Специфичната ирония в Музея на социалистическото изкуство

Петолъчката

© Анелия Николова

Петолъчката




В навечерието на 9 септември, в неделя ранен следобед, в Музея на социалистическото изкуство има четирима посетители. Те не са носталгици, за каквито мястото е изключително подходящо. Двамата чужденци и младежът, дошли дотук, водени сигурно от любознателност, колкото и да искат, няма да научат нищо за тоталитаризма, възгледите за изкуството и отношението към хората на изкуството през тази епоха.


В двора, освен петолъчката, свалена от бившия партиен дом в центъра на София, са подредени скулптури. По 6 - 7 на Ленин и на Георги Димитров. Те са издържани в стилистика, подходяща за "вожда на световния пролетариат" и за "вожда и учителя на българския народ". Портретите на Сталин и на Червенков са редки - вероятно защото, както се полага за издигнатите в култ и после отречени от режима, изображенията им са били разрушени, осквернени или дълбоко скрити.

Един от многобройните портрети на Тодор Живков

© Анелия Николова

Един от многобройните портрети на Тодор Живков


Младежът спира пред бюстовете на Тодор Живков, Мара Малеева - Живкова, Людмила Живкова. Гледа, гледа и казва: "Какво задружно семейство". Не знае, че липсва Владимир Живков, просто властването на баща му не стигна и за негов паметник.


Както написа през 2011 г. Светлана Куюмджиева /"Музей на какво", в."Култура"/: Докато скулптурите на двора могат да минат за хаотичен сбор от запазени паметници, дошли от различни градове, периоди и стилове, то селекцията във вътрешността на музея предизвиква истинско недоумение.




За моя превелика изненада, в нея откривам произведения основно на най-големите "формалисти", повечето тежко пострадали от ударите на социалистическата власт, други - отказали се за дълго от творческа изява. Но парадоксите не се изчерпват с това. Тези автори са тук със своите компромиси, с големите тематични изключения в творчеството си, с хитруването си в името на оцеляването. Редом до тях са окачени официално възприетите по онова време "добри примери". Какво е това, реабилитация или подигравка, историческа безотговорност или обикновено невежество?


В залата сега е подредена експозицията "Изкуство за народа" от втората половина на 40-те до втората половина на 50-те години на миналия век, или времената на най-желязната идеологическа хватка. На платилия билет от 6 лв. се дава листче хартия с обяснението, че целта на изложбата е да покаже някои класически образци на социалистическия реализъм... 


Още с влизането погледът на посетителя бива грабнат от такъв образец. Насреща е огромно, почти необозримо платно "Конференция на ТКЗС" /1951 - 53 г./. Представители на трудовото селячество в носии изпълват залата, на трибуната - др. Вълко Червенков, зад него - портрети на Сталин и Георги Димитров. Нарисувани от старателно, по-старателно, като живи. Както може да се очаква. Изненадата е в автора - Дечко Узунов и бригада художници. Няма никакви обяснения как и защо модернистът Дечко Узунов е решил да рисува за ТКЗС.


Самият Дечко Узунов през 80-те години разказва за картината пред Бисера Йосифова /"Моите срещи с Дечко Узунов"/. Светлин Русев - дългогодишен председател на Сюза на художниците и член на ръководството на БКП, го подканя: Я кажи как правихте колективната картина "Текезесарска конференция"?


И той отговаря: " ... Абе, такива времена бяха. И аз бях формалист. И аз си направих самокритика. Имаше такива моменти. И Майстора беше критикуван. Можеха да се правят само етюди, а голите женски тела минаваха за формализъм. Като ни викат за критика, аз казвам: виновни сме, та дано да се оправи работата. Тогава с Ненко Балкански сме рисували образа на Сталин за един митинг на сто квадратни метра. Разпрострели сме се на площад "Девети септември" - аз при бръснарницата, а Ненко чак при Народната банка. И разговаряме върху творбата с телефон."

Ненко Балкански в сегашната музейна експозиция е представен с композиция, изобразяваща партизанска акция. Цанко Лавренов - с "Червеният конник". Сюжетът е Св. Георги убива змея, но вместо светеца е нарисуван, като че по-схематично от змея, войник с петолъчка на кепето. Обяснения за тези произведения, за авторите им - никакви.

Картината на Цанко Лавренов

© Николай Николов

Картината на Цанко Лавренов


В предишна изложба в музея беше показан плакат от Александър Жендов. Кой е авторът и каква е съдбата му - нито дума.  


"Жендов е убеден комунист, немски възпитаник, а когато идва в България, не може да се помири с тесногръдието. Отвратен е дълбоко. Умира низвергнат. Няма право на труд. Ангелушев и други художници взимат на свое име писане на заглавки, за да ги изработи той и да му дадат парите за хляб и цигари. Той умира от рак, но това е акт на политическо убийство. Комунистическата партия в онзи си фасон смила по-просветените."


Това обяснение е на Бисера Йосифова - директор на Националния музей на българското изобразително изкуство, отговаряща и за музея на социалистическото изкуство. То е дадено в разговор, който не се превърна в интервю за "Дневник". Причината - тя не хареса как звучи текстът и не намери време да го поправи, вероятно и защото по това време - през април, беше заета да популяризира идеята за филиал на Националната художествена галерия в българската научна база на остров Ливингстън.


В това непубликувано интервю Бисера Йосифова каза, че подобни музеи се правят след обществено обсъждане и дискусии, че това сегашното не е музей, не е "нито риба, нито рак".


Тя самата пита: "Какво значи социалистическо изкуство? Изкуство, правено тогава, или онова, което носи идеологията? Защото има и художници, които рисуват за ателието. Мнозина в края на 40-те години са обявявани за формалисти, декаденти, дори агенти на империализма, те не са били допускани до общи художествени изложби. Тогава в журитата на общите изложби участват партиен секретар, представители на работническата класа и на трудовото селячество... Това е фрапиращо сталинистки период, времето на култа към Вълко Червенков. Олицетворение на това време е случаят на Александър Жендов."


Защо обаче подобни обяснения липсват от този музей, който не е музей?


Защо няма обществена дискусия?


Чия работа е да предизвика дискусия?


Какъв е смисълът от сбирката в сегашния й вид?


Защо посетителят 70 години след преврата на 9 септември 1944 г., 25 години от началото на прехода и три години след откриването на музея не може да узнае, че на конференцията на ТКЗС на вожда Вълко Червенков са поднесли две агънца, а в картината на Дечко Узунов му носят прасета?


Малкото отмъщение на художника? Да, казва Бисера Йосифова, не може да няма, той ми го разказваше с неговата специфична ирония...  

Картината за ТКЗС

© Министерство на културата

Картината за ТКЗС

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Rage Against
    Rage Against
    Рейтинг: 1002 Гневно

    "Жендов е убеден комунист, немски възпитаник, а когато идва в България, не може да се помири с тесногръдието. Отвратен е дълбоко. Умира низвергнат. Няма право на труд."

    ето това е българският комунизъм. дълбока ориенталска кръвожадна селяндурщина, която се прикрива зад възвишени идеали.

    трябваше да направим декомунизация след 1989, за да си спестим всичките разочарование, катастрофи и престъпления от тези селски измекяри, мафиоти и изроди.

    НЯМА ПРАВО НА ТРУД!
    това само български комунист селяндур може да го измисли.
    НЯМА ПРАВО НА ТРУД!

    РЕФОРМИ !
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2075 Весело

    На входа на този музей трябва да стои лозунг измислен от самите комунисти:Всички комунисти - под земята! — над входа на мина.

  3. 3 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 931 Неутрално

    "Тогава в журитата на общите изложби участват партиен секретар, представители на работническата класа и на трудовото селячество."

    ", че на конференцията на ТКЗС на вожда Вълко Червенков са поднесли две агънца, а в картината на Дечко Узунов му носят прасета?"

    Тая творба на Дечко Узунов е особено ценна, и не само заради прасетата

  4. 4 Профил на pascaleto
    pascaleto
    Рейтинг: 374 Разстроено

    Видяхте ли комунистите от "ТрУД"каква долна мюсолманска статия са пуснали, че е павилно и безстрашно да се нарушават законите.
    Да им се пикам на главите и на тех и на полицате, които позволяват това. Да им сера на свободата на словото, изтрийте ме и докажете свободата !!!

  5. 5 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 2293 Весело

    "на конференцията на ТКЗС на вожда Вълко Червенков са поднесли две агънца, а в картината на Дечко Узунов му носят прасета".
    Ами питали са го какво иска да му заколят - теленце или прасенце, а той по комунистически е отговорил - 'и агънце другари, и агънце'

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    "Тя самата пита: "Какво значи социалистическо изкуство? Изкуство, правено тогава, или онова, което носи идеологията?"

    Социалистическо е онова изкуство, което прославя успехите на социалистическия строй и най-вече успехите постигнати под ръководството на Партията и още повече на нейните ръководители т.е. главатари! .
    Всеки посредственяк, нарисувал вожда /актуалният в момента/, бързо се сдобиваше с звание- з.х., нар. х., з.а., нар.а., и още - най-важното- материални придобивки!!! Ето това Бисера Йосифова няма да иска да спомене!
    Лавина от отвратителни като художествена стойност творби заливаха пространството- картини, музика, филми за героизма на..., потоп долнопробна литература - всичко това беше позлатено от Партията! Всеки опит за самостоятелна линия в творчеството - нар. враг и творческа смърт! Както се досещаме- някои ги застигна и физическа!
    Единици устояха.
    В този "музей на соцарта" набутаха и истински майстори, които никога не са се предали като вътрешно убеждение - например Цанко Лавренов и не само него.
    Звучи като гавра с художниците, които не могат да се защитят. Като онзи който с зъби и нокти си устоява петоъгълния!!!

  7. 7 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 741 Неутрално

    Многото въпроси зададени от автора имат един, обобщаващ отговор. И това недоразумение, носещо име Музей на социалистическото изкуство е ПАРЛАМА. Създаден е с единствената цел, да се усвоят ''едни'' пари. Да се имитира полезна дейност. Не бива да очакваш от хора с чевен блясък в очите, да желаят искрено истините за ''художествено - творческата интелигенция'' да видят бял свят.

  8. 8 Профил на Лаборанта ☺
    Лаборанта ☺
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Ето още малко от същото соц-изкуство:
    http://bgmountains.org/images/phocagallery/LamiaTriglava1/thumbs/phoca_thumb_l_1018.jpg

    Иронията е, че това пано е на сграда, строена с европари по време на първата тройна коалиция:

    http://bgmountains.org/bg/srednagora/sarnena/32-onfoot/218-bratan

    ”Аз съм толкова добър и мощен политик, че мога да обърна и най–върлите противници на една кауза, така, че те да работят за нея”- И. Костов
  9. 9 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Не виждам какво се чуди авторката - че това е типичният български музей. Без идея, без визия как се правят нещата, нахвърляни ей така.

    Не ми ли вярвате? Идете в НИМ. Ако изобщо сте стъпвали в музей извън България разликата направо ще ви избоде очите.

    А музеят на соц изкуството е рожба на същите тези хора. Що за музей е се рабира още като погледнете нахвърляните статуи в двора.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  10. 10 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 636 Неутрално

    МОЧА още стърчи като среден пръст на пъпа на София...
    Докато това комунистическо капище не се разруши и на негово място се направи нещо покзващо победа на хуманизма,
    нищо няма да си е на мястото в нашата държава

    Birds of a feather flock together.
  11. 11 Профил на epoc
    epoc
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#1:"Rage Against"]трябваше да направим декомунизация след 1989, за да си спестим всичките разочарование, катастрофи и престъпления от тези селски измекяри, мафиоти и изроди. [/quote]

    Първото правителство на СДС (дошло с "малко, но завинаги" можеше да го направи - но не го направи. Остава само ад се чудим кой от върлите демократи щеше да си изпати от това.

    Правителството на Иван Костов с абсолютното си мнозинство можеше да го направи, но вместо това се задоволи с приемане на абсурдния закон, обявяващ комунистическия решим за престъпен. В закона, който е една пошла декларация, няма нито една наказателна мярка и предполагам има защо - Елена Костова щеше да изгърми по партийна линия.

    Правителството на царчето също можеше да приеме такъв закон. Само дето царя беше много зает да си връща имотите и много много не му пукаше за ченгетата и доносниците.

    Правителството на гербавите с "правителството на малцинството" (то едно малцинство, при положение, че единственото, което не успяха да гласуват беше импичмънта на президента) също не направи такова нещо. Но за сметка на това постро бункер в Банкя и прибра всички досиета на ДС там. Предполагам с цел прочистване на недопрочистеното.

    Правителствата на БСП даже не ги и изброявам. Но е срамно всички, наричащи себе си "демократи" да ги е страх от комънизЪма. Май има защо, и всичките са различните страни на една огромна фурнаджийска лопата.

    Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....
  12. 12 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1225 Неутрално

    Такива бяха времената.
    В сегашните-Едвин Сугарев пише поеми,а Веско пее:о,соле мио!

  13. 13 Профил на GRUBO
    GRUBO
    Рейтинг: 492 Неутрално

    До коментар [#11] от "epoc":

    +++ Точно затова сме обезлюдяваща и бедна страна. Нямаше кой да направи ЛУСТРАЦИЯТА и комуноидната сган ни управлява и до днес. Всички видни "демократи" са бивши членове на БКП и търсенето на класовия враг осмисля съществуването им. Да не забравяме и ролята на ДпС ЕАД, които са от същото котило - агент Павел, Агент Сава и т.н. все активни участници във възродителния процес ...

  14. 14 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4481 Неутрално

    Кой не целуна ръката на вожда? То бяха картини ,скулптори ,поеми и романи.всички взимаха участие в това състезание!

    klimentm
  15. 15 Профил на nik_177.
    nik_177.
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Идеята е била да се покажат творби от соцепохата, но не непременно грозни и кичозни. И не непременно от бездарници. Идеята е била /и затова е преименуван от музей на тоталитарното в музей на социзкуството/ да се покаже как изкуството е подхранвало и обслужвало властта в тази епоха. Идеята е била, че творците, представени със свои неща там, не са и не биха могли да бъдат наемници на диктаторския режим. И показването на въпросните творби не може да бъде основание, че някой ще ги сочи обвинително с пръст. Така, както в средновековието са рисували крале, принцеси и принцове, така и старата власт е искала да бъде изобразена. Някой ще обвини ли великите художници на миналото, че са рисували въпросните персони, включително откровени сатрапи? Затова има творби всякакви, включително от големи творци. Дори от най-големите.

  16. 16 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#3] от "Индиана":Приемането на паметници на ятаци,партизани и разни антифашисти ставаше от комисия в която има човек да познава обекта и да удостовери приликата. Веднъж,правят един паметник в едно село в пловдивско и преди откриването отива комисията.Свалят чергилото и веднага един от миманса изхлипал "Батьо..." Героят си имал жив брат и комисията приема паметника и плаща на скулптора.Идва денят на окриването и става скандал с появилият се истински брат "Какъв е този изрод,дето те изтипосали тук"...Скулпторът си наел един селски пияница да се представи за брат и лапна хонорара.Тихомълком свалят паметника и си мълчат докато го оправят.Та имаше и изкуство и изкуство.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  17. 17 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    [quote#15:"nik_177."]Идеята е била да се покажат творби от соцепохата, но не непременно грозни и кичозни. И не непременно от бездарници. Идеята е била /и затова е преименуван от музей на тоталитарното в музей на социзкуството/ да се покаже как изкуството е подхранвало и обслужвало властта в тази епоха. Идеята е била, че творците, представени със свои неща там, не са и не биха могли да бъдат наемници на диктаторския режим.[/quote]

    Тези приказки можеш да ги разказваш на невръстните си внуци, ако ги имаш!
    Не на все още живи свидетели!
    Що за наглост - всичко беше впримчено в СЪЮЗИ - на художници, на писатели, на композитори, филмови дейци, журналисти - и цялата управляваща кохорта ЗАДЪЛЖАВАШЕ да не се излиза навън от правата линия на ПАРТИЯТА!
    Какви принцове, крале те веят!
    Принцесата /бог да я прости, за нас- трудно/ стои в НДК!
    Това изкуство ли е? Нищо, че е от талант като Светлин!
    Хайде да ме кандардисаш /както казват у ДПС-то/!
    Безбой са творбите за каещи се партийни секратари, окръжни деятели, председатели на ТКЗС, без да броим върховното управляващо тяло!
    Тук милиони са закопани само за СЛАВА, Слава на Партията.
    Сега приказки и басни, щот" такова било времето.
    Къде е ИЗКУСТВОТО, НИК???

  18. 18 Профил на nik_177.
    nik_177.
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Трябва да се обясни някак поместеното в публикацията. Цитат:
    "За моя превелика изненада, в нея откривам произведения основно на най-големите "формалисти", повечето тежко пострадали от ударите на социалистическата власт, други - отказали се за дълго от творческа изява. Но парадоксите не се изчерпват с това. Тези автори са тук със своите компромиси, с големите тематични изключения в творчеството си, с хитруването си в името на оцеляването. "

  19. 19 Профил на nik_177.
    nik_177.
    Рейтинг: 426 Неутрално

    А въпросът някой ще обвини ли великите художници на миналото, че са изобразявали и откровени сатрапи се отнася до великите майстори от средновековието, не до нашето минало.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK