ЦИК и СЕМ се споразумяха за специализиран мониторинг по време на предизборната кампания (допълнена)

Георги Лозанов

© Георги Кожухаров

Георги Лозанов



Председателите на Централната избирателна комисия (ЦИК) Ивилина Алексиева и Съвета за електронни медии (СЕМ) доц. Георги Лозанов подписаха Споразумение за специализиран мониторинг по време на предизборната кампания за изборите на 5 октомври, предаде "Фокус".


Споразумението определя принципите и параметрите на специализирания мониторинг, който СЕМ ще осъществи върху дейността на доставчиците на медийни услуги в периода на предизборната кампания.


Мониторингът е важен, защото показва безплатната част и платените форми на агитация. Това каза доц. Георги Лозанов, цитиран от "Фокус". "Мониторингът наблюдава още дали платените форми според изискването на закона са означени. Безплатната част от агитация и отразяване на кампанията не е просто една условна норма. От това зависят например дали ще се купуват гласове или няма да се купуват, или по точно – колко гласове ще се купуват и колко няма", добави той. 




По думите му, ако има реална кампания, която да помага на избирателя да се ориентира в политическата ситуация, както и на политиците чрез медиите да дадат своите послания, тогава мисълта те да платят пряко на избирателите, за да гласуват, за тях започва да губи смисъл. 


"Споразумението за специализиран мониторинг по време на предизборната кампания е на база изискване на закона, но преди това то беше резултат на свободната инициатива на двете институции. Аз в някакъв смисъл съм благодарен на законодателя, че превърна този наш доброволен акт в норма", подчерта доц. Лозанов.


Той каза още, че наблюдателите на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ) са били смаяни от факта, че предизборните кампании в България преминават основно чрез платени форми. ОССЕ е отправила препоръки да се възстанови делът на неплатената форма на отразяване на предизборните кампании и да се означават ясно платените.


Проф. Лозанов обясни, че мониторингът ще наблюдава доколко медиите успяват да се справят със ситуации като случая "Костинброд", който той определи като интересен от много гледни точки. По думите му той е показал как едно събитие може да подмени лесно предизборната кампанията и до голяма степен да я обезсмисли. "Нека да не съм мрачен пророк, но ми се струва че такива опити да се подмени кампанията чрез разиграни събития извън нея е възможно да се случат отново", каза георги Лозанов.


По думите на Мария Стоянова, член на СЕМ, има достатъчно изследвания в международен план, които доказват, че предварителните съобщавания на резултатите в деня на провеждането на изборите влияят върху изборния вот.


На въпрос дали се обмисля отмяна на забраната за съобщаване на резултатите от екзит-пол в деня на изборите Стоянова каза, че изкарването на резултати в деня на изборите за журналистите няма никаква друга ползва, освен да бъдат първи. "Ако вие решите, че вие също сте избиратели, че за вас е по-важно, за вашите читатели, слушатели или зрители да вземат наистина самостоятелни избор без вашето влияние кой има по-малка или по-голяма преднина, тогава тези въпроси няма да имат необходимост. Всички ние, които сме тук в един момент преставаме да бъдем длъжностни лица и журналисти и ставаме само и единствено избиратели", каза тя.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1071 Неутрално

    Каквото и да правите, не сте застраховани срещу нови бомби тип "Костинброд". Вие сте наивни и не особено кадърни, а комунетата са добри в компроматите и хвърлянето на кал. В кръвта им е.

    Няма шики-мики.
  2. 2 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    Когато този обещае нещо,
    няма да стане нищо.

  3. 3 Профил на uji55375340
    uji55375340
    Рейтинг: 233 Неутрално

    ЦИК и СЕМ се споразумяха за специализиран мониторинг по време на предизборната кампания (допълнена)

    а защо не се споразумеят и да отпаднат огромните пари, които се плащат за излъчване на политическа кампания, които автоматично изключват по-малките партии от шанса за равен старт при предизборната надпревара...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK