Ужасните последици на една "перфектна" прогноза за Варна

Ужасните последици на една "перфектна" прогноза за Варна

© Спас Спасов



Ужасната нощ, която преживя варненският квартал "Аспарухово" в четвъртък срещу петък, бе последвана от отчайващата равносметка на утрото. Приземните етажи на къщите, сутерените на жилищните блокове, улиците, парковете – буквално всичко е покрито с дебел слой тежка тиня и пясък. С вдигането на нощта пътят на водата стана още по-видим. Вълната, достигнала на места до 3 м, е тръгнала от дере във високата част на квартала. След това е преляло и второ отводнително дере – в ниската му част. Така за по-малко от половин час в "Аспарухово" загинаха 10 души, инфраструктурата на квартала беше съсипана, десетки къщи – съборени.


"Не вали за първи път. Дъжд, дъжд, ама... не може да е само от дъжда това, дочувам разговора на петима пожарникари, прекарали нощта на най-страшната улица в "Аспарухово" - "Горна студена". Погледни колко пясък е това, водата го е довлякла", казва единият от тях. "Пясък е , не е тиня...", подхвърля другият. Но когато го питам какво означава това, той ме поглежда недоверчиво: "Ааа, не знам. Нямам представа какво е ставало? Нали виждаш...?", разтваря ръце той и бавно прекрачва на "отсрещния бряг" през широката кална вада, която продължава да се стича по улицата.


100 млн. л. вода




Само няколко часа след като стихията утихна зам. кметът на район "Аспарухово" Радослав Коев съобщи за "Дневник", че освен падналия дъжд, причина за трагедията вероятно е допуснатото строителство в едно от основните отводнителни дерета в района.


"От години подаваме сигнали, включително и аз, че в едно от деретата във високата част на  квартал "Аспарухово" са разполагани временни търговски обекти, каза Коев. Така системно е нарушавана отводнителната инфраструктура на района".


Според Коев строителството в деретата без съмнение е една от причините за трагедията.


Коев твърди, че е извършил проверка на строителните планове, по които в дерето след моста са били изградени временни търговски обекти. По негово мнение всички те отговаряли на изискването да бъдат поставени на платформа, за да не пречат на отводняването.


"Но когато дойде "голямата вода" - веднъж на 50 години може да е, нищо не може да я спре, казва Радослав Коев. Тя е преляла, образувала е вълна с височина 3-4 метра и ширина 10 м., помела е всичко по пътя си. Какво може да я спре?", пита той.


"По данни на синоптиците вчера във Варна са паднали около 35 л дъжд на кв. м, а това означава над 100 млн. л вода . Тази стойност ми изглежда прекалено завишена, но дори и да приемем, че количеството дъжд, което се изля над града, е половината от посоченото – то пак е прекалено много, обяснява Коев. Заради прогизналия от непрекъснатите валежи терен водата не е могла да попие в почвата. Така тя е търсила път към ниските места – деретата. Над това, за което говоря, е имало мост, а под него шест тръби, осигуряващи проходимостта на водата. Но според очевидци те са били затлачени с клони и тиня само за няколко минути. След това водата е преляла".


Според Олег Колев, гл. експерт "Свлачища и укрепване на територии" в община Варна Водосборната територия на т.нар. западен отводнителен канал –  дерето, по който преминава ул. "Горна студена" в Аспарухово, е около 4,5 кв. км. При констатираните валежи каналът не е могъл поеме стичащата се вода.
"Огромното концентрирано количество валежи, краткият интервал на отичане и нарушената водопроводимост на дерето са предпоставки за образуване на високи заливни вълни, казва той. Природното бедствие може да провокира и други прояви на негативни геодинамични процеси – срутища, свличания и др.", предупреждава той.   


Прогнозата


Отговорът на въпроса му дойде задочно от Националния институт по хидрология и метеорология при БАН. Цитиран от "Капитал" днес директорът му доц. Георги Корчев заяви, че направената от института прогноза за времето във Варна през изминалите няколко дни е била "перфектна".


"Изпратихме я още в сряда до кмета, областния управител, гражданска защита и пожарната и вдигнахме предупреждение, обясни Корчев. Беше обявен жълт код за тези области и това се вижда и сега на картата на сайта на НИМХ".


Но очевидно реакция от страна на общинската и областната администрации във Варна не е последвала. Не е направен дори опит за разчистване на отводнителните дерета, жителите на застрашените от пороите части на "Аспарухово" не са били предупредени, никой не е помислил за предварителната им евакуация. Така стихията се превърна в трагедия.


Днес, след като прекараха една безсънна нощ на взаимни обвинения в бездействие, кметът на Варна Иван Портних и областният управител Иван Великов не вдигаха телефоните си, за да разкажат как са реагирали на прогнозата, която очевидно са получили от БАН повече от 24 часа преди да стане фатално късно.


"Темелково" дере


Изненадващо, една от най-ясните теории за това от къде е тръгнала вълната, която помете десет човешки живота, имущество за милиони левове и бъдеще за вероятно десет пъти по толкова, бе публикувана в мрежата за видеосподеляне Youtube. Неин автор е Христо Топчиев.


Според него в основата на драмата е разположеното високо над "Аспарухово" "Темелково" дере. Водосборният му терен е с площ около 4 млн. кв. м. Това означава, че от него в дерето потенциално могат да се влеят 141 млн. л вода при 35 л. дъжд на кв. м.


От изображения, които Топчиев е ползвал през функцията "стрийт вю" на Гугъл мапс, става ясно, че при влизането си в кв. "Аспарухово" "Темелково" дере е доста широко. След това то постепенно навлиза в канал като става все по-тясно и по-тясно.


Друга снимка, използвана от Топчиев, показва как във вътрешността на ромската маха на квартала каналът се задънва в жилищна постройка, като видимо единственият начин да продължи пътя си е да мине под нея.


След това стеснен още, каналът преминава в непосредствена близост до още няколко къщи. Така дерето свършва на ул. "Гривица".


"Там при силен дъжд би следвало да се излеят милиони литри вода като не личи те да отиват в съществуваща канализация ", гласят субтитрите на клипа в Youtube.


От там водата протича по ул. "Горна студена" и се спуска стремглаво надолу между блокове, улици и паркинги, повличайки към морето всичко, което срещне по пътя си.


Изводът, който прави Христо Топчиев е, че причина за образувалата се вчера привечер смъртоносна вълна от дъждовна вода във Варна са къщите, очевидно незаконно построени в дерето, както и прекъснатият пак по тази причина канал.


Така единедесетте загинали в четвъртък вечер може да се окажат жертва не на случайност или грешка, а на нехайство.



Според експерти, с които "Дневник" разговаря, неговите отпечатъци могат да бъдат открити и чак в противоположния край на Варненския залив, където статутът на терените в дерето на вилната зона "Траката" е променен отдавна, за да могат да бъдат застроени. Така и там, както и в ромската махала на "Аспарухово" ,правилата на природата са нарушени. Докато тя самата не се върне, за да ги възстанови.
И тъй като в "Аспарухово" това вече се случи,  днес прокуратурата започна проверка на причините довели до трагедията. Досега по всичико личи, че тя е причинена от нехайство или корист.


Статията е допълнена с мнението на Олег Колев в 10.50ч. на 21 юни.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (65)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Много точна статия.Обяснява всичко.

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8289 Неутрално

    Всички кметове се страхуват да разрушават циганските гета,построени незаконно,без план,без капка мисъл,който където си хареса.Ето ги последствията.Изгоряха и хора,на които всичко е законно.Докога,господа управляващи.Ние разбираме,че това са гласоподаватели на БСП и ДПС,но трябва ли да търпим до безкрай техните золуми.

  3. 3 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Мдаа.. другия път пак се смейте и бъзикайте за жълт и червен код...

  4. 4 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Аууу...жалка гледка...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  5. 5 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Съболезнования към жертвите на тази трагедия, но тя е логичен резултат от беззаконието и чувството за безнаказаност в последното десетилетие у нас. Много жалко, че трябва да си научим урока по възможно най-трудния начин.

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  6. 6 Профил на voiceofavramov
    voiceofavramov
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Какъв жълт код? Абсурд е при тази обстановка, при тези бавно подвижни конвективни валежи и очакваните извалявания, да сложиш само жълт код. Обстановката беше подценена от НИМХ отвсякъде.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  7. 7 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#2] от "rosiraycheva50._":

    ''...това са гласоподаватели на БСП и ДПС,но трябва ли да търпим до безкрай техните золуми....''

    През последните 25 години управляваха още СДС, НДСВ и ГЕРБ. Нещо не си спомням по тяхно време да е имало масово събаряне на цигнски коптори ...


  8. 8 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Хубав анализ. Малко са завишени стойностите и е хубаво вода да се дава в кубични метри, а не в литри все пак не е алкохол, но поне казва истината. За съжаление и при десет жертви, няма да влезнат поне десет човека в затвора, за да имат едно наум всички, които подписват документи. Защото всеки лапа с идеята и да стане издънка, най-много да ме уволнят и за едни пари съсипва имущество за милиони, а цена на човешкия живот още няма.
    Каквото и да се говори, дъжд от 30-50 л/кв. м не е бедствие. Бедствие е поведението ни.

  9. 9 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 676 Неутрално

    С архитект Топчиев не се понасяме, но в случая май ще излезе прав. Както във всяка голяма катастрофа не е един, а поредица от фактори - ако не се беше затлачило отводняването, ако там нямаше къща, ако не беше валяло и земята можеше да попие водата.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  10. 10 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1663 Неутрално

    ......безхаберие и незачитане на природни закони. Подсъзнателно го мислех. И в Симеоново има едно дере застроено

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  11. 11 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Да бе,само циганите виновни!
    Да не би те да не са построили канал?
    Ясно е, че щом има дере, потенциално можещо да носи много вода, то ВиК е трябвало да предвиди достатъчно широк канал за оттичането й. А във ВиК циганите работят само като изпълнители с лопати!

  12. 12 Профил на brutester
    brutester
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Преди изборите общината в Стара Загора искаше да разруши циганското гето. Жителите му са осекли природния парк в близост.

    От МВР им отказаха защита и остана висящо..

    Същото е във всяка друга община..

    <-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  13. 13 Профил на brutester
    brutester
    Рейтинг: 545 Неутрално

    До коментар [#3] от "Волният Ибрик":

    И в случая със село Бисер имаше червени и оранжеви кодове във всички югоизточни райони. Но те не са само за администрацията, а и за гражданите. За жалост нито едните, нито другите им обръщат внимание.

    <-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  14. 14 Профил на Теодор Иванов
    Теодор Иванов
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Колкото повече време минава толкова по ясна става картинката. До преди няколко часа се приказваха за преливане на реки, хоп малко по късно се установява, че там река няма как да прелее. По същото време се приказваше как хората загинали заради държавата, хоп малко по-късно става ясно, че хората са действали безрасъдно и сами са излизали на "потопа" с незнайна цел. Така, че тук като се случи нещо ужасно, медиите гледат да надуват балона колкото се може повече. Цяла северозападна България страда секидневно от потопи и преливания, да не говорим, че р.Янтра е преляла на места, но за тях отразяване няма, отваряне на фондове няма, даване на пари няма, дет се вика и сълзите няма кой да им бърше.


  15. 15 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#11] от "patsis":

    А незаконната сеч над дерето, от скакалци ли е?

    Прост народ - слаба държава!
  16. 16 Профил на xxxxx1
    xxxxx1
    Рейтинг: 374 Неутрално

    "Така и там, както и в ромската махала на "Аспарухово" правилата на природата са нарушени. Докато тя самата не се върне, за да ги възстанови."
    Природата винаги си отмъщава за посегателствата над нея. Навсякъде се нарушават природните закони, всеки си прави каквото ще. Не можем да се сърдим на никого, освен на себе си.

  17. 17 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3957 Неутрално

    Тотално безхаберие и наличие на корупция сред управниците на Варна са явно причините за тази трагедия!

  18. 18 Профил на opt_02
    opt_02
    Рейтинг: 431 Разстроено

    [quote#5:"danvan"]Много жалко, че трябва да си научим урока по възможно най-трудния начин. [/quote]
    Де да е истина...
    Аз по-вярвам в притчата за всемирния потоп, отколкото, че някой ще научи каквото и да било...
    При следващото подобно събитие някой може и да си спомни това, което съм написал!

  19. 19 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    Някой проверявал ли е как циганьора сече дървета и оголва всичко над Аспарухово? Ако там гората си стоеше, трягедия може и да има, но не в такива размери, нали. Жалко, че доколкото разбрах, жертвите са възрастни хора и деца.

  20. 20 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 898 Неутрално

    Парите за отводнителен канал така или иначе бяха раздадени на циганите по време на изборите. Защо не са ги инвестирали в необходимото съоръжение? Нали са тарикати?

  21. 21 Профил на The_Curious
    The_Curious
    Рейтинг: 793 Неутрално

    До коментар [#6] от "voiceofavramov":

    Глупости, има си правила за поставяне на кодовете, 35 литра на кв.м. не е чак толкова много, виждал съм около мен 50 без такива проблеми. В статията и приложеното видео ясно са описани механизми, които са нарушени, което в комбинация с други фактори е довело до трагедията. Абсолютно човешка немарливост - на допусналите построяването, за липсата на предварителна реакция, за последващите действия, за политическото мерене на пишки в такъв момент и извличане на дивиденти... въпреки Бисер и Цар Калоян.

    Nothing else, but more or less the bitter truth!
  22. 22 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    Някой ще обясни ли защо са кавичките на "перфектна" прогноза? В смисъл, че думата е неподходяща - чуждица (можело е наистна да бъде вярна, точна). В противен случай би трябвало да изразява иронично своята противоположност, а в текста няма такъв намек. Не разбрах. Благодаря предварително.

  23. 23 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    За 24ч. във Варна е паднала 2 пъти месечната норма. Интересно как друг път за много по-малко дъжд се слагат дори оранжеви кодове. Определено всички подцениха ситуацията във Варна. И все пак ако не бяха се случили куп нехайства в Аспарухово, дори и всичкия тоя дъжд нямаше да е смъртоносен.

  24. 24 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#22] от "zg":

    Явно се има предвид това, че "перфектна" е цитат. И също така има и ирония - една точна прогноза, която колкото и да е точна, като не е била допълнена от нужните действия, сама по себе си не е предотвратила най-лошото.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  25. 25 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#24] от "doneva_a":

    Е, мисля, че това е твърде високо изискване. Опасност е обявена. Нещо повече, мисля, че такава точност е невъзможна. Някаква мяра в претенциите трябва да има. Иначе заставаме на позициите на италианския съд, който осъди преди време едни хорица, затова, че не предсказаха земетресението. Както и да е. Стана ми ясно. Да, кавички се поставят и при цитиране. Мерси.

  26. 26 Профил на LZ
    LZ
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Пир по време на чума или как коконите от Аварийно Спасителния Отряд чакат някой да ги покани да помагат в усложнената обстановка в страната докато са се събрали на едно място за един от ежегодните си тренировъчни сборове:
    - да си член на на АСО е елитно: имаш червени дрешки, каска, тениска, и стикер който да си залепиш на стъклото на колата
    - щом си от АСО, ти си спасител само за пещери и пропасти, другите спасителни и помощни дейности са ти чужди защото сте изпокарани с БЧК, ПСС и тн.
    - да си от АСО, значи да харчиш държавни пари за сборове и да се клатушкаш с червен нос около палатките

    -Ако си член на АСО и присъстваш на тренировъчен сбор докато около вас граждани бедстват и не ти се струва нормално да си предложиш помощта на общини, гражданска защита и т.н. значи си си намерил мястото под слънцето.
    -що е то спасител от АСО?

  27. 27 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 998 Неутрално

    Цитирам един коментар, щото според мен е изчерпателен:
    Дъждът си е дъжд.
    Потоп и бедствие е алчността, беззаконието и 'мъртвите ни души'.
    Строи се върху свлачища, зариват се дерета, пътищата са ни се превърнали в реки, а реките в бунища.
    Защото сме алчни дребни тарикати, които се прецакват един друг. Дребни душици, които си налягат парцалите.
    И тепърва най-лошото предстои.

  28. 28 Профил на miami3
    miami3
    Рейтинг: 426 Любопитно

    Жълтия код не е било от преди 24 часа , предупреждението лопало на вратника отдавна , още от курдисването на квартала на наклон, гората над него - системно е подлагана на гола сеч и на всичкото отгоре - са "приватизирани" деретата ! Питам се , къде да се оттича водната стихия , освен там където също са построени къщи и търговски обекти ?

  29. 29 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4531 Неутрално

    А бе хора, тази висока вълна не е дошла от дъжда колкото и пороен да е бил.някъде над квартала някой си е направил с подръчни средства нещо като бент та при валежи да събира вода за напояване. Дори в един друг видеоклип един мъж и една жена в две различни времена казват едно и също на репортерите ,,идете и вижте горе на дерето някой си е направил преливник и от там беше тази висока вълна.,,
    Към една друга статия на същата тема бях дал мнение, че над квартал Аспарухово някой е направил равна, хоризонтирана доста голяма площадка посредством насип.
    Ето ви нещо интересно:
    ...........................................................................
    ,,"Не вали за първи път. Дъжд, дъжд, ама... не може да е само от дъжда това, дочувам разговора на петима пожарникари ,,
    ........................................................................
    ,,Погледни колко пясък е това, водата го е довлякла", казва единият от тях. "Пясък е , не е тиня...", подхвърля другия,,
    ..................................................................
    Тези реплики на пожарникарите и репликите за които споменах ме навеждат на интересна мисъл която ще запазя за себе си.
    В Стара Загора има квартал Лозенец над града е на един баир и в самият квартал има дере облагородено като асфалтова улица. От другата страна също такова дере, малко над него има улица по която се движи градски автобус.
    Миналата седмица над целия град включая и Лозенец се изсиепа порой като този във Варна. Но такова чудо, като преливна вълна от скъсан бент никога не е имало.Просто водата си се събира по двете улици и надолу като една буйна рекичка с размерите на по широката улица и дълбочина колкото бордюра на улицата и си се оттича към града. Самият Лозенец е също така хаотично застроен, без градоустроиствен план още по комунистическо време.

  30. 30 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4531 Неутрално

    Още веднаж разгледах това видеа и се убедих, че този човек е остински манипулатор.
    Вижте само последния кадър който стои последен и показва къде би трябвало да завършва дерето. Както се вижда от кадъра, дерето би трябвало да завърши в дере. Иот многото постройки вътре на дъното на това дере би трябвало да има не единайсет удавника а най малкото няколко стотин човека.
    Разгледайте го разгледайте по подробно.
    Вижте канавката показвана като канал. Канавката има вид на буквата г и точно насреща се вижда една голяма на четири пет етажа постройка. От самият изглед на кадъра се усеща че насрещната висока постройка е построена на възвишение.
    Просто се усеща, че това е дъно на малко дере.
    Ако там се е изливала всичката тази вода и до сега в това малко дере трябва да има едно малко езеро и хората от всички едноетажни къщи трябва да са удавени от триметровата приливна вълна.

  31. 31 Профил на Bluesky
    Bluesky
    Рейтинг: 444 Неутрално

    За прогнозата не знам, но статията е перфектна.

  32. 32 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4531 Неутрално

    ,,Още веднаж разгледах това видеа и се убедих, че този човек е остински манипулатор.

    Пигледнете сателитната снимка план и неговата стрелка и ще видите манипулацията.
    Според стрелката водата би трябвало да се юрне върху къщите наместо да завие наляво по улицата която се вижда в ляво на синята линия. До тук спирам.

  33. 33 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#22] от "zg":

    Под "перфектна" в случая се има предвид перфектна от синоптична гледнаточка т.е. хората са си свършили както трябва, каквото е сависело от тях - направили са го. Предрекли са абсолютно точно това, което всъщност се случи.
    Ама няма кой да слуша...

  34. 34 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1653 Разстроено

    До коментар [#6] от "voiceofavramov":

    Прав си. Виновни са сушата, кишата и за разнообразие НИМХ.
    Следващия път се надявам ти да си в епицентъра. Ако оживееш дано ти дойде акъла.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  35. 35 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1653 Неутрално

    До коментар [#9] от "GogoGP":

    Нямаше да се затлачи, ако някой го поддържаше. И ако проекта, ако е имало такъв, е читав.
    Вчера няколко пъти припомних наводняването на София през 82-83 (не помня точно). Проблемът беше подобен. Но както боце се изцепи днес виновен бил дъждът. Над 100 мм. И тогава и сега боце и учителя му не се връзваха на данните от НИМХ за истинския валеж.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  36. 36 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#33] от "Волният Ибрик":

    Добре. Може и така. Като филма "Перфектна буря" (Perfect Storm). Все пак мисля, че г-жа Донева е права за цитирането.

  37. 37 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1653 Неутрално

    До коментар [#23] от "wds23355772":

    Боце, не е паднала 2 пъти месечната норма. !/2 е паднала. 35 мм. Ми това си е един силен дъжд. Нищо необичайно за БГ. През последните 2 месеца това се случи и в София. При всичката липса на подръжка на канализация. Както и във Варна предполагам. И улиците тук не са по-читаво проектирани и всичко.
    Бе що не се замислите защо от цяла Варна, където е все същия дъжд, ужасът е само на едно място?
    Дъжд без река може да наводни мазе, партерен етаж. Нищо повече. За да се образува такава вълна трябва "тапа". А отде се взе "тапата"? От човека е. И въпросните човеци трябва да отговарят.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  38. 38 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1653 Гневно

    [quote#30:"сидер"]Още веднаж разгледах това видеа и се убедих, че този човек е остински манипулатор. [/quote]

    Ма пък как напознайваш болхарский....
    Боленчо, ДГД. Дано задното ви ф стане над 100 мм. Ко требва ша помогнем. Гнусни гадини.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  39. 39 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4531 Неутрално

    До коментар [#38] от "Цецо":

    ,,Ма пък как напознайваш болхарский....
    Боленчо, ДГД.,,
    Първо не съм боленчо,ДГС цицко.
    И второто когато два клавиша са един до друг сигурно си перфект и наместо единия не удряш другия.
    И третото за тапата. Тапа една или две къщи както се вижда от снимката не става.
    И четвъртот го оставям на тебе да го измислиш

  40. 40 Профил на д-р Тошков
    д-р Тошков
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Пороен дъжд валеше поне час само над Аспарухово преди да се премести в града, където валеше още час и нещо.

    Механизмът който е във филмчето е адекватен, но не е проблем къщата в края на "тунела". Тя просто е била обречена. Водата няма как да бъде спряна след като е стигнала до там. А бедствието не може да се спре, нито със залесяване нито с премахване на къщи.

    След като валеше няколко дена почвата се е напоила като гъба и вскичко което падне отгоре вече не попива, а теква надолу. Цялата тази територия е като фуния. Все едно да сложиш фуния под душа. Всичката вода, която вали се събира в долния край и става река, в долния край има тясно гърло и то не е стеснено от строителството, просто си е така терена. Каквито и канали да е имало, дори да не се бяха запушили, пак нямаше да са достатъчни за такова количество вода. Представете си дъжда над целия район там събран в радиус от 10 тина метра. Дори малките капчици събрани на едно място правят огромно количество вода, което минава през тесен канал. Не е нужно да прелива язовир или река. То язовирът в случая са облаците. На това място няма река, за това и терена не е изровен като от река, т.е. е не се разширява надолу.

    Единственото решение е да няма постройки и хора там. За това обаче не е виновен настоящия кмет.

    От НИМХ пък да не се правят на Ванга, защото прогнозите им се сбъдват само до там дали ще вали или не. Те като кажат ще вали, после си броят и ръмеж сутрин и потоп в 23 ч. за успешно предсказание. Вадят някакви жълти, оранжеви кодове, то пръска за 5 мин. Цяла седмица дават жълт код, накрая - потоп, който от десетилетия не се е изливал. Е кой ще ги вземе на сериозно? Да кажат - червен код или поне оранжев. Какво са пратили на кмета и на другите, само те си знаят и трябва да им вярваме на думите. Най-вероятно е било предупреждение "носете си чадър".

  41. 41 Профил на fawni42
    fawni42
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#2] от "rosiraycheva50._":

    Избиратели на БСП, ДПС и... ГЕРБ.

  42. 42 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3233 Неутрално


    До коментар [#40] от "д-р Тошков":

    ++++++++++++++++++

  43. 43 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    До коментар [#12] от "brutester":

    Циганите са НЕДОСЕГАЕМИ навсякъде и във всичко. Извоювали са си статут направо като ДПС. Категорично и нагло отказват да спазват всякакви закони и понеже в тази държава те така и не се спазват просто правят каквото си искат.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  44. 44 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    [quote#40:"д-р Тошков"]но не е проблем къщата в края на "тунела". Тя просто е била обречена. Водата няма как да бъде спряна след като е стигнала до там.
    ...
    Цялата тази територия е като фуния.
    ...
    Каквито и канали да е имало, дори да не се бяха запушили, пак нямаше да са достатъчни за такова количество вода.
    ...
    Единственото решение е да няма постройки и хора там. За това обаче не е виновен настоящия кмет.[/quote]
    Напълно съгласен. Лошо градоустройствено решение за конкретният терен, останалото го допълва докато с този проливен дъжд стана катастрофата и всички грешки и дори престъпления лъснаха. Така че циганите имат доста голям принос но не са САМО те.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  45. 45 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 636 Неутрално

    "Така и там, както и в ромската махала на "Аспарухово" ,правилата на природата са нарушени. Докато тя самата не се върне, за да ги възстанови." Това е голата истина! И, за да сме обективни, само ромите ли са нарушавали законите на природата? Само техни ли са незаконните постройки? Кой отговаря за спазване на градоустройствените планове? А, кой налага санкциите и следи за изпълнението им при нарушаване? Само във Варна ли е така? Само строителството ли е виновно? Не природата е отнела човешките живота, а самите хора!

    goblenka
  46. 46 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2218 Неутрално

    същото е и в цяла варна ,просто в случая облаците дойдоха от север ,завъртяха се над залива и удариха точно аспарухово ,наблюдавах феномена от високо в града и интересното беше ,че 20 мин блъскаха мълнии точно между Галата и езерото ,там се е получила тая зона на налягане и интензивен дъжд ,но ако беше станало и над центъра или над вилните квартали бриз траката комплексите ,положението щеше да е същото и тези които са най долу щеше да ги отнесе

  47. 47 Профил на RED MAFIA
    RED MAFIA
    Рейтинг: 637 Любопитно

    не са 35 литра на квадратен метър а най малко 135 литра на квадратен метър и дъжда потоп е изкуствено предизвикан

    Когато стоиш достатъчно дълго до брега на реката и гледаш, ще видиш как пред теб по водата преминава трупът на врага ти
  48. 48 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    Като дете, прекарвах летата си в едно странджанско село. Тогава бях свидетел на прииждането на река, след пороен дъжд, беше страшно! Но ми направи впечатление, как кмета и други общинари, на коне обикаляха около застрашените къщи и предупреждаваха хората за приливната вълна и помагаха за извеждането им на по-високи места! Бяха останали възрастни и деца, другите бяха на полето на жътва. Приливната вълна беше около 3.5 - 4 м. И заля двата моста пред очите ми. Имаше много поразии, но нямаше жертви, благодарение адекватните действия на кмета и другите около него!

  49. 49 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 846 Неутрално

    [quote#19:"charlesdegaulle"]Някой проверявал ли е как циганьора сече дървета и оголва всичко над Аспарухово?[/quote]

    Кой да ги проверява? Циганите са електората на мутрата Боко рапоня, които избраха и предишния и сегашния ГРОБар за кмет на Варна.

    Никога повече мутри начело на България.
  50. 50 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Като нормативни актове,имаме всичко,изработено стриктно и изчерпателно.Усилията на администрацията явно са стигнали само до там.
    Дори отговорните органи явно не са се запознали в дълбочина за ангажиментите,които са длъжни да изпълняват в такива случаи-не са задействали кризисните щабове,не са създали организация,комуникация и разпределяне на техника и човешка сила.
    Кметовете и администрацията им не се справят по време и преди бедствията.
    Нямат ум и дупе за тази длъжност.

  51. 51 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2071 Любопитно

    Дерето има ТРИ ПЪТИ ПО-ГОЛЯМ капацитет ... Някой да ги е калесвал с телеграма да строят баш в дерето? Сега да тръгват два багера и да разчистят къщите по пътя на водата ... Жалко за загиналите и постардалите = това е решението. Гледах един репортаж ... преди две седмици е било същото наводнение ... само че без жертви. У Ж А С !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  52. 52 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 738 Неутрално

    днес прокуратурата започна проверка на причините довели до трагедията. Досега по всичико личи, че тя е причинена от нехайство или корист.
    Причинена е от нехайство и корист. Местната власт е била предупредена 24 часа по-рано, че се очакват такива валежи. Никой дори не си е мръднал пръста нещо да направи. Нито кметът на Варна нито неговите заместници, нито гражданска защита. Естествено не очаквам, че някой от споменатите ще се изправи и ще каже - Моя е вината, не си изпълних служебните задължения. Няма такава възможност - ще се вият като дъждовни червеи и ще обясняват, как не те, а тези другите са виновни. А прокуратурата трябва да ги подкара по ред отгоре надолу - започвайки от областния управител и кмета.

  53. 53 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1811 Неутрално

    Така е, докато ромляните биват толерирани от властниците заради гласовете им ей на такива гледки ще сме свидетели. Природата обаче сама наби канчетата на ромляните и сега може и да се смени малко подхода към тях. Да видим какво ще стане по-нататък...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  54. 54 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1811 Неутрално

    До коментар [#51] от "dark'star":

    Това е единствения изход и правилно решение, да видим дали ще им стиска на управниците да го направят или ще отпуснат пари на ромляните (щото на българите няма да отпуснат) за да си построят бараките пак на същите места.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  55. 55 Профил на iron_cross
    iron_cross
    Рейтинг: 526 Гневно

    Казвал съм и преди, че докато не обесим публично поне една дузина "управници", оправия в тая държава няма да има и тя полека-лека ще върви към естественото си изчезване след броени десетилетия....

  56. 56 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2071 Неутрално

    До коментар [#54] от "Нефертити":
    + Никой няма да направи нищо ... едни пари ще отидат при едни 'наши хора" ... За това проблемите трябва да се решават от диспечери и инженери = разчистването трябва да стане СЕГА и ВЕДНАГА като бързи аварийни мерки по "ликвидиране на последствията от бедствия и аварии" ... докато не са въстановени щетите и не са се населили отново. После няма сила която да ги пипне по политически съображения. Като диспечер съм поемал и такива отговорности и съм вземал подобни решения , когато началниците са се изпокрили дълбоко

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  57. 57 Профил на Чеша си езика
    Чеша си езика
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Както казват евреите - Да им имаме акъла на българите след като се обърне колата.

    Работя бързо, евтино и качествено. Можеш да избереш две от трите опции.
  58. 58 Профил на gfn_666
    gfn_666
    Рейтинг: 374 Неутрално

    35л/кв. м не е много.......излизали са се много повече валежи в моя град..... От голямо значение са се оказали дерето, незаконните постройки и разрушените отводнителни тръби..... Никой няма да бъде наказан.... Виновните отдавна са си взели рушветите за издадените разрешиелни за застрояване в района..... Не по-малка е и вината на местната управа на Варна за предварително непочистените дерета и канали.....
    В цяла България корита на реки, дерета и канали си стоят затлачени без никаква реакция от страна на държавата.
    Да се политизира инцидента във Варна е голяма наглост и простащина.....

  59. 59 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1811 Неутрално

    До коментар [#56] от "dark'star":

    Не се и съмнявам, че прите ще отидат при правилните хора. Сега ще завалят пари за бедствието, от които простосмъртните няма да видят и лефф. А ромите ще се заселят обратно в дерето.

    Много добре би било накой да прочете коментара ти и да предаде управлението на бедствието на диспечерите (а после политиците пак да си печелят лаври на техен гръб), но не вярвам.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  60. 60 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3677 Неутрално

    [quote#1:"xmm"]Много точна статия.Обяснява всичко. [/quote]
    Да, но пожарникарите не са много убедени. Има и някаква друга причина, за която не дават и дума да се спомене.

  61. 61 Профил на Gligani
    Gligani
    Рейтинг: 426 Неутрално

    [quote#60:"historama"]Има и някаква друга причина, за която не дават и дума да се спомене[/quote]

    Няма ли толкова кой да се качи горе да види какво има там?

  62. 62 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2044 Весело

    До коментар [#15] от "antoni":Алоу, горските пазачи, управлението на горите къде е било?
    И при всички случаи да влиза дере в населено място без да се вкара в канал... това е работа на градоустройство, на ВиК.
    Впрочем, вилите и хотелите в Траката на цигани ли са?
    Ами Добрич защо се наводни?
    Ами Килифарево, Дебелец, Велико Търново?

  63. 63 Профил на Гадьо
    Гадьо
    Рейтинг: 653 Неутрално

    До коментар [#62] от "patsis":
    Ти вардил ли си гора от орки?
    В Килифарево, Дебелец и Велико Търново, както виждаш нямало е от индивидите с културни особености да напълнят реката с боклуци и жертви няма!
    За Добрич доколкото чух причината е преливането на язовир до града!
    Поинтересувай се и днес какво е ставало пред кметството в Аспарухово на пункта на "Чрвения кръст".

    Прост народ - слаба държава!
  64. 64 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2044 Весело

    До коментар [#63] от "antoni":Гора от орки не съм вардил, защото живея в България и орки съм виждал само на екрана и на картинка.
    В България живеят хора.

  65. 65 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1317 Неутрално

    До коментар [#63] от "antoni":

    в Дебелец и Килифарево ли няма, айде бе че то в Дебелец само такива има

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK