44 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#41:"AzDebil"]А, не е достатъчно! Искам плюсове и за изискването за всеки срок! Дори мисля че сроковете трябва да станат ТРИ. Обосновава се с необходимостта да се облегчи натоварването на "децата". [/quote]Разбира се. Според мен класните работи в края на всеки срок би следвало да бъдат заместени с външно оценяване.

    И, да, има смисъл от три по-кратки срока вместо два дълги.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  45. 45 Профил на Lady V
    Lady V
    Рейтинг: 458 Любопитно

    До коментар [#43] от "AzDebil":

    Хах, защо пък да е виновен преподавателят??

    Ангелите я наричат небесна радост, дяволите я наричат адска мъка, хората я наричат Любов
  46. 46 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    До коментар [#42] от "Nikolay UK":

    Защо част? Всички изпити могат. Разбира се по предмети, в които има практическо обучение трябва да има и практически изпит - примерно физическото, трудовото, химия/провеждани в лабораторни условия/, рисуване, пеене ... в горния курс няма да има толкова практически изпитвания.
    Но учителите, които предават на изпитваните ученици не трябва да ги оценяват и изобщо не трябва да бъдат квестори дори в населеното място, където се намира училището.
    !

  47. 47 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Весело

    До коментар [#45] от "Nona - SUNSHINE FOR YOU!!":

    Е, кой да е виновен, министърът ли, Директорът ли, Началникът на инспектората ли, Областния управител ли, Кметът ли, Директорът на дирекция Образование в Общината ли, инспекторите в дирекцията на общината ли, родителите ли, бабите и дядовците ли, кварталният дилър ли ....?

  48. 48 Профил на Lady V
    Lady V
    Рейтинг: 458 Любопитно

    До коментар [#47] от "AzDebil":

    Самите ученици...те отговарят за знанията си, целите си ако даденият индивид(ученик) не иска да научи нещо...

    Ангелите я наричат небесна радост, дяволите я наричат адска мъка, хората я наричат Любов
  49. 49 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#46:"AzDebil"]Защо част? Всички изпити могат да бъдат [стандартизирани тестове]. [/quote]Съгласен съм. По-голямата част могат да бъдат - и би следвало да бъдат - стандартизирани тестове. В специализирани училища (напр. по изкуствата, техникумите, а също биологически или химически паралелки) има резон част от изпитите да са практически. И, да, в тези случаи оценяващите, а и квесторите следва да бъдат външни лица.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  50. 50 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Весело

    До коментар [#33] от "vladimirkarolev":

    Каролев, какво се правиш на улав? Тези резултати са плод и на твоите усилия за пропогондиране на оптимизации и "реформи". Нали трябвало да е евтино за горкия прохождащ частен бизнес-данъкоплатец? Е, евтиното винаги излиза скъпо. Като икономист би трябвало да го знаеш. Вярно височката цена може да избие не точно там където го очакваш, но... рискове на идеологията!

    !

  51. 51 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    До коментар [#49] от "Nikolay UK":

    А, не! Никакво отстъпление. КАк така само в специалицираните паралелки или училища. Всички училища и всички предмети. Иначе къде отива обективността? Или къде отива съпоставимостта на резултатите? Или си за единно реално оценяване или за привилегии и отстъпки, но тогава тази система с финансиране на база резултати ще стане като комунизма - всички са равни, но някои по-по-най-равни!
    !

  52. 52 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#51:"AzDebil"]КАк така само в специалицираните паралелки или училища. Всички училища и всички предмети. Иначе къде отива обективността? Или къде отива съпоставимостта на резултатите? Или си за единно реално оценяване или за привилегии и отстъпки, но тогава тази система с финансиране на база резултати ще стане като комунизма - всички са равни, но някои по-по-най-равни! [/quote]Не сте ме разбрали - имах предвид, че намирам за допустимо отделни предмети в специализираните училища да са с практически изпит, а не стандартизиран тест. Но и тогава оценяването следва да е външно.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  53. 53 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#51:"AzDebil"] КАк така само в специалицираните паралелки или училища. Всички училища и всички предмети. Иначе къде отива обективността?[/quote]Също, мисля, че материалния стимул следва да бъде калкулиран не на база училище, а на база учител. Иначе добри учители в лоши училища биха били наказани. Външното оценяване би дало шанс за такава обективна оценка.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  54. 54 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Любопитно

    До коментар [#31] от "Nikolay UK":

    Сега се вгледах в този текст. Това не може да стане. ДИРЕКТОРЪТ ЕДНОЛИЧНО И ПО СВОЕ УСМОТРЕНИЕ УПРАВЛЯВА БЮДЖЕТА НА УЧИЛИЩЕТО!/По закон/ Нали са мениджъри. Как си го представяш тези пари да отиват за учителите. Ще отиват в общия бюджет. А от там...както дойде според способностите на НЕСМЕНЯЕМИТЕ Директори. Е, някои имат и интелект в глават си, но повечето са хм... да го кажа така - с развито чувство за собствената си превъзходна, незаменима и непреодолима стойност.
    !

  55. 55 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#54:"AzDebil"]Това не може да стане. ДИРЕКТОРЪТ ЕДНОЛИЧНО И ПО СВОЕ УСМОТРЕНИЕ УПРАВЛЯВА БЮДЖЕТА НА УЧИЛИЩЕТО!/По закон/ Нали са мениджъри.[/quote]Има резон директорите да решават разпределението на по-голямата част от бюджета. Същевременно има резон да се изготвя статистика за всеки учител като се види прогресът на неговите ученици при външното оценяване.

    Тази индивидуална статистика може да се използва при изчисляване на премията за училището (т.е. то получава премия за всеки свой добър учител) и - допълнително - за изчисляване и на индивидуална премия за учителя. Това е въпрос на методика. Важното е да има индивидуални статистики за всеки учител иначе може да се стигне до уравнивиловка в рамките на училището - добри учители да мъкнат на гърба си лоши.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  56. 56 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1416 Весело

    [quote#50:"AzDebil"]Тези резултати са плод и на твоите усилия за пропогондиране на оптимизации и "реформи". [/quote]

    Дай пример кое по-точно от сегашната образователна система е било препоръчано от мен Плановиците в нея ли? Като страстен привърженик на плановата икономика и комунизма ли съм ги препоръчал?

    Governments never learn. Only people learn.
  57. 57 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3091 Неутрално

    Анелия Клисарова смята, че чрез успехите от изпитите за национално външно оценяване на четвърти и седми клас може да бъде изчислено с колко се е повишил успехът по учебните предмети.
    ________________
    Анелия е грешка!!!!!
    Така или иначе училищата на "богатите" в София където има по-заможни родители те ще плащат за частни уроци в 7-ми клас и така с високите оценки ще подарят и по-високи заплати на учителите в училищата където и без това не регламентирано се приемат първокласници само от по-заможни семейства!

    А училищата в провинцията ще продължат да се закриват и да се съкращават учители въпреки ,че там работят доста свестни и родолюбиви българи !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  58. 58 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 4095 Неутрално

    [quote#31:"Nikolay UK"]Всъщност премиите следва да са за определни учители, а не за училището като цяло.[/quote]

    Ъъ?
    Че как тогава ще намерят учител по трудово, пеене. Хайде физическото биха моглри да обвържат със спортна стипендия...

    Успешен модел зад гърба си остави г-жа Фандъкова в 73(т.нар. 2ра Немска). Основният проблем е, че директорските назначения са политически и шуро-баджанашки. Дори не и партийни - в МОН и Инспектората има чиновници, които са надживели всички кабинети досега от 10/11 насам. Това са тотално безполезни в съвременните условия бюрократи.

    I Want To Believe
  59. 59 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#2] от "xalikarans":

    В училище трябва да се смени програмата и половината учители
    Те са морално остарели и никаква дисциплина няма да помогне

    Периферните маломерни училища да се затворят и децата да се превозват всеки ден до близкото средищно училище на което да се дадат пари и ресурси да ги поема
    Стига халтура в училище и ВУЗ - от криворазбрани социални съображения
    Не ни трябват имитации на държавна издръжка

  60. 60 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#9] от "Tod":

    Децата по селата ще учат в близкия град
    Какво ще стане ако автобус ги обира всяка сутрин и ги кара на 15-20 км за половин час
    Поне ще ги научат на нещо
    В населено място със 100 старци и много роми няма да отидат наистина добри учители дори за много пари - който твърди обратното ограбва децата от тези села от бъдеще
    Държавата трябва да осигурява достъп до образование - а това не е равно на училище във всяка паланка-независимо дали там нещо ги обучават или стоят само за да се тупа кметът в гърдите и да се дава щат на 10 негови роднини

  61. 61 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#57] от "comandante":

    Е за какво се прави националното оценяване като от него няма последствия
    Според мен училищата с ниски резултати трябва да се санкционират Без оглед на дежурното хленчене което ще възникне - криза бедност и пр
    Ниският резултат значи - там децата не са ги научили
    За тези деца какви са покъртителните конкретни причини да не получат образованието на което имат право по конституция няма значение
    А и причините обикновено са тривиални - учителите и директорът не са си свършили работата - по един или друг начин

  62. 62 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#35] от "Nikolay UK":

    Е само учениците нямаха привилегия досега
    Абсурдно е да се въвеждат стимули според произхода на децата

  63. 63 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#19] от "AzDebil":

    Образованието и науката са ни калпави сега - бидейки държавни
    Завършващите следно училище са масово неграмотни
    Завръшващите ВУЗ - също но с друго ниво на претенции
    Ако за да се промени това - трябва да се пренасочват и режат пари - да се направи С веене на знамена и викове колко са лоши политиците олигарсите и бизнеса въпросът няма да се реши

  64. 64 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3091 Неутрално

    [quote#61:"janeausten"]Според мен училищата с ниски резултати трябва да се санкционират Без оглед на дежурното хленчене което ще възникне[/quote]
    Защо отговаряш на [#57] без да си го прочела внимателно !
    В момента в училищата се извършва сегрегация и с изключение на няколко елитни училища в София
    всички останали в които учат деца от по-бедни семейства или деца на ромове са обречени на ниско квалифицирани учители и лоши директори !

    Лесно може да се направи експеримент какви резултати ще имат "елитните" учители в училища където учат агресивни деца от гетата ...
    Но кой ще бъде стимулиран да работи в такова училище при положение ,че бонуса за резултати може да си го изкара от 2-3 частни урока с кротките деца от заможни семейства а премията му е 100% сигурна???




    Libertarianism is just anarchy for rich people
  65. 65 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#59:"janeausten"]Перифернте маломерни училища да се затворят и децата да се превозват всеки ден до близкото средищно училище на което да се дадат пари и ресурси да ги поема [/quote]Добре казано!

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  66. 66 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 3001 Неутрално

    [quote#62:"janeausten"]Е само учениците нямаха привилегия досега. Абсурдно е да се въвеждат стимули според произхода на децата [/quote]Някои деца са по-труден материал. Да накарате едно ромксо дете с честен труд да изкара четворка по математика или български е постижение съпоставимо с това едно дете на висшисти да изкара шестица. И трябва да бъде оценено подобаващо - т.е. учителят/училището би следвало да получи някаква премия. Иначе никое училище няма да иска да се занимава с ромчета, а те са близо една трета от децата.

    Също и детските трябва да бъдат обвързани с успеха в училище.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  67. 67 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1369 Весело

    До коментар [#63] от "janeausten":

    "Разбираш" си от "занаята", а?
    Училищата не са държавни! Общински са повечето. Държавните май нямат и двеста. Частните са приблизително колкото държавните. "Разходи" се със заклинанията нанякъде и пак ела. Образованието ни не е калпаво. Никак даже. В това, в което не е добре е тъкмо робуването на заклинания И СИСТЕМНОТО НЕДОФИНАНСИРАНЕ. Ако не го разбираш ти предлагам да си представиш как все повече обедняваш, а твоите приятели и роднини все повече те обвиняват и презират защото си бедна. Нещо такова...
    Дилемата не е частно или държавно! Евтино и качествено само химера. Сега образованието ни е много евтино. Нататък сама си прави изводите.
    !

  68. 68 Профил на Lady V
    Lady V
    Рейтинг: 458 Любопитно

    До коментар [#63] от "janeausten":

    И какво предлагаш? Учениците да се самообразоват ли? Да не би частните да са по-добри....СЪМНЯВАМ СЕ

    Ангелите я наричат небесна радост, дяволите я наричат адска мъка, хората я наричат Любов
  69. 69 Профил на Lady V
    Lady V
    Рейтинг: 458 Любопитно

    До коментар [#67] от "AzDebil":

    Какво ли ще става за в бъдеще...?

    Ангелите я наричат небесна радост, дяволите я наричат адска мъка, хората я наричат Любов
  70. 70 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#67] от "AzDebil":

    И каква точно е голямата разлика между държавни и общински
    И двете се управляват лошо по едни и същи причини
    А дали образованието е калпаво - опомнете се - вижте неграмотността наоколо
    Единственото което казвам е - и с двойно повече пари в образованието без други промени нищо няма да стане

  71. 71 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#68] от "Nona - SUNSHINE FOR YOU!!"

    Да престанат да крепят училища на места където няма достатъчно деца
    Да ги возят до по-големи - където ще ги научат на нещо
    Да затегнат критериите за атестация на ВУЗ
    Които не отговарят на условията - да им се спре държавната издръжка и парите да се дадат на останалите
    Защо са ни 50 Вуза - финансирани на $калпак$ студенти с пари на данъкоплатците





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK