Машинистът на катастрофиралия влак имал само 15 дни стаж в "Пътнически превози"

Машинистът на катастрофиралия влак имал само 15 дни стаж в "Пътнически превози"

© Надежда Чипева, Капитал



Помощник-машинистът на катастрофиралия в събота влак София-Варна, който е управлявал композицията, едва 15 дни преди инцидента е постъпил на работа в "БДЖ Пътнически превози". Преди това е карал товарни композиции, съобщи днес пред журналисти на мястото на дерайлирането началникът на Инспекция "Безопасност на превозите" Неделчо Спасов, цитиран от БНТ.


Той не можа да си обясни, какво е накарало машинистът да повери управлението на неопитния си колега. Спасов подчерта, че за момента нищо не говори за технически проблем, като причина за катастрофата.  През последните 14 минути преди катастрофата през този участък са преминали пътнически влак и експрес, поясни Спасов.


От Националната железопътна компания поясниха, че малко преди инцидента светлинната сигнализация на два пъти е показала, че влакът трябва да намали скоростта. Подадени са били два сигнала – предупредителен и основен. Километър преди стрелката е бил подаден първия сигнал, че скоростта трябва да бъде намалена на 40 км в час.


Катастрофиралият влак е бил оборудван с борден компютър от най-ново поколение, който също предупреждава машинистите с каква скорост да управляват. Ако той е бил повреден, главният машинист е трябвало да информира за това, поясни Спасов. От Следствието са иззели черната кутия на композицията. Записът от нея ще покаже има ли човешка грешка, или някаква повреда в самия влак.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Последните надолу по веригата - тъй е с вината у нас - въпрос на йерархия. Машинисти и касиери.

  2. 2 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2350 Неутрално

    И какво? Да скочи направо на тригодишен ли?

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  3. 3 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 735 Неутрално

    За съжаление, всичко води към човешка грешка. Питам се, какво е правил в този момент старши машиниста?

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  4. 4 Профил на свети георги груп от последните дни на герп
    свети георги груп от последните дни на герп
    Рейтинг: 418 Неутрално

    каква ли е разликата между локомотивите за пътнически превози и за товарни???

  5. 5 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Затова е помощник машинист. Няма как всички да са с десет години минимум стаж. Да изчакаме резултатите от подробната експертиза.

  6. 6 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Абе ,човешка , грешка е най приемливо за държавата да не носи отговорност.
    С това трябва да се престане. човека получава 1000 лева заплата , дай да го осъдим за милиони. А директора да си клати краката за 15 хилки заплата и да не носи никаква отговорност.

  7. 7 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#4] от "мочко от мичурин":

    Разликата разбираш ли е , че товарния може да го обърнеш , а пътническия не можеш.
    Краставици на търкалета.

  8. 8 Профил на Jeremy Irons
    Jeremy Irons
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Трудно ми е да повярвам, че двама машинисти няма да видят два семафора. Или пък, че ще влязат в стрелка със скорост от 100 км при ограничение 40.
    За мен не е работела добре сигнализацията и машиностите са си влезли с позволената скорост в права. Само че никой няма интерес това да е причината - виновните трябва да са повече. От фирми изпълнител и подизпълнител, НКЖИ и агенциите които провеждат контрол. По-лесно е да са машинистите, още повече, че единия за съжаление е мъртъв.

  9. 9 Профил на Милен
    Милен
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    До коментар [#4] от "мочко от мичурин":

    Разликата е, че зад единия има хора, а зад другия товари.

    "Колкото по-малко е умът, толкова по-трудно е да бъде скрит."
  10. 10 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#5] от "stoiank":
    За какво е отишъл от товарни превози в пътнически ?
    За заплата е отишъл и въобще колко товари се движат с влакове и колко ли време не е бачкал и се е декласифицирал не по негова вина а сега ще стоварят всичко върху него или загиналият а истинските виновни ще се скрият зад паравана за до следващият сакатлък.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  11. 11 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    За съжаление в повечето случаи наистина става дума за човешка грешка, а не че някои нарочно се мъчат да го изкарат така.
    Ако светофорите (предупредителният и входният) са показвали, че скоростта трябва да се намали, нищо не оправдава пом.машиниста, който е бил длъжен да следи показанията на сигналите. Я си представете, че беше подминал червен сигнал и се беше сблъскал с друг влак, което също се е случвало.
    Имам опит в разследването на катастрофи, зная за какво говоря. Този, който с сгафил, обикновено лъже за да се оправдае. В повечето случаи обаче го хващат, особено ако има записващи устройства.

  12. 12 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#9] от "Милен":

    Е, ха сега да видим колко ще оценят човешкия живот? И колко биха платили , ако това бяха товари?

  13. 13 Профил на Милен
    Милен
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Факта, че не е намалил скоростта на излизане от гарата върху стрелка, означава некадърно поведение на машиниста. И това на излизане от гарата, където стрелката ти е сигурна. Още повече, че и сигнализацията го е показала!

    "Колкото по-малко е умът, толкова по-трудно е да бъде скрит."
  14. 14 Профил на свети георги груп от последните дни на герп
    свети георги груп от последните дни на герп
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#9] от "Милен":


    понякога някои товари могат да погребат цял град..

  15. 15 Профил на Jeremy Irons
    Jeremy Irons
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#11] от "pamela":

    Зависи в какви катастрофи имате опит. Има голяма разлика между машинист и шофьор, мисленето им, поведението им е коренно различно. Трудно е за вярване, че двама машинисти няма да видят два сетофара и ще влязат в гара със 100 км в час ей така. Но сте права, че е най-добре е да се видят някакви кадри.

  16. 16 Профил на Милен
    Милен
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    До коментар [#14] от "мочко от мичурин":

    При товарите е понякога, а при пътническите влакове винаги.

    "Колкото по-малко е умът, толкова по-трудно е да бъде скрит."
  17. 17 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#5:"stoiank"]Затова е помощник машинист. Няма как всички да са с десет години минимум стаж. Да изчакаме резултатите от подробната експертиза. [/quote]

    Помощник-машиниста е напълно възможно да е с 10 години стаж на товарни влакове, не се казва, но съдя по възрастта му.

    Началникът на "Безопасност на превозите" в БДЖ е лъжец, че го нарича "неопитен".

    Плюс това е напълно нормално пом. машиниста да кара влака в присъствието на главния машинист, точно в името на безопасността на превозите. Няма да се учи като стане машинист я.

    В БДЖ-то нещо крият, дори само жалките им опити да се оневинят са за затвора, защото пречат на следствието.

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  18. 18 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    човека получава 1000 лева заплата
    ---
    Трууднa рaботa.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  19. 19 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#15:"Jeremy Irons"]Зависи в какви катастрофи имате опит.[/quote]

    Има опит в това да се обвинява човека.
    45 години имам опит в ремонт на машини. Е , не са толкова отговорни , като стрелки и бордови компютри.
    Е ,първото и най важното при мен е да не се запали.
    При тях е друго. Не мога да си представя , точно на излизане от гара да се кара със 100 км , като обикновено гарите са в населени места.
    Това че казвате , човек лъже за да се оправдае , изобщо не го одобрявам. Също, изобщо не вярвам на записващите устройства. Колкото и да е защитено , устройството може да си запише каквото му хрумне .
    Мисълта ми е за друго . За човещината. За истината.
    Хората са толкова стресирани , днес . че нямам думи.
    Едно е да отидеш на работа и да имаш до себе си колеги , с които трябва да си помагате. Друго е , да те гледат на криво, че би трябвало на твое място да е някой , който колегата ти е решил .

  20. 20 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Какво значи неопитен пом. машинист със сума ти години стаж на товарни влакове?! Че те тия влакове да не се движат, основани на други принципи. Май началството пак се опитва да се покрие зад чужда отговорност. Та нали има правилници и процедури, създадени от БДЖ, които всички следват?!

  21. 21 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    [quote#15:"Jeremy Irons"]Зависи в какви катастрофи имате опит.[/quote]
    Железопътни инциденти, при които не се е стигало до жертви само по една случайност. Всъщност само веднъж имаше жертва, но това беше шофьор, преминал през прелез и вината беше негова. А също така и потенциално опасни ситуации (преминаване на червено) от машинистите.
    В тези случаи се разглеждат от комисия всички записи от записващите устройства и се проверява автоматиката, а също и изправността на локомотива.
    А това защо и двамата машинисти не са видели сигналите за ограничение има лесно обяснение: единият вероятно си е почивал и въобще не е гледал. А може и двамата да са разговаряли и този, който е карал да се е разсеял от разговора.
    Повреда в автоматиката е много малко вероятна, след като апаратурата е с висока степен на безопасност и отказите в нея винаги водят до по-забранително показание.

  22. 22 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Впрочем видя се какво става при дерайлиране със 70 км в час - московското метро, 23 загинали, стотици ранени, отчасти тежко.
    Тъй че не знам дали скоростта е била сто.

    Свидетели казаха непосредствено след катастрофата, че влакът се е движел бавно.
    А като се каже за наш влак, че се е движел бавно, значи може и под 40 да е било. Те в момента се движат с 40 по цялото трасе между Пловдив и Пазарджик.

  23. 23 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 675 Неутрално

    [quote#20:"kirsner"]принципи. Май началството пак се опитва да се покрие зад чужда отговорност. Та нали има [/quote]

    Нарича се възпрепятстване на правосъдието и се лежи само за това отделно.

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  24. 24 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Не разбирам защо началник "Безопасност на превозите" не е отстране от длъжност до приключване на следствието?!

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  25. 25 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Весело

    Гледам, че сте ми нацъкали минусчета без дори да познавате материята. Е, дерзайте, дерзайте.
    Обаче преди това си спомнете за катастрофата в Испания, когато влак дерейлира, защото се беше движил със двойно по-висока скорост на завоя и изхвърча. Машинистът беше проспал предупредителните сигнали, че влакът влиза в участък, в който автоматичната система за ограничение на скоростта се изключва. Човекът май беше водил разговор по мобилния.
    Та така!
    А, и още едно пояснение: ако автоматиката има ниво на сигурност 4, то човекът има 1-2. Има такава скала за който се интересува. Може да видите и каква е вероятността за катастрофа, причинена от техниката и човека. Различават се с няколко порядъка.

  26. 26 Профил на Jeremy Irons
    Jeremy Irons
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#25] от "pamela":

    Е аз пък съм виждал как се работи по жп инфраструктурата - ужасна трагедия. Още по-страшно е, че липсва какъвто и да е контрол след това. Допреди няколко години пък в България дори нямаше стрелка като тази на която е станала катастрофата. Почнаха да ги монтират наскоро, но пък месеци наред стояха с топузи за обръщане и някакви женички стрелочнички тичаха и изнемогваха.
    Така че нормално е хората да са мнителни.

  27. 27 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#21:"pamela"]Всъщност само веднъж имаше жертва, но това беше шофьор, преминал през прелез и вината беше негова. А също така и потенциално опасни[/quote]

    Е , и на мен ми се е случвало, да мина на червено на прелез.
    Автоматиката на необслужваем прелез действаше обратно.
    Бариерата беше вдигната. Тръгнахме да минаваме и ни спаси по чудо , това че бяхме повече хора , та се развикахме от задната седалка. . Бариерата се спусна чак след като мина влака. Писахме половин час на лист и удебелявахме , да се внимава за следващите.
    Така с автоматиката!
    човека е бил сам. Вие сте решили че той си е виновен!
    Бог друго мисли!

  28. 28 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    [quote#26:"Jeremy Irons"]Допреди няколко години пък в България дори нямаше стрелка като тази на която е станала катастрофата. Почнаха да ги монтират наскоро, но пък месеци наред стояха с топузи за обръщане и някакви женички стрелочнички тичаха и изнемогваха.
    Така че нормално е хората да са мнителни.[/quote]
    Ама Вие шегувате ли се? Колко наскоро? Т.нар. маршрутно-релейни централизации в България масово се въвеждат от 60-70 години на миналия век. Маршрутът се нарежда с два бутона, стрелките се обръщат автоматично, релсовите вериги, включени в маршрута, както и пътят на прохлъзване се проверяват за свободност и входният светофор показва съответно на маршрута показание: по права или отклонение.
    Стрелочниците обръщат стрелките само при местни маневри, но не и за влакови маршрути. Пък и в много гари маневрите също са маршрутизирани и се управляват от автоматиката.

  29. 29 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    [quote#27:"rorikabc"]Автоматиката на необслужваем прелез действаше обратно.
    Бариерата беше вдигната. Тръгнахме да минаваме и ни спаси по чудо , това че бяхме повече хора , та се развикахме от задната седалка. . Бариерата се спусна чак след като мина влака. Писахме половин час на лист и удебелявахме , да се внимава за следващите.
    Така с автоматиката!
    човека е бил сам. Вие сте решили че той си е виновен!
    Бог друго мисли![/quote]
    Освен бариера има и светлинна сигнализация, нали така? При задействана сигнализация се задължително се спира.

  30. 30 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    Машинистът (и помощникът му) карат ЛОКОМОТИВ.
    Той в общия случай е еднакъв, без значение зад него дали има пътнически или товарни вагони.
    Движи се по едни и същи релси, по едни и същи правила. При едни и същи светофори.

    Разликата е, че пътническите влакове са една компания, товарните - друга. Та човекът се е преместил от едната в другата, затова е "нов".
    В никакъв случай обаче не може да се нарече неопитен!!!
    Има нещо друго тука, което се прикрива...

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  31. 31 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#27:"rorikabc"]Е , и на мен ми се е случвало, да мина на червено на прелез. [/quote]
    Станах досадна , но да обясня. Всеки ден ми се налага да преминавам пеша железопътна линия и то на опасно място.
    В далечината има семафор на изхода на гара. . Та тоя семафор когато е червено , на релсите няма влак , когато има зелено , на релсите има влак . Та това обратното за човека и влака е много опасно състояние!!!!
    Та внимавайте има разлика между семафор и светофар!!!!

  32. 32 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#29] от "pamela":

    Не , нямаше светлинна сигнализация. 40 г .съм пътувала по пътищата. Мисля че и сега няма. От 5 г. не съм минавала от там .
    А и както казах , човек гледа железопътната линия, като пресича , а вижда семафор , не светофар. И в града дето живея сега няма светлинна сигнализация за хората. Има семафор, чиито показания са обратни за човека. Един път се бях замислила , погледнах семафора и влака едва не ме отнесе. . Та така.

  33. 33 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    [quote#31:"rorikabc"]В далечината има семафор на изхода на гара. . Та тоя семафор когато е червено , на релсите няма влак , когато има зелено , на релсите има влак . Та това обратното за човека и влака е много опасно състояние!!!! [/quote]
    Съвсем логично! Пешеходците не следват влаковите сигнали.

  34. 34 Профил на Jeremy Irons
    Jeremy Irons
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#28] от "pamela":

    Имах предвид стрелките тип 1200, допреди няколко години нямаше такива.

  35. 35 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Ако машинистът е имал над 200 000лв спестявания в КТБ е било нормално да се разсее за малко.
    А ако не е имал е било задължително да е умислен.

  36. 36 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Машинистът не е виновен, че е оставен да кара влак след стаж от 15 дена!

    После някой да разправя, че не сме били неолиберална, либертарианска страна, в която всичко е деругулирано и оставено на Невидимата Ръка на Пазара И неговата чудодейна, самолековита Сила.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  37. 37 Профил на rorikabc
    rorikabc
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#33:"pamela"]Съвсем логично! Пешеходците не следват влаковите сигнали. [/quote]

    Не , не е логично. човек си създава условен рефлекс да минава на зелено !!!!
    Трябва да се помисли за това !!!!
    Сигурно има много жертви от тези недомислици!!!

  38. 38 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2125 Неутрално

    [quote#36:"socialen"]Машинистът не е виновен, че е оставен да кара влак след стаж от 15 дена! [/quote]
    Преди това няколко години е карал товарен влак.
    Не ми се спори по въпроса трябва или не пешеходците да следват влаковите сигнали.

  39. 39 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3022 Неутрално

    ,,Той не можа да си обясни, какво е накарало машинистът да повери управлението на неопитния си колега.,,

    По правилник, ако каращият катастрофиралия влак е бил с квалификация помощник машинист, той няма право да кара влакът в района на гарата. А за район на гарата се счита релсовият път от предупредителен светофор до предупредителен светофор.
    Друг е въпросът ако каращият катастрофиралия влак е имал квалификация машинист. Тогава той има право да кара всякакви влакове. А ако е карал товарни влакове, всяка скорост над 80-90 км/ч. Би му се струвала много по висока от показанията и той по навик ще намаля скоростта до тази с която е свикнал на товарните влакове, около 80 тте километра в час.

  40. 40 Профил на boson
    boson
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Колко е удобно, когато има жива изкупителна жертва.

    Едва ли помощник машинистът носи цялата вина,
    но някой трябва да бъде хвърлен на тълпата.

  41. 41 Профил на iliander
    iliander
    Рейтинг: 513 Неутрално

    Мда,в последният вагон се е возил самията Жоро Софкин-"малкият мук"-иначе катастрофата щеше да бъде избегната.

    В България,ако не те смачкат циганите ,психиатрите те правят на парцал!
  42. 42 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 624 Неутрално

    И, ако стажът му е бил по-дълъг в товарните, какво? Не е можел да кара влак?

    goblenka
  43. 43 Профил на vvy
    vvy
    Рейтинг: 213 Неутрално

    За мен лично това, че помощник-машинистът е бил преди това машинист на товарни влакове е само предимство. Предвид голямото тегло на натоварените вагони(които обикновено са и много повече на брой от тези в един пътнически влак) машинисттът трябва много повече да се съобразява и със скоростта в завоите , и със спирачния път на товарната композиция.

  44. 44 Профил на danoso
    danoso
    Рейтинг: 8 Неутрално

    малиии колко гордо зву4и : иззели 4ерната кутия на композицията................23 години ги карам тия влакове кога ли са я монтирали тази кутия ....и какви ли данни ще вземат от нея?
    тои недел4о спасов мнооого неща не може да обясни защото не се е ка4вал да кара софия кардам когато го имаше софия варна ,като покара 10 12 4аса сам без да раз4ита на колегата които не е помощник а много кадърен машинист тогава да каже.

  45. 45 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    Хора,спрете се!
    Коментирайте обстоятелства,за които сте компетентни малко от малко.Иначе се получава ненужна мътилка.
    То и кой вече е компетентен-журналистите категорично не са,цитираният Началник на Инспекция"Безопасност на превозите"също,ако точно е цитиран.Говорите за светофари-такива устройства няма в железниците,за семафори-те останаха в романтичното минало,границата на гарата са двата входни светофора от двете страни,няма помощник-машинист,а правоспособен машинист-2-ро лице,опитен.
    Укриват се най-съществените неща:причините за ограничаване на скоростта до 100 км,този влак транзитен ли е за гарата или е трябвало да спре,на кой коловоз е трябвало да бъде приет,според плана за приемане на влаковете в гарата,защо е приет в отклонение,какъв тип е централизацията в гарата и какви са показанията й.
    Долавя се умишлено прикриване на факти и се налага само една,най-лесната и най-приета от обществото причина.
    Така ги научихме-да ни натрапват своите версии за всичко и да няма отговор на нашите въпроси.

  46. 46 Профил на danoso
    danoso
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#25] от "pamela":

    не е необходимо да дерзаем нии си ги знаем само си спомни кази4енската катастрофа и защо преправиха гарата после , ако не си запозната се поинтересуваи преди да се прехласваш по мрц аб паб клю4ови зависимости ит.н. само за твое сведение ще ти кажа 4е има способ движение без съобщени ако работиш като 4ервена шапка зелена тиква отвори наредба 58 и виж ако ли нямаш питаи ние машинистите сме насреша да ти обясним.....

  47. 47 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    [quote#31:"rorikabc"]Всеки ден ми се налага да преминавам пеша железопътна линия и то на опасно място.
    В далечината има семафор на изхода на гара. . Та тоя семафор когато е червено , на релсите няма влак , когато има зелено , на релсите има влак . Та това обратното за човека и влака е много опасно състояние!!!! [/quote]
    Изключително нелогично.
    Ама ти си знаеш.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK