Експерт на Световната банка: Образованието ви да дава възможност за бърза смяна на професията

Снимката е архивна

© Велко Ангелов, Капитал

Снимката е архивна



Ако преди няколко десетилетия завършващите образованието си са смятали, че първото им работно място вероятно ще бъде и последното, то в днешната икономика е важно те да имат основни познания и умения, с които бързо да могат да сменят професията си.


Твърдението е на Алберто Родригес - мениджър сектор "Образование" за Европа и Централна Азия на Световната банка, според когото образователната система у нас трябва да се промени така, че учениците да не излизат функционално неграмотни и същевременно голяма част от тях да бъдат обучавани като тесни специалисти в дадена област. Той участва на конференцията "Бизнес и образование", организирана от в. "Капитал".


Познатата конюнктура




Родригес описа вече известни факти, сред които резултатите от международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Според тях 60% от обучаваните в средните общообразователни гимназии, 50% от обучаваните в професионалните гимназии и 28 на сто в профилираните завършват без необходимите основни познания като разбиране при четене, правилно писане и пресмятане на елементарни математически задачи.


Същевременно той посочи, че и българското население застарява, а пък заетостта сред младежите не е достатъчно висока. Според негови данни безработните сред завършилите начално образование са 51%, основно - 24 на сто, средно - 11 процента, и висше - 4%. Общата стойност е 21.5 на сто безработни млади хора. Сред ромите ситуацията е най-лоша, защото само едва 1% от тях са завършили висша степен, докато при останалите етнически групи са 14 на сто. При тях е и най-голямата безработица.


"Неучастието на тези младежи на пазара на труда струва на страната 2.3 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) спрямо средното ниво за Европейския съюз - 1.2 на сто.


Качеството на висшето образование също не е достатъчно високо ниво, заяви Родригес. Той цитира данни на Българската стопанска камара, според които всеки трети завършил висше образование смята, че придобите знания и умения не съответстват на реалните потребности. Около 85% не са доволни от качеството на преподаване и 89 процента смятат университетските програми за остарели. Едва една четвърт започват работа, изискваща висше образование.


Полският пример


Родригес даде за пример образователната система на Полша, в която реформите започнали веднага след падането на комунизма, първите резултати са се усетили девет години по-късно, а през 2012 г. тя е една от страните, която показва голям напредък в изследваните PISA. Това се е отразило и на икономиката на страната, която въпреки световната депресия от 2008 г. има растеж.


На конференцията присъства и зам.-министърът на българското просветно министерство Иван Кръстев, който повтори вече започнатите промени. Сред тях са стратегия за висшето образование, нов Закон за училищното и предучилищното образование, който върви и с нови учебни планове. Повтори и намеренията на България да въведе дуалната система на обучение, която се използва в Германия, което включва част от дните на обучение да протичат като практически стаж във фирми.


Специалистът на Световната банка обаче посочи друг вариант за развитие. Според него през 1989 г. и в Полша обмисляли да въведат дуалната система, защото имат сериозни бизнес връзки с Германия и Австрия. Отказали се, защото решили, че е по-добре да намерят тип образование, което ще пасне за тях.


В крайна сметка те решили да променят професионалното гимназиално обучение, в което са били обучавани половината ученици през 1989 г. "Приблизително колкото днес в България", заяви Родригес и добави, че в момента в Полша това са около една десета от гимназистите. Останалите получавали базови познания, което им позволява бързо да намират ново професионално поприще. Така и икономиката на Полша не изпада в криза.


Пред "Дневник" зам.-министър Кръстев заяви, че одобрява идеята на Родригес, но в момента просветното ведомство работи по дуалната система, която нямало да бъде изцяло същата като в Германия, а адаптирана за българските условия.


Идеи за развитие


Експертът на Световната банка даде и предложения за системата у нас. Според него успешно направени реформи са повишената самостоятелността на училищата, финансирането на брой ученици и оптимизацията на мрежата от общообразователни училища. Трябва да се работи още по мрежата от професионални гимназии и университети, модернизацията им, както и върху финансирането на висшите училища.


Той предложи всички 3-годишни да посещават  безплатни детски градини, да увеличи приобщаването на етническите малцинства, делегираните бюджети трябва да отговарят адекватно на образователните потребности на малките и селките училища. Сред идеите му към българската образователна система са по-бързи реакции от професионалните и висшите училища на търсенето на пазара чрез засилено участие на работодателите.

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Весело

    "Нов Закон за училищното и предучилищното образование, който върви и с нови учебни планови"....Работи се от....2006 г. иИ все парламента го приема наесен/на пролет!?....."България да въведе дуалната система на обучение, която се използва в Германия, което включва част от дните на обучение да протичат като практически стаж във фирми".....Не може да стане! На 15 годишните им е забранено да работят....Кипи безмислен труд!....

  2. 2 Профил на ARRI
    ARRI
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    АЗ пък не мога да разбера, как в държавата с най-много университети(52 бр), имаме най-много неграмотни....
    Да не би 99 % от тези т.нар. университети да са за източване на хазната....?
    Същото важи и за здравеопазването.....Имаме най-много болници, а сме на дъното по здравеопазване...мрем като мухи.....Да не би и в здравеопазването врътката с източването да е като при образованието.....

    Плащат ми от швейцарското посолство да пропагандирам ПРЯКАТА ДЕМОКРАЦИЯ ! Признавам, че трол-я в тяхна полза с/у 5 франка на пост!
  3. 3 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 506 Весело

    До коментар [#2] от "ARRI":

    Ко?! Нье!

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  4. 4 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Гневно

    "резултатите от международното изследване PISA: Според тях 60% от обучаваните в средните общообразователни гимназии, 50% от обучаваните в професионалните гимназии и 28 на сто в профилираните завършват без необходимите основни познания като разбиране при четене, правилно писане и пресмятане на елементарни математически задачи" - От МОН да се гръмнат!......

  5. 5 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#2] от "ARRI":

    Имаме и най-много полицаи (на глава от населението), и администрация, и...

  6. 6 Профил на palermo88
    palermo88
    Рейтинг: 838 Неутрално

    хаха на световната банка експертите явно не са били в бюрата по труда така да си търсят работа, да видят че си нямат и понятие от работите,които говорят.

  7. 7 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    У България работни места няма! Дори и тези за МРЗ са 50-100 пъти над броя на желаещите!
    500 000 останаха на улицата последните 5 години!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  8. 8 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 613 Любопитно

    Именно благодарение на СБ и МВФ с техните безумни изисквания, днешното образование е на това дередже. Иначе през соц-а и образованието и здравеопазването бяха почти на световно ниво ... почти до 2000-та година по инерция ... след това започна упадъка ... но не се притеснявайте, и по зле ще става.

  9. 9 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#2] от "ARRI":

    Много просто - всичко читаво и кадърно бега зад граница. Интелекта също е се изнася с пълна сила.

  10. 10 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#8] от "_dan_":

    +++++++++++ МВФ е ключът към цялата мизерия в която тънем.

  11. 11 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#7] от "Диверсификация на корупцията и излишните проекти":

    Абе, за МРЗ сигурно. За квалифицирани може да се спори. Проблемът на страната ни е огромната разлика между уменията на хората и нуждите на бизнеса. Така има примерно 5000 програмиста завършили годишно, но висят с месеци обяви за 100-200 човека на позиции средно ниво(За начинаещи вярно веднага всичко се заема, друг е въпросът колко след 2-3г стаж минават нагоре или остават в бранша.). За счетоводители, административен персонал пак е същото като цяло. Просто дипломата у нас не значи знание отдавна, а квалифицираните отдавна са заети или в чужбина.

    Да, 100 кандидата за 1 позиция е лошо и значи да няма работа. Още по-лошо е от тия 100 4-5 да минат филтър за интервю, а след него позицията да остане вакантна или заета 1-2 месеца, докато се види, че човекът не се справя.

    Образованието е началото на решаването на проблема- ще има повече кадърни, повече приходи в икономиката, повече добавена стойност. Наред с това облекчения за стартирането на бизнес, наемането(примерно по-ниски осигуровки за първата работа на младеж в началото й вместо програми за обучения без успеваемост да се научи или стажантски програми), средата на работа(не постоянно да ти пускат нови и нови изисквания тип "крива краставица" и да ти източват бизнеса с такси за щяло и нещяло) ще създаде работа и за новите специалисти, и за хората без квалификация. Разбира се, ножицата в доходите ще си остане и хамалин няма никога да бъде равен на адвокат, но поне ще има високоплатени специалисти, които харчат, съответно и работа за нискоквалифицираните, които са осакатени от досегашното образование, средата си или каквото и да е там, което ги е оставило неконкурентноспособни.

  12. 12 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    [quote#8:"_dan_"]Именно благодарение на СБ и МВФ с техните безумни изисквания, днешното образование е на това дередже. Иначе през соц-а и образованието и здравеопазването бяха почти на световно ниво ... почти до 2000-та година по инерция ... след това започна упадъка ... но не се притеснявайте, и по зле ще става.[/quote]
    През 80те имахме сериозно оценяване, никой не мислеше колко човека ще остави да повтарят, ако не покриват стандартите. Имаше техникуми, където се вадеха обучени на занаят хора, програмите в електротехникум или такъв за медицински сестри покриваха полувисше, учениците ходеха на стажове и т.н. Т.е. имахме пълноценно разделение на хуманитарни и професионални профили в средното, както и гонене на учениците да учат, наказания за лошо поведение, отделяне на проблемните деца(Не, не беше добро, но пък и някак си в един клас дилър, който бие учители, някак си не дава стимул на другите да учат.). ВУЗ беше с две линии на развитие- хора с връзки, които минаваха на шега, но и много силно филтрирани кадърните, които от самото начало знаеха често къде ще работят след това и стипендиите им се поемаха от заводи.

    Да продължаваме ли? За завода в Правец и писането на софтуер имаше специален техникум, където учениците бяха подбирани от 1-2 клас с участията им по кръжоци по информатика и електроника, лабораториите им за времето си са били бая добри, след като са ми разказвали как през 80те си правили камери и бръмбари да следят стаите на момичетата в общежитието примерно.

    Да, оная система просто не намери развитието си към по-добро, а беше тотално зачекната, отритната, смляна и докарана до отчитане на преподаване и учене, набиване на идея във всеки ученик и родителите му, че тук образование няма и кадърният има само един път- да учи в нормална държава. Съответно колко ли завършили в Германия после се връщат в България.

  13. 13 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    "следовател" -> депутат -> медиен магнат -> шеф на данс

    тук не ги образОват, а образУват.

  14. 14 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Любопитно

    [quote#10:"4e"]МВФ е ключът към цялата мизерия в която тънем[/quote]

    Защо стигнахме до МВФ, знаеш ли отговора?!

  15. 15 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2101 Неутрално

    До коментар [#8] от "_dan_":
    През соца, се създаваха работни места според броя на хората, а не според нуждите на икономиката. Ей за това и фалира.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  16. 16 Профил на alvell
    alvell
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Каквото и образование да имаме,ако ще да е най доброто в света,ситуацията в страната няма да се промени особено.
    Да речем,че аз имам не само добро образование на хартия,но и нужните умения.Да не съм луд да стоя в България,където за знанията и уменията ми ще ми плащат 3-4 пъти по-малко.
    Защо да го правя?
    Пазара на труда трябва да бъде двупосочна величина.В момента наистина има голям дефицит на кадри,а вместо да се бори за по квалифицираните кадри с по високи заплати бизнесът разчита на безработицата,изтъквайки я като аргумент за намаляване на заплати,увеличаване на работни часове и изисквания в длъжностните характеристики на позициите.
    Да ама,ако до преди 15-20 години хората нямаше къде да ходят и стискаха зъби,сега е различно и те просто отиват там където знанията,уменията и трудът им се цени и им носи и други дивиденти освен физическо оцеляване (при това на ръба).
    Да и сега има хора,ма които не им остава друго освен да се примирят да си затварят учите и свалят гащите,но това са или хора без образование или по-възрастни,за които да емигрират те първа би било трудно,или такива които са обвързани от някаква или от възрастни родители или от малки деца.
    Да ама възрастните хора си отиват,дори по-бързо,отколкото на други места по-света,деца не се раждат много(а и как да стане като хората са бедни и несигурни).
    Така че за бизнеса кадри няма да има,докато не започне да им плаща подобаващо или докато не започне да си ги внася от други страни.Само дето тогава пак ще имат същия проблем,защо да дойде да работи какъвто и да е специалист във България,ако не му плащат.
    С две думи образованието и да го направят на световно ниво,ефектът ще е нулев защото българския бизнес винаги е искал бързо възвръщане на инвестиции,а ако може и печалба без инвестиция още по-добре.
    Щом бизнесът в България има нужда от специалисти да инвестира в създаването им или да се пребори на пазара на труда за тях със конкурентите си.
    А не да се повтаря като мантра любимата фраза HR-те "Ти какво даде насреща,за да искаш?". Защото този въпрос е валиден и в двете посоки.

  17. 17 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Че то ако трябва да сменяш, образование не трябва: от чистач - мияч на кенефи.

    Евроатлантида
  18. 18 Профил на alienfromcuba
    alienfromcuba
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Това, което се пропуска да се спомене в статията и което е основен неодостатък на нашата система е, че тя не учи студентите на самоуважение. Често ги мачка някакъв старчок, за когото "науката" е замръзнала в далечната 1978г., те на свой ред приемат, че да мачкаш е нормално. Грозна работа. А образованието колкото трябва да ти даде някаква рационална интелигентност, така и трябва да ти даде някакви социални модели за поведение, но това като че ли отдавна е збаравено у нас. Разбира се има и много свестни преподаватели. Не искам да тегля кръст на всички, но масово има голяма арогнатност без никакво покритие.

  19. 19 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#4] от "dobrich":

    Така си е, мамка му !

  20. 20 Профил на kvintaliani
    kvintaliani
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар № 12 от "Атанас"
    Напълно съм съгласен с теб. Но сега положението в образованието е повече от трагично.

  21. 21 Профил на Der Steppenwolf
    Der Steppenwolf
    Рейтинг: 8 Весело

    има една забавна книга за която винаги се сещам, кога заговорят "експертите" Маtthew Steward" The managemant mith"

    Golden rule N-1"He who has the gold makes the rules"
  22. 22 Профил на VanyaZ
    VanyaZ
    Рейтинг: 0 Неутрално

    По-добре е да помислят е как да се справим с проблема с неграмотността. Не е за вярване колко много неграмотни има.

  23. 23 Профил на iSiktir
    iSiktir
    Рейтинг: 561 Неутрално

    При нас смяната на професията е лесна.
    Пожарникар - премиер, философ - хидроинжинер...

    Путин - враг номер 1 на тутраканската селищна система
  24. 24 Профил на capitalc
    capitalc
    Рейтинг: 395 Неутрално

    какви светила само са тези "експерти"....убеден съм че нямат и ден на скамейка в икономически ВУЗ!
    ...а иначе идеята им е от инженер да заемат някоя мобилна ниша ако се наложи де...в "Титан"-чудесна реформа!

  25. 25 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 474 Любопитно

    Че има много сбъркани неща в образователната система в България, и то на всички нива, е пределно ясно!

    Някой интересувал ли се е къде е България при тези ПИЗА- тестове?! Статистиката оборва доста добре популярните клишета " колко сме умни"! Вижте табличките по-долу!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment

    Те са си баш за международно сранение на знанията на учениците в едни и същи класове, и ние сме някъде след 40-те места, дори по прехвалената математика, с чиито академични "дълбини" тормозят излишно 95% от учениците ни. Води се май от Китайци в почти всички дисциплини.

  26. 26 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 474 Любопитно

    До коментар [#23] от "iSiktir":

    Абсолютно!
    Човек дори би си помислил, че половината народ на България се занимава професионално не с това, което са учили!

  27. 27 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    Прав е човека, трудно е за лекар и инжинер да станат сервитьори и бармани. Така, че никакви специални познания! Да чете, колкото да може да си подпише трудовия договор и да научи менюто в заведението и да смята, колко е мешана скара с две бири. Абе момче, вашите хирурзи и ракетни инжинери, колко често си сменят професията бре?!! Или боинг и сувалките ги правят секретарки и общи строителни работници? Много изнагляхте, ей! Вече дори не криете, какво ни готвите. Не че Ганю се е научил да чете между редовете. Той има още много да учи, по трудния начин.

  28. 28 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3709 Неутрално

    Алберто Родригес - мениджър сектор "Образование" за Европа и Централна Азия на Световната банка...
    Стоя и се чудя, какво точно работи Алберто по цял ден в Световната банка, че и мениджър бил, тоест ръководител... Какво и кого ръководи, че и откъде е дошъл и веднага разбра, какъв ни е проблема на образованието! И самият Алберто колко ли пъти си е сменил професията или в Световната банка, ги вземат такива с по няколко ПУЦ-а, че да са пригодни за всичко!
    Няма ли един читав журналист в Дневник, че да го навре тоя Алберто в миша дупка? И да си стои там някъде из канцелариите на Световната банка и да си пише анализите, дето никой не му ги иска...?

    Бивш tww09306483.
  29. 29 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2101 Неутрално

    До коментар [#12] от "атанас":
    Така е Атанасе, ама въпреки сериозното учене и сериозни специалисти, имахме дефицит в магазините, пералните бяха само един модел Перла05, а хубавите ни телевизори бяха с японски кинескоп... Като се дръпна чертата, се оказахме на опашката, въпреки сериозното учене във висшите училища и кадърните кадри дето излизаха оттам. Сега сме се метнали на другата крайност, ама крайностите по принцип са лоши неща, трябва ни равновесие. Та къде и как да нагласим баланса в образованието ни е проблема. Де му е ефективността и как да я настроим правилно и достатъчно бързо.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  30. 30 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    До коментар [#29] от "gost22":

    О, никой не казва, че тогава е било по-добре в страната, пък особено крайно десен(не, не ляв "десен" тип потриотар-социалист, а максимално верен на дясната идея) като мен. За образованието просто изредих какво имаше на вече отминал етап. Имаше и много проблеми- връзкарството като линия на развитие, политическа пропаганда в училище. Все пак имахме основа и просто я сринахме, вместо да надградим към нещо по-добро, а от години чиновниците постоянно смилат на прах малкото останали камъчета от стената на къщата в опити да пазят местата си, да получат пай от някоя поръчка за учебници или програма, да не обидят родители и ученици с изваждане на бял свят на истината, че матурата могат да я вземат спрямо международните стандарти с 3 вместо с 5 и нещо успех средно младите, камо ли да се обиди еди кой си "учен" от парашутистите по ВУЗовете, който е написал уникалния си учебник за първи клас с "Гъдулката е струнен инструмент с ... струни. С нея се свирят тонове от ... октави и произходът й е от региона на ......" без даже и картинка на гъдулка. Как точно дете да разбере какво му говорят и да го научи? А картинка на циганин с мечка и прости думички биха направили чудеса, но някак си не са "академични", камо ли да оправдаят хонорара за къртовския научен труд по учебника.

  31. 31 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    До коментар [#8] от "_dan_":

    съжалявам, но грешите. моето образование в голямата си част е по соц време, и то в доста добри училища и нищо световно няма в него. назубряне на материала и конформизъм като поведение ви гарантираха успешно изкласяване. последващото сравнение когато учех на запад беше ужасяващо.
    а как разбрахте че е било световно? с кого и как сме се сравнявали? не ми давайте за пример децата, които изкарват медали по олимпиади, защото това са единични случаи, а говорим за средното, масово ниво на образование.

  32. 32 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    До коментар [#10] от "4e":

    МВФ има много прегрешения, това е вярно, но "ключът" към нашата си мизерия сме ние. все някой друг ни е по-виновен.
    освен това в случая експертът е прав, трябват добре усвоени основни познания и умения, които да бъдат приложими в различни области.

  33. 33 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    До коментар [#12] от "атанас":

    и какъв беше резултатът от онази, толкова добра според вас система? състоянието на държавата е пряка функция на образованието.

  34. 34 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    До коментар [#16] от "alvell":

    всичко това, което казвате за квалифицираните кадри е вярно, но важи в пълна степен и за неквалифицирания труд - тук този труд е платен мизерно, и е в пъти по-добре да си на запад.

  35. 35 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2101 Неутрално

    [quote#33:"owen"]състоянието на държавата е пряка функция на образованието.[/quote]
    Състоянието на държавата е функция от състоянието на икономиката И, а тя е функция от умението и целите на управляващите... а те бяха един предател (докато не го "излекуваха" в МАсква) и един овчар-хитрец...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  36. 36 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    До коментар [#35] от "gost22":

    а състоянието на икономиката е функция от състоянието на образованието. ерго,...

  37. 37 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    [quote#33:"owen"]и какъв беше резултатът от онази, толкова добра според вас система? състоянието на държавата е пряка функция на образованието.[/quote]
    Ами, нормален всъщност. Масата си остана парии с умения, които някога при по-стари технологии са ги изхранвали, но после просто не бяха адекватни(През 80те си учил едно, после 5г не си инженер, идва работа, но вече искат нова технология, която е след ученото от теб.) или се загуби развитието поради влизането в период с години да няма работа и да се губи квалификация.

    Иначе какво да кажем? Емигрантите ни са успели много често с българското си образование и старата вълна от 70те и 80те са основно успели инженери, лекари, адвокати, икономисти, софтуеристи. Младите от новата вълна са две категории- учили на Запад и успели с тамошно образование да тръгнат в професия или черноработници/ловци на далавера(примерно оная мода да вкарваш коли от Германия).

    Какво ли е имало преди спрямо сега? Замислял ли си се колко българи завършват тук и успяват да се наложат в чужбина, вместо да стоят като евтина работна ръка на ишлеме за леки задачи, а в централата да са квалифицираните немци с 10х заплати и реално умеещи, та да ти спускат как да им спестиш черния труд? Смяташ ли, че имаме успешно образование за ИТ(Пълна трагедия сме с масово ниво на начинаещ в нормалния свят, даже по старшите позиции.), лекари(Аха, ама що ли идват западни лекари да ни водят курсове за аборигени, та зъболекар да започне от 0 да учи що е то брекети примерно?), икономисти?

    Всичко ни е на ниво малко над нулата и яко самообучение за успелите. Да де, ама говорим за образование, т.е. общото ниво на излизащите от системата и покрили(Хехе, 99% минават матура въпреки 0 умение да разбират страничка текст! 100% кандидатствали за ВУЗ влизат и се дипломират накрая.) стандартите.

    Да, имаше политическа пропаганда(Адски лошо!) за лош режим(още по-лошо), но имаше и учене и излизане с умения. Сега няма пропаганда, но пък няма учене и уменията след години училище са често близки до това за седмица да прочетеш 1-2 книжки за начинаещи(особено при дипломите ни за ВУЗ).

  38. 38 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2101 Неутрално

    До коментар [#36] от "owen":
    В нашият случай беше функция от "вярност към определена идея", а това, че на критерия отговаряха хора с прекъснато или незапочнато образование... ами такава е била "определената идея".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK