Коларова се съгласи да се редактират учебниците по история

Коларова се съгласи да се редактират учебниците по история

© Цветелина Николаева



Да започне преглед на учебното съдържание по предметите "Човек и общество" и  "История и цивилизация", след което да бъдат представени в Министерството на образованието и науката (МОН) предложения, свързани с внасянето на промени по отношение на технически неточности и корекции.


Около това мнение се обединиха участниците от инициативен комитет от представители на академичната и научната общност на среща с министъра на образованието доц. Румяна Коларова, информираха от МОН. 


Министър Коларова е подкрепила инициативите, свързани с подготовката на допълнителни учебни помагала за българското образование, както и за отправянето на конкретни предложения  в бързи срокове за корекции на забелязани неточности. На срещата Петко Колев, представител на едно от българските издателства и участник в инициативния комитет, отбеляза, че като цяло българските учебниците са добри и единствено в някои детайли се налагат известни осъвременявания във формулировките.




Според заместник-министърът на образованието и науката Ваня Кастрева при разглеждането на учебниците за началния етап на основната степен на образование трябва да се има пред вид възрастта на учениците, както и необходимостта от достъпен и ясен език, който да се възприема от випуски от над 70 хиляди ученика годишно. 


Професор Пламен Павлов изтъкна важността от правото на избор за преподавателите, която е осигурена чрез наличието на повече от един учебник по предмет.


На срещата не присъстваха академик Георги Марков и директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров, пише в съобщението на образователното министерство.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    Отсъствали са важни хора!!!

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  2. 2 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1342 Любопитно

    " На срещата не присъстваха ... и директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров "

    Значи, да разбираме, че за Вампирите нема се разказва в новите учебници

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  3. 3 Профил на Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Има някои абсурди в учебниците, за които тия дни говори Димитров - напр. твърдяло се, че от царуването на Симеон Велики нямало никакви последствия или че СЪЩ подкрепили Априлското въстание. Правилно е да се отстранят всички подобни глупости.

  4. 4 Профил на tonitod
    tonitod
    Рейтинг: 1239 Неутрално

    Оставаше и да не се съгласи.
    Как може в учебник за трети клас да е написано цитирам: „Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало"!?
    Не редакция, а кибритена клечка им трябва на тези учебници.

  5. 5 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3482 Весело

    Тя цялата ни "история" е оплескана.
    Докато се набива в главите на децата, че България е създадена чак през 681г. от някакви си "прабългари", дошли незнайно откъде си, ще е все така...

  6. 6 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Да, тя историята се пише от силните на деня. Така е било, така и ще бъде. Няма лошо, ако различните гледни точки водят до правилни изводи.

  7. 7 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Много по-важно е кога ще започне да се пише ИСТИНСКАТА ИСТОРИЯ за ролята на Русия и СССР в България !!!

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  8. 8 Профил на Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#7] от "роджър":

    Тя вече е почти написана - излязоха доста сериозни научни трудове на тая тема, не знам дали в учебниците са надскочили ония глупости за руските освободители.

  9. 9 Профил на Богомил Харманджиев
    Богомил Харманджиев
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Министър Коларова,вие като минисър на на образованието и науката сте призвана да защищавате продрастващото поколение от промиване на мозъци,защото българската история е една и всяко посегателство върху тази Светая Светих трябва да се наказва с цялата строгост на закона!

  10. 10 Профил на zabejko
    zabejko
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Маа я ви къзувам, дека тиаа ептен замътиъа гуавъта на старо и на младо и на дицата. Сите сеа да одат изоглавени бе ! Веке требе гоьостерицата да игра ! Да опали по гъзо секи пишман професор, де се е напнал от лакомия и книжици и буквари за дечинята да пише, зер нема гоуема нАука ! Ей, буди се народе, оти и по турцко такоа не е бйло !

    veni vidi fugi
  11. 11 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2008 Любопитно

    "наличието на повече от един учебник по предмет" - всички ПИШАТ, никой не ЧЕТЕ... История, математика, който и да е учебен предмет имат една и съща основа, интерпретацията и не е въпрос на избор, а на възможности. Колкото повече намеса на "фактори" има, толкова по-различни са тълкуванията на основните постулати, а ТЕ затова са и основни. Защо ли се лутат сред "знанията" децата на България, дори в Нет-а им е по-лесно...

    Коментиране на анализираното, вече...
  12. 12 Профил на Митко Василев
    Митко Василев
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Сетих се импровизирания скандал с учебника за трети клас. Не знам какво искат тия за децата. Направо е нелепо. За това става дума - http://kololoto.blogspot.com/2014/09/blog-post.html

    това, че казваш даден факт, не означава, че непременно го харесваш. въпреки че за 95% от аудиторията значи точно това
  13. 13 Профил на stefan111
    stefan111
    Рейтинг: 328 Неутрално

    е оставаше и да не се съгласи ...

  14. 14 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 434 Весело

    [quote#12:"Митко Василев"]Не знам какво искат тия за децата. [/quote]
    Достатъчно добро основание да се изкажете по темата!

  15. 15 Профил на Meчо Пух
    Meчо Пух
    Рейтинг: 775 Неутрално

    Главата "Кат Русия Втора Няма" писана от комунетата да се смени с исината и пасажи от "Строителите на съвременна България" на Симеон Радев... крайно време е да спрем да отглеждаме агънца , които кат пораснат стават просто овце... или прости овце... и после се чудим що все така...

    Колкото повече, толкова повече!
  16. 16 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 654 Неутрално

    Време е да се напише истинската история за комунизма в бг и какво означава държавата русия не може 25г младежите да имат такива огромни пропасти и да слушам неща от сорта на преди как беше по времето на бай тошо.

  17. 17 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1990 Неутрално

    А ще включат ли "Записки по българските въстания" и "Задочни репортажи за България" в учебниците?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  18. 18 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    "Никога не съм позволявал на училището да пречи на образованието ми" Марк Твен

    Уважавай различното мнение, когато е подплътено с аргументи
  19. 19 Профил на Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#17] от "7777":

    Записките са включени,а Задочните репортажи - не.

  20. 20 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8481 Неутрално

    Не редактиране,а изцяло наново трябва да се напише българската история.Тя е фалшифицирана открай докрай.

  21. 21 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#8] от "Дяволът членува в БСП и живее в Кремъл":

    Там е проблемът - в учебниците няма нищо, а "електоратът" чете /евентуално и пряко сили/ учебниците, не сериозните научни трудове ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  22. 22 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#12] от "Митко Василев":

    Веднага ще отговоря.
    От написаното от Вас излиза - имаме престъпник /Левски/, имаме органи на властта /полицията арестува, а съдът съди за извършените престъпления/, които действат правилно, следователно - престъпникът е заловен и наказан, и всичко е ок !
    И наричате това "к'ъв е проблема" ???
    Да ги оставим да разсъждават сами ???
    Та те в 7-ми клас няма да приемат новите знания /евентуални/ - те знаят, че всичко е ОК, к'ъв им е проблема на даскалите пък сега !?
    Вие от мрежата ли така сте се научили да разсъждавате ???

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  23. 23 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    "На срещата не присъстваха академик Георги Марков и директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров, пише в съобщението на образователното министерство."

    Ами не са присъствали , но изразиха мнението си по телевидението . Баш като историци - един учебник по История . В който да не пише , че Левски е заловен от ПОЛИЦАИ .

  24. 24 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1990 Неутрално

    До коментар [#19] от "Дяволът членува в БСП и живее в Кремъл":

    Благодаря. А знаете ли кои откъси от "Записките" са включени?

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  25. 25 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    [quote#18:"Darcas"]Никога не съм позволявал на училището да пречи на образованието ми" Марк Твен [/quote]

    Ами има и необразовани писатели . Както има и училища , които пречат на образованието . Като не е задължително тези писателите да са учили в такива училища .

  26. 26 Профил на chinesedemocracy
    chinesedemocracy
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Към част от горните списвачи на форумни бисери– струва си да се изгледа и изчетат коментарите:
    https://www.facebook.com/photo.php?v=795473320466144

    "Стойчо Александров
    Учебниците са така написани, че унищожават националните ни герои и вредят на децата ни !
    Еничарознание, или за бруталният погром над българската идентичност в училище ... !
    Големият ми син сега е в 3 клас и точно за тези уроци така се ядосвах, че ме обвзе ярост и му обясних какво наистина е ставало, кои са българските канове и царе (отделна книга му дадох за тях), а за българските празници - кои са те и че никакви цигански васильовици на някакъв си крив банго-Васил, нито пък курбан-байрями или пасхи НЕ са български празници !!!
    Вместо да направят цели отделни уроци за българските традиции, празници и предания, те най-нагло ни натрапват чужди, ЗА СМЕТКА на българските !!!
    Е, това вече прекрачи всякакви граници !

    Ще го каза на "майчин" за някои, може би, език: "А М А Н" от чуждопоклоничество, от еничари, от нихилизъм, от родоотстъпничество, от вина за какво ли не по Света (все на някой за нещо сме му "виновни" и трябва да му се извиняваме - така ни втълпяват ....).
    Еййй, майка му стара, в такива моменти, ми идва да грабна един АК и наред .... докато изчистя България за един ден ... !
    По-добре наполовина да останем българи в таз държава, ама да сме ... БЪЛГАРИ, истински наследници на Аспарух, Тервел, Крум, Симеон, Калоян, Левски, Ботев, Хаджи Димитър, Бенковски, на българските опълченци, на героите от Сливница, Дойран, Одрин, Добруджа, ... вместо да гледам как "турчин бесней над бащино ми огнище", че "сърце, майко, не трае" !

    /Коментар: Стойчо Александров - българин, баща на български деца, патриот и родолюбец/
    = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

    Автор: Костадин Костадинов

    Представете си, че сте в трети клас и искате да разберете какви хора живеят в България, какви обичаи имат българите, или каква е историята им, и за това разчитате на учебниците по „Човекът и обществото“ и „Читанка“. Е, нямате шанс да научите нищо. Защо ли?

    Четейки учебника по учебния предмет „Човекът и обществото“ (бивше „Родинознание“), ще научите, че България „от древни времена е била добро място за живеене на различни хора и че днес също в нея живеят различни хора, които живеят и се трудят заедно“ (стр. 3). Търсейки все пак информация за това какви точно са тези най-различни хора, които живеят в нашата родина, стигате до урока на стр. 10-11, наречен „Моята родина – република България“. И там не пише нищо по въпроса. Ако не сте се отказали да търсите и продължите да ровите в учебника, в крайна сметка ще попаднете на някакви българи чак на стр. 42. Да, каква изненада, нали? В България сред най-различните хора има и българи. За славяните пък са отделени точно 7 изречения на стр. 44, като първото от тях е, че „славяните живеели във Византия“. Ако търсите обаче каквато и да е информация за това, че България е славянска държава, няма да намерите. По-нататък от урока за Симеон Велики ще научите, че „Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало“ (стр. 48). Защо в такъв случай са го наричали Симеон Велики не става ясно. След това хронологията върви така – цар Петър, цар Самуил, цар Калоян, цар Иван Асен II, Османска империя. Второто българско царство е сбито в два урока на 3 страници – от 54 до 57. Искате да научите как след Иван Асен II е дошла Османската империя? Няма да научите. Не и от този учебник. Нито ред за турските зверства, а името на трагичния и героичен български цар Иван Шишман въобще не се споменава.

    За Османската империя ще научите, че „немюсюлманите имали право да изповядват вярата си… в семействата си българите говорели родния език, създавали песни, празнували празници… в общите села християни и мюсюлмани живеели заедно, а в труда и празника човешките връзки надмогвали различията“ (стр. 60). Въобще идилия, мед и мляко текат по улиците, а доволната рая пее радостни песни за султана. Ако пък искате да разберете защо българите са искали своя църква, също няма как да стане. Пише, че „през 1870 г. султана признал автономна българска църква“ (стр. 64), но защо и от кого се отделила – нито ред. Борбата с гръцките фанариоти е напълно изтрита от учебника. Особено покъртително са описани животът и делото на Левски – „той създал комитети за подготовка на общо въстание… но полицията заловила апостола, съдът го осъдил на смърт. Присъдата била изпълнена в покрайнините на София“ (стр. 66). Срещу кого се подготвяло въстанието, коя полиция го заловила – не е ясно. Ако обаче детето е малко по-будно, като нищо ще остане с впечатлението за един рутинен и справедлив процес. А за обесването на Левски – забравете… На същата страница за Априлското въстание пише, че било жестоко потушено. От кого – не е ясно.

    Особено е трогателен урокът за Освобождението на България (стр. 68). „Хората в Западна Европа, Съединените щати и Русия протестирали срещу султанската власт“ – честно, като прочетох за протестите на хората в Съединените щати, и ми се прииска да си скъсам дипломата по балканистика. Както и да е… Незнайно защо обаче след масовите протести в Западна Европа и САЩ избухва… Руско-турска война. Впрочем още по-странно е защо тя се води с турци, след като досега навсякъде се говори за Османска империя, а турци въобще не се споменават. В урока за войната ще научим, че „в боевете за Стара Загора и Шипка опълченците се сражавали редом с руснаци и румънци“. Като прочетох за румънци вече не исках да си късам дипломата. А да я подпаля… След това не очаквайте нищо повече – нито ще видите за борбите на българите в Македония и Тракия, нито за Балканската война. Те са напълно изтрити от историята.

    Почти в края на учебника, на стр. 86, е урокът за празниците на България. От него ще научите за празниците на „евреите, арменците, турците и всички мюсюлмани, ромите“, но не и за празниците на българите. Така Курбан Байрам, Ханука и т. нар. Василица са подробно обяснени, но Коледа, Великден и Заговезни са подминати. На всичкото отгоре урокът завършва със заклинанието „всички общности могат свободно да празнуват своите празници“. Явно под всички се има предвид и българската общност, макар че много-много не и се обръща внимание.

    Погромът върху българската история и култура обаче продължава и в „Читанка“, където на стр. 59 има урок, наречен Василица. Няма да го преразказвам, защото ме е гнус, само ще ви кажа, че всичко, което знаете за българския празник Васильовден и за сурвакарите, тук е представено като циганско, или както пише в текста, „ромско“.

    По тези учебници се учи от 2004 г. Вече десета година тази отрова се излива в главите на нашите дечица, без нищо неподозиращите родители да знаят какво се случва. Учителското съсловие, убито и унизено, си мълчи. Обществото, вторачено в икономическото си оцеляване, мазохистично се самонаказва с разделение на всички нива. Ако тук-там някой се пробуди и извика, викът му бързо се заглушава от поредния роден миризлив политически скандал. А дечицата ни израстват като еничари под благата опека на българската държава и всичките и културни и образователни институции. Защото тези учебници създават от българчетата в най-добрия случай една аморфна маса без национално самосъзнание.

    Нямало заговор срещу България ли? Ако няма, значи сме най-малоумният и продажен народ във Вселената. А ние, дълбоко и искрено го вярвам, не сме. Затова на борба, български народе! На борба за чест, свобода и мила рода! На борба за бъдещето на нашите деца!"

    https://www.youtube.com/watch?v=faSBzYRnFdk
  27. 27 Профил на Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#24] от "7777":

    Да, знам. Само писаното от Захари за Великото Народно събрание в Оборище.

  28. 28 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 1990 Неутрално

    До коментар [#27] от "Дяволът членува в БСП и живее в Кремъл":

    Благодаря.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  29. 29 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Просто трябва да се изввади присъствието на ДПС в ученето на БЪЛГАРСКА история..

  30. 30 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 1630 Неутрално

    Малко по-малко ще се разкрие истината за ролята на комунистите и рубладжиите в нашата история, както и тази на най-големият враг на българите - Русия. Просто иска време и естествената смърт на задунайците и техните деца и внуци, значи след около 100-150 години всичко в учебниците ще е изчистено от комунистическите лъжи и манипулации (дано има останали живи българи, за да ги четат).

  31. 31 Профил на demos
    demos
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Ако ще правим учебници,за да получат хонорари "колективи"-автори и издателства,по-добре се откажете!Съставът на комисията от историци,която да одобри текстовете на учебниците по история,трябва да е един,от известни,с доказани качества историци,само издателствата може да са различни,но авторите-НЕ!Политиката да се изхвърли от образованието,а историческата истина да е на първо място.Националните герои да получат достойно място в тях,така както това прави всяка достойна нация.

  32. 32 Профил на demos
    demos
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Кой е дал "правото на избор за преподавателите, която е осигурена чрез наличието на повече от един учебник по предмет"?На учениците от началните и прогимназиалните класове,за какъв избор и разнообразие става дума?Ако учителите и дори учениците искат разнообразие,моля,могат да го намерят в библиотеките,където има допълнителна ритература по темите.Единното начално и средно образование,затова е единно,за да могат всички да имат равен старт при подготовката-фактите и историческата истина,не може,"за разнообразие",да се проминят фактите!

  33. 33 Профил на chilyak
    chilyak
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Историята може да бъде въпрос на гледна точка. Но не и историографията. Това е разликата между тия две сходни на глед дисциплини. Затуй една се счита за наука, а другата само за сфера на познанието.

  34. 34 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Не е ли късно за корекции? Кога ще ги гласуват, кога ще ги направят, че и да си ги купят учениците? Та, днес е 09.09! Седмица преди първия учебен ден! А, че не са съобразени с възрастта - факт. Тия дни гледах, как една майка четеше на бъдещия първокласник една задачка от детска книжка, подходяща за помагало. Тип оцветявка. Чувам: определете статуса на животните и ги оцветете в посочените цветове! Прочете го сричайки веднъж, втори път - гладко, а детето гледаше някъде далеч. Какво е това статус? То даже не попита! А, трябваше да го определи и тогава да оцвети!

    goblenka
  35. 35 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    [quote#28:"7777"]"Дяволът членува в БСП и живее в Кремъл":[/quote]
    БЪРКАШ!
    Членува в БСП (ще добавя ДПС, даже и ГЕРБ);
    Ходи в Кремъл, НО ЖИВЕЕ във ВИЕНА (може Германия, Франция, САЩ), но не и в Русия.

  36. 36 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    [quote#4:"tonitod"]„Цар Симеон водил продължителни войни с Византия, но те не оставили трайни следи в българското минало"!? [/quote]
    Защото войните му са отслабили България. И само 20 години по-късно синът му Петър не е успял да събере достатъчно войници за да спре дивити пълчища от североизток.
    Лошото е, че вече 25 години продължаваме да живеем с някакви стари емоционални постулати, свързани с тежко "иго", лоши "заптиета", хъшове - национални герои, "България на 3 морета" (бесни сме, че бетонирахме само едно), и буржоазията (градска средна класа) - враг на народа.
    Казано по друг начин реформата в образованието я отложихме с още няколко години.

  37. 37 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 500 Неутрално

    До коментар [#29] от "bestbuy":

    Твърде много техни еничари има вече навсякъде, не можеш ги разпозна и изчисти тези алчни душици.

  38. 38 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 500 Неутрално

    [quote#36:"shumkar"]Защото войните му са отслабили България. И само 20 години по-късно синът му Петър не е успял да събере достатъчно войници за да спре дивити пълчища от североизток. [/quote]

    Значи все пак са оставили трайни следи, дори да разгледаме последиците. Не може просто ей така да заключиш, че едва ли не Симеон бил никой.

  39. 39 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 448 Неутрално

    До коментар [#17] от "7777":

    И "Хайдути" от Николай Хайтов

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  40. 40 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    Почти всяка власт пренаписва учебниците по история. А това води до все по-голямо объркване в главите на учениците.

    Вместо обективни факти, те изучават нечии интерпретации (също - като по лиература), които често са мотивирани от актуалната политика и от политическа "коректност".

    Историческият период, който някога беше наречен "османско робство" (термин зает от литературата), бе заменен със значително по-точния историографски термин "османско владичество". Заговори се и за османско... "присъствие. (?!)

    Всяка идеология, която е господствала в България, е правила опити да "моделира" и "премоделира" историята според своите собствени разбирания. Пренаписването на учебниците и вкарването в тях на манипулирани факти и тълкувания е нещо, което е характерно за тоталитарните режими.

    В романа на Джордж Оруел "1984", пресъздаващ тоталитарната система, специално "Министерство на Истината" променя миналото всеки път, когато държавата променя външната си политика.

    "Който контролира миналото, контролира настоящето. А който контролира настоящето, контролира бъдещето." - така гласи един лозунг в книгата.

    За да не попаднем отново в този ужасен свят, съдържанието на учебниците по история трябва да бъде ОБЕКТИВНО. Само така ще можем да науим уроците на миналото. Народ, който не познава миналото си, е обречен да го повтаря.

    Политиците трябва да забравят за идеологическите "дезинфекции на учебниците по история. И да оставят тяхното написване на историците.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK