Морската градина възпламени скандал между кмета и областния упраавител във Варна

Морската градина възпламени скандал между кмета и областния упраавител във Варна

© Морски дневник



За пореден път проблемите с движението на автомобили във варненската Морска градина стана повод за задочен но публичен скандал между общинската и областната администрация в града.


На 11 ноември т.г. кмета на Варна Иван Портних" обяви, че е подписал две заповеди, с които забранява движението на частни автомобили в парка. Първата касае т.нар. историческо ядро, а втората местността "Салтаната" северно от варненския Зоопарк, обясни Портних на специално свикана за целта пресконференция.


"Мотивите за издаването на актовете са няколко, се казваше в уточняващата информация, публикувана на сайта на Община Варна. Първо - алейната мрежа в парка е обособена като такава в кадастралната карта, влязла в сила през 2007 г., когато не са постъпили възражения нито от собственика на алеите – в лицето на държавата, нито от други заинтересовани лица. Вторият мотив е съществуващата Наредба за обществения ред, приета от Общинския съвет във Варна, според която движението и паркирането на автомобили в паркове е забранено, както и Наредбата за изграждане и стопанисване на зелената система на общината".




Серия от забрани през последните десет години беше издал и предшественикът на Портних Кирил Йорданов, но те никога не бяха спазвани. Причина за това бяха липсата на контрол и съдебните решения, с които забраните бяха отменяни.


Последната от забраните си Йорданов издаде на 3 август м.г. след серия от протести, организирани от граждански и природозащитни организации. С нея обаче той блокира работата на заведенията за хранене, разположени в парка с одобрението на собствената му администрация и наруши правилата на свободната конкуренция. С половинчатите си действия обаче Кирил Йорданов противопостави бизнеса на гражданите и природозащитниците, за да отвлече по този начин вниманието от ефекта на половинчатите си и непоследователни действия по опазването на парка от незаконно строителство и движение на автомобили по алеите му.


Най-ясния знак, че Йорданов бе действал против интересите на бизнеса в общината даде Комисията за защита на конкуренцията. "Липсата на правна сигурност, яснота и предвидимост в нормативната уредба може да окаже възпиращ ефект върху свободната стопанска инициатива на предприятията и да доведе до ограничаване, предотвратяване или нарушаване на конкуренцията на съответния пазар", написаха в становището си до Йорданов експертите на държавния контролен орган.


През есента на миналата година Комисията за защита на конкуренцията бе сезирана от три еднолични дружества - "Лазурен бряг 91" като собственик и "Парти" ЕООД и "Ароганс" като наематели на обекти, разположени на крайбрежната алея във Варна. Трите компании оспориха заповедта на Йорданов, с която достъпът на превозни средства в Приморски парк бе ограничен. Според контролния орган това действие бе наложило "рестриктивен режим на достъп и снабдяване по отношение на лицата, извършващи търговска или друга стопанска дейност на територията на парка и крайбрежната алея".


Верен на стила си Кирил Йорданов остави без последствия становището на КЗК, а само няколко седмици по-късно поставените скъпи бариери и назначената охрана, които трябваше да гарантират изпълнението на кметската заповед се оказаха напълно безполезни. На 6 март т.г. Кирил Йорданов подаде оставка, а така и решаването на проблемите на Морската градина бе прехвърлено на наследника му.


Сега с поредната заповед за спиране на достъпа на овтомобили до алеите в северната част на парка новият кмет на Варна Иван Портних рискува да повтори порочното поведение на предшественика си и вместо да реши проблема да го задълбочи и усложни.


Само седмица след издаването на забраната около 200 варненци излязоха на протест пред сградата на общината във Варна. "Всичко в градината вече е тотално парализирано, клиентите намаляха рязко, ако нещата не се променят, до една-две седмици трябва да затваряме", каза Желязко Каракашев, собственик на ресторант в Морската градина.


"Дейността на филиала на Националния институт по метеорология и хидрология към БАН също е изключително затруднена", каза, цитиран от БТА директорът му Иван Иванов. Той посочи, че във филиала работят близо 230 души, които обслужват 250 станции в осем области.
В местността "Салтанат" живеят повече от 1000 души, има малки семейни хотели, няколко офиссгради.


И докато природозащитниците и гражданите, ангажирани с каузата за опазване на парка, се поздравяваха с "победата", първият знак, че и тази поредна забрана няма да проработи дойде от Областната администрация във Варна.


"Поведението на общинската администрация във Варна може да се окачестви единствено като демагогия, защото през годините тъкмо тя последователно е издала десетки разрешения за строеж на сгради с паркоместа и гаражи в местност "Салтанат", се казва в становище на държавната администрация", разпространено днес. В него се припомня, че за да стане възможно това съгласно изискванията на ЗУТ, общината нееднократно е приемала, че на тази територия има изградена регулация, а след т.нар. Акт 16, който също се утвърждава от общинската администрация, всички обекти получават право на ползване в т.ч. паркоместата и гаражите. "Не може същата тази общинска администрация изведнъж да открие, че всъщност местността е парк и не би трябвало да се допускат автомобили по алеите, пише още в становището. (...) И тези, които искат "Салтанат" да бъде парк, и тези които притежават собственост там, имат своите законови основания. Затова трябва да се върви към намиране на приемливо за всички решение".


Отговорът на общинската администрация обаче отново бе половинчат.


В момента се търси компромис за разрешаване на достъпа с автомобили до логопедичната детска градина, каза преди дни зам.-кмета по юридическите въпроси на Община Варна Пламена Маринова. Пак по нейните думи преговори се водели и с ръководството на филиала на НИМХ, за да могат техни служебни автомобили също да се движат в парка.


В същото време с автомобилите си по алеите на морската градина продължават да се движат както наемателите на офиси там, така и собствениците на апартаменти в парка.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    Не мога да разбера... в крайна сметка варненци какво искат...да има коли или да няма...Има забрана...протестират...няма забрана пак протестират...ай разберете се , че ставате смешни...

  2. 2 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 1677 Неутрално

    Нищо ново,все пак сме в България.
    1.Не може.
    2.Не трябва.
    3.Само за този.
    4.Само за онзи.
    5.Сега ще е така.
    6.Утре няма да е така.
    7.Аз казах.
    8.Аз наредих.
    9.!!!!!!!!!!!!!
    10.????????
    ---------------
    ++++++++

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  3. 3 Профил на TrakerBG
    TrakerBG
    Рейтинг: 459 Любопитно

    [quote#0:"Статията"]директорът Иван Иванов посочи, че във филиала работят близо 230 души, които обслужват 250 станции в осем области.[/quote]

    http://varna.info.bg/meteo3.jpg

    В тази къща на три етажа работят 230 души??? УАУ.

    Практикуването и толерирането на тъпотия е престъпление.
  4. 4 Профил на Nina Kercheva
    Nina Kercheva
    Рейтинг: 515 Неутрално

    имам една молба към кмета на Варна, но се съмнявам че той чете мненията на форумците,но нищо - все пак да се помоля : г-н Кмете, крайно време е да изчистите тези камъни и боклуци пред Общината, та това е центъра на Варна, а е заприличало на клозет,не ви ли дразни ? мен - много,ама много !!!!!

  5. 5 Профил на Катапулт
    Катапулт
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#4] от "florencia":
    Няма да стане...Герберите обичат да работят на мръсно и грозно!

    Impossible Is Nothing
  6. 6 Профил на Freedom of Speech
    Freedom of Speech
    Рейтинг: 684 Весело

    "упрААвител"?!
    ...

    Езикът е машина и не бива да се допуска пружините й да скърцат.
  7. 7 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    [quote#4:"florencia"]Кмете, крайно време е да изчистите тези камъни и боклуци пред Общината, та това е центъра на Варна, а е заприличало на клозет,не ви ли дразни ? [/quote]И мен ме дразни, но ако посегне на тях ще кажат - посяга на паметта на Пламен. А е в центъра на туристически град, какво си мислят чужденците ми е трудно да си представя.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  8. 8 Профил на fifi_5
    fifi_5
    Рейтинг: 588 Неутрално

    До коментар [#1] от "BGman1":
    Има съществена разлика между Морската градина и местността Салтанат. Протестиращите срещу забраната на кмета са от Салтанат. Там имотите са реституирани, много от сградите, като вила Буров, Карин дом са строени в началото на миналия век. Зоната е урбанизирана, има детска градина, сградата е дарена за децата на Варна. Тенис кортове, където тренират много деца. Градински център, няколко ресторанта...Всичко изброено е частна собственост. Кмета не може да се разпорежда в чужди имоти. Няма паркинг, извън Салтанат, който да поеме паркирането, а всеки обект си има собствен паркинг. Нощем няма осветление, а само кучета и клошари...хората се разхождат по Станчовата, а по горната алея много рядко се мярва някой.


  9. 9 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    [quote#1:"BGman1"]Не мога да разбера... в крайна сметка варненци какво искат...да има коли или да няма..Има забрана.. протестират.. няма забрана пак протестират[/quote]Наистина, става като във вица съа зайчето и шапката. На варненци явно просто трябва някой друг да им е виновен. Всъщност, не са само варненци - като гледам българите като цяло са си така.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  10. 10 Профил на Биляна Тенева
    Биляна Тенева
    Рейтинг: 249 Неутрално

    До коментар [#8] от "fifi_5":

    Местност "Салтанат" е част от Морската градина. Не "много", а някои, изключително малка част от сградите са построени преди 2000г, а строените след това са с разрешения за строеж не за жилищни постройки, а за сгради с обществена полезност. Хората се разхождат по Станчовата алея, защото другите назад не стават за разходки именно заради колите. Паркинги има - кв. Чайка е на 200м, на Тринити, на полигона. Според ОУП на гр. Варна м-т "Салтанат" е парк.

  11. 11 Профил на Биляна Тенева
    Биляна Тенева
    Рейтинг: 249 Неутрално

    До коментар [#9] от "Николай Николов":
    Моля, не обобщавайте за варненци. Варна се нуждае от този парк, а група тарикати го обръщат в заден двор...

  12. 12 Профил на Биляна Тенева
    Биляна Тенева
    Рейтинг: 249 Неутрално

    До коментар [#4] от "florencia":
    Вашите "камъни и боклуци" за нас са паметник.

  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3851 Неутрално

    Забраната е прах в очите на хората. Северната част вече е със статут на парк, а не на градина (Морска). Напълниха всичко с ресторанти, застроиха северната част, сега пък решил да забранява.
    Забранява, защото знае, че няма да мине.

  14. 14 Профил на TrakerBG
    TrakerBG
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#8] от "fifi_5":

    Правилно. Какъв тенис ще играя, ако не ми е паркиран джипът отпред? На ресторант? ПЕША? Да не съм луд? Не им ли стига пешеходната зона в Центъра? И откъде накъде кметът ще ми се разпорежда с улиците и алеите в парка? Може да не са мои, ама не са и на баща му. Ми ако ми се дояде суши, как ще ми го донесат, бе! За кво съм потрошил сума ти пари за парче от най-скъпата земя в града?
    А на вас, любители на градските паркове, да кажа - ходете си на село - там има природа и не минават коли. Аааа-ма-ха.

    Практикуването и толерирането на тъпотия е престъпление.
  15. 15 Профил на paxah
    paxah
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Имам апартамент в Морската градина. Купих си скоро и подводница. Ще стачкувам пред Общината и ще поискам да ми прокопаят канал до сградата, за да мога да си стигам спокойно и да си я закотвям пред блока.

  16. 16 Профил на eyewitness
    eyewitness
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#4] от "florencia":

    Ще стане по-скоро, отколкото някои им се иска.

  17. 17 Профил на Sorilea
    Sorilea
    Рейтинг: 402 Весело

    Къде ги видяха тия 1000 живещи там.
    Сигурно спазват забраната и не си отиват до къщите , защото ако наистина бяха там алеите щяха да са задръстени с хора

  18. 18 Профил на roum
    roum
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Трябва да се започне от разследване Кой - персонално, издаде разрешителните за построяване на обекти с уж "обществена значимост" /всъщност - жилища,кръчми,офиси и какво ли не/ в Морската градина, която в действителност е национален парк. Кой направи каламбурите, за да се заобиколи Закона с разрешителните за десетки жилища и кръчми в Парка. На всеки е ясно, че става дума за огромна корупция, крайният резултат от която е съсипан, грозен и презастроен град, в какъвто се превърна някогашната красива Варна, в частност - и Морската градина. Дори и главните виновници вече да са се изсулили от Общината, трябва да бъдат назовани и подведени под отговорност. Да се създаде Обществен съвет с възможно най-широко представителство/ не само няколко ресторантьори с частни интереси/ на обществени интереси, но, разбира се, преди всичко с квалифицирани специалисти - архитекти, инженери,юристи, които да достигнат до приемливо решение за паркостроителство, обитаване, инфраструктура итн. на всички зони и местности в Морската градина.Разбира се, че формално това решение трябва да се възприеме, гласува и облече в съответните норми и ако е необходими да се актуализира или коригира Общия устройствен план. Но въпросът наистина е изключително важен за Варна и от решаването му зависи дали въобще Варна ще се запази като нормален град или ще се превърне в планини от грозен бетон без зеленина и елементарна жизнена среда

  19. 19 Профил на eyewitness
    eyewitness
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#8] от "fifi_5":

    Протестиращите срещу забраната са четири вида:
    1. собственици на жилища - жилищата им са построени като художествени галерии, мед. центрове и всякакви други измислици и не виждам с какви очи въобще протестират;
    2. Собственици на заведения - имат достъп за зареждане, но протестират, щото клиентите им бучат??? Това е като да седнеш на бар на плажа и да бучиш що няма къде да си туриш ските...
    3. Персоналът на въпросните заведения - горките изглежда като да нямат избор.
    4. Пишман тенисисти и други псевдоспортисти - те само искат като слязат от возилото и да стъпят на корта, пистата и т.н.
    Имам доста приятели сред горните категории, но да ме извинят, истината е по-скъпа.
    Да обобщим - като искаш да не правиш и една крачка пеш - ами вземи си една гарсониерка или цял етаж от блок, даже два за мезонет, някъде във Възраждане, Владиславово и дори Чайка, какво се пънеш да живееш в парка?
    И накрая - не било парк, не били алеи, а улици. А като не е парк и не са алеи, а улици, що нямат име? Грешка една има - казва се Станчова алея!
    Пък буферни паркинги ще има - кмета доказва всеки ден, че работи сериозно, така, че и това ще стане. Аз лично не се съмнявам.

  20. 20 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Дайте им да я застроят цялата. И ... да се срути в морето, ведно с цялата им ненормална алчност.

  21. 21 Профил на dalaver3
    dalaver3
    Рейтинг: 492 Любопитно

    До коментар [#4] от "florencia":

    Ами то още преди да натрупат камъните там си беше кенеф !!!

    Корупционно блато и нужник на отрепките политици и общинари !!!

    Такса смет (ТБО) - Варна е НЕЗАКОННА !!! НЕ Я ПЛАЩАЙТЕ !!!, http://bit.ly/1gVr8qA, http://bit.ly/1mZMw5b, Iniqua nunquam imperia retinentur diu.
  22. 22 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    [quote#11:"probily"]Варна се нуждае от този парк, а група тарикати го обръщат в заден двор... [/quote]Ами подкрепете кмета тогава.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  23. 23 Профил на д-р Тошков
    д-р Тошков
    Рейтинг: 457 Неутрално

    В същото време с автомобилите си по алеите на морската градина продължават да се движат както наемателите на офиси там, така и собствениците на апартаменти в парка.

    Глупости, отвсякъде е завардено от ченгета и не пускат никого, виждам ги през прозореца по цял ден. Дори глобиха някакъв защото ги издебна докато ченгетата решиха да обърнат колата и мръднаха за 1 мин. Влезе си полека лека по терлици и тъкмо даде газ за да изчезне и ченгетата се върнаха със сирени и го спряха, даже акт му направиха.

  24. 24 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 909 Неутрално

    До коментар [#8] от "fifi_5":
    До коментар [#20] от "calc":
    До коментар [#19] от "eyewitness":
    До коментар [#18] от "roum":
    До коментар [#10] от "probily"

    В началото на 50-те години на миналия век Морската градина се простира в границите на историческото си ядро - до шокаровия канал, граничещ със зоопарка. Това се вижда от акта от 1997 г. за изключителна държавна собственост. В тази част на парка няма частна собственост, реституирани имоти и движение на превозни средства. След 1956 г. в града започва голямо строителство на промишлени предприятия. Поради тази причина много работници от други населени места се заселват в града. Осигурени са пари за заводи, но не и за жилищно строителство. За тези нови жители на града трябва да се намерят домове. Градският комитет, след обсъждане на нарочна сесия, взема решение да се национализират частни имоти, които са в местностите Салтанат и в границите на сегашния квартал „Чайка“ (тогава „Бриз“). В „Бриз“ вилите са малки и паянтови. Затова решението е на това място да се построи цял нов жилищен комплекс. Къщите в Салтанат обаче са големи и масивни и след отчуждаването в тях директно могат да бъдат настанени по няколко семейства. Решението е потвърдено от ЦК на БКП в София и е разпоредено на зам.-министъра на регионалното развитие да подпише заповед за т.нар. Парк Салтанат със заповед от 1959 г. Започва изкупуване на имотите, в които има големи и масивни постройки.
    От 1959 до 1989 г. всички имоти са ползвани от наематели – семейства, организации и институции. За целия този период не са осъществени абсолютно никакви мероприятия, нито са взети решения за изграждане на паркова зона. Въпреки ниските изкупни цени, поради големия брой имоти в местността, за тези 30 години не са одържавени всички имоти, а около 80% от тях.
    След 1989 г. огромна част от бившите притежатели на имоти си възстановяват собствеността. Мотивите за тяхното връщане от съда са, че те са в реални граници и че край тях не са осъществени абсолютно никакви „паркови“ мероприятия. Към настоящия момент 100% от територията на мест. Салтанат е частна собственост на физически и юридически лица или владение на държавата, но не и на община Варна. За времето от 1959 г. до настоящия момент мест. Салтанат фигурира „на книга“ в различни планове, кадастър и други документи като част от паркова територия с различни наименования – „Парк Салтанат“, „Парк „Отдих и култура“, „Морска градина“, „Приморски парк“ и други, но юридически не е паркова територия. Т.е. пътната мрежа фактически също не е „пешеходна алейна мрежа“. Няма приет нито един документ, доказващ планиране, изграждане или функциониране на тази територия като паркова. Понастоящем няма и документ, очертаващ границите на тази територия.

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  25. 25 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 909 Неутрално

    До коментар [#8] от "fifi_5":
    И забрави най-спорния строеж в Салтанат - Пикадили парк.

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  26. 26 Профил на Тарасконски
    Тарасконски
    Рейтинг: 546 Весело

    До коментар [#23] от "д-р Тошков":

    Мдааа, авторът веднъж да реши да покаже и двете гледни точки и материалът му звучи като от Петел

  27. 27 Профил на Olga
    Olga
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Ами имаШЕ - забрана - протестираха 150 души... Преди час областния управител отмени забраната и се очаква няколко пъти по 150 души да вдигнат протести отново. Как не разбират тези хора, че в Морската градина не трябва да има автомобили?! Това е Градски парк за разходки и отдих!

  28. 28 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 424 Гневно

    Великов да си ходи обратно в Тръстеник!
    ОСТАВКА!

  29. 29 Профил на Тарасконски
    Тарасконски
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Ей сега вече комунягите ядосаха всички варненци! Великов ще последва Киро.

  30. 30 Профил на martin.varna
    martin.varna
    Рейтинг: 458 Любопитно

    "и съдебните решения, с които забраните бяха отменяни."
    Що ли съда ги е отменял тези решения!?!?
    А в м-ст Салтанат е и Делфинариума. Вчера полицайте не са допуснали автомобил превозващ нафта нужна за затопляне водата на делфините. Да мрът добичетата.
    Всичко е прах в очите на хората. Нито заповедите на Портих са "за доброто на Варненци" нито безконтролния достъп!!!

  31. 31 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 424 Неутрално

    [quote#30:"martin.varna"] Вчера полицайте не са допуснали автомобил превозващ нафта нужна за затопляне водата на делфините.[/quote]
    Ти остави това, а на мен една жена ми каза, че не са допуснали и пожарна и са оставили да изгори цяла къща пълна с малки кученца.

  32. 32 Профил на Florentin
    Florentin
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Отново демагогии.Всичките авантюри с тази част на "Морската градина" които сътвори Кирил Йорданов (а това той можеше до виртуозност),вече са непоправими.А Портних много добре знаеше,че вече нищо не може да се направи,но за да оправдае по някакъв начин "кьорфишеците" от предизборните си обещания, реши да издаде заповед.Ефтини трикове,за излизане от една лъжа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK