По-евтина "Гражданска отговорност", ако колата не се ползва целогодишно, предлага Агайн

По-евтина "Гражданска отговорност", ако колата не се ползва целогодишно, предлага Агайн

© Цветелина Белутова, Капитал



Шофьорите, които не ползват автомобилите си целогодишно, да плащат по-евтина "Гражданска отговорност". Такава идея лансира зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Ралица Агайн, цитирана от в. "Труд".


За да се случи това, трябват промени в Кодекса за застраховането, а такива предстоят до края на годината заради въвеждане на нова евродиректива


В поправките могат да се включат и текстове, позволяващи по-ниска цена на полицата за коли, които се ползват сезонно, по няколко месеца в годината. Това ще бъде по-изгодно за потребителите, а и ще повиши обхвата по "Гражданска отговорност", смята Агайн. В момента около 82% от колите са с валидни полици.




Идеята ще бъде обсъдена в работна група с представители на МВР, застрахователния бранш и всички заинтересовани страни, обясни Агайн. Групата тепърва ще се сформира. Тя трябва да се произнесе как ще се контролира дали водачът ползва автомобила си само сезонно.


"Има резон в идеята. И сега много хора сключват едногодишна "Гражданска отговорност" и я плащат на вноски", коментира Коста Чолаков от Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи. След първите една- две обаче някои шофьори спират плащанията. "Така застраховката на практика става сезонна", коментира той. Чолаков обясни още, че застрахователите бързо могат да изготвят краткосрочни тарифи на база на времето, за което се ползва колата.


Константин Велев от "Дженерали" също изрази подкрепа за идеята, но ако има контрол, за да "не се получи така, че някой си купува застраховка само за сезона, а шофира през цялата година". Най-логично било това да се следи от КАТ.


Юрий Тодоров от Асоциацията за застрахователна сигурност обаче е скептичен за контрола. Според него вместо това трябва да бъдат въведени мерки срещу водачите, които плащат само първата вноска по "Гражданска отговорност", а на следващата година си сменят застрахователя.


В момента средната цена на "Гражданска отговорност" е около 200 лв. за автомобил с мощност до 1600 куб. см.

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Pima
    Pima
    Рейтинг: 418 Неутрално

    болшинството шофьори не знаят, че ако не управляват автомобила си и нямат сключена гражданска отговорност са в нарушение (ЗДП е писан под силното давление на застрахователното лоби в парламента) и МВР обикаля и чука по вратите на хората да ги глобява, независимо от това че не управляват съответното МПС...
    Няма да пуснат кокала тия, а Ралица май пуска само фойерверки...

    Най-страшното на комунизма е това което идва след него...
  2. 2 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 582 Гневно

    Глупости, тротоарите и сега са пълни таралясници.
    По-високи данъци трябват, да се изчистят малко улиците и тротоарите!

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  3. 3 Профил на Ghostенин
    Ghostенин
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Моля, другарк... ъ-ъ, такова - г-жо Агайн, а ако вместо да си карам колата, я бутам или тегля с коньо от къщи до хоремага на село и обратно веднъж седмично, може ли въобще да не плащам за отговорност, хеле пък "гражданска"?
    Бонус-малус е хубаво нещо по принцип, но пътят към него у нас е постлан с дупки (да се разбирам във всеки смисъл)...

    — Значи твоята диря свършва тук, Човече? — каза Каа... — Я извикай Думите! Ние сме от една кръв, ти и аз, Човек и змия!
  4. 4 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3003 Неутрално

    82% процента от колите имат "гражданска отговорност". А другите 18 % спрени ли са от движение или си бръмчат. Ако е второто, да оставят идеята за времето, когато 82% от българите осъзнаят и спазват правилата.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  5. 5 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1009 Любопитно

    От КФН по-скоро да проверят защо въпреки забраната на застрахователните стикери от Булинс карат хората да си лепят на огледалата някакви скални орели, а от Лев Инс - червени кръстове.

    "The Queen Is Dead" 30 years anniversary
  6. 6 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 484 Неутрално

    Бихте ли ми казали къде да се обадя, за да разкарат една кола която от 2 години се разпада на тротоара до нас? Тя собственик изглежда няма.

    Дайте идея за подобна кампания, например ще я наречем - "Да разчистим тротоарите на София от таралясници!"

  7. 7 Профил на Амбразурчик
    Амбразурчик
    Рейтинг: 418 Неутрално

    [quote#2:"Daniboy"]Глупости, тротоарите и сега са пълни таралясници.
    По-високи данъци трябват, да се изчистят малко улиците и тротоарите![/quote]
    така мисля и аз...

    няма закон който задължава българина да има кола

    Има този , който може да си го позволи

    даже е ниска цената на ГО

  8. 8 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2092 Неутрално

    До коментар [#6] от "12345":

    02/9875555

    Всички на които се намират на пътя трябва да плашат ГО. Който не иска, да си прибере колата в своя собственост, в двора на село, примерно.

  9. 9 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 470 Неутрално
  10. 10 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1108 Неутрално

    Вярно е-моя приятелка я глобиха ,че няма застраховка.Тя въобще не е карала -ама нищо-колата се води на нея.Добре че си намери свестен адвокат ,дето намери грешки на полицайчетата нещастни и бутна наказанието в съда.Иначе беше изгоряла.По закон е така-караш не караш,ако колата не е спряна от движение вече си в нарушение ако нямаш ГО.По тоя текст могат да глобят половин България с по 400лв.

  11. 11 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1734 Любопитно

    [quote#10:"dolna4erti4ka"]По закон е така-караш не караш,ако колата не е спряна от движение вече си в нарушение ако нямаш ГО.[/quote]

    ми то и данъци се плащат караш- не караш. По тая логика половин България са кретени.

  12. 12 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3309 Неутрално

    От КФН и застрахователното лоби и дума не дават да се издума за това, че ГО трябва да е лична и индивидуална! Автомобила сам по себе си не може да предизвика щети! Предизвиква ги тоя, който кара!
    В момента нивата за ГО наистина са ниски, но на практика застраховките не покриват почти нищо! Особено при смъртни случаи обезщетенията са символични, даже понякога застрахователите ги отказват с формални поводи!
    По този начин ако сте пил и предизвикате ПТП със смъртен случай, ще има дело най-вероятно с условна присъда, застрахователя отказва обезщетение на близките на починалия, защото имате алкохол в кръвта и на следващата година са карате отново и плащате ГО, като всички останали! Много хитро! После се леят крокодилски сълзи, че нивата по премиите били ниски, докато в същото време те не покриват почти нищо! Сметнете само, какъв процент от една застраховка отива в брокери и една камара посредници...
    Не е задължително всички да са качени на коли! Застраховките трябва да са скъпи и с реални покрития! И най-важното да отчитат действителното ниво на риск за всеки застрахован!

    Бивш tww09306483.
  13. 13 Профил на anonymousx
    anonymousx
    Рейтинг: 367 Неутрално

    А който я ползва веднъж на месец-два, но целогодишно?

    ГО на ЕС цени (глобите са колкото годишния доход или цената на колата) е рекет и той може и трябва да бъде прекратен като страната излезе от ЕС!

  14. 14 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Направете ги като винетките - седмична, месечна, годишна.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  15. 15 Профил на Живко Якимов
    Живко Якимов
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Никой не отговаря на най-важния въпрос - как точно ще се проверява кой колко е карал колата си? Да не се окаже, че изведнъж 90% от шофьорите карат колите си по един месец в годината ...

    Насилието е последното средство на некомпетентния.
  16. 16 Профил на hinin37
    hinin37
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Застраховките да се заплащат от водачите и да са ЛИЧНОСТНИ.Всеки управляващ МПС трябва да има ЛИЧЕН СТИКЕР!.. Правилите повече нарушения - по висока застраховка....Много водачи - много застраховки...

  17. 17 Профил на eyewitness
    eyewitness
    Рейтинг: 418 Неутрално

    "...за автомобил с мощност до 1600 куб. см."

    Ще взема да си сготвя дипломата и ще я изям...

  18. 18 Профил на titan4o
    titan4o
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#17] от "eyewitness":

    Не се коси толкоз, автора не е индЖинерче, ако е филолог ще е постижение.Да не обръщаме внимание на дреболии.
    Въпросът ми е ако направят личностна застаховка-няма ли да им паднат приходите на застрахователите-мислим, че има повече МПС-та отколкото шофьори. И ако е така-пак опираме до лобита.

  19. 19 Профил на alex_p
    alex_p
    Рейтинг: 418 Любопитно

    Една химера, която е уникално проста.Начина е лесен. Гражданската отговорност да не се прави на автомобил предвид техническите му характеристики, а да се прави на водача. Т.е. независимо какъв автомобил кара, водача да е платил такса за това, че шофира, защото е пълно с неактивни водачи решаващи да шофират след 10 години пауза, както и с такива които шофират постоянно няколко коли. Така, ще се улесни системата, като ще се елиминират лепенките гражданска отговорниост на автомобила, а неактивните шофьори, заплаха със своята несигурност, ще бъдат подлагани на проверочен ако една година не са подновявали таксата си за шофьор. Но пак казвам...това е приложимо, но е една химера за съжаление

  20. 20 Профил на Grizacha ot Razgrad
    Grizacha ot Razgrad
    Рейтинг: 572 Весело

    ЕЙ на научих нещо ново от статията.Мощността се измерва в куб.см....................................а иначе триете коментари,вижте колко сте умни.

  21. 21 Профил на Dreadlord
    Dreadlord
    Рейтинг: 675 Любопитно

    Много би било хубаво застраховката наистина да е според шофьора, като може да има елемент от премията, който да варира според броя/вида/възрастта на шофираните коли. Така обаче бонус/малус-ът ще е най-ефективен.

    До коментар [#15] от "Живко Якимов":

    И в самата статия се изказват такива тежнения, а отговорът е елементарен: застраховката важи за периода април-октомври (примерно) и е два пъти по-евтина от целогодишната. Караш или не караш през тия 6 месеца, това си е твоя работа. По-интересно е дали увеличението в цената, което ще компенсира намалението на сключените (в обем месеци) застраховки, няма да е по-високо от самото намаление и така цените да скокнат и за целогодишните, и за "сезонните". Горе-долу по начина по който кутия с 20 цигари е 5лв., а кутия с 10 цигари е 2.20лв.

    До коментар [#12] от "tww09306483":

    Кой те бие по ушите да сключваш застраховка през брокер?

    Who is General Failure and why is he reading my disk?
  22. 22 Профил на Dreadlord
    Dreadlord
    Рейтинг: 675 Разстроено

    (2.70лв. имах предвид по-горе)

    Who is General Failure and why is he reading my disk?
  23. 23 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 470 Любопитно

    Абе, много станаха застрахователите, защо ли? Според либерастите, това водело до голяма конкуренция и цените щели да падат!? А пък аз, плащах едно време за жигулката, по 20тина лева в ДЗИто, а сега по 200?! На кого да вярвам, на онези от соросоидните пазарни лъжци, или на джоба си? А точно по темата- коя кола стои на трупчета за да не се плаща ГО?

  24. 24 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 694 Неутрално

    [quote#10:"dolna4erti4ka"]По закон е така-караш не караш,ако колата не е спряна от движение вече си в нарушение ако нямаш ГО[/quote]
    Точно така. Трябва или да си плащаш ГО или да си отчислиш колата.Така както правят по света.Там, обаче, като си отчислиш колата, ти връщат частта от парите за ГО,които не си ползвал.

  25. 25 Профил на eyewitness
    eyewitness
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#18] от "titan4o":

    Ако е личностна, как решаваме въпроса с текучеството в транспортните фирми?
    Може би трябва да са като винетките (някой по-горе го предложи)?

  26. 26 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 694 Неутрално

    [quote#12:"tww09306483"]От КФН и застрахователното лоби и дума не дават да се издума за това, че ГО трябва да е лична и индивидуална! Автомобила сам по себе си не може да предизвика щети! Предизвиква ги тоя, който кара! [/quote]
    +++++++++

  27. 27 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 694 Неутрално

    [quote#19:"alex_p"]неактивните шофьори, заплаха със своята несигурност[/quote]
    Именно те трябва да плащат по-висока ГО,а не активните.
    Един"летен" шофьор е в пъти по-опасен от млад шофьор. Но като погледнеш статията,виждаш че и Агайн и шефовете на застрахователни дружества не мислят за "качеството" на шофирането, което ще намали ПТП-тата,а мислят за приходите. Да си чул че застрахователните дружества правят заедно с автошколите нещо за подобряването на качеството на шьофьорите? Не. Да си чул че застрахователите се оплакват от лошите пътища, които са причина поне за една четвърт от ПТП-тата? Не.

  28. 28 Профил на dragoman
    dragoman
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Чудят се какви каши да забъркат, само да се отчетат на работа! Какви закони за ГО, вижте по какви пътища караме и цените на горивата...

  29. 29 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    В Германия проблемът е решен по следния начин - данъкът се определя въз основа на изминатите километри в рамките на година - по-малко декларирани километри, по-ниска застраховка. Всеки декларира сам колко планирани километри ще измине, в някакъв диапазон, и това въз основа на данните от километража за предходната година. При съмнения се правят проверки.
    Само не знам, доколко тази система може да се прилага у нас, имам съмнения, че опасността за злоупотреби е голяма.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  30. 30 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1291 Любопитно

    "...за да "не се получи така, че някой си купува застраховка само за сезона, а шофира през цялата година"...

    Просто, та дрънка...не караш зимата колата - "събуваш" си номерата и ги даваш на съхранение в КАТ донапролет.
    Когато занесеш новата Полица, ти ги връщат...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  31. 31 Профил на vigour
    vigour
    Рейтинг: 367 Неутрално

    А винетките - и за тях ли ще има ваканционен период или?

  32. 32 Профил на titan4o
    titan4o
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#25] от "eyewitness":

    ако е шофьор-то той така или иначе за друго не става.Да, грубо звучи, но това са ми наблюденията.С това си вади хляба и ще трабва да извади лев и той!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK