Медиите за БСП и Орешарски - позитивно, Бареков по-споменаван от министри (видео)

Основните медии вече харесват Орешарски, а не Борисов.

© Красимир Юскеселиев

Основните медии вече харесват Орешарски, а не Борисов.



Основните медии отразяват положително БСП и министър-председателя Пламен Орешарски, а не бившия премиер Бойко Борисов, както когато управляваше. Дори някои от тях, които подкрепяха ГЕРБ, сега водят негативна кампания срещу президента Росен Плевнелиев и Борисов. Отношението към правителството е по-скоро неутрално, но се запазва негативното отразяване на председателите на управляващите партии Лютви Местан (ДПС) и Сергей Станишев (БСП).


Новият политик и бивш телевизионен водещ Николай Бареков надминава по участия в медиите някои ключови министри като този на външните работи Кристиан Вигенин. А депутатът от ДПС Делян Пеевски, чието назначение за шеф на ДАНС предизвика антиправителствени протести, е в дъното на класацията по споменавания.


Това са част от заключенията в проучването на медийната среда на фондация "Медийна демокрация" за периода юни - декември 2013 г., които бяха представени днес на пресконференция. Изследваните медии са Българската национална телевизия (БНТ), Би Ти Ви, "Нова телевизия" и ТВ7, както и вестниците "Телеграф", "Труд", "Сега" и "Преса". Експертите от фондацията са проследили централните емисии на телевизиите, включително подредбата на новините и тяхната продължителност, както и нареждането на дописките в анализираните печатни издания.




ТВ7 и "Телеграф" водят кампания против Плевнелиев и Борисов

© Анелия Николова

ТВ7 и "Телеграф" водят кампания против Плевнелиев и Борисов


Кой е първи?


Пламен Орешарски измества от първата позиция в класацията за общ брой споменавания Бойко Борисов. Премиерът е упоменат 2155 пъти, но по-скоро отношението към него е неутрално в БНТ, Би Ти Ви, "Нова телевизия", "Труд", "Сега" и "Преса", а с превес на положителните оценки в ТВ7 и "Телеграф". Така общият му рейтинг е +1.5, което означава, че е отразяван от медиите един път и половина повече в добра светлина, което напълно контрастира с антиправителствените протести.


Лидерът на ГЕРБ е споменат 1663 пъти, но за разлика от времето, когато беше премиер, вече с очертан превес на негативно отразяване. Точно затова Борисов е намерил нова трибуна - социалните мрежи "Фейсбук" и "Туитър". За първи път работата му е отразявана 5.6 пъти повече в отрицателна светлина. "Рейтингът му се сгромоляса от +2.2 през 2012 г., +1.1 през първата половина на миналата година до този  момента", сравни с предишните проучвания ръководителят на "Медийна демокрация" доц. Орлин Спасов.


Експертите от Лаборатория за медиен мониторинг посочиха, че в ТВ7 и "Телеграф" има ясно отчетливо негативно отношение към ГЕРБ, Борисов и държавния глава Росен Плевнелиев, което нарекоха отрицателна кампания за очерняне. Това напълно контрастира с поведението им с отразяването на същите хора преди да дойде на власт новото правителство.


С 1590 споменавания трети е държавният глава, чийто рейтинг също отбелязва спад от +5.7 до -2.6. Следват Сергей Станишев (795), зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов (757), вътрешният министър Цветлин Йовчев (736), председателят на "Атака" Волен Сидеров (527) и Лютви Местан (464).


Станишев, Местан и Цветанов запазват нивото на отрицателно отразяване, докато Сидеров също бележи значителен спад заради много скандали, в които се въвлече през изминалите месеци - от по-положително отразяване покрай февруарските протести той отново се връща на нивото си от 2012 г. - минус 7.4.


Спасов заяви, че новият политик Николай Бареков е споменат 374 пъти и е почти на нивото на главния прокурор Сотир Цацаров, като надминава ключови министри, като Кристиан Вигенин например. Делян Пеевски пък е споменат в новините на анализираните медии едва 290 пъти, което също е в ярък контраст с ролята му в обществено-политическия живот през втората половина на 2013 г. Реформаторският блок и говорителят му Радан Кънев са далеч от медийното внимание.



Най-балансирана е БНТ


Като най-балансирана медия Спасов определи БНТ. При нея се наблюдава по-скоро неутрално отношение и към управляващите, и към опозицията. "Това й донесе доста нервни критики", заяви Орлин Спасов, имайки предвид обръщението към нацията на председателя на Народното събрание Михаил Миков в кулминацията на антиправителствените протести, в което той поиска правилно отразяване на събитията най-вече от обществените медии. Според експерта точно затова бюджетът на БНТ за тази година беше орязан с 5 млн. лева.


Следващата тенденция според изследването е компроматната война на ТВ7 и "Телеграф" срещу Росен Плевнелиев и коренно промененото им отношение към партиите. Докато ГЕРБ е на власт, те я подкрепят, а сега са най-върлите й критици. С обратен знак пък се променя отношението им новите управляващите БСП, които получават голяма подкрепа от двете медии.


"Нова телевизия" е най-благосклонна към предишната управляваща партия ГЕРБ, като запазва по-скоро неутрално поведение за разлика от всички останали анализирани. "Това може да бъде разчетено като мека подкрепа", анализира Спасов, като уточни, че това е далеч от поведението на ТВ7.


"Труд", "Преса" и Би Ти Ви вече са по-критично настроени към ГЕРБ и запазват неутралитет към новата власт. "Сега" остава критичен към всички партии и политически лица и така запазва редакционното си поведение.


Един от седем вярват на медиите


На пресконференцията беше представено и изследване на доверието към медиите. "Маркет ЛИНКС" по поръчка на фондация "Конрад Аденауер" са направили проучване сред 1200 пълнолетни граждани през декември 2013 г.


На въпроса "Доколко медиите в страната са зависими или независими", 3.8% смятат, че са "напълно независими", 9.7 на сто са посочили "по-скоро независими", което означава, че едва един от седмина вярват в свободата на средствата за информация. Отговорът "Нито зависими, нито независими" е посочен от 19.9% от анкетираните, 41.9 на сто смятат, че медиите са по-скоро зависими, а 18.2 процента са избрали "напълно зависими". Едва 6.5 не са отговорили. По-недоверчиви са живеещите в София и големите градове за сметка на по-малките населени места.


Като най-обективна медия мнозинството от анкетираните са посочили телевизията - 62 на сто, като 78% разбират политиката, икономиката и обществото от тв екрана. Следват онлайн медиите, които получават подкрепата на 29 на сто, а 28 процента се ориентират най-добре за случващото се оттам.


Вестниците изостават значително - като едва 13 на сто ги смятат за обективни, а 17 на сто ги четат, за да се разберат обществено-политическите събития. При радиостанциите 10 на сто от анкетираните са посочили, че са първи по обективност. Списанията събират едва 1%.


Най-голямо доверие има в телевизията - 47 на сто, следват онлайн медиите - 22%, вестници - 3 на сто, и радиостанции - 4. Като основен източник на информация за политиката резултатите са съответно 69%, 20 на сто, 4 процента и 3%.


Резултатите показват, че младите предпочитат поравно интернет медии и телевизия, като с повишаването на възрастта на анкетирането превес имат традиционните медии. В София онлайн пространството също изравнява телевизията при големите градове също има висок дял.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK