Дължим им този паметник

Истинският паметник. Снимката е от сайта<a href="http://stara-sofia.com/"> "Стара София"</a>

© Стара София

Истинският паметник. Снимката е от сайта "Стара София"



Онлайн подписката "За възстановяване на Мемориала на I и VI Пехотен полк" за няколко дни събра близо 1000 подписа. Инициатор е Пейо Колев от сайта "Изгубената България". Целта е да бъде прекратен конкурсът за преобразяване на паметника пред НДК в София и да се възстанови в оригиналния вид Паметникът на загиналите в Балканските войни и в Първата световна  бойци от Първи и Шести пехотен полк на "Желязната първа софийска дивизия".


В подписката се припомня: "Паметникът представлявал три стели, разположени П-образно с имената на загиналите офицери и войници. Пред централната е имало бронзова статуя на лъв, държащ щит, издигната на пиедестал. Десетилетие по-късно, по време на съюзническите бомбардировки над София едната стела е пострадала леко, след което е възстановена. Този мемориален комплекс е бил място, почитано от софиянци, чиито близки са дали живота си за Родината. Ето защо по времето на авторитарното управление от периода на "народната република" властта е взела решение да унищожи комплекса с наивното намерение да прекъсне нишката на историческата памет. В края на 70-те години Мемориалът и казармите на дивизията са разрушени и заменени от НДК и така нареченият "паметник" 1300 години България". Разбира се, негодуванието си софиянци не са могли да изразят свободно, но произведението бързо се сдобива с презрителното прозвище, с което е популярно и до днес." Днес Пейо Колев публикува във фейсбук кратък текст, който обяснява защо е започнал подписката. Оригиналното заглавие е "Защо".

Гледам лицето на прадядо ми от пожълтялата фронтова картичка. Трудно различавам чертите му. Един млад мъж, който се усмихва. Защо се усмихваш, му казвам, почти на глас. Нима е такъв купон тая война? Нима не си оставил вкъщи млада жена, пеленаче, нивичка? Давам си сметка, че той е много по-млад от мен на тая снимка, и някак си пак ми е прадядо.


Прадядовците ми са се върнали у дома живи от тия войни. Продължили са простия си беден живот, дълбали са нивичките с първобитните си рала, записвали са новородените теленца в семейната Библия. Всеки Божи ден.




Нечии други прадядовци никога не се завърнаха. Не успели да погалят за последно разпуснатата вечер коса на младата си жена, покрита цял ден от забрадката, пазела ги от чужди погледи и изгарящото слънце по жътва. Сигурно с последния си дъх са докосвали земята, напомняща им за дома и семейството. А може би не са имали време дори за това.


Те са загинали, за да може други да живеят. Тези другите, са нашите предци, ако те бяха загинали, нямаше да живеем ние.


Ето как въпросът с този паметник стана екзистенциален за мен. Защото все пак ние им го дължим. Така, съвсем просто, по войнишки, както е било преди 80 лета. 80 сеитби, 80 жътви, ако щете. Там, някъде са останките от техните кости, техните прости цървули, техните вече ръждиви копчета на износените, но спретнати униформи. Нищо не е останало от тях освен имената им.


И ние.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Nan_Kurunir
    Nan_Kurunir
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    Прекрасна инициатива..Още един паметник безпощадно ограбен от червената хунта,която сътвори на мястото на този прекрасен мемориал,едно соц недоразумение...

    "Представи си,че не съществуваш и бъди свободен!"- Омар Хаям
  2. 2 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 714 Любопитно

    Слава на Желязната Софийска дивизия !
    Подписвайте !

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  3. 3 Профил на apollo
    apollo
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Поклон пред героите .Паметникът е най малкото което им дължим. Вечна им памет.

  4. 4 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 445 Неутрално

    Добра идея. Подкрепям!

  5. 5 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Дължим им го, да.

    И много още им дължим.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  6. 6 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1599 Неутрално

    Това е красив паметник на достойни хора! С кой акъл са го разрушили? Паметник на Български герои. А дума не дабат да се издума да се махне МОЧА. Срам!!! Най-малкото което трябва да се направи е да се възстанови този паметник на мястото си и да се публикуват имената на подлеците които са го махнали.

    California Über Alles
  7. 7 Профил на Венко Пройков
    Венко Пройков
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Бог бди над душите им, а ние сме длъжни да пазим паметта за тях.

    Пушач (пуша лула и пури, никога цигари)
  8. 8 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#2] от "Сашо":

    Подписахме.
    Поклон пред героите!

    Хитростта пречи на мисълта!
  9. 9 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1366 Гневно

    Да възстановим паметника на героите а не
    "Седмокрилият петохуй" както бе известен, на времето, паметника 1300 години България!

    Хитростта пречи на мисълта!
  10. 10 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 445 Неутрално

    Когато съм минавал през разни български селца винаги в центъра им съм виждал малки войнишки паметници, излъчващи някаква исконна селска скромност но и неподправено човешко достойнство. Мене лично подобни малки, едва забележими паметници ми правят по голямо впечатление от големи, помпозни мемориали.

  11. 11 Профил на 300g
    300g
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Някой знае ли, дали е останало нещо от старите стели (какво ли точно значи това?) или всичко ще се прави наново, по снимки? Паметника май е изчезнал по - рано, аз като дете играех там и нямам спомен да съм го виждал.

    Големи мислители раждаше навремето селската кръчма. Сега големи мисли ражда интернет.
  12. 12 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    """ Гледам лицето на прадядо ми от пожълтялата фронтова картичка. Трудно различавам чертите му. Един млад мъж, който се усмихва. """
    ===================
    Имам снимка на дядо ми и аз съм Владимир като него.
    Но се е снимал на Добруджанския фронт от ПСВ заедно с негов набор и е датирал много точно снимката :
    05 . 03 . 1916
    А аз съм се родил точно 40 години по-късно :
    05. 03. 1946
    На този фронт е участвал Плевенския полк и дядо се връща от фронта като младши подофицер и кавалер на войнишкия кръст за храброст.
    Интересно бе че макар и след 09.09.44-та имаше привилегията като кавалер на кръста да пътува по БДЖ безплатно.
    дядо почина на 87 години на 31.08.80-та
    -----------------------------
    Не знам по каква причина , а и вече е късно да питам баща ми , но той си имаше една негова традиция :
    Докато го имаше този паметник , след всяка манифестация на завръщане към вкъщи, татко минаваше покрай паметника , оставяше цветята който им бяха дадени за манифестацията ,постояваше мълчаливо и едва след това се прибираше вкъщи
    Аз съм за възстановяване на паметника в оригиналния си му вид заедно с преместения лъв !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  13. 13 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Изобщо не трябваше да се маха. Ако е възможно, трябва да бъде възстановен в оригиналният му вид.

  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    Трябва и трябва да е около старото място, но НДК е доста ръбеста сграда, не се връзва с тези кръгли колонади. Трябва визуална завеса или от дървета, или да е долу в дупката на седмокрил. Само че 5 метра надолу, няма нужда от 15

    Гербаджийски корумпари, посрамихте България! Приравнихте ни с банановите републики!
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  16. 16 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#11] от "300g":

    Запазени са само плочите с имената, съхраняват се във военноисторическия музей.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  17. 17 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#14] от "cinik":

    Не около, а на старото място. Няма нищо общо и е далеко от НДК.

  18. 18 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    Ето и линк към подписката във фейса за възстановяване на паметника :

    https://www.facebook.com/groups/303528473154855/?fref=nf

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  19. 19 Профил на Real Adventure Machinery
    Real Adventure Machinery
    Рейтинг: 489 Неутрално

    и моят прадядо е един от тези, които през 1912-13-та щурмуват Тракия с манлихера в ръка, докато у дома, на село нивите ги жънели и прибирали жените и старците. Той се завърнал, най-добрият му другар и приятел на фронта е убит при Одрин. След това изкарал по фронтовете и Първата Световна и през есента на 18-та се родил дядо.

    proudly built in Bulgaria
  20. 20 Профил на sortero
    sortero
    Рейтинг: 247 Неутрално

    връщане на истинското, изграденото преди години на това место, истинската и неповторима, и уникална архитектурност на Столицата на България- София...

  21. 21 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Само такъв Паметен знак би могъл да положи самият НДК,
    върху своя и на "стара София", плочник...
    Като две в едно - метафора на Справедливост и Признателност...

  22. 22 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#13] от "dissident":


    [quote#13:"dissident"] Ако е възможно, трябва да бъде възстановен в оригиналният му вид. [/quote]
    Към този паметник е и лъва , който сега е отстрани на паметника на Незнайния воин и вечния огън
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=813212188712481&set=p.813212188712481&type=1&theater

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  23. 23 Профил на SELECT * FROM DUAL;
    SELECT * FROM DUAL;
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Подписах веднага и разпращам на всичките ми познати и приятели да подпишат. Инициативата е много повече от похвална. Да бъде !

    Veni.Veneri.Vamoozi or Veni.Vermini.Vomini? That is the question...
  24. 24 Профил на 300g
    300g
    Рейтинг: 569 Неутрално

    [quote#16:"Сашо"]Запазени са само плочите с имената, съхраняват се във военноисторическия музей.[/quote]
    Благодаря!
    Надявам се да открият и паметника някъде освен, ако не е вече претопен...

    Големи мислители раждаше навремето селската кръчма. Сега големи мисли ражда интернет.
  25. 25 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    Плочите са направени от стоманена ламарина и са със силикатен (стъклен) емал
    Това е линк от надписа на фабриката в която са били направени и надписа е върху самите плочи;
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203805410748345&set=pcb.305033579671011&type=1&;theater

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  26. 26 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#23] от "SELECT * FROM DUAL;":


    [quote#23:"SELECT * FROM DUAL;"]Подписах веднага и разпращам на всичките ми познати и приятели да подпишат. [/quote]
    Подписа е валиден само ако си отвориш своята поща и от там го направиш

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  27. 27 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 939 Неутрално

    Защото все пак ние им го дължим.
    --------------------------------------
    ДА!

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  28. 28 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#10] от "wallenstein":

    Нали знаеш колко са жертвите, почетени с паметника, за който иде реч. Как да бъде малък и скромен!?!
    Мемориалът трябва да се възстанови, за да се помни!
    Иначе си прав за селските войнишки паметници - носят отдавна изгубената патриархална идилия. На мен, освен това, ми прави впечатление, че в миниатюрни сега селца има паметници на загинали по-30-40 войници.

  29. 29 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 602 Неутрално

    И да добавя - текстът е наистина затрогващ, напълно вписващ се в инициативата.

  30. 30 Профил на johnniewalker
    johnniewalker
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Нямам думи да изразя колко много подкрепям тази инициатива...

  31. 31 Профил на SELECT * FROM DUAL;
    SELECT * FROM DUAL;
    Рейтинг: 455 Неутрално

    До коментар [#26] от "Чардо":

    Навременно включване Благодаря за пояснението

    Veni.Veneri.Vamoozi or Veni.Vermini.Vomini? That is the question...
  32. 32 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Весело

    Паметникът пред НДК е собственост на Столична община, авторът не може да й се противопостави
    Това заяви зам.-кметът д-р Тодор Чобанов в отговор на проф. Валентин Старчев
    Диляна ДИМИТРОВА 18.08.2014
    ====================

    http://ploshtadslaveikov.com/?p=6084

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  33. 33 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Любопитно

    До коментар [#27] от "qwertqwert":

    Но искаш турци в управлението на България?

    Наясно ли си, че тези хора са дали живота си за националният идеал на България, а именно - всички българи в една държава?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  34. 34 Профил на SELECT * FROM DUAL;
    SELECT * FROM DUAL;
    Рейтинг: 455 Неутрално

    До коментар [#22] от "Чардо":

    Един въпрос. Към този паметник не е ли лъва, който е запазен и сега е във военно-историческия музей, снимка може да се види тук --> http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=836008&page=113 ?

    Veni.Veneri.Vamoozi or Veni.Vermini.Vomini? That is the question...
  35. 35 Профил на Stream
    Stream
    Рейтинг: 1366 Разстроено

    [quote#33:"galio"]Но искаш турци в управлението на България? [/quote]

    В интерес на истината по тези паметници* имената на турци, стоят редом с имената на арменци, гърци, цигани и българи. Били са се рамо до рамо и са умирали за родината си! Без да се делят на такива и онакива.

    Хората си избраха Обама за президент и то на два пъти, а ти ми проповядващ пещерен национализъм!?!

    * и градски и селски

    [quote#33:"galio"]националният идеал на България, а именно - всички българи в една държава[/quote]

    Ами ние всички сме български поданници и като такива сме подлежали на мобилизация, и тогава и сега.

    Хитростта пречи на мисълта!
  36. 36 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#35] от "Stream":

    Има мюсюлмански имена, да.

    Става дума за самоопределение.

    А човекът дори не говори за български мюсюлмани, а за турци. Разлика не знам дали правиш.

    Не знам какво наричаш "пещерен национализъм". Може би вметките на Ердоган?

    Широко затворени очи.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  37. 37 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#34] от "SELECT * FROM DUAL;":


    [quote#34:"SELECT * FROM DUAL;"]Към този паметник не е ли лъва, който е запазен и сега е във военно-историческия музей,[/quote]
    Да, това е единия лъв , но те бяха ТРИ
    На линка който давам тук се вижда именно последния поставен !
    Защо последния поставен ли ?
    Ами че той -лъва държи щит на който е картата на Обединена България след 1942 !
    На тази снимка се вижда , че стелите са поставени по-късно до страничните стени на казармените постройки !
    Но не се виждат двата лъва които бяха напред от двете страни
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204069091304506&set=gm.303939866447049&type=1&theater

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  38. 38 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#34] от "SELECT * FROM DUAL;":

    Същият е.
    http://stara-sofia.com/vitoshka.html

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  39. 39 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#35] от "Stream":


    [quote#35:"Stream"]имената на турци, стоят редом с имената на арменци, гърци, цигани и българи[/quote]
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203805410428337&set=pcb.305033579671011&type=1&;theater

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  40. 40 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#34] от "SELECT * FROM DUAL;":

    https://www.facebook.com/starasofia/photos/a.117919879383.121131.117915844383/10152779935049384/?type=1&theater

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  41. 41 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    Подкрепям и благославям!

  42. 42 Профил на Соросоиден Соросоидофоб
    Соросоиден Соросоидофоб
    Рейтинг: 497 Неутрално

    С две ръце съм ЗА!

    Цензурата в "Дневник" е по-зловеща от комунистическата и фашистката цензури взети заедно!
  43. 43 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Подкрепям и подписах петицията.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  44. 44 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Аз също се подписах.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  45. 45 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4453 Неутрално

    Покойници, Вий в другий полк минахте.
    Юнаци, лека нощ!
    .................................................
    Подписах с гордост.

  46. 46 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Няма друга алтернатива.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  47. 47 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 444 Любопитно

    Тъй де, ама що да бутамен един паметник, за да построим на негово място друг? Тази игра с паметниците не е гот, не разбрахте ли? Ако искате ги възстановете, но не бутайте налични паметници, щото е не повече цивилизовано.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  48. 48 Профил на ivandikov
    ivandikov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Пиша ви по повод на дискусията за съдбата на трите паметни плочи, които преди началото на строителството на НДК, се намираха на територията на бившите казарми на 6 пехотен полк, между бул. Патриарх Евтимий и бул. ген. Скобелев. До колкото знам, те в момента се намират във Военно-историческия музей.
    Като гражданин, прекарал целия си съзнателен живот в този район на София, намирам, че най-подходящо е трите паметни плочи да бъдат поставени отново на старото им място – там, където е сега е рушащия се паметник. По такъв начин на едно от най-оживените места в София хора от най-различни възрасти естествено ще се приобщават към подвизите на знайни
    незнайни войници без помпозността, харатерна за нашата нация с нейния комплекс за малоценност. Както и аз, моите съученици и нашите деца, се упражнявахме на четене с имената на загиналите.
    Има и други идеи за преместване на тези паметни плочи.
    Едната е за се поставят на мястото на паметника на съветската армия, там, където в миналото беше царската детска градина. Мисля, че не е подходяща, защото паметта за загиналите не трябва да става предмет за политически спекулации. По-добре е това пространство да се отдели за детски кът. Началото бе поставено отдавна с площадката за ролкови кънки.
    Другата е да се изгради мемориал в Южния парк, зад новооткрития Музей на модерното изскуство, в който се поставят трите паметни плочи. Недостатъците са, че се отнема част от парковото пространство, мястото се посещава повече от кучета, от колкото от хора, и проектът за мемориала е по-помпозен по мое мнение, от колкото е необходимо.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK