НОИ вижда два варианта за обвързване на пенсионната възраст и продължителността на живота

НОИ вижда два варианта за обвързване на пенсионната възраст и продължителността на живота

© Цветелина Белутова, Капитал



Два модела за увеличение на пенсионната възраст изброява Националният осигурителен институт в свой нов анализ на пенсионната реформа. В единия случай възрастта ще започне да се мени според средната продължителност на живота в страната през 2016 г., а във втория това ще стане едва след като се изравни възрастта за пенсиониране на мъжете и на жените - не по-рано от 2027 г. Двете предложения на НОИ стъпват върху отчетени, а не прогнозни данни и се отнасят само за хората, работещи в най-масовата категория труд - трета. 


Експертите на НОИ са единодушни, че връзката между продължителността на живота и пенсионната възраст е задължителна, защото така увеличението на трудовия живот ще зависи от обективни критерии, а не от политическите настроения и цели, пише БиТиВи. Според първото изчисление новият механизъм ще може да заработи още през 2015 г., след като приключи замразяването през 2014 г. НОИ предлага тогава възрастта да се вдигне с нови 4 месеца и за двата пола, а след това да се увеличава с по два или четири месеца съответно за жените и за мъжете, но не непрекъснато, а на всеки 4 години.  


Така обаче изравняването на пенсионната възраст между двата пола ще се забави повече от предвиденото и ще продължи чак до 2059 г., когато ще достигне 67 години.  




Втория вариант следва сега действащия модел, по който възрастта за пенсиониране ще се вдига с по 4 месеца и за мъжете и за жените, докато мъжете не достигнат 65 години. Ако започне през 2015 г., това ще бъде факт през 2018 г. и тогава възрастта ще спре да се вдига за мъжете, но ще продължи при жените, за да се навакса разликата. Окончателното изравняване е ще през 2027 г., а от следващата година възрастта ще започне да се мени спрямо продължителността на живота, с еднаква стъпка и за двата пола. 


В анализа на НОИ се посочва, че преди да се спре на механизъм, много въпроси трябва да намерят отговор, например как ще се увеличава възрастта за другите две категории труд и какви ще са възможностите за пенсиониране за хората, които не отговарят на критериите. Синдикатите и работотдателите, както и експертите на НОИ са убедени, че каквото и да е решението, то трябва да е цялостно, а не "на парче". 

Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Freedom of Speech
    Freedom of Speech
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Бих ви дал един съвет, но ще ми изтрият мнението...

    Езикът е машина и не бива да се допуска пружините й да скърцат.
  2. 2 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Пенсионната възраст ще бъде строго индивидуална за всеки и ще съвпада с продължителността на живота.

  3. 3 Профил на danakoplatec
    danakoplatec
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Това с пенсионирането направо ме вбесява. Да, няма друга алтернатива за пенсионната система, но да опъват хората ІІІ-та категория, извинявайте, ама не съм съгласен. Значи "намазаните" категории ще работят по 20-25 години в системите, не могат да отработят и половината си пенсии и ще се пенсионират, независимо от възрастта си, а ІІІ-та категория - не стига, че ще им се изисква 37-40 години стаж, ами на всичкото отгоре ще им искат и възраст, както се говори 65-67 години. Алоооооо, управляващите, знаете ли, че има хора, които цял живот са имали късмет да работят и имат необходимия им трудов стаж към тази скапана държава, но поради "младостта си" не могат да се пенсионират. В това положение познавам доста хора, които са хем без пенсии, хем без заплати /защото нали се сещате, че никой няма да наеме хора в предпенсионна възраст/, въпреки отработеното към държавата. Знаете, ама се правите на улави - какво ли си казвате - този глупак ще работи за нас, докато умре, въпреки че отдавна си е отработил нужното. Ето за това съм бесен. Управляващите да се замислят за тази дискриминация спрямо най-масовата категория работещи - не ви ли стигат повечето години стаж, че слагате и възраст! Ето затова бих излязъл на площада и то с една по-неокастрена......

  4. 4 Профил на Борко
    Борко
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Според мен пенсионната възраст трябва да престане да се увеличава, защото все по-малко хора доживяват до пенсия, а тенденцията за вбъдеще е още по-лоша.

  5. 5 Профил на purple_rain
    purple_rain
    Рейтинг: 466 Любопитно

    Няма кой да чака до 2027,защото дотогава пенсионната система в сегашния си вид може и да е фалирала.Освен това не мога да разбера защо по-бързо не се изравнят годините за пенсиониране за мъжете и жените? Крайно време е държавните служители да започнат сами да се осигуряват,както в частния сектор и да плащат адекватни осигуровки,особено за тези които имат право на по-ранно пенсиониране военни,полицаи,пожарникари и т.н.,а не останалите да ги дотираме.

  6. 6 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    Като нямаме раждаемост от 40-50 г. насам ще се чудим как да си караме старините!

  7. 7 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Смешно е, че тръгват да правят планове за след 30-40-50 години. Тя България за последните 100 години е сменила 3 различни модела на управление и съответно социална политика, като само за последните 25 са сменени два доста различни модела. Изобщо кой им е обещал, че този модел, който имаме днес, ще го има и след 30-40-50 години?

  8. 8 Профил на haokarapora
    haokarapora
    Рейтинг: 534 Весело

    И като ще е строго индивидуална,да разбираме ли,че от НОИ имат "вътрешна информация",кой до кога ще между живите?!

    haokarapora
  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4275 Неутрално

    работа до гроб ! пенсия Йок !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3133 Неутрално

    Ние, пенсионерите сме като хлебарките. Щом ни видят, първото нещо, за което се сещат е как да ни утрепят.

  11. 11 Профил на Лукс  на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Лукс на Прокопиеви и Плевнелиев в село Баня"
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Всеки трябва да си прави фонд "Старини и скъпо здравеопазнане" ,че тади държава...

  12. 12 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3343 Весело

    Всички дето ядоха лайна да плюят Дянков и да фалят Новата Тройна сега трябва да мълчат и да си посипят главите с пепел !

    Щот' любимите им комуняги смятат да връщат дори малкото орязани привилегии на шапкарите !!!
    А ,че пенсионната с-ма се срива заради популизма на БСП/ДПС вече е ясно и на малките деца !!!

  13. 13 Профил на Schliwobeatz
    Schliwobeatz
    Рейтинг: 466 Неутрално

    По- добре на база продължителност. Жените трябва да се пенсионират по- рано.

  14. 14 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 724 Неутрално

    До коментар [#6] от "SSmart":

    Ниската раждаемост е по-скоро следствие на процесите, които протичат в обществото, за около 100 години стана една голяма промяна в българското общество, през типично патриархално, с нужда от много деца, които да работят селскостопанска работа, през индустриализирано, с нужда от много работници, до постепенно навлизане на машините и постиндустриалната ера, където човека е по-скоро консуматор, не случайно малко деца имат хората от средната класа, които освен образование, искат децата им да имат перспектива! За съжаление начина на решаване на тези проблеми е елементарен, с повишаване на пенсионната възраст, с една смешна цел, да икономисат няколко милиона от пенсии, те лишават цели поколения от възможността да започнат работа, които или заминават за чужбина или губят квалификация. Честите промени в пенсионната система, и нейното практическо затваряне, преди да си отговорил на условията, пък ще доведат все повече хора от отказ от тази система, особено младите, което отново ще бъде негативно, и така до следващото повишение!

  15. 15 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    [quote#3:"danakoplatec"]В това положение познавам доста хора, които са хем без пенсии, хем без заплати /защото нали се сещате, че никой няма да наеме хора в предпенсионна възраст/, въпреки отработеното към държавата.[/quote]
    +++++
    Абсолютна дискриминация.
    Жена с 27 години стаж,на 50 и няколко, никой не иска да я вземе на работа, но и не може да се пенсионира...в същото време за определени касти(любими на всички правителства), няма проблем при достигане на еди си колко години стаж да се пенсионират без проблем...за едни може, за други не.
    ЕДните ще бъхтят като луди и ще плащат пенсиите на другите,които освен,че се пенсионират сравнително млади, черпят най - много от системата и заемат работни места,които могат да бъдат дадени на млади безработни...съжалявам,ама крайно несправедливо.Докога?
    Дискриминация,не ами, геноцид направо.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  16. 16 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Защо ще увеличават възрастта за пенсиониране само за трета категория? Нима тези, които се пенсионират първа и втора категория, да не им се удължава продължителността на живота?

  17. 17 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1427 Неутрално

    Преди 40г. родителите ми работеха в събота до обяд. Отпуските са били по-къси... 8-часовият работен ден и 5-дневна работна седмица са въведени в края на 19, началото на 20век...
    Май Хитлер е въвел 40ч. 5дневна седмица официално за първи път.
    Любопитно какво би се получило, ако предложат на хората да избират в тази посока?
    Напр., може да се пенсионирате на 60г. ако работите и в събота по 10ч. дневно?

    I Want To Believe
  18. 18 Профил на mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До коментар [#3] от "danakoplatec":

    Това в статията е идея на НОИ, управляващите имат съвсем друга визия за пенсионната реформа, която е доста по-справедлива за хората. Дано все пак бъде приета в парламента.

  19. 19 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#16] от "Гражданин":

    Защото си отглеждат рая. Затова и при реформата е било поставено условието - вижте как да нагъзим другите 7 милиона друсалки, но на нашите хора тяхното да не се губи...

  20. 20 Профил на focusnik
    focusnik
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Сегашната система си е чиста пирамида - плащанията идват основно от вноските на участниците и новопостъпилите. А те намаляват и няма никакъв шанс да се увеличат . То е като в задачата с басейна - от едната тръба изтичат Х лева и ако от другите се вливат по-малко от Х, басейнът ще се изпразни.
    Докато не се осигури и друг стабилен източник на приходи, който да не зависи толкова от броя на "играчите", а от реалните вноски на хората, нищо няма да се получи.

  21. 21 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    НОИ сами си вкарват таралеж в гащите. Сега удължиха на 6-месеца изплащане на заплати при фалиране, така наречено ГРВС и източването ще е яко. После ще ревнат, дайте да удължаваме години, стажове и т.н., че няма пари. Ами започнете от тези, за които се иска най-малко стаж и години и така по редицата. Може ли, 6-месеца да не си вземал заплата и да стоиш на работа.

  22. 22 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    [quote#18:"mib58316647"]управляващите имат съвсем друга визия за пенсионната реформа, която е доста по-справедлива за хората[/quote]
    И къде я тя,бих искала да я видя тази визия.Зз имам съществени подозрения, че управляващите нямат никаква визия.
    Въпросът в пенсионната система не опира до справедливост, а до пари.Търси се не най - справедливата, а най - малко ощетяващата.Има много,много голяма разлика.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  23. 23 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    Важно е според мене възрастта за пенсиониране да бъде съобразена със средната продължителност на живота у нас, а не в ЕС или Япония!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  24. 24 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#17] от "2.5":

    Цялата система на пенсиониране по стаж, точки и категории е една пунтамара, идеално условие за пренасочване на ресурс към собствени електорални групи. В крайна сметка, пенсиите се изплащат в пари. Ако нечие производство е вредно за здравето, стресиращо и т.н., тогава или да си го автоматизира, или да плаща пазарно възнаграждение на служителите, така че да си съберат пенсионните отчисления по-бързо. Обществото не е длъжно да субсидира технологично изостанали работодатели. А питай ме що за левица и що за синдикати имаме, да толерират такова нещо за сметка на останалите работещи....

  25. 25 Профил на Цензуриран от антибългари.
    Цензуриран от антибългари.
    Рейтинг: 543 Неутрално

    То вариантите са два :
    - изпълнява се поръчката на комунистически ЕС за увеличение възрастта на пенсиониране
    - сметките са извършени от бакали

    "В единия случай възрастта ще започне да се мени според средната продължителност на живота в страната"
    Некой БАКАЛИН да ми каже средната продължителност на живот на хора упражняващи физически труд и на такива, които въобще не упражняват каквото и да е...и как се комбинират по БАКАЛСКИ тия неща заедно с категориите труд...

    И въобще на мен не ми трябва увеличение на възрастта за пенсиониране.

    Разбираме, че се изпълнява поръчка на господарите.

  26. 26 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    Не мога да се съглася с част от коментариите. Едно мисля че трябва да е ясно - ако не се промня нещо - увеличаване на възраст, или вдигане на вноските, не е далеч времето когато спора няма да е за малки или големи, с горна граница или без, да бъдат пенсиите, а откъде да се събират или намират пари за тях.. При това, въпреки че част от нас се мислят за хитри, като се осигуряват на минимална заплата, а получават реално по-голяма, освен че когато дойде време да се пснсионират, хич няма да им е приятно, но и още днес, солидарно участвуват в днешните пенсии, тъй като в момента около 60% от парите идват от бюджета, а той се пълни основно от ДДС и акцизи. Така че, както и да се въртиш, зад..ка все си остава отзад и ако погледнем сериозно на проблема пътя е един - увеличаване на възрастта за пенсиониране и повишаване на събираемостта и постъпленията. Хората бяха приели първата мярка, тя не беше на дневен ред но днешните популисти, ако тази дума може да замести доста по-тежки определения за тях, я „замразиха“ - ясно е защо, те знаят че няма да са за дълго и оставят горещите картофи за следващите и се опитват да купят с малко пари одобрение от колкото може повече хора. Вместо да тръгнат да премахват категориите (те имат обективен характер - колко от четящите тук в Дневник, биха отишли под земята, или да се сблъскат с химии, радиации и т.н.), те даже се готвят да ги реновират. Така че една дискусия, как да се решава този въпрос - например компенсациите трябва да имат парично измерение и може би по-къс работен ден (това го има и сега), да се преразгледат категорийните професии - защо някакви военни, които само консумират бюджетни средства и ни пазят!???(опазил ни господ) и на които ще купуваме самолети и не знам какво, ще се пенсионират като миньори? Полицаите рискуват много повече и са по-необходими, само дето трябва да ги накараме (кажете ми как??) да си гледат работата. Та вместо смислен разговор за подобряване условията на труд, парични компенсации и удължаване и уеднаквяване на възрастта, вместо действащите категории, за да имаме поне надежда за пенсии, които да осигурят ако не достоен, поне що годе нормален живот на пенсионерите, те, днешните управляващи, ни пускат бонбони-залъгалки с падеж за след 20-30 години, за да си пробутат и решат днешните важни за тях проекти - Белене, „подстригване на купона“ при ‚усвояването на евро и бюджетни средства.

  27. 27 Профил на alvell
    alvell
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Каква пенсионна система,какви пет лева?
    Това е подигравка.
    Пенсионната система трябва да е именно система,което значи комплекс от мерки,а не на парчета.
    Трябва да има контрол и спазване на законите.
    Колко от вас като се върнат назад могат да се похвалят,че всеки работодател е бил коректен с тях,че са работели с договори и са били осигурявани върху пълният размер на заплатата(ако въобще са били осигурявани де)?
    И през това време колко от вас щяха изобщо да имат работа,ако не си бяха свалили гащите,а?
    Контрол от страна на НОИ и НАП.
    Криминализиране неплащането на осигуровки.
    Контрол над фондовете за "ДОБРОВОЛНО" осигуряване.
    Падане на тавана на пенсиите.
    Ако се направи това и проработи може да се окаже,че не е наложително да се вдига възрастта,а дори да е предходните мерки са необходими,иначе колкото и да вдигат възрастта резултатът ще е същият.

  28. 28 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    Между другото, през 2007-ма предложих на инвеститорите във ВЕИ да атакуват енергодобива от въглища точно по тази линия: категориен труд, при който миньорите се тръсват на социалната система след 15 години стаж и със символични натрупани отчисления по партидата си. Но отговорите винаги бяха в стил "Шом така са си го наглАсили, само мое шапка ъ им сваляме и ъ се учиме от них, у крайна сметка теа 8 милиона добитъка се некой требе ъ ги коли и дЕре. Ако не сме ние, некой другч' ни изпревари!"

  29. 29 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    До коментар [#28] от "cinik":
    Между другото не случайно ДЗПО -то за тях изгърмя, защото се демонстрира пълната липса на съответствие между вноски и очаквана пенсия. Само че в името на "социалния мир", нещата се замазаха. Същото се отнася и за основната пенсия при всички работещи 1 и 2 категория труд. Най-малко внасят, най-дълго получават, най-големи пенсии.

  30. 30 Профил на mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    mib58316647-Жалки и смешни цензури сте
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До коментар [#22] от "Cherry_Paprika":

    Има идея за пенсионната реформа, просто момента не е подходящ за публично обсъждане. Важното е да замразят абсурдното хрумване на герб за 4-те месеца.

  31. 31 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#29] от "stoiank":

    За да не присветне случайно на някого лампата, за какво плячкосване на обществени фондове иде реч, осигуряването на държавните служители е извадено от бюджета. Както и сега, ако държавата им плаща вноските от сметка в сметка, ефектът за бюджета е неутрален, но при сегашната система първо се губи прегледност костват на държавата и пенсионното осигуряване всичките полицаи, военни и др. държавен апарат. И второ, чрез този байпас постоянно може да се пее, че държавата много малко преразпределяла: у нас бил 35% от БВП, а в Германия 40% и ето вижте, колко потенциал наогре има, за да вдигаме данъци и осигуровки...

  32. 32 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2002 Неутрално
  33. 33 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    [quote#30:"mib58316647"]Има идея за пенсионната реформа, просто момента не е подходящ за публично обсъждане[/quote]
    И кога е момента,когато фалира НОИ?
    Не ставайте смешен.Това,което казвате е комично.
    Къде е проекта за пенсионна реформа на БСП,може ли да го видя?

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  34. 34 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Първият вариант е "ще работите докато не умрете", а вторият - "ще умрете на работа".

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  35. 35 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 724 Неутрално

    До коментар [#26] от "tsvetko_51":

    абе много по-елементарно е бе човек, трябва да има работни места за младите, просто това е едно прехвърляне на проблемите там дето не са! Според разни институти и организации, криза няма, няма никакви технологични проблеми, просто младите не били кадърни да работят, а старите няма за кога да се учат, ама да работят докато умрат! Пускат разни кьорфишеци, че всички трябвало да работят програмисти или в хотели и толкоз. Нито дума за това колко фирми се закриват, какво се произвежда и как, нито дума за вноса на всичко от Китай (не знам вече и хляба дали не е китайски и т.н.)!

  36. 36 Профил на Питанка
    Питанка
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#20] от "focusnik":

    +++++++++!

    "Въпросителната" е просто уморена "Удивителна!"
  37. 37 Профил на alvell
    alvell
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#35] от "ban":

    За хляба не знам,но на гърба на някои сувенири от рилският манастир си пише произведено в Китай.
    Настоятелно съветвам всеки преди да си купи нещо да гледа и,ако може да си го позволи финансово,да не купува китайски стоки.

  38. 38 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    [quote#34:"majorman"]Първият вариант е "ще работите докато не умрете", а вторият - "ще умрете на работа".[/quote]

    В сегашния си вариант точно така става. Едни се пенсионират на 50, другите бутат докато доживеят пенсия и накрая си заминават без да са видяли лев. Ако допълнителното заработи добре и се разшири, поне за наследниците ще остане някой лев.

  39. 39 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    не знам защо все още го наричат "осигурителни вноски"

    това си е данък "административен апарат", с който се осигурява пенсия на 450те хиляди (!?!) държавни служители и заети в бюджетната сфера.

  40. 40 Профил на Zizu
    Zizu
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    Това правителство прави неща с които дразни хората!
    Не му трябват протести! Само ще си падне!

    Машини прости, народ неук.
  41. 41 Профил на ivanasenov
    ivanasenov
    Рейтинг: 466 Весело

    Ченгетата, ченгетата, те да са живи...
    Да си ядат пенсиите, а другите ще внасят докато са живи...
    Ако са луди...

  42. 42 Профил на zumm
    zumm
    Рейтинг: 696 Гневно

    А бе, я си ги заврете на някое тайно место вашите пенсии! Кой нормален човек, който има работа се надява на тях?! То както е тръгнало скоро държавата ще затворят, те пенсии?!

    Никакви, така наречени кой знае поради чия приумица, осигуровки. Спестяване по най-различни схеми и това е. Ще плащам сега за сегашните пенсионери, а за мен кой? Мангалите, може би?! Ние да не сме олигофрени? Кого залъгвате?

    Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.
  43. 43 Профил на zumm
    zumm
    Рейтинг: 696 Гневно

    [quote#29:"stoiank"]Същото се отнася и за основната пенсия при всички работещи 1 и 2 категория труд. Най-малко внасят, най-дълго получават, най-големи пенсии. [/quote]

    И точно затова какво казваме ние останалите? "Гледайте си работата! Да не сме ви роби?!" И никакви контроли, и накакви ексцесии не могат да ме накарат да плащам нещо, на което само името е осигуровка. Само да дойде някой нещастник да ми прави акт! ПОЛИТИЧЕСКИ ПРОЦЕС ЩЕ НАПРАВЯ! Такъв цирк ще стане, че тия сегашните ще им се видят детска градина!

    Който е готов да отстъпи първородството за паница леща, не заслужава нито първородство, нито леща.
  44. 44 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1427 Неутрално

    [quote#24:"cinik"]Обществото не е длъжно да субсидира технологично изостанали работодатели.[/quote]

    Зависи от обществото. Тук нагласите са по-скоро обратните.
    Колкото до:

    [quote#24:"cinik"]Цялата система на пенсиониране по стаж, точки и категории е една пунтамара, идеално условие за пренасочване на ресурс към собствени електорални групи. В крайна сметка, пенсиите се изплащат в пари.[/quote]

    ...напълно съгласен съм. Точно това визирах в първия си пост. Приятели емигрирали в САЩ работят на повече от едно места повече от 40ч. седмично и го намират за нормално. Въпросът е, че много по-трудно би работил някой на 67г., отколкото по-млад човек да работи при по-сериозно натоварване...

    [quote#24:"cinik"]Ако нечие производство е вредно за здравето, стресиращо и т.н., тогава или да си го автоматизира, или да плаща пазарно възнаграждение на служителите, така че да си съберат пенсионните отчисления по-бързо.[/quote]

    Миньорите, които загинаха преди 2 месеца са получавали пазарно възнаграждение.(Някъде цитираха заплатите им - под 1000лв.) Солидарният начин на осигуряване много по-лесно води до извращения. Според мен в рамките на 20г. ще се заформи страшно чудо... От една страна ще има младежи без работа, от друга безработни с недостигащ стаж, от трета относително малък контингент работещи с ясна перспектива да попаднат в една от първите две категории...

    I Want To Believe
  45. 45 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 918 Неутрално

    Статистиката показва ,че почти 1/3 / 31,8 %/ от мъжете умират преди да навършат 63 години.
    За жените процента е 17,5.
    Със сигурност управляващите/независимо кои/изчисляват "печалбата" от ранното гушване на букета и работят в посока на по-големите и стойности.
    70-80000 е средната годишна популация половината /
    40000 са мъже/
    1/3 от тях /13000/ ги няма ,за жените числото е 7000
    Къде отиват парите на тези 13000 мъже и 7000 жени които са си внасяли осигуровки да речем 30 години и са ритнали камбаната грубо казано без да дочакат пенсия?


    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  46. 46 Профил на VIVA_BG
    VIVA_BG
    Рейтинг: 696 Гневно

    Сегашната комунистическа система е нарушение на конституцията, която заявява, че частната собственост е неприкосновенна. Държавата може да ме задължи да се осигурявам на някакъв минимум, но не и в общата каца без дъно, къдено стотици хиляди паразити бъркат и живеят на гърба на тези, които правят и произвеждат нещо.

    БОГ ДА БЛАГОСЛОВИ БЪЛГАРИЯ !
  47. 47 Профил на Sorilea
    Sorilea
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Ако направят 67 години възраст за пенсиониране , отивам да говоря с шефа ми да престане да ми плаща осигуровки. То,аз така или иначе няма да се пенсионирам. По - добре да си поживея с тия пари на младини или да ги инвестирам в детето ми. Досега не мислих така , но вече се разубедих.

  48. 48 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1269 Любопитно

    До #5-purple_rain - От миналата година , държавата осигурява полицаи , военни , пожарникари... Увеличи им обаче и брутните възнаграждения с толкова , колкото почна да удържа от заплатите им за здравни и пенсионни осигуровки. Това доведе практически само до това , че държавата премести едни виртуални пари , от един джоб в друг. Вместо да вкарва тези пари в пенсионното , директно , чрез държавния бюджет , тя ги вкара , чрез заплатите на военни , полицаи и пожарникари.Така, че информацията ти по този въпрос е стара!!! Друг е въпросът , че държавата , чрез своя годишен бюджет , и днес дотира пенсионната ни система, за да стигнат парите за пенсии.. Съвсем пък трети е въпросът , че държавата дотира освен военните ,полицаите и пожарникарите и пенсионерите с минималните пенсии / 145 лева/, защото много от тях , би трябвало да получават на базата на осигуровките си , пенсии в размер на едва 70-80 лева, но им се дава предвидената по закон , минимална пенсия от 145 лева!!!... За дотирането на техните минимални пенсии , държавата ни отделя , много повече пари от тези на пожарникари , военни и полицаи...Големият проблем според мен е събираемоста на здравни и пенсионни осигуровки , върху РЕАЛНИ , а не върху МИНИМАЛНИ заплати в частния сектор!!! Сети се , как Христо Ковачки , бе осигурявал с години миньорите си , върху минимални , а не върху РЕАЛНИТЕ им заплати!!! Ха сети се сега , КАКВИ ПЕНСИИ ще вземат тази миньори и с какви пари ще лекуват ревматизма и силикозата си... Там е ЗАРОВЕНО КУЧЕТО и единственият шанс за решаването на този проблем е КРИМИНАЛИЗИРАНЕТО МУ...

  49. 49 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1269 Любопитно

    До #14-ban- Низката раждаемост е следствие от икономическият геноцид проведен над българите в последните 24 години!!! В момента населението на България е около 6 милиона!!! Почти 3 милиона качествени българи в активна репродуктивна възраст са избягали от България , за да се спасят от безработицата , глада и мизерията , а също така и от ниските заплати... Кой работи без пари???? Робът!!! Около 2,5 милиона от населението на България са пенсионери!!! Прибави към тях и тези над 45-50 години , и с ужас ще установиш, че в България , просто няма кой да РАЖДА!!! Раждащите българки са в чужбина и никога няма да се върнат с децата си сред мизерията на собствената си държава...Много хора знаят , че в България има ГЛАД за медицински кадри , особено за медицински сестри!!! Защо??? Ами ЗАЩОТО ИЗБЯГАХА В ЧУЖБИНА със семействата и децата си... И така е не само с медицинските ни кадри!!! Всичко читаво , бяга в чужбина , при по-големите заплати и по-добрия стандарт на живот...А тук "ЧЕСТНИТЕ" капиталисти , че чудят , кой ще им ражда качествени роби , за да им работят на по 10-12-14-16-20 часа в денонощието,за жълти стотинки...

  50. 50 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1269 Любопитно

    До # 17- 2,5- Абсолютен НАИВИЗЪМ. На много места хората и днес работят почти без почивен ден на смени с по над 10 часов работен ден , за мизерни заплати!!! Дори , да им платят по 500, 600 лева , ги осигуряват на минимални работни заплати , а работодателите им робовладелци , карат по няколко джипки и лимузини и се ширят в луксозни палати!!!! За това, КРИМИНАЛИЗИРАНЕ на неплащането на пенсионни и здравни осигуровки , върху фиктивни минимални , а не върху реални заплати!!! Много честни работодатели фалират , защото плащайки осигуровки и данъци , върху реалните заплати на работниците си , стават неконкурентноспособни на мафиотите-робовладелци в своя сектор!!! Сами си отговорете на въпроса, колко ще струва чифт обувки , произведени от бачкащ по 16 часа на ден работник, дори в събота и осигуряван на фиктивна минимална заплата и колко от работник бачкащ по 8 часа , на 5 дневна работна седмица и осигуряван , върху реална заплата??? Когато отидете в магазина и купите по-евтините обувки , вие ще фалирате коректния работодател и ще направите безработни работниците му...

  51. 51 Профил на Мартин Akakka
    Мартин Akakka
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#17] от "2.5":
    Мисля че си по побъркан и от бюрократичните плъхове в НОЙ .

  52. 52 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4471 Разстроено

    При всяко положение нещата са меко казано сложни и България върви към демографска катастрофа и като резултат от това ще продължаваме да имаме слаба пенсионна система с ниски пенсии!

  53. 53 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1427 Неутрално

    До коментар [#51] от "Мартин Akakka":

    НОЙ или Н.О.И. - за мен поне има разлика...
    Кое по-точно Ви кара да "мислите" така?
    Споделете.

    I Want To Believe
  54. 54 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    [quote#44:"2.5"]Миньорите, които загинаха преди 2 месеца са получавали пазарно възнаграждение.(Някъде цитираха заплатите им - под 1000лв.) [/quote]

    Тук в сметката не се вижда, че след 10-15 години трудов стаж този работник ще излезне в ранна пенсия и пенсията му ще е като на останалите, работили по 30 и кусур години. Нямам нищо против, има си такива професии - футболисти, балерини и т.н., които работят до 32 и това им стига за цял живот. Да им плаща работодателят така, че да имат пари до настъпването на условието за възраст, когато ги поема НОИ....Ама това - много е вреден трудът, можем да работим само 15 години - другите да ни платят пенсията, това е скрита държавна помощ за сектора.

  55. 55 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1427 Неутрално

    [quote#54:"cinik"]Ама това - много е вреден трудът, можем да работим само 15 години - другите да ни платят пенсията, това е скрита държавна помощ за сектора.[/quote]

    Нека да работят само 15г., но да получават пенсия, след като навършат 55г. Дянков имаше такива идеи, но Боц и Цъ започнАха да гледат на о.з. и на пенсионираните куки като на електорат... Нещо, което ни изяде главата!

    I Want To Believe
  56. 56 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1548 Неутрално

    Не е справедливо у нас хората да се пенсионират на 67-години, както в напредналите страни-членки на ЕС. Смъртността в България е много по-висока, здравепазването и превенцията са много зле, едва ли ще са много хората, които ще се радват дълги години на пенсия. За разлика от западните държави, където е нормално да доживееш 85-90 години.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  57. 57 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Просто на пенсионерите първа и втора категория трябва да им се забрани да работят,защото са работили при тежки условия и трябва да почиват,а не с осигурени 600 лева от НОИ да излизат на пазара на труда и да оправят майка му! Като иска да работи ,му се спира пенсията.

    СЛЕД ГЕРБ, ДЕЗИНФЕКЦИЯ НА ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА.
  58. 58 Профил на драган
    драган
    Рейтинг: 638 Весело

    Знаете ли каква е тенденцията. Ще я илюстрирам с един виц.
    Навремето учителите пратили писмо до Т. Живков с молба за ранно пенсиониране. Пишело - докато преподаваме се напикаваме. Отговорът на др. Живков бил - Баба ви Цола /Цола Драгойчева - партиен лидер/ се наси.., но не се пенсионира.

  59. 59 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 568 Любопитно

    Всеки недоволен
    от системата просто да спре да плаща.

    НЕ ПЛАЩАЙТЕ ПЕНСИИТЕ НА ТЪРТЕИТЕ !!!

  60. 60 Профил на Кака Пена от голямото село
    Кака Пена от голямото село
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Според мен полицаи, военни и други ранно пенсиониращи се държавни служители трябва да си имат отделни фондове, всеки към съответното министерство и да си получават парите от там. В момента ранно пенсиноращите се държавни служители на практика източват парите за пенсии и за реално работещите нищо не остава.

    Истинският софиянец се отличава с това, че си затиска киселото зеле в мазето с жълто паве.
  61. 61 Профил на valbi
    valbi
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Правилата и съветите на ЕС тук точно не важат. Ако продължителността на европейските старци е висока, защото са водели спокоен живот, пък и пенсиите им стигат да пътуват, да си почиват и наслаждават на старините, в България е точно обратното. Ясно е, че до сега моделът е бил - работете докато не умрете, за да можем ние управляващите да крадем още повече. Надявам се, че сега ще се обърне сериозно внимание на пенсионната реформа, съобразено с ниската продължителност на живота у нас.

  62. 62 Профил на boku
    boku
    Рейтинг: 237 Неутрално

    [quote#3:"danakoplatec"]Това с пенсионирането направо ме вбесява. [/quote]
    Недей са вбесява, жалко за нервите





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK