Бареков с най-скъпата кампания за евровота, Съюзът на комунистите не отчита и стотинка

Бареков с най-скъпата кампания за евровота, Съюзът на комунистите не отчита и стотинка

© Надежда Чипева, Капитал



България без цензура" на бившия телевизионен водещ Николай Бареков се оказа с най-скъпата кампания за евровота на 25 май, а Съюзът на комунистите в България, който участва с двама кандидати, не е похарчил и стотинка. Това показват финансовите отчети за кампанията, публикувани днес на сайта на Сметната палата.


Очаквано партиите са похарчили най-много за медийно отразяване. Традиционно ГЕРБ и ДПС не отчитат парични дарения. Партията на Лютви Местан отчита, че е ползвала назаем 586 автомобила.


Най-много - 1 926 301 лв., е струвала кампанията на коалицията "България без цензура", ВМРО, ЗНС и "Движение Гергьовден". По закон таванът на разходите е 2 млн. лв., а за даренията от физически лица - 10 хил. лв.




От парите на коалицията около "България без цензура" 1 046 000 лв. са предоставени от партиите, а 860 хил. лв. са дарения от физически лица – 500 дарители. Най-много от партиите е дала ВМРО – 550 хил. лв. Земеделският народен съюз на Румен Йончев е дарил 200 хил. лв., "Движение Гергьовден" - 150 хил. лв., а партията на Бареков – 146 821 лв.


Както при повечето формации, коалицията около "България без цензура" е дала най-много за медийно отразяване – 1 361 787 лв., от които за реклама в радиото и телевизията – 1 178 879 лв. В отчета липсва информация каква част от сумата е за частни телевизии. За реклама в държавната БНТ са отишли 5 185 лв.


За плакати и брошури коалицията на Бареков е дала 191 хил. лв., за концерти и събрания – 154 хил. лв., за наеми за помещения, автомобили и рекламни съоръжения – 86 935 лв. Бареков е платил и 43 хил. лв. данък върху даренията.


"Коалиция за България" има една от най-скъпите кампании – почти 1.9 млн. лв., от които БСП е осигурила 1 845 273 лв. Най-скромно е участието на Земеделския съюз "Александър Стамболийски" - 1000 лв. Според финансовия отчет коалицията също е финансирала кампанията си със средства от държавната субсидия, като отчетените парични дарения са 55 750 лв.


И при левицата най-голямото перо е за медийни услуги – 1 415 000 лв. За гориво е похарчила почти 40 хил. лв., за пощенски услуги и телефони – 23 300 лв., за наеми за помещения, автомобили и рекламни съоръжения – 70 хил. лв.


Коалицията е отчела и малко над 17 хил. лв. разходи за заплати за временно нает персонал по време на кампанията. За командировки са дадени 56 хил. лв.


ГЕРБ отчита 1 622 992 лв. разходи в кампанията, като парите идват единствено от членски внос. Партията традиционно отказва дарения. Най-големите й разходи са за концерти и други масови прояви – 483 415 лв. За плакати и флайери е дала 464 492 лв., а за реклама във вестници, радио, телевизия и новинарски сайтове - 385 313 лв. За социологически проучвания ГЕРБ е отделила 24 хил. лв.


ДПС разчита на партийната си субсидия за финансирането на предизборната кампания – 1.1 млн. лв. са похарчени от нея, плюс почти 500 хил. лв. от членски внос. За медийно отразяване партията е дала 540 хил. лв. Отделно близо 500 хил. лв. са отишли за плакати и брошури. За публични събрания и концерти са похарчени 22 хил. лв. Разходите за командировки са 17 хил. лв.


Кампанията е струвала на Реформаторския блок 771 101 лв., от които 40 хил. лв. са непарични дарения. Повечето от средствата са предоставени от три от партиите, участвали в коалицията – "Движение България на гражданите", ДСБ и СДС с общо 670 500 лв. От тях формацията на Меглена Кунева е дала близо 500 хил. лв., ДСБ – 101 500 лв., СДС – 75 хил. лв. Дарения от физически лица има за 33 652 лв., а кандидатите са дали непарични дарения в размер 40 хил. лв.


Коалицията е изхарчила за медийно отразяване 572 хил. лв., от които за радио и телевизия – 480 827 лв. За плакати и брошури са отделени 28 800 лв., за концерти – 1110 лв., за наеми за помещения и автомобили – 6619 лв.


"Атака" е похарчила 1 390 128 лв., а е набрала за предизборната кампания за 1 307 864 лв., от които 1.25 млн. от държавната си субсидия, 56 хил. лв. от членски внос и 1 640 лв. от стопанска дейност. Повече от 1 млн. лв. от бюджета й за кампанията са отишли за медийни услуги – 696 хил. лв. за реклама в радиото и телевизията, 190 хил. лв. за новинарски сайтове, 137 хил. лв. за вестници. За плакати и флайери партията е дала 114 хил. лв., а за наеми за помещения и коли – 188 хил. лв.


Кампанията на АБВ според отчета е струвала почти 397 хил. лв., като по-голямата част са получени от дарения – 306 575 лв. За консултански услуги коалицията е дала 2 640 лв.


Независимият кандидат Евгения Банева е похарчила преди изборите 79 186 лв., предимно лични средства – 54 300 лв. Банева е получила и две дарения – едното от мъжа й, бизнесмена Николай Банев в максимално разрешения от закона размер 10 хил. лв. и едно от дъщеря й Мария Банева – 2500 лв. Повечето от разходите й са за отразяване в частни радиостанции – 41 824 лв.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK