Медиите страдат най-силно от икономически натиск, сочи проучване

Медиите страдат най-силно от икономически натиск, сочи проучване

© Дневник



Сериозният проблем на медийната среда в България е икономическият натиск, който в много случаи е по-явен и мощен и от политическия. Това сочат резултатите от второто годишно проучване на състоянието на медиите в страната, направено от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) – България (виж прикачения хайл). То е извършено в периода 10 май – 10 юни т.г. и анализира свободата на словото през погледа на 169 анкетирани журналисти от цялата страна.


Над две трети от участниците в анкетата са посочили, че медиите, в които работят, са по-скоро независими от политически натиск. Той обаче се оказва по-сериозен проблем за работещите в публичните медии. Същото важи и за журналистите от извънстоличната преса. Като напълно независима от икономически натиск са определили медията, в която работят близо 17% от анкетираните, докато отрицателните отговори на този въпрос са над 38% от всички дадени в допитването.


"Култура на натиска"




Понятието неправомерен натиск, с което борави анкетата, е определно като заплаха за личната физическа, финансова и морална сигурност на участниците в нея.


Според по-голямата част от анкетираните журналисти в българската медийна среда съществува добре развита "култура на натиска" отвън. Нещо повече – създадени са устойчиви канали, по които външното влияние прониква направо в редакциите, често без нуждата на посредници, сочат резултатите от проучването на АЕЖ – България.


Участниците в него смятат, че практика в българските медии са и опитите да се повлияе на съдържанието на журналистическите материали. На това мнение са почти 87% от анкетираните. Нито един от анкетираните не е определил натиска над медии и журналисти като несъществуващо явление.


По-различни са тенденциите, очертани от мненията на журналистите, засягащи натиска в самите медии, в които работят. Прави впечатление също и това, че журналистите, започнали работа в нова медия през последните 2 години, са били подлагани значително по-често на натиск, отколкото колегите им с по-дълъг стаж в една и съща медия. Същевременно над 2/3 от интервюираните журналисти са били свидетели на упражняването на натиск върху техни колеги.


Най-силен е натискът в телевзията


Голяма част от анкетираните журналисти - 31%, заявяват, че не е нужно да им бъде оказван натиск, защото така или иначе се самоцензурират в работата си.


Най-чувствителен е натискът върху журналисти, работещи в телевизиите, сочат резултатите на проучване, направено от АЕЖ. По-малко разпространена е тази практика в печатните медии и интернет изданията – съответно 47% и 41%, а най-рядко са подлагани на натиск журналистите, работещи в радиото - 31%.


Над 65% от анкетираните дават лоша оценка на свободата на словото в България, а за 29 на сто тя е задоволителна. Според тях е настъпила цялостна деградация на професията журналистика - в очите на обществото и във възприятията на самата гилдия.


Мнението на блогърите


Специален панел в проучването тази година е посветен на състоянието на т.нар. нетизънс (netizens) – активно създаващите медийно съдържание през блогове и други интернет базирани платформи. Близо 46% от тях заявяват, че също са били обект на натиск, докато малко под 54% твърдят, че не са се сблъсквали с подобно явление. Над половината от хората, генериращи информационно или коментарно съдържание в интернет твърдят, че състоянието на свободата на словото в България е лошо, а други 40% му поставят задоволителна оценка. Около 83% от анкетираните блогъри считат, че гражданската журналистика е призвана да запълва празнини в медийната среда и има комплементарна функция по отношение на традиционните медии.


"Най-големият проблем на медийната среда у нас е медийната концентрация и липсата на прозрачност на собствеността", каза в коментара си за резултатите от проучването на АЕЖ - България, медийният експерт Нели Огнянова. Като други проблеми в професията тя определи поръчковата журналистика, липсата на защита на журналистите и финансирането на медиите.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK