Процедура по обявяване на летище Божурище за паметник на културата не е имало, твърдят инвеститорите

Летището край Божурище

© Цветелина Николаева, Капитал

Летището край Божурище



Въпреки че двама министри полагат подписи, за да направят историческото летище в Божурище паметник на културата – Стефан Данаилов през 2008 г. и Вежди Рашидов през 2010 г., според собствениците на земята на летището - "Индустриален парк София" АД, нито в първия, нито във втория случай е започната процедура по обявяването му за паметник.


На заседание на временната анкетна комисия в парламента, която проучва сделката за летището и процедурата по обявяването му, в четвъртък адвокатът на инвеститорите Георги Атанасов заяви, че актът на Стефан Данаилов от 2008 г.на практика нито декларира имота за паметник, нито обявява, че той ще бъде деклариран. По времето на Данаилов компетентният орган бил не министърът, а Националният институт за паметниците на културата (НИПК), а министърът можел да подпише едва след изминаване на цялата процедура, която въобще не била започната.



Летището в Божурище е едно от най-старите в Европа и в света. Според ген. Борис Бонев от инициативния комитет за запазване на летището то е едно от четирите признати като най-благоприятни за летене в света, заедно с "Грюнау" край Берлин, "Снежка" в Полша и "Бишъп" в САЩ. За разлика от действащото летище във Враждебна, в Божурище рядко се задържат мъгли.


През 1906 г. балон над София лети за първи път, като излита от Божурище. Летището започва да действа през 1912 г., две години по-късно там се установява аеропланно училище, а през 1917 г. - държавна аеропланна работилница.


От 1930 г. летището има първата аерогара в Югоизточна Европа.


В момента са запазени в добро състояние новата писта от 70-те години, хангар на "Луфтханза" и сградата на аерогарата.




Второто решение – на Вежди Рашидов при правителството на ГЕРБ от 2010 г. - обявява летището за "групова урбанистична и историческа културна ценност – комплекс" с национално значение и стойност за страната и европейското наследство и му определя временен режим на опазване. Решението беше отхвърлено окончателно от петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) на 4 декември, тъй като оценката на сградите в имота нямала научна стойност. "Индустриален парк София" АД обжалва решението в продължение на няколко години, тъй като заради временния режим на опазване предвиденият строеж на бизнес сгради беше забранен. От компанията оценяват спряната инвестиция на 250 млн. евро.


Според адвокат Атанасов решението на Рашидов по същество означавало поддържане на дейността на летището. Така министърът задължавал частния собственик на имота да го сертифицира като летище и да го обслужва, което няма как да стане според закона.


През 2007 г. Министерството на отбраната заменя летището за 106 апартамента


На заседанието в четвъртък ген. Борис Бонев от инициативния комитет за запазване на летище "Божурище" обясни, че за първи път комитетът е поискал обявяването му за културен паметник още през 1999 г., а предложението достигнало и до НИПК. През 2005 г. теренът, на който се намира историческото летище, е заменен от Министерството на отбраната за 50 апартамента, но сделката е дадена на военна прокуратура и в крайна сметка през 2007 г. "Индустриален парк София" АД със собственици италиански инвеститори получава терена с площ 1054 дка срещу 106 апартамента в София и Пловдив и доплащане.


За следващото си заседание парламентарната комисия ще поиска информация от военното министерство защо при сделката от 2005 г. Министерският съвет не е бил уведомен, че е постъпило искане за обявяване на летището за паметник на културата. Ще бъде изслушан и директорът на Националния институт за недвижимото културно наследство (бивш НИПК) до 2011 г. арх. Йорданка Кандулкова, както и бившият зам.-министър на културата в кабинета "Борисов" Тодор Чобанов.


Теренът на историческото летище, което официално не се ползва от 2005 г., в началото на 1990-те е стопанисван от Организацията за съдействие на отбраната (ОСО), а след разпадането на ОСО преминава към военното ведомство. През 2004 г. статутът му е сменен и с решение на Министерския съвет от публична държавна собственост става частна държавна собственост, а година по-късно като земеделска земя девета категория е заменено за апартаментиот военното министерство. Сделката е започната при военния министър на НДСВ Николай Свинаров и е завършена през 2007 г. по времето на тройната коалиция. Министър на отбраната тогава е Веселин Близнаков (НДСВ).


Не решение на министъра, а препоръка


След като инициативният комитет за спасяване на летището се обръща към министъра на културата Стефан Данаилов, Националният съвет за опазване на паметниците на културата (НСОПК) разглежда случая на заседание през януари 2008 г. Съветът препоръчва на министър Данаиловлетище Божурище да бъде обявено за културен паметник от национално значение при строги фиксирани граници и охранителна зона. Препоръчва и одържавяването на терена, а Стефан Данаилов подписва протокол от заседанието на съвета, в който се съдържа препоръката.


Това обаче не е акт на министъра, а препоръка на съвета, подчерта сегашният зам.-министър на културата Велислава Кръстева на заседание на парламентарната комисия във вторник. На практика заповед на Стефан Данаилов, публикувана в "Държавен вестник", няма, а процедурата е прекратена. Не са изпълнени препоръките на съвета, не са предприети мерки по одържавяването на имота.


През 2010 г. новият министър Вежди Рашидов предлага летището да бъде декларирано като паметник на културата. Предложението е прието от Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности, а след решението Рашидов със заповед декларира "исторически летищен комплекс Божурище" с предварителна класификация "групова урбанистична и историческа културна ценност – комплекс с предварителна категория национално значение и с временни режими за опазване". Временният режим не позволява строеж и решението се оспорва от "Индустриален парк София" АД, за да бъде отменено окончателно от ВАС преди две седмици.


От 16 сгради с историческо значение само 3 са на терена, обявен за исторически комплекс


Във вторник зам.-министър Велислава Кръстева посочи, че според проверка на инспектората по опазване на културното наследство към министерството в предварителната оценка, на базата на която е взето решението на Специализирания експертен съвет, са изброени несъществуващи при декларирането сгради, разположени извън обхвата на терена, обявен за исторически комплекс. От 16 сгради в парцела, закупен от италианските инвеститори, се намират само три.


Според  изискването за запазване на оригиналните функции на историческия комплекс като действащо летище е несъстоятелно при положение, че имотът не е одържавен. Предварителната оценка представлявала по-скоро историческа справка.


Инвеститорите предложили терен за музей на авиацията


Според адвоката на "Индустриален парк София" АД Георги Атанасов при купуването на терена компанията дори не е подозирала, че става дума за терен с претенции за паметник на културата. "Кой би го купил, ако знае", заяви той на заседанието на парламентарната комисия в четвъртък. И добави, че когато собствениците разбрали през 2009 г., изготвили проект за музей на авиацията, за който да бъдат заделени 4 декара. Предложението обаче не срещнало подкрепата на инициативния комитет. А депутатът от ГЕРБ Красимир Велчев, по чиято инициатива беше създадена временната анкетна комисия, определи идеята като "гавра", тъй като историческата стойност на летището е не в хангара, а комплекса с прилежащите му писти и сгради.


По думите на Велчев в мандата на ГЕРБ са водени преговори с инвеститорите да се замени теренът за подобен и дори по-скъп на друго място. Адвокат Атанасов потвърди, че е чувал за неофициални разговори между компанията и съветника на бившия премиер Бойко Борисов по европейските въпроси Ангел Чолаков. Официално предложение от страна на държавата обаче нямало.


В сряда депутатите от комисията посетиха летището, от което са запазени писта от 70-те години на ХХ век, хангар на "Луфтханза" и малка аерогара. И пистата, и сградите са в отлично състояние, коментираха депутатите, а представители на инициативния комитет заявиха, че от техническа гледна точка летището е годно за ползване.

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 870 Весело

    Някой си е слоил тарале в гащите като екупил летището.... Сега ще може да прави слънчеви бани и перформанси в сградата на Луфтханза....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  2. 2 Профил на Само Левски
    Само Левски
    Рейтинг: 961 Неутрално

    Ето как се спъват чуждестранни инвеститори и как се искат подкупи от българските власти, в случая Министерство на културата.

  3. 3 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Това летище е не само част от българската история, но и от световната. Когато от него се извършват полети, българските летци са едни от първите летци в света и първите с нощни бойни полети, с първото въздушно разузнаване, с първата въздушна бомбардировка... Правителствата на Сакскобургготски и на Станишев едва ли са знаели, че летището е създадено от първия български летец Симеон Петров. Пък и кво ги интересува, важно е пачки да се правят.

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3454 Весело

    [quote#2:"Само Левски"]Ето как се спъват чуждестранни инвеститори[/quote]
    Глупости !
    Ние си имаме такива закони за насърчаване на чуждите инвеститори ,че на практика те задължават българите да фалират и да отдават активите си на чуждестранните инвеститори !
    И това не е всичко , българската администрация е длъжна приоритетно да ги обслужва и ако си харесат общински или държавни земи да ги придобиват без конкурс а данъкоплатците и държавата трябва да им направят всички инфраструктури абсолютно безплатно!

    Така ,че си имаме всички признаци колония без никаква съпротива към финансовите "благодатели"!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3454 Весело

    През 2004 г. статутът му е сменен и с решение на Министерския съвет от публична държавна собственост става частна държавна собственост, а година по-късно като земеделска земя девета категория е заменено за апартаментиот военното министерство.
    ______________
    Абе как пък не се намери един който да им разрови далаверите на военните ?
    Тези продадоха имоти и активи за милиарди срещу жълти стотинки и продължават да го правят ! Военната мафия е най-невидимата и най-могъщата в задкулисните далавери и кражбите!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 660 Весело

    До коментар [#4] от "comandante":
    За сетен път се убеждавам, че вашите разбирания и познания относно икономика, индустрия и закони, са приблизително еднакви с тези на Митьо Параджията от н-то ОУ
    Това обаче не ви спира да се "изказвате компетентно" по каквато и да е била тема, по която се искат поне малко основни знания именно в областта на икономиката, индустрията и законите, свързани с тях
    ПУЦ-а не е върха на образУванието, а Команданте може да бъдете само на бригада мангалори, занимаващи се със зимно почистване на финикови палми

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  7. 7 Профил на pe6kata
    pe6kata
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Наистина ли някой вярва в глупостите за "историческа" стойност на летището? Писта, няколко порутени сгради и "паметник" на културата?!?!? Музей на авиацията? Че това да не е летище "Бурже"? Ама от там били излитали самолети, които....

    Ай стига глупости! Става въпрос за пари. За прекрасен терен. И за това кой да го вземе.

  8. 8 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 454 Разстроено

    Много е заплетена цялата история с това летище и ако някой сериозно се заеме да я разплете, много хора биха били за затвора. На мен лично ми е болна тема, защото там съм се учила да летя, защото ми се плаче като виждам през годините как се руши и разграбва всичко там. Успех на хората, които са се заели със задачата да се борят с вятърни мелници - дано успеят!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK