
© Цветелина Николаева, Капитал
Летището край Божурище
Въпреки че двама министри полагат подписи, за да направят историческото летище в Божурище паметник на културата – Стефан Данаилов през 2008 г. и Вежди Рашидов през 2010 г., според собствениците на земята на летището - "Индустриален парк София" АД, нито в първия, нито във втория случай е започната процедура по обявяването му за паметник.
На заседание на временната анкетна комисия в парламента, която проучва сделката за летището и процедурата по обявяването му, в четвъртък адвокатът на инвеститорите Георги Атанасов заяви, че актът на Стефан Данаилов от 2008 г.на практика нито декларира имота за паметник, нито обявява, че той ще бъде деклариран. По времето на Данаилов компетентният орган бил не министърът, а Националният институт за паметниците на културата (НИПК), а министърът можел да подпише едва след изминаване на цялата процедура, която въобще не била започната.
Летището в Божурище е едно от най-старите в Европа и в света. Според ген. Борис Бонев от инициативния комитет за запазване на летището то е едно от четирите признати като най-благоприятни за летене в света, заедно с "Грюнау" край Берлин, "Снежка" в Полша и "Бишъп" в САЩ. За разлика от действащото летище във Враждебна, в Божурище рядко се задържат мъгли.
През 1906 г. балон над София лети за първи път, като излита от Божурище. Летището започва да действа през 1912 г., две години по-късно там се установява аеропланно училище, а през 1917 г. - държавна аеропланна работилница.
От 1930 г. летището има първата аерогара в Югоизточна Европа.
В момента са запазени в добро състояние новата писта от 70-те години, хангар на "Луфтханза" и сградата на аерогарата.
Второто решение – на Вежди Рашидов при правителството на ГЕРБ от 2010 г. - обявява летището за "групова урбанистична и историческа културна ценност – комплекс" с национално значение и стойност за страната и европейското наследство и му определя временен режим на опазване. Решението беше отхвърлено окончателно от петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) на 4 декември, тъй като оценката на сградите в имота нямала научна стойност. "Индустриален парк София" АД обжалва решението в продължение на няколко години, тъй като заради временния режим на опазване предвиденият строеж на бизнес сгради беше забранен. От компанията оценяват спряната инвестиция на 250 млн. евро.
Според адвокат Атанасов решението на Рашидов по същество означавало поддържане на дейността на летището. Така министърът задължавал частния собственик на имота да го сертифицира като летище и да го обслужва, което няма как да стане според закона.
През 2007 г. Министерството на отбраната заменя летището за 106 апартамента
На заседанието в четвъртък ген. Борис Бонев от инициативния комитет за запазване на летище "Божурище" обясни, че за първи път комитетът е поискал обявяването му за културен паметник още през 1999 г., а предложението достигнало и до НИПК. През 2005 г. теренът, на който се намира историческото летище, е заменен от Министерството на отбраната за 50 апартамента, но сделката е дадена на военна прокуратура и в крайна сметка през 2007 г. "Индустриален парк София" АД със собственици италиански инвеститори получава терена с площ 1054 дка срещу 106 апартамента в София и Пловдив и доплащане.
За следващото си заседание парламентарната комисия ще поиска информация от военното министерство защо при сделката от 2005 г. Министерският съвет не е бил уведомен, че е постъпило искане за обявяване на летището за паметник на културата. Ще бъде изслушан и директорът на Националния институт за недвижимото културно наследство (бивш НИПК) до 2011 г. арх. Йорданка Кандулкова, както и бившият зам.-министър на културата в кабинета "Борисов" Тодор Чобанов.
Теренът на историческото летище, което официално не се ползва от 2005 г., в началото на 1990-те е стопанисван от Организацията за съдействие на отбраната (ОСО), а след разпадането на ОСО преминава към военното ведомство. През 2004 г. статутът му е сменен и с решение на Министерския съвет от публична държавна собственост става частна държавна собственост, а година по-късно като земеделска земя девета категория е заменено за апартаментиот военното министерство. Сделката е започната при военния министър на НДСВ Николай Свинаров и е завършена през 2007 г. по времето на тройната коалиция. Министър на отбраната тогава е Веселин Близнаков (НДСВ).
Не решение на министъра, а препоръка
След като инициативният комитет за спасяване на летището се обръща към министъра на културата Стефан Данаилов, Националният съвет за опазване на паметниците на културата (НСОПК) разглежда случая на заседание през януари 2008 г. Съветът препоръчва на министър Данаиловлетище Божурище да бъде обявено за културен паметник от национално значение при строги фиксирани граници и охранителна зона. Препоръчва и одържавяването на терена, а Стефан Данаилов подписва протокол от заседанието на съвета, в който се съдържа препоръката.
Това обаче не е акт на министъра, а препоръка на съвета, подчерта сегашният зам.-министър на културата Велислава Кръстева на заседание на парламентарната комисия във вторник. На практика заповед на Стефан Данаилов, публикувана в "Държавен вестник", няма, а процедурата е прекратена. Не са изпълнени препоръките на съвета, не са предприети мерки по одържавяването на имота.
През 2010 г. новият министър Вежди Рашидов предлага летището да бъде декларирано като паметник на културата. Предложението е прието от Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности, а след решението Рашидов със заповед декларира "исторически летищен комплекс Божурище" с предварителна класификация "групова урбанистична и историческа културна ценност – комплекс с предварителна категория национално значение и с временни режими за опазване". Временният режим не позволява строеж и решението се оспорва от "Индустриален парк София" АД, за да бъде отменено окончателно от ВАС преди две седмици.
От 16 сгради с историческо значение само 3 са на терена, обявен за исторически комплекс
Във вторник зам.-министър Велислава Кръстева посочи, че според проверка на инспектората по опазване на културното наследство към министерството в предварителната оценка, на базата на която е взето решението на Специализирания експертен съвет, са изброени несъществуващи при декларирането сгради, разположени извън обхвата на терена, обявен за исторически комплекс. От 16 сгради в парцела, закупен от италианските инвеститори, се намират само три.
Според изискването за запазване на оригиналните функции на историческия комплекс като действащо летище е несъстоятелно при положение, че имотът не е одържавен. Предварителната оценка представлявала по-скоро историческа справка.
Инвеститорите предложили терен за музей на авиацията
Според адвоката на "Индустриален парк София" АД Георги Атанасов при купуването на терена компанията дори не е подозирала, че става дума за терен с претенции за паметник на културата. "Кой би го купил, ако знае", заяви той на заседанието на парламентарната комисия в четвъртък. И добави, че когато собствениците разбрали през 2009 г., изготвили проект за музей на авиацията, за който да бъдат заделени 4 декара. Предложението обаче не срещнало подкрепата на инициативния комитет. А депутатът от ГЕРБ Красимир Велчев, по чиято инициатива беше създадена временната анкетна комисия, определи идеята като "гавра", тъй като историческата стойност на летището е не в хангара, а комплекса с прилежащите му писти и сгради.
По думите на Велчев в мандата на ГЕРБ са водени преговори с инвеститорите да се замени теренът за подобен и дори по-скъп на друго място. Адвокат Атанасов потвърди, че е чувал за неофициални разговори между компанията и съветника на бившия премиер Бойко Борисов по европейските въпроси Ангел Чолаков. Официално предложение от страна на държавата обаче нямало.
В сряда депутатите от комисията посетиха летището, от което са запазени писта от 70-те години на ХХ век, хангар на "Луфтханза" и малка аерогара. И пистата, и сградите са в отлично състояние, коментираха депутатите, а представители на инициативния комитет заявиха, че от техническа гледна точка летището е годно за ползване.