Нови идеи: По-високи глоби на пътя по празници и ако возиш пътници

Част от участниците в дискусията, включително и от КАТ, критикуваха пътната сигнализация и призоваха за по-улеснен режим за промяната им.

Част от участниците в дискусията, включително и от КАТ, критикуваха пътната сигнализация и призоваха за по-улеснен режим за промяната им.



Въвеждане на по-високи глоби за нарушения на пътя в празничните дни и когато провинилият се водач вози в колата си хора, предложи като евентуални нови записи в бъдещия Закон за движение по пътищата (ЗДП) секретарят на държавната консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението Алекси Кесяков. На дискусия, организирана днес от депутати от БСП, той изтъкна като аргумент за първото си предложение фактът, че държавата прави всичко възможно, за да улесни трафика и да повиши пътната безопасност, когато има празници, а безотговорни водачи причиняват тежки катастрофи с жертви. От думите на Кесяков стана ясно още, че двойни глоби в празничните дни има в Австралия.


Идеята за по-сериозни глоби, ако в колата не пътуваш сам, той обясни с факта, че през миналата година като пътници в леки автомобили са загинали 150 души. Секретарят на държавната комисия по проблемите на безопасността на движението изрази и мнение, че може да се помисли за различни ограничения на скоростта в тъмната и светлата част от денонощието, тъй като нощем ставали повече тежки инциденти въпреки значително по-слабия трафик. Всеки водач, изпуснал завой, да се явява на проверовъчен изпит, е друго ново предложение на Кесяков. Според статистиката в момента една трета от всички жертви на катастрофи загиват при инциденти на завои.


Инфраструктурата убива
В изказването си пред участниците в дискусията той призова и към по-стриктен регламент за изграждането на безопасна инфраструктура на пътя. В подкрепа на тезата си Алекси Кесяков посочи, че четиримата студенти, загинали през декември миналата година на пътя между Смолян и Бачково, са жертва на "бутафорна мантинела", а при инцидента с автобуса на "Тракия" с девет убити вината е и на необезопасения фундамент на моста на магистралата.




Призив към КАТ при протоколите за пътни инциденти да се посочва и вината на инфраструктурата направи и Владимир Тодоров от асоциацията на пострадалите при катастрофи. Той повтори и предизвикалото много коментари предложение за специален режим за младите водачи.

Ограниченията за младите водачи намират подкрепа
Необходимо е обаче евентуалните ограничения да се обяснят, за да не се приемат като дискриминация, а различни мерки в тази посока има в 17 страни от ЕС, каза още Тодоров. Председателят на Съюза на българските автомобилисти Георги Янакиев подкрепи тази идея, като посочи, че всяка втора тежка катастрофа се предизвиква от шофьор с между 3 и 6 месеца стаж зад волана.


В тази връзка председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев се обяви за въвеждане на по-сериозен контрол на фирмите, обучаващи водачи. "Пълно е с кухи фирми, търговци, а не обучители. Има инструктори, на които им е забранено да минават отвъд Околовръстното на София", посочи той.


"Обяснете ми какво означава експресен шофьорски курс за 350 лева", попита пък участниците в дискусията депутатът от ГЕРБ Нели Петрова. Тя е майка на прегазената на пешеходна пътека във Варна Лора и при влизането си в парламента обяви, че става депутат с амбицията да продължи войната със самонадеяните шофьори, които застрашават живота и здравето на останалите участници в движението.


"Това означава, че със знанието на държавата се прибират 350 лева без курс", отговори Красимир Георгиев. Той се оплака, че вместо да се фокусират върху отстраняването на подобни фирми, държавните органи проверяват тези, които са легални. "На път сме да призовем членовете си да се присъединим към фирмите от сивия сектор", допълни той.


Нели Петрова също се обяви за по-сериозен контрол върху водачите с малък стаж, като отбеляза, че те дори вече не поставят обозначителни знаци на колите си, но отбеляза, че трябва да се помисли и за мерки срещу твърде възрастните водачи. В рамките на дискусията автомобилният инструктор с над 30 години стаж Георги Тимнев призова и за ограничаване на правата на системните нарушители на пътя. Можело например да им се забрани да возят хора, да шофират нощем и да не им се дава възможност да изкарат професионална книжка.


Няколко работни групи ще правят новия закон
Едно от конкретните предложения, което беше подкрепено от заместник-председателя на комисията по транспорт в парламента Георги Свиленски (БСП), е по проекта за нов Закон за движение по пътищата да работят няколко работни групи по конкретните проблеми - пътна инфраструктура, организация на движението, контрол, административни мерки и т.н. Той подчерта, че в тях ще има само експерти, като стремежът ще е по него да няма политизиране.


Свиленски каза, че след днешната дискусия е твърдо убеден в нуждата от нов закон. "Сегашният е редактиран 52 пъти, за обсъждане чакат 53 и 54 поправка", изброи депутатът от левицата.


В отговор на въпрос той уточни, че ще се ползват и текстове от стария закон, но като цяло ЗДП ще бъде преподреден и пренаписан. "За нов закон говорим, когато са променени повече от 20-30% от текстовете", допълни Георги Свиленски.


В началото на дискусията той посочи, че до момента нуждата от нов ЗДП е обсъждана на една среща в Народното събрание и няколко кръгли маси. Свиленски прогнозира, че до края на другата седмица ще се формират работните групи, като ще бъде дадена информация кой специалисти са включени и как могат да се дадат предложения към тях. Червеният депутат е на мнение, че при най-оптимистично развитие на събитията до 3-4 месеца може да е готов законопроектът, който да се предложи за обсъждане в транспортната комисия.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK