"Дойче веле" в отговор на реакциите: Писмото на КТБ няма връзка с решението ни за Бедров и Барух

"Дойче веле" в отговор на реакциите: Писмото на КТБ няма връзка с решението ни за Бедров и Барух

© Дневник



В отговор на реакциите и писмата от България "Дойче веле" разпространи днес отговор, в който потвърждава решението си и причините за прекратяване на отношенията с журналистите Еми Барух и Иван Бедров. От медията отново отричат, че писмото на Корпоративна търговска банка (КТБ), в което тя се оплаква от материали на двамата автори и засягането на името на мажоритарния й собственик Цветан Василев, е причина за решението и твърдят, че то е взето независимо от него (какво пише в писмото четете по-късно в "Дневник").


Новото писмо


Заради нарушение на журналистическите стандарти сайтът на българската секция на германското радио "Дойче веле" (Deutsche Welle) спира да работи с журналистите, се казва в писмото, което беше изпратено до "Дневник" тази сутрин след наши въпроси по казуса. То е подписано от програмния директор на радиото Кристиан Грамш, ръководителя на редакциите за Източна Европа Верица Спасовска и ръководителя на българската секция Александър Андреев. Първата реакция на медията беше от петък вечерта и беше подписана само от Спасовска.




В него се казва, че Бедров и Барух, които от години работят в български медии, имат добра репутация в страната си. "Ние оценяваме тяхното желание за критично отношение към демократичните дефицити в българското общество и изразяване на недоволството им от това."


В писмото се казва още, че "критичното журналистическо отразяване на политическото развитие в България е сред основните задължения на международната германска медия. Може би в този контекст двамата автори погрешно са интерпретирали ролята на "Дойче веле". Медията посочва, че е задължена да поддържа обективност, неутралност и баланс в публикациите си, и че този принцип изисква в поредица от статии всички страни да бъдат отразявани равностойно.


"Твърденията в текстовете, които изразяват позиция/мнение, трябва да са базирани на проверими факти. За съжаление в случая на двамата автори на свободна практика невинаги това е така", смятат от "Дойче веле". Те обясняват, че стандартите на медията са записани в ръководство, с което всички журналисти са запознати. "Само това е причината "Дойче веле" да спре работата си с Барух и Бедров до второ нареждане. С удоволствие ще разговаряме с тях за нашите журналистически стандарти, ако те поискат."


След това германската медия добавя: "Подчертаваме отново, че решението е взето независимо от писмото на КТБ до редакцията ни." Скандалът започна, след като стана ясно, че "Дойче веле" е получило писмо от банката, с което оспорва факти в коментари и анализи, публикувани в българската секция, и малко след това двамата автори са освободени.


От "Дойче веле" обаче не посочват конкретни материали, в които според тях са нарушени стандартите им. В първата реакция на медията се казваше, че по отношение на твърденията в писмото на КТБ проверката им е показала, че те не са основателни. Това означава, че тогава става дума за текстове по други теми и интересно кои са те.


До момента Еми Барух и Иван Бедров не са коментирали казуса пред медии.


В личния си блог по повод на много въпроси и реакции Бедров написа в неделя вечерта: "Какво научих за себе си и за колегата и приятел Еми Барух: 1. Някаква банка ни е посветила дълго писмо и ни е заподозряла в революционни дейности срещу султана. 2. Обвиненията на банката се оказали неоснователни. 3. Но нашите коментари били прецакали стандартите – "стриктното разделяне на мнение от информация или пък подкрепянето на твърдения с доказуем фактически материал". В предишното изречение най-важната дума е коментари. А кои твърдения, какъв фактически материал? Отново няма отговор.


Скоро ще научите много повече по тази история, в която става дума за свобода, за пътя на България и
за подкрепата или неподкрепата, която обществото ни получава от нашите западни партньори", казва още Бедров.


"Дневник" търси за допълнителен коментар по днешната позиция двамата журналисти и Александър Андреев и Верица Спасовска. Вчера Андреев каза пред БНР, че "когато е било взето това решение, аз бях в отпуска. Мисля, че то е било малко прибързано", и обясни, че анализът на грешките продължава.


Крайно поляризирана медийна среда


"Като международна германска медия "Дойче веле" не е партизански играч в българския медиен пейзаж, който считаме за крайно поляризиран", пише още в писмото. Оттам смятат, че тяхното задължение е да формират мнението на българските граждани на базата на обективна информация в цялост.


"Тези принципи очевидно не са били ясно съобщени на журналистите на свободна практика в българската секция. Затова ръководителят й Александър Андреев поема пълна отговорност", посочват от "Дойче веле". Започнали са разговори с него за вземането на редица мерки за осигуряването на необходимото качество и спазването на журналистическите стандарти в българската секция. "Бъдете сигурни, че "Дойче веле" ще продължи да пише пълно и критично за развитието на политическата ситуация в България", гарантират от медията в края на писмото си.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK