Министър Клисарова: Нужна е реформа, насочена към функционалната грамотност

Министърът на образованието Анелия Клисарова

© Юлия Лазарова

Министърът на образованието Анелия Клисарова



Реформата в средното образование трябва да бъде насочена към функционалната грамотност на учениците, заяви във Варна министърът на образованието Анелия Клисарова, цитирана от БНР. Това показвал анализът на резултатите от международното изследване на средното образование PISA, според което 15-годишните българчета са на 47-мо място по грамотност сред 65 страни в света.


Проф. Клисарова каза още, че от 11 хил. деца, отпаднали от образователната система през миналата година, само 600 са отпаднали заради слаб успех, а останалите - по социални причини. За информацията, че за дванадесетокласниците, които завършват през тази учебна година, се предвижда ново оценяване на знанията по математика, министърът уточни, че става дума за предвидено проучване, което се прави веднъж на три години, а не за матури.


"Просто тази година е 3-годишният период, който идва, и се е паднал на дванадесетокласниците. Това е във връзка с изследване на системата, качеството, програмите, плановете, дори в момента се обсъжда това изследване да бъде анонимно", каза тя и добави, че резултатите няма да се отразят на успеха на ученика или на оценките му от матурите.

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Ох, и тази е една РефоРматоРка...

    'Let light surround you' Dream Theater
  2. 2 Профил на Urkobozambo
    Urkobozambo
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Министър Клисарова: Нужна е реформа, насочена към функционалната грамотност...

    - Грешиш ,..
    - Нужна е ОСТАВКА , на престъпната шайка !!!

    urkobozambo
  3. 3 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 753 Неутрално

    И най-вече е нужно да вземе да се свърши нещо, с приказки няма да стане. Тъпа крава заспала.

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2172 Неутрално

    Нужна е реформа, насочена към функционалната грамотност
    ___________
    Значи учащия да може да разчита етикетите в магазините и минималната интелигентност за да възприеме посланието от рекламите!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на Terry bear
    Terry bear
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Ама госпожо министър - само на Вас не ви е ясно, че реформата трябва да започне от "функционалната грамотност" чиновниците в МОН и професорските умове, които създават бълвочите наречени "учебници" за началните класове. Вдяхме, че Вие освен да давате нтервюта и да използавте високопарни изрази, друго не можете. Време е за О С Т А В К А!

    http://www.vaksinite.com/zashto-kolektivniat-imunitet-chrez-vaksini-e-nepostizhima-utopia/
  6. 6 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1951 Неутрално

    Нужна е реформа, насочена към функционално отстраняване на комунистите и техните наследници от всякаква власт!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  7. 7 Профил на Сотир Методиев Пеевски
    Сотир Методиев Пеевски
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Ох, Клисарова, не се търпиш. И не само ти. Кротичка женица съм, но изпитвам неистово желание, ако те срещна някъде, да ти "реформирам" физиономията. И не само твоята.

    "ПОЛИТИЧЕСКИЯТ ЕЛИТ" в БГ - ПРЕСТЪПНИ ГРУПИРОВКИ, МАСКИРАНИ КАТО "ПАРТИИ"
  8. 8 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1441 Весело

    Нужно е една функционална оставка.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  9. 9 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    Отпадналите ученици нямат отношение към изследването ПИЗА. То се провежда само с ученици в час. Ако министърката мисли да върти и суче, и накрая да изкара, че трябва да възстановим килийните училища по селата, за да си подобрим резултатите, номерът няма да мине.

    Единственият изход от разгромното положение е поощряването на малкото покълнали семенца, където положението излглежда нормално. А това са частните школи."Парите следват ученика" трябва да обхване и тях, за да се масовизира частното образование и ударно да пренесе резултатите си върху 50% от учениците, а не само върху тези 5%, които имат пари за пълната такса

  10. 10 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    "от 11 хил. деца, отпаднали от образователната система през миналата година, само 600 са отпаднали заради слаб успех" - хехехехе....Всички останали са отпаднали поради......силен успех, нали така КлисУрова?

  11. 11 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    До коментар [#10] от "dobrich":

    "... а останалите - по социални причини"

    Ти не четеш всъщност, нали?

  12. 12 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    До коментар [#9] от "cinik":

    Боя се, че и приватизацията на училищата няма да реши проблемите в нашенското образование?

  13. 13 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2225 Неутрално

    не е нужна реформа ,учениците не зная тнищо ,не ги учат на нищо ,тормозяг ги и си избиват комплекси даскалите чрез тях ,наблюденията ми от децата ми са ,че там където давам за частни уроци ,нещата потръгват ,там където не давам ,успеха пада драстично ,други наблюдения ме сблъскват с феномена деца в 7-8 клас не си знаят имената ,егенетата и датите на раждане ,елементарни неща ,които никой не ги учи в училище ,поставял съм въпроса на учители и директори ,не ги интересува

  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    Но успехът на частното образование и шансът, който дава да се излезне от кучия задник, е нещо далеч отвъд визията на сегашното управление, за което образованите хора спадат към групата на "подозрителните" - както се изказа онзи ден Красен Станчев, но по повод на 15% ДОД - архаика в данъчната система, останала селективно и назидателно само за едноличните търговци. Без значение дясна или лява, властта предпочита по-първичен и икономически зависим народец под себе си...

  15. 15 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 770 Разстроено

    Уморихте ни от рИформи(тъпчене на място)!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  16. 16 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Гневно

    До коментар [#11] от "diegos":

    А ти можеш ли да ми отговориш, колко от учениците са преминали в горен клас поради делегираните бюджети, без да са покрили държавните образователни изисквания?! Каква функционална грамотност, какви 5 лева....

  17. 17 Профил на lubenmark
    lubenmark
    Рейтинг: 466 Неутрално

    "Функционалната грамотност" - означава смяна на директорките и директорите на най-елитните средни училища в София - немската, испанската и френската гимназии, които умишлено съботират образованието като назначават некомпетентни учители по най-важните предмети - език, математика, български. Нямам познания за другите елитни училища - английската, НПМГ, софийската математическа и други за които не коментирам.

  18. 18 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    [quote#12:"dobrich"]Боя се, че и приватизацията на училищата няма да реши проблемите в нашенското образование?[/quote]

    Кой е казал приватизация на училища? Казал съм само "парите следват ученика". Ако до държавното се построи частно, ученикът да може да избере второто и да плати таксата със същите пари, които е спестил заради отказа си от държавната система.

  19. 19 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1886 Любопитно

    Клисарова, СТАНИ МИНИСТЪР най-после!
    Престани да си ПРИДАТЪК на министерските службаши.
    Престани да си ПРИДАТЪК на вечните ”експерти” на реформата. Това беше грешката и на Игнатов. Това бяха грешките на всички преди теб. Сега си ти наред.
    Службашите ”експерти” и рупорите от НПО си гледат тяхното – безпрепятствено сноване от партия в партия и от реформа в реформа.
    Първо е нужно да премахнеш НАГЛОТО ИНТРИГАНТСТВАНЕ на Директорите и насъскването от тях между учители и родители. Клисарова ЗАЩО продължавате противно на закона да провеждате масови родителски срещи, на които се изнасят лични данни и се търсят скандали между родителите и между учителите?! Защо, Клисарова, такива срещи се правят с изрични заповеди на Началниците на Инспекторати, противно на закона?!
    Сигурно преодолявате нечия функционална неграмотност, а Клисарова?!
    Уволнявай ”експерти” и директори, Клисарова!
    Клисарова, ДОКОГА директорите ще са Абсолютни феодални владетели и Единствени Разпоредители по Усмотрение на Парите за образование?
    Докога директорите ще се НЕСМЕНЯЕМИ, Клисарова?!
    Да не са нещо повече от Президент, министър-председател, министър, депутат, кмет ….?
    Промени това, а функционалната неграмотност ще си отиде заедно с МИЗЕРИЯТА!
    Но за мизерията ти поне не носиш отговорност!
    !

  20. 20 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    [quote#13:"tur671"]тормозяг ги и си избиват комплекси даскалите [/quote]

    Доста от даскалиците и директорките около и над 50 г. са изперкали. Поради критическата възраст и естеството на работата им. За съжаление учителските колективи са феминизирани на 80-90%....

  21. 21 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    До коментар [#18] от "cinik":

    Сегашните частни училища не превъзхождат държавните .....Дадох преди няколко дена примера с моя племенник.

  22. 22 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1326 Весело

    [quote#18:"cinik"]"парите следват ученика"[/quote]

    И всички минават в горен клас, после вземат ВишУ, пък накрая са функционално неграмотни!?........

  23. 23 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Г-жа Клисарова какво разбира под функционална грамотност:а/да има фиункциониращо работно образование;б/да няма грамотност в/да има грамотност,без полезни функции и г/да функционира движение на едни пари от джобовете ни в други джобове?

    Tony
  24. 24 Профил на eyewitness
    eyewitness
    Рейтинг: 466 Неутрално

    "...насочена към функционалната грамотност на учениците..."

    колкото да могат да четат агитационните материали? Аман от комунистически мерки...

    Честит празник на Седесариата и по-свободната част от нашето общество!

  25. 25 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    [quote#22:"dobrich"]И всички минават в горен клас, после вземат ВишУ, пък накрая са функционално неграмотни!?........[/quote]

    Плащане само след външно оценяване, ама не сегашното, където външното си го правят вътрешни чиновници. Идват немски или холандски учители, донасят няколко варианта на немска матура, задачите се изтеглят през нощта в Берлин или Ротердам, следва превод и сутринта са по електронните пощи за разпечатване.

  26. 26 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1886 Любопитно

    До коментар [#25] от "cinik":

    Става. Добави и:
    Немски размер на училищните бюджети;
    Немски размер на учителските заплати;
    Немска защита на учителят като държавен служител;
    Немски контрол върху финансовите операции на директорите.
    Немски кметове.
    Холандски закон за училищно образование.
    Да видиш тогава нашите учители каква матура могат да заформят на немци и холандци.
    Гледай реално. Нашите деца, научени у нас от наши учители, положили нашите матури КОНКУРЕНТНО отиват в ТЕХНИТЕ университети. Още ли мислиш, че трябва чужденци да заменят нашите?
    Баси обсесията хейтърска.
    !

  27. 27 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 3040 Разстроено

    "само 600 са отпаднали заради слаб успех" - ако се оценяват ИСТИНСКИ знанията на УЧЕНИЦИте, едва ли щеше да има завършващи...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  28. 28 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1441 Гневно

    Глупости!!! Нужно е да се върнем към класическите традиции в образованието. Нужно е да изхвърлим тестовете и да учим отново децата да пишат и четат теКстове.

    Свобода за Надежда Савченко!
  29. 29 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 581 Неутрално

    [quote#13:"tur671"]деца в 7-8 клас не си знаят имената ,егенетата и датите на раждане ,елементарни неща ,които никой не ги учи в училище [/quote]

    Е, това работа на учителите ли е? Моите деца 3-4 годишни ги научих да си казват имената и адреса.

    'Let light surround you' Dream Theater
  30. 30 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1886 Весело

    До коментар [#13] от "tur671":


    [quote#13:"tur671"]други наблюдения ме сблъскват с феномена деца в 7-8 клас не си знаят имената ,егенетата и датите на раждане ,елементарни неща ,които никой не ги учи в училище [/quote]

    Съгласен. Тези четиринадесет годишни "дечица" трябва да се накарват по осем часа в училище да си назовават имената и да си цитират ЕГН-то. Без прекъсване. За рожденната дата отделни часове в занималнята. Не бива даскалите да ги тормозят с измислени математики, български, история, пеене, рисуване ..... Само повторине на имена, дати и цифри.
    А даскалите ли трябва да им ги измислят или и това ще е тормоз?

  31. 31 Профил на Lady V
    Lady V
    Рейтинг: 466 Весело

    До коментар [#30] от "AzDebil":

    Ангелите я наричат небесна радост, дяволите я наричат адска мъка, хората я наричат Любов
  32. 32 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1154 Весело

    [quote#13:"tur671"] феномена деца в 7-8 клас не си знаят имената[/quote]
    Ами учителите не ги ли извикват по имена за да ги изпитат,проверят в час ли са?

  33. 33 Профил на Инспектор Стрезов
    Инспектор Стрезов
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Клисурова, за реформи си има Реформаторски блок. За вас - #оставка.

    "Я з москалями не балакаю!"
  34. 34 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    [quote#21:"dobrich"]Сегашните частни училища не превъзхождат държавните .....Дадох преди няколко дена примера с моя племенник.[/quote]

    Агенция "Чух в тролея да си говорят" не е меродавна за никого.

    Ето нещо по-точно по въпроса: "МОН скри успеха на частните училища: от първите 10 училища по резултат в София 8 са частни, само едно е общинско (СМГ, на второ място по резултат в общата класация) и едно е към Министерството на културата (Италианският лицей в Горна баня). В последните 40-45 училища с най-слаб успех няма нито едно частно.

    През 2012 година начело беше СМГ. В топ 10 имаше 5 частни, 1 държавно (НУКК) и 4 общински училища.

    По-интересното обаче е, че през 2013 година в топ 10 влизат 8 частни училища и единствено СМГ и НУКК са там. Изпаднали са 73-то, 133-то и 107-мо."

    http://danybon.com/index.php/education/maturi/1004-8-chastni-uchilista-v-top-10

    Не знам какво се очаква, сигурно след 2 години класацията да изглежда "Сред първите 500 училища има само 2 държавни" и тогава вече ще им присветне.

  35. 35 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    Класация от изпитите след IV клас: 14 училища в Топ 15 са частни

    Posted by Александра Маркарян на 17 June 2013 в 13:56

    http://offnews.bg/index.php/207615/klasatsiya-ot-izpitite-sled-iv-klas-14-uchilishta-v-top-15-sa-chastni

  36. 36 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    Този, който цъка минуси на горната статистика, може ли да се аргументира? Какво значи това, от първите 15 училища на матурите 14 да са частни и каква е неговата прогноза? Изненада ли ще е, ако след 3 години сред първите 100 училища 99 са частни?

  37. 37 Профил на Крез
    Крез
    Рейтинг: 803 Неутрално

    До коментар [#13] от "tur671":

    Ами така е и учителите имат да плащат сметки и трябва и да се хранят.Със заплата няма и 500 лв /жена ми класна на втори клас
    в столично у-ще/ какво да плати по напред .Колкото и плащат толкова и ще ги учи.За по амбициозните има частни уроци и там вече нещата стават.
    Знам ,че звучи гадно ,но при тази ситуация какво да прави
    учителя?
    Матряла грухти и не излиза по площадите,гласува си за комунисти,етнически и националистически партии пък после реве.
    Докато българина не осъзнае ,че живота и стандарта му е в пряка зависимост от избора му на политици и контрола върху тях все така мизерно ще е не само образованието ами всички сфери от живота му.

  38. 38 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1886 Любопитно

    До коментар [#36] от "cinik":

    Не знам кой "цъка" минуси, но аз мога да ти дам аргумент против класацията от такъв вид. Забележи тя колко много прилича на стария вица за партийния секретар и работника, соито изяли средно по пет кебапчета, но реално партийния изял девет, а работника - едно.
    Забележи че класацията па успех е СРЕДНА АРИТМЕТИЧНО на успеха и БРОЯ ученици. Забележи, че в частното училище учениците са 14, а в общинското-87./за първите два реда/
    Ако приемем, че и в двете училища са обучили по еднакъв процент ученици с една и съща оценка./пр. 6-10%; 5-10%; 4-50% и т.н./ то средноаритметичната стойност на Оценката на училището ще е различна, заради разликата в броя на учениците.
    Всъщност и двете училища ще са се справили ЕДНАКВО защото са обучили еднакъв ПРОЦЕНТ ученици по успех. Следователно трябва да са на едно и също място в класацията.
    И това е само аритметичен аргумент. А има и още други фактори, примерно като това колко ученици са се преместили във или извън две сравняеми училища, с какъв успех са били, какво е било първоначалното интелектуални и обучително равнище на учениците и....
    Заблуда! Съзнателна или не, но тази класация е заблуда.
    Вероятно е удобна заблуда.
    При социализма имаше същите среднояритметични класации - Среден успех на Училище!?!?! На училище!
    Обаче успехът не е колективен. Той е ИНДИВИДУАЛЕН на ВСЕКИ УЧИНИК по отделно!
    !


  39. 39 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1886 Весело

    Е, УЧЕНИК разбира се, а не "УЧИНИК"!

  40. 40 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    До коментар [#38] от "AzDebil":

    Затова е нужно парите да следват ученика и до частното, за да може тази индустрия да се масовизира. Сега тези 2000 лева, които частният ученик е спестил, остават на края на бюджетната година като "реализирани икономии" и се разделят като бонуси на чиновниците.

  41. 41 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1886 Весело

    До коментар [#40] от "cinik":


    [quote#40:"cinik"]Затова е нужно парите да следват ученика и до частното, за да може тази индустрия да се масовизира.[/quote]



    Ха-ха, това ли ти бил проблема?! Не ти трябваше сложната еквилибристика с "аргументи". Просто крещи: "Държавно-лошо, Частно-добро". Или вдигай протести за забрана на общинското образование. Или искай веднага да се закрият 110 общински училища и парите/ 230 млн.лв./ да се дадат на частния бизнес /по Костов/!
    Слушай сега, ТИ как мислиш, дали аз и такива като мен, които си изкарваме печалбите с частен бизнес ще се съгласим НАШИТЕ печалби, взети от държавата като данъци, да СУБСИДИРАТ ПЕЧАЛБАТА на някой тюфлек, който искал да си прави частно училище?!?! Моята печалба да отива директно в неговия джоб?!?! Да ми ЕКСПРОПРИИРА печалбата!?
    Нормален ли си?
    Аз направо бих му изпратил моите добре обучени "момчета". Такъв ми е бизнеса.... И няма да съм само аз!

    Настроението "Весело" е само за камуфлаж!
    !

  42. 42 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#19] от "AzDebil":

    +++++++++

    Ех, ако чиновниците от свитата на нещастната министърка четяха стойностните коментари...

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  43. 43 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    До коментар [#41] от "AzDebil":

    Ако си наистина данъкоплатец, преди да правиш сметките на "частния тюфлек" каква печалба щял да изкара, щеше да предявиш претенции детето ти да има избор, къде да се похарчи присущата му част на бюджета за образование, който ти претендираш че пълниш с данъците си.

  44. 44 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    До коментар [#42] от "mimiko54":

    Стойностният коментар е в стил Наркооп да се вземе в ръце и да подобри най-сетне качеството на алтая, етъра и лимонадата. Точно това е голямата опасност, че вместо реформа ще имаме перестройка, а на следващия пиза-тест, който е само след 2 години, отново ще се приберем зацъфарени в бележника.

  45. 45 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1886 Любопитно

    До коментар [#43] от "cinik":

    Ясен си като зорница на небосвода. ТИ и такива като теб искате да имате частен бизнес, но не вие да влагате пари, а да ги вземете от всички останали. И разбира се държавата да е във ваша услуга. Нещо като държавни бизнесмени. Хитричко, а?
    Значи според теб, данъкохарчещо недоносче, тези дето сме започнали от нула и само с наши пари и наш риск сме глупаци, а? А вие, вземащите с държавна закрила за правенето на частния ви бизнес сте тарикатите. Индустрия му се приискало образователна. Може. Вложи си собствените пари. Или вземай кредит от банките.
    Ти с нищо не се различаваш от комунистите. За какво частно ми говори изобщо?
    А, и остави хленченията за дечицата дето щели да си харчат присъщите им средства по избор.

    !

  46. 46 Профил на mrvip
    mrvip
    Рейтинг: 550 Неутрално

    До коментар [#45] от "AzDebil":

    Плащаш данъци->имаш право на пари за образования на детето ти->избираш училище според резултатите му (частно, държавно, няма значение, гледаш резултати)->детето ти учи в него->парите за детето ти отиват в това училище. Училището (частно,държавно) си смята цени според разходите за материална база и учители (добрите е нормално да са по-скъпи), ако цената е по-висока от субсидията за ученика, доплащаш разликата.

    Никъде в горната система няма принуда да избереш определено училище, било частно или държавно. В момента ако ти искаш детето ти да учи в частно училище, твоя дял от данъците изгаря, което не е справедливо и ограничава избора ти, а от там и намалява натиска над държавните училища да произвеждат качествен резултат.

    Self-made съм като теб и нямам нищо общо с образователния бизнес, но имам дете на 2 години и ми треперят гащите къде ще намеря училище, от което да не излезе дебил, не съм и в София, което прави задачата още по-трудна.

    P.S. Явно не четеш cinik-а, иначе щеше да знаеш, че е последния човек, който можеш да обвиниш в леви пристрастия...

    "Защото много се оплакват от външен вид, ама никой, никога, не се е оплаквал от малко акъл."
  47. 47 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    До коментар [#46] от "mrvip":

    Погледни в коментар #19 какви са приоритетите на господина за евентуалната реформа в образованието

    Счупил съм 3 клавиатури да защитавам ЕТ-тата за наистина преднамерената (препотвърдена на многократни партийни запои посредством кръвни закани с пяна на уста) данъчна дискриминация спрямо тях, но хората са си все пак дребен и среден еснаф, не могат всички да имат поглед към по-глобалните парадокси.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK