Проектът за интегриран градски транспорт във Варна изостана фатално

В края на миналата година във Варна бяха доставени 70 нови автобуси. До момента това е единствено изпълнената част от проекта за интегриран градски транспорт в града, чийто срок изтича през юли догодина.

© LiveVarna

В края на миналата година във Варна бяха доставени 70 нови автобуси. До момента това е единствено изпълнената част от проекта за интегриран градски транспорт в града, чийто срок изтича през юли догодина.



Обществената поръчка за възлагане на един от най-тежките компоненти в проекта за Интегриран градски транспорт на Варна – изграждането на скоростен автобусен коридор или BRT система (от англ. Bus Rapid Transit) ще бъде обявена още в първите дни след майските празници. Това каза за "Дневник" ръководителят на проекта Биляна Якова.


"Забавянето с обявяването на този търг се дължи на факта, че се постарахме да изчистим всички възможности за обжалване на резултатите от него, каза тя. След това се надяваме процедурата да се движи бързо, за да не бавим повече проекта".


Договорът за изграждане на система за интегриран градски транспорт във Варна на стойност 110 млн. лв. бе подписан от администрацията на бившия кмет на града Кирил Йорданов през 2012г., но реалната работа по него започна в следата на 2013г. заради забавена процедура по избор на изпълнител за изработка на тръжната документация по проекта.




Няколко дни преди Коледа м.г. в изпълнение на една от компонентите по проекта бяха доставени 70 нови автобуса "Соларис". Изпълнението на целия проект обаче вече е сериозно изостанала, а забавянето едва ли ще може да бъде компенсирано.


Проектът "Интегриран градски транспорт на Варна"


трябва да бъде реализиран по схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за петте големи града в България – Пловдив, Варна, Плевен, Стара Загора и Русе. Тя трябва да бъде осигурена по Оперативна програма "Регионално развитие", а средствата са включени в бюджета на програмния период 2007-2013 г.


Проектът включва десет компонента. Първите три от тях са изграждане на системи за автоматизирана продажба на билети , за даване на предимство на автобусите и тролеите на кръстовищата и за даване на информация на пътниците за разписанието на градския транспорт в реално време. Планирано е още оборудване на център за управление на градския транспорт, строителството на 15 км. алеи и съоръжения за колоездене, както и регулиране височината на рампите за качване и слизане от автобусите с цел максимална достъпност на системата за хора със затруднена подвижност.


Най-обемистите и трудно осъществими части от проекта са изграждането на т.нар BRT коридор, ремонта на три крайни спирки (обръщачи) и подобряването на условията в базата на дружеството "Градски транспорт" - Варна.


Единствената изпълнена до момента част от целия проект


е доставката на 70 автобуса. В началото на април стана известно, че търгът за ремонт на базата на общинската фирма – превозвач е прекратен, тъй като за участие в него не е подадена нито една оферта.


"Причината за това най-вероятно е финансовата рамка зададена в обществената поръчка, каза Биляна Якова. Тя е в размер на 30.4 хил. лв., с които трябва да бъде изпълнен целият договорът за инженеринг - инвестиционно проектиране във фаза "работен проект" и строителни и монтажни работи".


Според заданието за възлагане обществената поръчка тя ще включва рехабилитация на пътната настилка в базата на дружеството, ремонт на електрическата система в халетата за техническо обслужване, системи от детектори за газ и дим при пожар и др.


"Това, което можем да направим от тук нататък е да разделим обществената поръчка на две – една за проектиране и втора за изпълнение на строително – монтажните работи, каза Якова. Така в първата поръчка ще трябва да стане ясно, колко ще струва реализацията на втората?".


Ръководителят на проекта обясни още, че допълнителни средства за осъществяването на тази част от него могат да бъдат набавени от икономиите, направени при доставката на автобуси.


Но за всичко това е нужно време, а


крайната дата, за реализацията на целия проект изтича на 9 юли следващата година.


Според скептичните оценки за работата по него, завършването му в рамките на този период е абсолютно невъзможно.


В средата на април и края на март Община Варна вече обяви търгове за възлагане на обществените поръчки по изграждане на три системи - за автоматизирана продажба на билети в автобусите и тролеите, за осигуряване на предимство на автобусите от градския транспорт на светлинно-регулираните кръстовища по BRT коридора и за информация на пътниците в реално време.


Стойността на тези поръчки надхвърля 14.5 млн. лв. , а крайните срокове за подаване на документи за участие в тях са съответно 20 и 26 май. т.г.


"Надяваме се по тези поръчки да имаме сериозен интерес от международни компании, тъй като предвиденото оборудване включва високотехнологични модули, а освен това изисква и сериозен опит в тази сфера", каза Якова.


Но дори и работата по изпълнението на този компонент от проекта за модернизация на градския транспорт във Варна да върви по график, все още неизпълнените дейности по него оставят


твърде малко място за оптимизъм.


Според специалисти, работещи по проекта, но пожелали да запазят анонимност, по изграждането на т.нар. BRT коридор предстои огромен обем работа, която няма как да бъде изпълнена за оставащите до 9 юли догодина 14 месеца.


Трасето на бързата автобусна лента трябва да бъде с дължина от 15 км - от западния градски квартал "Владиславово" до т.нар. спирка "Почивка" в северната му част. За да бъде построено то, части от три булевардите – "Владислав Варненчик", "Княгиня Мария Луиза" и "Осми приморски полк" трябва да бъдат разширени и изцяло преасфалтирани.


Според експерти в случая не става дума само за полагане на нов повърхностен слой асфалт, а за ремонт на "леглата" на пътните платна, изискващи работа в дълбочина от няколко метра. По мнението на специалистите подобен ремонт не е изпълняван във Варна през последните двадесет години и завършването на целия цикъл – от проектирането, през съгласувателните процедури до самото строителство в рамките на 14 месеца е невъзможно. Още повече при започващия само след месец официален туристически сезон във Варна.


"Ако не успеем ще поискаме отлагане на крайния срок за реализацията на проекта",


каза Биляна Якова.


Но проблемът е отново в сроковете. Краят на проекта не може да бъде удължаван след края на септември следващата година тъй като след това започва новият програмен период по проекти, финансирани със средства от фондовете на ЕС.


"Ще поискаме отлагане на датата за окончателно приключване на проекта най-малко с шест месеца, твърди Якова. Като пилотен вариант изпълнението на проекта в Бургас започна преди нашия, а вече сме почти изравнени. Надявам се на компромис и разбиране, от страна на управляващите и финансиращи органи".


Според членове на екипа, работещ по проекта, един от препъни - камъните в реализацията му от тук нататък може да бъде пак евентуалното обжалване на обществените поръчки. За първи път това се случи с търга за популяризиране на идеята за модернизация на градския транспорт във Варна, а сроковете за избор на изпълнител за останалите обществени поръчки още не са изтекли.


Комисията за защита на конкуренцията работи с регламентиран едномесечен срок за отговор по жалби. Но стигнат ли се до Върховния административен съд сроковете стават непредсказуеми, твърдят експертите.


Пак според тях


фатални за изпълнението на проекта


са се оказали оставката на бившия варненски кмет Кирил Йорданов в началото на март м.г., смяната на четирима временно изпълняващи длъжността му само за три месеца и преструктурирането на общинската администрация след избирането на Иван Портних за нов кмет на Варна в края на юни.


Серия от забавяния е предизвикало и преструктурирането на министерски съвет след извънредните избори през май м.г.


Тогава заради предстоящите частични кметски избори във Варна, двете платна на входния бул. "Владислав Варненчик" бяха козметично и скоростно преасфалтирани с 5 млн. лв., отпуснати от правителството в оставка на Бойко Борисов. Жителите на Варна – един от градовете с най-сериозно повредена пътна инфраструктура в страна не вярваха на очите си, а ГЕРБ спечели изборите.


Сега, по ирония на обстоятелствата, единствената надежда за изпълнението на проекта за интегриран градски транспорт във Варна е свързана пак с избори. Този път - редовните за кмет и общински съвет през октомври следващата година.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Жителите на Варна – един от градовете с най-сериозно повредена пътна инфраструктура в страна ........Герб четири години не направиха нищо за града........мръсници......

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  2. 2 Профил на Stoyan Tsolov
    Stoyan Tsolov
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Кво им дреме на общината, те се возят на Ес класи. Нито един от градовете, освен Бургас няма да усвои милионите по тези безценни за градовете и хората проекти Интегриран градски транспорт. Арестът на зам. кмета на Плевен също означава провал на строежа на тролейбусно депо и всичко останало по проекта. Милиони отиват с лекота в кофата за боклук - това е българската админстация. А после се чудим защо градовете ни за замъсени, защо хората са болни и нещастни. Защото бус лентата е само за Ес класите на общинарите

  3. 3 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Само накрая да не ревнат за Кирчо с големите джобчета.

  4. 4 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Като знам и бургаския проект как е до никъде ще е цяло чудо ако все пак успеят и там да спазят сроковете. Иначе за Варна те са отвсякъде изтървани. Според мен обаче ще пуснат отсрочка.

  5. 5 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 1059 Весело

    Самата Варна изостана тотално, камо ли транспорта, а синя зона или алтернативни подземни паркинги в централна част през крив макарон

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  6. 6 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 983 Неутрално

    Варна. най-продажният, най-корумпираният, най-мързеливият и като цяло най-пропадналият и най-смотаният голям град в България. дори и син сити не мога да го нарека. толкова е смотан на съзтезание за най-смотаните градове да се яви, пак ще заеме второ място. толкова смотан град е

    РЕФОРМИ !
  7. 7 Профил на noemis
    noemis
    Рейтинг: 367 Неутрално

    От статията:
    "...Като пилотен вариант изпълнението на проекта в Бургас започна преди нашия, а вече сме почти изравнени. ..."
    [quote#4:"wds23355772"]Като знам и бургаския проект как е до никъде ще е цяло чудо ако все пак успеят и там да спазят сроковете.[/quote]
    Пълни глупости!
    Докато във Варна тепърва ще пускат обществените поръчки за ПРОЕКТИРАНЕ, в бургас вече обявяват търгове за изпълнители:
    Велоалеите:
    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2014/02/23/2247701_burgas_izgrajda_novi_20_km_veloalei_v_centura_i_9/
    отварянето на ценовите оферти са на 28.04.2014г.
    http://www.burgas.bg/index.php/bg/notice/details/62/18242

    В процес на изпълнение е и третият компонент на проекта за интегриран градски транспорт на Бургас. В рамките на компонента се предвиждат дейности по реконструкция и модернизация на автобусното депо и съоръженията за ремонт и поддръжка с цел осигуряване на подходящи условия за обслужване на закупения по проекта автобусен парк. На 21 юни 2012 г. бе сключен договорът със спечелилия обществената поръчка за инженеринг (проектиране и строителство) за реконструкция на депо, дизел и метан станция, разположени в ПЗ "Север", ДЗЗД "Депо – Бургас". Дружеството е обединение между "Евробилдинг Инженеринг" ООД и Инженерингова компания "Сити газ" ЕООД. Общата стойност на поръчката е 7 795 287 лв. без ДДС.
    http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=2214531

    До края на април в Бургас обявяват търгове за изпълнител на автогара "Юг" и четирите пешеходни надлеза:
    http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=2286027

    Румънската UTI е обявена за победител в обществената поръчка за изграждането на интелигентната транспортна система на Бургас. (текат процедурите по обжалване)
    http://news.burgas24.bg/483379.html

    Община Бургас обяви обществена поръчка за избор на изпълнител на строителството на централната автобусна спирка, част от проект "Интегриран градски транспорт на Бургас", финансиран по ОП "Регионално развитие".
    http://stroitelstvo.info/show.php?storyid=2254243


  8. 8 Профил на In my world
    In my world
    Рейтинг: 572 Неутрално

    аз видях два пътни Варно но е едно нищо срещу столицата София.Но за град след столицата става.

    In many wars between the CIVILIZED MAN and the SAVEGE.Support Civilized man defeat the terror(islam)
  9. 9 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#6] от "Rage Against":

    По кротко с епитетите.....

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  10. 10 Профил на arte
    arte
    Рейтинг: 421 Весело

    До коментар [#6] от "Rage Against":

    Пич, да не би тъща ти да е от Варна?

    Костов е виновен. И циганите. И колоездачите...
  11. 11 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 1059 Весело

    Няма такова крадене, като в община Варна, отделно Киря многопартийни помогна достатъчно, Иванчо нищо не направи за кръговете ****строй и *иМ, а като капак класическия маймунарник в ОС, начело с Магарешки, Гуцанчо, Неделчо и т.н.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  12. 12 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 983 Неутрално

    До коментар [#10] от "arte":

    нц

    но Варна ми е трън в очите, защото е град с антична история, с потенциал и голямо бъдеще, но с хора с примитивна култура

    РЕФОРМИ !
  13. 13 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 983 Неутрално

    До коментар [#9] от "sto67nes":

    прав си. прекалено често повтарям "смотан"

    ти да не си от Варна? не се чувствай обиден

    РЕФОРМИ !
  14. 14 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1291 Весело

    До коментар [#11] от "Consumer":
    [quote#11:"Consumer"]Гуцанчо[/quote]
    +++++++++++

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  15. 15 Профил на gotze
    gotze
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Вина за това Варна да е такава кочина има основно Бойко Б. Той обеща ,че ще направи Варна село и успя, спря 600млн евро нисколихвен заем от Японска банка за преместване на пристанището, защитавайки престъпните интереси на ТИМ. Издигна за кмет К. Йорданов под натиск на ТИМ , фалшифицира на два пъти изборите във Варна за успеха на Йорданов и Портних!
    Престъпление е някой варненец да гласува за ГЕРБ,за БСП също защото всичко стана с тяхно съучастие. За капак въпреки големите протести и смъртта на Пламен , няма никакво разследване за дейността на К. Йорданов, дори опит няма!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  16. 16 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 1059 Весело

    До коментар [#15] от "gotze":

    За сметка Кирчо се шири в Емирейтс апарт/Pulse, кара GL, даже май се е уредил с някаква синекурна длъжност.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  17. 17 Профил на dohco
    dohco
    Рейтинг: 477 Любопитно

    Само да поправя авторите на статията - тролейбусите са за Бургас, Варна, Стара Загора и Плевен и не са от ИГТ по Регионално развитие, а по ОПОС. И добре, че водеща е бургаската община, че иначе варналии ще видят нови тролеи през крив макарон...

    Най-добрите неща в живота идват безплатно...
  18. 18 Профил на eyewitness
    eyewitness
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#8] от "In my world":

    Едва ли ще е здравословно да я видиш за трети път?

  19. 19 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 859 Неутрално

    КЗК сега сериозно се е заела да спъне и бургаския проект !

  20. 20 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 859 Неутрално

    До коментар [#4] от "wds23355772":http://www.flagman.bg/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/62005/%D0%9A%D0%97%D0%9A-%D1%81%D0%BF%D1%80%D1%8F-%D0%9E%D0%B1%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%91%D1%83%D1%80%D0%B3%D0%B0%D1%81-%D0%B4%D0%B0-%D0%B4%D0%B0%D0%B4%D0%B5-188-%D0%BC%D0%BB%D0%BD%D0%BB%D0%B2-%D0%BD%D0%B0--%D1%80%D1%83%D0%BC%D1%8A%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B0-Uti-%D0%B7%D0%B0-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0

  21. 21 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 425 Неутрално

    До коментар [#17] от "dohco":

    Много ме кефите как вярвате на тиквенските ПР приоми на контрабандиста Николов , много неща ще излязат наяве след време и тогава ще Ви е срам да си спомняте драги облъчени...

  22. 22 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Извинявайте, получи се огромен линк , но е за последното спиране на бургаския проект за интегриран транспорт !

  23. 23 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 425 Любопитно

    До коментар [#10] от "arte":

    Не просто и при него се е проявил комплекса характерен за всички негови съграждани...

  24. 24 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 614 Неутрално

    Работата по подобен порект е сериозна и изисква обединяването на много различни специалисти. Не знам, на нашата западналаатеритория, дали изобщо вече може да се мобилизира подобен научен потенциал. В крайна сметка всички, подобни проекти у нас опират до една дума - далавера (да споменаваме ли фирмите на ББ в метрото?).

    Прекрасен пример в Европа е проектът в Суонзи (Уелс). Вижте за какво става въпрос и какъв потенциал са мобилизирали британците за това. Изглежда просто, да дори може би е проста работа, но не и за прости хора.

  25. 25 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1593 Любопитно

    Ще се придвижват по море?

    Предразсъдъците са за ограничените.
  26. 26 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#6] от "Rage Against":

    Еха-а... zak de la rocka, нещо много си набрал на доскоро прекрасния ни градец. А че гагаузина е странно животно - спор няма.

  27. 27 Профил на marakopanara
    marakopanara
    Рейтинг: 367 Весело

    E, warna moje da e smotan grad, no pone ne e palen s izkriweni shopski fizionomii. Wapreki che selqnite se izseliha na talazi w grada, oshte se namirat nqkoi po-normalni fizionomii. A Sofia e causa perduta otdawna.

  28. 28 Профил на Niko a
    Niko a
    Рейтинг: 8 Весело

    Добре че са тези еврофондове и оперативни програми, че да заприличат на нещо тези панелни кенефи, наречени БГ градове.

  29. 29 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3612 Неутрално

    [quote#12:"Rage Against"]защото е град с антична история, с потенциал и голямо бъдеще, но с хора с примитивна култура[/quote]
    Варненец съм, от няколко поколение, не ти се сърдя.
    Посочи ми един бг град без примитиви!

  30. 30 Профил на Tata Mata
    Tata Mata
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#15] от "gotze":

    Ти първо ела поживей във Варна и после дрънкай глупости. Бойко никога не е обещавал да направи Варна село. Това, че сравни града със село е заради лошото положение, до което градоначалника ни докара с безкрайните си далавери и източване на средства, с некадърното си управление и със спирането на всички проекти. Не си мисли, че е е обслужвал нечии интереси, особено пък частни. Не, той обслужваше само собствения си интерес. Градските легенди са за бабките пред блока и за хейтърите в нета, които не си правят труда да се запознаят с фактите, а само повтарят наизустените простотии, които са им спуснати от разни тръстове. Да, безспорно държавната политика също е виновна за смазването на Варна, но това не е по партийна линия. И ако обичаш, не замесвай починалия човек с глупостите си. Едва ли си го познавал, за да знаеш какво му е било и защо е решил да сложи край на живота си. Можеш само да гадаеш, но някак не е нормално и човешко да го правиш.

  31. 31 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 983 Неутрално

    До коментар [#26] от "damage_case":

    не, не съм набрал на Варна. просто изпитвам невероятно голямо възмущение заради фактите, че Варна има невероятно голям потенциал и като местоположение, и като климат, и като наличие на индустрия в региона, и като наличие на университети и качествени хора, и като наличие на търговска инфраструктура и възможности за търговия и туризъм... и като възможност да бъде втория по значение град в България.

    и се възмущавам защото при всичките тези фактори Варна е с ниво на заплащане като на скапан провинциален град, ръководи се от най-корумпираните и продажните кметове и общинари, сред големите градове, и моите приятели във Варна живеят е пъти по-зле от мен във феодална среда, в която командват депесарите, комунистите и изродите от ТИМ.

    ето затова мисля, че Варна е изключително неприятно място, а хората там като цяло са адски пасивни и "адаптивни", в лошия смисъл.

    РЕФОРМИ !
  32. 32 Профил на trafopost
    trafopost
    Рейтинг: 553 Весело

    Новите опорни точки на ТИМ от година насам са, че видите ли само и единствено всесилния Кирил Йорданов е виновен за всичко, а бабите пред блоковете съчиняват безпочвени митове за някаква мафиотска групировка
    Явно и международните служби дават ухо на бабешкиите приказки.
    Между другото г-н Спасов много сте зает с други теми или просто още четете книжката, която ви подариха от ТИМ, та все нямате време да публикувате това:
    http://ovarna.bg/featured-news/stadion-varna-yazva-v-koyato-sa-investirali-milioni-po-dokumenti

  33. 33 Профил на zigi
    zigi
    Рейтинг: 162 Неутрално

    До коментар [#32] от "trafopost":

    В това, което описваш малко като конспиративна теория има известен резон, без да е изцяло вярно разбира се. Вярно е обаче, че Йорданов забърка доста каши по време на последния си мандат (било то заради бездействие или недобри управленски решения) и в голяма степен вината Варна да загуби блясъка си е именно негова - все пак именно той е градоначалника и следва да поеме тази отговорност. Разбира се, не може да му се приписва и на него цялата вина - най-малкото един кмет си има екип, с който работи, т.нар. "експерти", които явно не са си вършили добре работата. Глупаво е да хвърляш цялата вина за каквото и да било върху когото и да било, при условие, че за която и да е ситуация влияние оказват много фактори. Безпочвени митове се градят лесно и да се повтаря до отмала една и съща изтъркана песен не е нещо ново в България, уви.

  34. 34 Профил на black_recluse
    black_recluse
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Ей, тези от БСП и ДПС няма да откажат да атакуват ГЕРП. Дойдоха изборите и пак почнала лека полека да плюят всички що са направили. Пак някакви си измислици и фантасмагории, пълни кьорфишеци с което искат да отвратят населението от всякакви политически партии. Проблема не е в този или онзи - проблема е в лошия материал! И няма какво да се сърдим, защото ние си ги избираме!

  35. 35 Профил на Tata Mata
    Tata Mata
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#32] от "trafopost":

    Слуховете са породени от конфликти на интереси с някои хора, които не могат по друг начин да пробият. Те и си ги разпространяват. Бабките са към партиите и по-конкретно към една.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK