Навършват се 120 години от рождението на цар Борис Трети (1894 - 1918 - 1943)

Навършват се 120 години от рождението на цар Борис Трети (1894 - 1918 - 1943)


Цар Борис Трети заема престола  в продължение на 25 години. Цялостната политика  на Царство България между двете световни войни е свързана най-пряко с неговата личност и дело, оттам и изключително значимото му място в българската история.


Цар Борис Трети  е роден на 30 януари 1894 г. в двореца в София. Той заема престола на 3 октомври 1918 г. в деня, в който обявява абдикацията си цар Фердинанд, и царува до внезапната си и оставаща под съмнение и до днес смърт на 28 август 1943 г. в съдбоносен за държавата момент от развоя на Втората световна война.


От 11 ч. различни организации и общественици съобщават, че ще бъдат поднесени венци пред барелефа на цар Борис Трети на входа на Борисовата градина.




По повод годишнината във Врана се провежда научна конференция за живота и делото на царя на тема "Цар Борис Трети и неговото време" под патронажа на министъра на културата Петър Стоянович.  Организирана е от Министерството на културата, Държавна агенция "Архиви"(ЦДА), Историческия факултет на СУ "Св Климент Охридски" и Женска либерална мрежа.  


Над 15 са темите, по които ще бъдат изнесени доклади, сред тях:
- Задграничните посещения на цар Борис Трети,
- Царят и ВМРО,
- Аграрната реформа на БЗНС през различен поглед
- Атентатът в Арабаконак по документи от ЦДА,
- Историческата наука през 30-те и 40-те г. на XX век ,
-Охранителните служби при цар Борис III,
- Царската династия и културното наследство на България.


Освен докладчиците в дискусията ще участват академици от БАН и професори историци - акад. Георги Марков, акад.  Константин Косев, проф. д-р Стефан Дойнов, проф. Николай Овчаров, проф. Андрей Пантев,  доц. Михаил Груев, доц. Георги Николов, Людмил Станчев.

Ключови думи към статията:

Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Последният български Държавник.

    светла Му памет

    след Него..........само политици

  2. 2 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 654 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тролетарий":

    Съгласен съм с теб!Не разбрах само няма ли да участвува и ректора на СУ,най-известния и политически подготвен ИСТОРИК проф.Иван Илчев?Или може би е зает да мисли как да санкционира последните студенти -окупатори????

  3. 3 Профил на valin
    valin
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Действително последният български Държавник!
    Светла Му памет!

  4. 4 Профил на eksar007
    eksar007
    Рейтинг: 402 Неутрално

    НАЙ ДОБРИТЕ УПРАНИЦИ ОТ РСВОБОЖЛЕНИЕТО СА СТАМБОЛОВ,СТАМБОЛИИСКИ И БОРИС ТРЕТИ.ЗА САМБОЛОВ ЛРРД БИКОНСФИИЛД КАЗА ,ЧЕ БЪЛГАРИЯ Е МАЛКА ЗА НЕГО,БИСМАРК КАЗВА ЧЕ СТРУВА КОЛКОТО ММЛИОН ПРУСКИ ВОИНИЦИ.ПРИ СТМБОЛОВ ИМАШЕ РАЗЦВЕТ НА ИАКОНМИКАТА.БОРИС ВЪПРЕКИ НАИСКА НА ХИТЛЕР НЕ ВКЛЮИ СТРАНАТА В СВЕТОВНИЯ КРНФЛИКТ.ВСИЧКИТЕ ГИ УБИХМЕ.ПО НАРЕЖЛАНЕ ОТ ВЪН.

  5. 5 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Последният държавен глава на независима България. След него идват годините на съветска власт и сега загубата на суверенитет в ЕС.

    Без да има капка българска кръв, опитвал се е да лавира и да постига невъзможното в интерес на страната - отвън воюващи велики сили, балкански съседи които всеки момент готови да ни забият ножа, отвътре комунисти и анархисти.

  6. 6 Профил на uchuden.
    uchuden.
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Светла му памет.А как ни лъжеха в училище за неговото управление.

  7. 7 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 684 Неутрално

    [quote#1:"Тролетарий"]след Него..........само политици [/quote]

    И Тодор Велики!

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  8. 8 Профил на Rowan Atkinson
    Rowan Atkinson
    Рейтинг: 515 Неутрално

    "Най-дълго управлявалият цар - Борис Трети"
    А цар Петър? Иван Александър? Те не са ли царе? Или не са управлявали?

    Хайде, Тодор Живков няма да го броим.

  9. 9 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 571 Весело

    [quote#2:"doroteus"]Съгласен съм с теб!

    Не разбрах само няма ли да участвува и ректора на СУ,

    най-известния и политически подготвен ИСТОРИК проф.Иван Илчев?

    Или може би е зает да мисли как да санкционира последните студенти -окупатори????[/quote]

    каккво да ти кажа , Колега...

    Ректорът на СУ е такъв-каквито сме ние самите..

    ако е много добър - няма да е в СУ
    ако е много лош - ние ще го изгоним
    ...........
    просто един от нас

  10. 10 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 571 Весело

    [quote#7:"др. Иванов"]И Тодор Велики![/quote]
    сигурно си прав..........посвоему

  11. 11 Профил на скруч
    скруч
    Рейтинг: 529 Разстроено

    за жалост поколението му е доказателство че в медицината 2+2 не прави 4.

    за чиста и свята република-но не с този народ
  12. 12 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    С възпоменание и почит.

  13. 13 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#6:"uchuden."]А как ни лъжеха в училище за неговото управление. [/quote]
    Е с кое ни лъжеха - два преврата, убийството на Стамболийски, Закон за защита на държавата, забрана на партиите след май 1934, присъединяване към нацистите, окупационен корпус в Сърбия в помощ на Вермахта, смъртни присъди на антифашисти в името на "цар Борис Трети.", убийството на Никола Вапацаров. Кое от всичко е лъжа?

  14. 14 Профил на eksar007
    eksar007
    Рейтинг: 402 Неутрално

    СТАМБОЛОВ СТАМБОЛИИСКИ И БОРИС СЕ ДВИЖЕХА М/У НАРОДА ЬЕЗ ОХРАНА,А НЕ КАТО ''НАРОДНИТЕ УПРАВНИЦИ'' С СТОТИЦИ ОХРАНИТЕЛИ,ХАРАКТЕРНО ЗА ВСИЧКИ КОМУНИСТИЧЕСКИ ВОЖДОВЕ ОТ 1917г ДО ДНЕС-КУБА КНДР,КНР,РУСИЯ.ТЕ СЕ СТРАХУВАТ ОТ СВОИТЕ ,..БЪЛГАРИЯ Е И ТЯ КАТО ТЯХ.ВЪВ ВСЯКА ИНСТИТУЦИЯ,ФИРМА ИМА ОХРАНА.ТОВА СА ПАРИ НАВЯТЪРА ДАДЕНИ ВМЕСТО ПЕНСИИ.И ДР, НЕЩА

  15. 15 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2121 Любопитно

    По-скоро е положителна личност !Мир му на душата !
    Жалко ,че наследника му излезе такова егоистично и алчно старче !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  16. 16 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    На Тодор Велики си мина по реда с празнуване на стогодишнината.
    При него лесно може да запомните годината на раждане, а именно -> когато България навърши 1300 г. - Тодор Велики навърши 70 г.
    България е основана през 681г.
    Останалото е аритметика.

  17. 17 Профил на postbot
    postbot
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Неговият край е краят на Българската държава.

    Изобщо не мога да си представя как братството може да бъде въведено със закон, ако свободата не е разрушена със закон и правосъдието не е потъпкано със закон.
  18. 18 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2247 Неутрално

    До коментар [#13] от "Каишков - Гласът на Америка":

    Петракиева,

    Вие да не сте соц.учителка по история?

    Аз имах навремето много добра учителка по биология със същото фамилно име. По мои изчисления тя би трябвало сега да е над 85 години.

  19. 19 Профил на Olga
    Olga
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Едно славно минало и романтична част от историята на България. Харизматична личност, баба ми и дядо ми с умиление говорят за цар Борис! Светла му памет!

  20. 20 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#18:"Ф.Нинов"]Вие да не сте соц.учителка по история? [/quote]
    Това не е вярно, но дори да е така, не е никаъв аргумент. Или просто си говорите от правилна политичèска позиция. Да не сте ЗКПЧ?

  21. 21 Профил на Monkey Me
    *****
    Неутрално

    Борис е бил Водолей. А съдбовната мисия на тая зодия е да творят чудеса. Да правят от невъзможното възможно и да учат хората на човеколюбие.
    Водолейчетата са много добри анализатори.
    Умеят да извличат винаги полезното.
    Имат гъвкав ум и голяма сила на съсредоточване.
    Решителни са, упорити са и често спорят. В повечето случаи побеждават противниците си и ги подчиняват. Както Борис е подчинил всички политици от всички кольори и ги е противопоставял да се бият помежду си.
    Отличават се с това, че са много общителни и имат много приятели.

  22. 22 Профил на z.123.c.976.9
    z.123.c.976.9
    Рейтинг: 627 Весело

    Да е жив и здрав рожденикът, да не забрави да почерпи!

    Който не разбира сам, няма да разбере и с обяснение
  23. 23 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 832 Неутрално

    Бог да прости последния БЪЛГАРОФИЛ Цар Борис 3-ти.
    Никога няма да забравим годините на разцвет, чист патриотизъм, спокойствие и най-важното - работеща нормално държавна администрация, под негово ръководство.
    С неговата смърт си отива не само един от най-добрите ни държавници, ами си отива и самата българска държавност.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  24. 24 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 571 Весело

    [quote#23:"traveler1"]Бог да прости последния БЪЛГАРОФИЛ Цар Борис 3-ти.
    Никога няма да забравим годините на разцвет, чист патриотизъм, спокойствие и най-важното - работеща нормално държавна администрация, под негово ръководство.
    С неговата смърт си отива не само един от най-добрите ни държавници, ами си отива и самата българска държавност.
    [/quote]

    най-Стойностният и Обективен пост под статията +++

  25. 25 Профил на Monkey Me
    *****
    Неутрално

    Заслугата на Борис III се състои в това, че успява да да обезличи всички, които са се занимавали с политика и политиканстване на държавни пари. Прави ги на маймуни. Управлява той, а те са му служили за параван. И трябва да се спомене факта, че Борис е тъжал по Стамболийски, който е предрекъл националната катастрофа на България, ако се съюзи с Германия. Пророчествата на Стамболийски са валидни до днес, ама сме с германия в ес- за голямо СЪЖАЛЕНИЕ.

  26. 26 Профил на diversant
    diversant
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Какво партизанско движение е имало тогава, като царя се е разхождал по планините с един или двама души свита?

  27. 27 Профил на Dimitar Pehlivanov
    Dimitar Pehlivanov
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#13] от "Каишков - Гласът на Америка":

    въпросът не е в конкретните факти, а в тяхната интерпретация и тълкуване, кое и защо е било направено, с каква цел, срещу кого и т.н.
    е, тук вече лъжите наистина бяха много....

  28. 28 Профил на toffeetwr
    toffeetwr
    Рейтинг: 402 Любопитно

    До коментар [#4] от "eksar007":

    Ако беше и малко по грамотен, всичко казано от теб щеше да звучи много по-истински...

    Ваша великорусская мечта, сидя по горло в дерьме, затащить туда всех остальных. Это и есть Русизм
  29. 29 Профил на Monkey Me
    *****
    Неутрално

    [quote#23:"traveler1"]българска държавност. [/quote]
    айде глупостите почнаха
    Той е бил държавата и не е предал опита си на никой друг.
    Донякъде тодор живков го копира и след него - отново разруха.
    Затова Бойко Борисов е единственият политик в България, тъй като се опитва да е независим като Тодор живков.

  30. 30 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    [quote#13:"Каишков - Гласът на Америка"]убийството на Никола Вапацаров. Кое от всичко е лъжа? [/quote]

    Това е лъжа. "Убийството" на Вапцаров всъщност не е убийство, а изпълнение на издадена от легитимен съд присъда.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  31. 31 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1534 Любопитно

    [quote#17:"postbot"]Неговият край е краят на Българската държава[/quote]

    +++++++++++++++++++

    Така де. Преди неговата смърт (Вечна му памет) България беше Държава, а след това - нищо. И досега е така!

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  32. 32 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1534 Весело

    [quote#29:"Monkey Me"]Затова Бойко Борисов е единственият политик в България, тъй като се опитва да е независим като Тодор живков[/quote]

    Разсмя ме рано сутрин, благодаря за което.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  33. 33 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 832 Неутрално

    [quote#29:"Monkey Me"]Донякъде тодор живков го копира и след него - отново разруха. [/quote]
    Да сравняваш бай Тошо израсъл и възпитан в правешкия селски хоремаг, с Цар Борис е меко казано неадекватно, пък за ББ е направо смешно.
    Друго май нямам какво повече да кажа, пък и няма сми

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  34. 34 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4409 Неутрално

    Цар Борис Трети е противоречива личност, но лично аз имам негативно мнение за неговото управление поради следните причини:

    1. Борис превръща България в една авторитарна държава, която се управлява антидемократично от него... това противоречи на тогавшната Търновска Конституция.

    2. По негово нареждане се забранява дейността на политическите партии в страната, което е в разрез с демократичните основи на една нормална държава. През определени периоди от време Парламента продължава своята дейност, но голямата част от депутатите там са негови приближени хора.

    3. По негово време се приемат срамни за страната дискриминационни закони, като ЗЗН (Закон за запазване на нацията).

    4. С неговата благословия и разрешение България се присъединява към Тристрания пакт и нашата страна става съюзник на нацистка Германия и фашистка Италия... това черна и срамна страница от българската история... нашата родина е съюзник с нацистките изроди, които по ВСВ избиват десетки милиони цивилни в цяла Европа (от Франция до Русия), другия боклук с който България се обвързва Бенито Мусолини и неговия престъпен тоталитарен фашистки режим също извършава хиляди престъпления в Италия както и в държавите, които са бивши колонии на Италия...

    П.П.
    И въпреки всичките си грешки, Борис Трети е пак по-добър от колкото баща си Фердинанд, който преди това също съсипа България...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  35. 35 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 935 Неутрално

    Хората казват, че кръвта вода не става, но синът му не само го предаде, ами направо се изгаври с паметта на баща си. Цар Борис ІІІ бил наистина способен и кадърен управник. Симеон Сакскобурготски се оказа комунистическо протеже.

    [quote#26:"diversant"]Какво партизанско движение е имало тогава, като царя се е разхождал по планините с един или двама души свита? [/quote]

    Ами сигурно по това време партизаните са били заети да обират мандрата.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  36. 36 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 654 Неутрално

    До коментар [#13] от "Каишков - Гласът на Америка":

    Лъжа е СВЕТЛОТО БЪДЕЩЕ ,което ни обещаха и продължават да обещават ЛЪЖЕЙКИ НАГЛО,защото все още има хора,които им го позволяват!

  37. 37 Профил на richardnixon
    richardnixon
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Най-умният и интелигентен български владетел, спасил Бг от ужасите на Втората световна, не допуснал българи да гинат в Русия, спасил евреите, доплинесъл за икономическия растеж на 30-те години, борил се срещу СССР и комунистите, изиграл и Хитлер в името на Бъэлгария - Цар0Обединител - Поклон!
    567422

  38. 38 Профил на nicoleta
    nicoleta
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Един добър българин,добър държавник и Цар.Само можем да съжаляваме за ранната му смърт.

  39. 39 Профил на USSR
    USSR
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Министрите са ми -англофили , генаралите -германофили , народа ми -русофили , само аз останах българофил .(като се има предвид че жена ми е италианка )
    Май тъй бе казал цар Борис 3

    pacta sunt servanda
  40. 40 Профил на donyon
    donyon
    Рейтинг: 715 Весело

    Ами защо не поканихте в дискусията неговият син-последният български цар Симеон две?

  41. 41 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3761 Неутрално

    [quote#13:"Каишков - Гласът на Америка"]смъртни присъди на антифашисти в името на "цар Борис Трети."[/quote]
    Каишков, не се прави на артефакт. Историята започва да се нормализира, БАН отричат в България да е имало "фашизъм", от школските учебници отпадат цели раздели от годините след ПСВ, малко по малко се подготвят нови трактовки за една от Балканските войни на Русия, наречена от нас "освободителна война".
    Само да видим ще доживеем ли деня нашите историци да поискат от Русия документи, свързани с Борис ІІІ? Там има много интересни неща.

  42. 42 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#39] от "USSR +":
    Умен човек. Разбрал, е че не комунизма определя топлото отношение на обикновения българин към руснака. Не е случаен фактът, че именно на тирана Иван Грозни се уповавал да го измъкне от на османллите батака.

  43. 43 Профил на Monkey Me
    *****
    Разстроено

    До коментар [#32] от "VenRus 2008 #Нова година - нов премиер!":
    До коментар [#33] от "traveler1":

    Бойко Борисов е единственият политик днес, който се опитва да е независим. Не е смешно, а е ТЪЖНО, че в цялата страна няма друг освен него да милее за родината ни.

  44. 44 Профил на Чавдар Михов
    Чавдар Михов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    По времето на социализма цар Борис Трети беше тотално отричан и му се приписваха всички земни грехове. Дори бе обявен за създател на нов обществено-политически строй – монархофашизъм /този термин сам по себе си е оксиморон/. След промените, като че ли се залитна в другата крайност. Той беше обявен за ловък политик, голям патриот и велик държавник. Ореолът, създаден около него, се прехвърли и върху невзрачния му наследник, който беше посрещнат от българите като месия. В действителност, цар Борис Трети е много противоречива и трагична фигура в нашата история. Най-големият му грях е присъдиняването на България на страната на Тройния съюз, което води до катастрофални последици. Най-големият му принос е отказът му да изпрати български войски на източния фронт. За съжаление второто не компенсира напълно първото.

    Чавдар Михов
  45. 45 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1534 Любопитно

    [quote#43:"Monkey Me"]Бойко Борисов е единственият политик днес, който се опитва да е независим. Не е смешно, а е ТЪЖНО, че в цялата страна няма друг освен него да милее за родината ни. [/quote]


    Това е шега, нали? Щото, ако не е...

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  46. 46 Профил на tagged18
    tagged18
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тролетарий":

    Много хубав и точен коментар, поздравявам те!

  47. 47
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  48. 48 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 571 Весело

    [quote#46:"tagged18"]Много хубав и точен коментар, поздравявам те![/quote]

    благодаря , но няма за какво !

    Нация , която не си познава Историята се превръща в население , в племе , в стадо овце

    а ние не само че не я познаваме а я е Изнасилваме

  49. 49 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 585 Любопитно

    Този човек е главния виновник, за поредната национална катастрофа ... за загубата на Беломорието и Македония ... защото, ако България е била запазила неутралитет сега тези земи щяха да са български! А още по виновен е Стамболов, който е докарал тази фамилия в България!

  50. 50 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 896 Неутрално

    [quote#34:"Иво"]Борис превръща България в една авторитарна държава, която се управлява антидемократично от него... това противоречи на тогавшната Търновска Конституция. [/quote]
    -Самият той става цар в противоречие с Търновската конституция и без да се е заклел.
    "Цар Борис, както вече стана дума, подкарал управлението си без Народно събрание (ако читателят си спомня, той не бе полагал клетва да спазва Конституцията, така че съвестта му била чиста), изкарал така 4 години. Но веднъж Лулчев му казал, че това не е добро:

    - Дайте отдушник! Държавата е като жив човешки организъм. Както една къща има нужда от канализация, от комини и от чистене - дайте място, където неоправданите да се оплакват от несправедливостите.2

    И през 1938 година царят насрочил избори за XXIV Народно събрание, изменяйки избирателния закон: кандидатурите не се издигали от партиите, а всеки лично предлагал своята кандидатура, обаче съдът имал право по сигнал за неблагонадеждност (а сигнали дал Господ!) или други „отрицателни качества" да отхвърли всеки кандидат.

    Освен това активно се провеждала тактиката на „приобщаване" към царя по всички правила на подкупването, примамването, съблазняването и изкушаването чрез кокала на властта (такива личности белязвали с епитетчето „приобщен".

    Заклел съм се да скъсам завинаги с най-опасния си враг - партиите и техния бяс по министерски постове. Смятам, че за българските условия едно управление от министри чиновници, допълнено от парламента, който да гласува законите и бюджета, без да се намесва в управлението, е най-подходящо - споделял най-открито царят.3

    А на Лулчев казал още по-категорично:

    - Не мога да се съглася парламентът да вдига и да сваля министри!

    Министрите чиновници вдигал и свалял сам царят. Важното било те да не отговарят за дейността си пред Народното събрание, да не зависят от народните представители и от народа, а да отговарят само пред Негово Величество и да зависят само от неговото височайше благоволение - т.е. царят превръщал министрите чиновници в безпрекословно послушни само нему марионетки, а Народното събрание лишавал от глас и от власт, Народното събрание било за пред хората, за пред света...

    Обаче XXIV Народно събрание взело, че дръзнало да се меси в управлението (в това събрание се били промъкнали 20-30 народни представители, които по стар вреден навик отправяли неприятни питания към правителството), тогава царят на бърза ръка го разтурил още след първата му сесия и наредил на министър-председателя си Кьосеиванов да проведе нови избори -

    Кьосеиванов запретнал ръкави и с помощта на полицията така подбрал и така избрал народните представители, че в следващото, XXV Народно събрание успели да се промъкнат само 4-5 подло замаскирали се опозиционно настроени депутати, но на тях, както ще видим след малко, въобще не им давали думата; това не му стигнало на Кьосеиванов, ами взел, че изчегъртал от фасадата на Народното събрание стария надпис „Съединението прави силата" и го сменил с нов: „В единението е силата" - и това Народно събрание наистина било напълно единно, напълно единомислещо, единодействащо, напълно единодушно и единогласно (само Народните събрания по време на социализма ще се опитат да му съперничат): всички внесени от правителството (разбирай - от царя) законопроекти се одобрявали без разисквания, с ура и акламации!

    Всичко вървяло по мед и масло, докато Кьосето не взело да се взема на сериозно, че наистина е министър-председател и че нещо зависи от него.

    Един студен февруарски ден на 1940 година Цар Борис го извикал в сгушилия се под снега дворец „Врана" и му връчил листата на министрите, които трябвало да влязат в новото (XI поред!4) правителство на Кьосеиванов.

    Кьосето изведнъж се изрепчил на царя, като му казал, че не иска повече за министър в своя кабинет Иван Багрянов!

    Кроткият, хрисимият, деликатният цар Борис III, дето на мравчицата път сторвал и на жена си напреки дума не казвал, побеснял: неговият довчерашен личен слуга, писарят в личната му канцелария, този дебел дембел, този лакей, гърчещ се пред него като настъпен червей, днес има наглостта да му противоречи и да не иска за министър в своя кабинет (какъв твой кабинет бе, блюдолизецо?) царския адютант и личен приятел на царя?!

    Борис изкрещял:

    - Вие забравяте с кого говорите! Вън!

    Но цар Борис нямаше да бъде цар Борис, ако след тази сцена просто ей така отрежеше квитанцията на Кьосеиванов - не, царят изиграл поредната си пилатовска сцена с измиване на ръцете: заради неправомерните скандални изборни машинации, чрез които било скалъпено XXV Народно събрание, той освободил от длъжност министър-председателя Кьосеиванов!

    Само да не помислиш, читателю, че цар Борис е разтурил избраното чрез „неправомерни машинации" Народно събрание - напротив, точно такова послушно, безгласно и безвластно Народно събрание му трябвало и той запазил този парламентарен призрак5до края на царуването си.

    Грижата му сега била да си намери нов министър-председател, който да бъде в унисон с това Народно събрание, но да не е прост като Кьосето, а да е мъж учен, колкото се може по-авторитетен, по-известен, по-възвишен и по-далеч от делничните проблеми, да е политически чист, сиреч никога да не се е занимавал с политика, който нищо не разбира от управляване на държавата и който поради всичко това ще бъде съвсем, ама съвсем послушен...

    Посъветвал се царят с тайния си съветник Лулчев и ясновидецът му рекъл:

    -Понеже [обявихме неутралитет и] трябва да бъдем с всички добре - турете Филов, та кой както ще да го разбира: англофилов, германофилов...6

    И тъй, на 15 февруари 1940 година цар Борис назначил за министър-председател на България завършилия класическа филология във Вюрцбург и Лайпциг, археология и римска история във Фрайбург, специализирал древни науки и нумизматика в Бон, Париж и Рим, световноизвестния археолог, бившия ректор на Университета, председателя на ПЕН-клуба, председателя на Българската академия на науките, сегашния министър на просвещението - професор д-р Богдан Филов.

    Богдан се прибра вкъщи оживен - разказва жена му Евдокия7, - малко разтревожен, с думите:

    -Министър-председател.

    Останах крайно изненадана и смутена. Не знаех какво да кажа.

    Какво да каже горката жена, когато ни на нея, ни на мъжа й и насън не му бе минавало през ума, че съдбата е отредила да играе голяма политическа роля, и то в такова съдбоносно време.8

    Тази безцеремонност на царя да произвежда министри, както му хрумне, била толкова прекалена, че възмутила дори безпардонния проф. Александър Цанков:

    От 1934 до 1944 година управлението на държавата беше станало нещо като фабрика за произвеждане на министри и новоизфабрикувани държавници-чиновници - пише той.9

    - С политика, било вътрешна или външна, те не се занимаваха. В тая област боравеше единствено цар Борис. Той командваше.

    Наистина, за 9 години (от 1935 до 1943) цар Борис произвел 57 нови министри, правейки 19 промени в 8-те правителствени кабинета (сиреч: за 9 години сменил 27 правителства - точно по3 правителства на година!)."
    /1938-1943,ГЛАВА XIII,Finita la commedia/
    http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j&q=&;esrc=s&source=web&cd=16&ved=0CEMQFjAFOAo&url=http%3A%2F%2Fekipirane.com%2Fbooks%2Fhistoric%2520books%2Fbalgarski%2520hroniki%2520-%2520tom%25203%2F13.html&ei=LxHqUpXiIs7RsgaAloGYDg&usg=AFQjCNE-w6LG7agxhJ4UuBZVCJsRLSFRJg&bvm=bv.60444564,d.Yms&cad=rja

  51. 51 Профил на Вишински
    Вишински
    Рейтинг: 564 Неутрално

    И баша му, и той, и сина му - цялата им династия - не са направили нищо добро за България.

  52. 52 Профил на Nacho Libre
    Nacho Libre
    Рейтинг: 684 Неутрално

    [quote#23:"traveler1"]С неговата смърт си отива не само един от най-добрите ни държавници, ами си отива и самата българска държавност.[/quote]
    Светла Му памет на Цар Борис Трети-нито един български войник не загина по фронтовете на ВСВ.
    Това стига.

    Homo ludens sum
  53. 53 Профил на valin
    valin
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#44] от "Чавдар Михов":
    Ами каква друга възможност е имал?
    Да подпише пакта с СССР и да приеме по същество болшевишка окупация-справка Литва, Латвия и Естония?
    Или може би да воюва с Хитлер, който за да воюва срещу Русия е трябвало задължително да осигури южния си фланг т.е. да окупира Гърция, а и България, ако окаже съпротива и не се присъедини към Пакта?

  54. 54 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4409 Неутрално

    До коментар [#44] от "Чавдар Михов":

    Харесвам коментара ви, обаче относно термина "монархофашизъм" мисля, че това не е оксоморон, защото в Италия през 20-те и 30-те години на миналия век след идването на власт на италианските фашисти и Мусолини в страната се запазва монархизма. През това време италианския крал (Емануил мисля, че се казваше) си сътрудничи доста добре и успешно с диктатора Мусолини.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  55. 55 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4409 Неутрално

    До коментар [#50] от "Бенк-Бенк":

    Много интересна информация, благодаря, че я споделихте тук.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  56. 56 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 902 Весело

    До коментар [#50] от "Бенк-Бенк":

    Прав си, цар Борис ни докара от много хитруване и жажда за власт до третата национална катастрофа и четвъртата загубена война....... "извади" късмет та избяга от Народния съд!!!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  57. 57 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 902 Весело

    До коментар [#53] от "valin":

    Ами просто да не се присъединява към Хитлер, както Гърция и Югославия, Турция..... ама нали феше, мечтае за Нов ред в Европа.....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  58. 58 Профил на donyon
    donyon
    Рейтинг: 715 Неутрално

    Присъединяването към пакта е дълга история.Царят е направил всичко възможно за доброто на страната.В момента на подписването на документа от Б.Филов Германия и СССР са в приятелски отношения.

    (http://www.dnevnik.bg/analizi/2012/06/23/1852297_prochit_na_istoriiata_mojeshe_li_da_se_izbegne/)

  59. 59 Профил на donyon
    donyon
    Рейтинг: 715 Неутрално

    До коментар [#44] от "Чавдар Михов":

    коментар 58
    Извинявам се за пропуска!

  60. 60 Профил на Nacho Libre
    Nacho Libre
    Рейтинг: 684 Неутрално

    [quote#57:"boby1945"]Ами просто да не се присъединява към Хитлер, както Гърция и Югославия, Турция..... ама нали феше, мечтае за Нов ред в Европа.....[/quote]
    Е,Н.В.Борис Трети ,,присъедини,, България към Тристранния пакт на 30 март 1941/с половин милионен Вермахт на границата/,следователно,ако не пряк,то тогава ставаме и косвен съюзник на ссср /Молотов-Рибентроп/.Парадоксално,но е така.
    А какво ще кажете вие с гайдите за решението на Политбюрото ви на бкп-т0 ви за присъединяване не просто към пакт,ами направо към ссср-то през 1961.
    Ама такова било времето,нали /Д,Джуров/.
    Е,и в 1941 е било такова времето.
    Подлеци.

    Homo ludens sum
  61. 61 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3876 Весело

    [quote#20:"Каишков - Гласът на Америка"]Да не сте ЗКПЧ?[/quote]
    Не бе...Франк е от род на закапечета и никога не го е криел.

  62. 62 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3876 Неутрално

    [quote#35:"majorman"]Симеон Сакскобурготски се оказа комунистическо протеже.[/quote]Стига си тиражирал глупости..То и Фердинанд са го наричали някои от десните ни политичета "венценосният социалист", защото не се гнусял да контактира с БСДП и да маневрира умело като всеки истински монарх.

  63. 63 Профил на Nacho Libre
    Nacho Libre
    Рейтинг: 684 Неутрално

    [quote#52:"Nacho Libre"]Трети-нито един български войник не загина по фронтовете на ВСВ.
    Това стига.[/quote]
    Допълвам се - не загина до октомври 1944,когато савецките подлоги у нас пратиха българския войник да става курбан и пушечно месо в т.нар ,,Отечествена война,,
    Да се наредяла България всред ,,съвоюващите народи,,.
    На Парижката мирна конференция в 1946 ссср-то /както и останалите победители/ гласува България ДА НЕ БЪДЕ призната за ,,съвоюваща страна,,....
    Подлеци /трети път/.

    Homo ludens sum




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK